Hoestsiropen voor Kinderen Trekvogels sloeg V. I. O. S. II, dat met een invaller speelde, met 52. De overwinning is volkomen verdiend, hoewel ons inziens de uitslag wel wat geflatteerd is. De Trekvogels loopen hard van sta pel, zoodat de achterhoede van V. I. O. S. II de handen vol heeft. Al vrij spoedig weet Muller voor Trekvogels te scoren. Het spel wordt er nu niet be ter- op en er wordt wel eens te forsch gespeeld, waartegen de arbiter in 't geheel niet optrad. Met de rust was de stand reeds 4—0 geworden. Het vierde doelpunt werd op onverklaarbare wij ze door den scheidsrechter toegekend, hoewel de bal minstens 20 c.M. voor de doellijn gestopt werd. Na de rust hetzelfde spel. V. I. O. SI weet, twee doelpunten te maken, waar tegen de Trekvogels nog één dito stel den, zoodat deze laatsten met de over winning achter do Hoogovens vandaan kwamen. Uitblinkers waren bij V. I. O. S. Visser en Westerhuis, bij de Trekvo gels Muller en v. d. Steen Sr. OFFICIEEL. KENNISGEVING. Ter kennis van belanghebbenden wordt gebracht, dat de vergadering der Schoon heldscomtnlssle zal worden gehouden op Donderdag 18 December 1024, des voormiddags 9.30 uur, ten kantore van hel bediijf Openbare Werken, te Vellen. Alsdan zal de gelegenheid bestaan de commissie le spreken van 11 lof 11.30 uur, v.m. De secretaris der commissie, J. ARENDS. INGEZONDEN. builen verantwoordelijkheid der redactie Geachte Redactie! In uw blad van Woensdag 10 Dec. jl. is opgenomen een Raadsoverzicht van 3 Dec. van de hand van den heer G. V. Naar aanleiding daarvan verzoek ik n vriendelijk eenige scheeve voorstel lingen te mogen recht zetten uit ge noemd overzicht. Bij voorbaat mijn dank voor de verleende plaatsruimte. Geachte overzichtschrijver, u schrijft in bovengenoemd overzicht, dat u per plex heeft gestaan van een Chr. ar beidersleider, welke volgens u een be hoeftig gezin liever bedeeld zag met f 5.dan met f 7.50 door een armbe stuur. Geachte overzichtschrijver, ieder le zer van het door u.uit het verband ge rukte betoog zal zeer zeker perplex hebben gestaan, als hij leest, dat een Chr. arbeidersleider het liever zou wil len, dat een arm gezön met f 5.— in plaats van f 7.50 zou worden bedeeld, en ieder weldenkend lezer zal de op merking wel hebben gemaakt, dit zal wel opzettelijk niet juist zijn weerge geven, en schuilt hier soms een adder tje onder het gras? Als men -dan ook aandachtig verder leest, ziet men het addertje dan ook te voorschijn komen in de zinsnede „dat evenals bij de ziekenhuiskwestie maar zeer weinig ingezetenen aan den kant der Chr. Historische en Anti- Rev. raadsleden zullen staan.'' Geachte overzichter, al staat u niet aan den kant van den hier bedoelden Chr. arbiedersleider (Chr. Historisch raadslid) had ondergeteekende toch mogen verwachten, dat in uw over zicht de uitgesproken redeneering van ondergeteekende niet opzettelijk scheef voorgesteld werd, omdat hier mede iemand verdacht gemaakt wordt, die uw zienswijze niet deelt. Bin het voorbeeld door ondergetee kende genoemd, waarmede hij heeft aangetoond dat er bij de R.K. armbe sturen een goede controle is, doch ge heel niets tekort wordt gedaan aan een arm gezin, door ondergeteekende genoemd; daar door de gehouden con trole bleek, dat genoemd gezin ook nog andere inkomsten genoot en dus de f 5.00 uitkeering gebaseerd was op de gccontroléerde inkomsten, zoodat (le f 2.50 uitkeering bij een uitkeering van het Schaalarmbestuur door on volledige controle een onverantwoor delijke uitgave zou zijn geweest. Hieruit blijkt duidelijk, dat de over zichtschrijver met de practijk van de uitkeeringen, gedaan door het Schaal armbestuur, zeer slecht op de hoogte is Ondergeteekende geeft den geachten overzichtschrijver in overweging eens op onderzoek uit te gaan, waarna hem dan misschien wel duidelijk zal blij ken, (ondergeteekende zegt misschien, omdat het niet zoo gemakkelijk is in de praktijk door te dringen), dat bij een goede controle heel wat bezuinigd kon worden, en dat door zulk een be zuiniging aan behoeftige gezinnen zeer zeker hoogere uitkeering kon worden verstrekt. Ondergeeetkende zou het in zulke gevallen dan ook heusch geen wegge gooid geld noemen, als aan de behoef tige gezinnen, die werkelijk in armoe de verkeeren, het dubbele werd uit gekeerd, van wat thans verstrekt wordt door de armbesturen. En zij die in nauwere betrekking staan tot on dergeteekende, dan de geachte over zichtschrijver, zullen heusch niet per plex staan, als zij lezen, dat hun Chr. arbeidersleider hen in behoeftige om standigheden een behoorlijke steun uitkeering gunt. Uw abonné C. v. d. Steen. Naschrift. Dat is een lange verklaring op een kort in den raad gesproken woord. Toch bevestigt de -heer v. d. Steen hier mede zijn argument en beweert hij nu alleen met veel woorden, dat hij een arm gezin gaarne een goede uitkeering gunt. Dat gelooven wij natuurlijk gaarne, want wij twijfelen geenszins aan het goede hart van den heer v. d. Steen. Maar als hij nu meerit, dat wij niets van de praktijken der armbestu ren weten, heeft hij het glad mis. Wij weten er het een en ander van en strijden al een 20 jaar tegen een volks kanker, die veel gezinnen hij de arm besturen brengt. En als zoodanig meenden wij wel eens wat te hebben uitgespaard voor de kassen der arm besturen en dus voor de gemeente. Wat de kwestie der armbesturen en der controle betreft, daar schrijven wij binnenkort een artikel over. Maar waar het nu om gaat: zelfs al is de heer v. d. Steen overtuigd dat er bij het R.K. burgerlijk armbestuur een be tere controle is dan bij het Schaal armbestuur, dan nog had de heer v. (1. Steen o.i. vóór het voorstel-Bosman c.s. moeten stemmen, omdat B. en W. juist nu met een voorstel tót reorgani satie komen en de controle willen brengen in één hand. Waar zijn argu ment dus verviel, hadden wij verwacht dat hij als Prot. Chr. raadslid vóór de opheffing van het R.K. burg. armbe stuur zou stemmen. Gezien echter de eenstemmigheid bij de Chr. Hist, en Ant. Rev. raadsleden, evenals bij de ziekenhuiskwestie, handhaven wij on ze conclusie. En wij zijn overtuigd dat niet één der Christ. Hist, raadsleden gelooft, dat zij ook hierin gehandeld zouden hebben naar het gevoelen der ingezetenen. G. V. Geachte Redactie! Beleefd verzoekt ondergeteekende plaatsing In Uw blad van het navol gende, een en ander naar aanleiding van het Raadsoverzicht van 3 Decem ber jl. voorzien van de initialen G. V. De heer G, V. tracht ook in dit over zicht de Protestant-Christ. Raadsleden voor te stellen als beginsel-verzaken de mannen tegenover Rome, alles op offerende aan de gevreesde coalitie. Een pleidooi te houden, mijnerzijds, tot verdediging van die Raadsleden zal niet noodig zijn, evenwel werd mijn naam genoemd in een onvolledige zin-' snede, waarbij het beginsel waarom verzwegen werd, wat voor mij een oorzaak is de pen niet in rust te laten. De heer G. V. schrijft: de heer ten Broeke kan begrijpen dat de Rootn- schen gaarne zelf hun armen helpen, zonder te vermelden het beginsel waar om. Wanneer ik op bovenstaande gron den vóór een R.K. Armbestuur wa>s, zou critiek niet alleen gepast, doch zelfs noodzakelijk zijn. Evenwel was mijn begrijpen van een hooger beginsel, daar ik woordelijk in de raadsvergadering van 3 Dec. jï. ge zegd heb: Een kerk heeft in eerste In stantie de roeping haar armen te ver zorgen, evenwel is het begrijpelijk, dat in buitengewone omstandigheden, waarin wij thans ook nog zijn, (lie kerk de hulp inroept van de burgerlij ke overheid. Alhoewel niet-Roomsche kerken bij uitzondering van die hulp gebruik zullen maken, is het begrijpe lijk dat de Roomschen zelf hun armen willen helpen. Hier geldt het dus wel degelijk een principiëele kwestie, waarbij het Schriftwoord mij als maatstaf is: En gelijk gij wilt dat u de menscjien doen zullen, doet gij hun ook desgelijks. Bovendien als de heer G. V. de Ar menwet openslaat, geeft deze aan dat de ondersteuning van behoeftigen het werk is van zelfstandige instellingen, die elk haar eigen taak en doel hebben. De wet onderscheidt: a. burgerlijke instellingen, bestuurd door de over heid; b. kerkelijke instellingen be stuurd door de kerk; c. instellingen van bijzondere personen, bestuurd door die personen en d. gemengde in stellingen, bestuurd door overheid, kerk en bijzondere personen. Voorts zegt de wet dat instellingen, welke niet over eigen middelen be schikken, de gelden uit de gemeente kas kunnen ontvangen, wat dan de wet beschouwt als subsidiëering. Hiermede, geachte Redactie hoop ik voldoende aangetoond te hebben, dat het vóór of tegen stemmen over een bepaalde zaak dikwijls diepere gton- den heeft als het lanceeren van eenige indrukken in zulk een raadsoverzicht U dankend voor de plaatsing, A. ten Broeke, Raadslid. Naschrift. Misschien dat de heer ten Broeke met deze motiveering van zijn stem anderen bevredigt, maar ons geens zins. Uit zijn toelichting blijkt, dat de heer ten Broeke zeer mild gezind is ten opzichte van de Roomsch-Katho- lieken. En als de heer ten Broeke het Schriftwoord aanhaalt, beteekont dit dus, dat hij vóór alle aanvragen van kerkelijke groepen, die óók een bur gerlijk armbestuur wenschen, zal stemmen. Want dat is de logische con sequentie van dit woord, waarop de heer Tusenius in den raad al wees. Wij zouden gaarne beleven, dat dit gebeur de en zouden dan de raadsleden wel eens willen zien kijken. Stel eens dat de Hervormden, Gereformeerden, Chr. Gereformeerden, Doopsgezinden, Lu- therschen, Oud-Katholieken, Apostoli- schen enz. allen kwamen om een bur gerlijk armbestuur en subsidie uit de gemeentekas. Dan kon het bestaande Schaalarmbestuur blijven bestaan voorde drie of vierduizend ingezetenen, die niet tot eenig kerkgenootschap be- hooren. Wat zou de raad doen? En ais de rechtsche raadsleden consequent waren en een honderdduizend gulden voteerden voor al die kerkelijke bur gerlijke armbesturen, gelooft de heer ten Broeke dat Gedep. Staten dit zou den goedkeuren? Immers neen! Maar waarom dan dit voorrecht al leen aan de R.-Katholieken' te laten. Dit is nog temeer onduldbaar, omdat zij er een propaganda-instituut van maken. Geen enkele Protestantsche kerk zal de menschen dwingen om te komen, maar de velen; die met de R.K. kerk gebroken hebben en bij het R.K. burgerlijk armbestuur te land moeten komen, krijgen een standje of straks een geestelijke thuis. En hier in Velsen weten wij, wat voor machtsmiddelen de R.K. kerk heeft. Tenslotte: gelooft de heer ten Broeke dat een Hervormd of Chr. Gerefor meerd burgerlijk armbestuur in Noord-Brabant of Limburg bestaan baar zou zijn en dat de Roomsche- meerderheid daar even willig als hier de Protestantsche raadsleden de dui zenden voor zulke armbesturen zou voteeren. De R.-Katholieken gelooven dit zelf niet, omdat ze het al te gek zouden vinden. G. V. PLAATSELIJK NIEUWS. IJMUIDEN Bij de Donderdag en Vrijdag door de makelaars Bakker, Dijksen en Co., ten overstaan van notaris Boerlage gehouden vckooping der gebouwen, machineriën en gereedschappen der machinefabriek voorheen van den h er J. Visser Hz., werd hel gebouw aan de Middenhavenslraat 34 zekocht door den heer P. Ouwehand te Bloemendaal voor f4050. Het andere ge bo w werd opgehouden. De losse goederen brachten ongeveer f7500 op. Op de Match georganiseerd door de Kynologen club Amsterdam, behaalde Vesling Elita „Blenheim Spaniel" 1 prijs uitmuntend en speciale prijs, benevens eereprijs voor de beste „niet jachth: nd" der Malch. Tim, „Mallhezer Leeuwtje" le prijs uitmuntend en speciale prijs. Eigenaresse Mevr. Y. Ti: meerde Waard. De staking in het vlsscherij ed-ijf. Men meldt ons van werknemerszijde Hedenmorgen zijn weer een tiental traw lers binnengekomen, waaronder de „Proef" van de Mij. Noorderlicht, welke op Orymsby markfe. De Eng organisatie toonde de be manning het van de Federatie ontvangen telegram, waarop de bemanring besloot naar IJmuiden terug te keeren. De directie werd hiervan draadloos in kennis gesteld. Deze gaf order de Hollanders af te monsteren en Eng. zeelleden aan boord li nemen Dit schijnt nlel geluk! le zijn. De bemanning van de „Proel" heeft zich bij de stakers aangesloten. Godsdienstige samenkomsten. Gisteravond had de tweede plaats der samenkomsten, belegd door de kepikeraden der Ned. Herv., Doopsgez. en Chr. Geref. kerk, het kerkbestuur der Oud-Kath. kerk en de afdeeling IJmuiden der Evangelische Mij. Deze samenkomst was nog drukker bezocht dan de eerste. Ondanks de bij kans 800 zitplaatsen moesten nog vele stoelen worden bijgezet. Voorzitter was dezen avond Ds. J. B. G. Croes van Bussum, voordien al hier, die liet zingen Gezang 4: 1 en 2 en een openingswoord sprak. Daarna verkreeg de spreker, Docent J. J. van der Schuyt, ihoogleeraar aan de Theo logische School der Chr. Geref. kerk te Apeldoorn, het woord, die tot onder werp had „De centrale plaats van den Christus". Spr. herinnerde aan het af gietsel van het beroemde Christus beeld op het Andesgebergte tusschen Chili en Argentinië, welk afgietsel zioh bevindt in het Vredespaleis te 's Gravenhage. Dit Christusbeeld, zegt spr., heeft daar een centrale plaats ge kregen en het is er onder schuimende Mijnhardt's Borsthoningsiroop f 0.60 Mijnhardt's Thijmsiroopf 0 75 Anga siroop (ook bij Kinkhoest) f 1.75 Bij Apothekers en Drogisten. champagne ingewijd. Maar het heeft absoluut geen beteekenis, als Christus niet de centrale plaats heeft in de har ten der menschen. Men kan Christus uit marmer houwen en ieder mensch kan zich een Christusbeeld maken, zooals men er vele vindt, afgietsels, op platen enz. 'Zóó vindt men Christus wel bij personen, die niets met Hem te maken willen hebben, die Hem zien als een martelaar, als een strijder. Spr. wilde de beteekenis van Chris tus schetsen voor het religieuze, het wetenschappelijke en sociale leven. In het eerste deel wees spr. vooral op het leege van de Dageraadsleuzen: geen God en geen tempel. Men schimpt op den bijbel en de dogma's der geloovi- gen en zweert ook bij een boek, dat voor hen als een bijbel is: Multatuli's Ideeën, die vol dogma's zitten, zeide spr. Het Gebed van den Onwetende noemde spr. onwaarachtig, daarin heeft Multatuli een valschen Christus voorgseteld. In het tweede deel wees spr. er op dat ons menschenverstand God niet kan omvatten. Bij de intellectueelen vindt men dan ook geen atheïsten meer, zij begrijpen te goed dat men uit niets geen wijsgeerig stelsel of denkwijze kan opbouwen. Dan is men minstens pantheïst en ziet men in al les God. Spr. zeide dat Christus is voor alle tijden en voor alle menschen. Op Zijn kruis stond het I. N. R. I. in drie talen, het Hebreeuwsch, de taal der religie, het Latijn, de taal van het recht en het Grieksch, de taal der we tenschap. Spr. erkende dat er een worstelen en een vragen is in het menschenleven, maar wie Christus kent, leert het heilig zwijgSh en, als men niet do'or de dingen zien kan, ziet men er overheen naar het licht der eeuwigheid. In het derde deel zeide spr. dat de Christus ook de centrale plaats moet hebben in het sociale leven. Spr. be doelde daarmede niet socialisme of een ander stelsel, maar het leven als daad en schetste ontroerende toestanden, die spr. geeselde als schandelijke din gen van het kapitalisme, waarbij het loon der arbeiders roept. Hij kwam hierbij ook op Nietszche, dien spr. scherp critiseerde. Na 't zingen van Psalm 72 6 sprak Docent v. d. Schuyt een slotwoord en noemde als kenmerk van onze eeuw het mysticisme. Zooals de 18e eeuw die was van het rationalisme en de 19e die van het materialisme, zoo is onze eeuw die van het mysticisme. Spr. noemde dit een oud verschijnsel, de Bijbel spreekt er al van bij de eer ste menschen in het «paradijs. Toen sprak de slang tot de vrouw: „Is het ook, dat God gezegd heeft?" Dat was het rationalisme, de rede, de twijfel. De vrouw zag dat de boom goed was. Dit was de eeuw van het materialisme.; van het stof. En thans hebben wij de eeuw van den mensch, die als God wil zijn, die zichzelf zijn God zal maken. Spr. verwacht dat dit steeds zal toe nemen en dat Satan groote macht zal krijgen, het zal worden de tijd van den Antichrist. Met groote aandacht werd de zeer uitgewerkte rede van den spreker ge volgd en die zoo zeer deed uitkomen het woelen en werken van het rcen- schelijk denken, dat naar God zoekt en zich een God schept, terwijl het juist zoo is, dat God den mensch zoekt en dat Hij in den kruisdood zijns Zoons zich 't vaderhart gebroken heeft, om de menschen te redden. Gezongen werden de twee laatste verzen uit den lofzang van Zacharias en na het dankgebed staande Psalm 72 11. De collecte bij den uitgang bracht f 98.68 op. Lezing Ds. Berkhoff. Voor de Chr. Geref. Jongelingsver- epniging trad Donderdag in de Chr. Geref. kerk, alhier pp I)s, A. M. Berk hoff uit Amsterdam, 'met een lezing over: Het beest en de vrouw. De spr. begon met de gedachte dat God oorspronkelijk menschen en die ren schiep, doch na de zondeval he stonden beesten, die niet aan wetten gebonden zijn, zooals de mensch met zijn geniale ongebondenheid tenslotte een 'groot beest is. Telkens is dan ook de uitdrukking „beest" in den bijbel de gedachte van de tot ontwikkeling gekomen zonde. Treffend is in dat opzicht de beeld spraak van Daniël, waar het hard me talen beeld overgaat in 4 beesten, op rijzende uit woeste wateren. Het meest volkomen beeld van het beest is dan ook het bekende getal 666 uit Openbaringen 6, het beeld van het bijna geheel volmaakte, als bijna God. Als tegenstelling van het beest-beeld staat in de Schrift het vrouw-beeld, vrouw is de kerk, de bruid van Chris tus. De vrouw brengt God in den Chris tus voort. Met dien Christus leeft zij in eenzame afzondering in de woes tijn, afgescheiden van de wereld. Doch de beest-wereld tracht haar steeds weer te overweldigen, met geweld of met list. En helaas, veelal wordt de kerk het slachtoffer. Zij hoereert of met de we- reld als die haar versierselen toewerpt. Als beeld gebruikte de spr. de verhou ding van den paus tot revolutionaire staten. En het protestantisme, met (j zijn modernistische afdwalingen, is nog slapper en minder getrouw. Tot ook de vrouw overgaat in het be.est, als ze meer van de wereld houdt, dan I van haar God. Dat is de greep naar de 1 wereldlijke macht. Tenslotte wordt zij met haar univer- 1 seele relegie ook weer tot aan het ge tal 666. i Echter een klein deel zal uitverkoren zijn om de eigenlijk getrouwe, zich zelf gevende vrouw te vormen cn spr. wekt zijne hoorders op tot zelfonder zoek, of zij ook deel hebben aan die uiteindelijk heerschende vrouw. De kerk was vrij goed bezet. VELSEN j( Een ijsbaan. Waar de aankoop van Velserbeek al niet goed voor is. We krijgen een mooie ijsbaan. Deze wordt alreeds in orde gemaakt en wel op het land aan den Stationsweg, tusschen dezen weg en het Noordzeekanaal. In de lengte strekt het vanaf de boerderij van den heer Van Schinkel tot aan de villa van den r heer Van Splunter. Aan den heer Mille te Beverwijk is ver gunning verleend deze ijsbaan te maken. Woensdagavond was het in de groote zaal van Bloemoord te Wijkeroog feest voor de kinderen van het personeel der hoogovens. Om 3 uur waren een 300 tal kinderen aanwezig en riep de voorzitter der personeelvereeniging de heer O. Kelder allen een woord van welkom toe, en sprak den wensch uit, dat dit feest het gemis van een Sint Nicolaasfeest zou kunnen vergoeden. hierna gaf hij de leiding over aan den heer O. van Eijk, voorzitter der feestcom missie, die een woord van dank richtte tot het bestuur der personeelvereeniging, die de commissie in staat gesteld had den Kinderen dit feest aan te bieden en daarna tot den directeur van het Luxor-Theater, den heer Wijnkamp, die dezen middag gratis een film zou afdraaien, getiteld „Max m Mexico" en verder tot allen, die zich bereid hadden ve klaard dezen middag tot dit feest hunne medewerking te verleenen. Hij sprak den wensch uit, dat deze middag het zijne er toe zou bijdragen om de Lendracht onder het personeel der hoog ovens te versterken. Hiermede was het officieële gedeelte van het feest afgeloopen en was het meer voor de kinderen bestemde gedeelte aan' de beurt. Naast de filmvoor stelling werd-n voordrachten en toonegj stukjes, maar vooral de toeren van eeni goochelaar door de kinderen luide toege juicht. Onderhand werd getragteerd op chocolademelk, suikergoed en reepen, zoo dat de kinderen hoogst voldaan om 7 uur huiswaarts keerden, temeer nog toen ze bij: den uitgang nog een met bonbons gevulder* oeker, een zak met speculaas en een taai ontvingen. lijl-gs in kiezen, tanden en aangezicht, verdrijft men door Sanaplrln Tabletten (Mijnhardl)koker 75 ct, Bij apothekers en drogisten. 320 Burgerlijke Stand Velsen. Ondertrouwd: J. v. Alphen er A. J. Heilig; W. W. T. W. Kooiman er O. E. de Jonge; J. Snijder en C.O. Kool F. J. Heijkoop en C. HeijkoopN. Wolf en O. Tol. O e h u w d C. Cosiee en P. Fousert Ph. v. Hoven en A, Kistemaker. O e b o o r t e nC. O. W. Stet—v. Duffe len, z.M. Postv. Duik, z.J. M. var Wachendorff van Rijn—Kramer, d.; P Deelder—Breukhoven, z.A.Sfam—Kleyn zoon. Overleden: Samuel Stokmans, 61 j. ongehuwd. BURGERLIJKE STAND. Gemeente Egmond aan Zee. Ondertrouwd: Petrus Koper ei Orlelje Oroen. Oetrouwd: Engel Konijn en Dirkjt Prins; Jan Visser en Aafje Sloot. Oeboorten: Klazina, dochter vat Job Olas en Cornelia Zwart; Leenderl zoon van Klaaa Blok an Cornelia Dekkei

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1924 | | pagina 2