ORGAAN VOOR DE GEMEENTE VELSEN Zaterdag 14 Aügnstas 1926 Yerschfjnt Woensdags Zaterdags No. 81 lie Jaargang IJ MUIDER COURANT ^Jnemcni8prijs: f 1.per 3 maanden, franco per post f 1.35. Abonnemen ten worden aangenomen aan het bureau en bij de Agenten. Advertentiën 2 maal achtereenvolgend opgegeven op het gewone tarief, trorden koateloos nog een derde keer opgenomen in het eerstvolgend y0ensdagnummer. ^dvertentiên voor de Adreslijst 6 plaatsingen van dezelfde tekst (onveran. ierd) I 4.13 plaatsingen (dus 3 maanden achtereen) f 8. ^dvertentiën uiterlijk in te zenden WOENSDAG tot 9 uur v.m. en VRIJDAGS tot 4 uur n.m. lot plaatsen van advertentiën van Buiten de gemeente VELSEN in dit blad Ij nitsluitend gerechtigd het Advertentie-bureau P. F. C. Roelse, IJmuiden. Uitgave van de N.V. UITGEVERS-MIJ. „IJMUIDEN'' Adres voor Redactie en Administratie N.V. DRUKKERIJ SINJEWEL WILLEMSPLEIN 11 TELEFOON 153 IJMUIDEN Ingezonden mededeelingen 40 ets. per regel Advertenties van 1 tot en met 5 regels f 1.iedere regel meer 20 ets. Compact gezette adverten ties van 1 t. en m. 5 regels f 1.25, iedere regel meer 25 ets. Kleine advertenties en familieberichten zoomede vereenigings-advertenties uit de gemeente, uitsluitend bij vooruitbetaling, van 1 tot en met 5 regels f 0.75 iedere regel meer 15 ets. Bij niet contante betaling worden de gewone prijzen berekend. Advertenties .adres bureau van dit blad" 10 ets. extra; voor bezorging van op advertenties ingekomen brieven wordt 10 ets. in rekening gebracht. Bovenstaande regelprijzen worden met 5 cent verhoogd voor advertenties van buiten de gemeente Velsen. I BEKENDMAKING. jjuitgeme'eiBter on Wethouders van eisen; Overwegende, idat bij hun besluit van juli 1926, o.a. is bepaald, dat, met ont- leffing vajl het dn het eerste lid van jrtikel 126a de? algemeene politiever- iitfening opgenomen verbod, het kam- j^ren is toegelaten op het gedeelte ^strand1 igelegen ten Zuiden van het Krthavenihoofd van 10 Meter ten daarvan tot 600 Meter meer thans in pacht bij E. G. het gewenscht is, biet 'kampeeren lileen toe te laten op het terrein, dat laarvoor speciaal is bestemd; BESLUITEN: hun bovenbedoeld' besluit ingaande eden in te trekken. Velsen, 10 Augustus 1926. targemeester en Wethouders voorn., de secretaris, - de burgemeester, KOSTELIJK. RIJKENS. WAARSCHUWING. De Commissaris van Politie te Til- lirg geeft belanghebbenden in overwe eg bij hem inlichtingen in te winnen torens (handelsrelaties aan te knoo- nmet: Corelis Josephus Maria Jans- His, timmerman, wonende aldaar, iwrdhesterdstr^at no. 23. VAN DEN WACHTTOREN. Werken in de cel. Het pulbliek meent gewoonlijk, dat in k gevangenis alleen maar zakjes ge hakt en erwten uitgezocht worden. Haar zelfs een deskundige als de rech ter Mr. de Jongth is van meening, dat vooral liet werken in de cel met veel dan „gepruts" ip en hij prijst daarentegen warm het werken in de tpludht, het grondwerk aan. Daar zijn in het Maandblad voor Be en Reclasseering van Juli enige werkmeesters krachtig opgeko- Ijps nen. De werkmeester van de strafge- angenis in Rotterdam ontkent, dat de i E pieren door het werken in de cel nood- zouden moeten verslappen. In lcel wordt geien gebruik gemaakt van d lerlei machineriën, die het werk ver- rhten. De schoenmaker hanteert er lieu n ganschen dag den 'hamer. In het - va aidsbedirijf in de cel wordt gehamerd, leze üvijld. en 'geklopt, dat het een lust is. gebruik van boor, zaag, en schaaf de hand vergt meer inspanning bet plaatsen van het hout onder o cirkel- of bintzaag of boor, die ma- lroi saai gedreven worden. Zwaar riet ijzer draad worden in de cel ver tilt in groote manden en de kleer- jj dijker perst er met ijzers van ongeveer hea 'K.G. De lanterfanter buiten de ge van ,lal Eais wordt geen harde werker in de pa i maar er wordt ook wel flink ge- n, e: "kt. De prestaties zouden vermeer- va! Td kunnen worden door het invoeren k it. a stukloon, waarbij men tegen af jak- rooi "en zorg moet (dragen. Er komen werkstukken uit die» cel, niet al- Blis to van de meubelbranche maar ook hifi andere takken van arbeid. werkmeester der strafgevangenis iici Leeuwarden schrijft, dat het niet ge melijk is, om van een boerenarbei- aan den schop gewoon is, een "maker te vormen. Toch levert Kal in de tweede maand eenüig werk afwerking dier kleedin'gstukken cel kan de toets der critie'k door- Er worden petten van allerlei gemaakt, verder de uniformen ,}r de rijksv eldwacht, /bewaarders, •^enbestellers. Behalve het maken in vuurmakers en het plakken van ^erdoosjes, meestal door menschen zeer korte straffen, wordt er ook belangrijke arbeid verricht. In de ge meenschappelijke werkzalen wordt minder goed gewerkt dan in de cel. Als een gevangene na den tijd der eenzame I opsluiting in de gemeenschappelijke werkplaats komt, krijgt hij. te hooren: Zeg, ben je bed bier zoo hard te werken, ben je gek, zoo hard te peezen, snap je niet, dat je 'het ook voor ons be derft! Dat zijn nog maar de zachtzin nigste uitdrukkingen van de reeds lang in gemeenschap geplaatsten. Tegen deze getuigenis dier werkmees ters houdt Mr. de Jong vol, dat inge spannen en opgewekt werken in de cel een hooge uitzondering is. Hij vertelt, dat hij bij liet bezoeken als regent der gevangenis in Rotterdam, waar het fa bric eeren van vuuraanmakers in vojlen gang was, meermalen zag, dat „de hee- ren van hun spaanders elen bedje ge spreid haldiden en dan lagen ze daarin lekker te rusten." Wij hechten meer waarde aan de ver klaring der werkmeesters, die dagelijks met de gevangenen verkeeren, dan aan het oordeel van Mr. de Jongh. Dat er in de cel echter ook wel geprutst en gelui erd wordt, ontkennen we daarom nog niet. Het zullen juist wel niet de meest ijverige en beste werkers 'zijn, die straf moeten pndergaan. Ledigheid is de open deur naar de gevangenis en lui heid de open deur der cel. Afrika bijna geannexeerd, Het is niet te gelooven t?n toch waar, dat 'bijna geheel Afrika thans door de Europeesche mogendheden geanne xeerd is. Alleen Abessinië is nog een zelfstandige staat: Een negerkoning dus de eenige zelfstandige vorst van dit groote werelddeel. Maar de positie van Abessinië is als van een klein kind tusschen groote, lompe, brutale man nen. Het zit in den druk. Abessinië heeft tot naburen Italië, Frankrijk en Engeland en die zijn alvast begonnen het negerrijk in sferen van invloed te verdeelen ,en zich er een economische positie te veroveren. Dat is een inbreuk op het reclit en de vrijheid van dezen staat, waartegen de zwarte majesteit zich op een ongewone wijze verdedigt. Hij heeft zich namelijk niet zijn grieven gewend tot den Vol kenbond en dreigt inbreuk op zijn zelf standig rijk te zullen brengen voor het Int. Gerechtshof. Dit heeft op de begeerige nahuursta- ten indruk gemaakt. Een bewijs, dat er toch door den Volkenbond iets ten goe de veranderd is en de zwakke toch niet. meer zoo machteloos is tegenover* den sterke als voor de nieuwe internationa le instelling. Er is zelfs een goede kans, dat Engeland met Abessinië in overleg treedt en aan de grieven het oor zal leenen, opdat deze zaak niet voor don Volkenbond komt en de heele wereld bekend wordt met de inpalmmethode dór beschaafde staten. Nutteloos is de Bond toch niet. De verplichting van den mensch aan het dier. Ik hoor U al zeggen: wat een vreemde titel! Hoe kan een mensch nu verplichting hebben aan het dier, zoo in alle opzichten den mindere van den mensch. En nu deze vraag: Waardoor is de mensch sterker dan het dier en wanneer toont hij zich dan zijn meerdere? Geheel opgaande in ons eigen belang, in het najagen van zelfzuchtige doeleinden, die alleen ons zelf dienen, en in elk geval niet verder reiken dan de belangen van een partij, een volk, hoogstens het geheele mensch- dom, wordt er vergeten, dat er om dit middelpunt der schepping, den mensch, een wereld leeft van schepselen, wier stoffelijke bestaan, xn meerdere of mindere mate, niet veel verschilt van het zijne, die door denzelfden Schepper gemaakt zijn. vol gens dezelfde natuurwetten in het leven worden geroepen en tijdens dat leven ook aan dezelfde natuurwetten zijn gebonden. Tusschen deze schep sels en den mensch bestaat echter een groot ver schil. De mensch bezit de rede, bet welbewust overleg, de dieren missen dit. De mensch voert, krachtens zijn rede, heerschappij over het dier en in plaats dat deze heerschappij gepaard gaat met een groote mate van ontzag voor het levensrecht der dieren, is die heerschappij ontaard in het meest ver gedreven misbruik van macht, in een afschuwelijke dierenmishandeling, waartegenover het stomme dier machteloos en onbeschermd staat. Hoe is het mogelijk, niet waar, dat, waar aan de eene zijde een volkomen onderworpenheid be staal, deze aan dén anderen kant niet met erken telijkheid wordt aanvaard en met een gevoel van groote verantwoordelijkheid tevens! Ik bedoel niet, dat een dier als een mensch moet worden behandeld; het staat in de schepping op een an der plan, dan wij, maar het heeft er recht op, als dier, naar zijn aard en behoeften behoorlijk door ons behandeld te worden. Wij mogen nooit verbe ten, dat wij, menschen, door den strijd om het bestaan gedwongen, in de dierenwereld hebben ingegrepen, die volgens vaste natuurwetten, vol gens haar beslemming, rustig voortbestond, waar in niemand volkomen meester was. En wat deed de mensch toen hij zich daar indrong? Hij maak te zich meester van die dieren, die hem tot werk kracht, voedsel, bescherming, of andere nuttige doeleinden konden zijn. Hij doodde of verminkte ze naar willekeur, leidde hun leven in tegen natuurlijke banen, rukte riatuurbanden uiteen, waar hem dit lot voordeel strekte en deed dit zonder medelijden en zonder er over na te den ken, dat het dier, evengoed als de mensch, recht heeft op zijn leven. De mensch is immers de ster kere, aan wien het dier, de zwakkere wordt op geofferd. Dit is natuurwet, wel héél wreed, maar toch natuurwetmaar verder ging de mensch. Hij ontzag zich niet, de schepsels ten wier koste hij zijn bestaan opbouwde, onnoodig te kwellen, en te martelen, en het verschil tusschen mensch en dier wordt hier zéér sterk zichtbaarwel een heel groot verschil in het nadeel van den mensch! Gelooft ge mij niet? Ziet eens rond op een vee-' markt, speciaal in den tijd van de nuchtere kalve ren. Als levenslooze koopwaar liggen ze daar opeen gestapeld met gebonden pooten, of staan de tegen elkaar in een hobbelenden wagen, zijn ze vervoerd! Of de vliegen en de zon hen steken, wie geeft er wat om? Onbereikbaar is de moederen de harde meester, de mensch, kent geen eerbied voor dit jonge leven, kent geen medelijden met dit onverdiend, stom gedragen lijden! Als balen worden ze neergeworpen op de markt,.... nier staat een duivel tegenover de mishandelde on schuld! Kent ge de geschiedenis van het paard? Het veulen is zoo gelukkig bij zijn moeder, wie kent het niet op zijn hooge beenen, met zijn kroe zige manen, zijn aardig pluimstaartje, met zijn hupsche sprongen en onbezonnen vroolijkheid? Maar zie, de tijd nadert, dat het den mensch tot nut Tan zijn. Het jonge paard wordt verminkt, om het geschikt te maken voor trekdienst. En de ze verminking, welke helsche marteling voor het dier is, geschiedt zelfs vaak door ondeskundigen en zonder narcose, o, schande! In den aanvang van zijn diensttijd, krijgt liet paard het meestal goed, want het is jong en schoon en sterk, maar als zijn schoonheid ver mindert, dan wordt het zonder consideratie ver kocht aan een meester, die er méér arbeid van vergt en zóó gaat het door; hoe ouder en zwak ker het dier wordt, hoe zwaarder arbeid, hoe slechter verzorging, hoe minder voedsel, tot de slager er zich over ontfermt en het verlost uit zijn lijden. Er loopt in het dorp, waar ik woon, b.v. een paard, dat tot voor korten tijd een luxepaard was en thuisbehoorde op een mooi buiten, maar in plaats dat de eigenaar het liet dooden verkocht hij het aan een handelaar en nu loopt 't voor een zand- en steenenkar. moet héél hard werken en ontvangt weinig voeder, want het heeft een ruw hardvochtig meester. Ov2r eenigen tijd zal het, to taal uitgeput, aan den slager worden verkocht. Ik zou u kunnen vertellen van een paard, blind en afgetobd, dat een harden meester had en door mij een zomer lang werd bijgevoerd op voorwaar de, dat het in den herfst aan den rlager zou wor den verkocht, als de eigenaar het niet langer kon gebruiken; maar in plaats van deze belofte na te komen, verkocht hij het, zonder mijn weten, aan een z.g.n. ronselaar, een van die menschen, dié paarden in hun nadagen opkoopen, die er de laatste krachten uithalen en 't dan b,v. een been stuk slaan, om tot noodslachting 'e kunnen over gaan, en 't te kunnen uitponden. Ik heb het laten opkoopen en op het abattoir la ten doodschieten. Zóó is 't lot van bijna alle paar den. Weet ge, hoe 't vee wordt vervoerd in de veetreinen? 't Wordt meest zonder geleider, meest in te kleine ruimten,, zonder eten of drinken ver voerd, vaak eenige etmalen lang! Het vervoer zou best per sneltrein kunnen geschieden, maar de eigenaar vindt dat te duur en het geldelijk voor deel gaat bij hem boven zijn gevoel voor erken telijkheid of medelijden met het dier, dat hem zijn bestaan verschaft! Heeft U niet vaak in de buurt van een station door de stilte van den avond dat klagelijk geschreeuw en loeien gehoord uit de veewagens, die op de emplacementen stonden af gehaakt of werden gerangeerd? Het duurt vaak dagen eer zoo'n goederentrein rijn bestemming bereikt, en om de levende waar, die hij bevat en die zoo geheel onnoodig lijdt, op zijn tocht naar de slachtbank, denkt niemand! Op de abattoirs wordt heden ten dagen het schietmasker gebruikt en dank zij dit toestel, heeft het dier minder te lijden dan vroeger. Het wordt nu niet neergeworpen, maar staande ge schoten. Ook in de vivisectie, waarbij het gezon de organisme van het dier wordt geïnfecteerd en het een groot lijden moet doorstaan, om den mensch te dienen tot genezing der vele mensche- lijke kwalenOok daar moet het meest mo gelijke medelijden worden betoond en het dier altijd pijnloos worden behandeld en daarna snel pijnloos gedood, zoo spoedig dit mogelijk is. En denk eens aan de onnatuurlijke kunsten welke de dieren in een circus slechts na veel lijden geleerd hebben! Een dier is geen mensch, en zulke men- scheüjke verrichtingen zijn laf, ja walgelijk! Het geheele bestaan van deze dieren is één lijdensge schiedenis! En nu nader ik een punt, waarop ons land ook nog achter staat. De hond is geen trekdier, dat is reeds lang uit gemaakt. Toch gebruikt men hem voor trekdien- sten, meest onvoldoende gevoed, slecht aange spannen, door schoppen en slagen voortgedreven, zoodat zijn leven één afbeulen is, tot de dood hem verlost! Ziedaar het lot van duizenden honden in ons land! Ook de waakhond in zijn veelal slecht hok, die nooit eens wordt losgelaten, nooit ééns per dag, na bewezen dienst gelegenheid wordt gegeven eens flink uit te loopen, een treurig beeld van naamloos lijden! En de vogels! Hier spreek ik ook tot de jeugd. Och kinderen, verniel toch geen nesten van vogels, het is zoo n wreed vermaak! Een vogel heeft als eerste ver- eischte zijn vrijheid noodig; van hem is de lucht! Zijn vleugels geven het ti aan. Beter is het ^en vogel op slag te dooden, dan hem te vangen en in een kooi op te sluiten! Een te jonge, zieke vo gel kunt ge opkweeken, tot hij weer kan uitvlie gen. En jongens: leg nooit insectenverzamelingen aan. Een vlinder en tor zijn het schoonst in de vlucht! En wilt ge toch een verzameling aanleg gen, doodt de insecten dan eerst pijnloos met ethernarcose en prik ze niet op, alvorens 't leven geweken is! Beroof geen kikkers, salamanders en andere wa terdieren van hunne vrijheid, als ge geen flink aquarium hebt, waar zij, zonder te lijden, hun le ven kunnen uitleven! En hebt ge wel eenig idéé, wat er door de visch wordt geleden? Die arme dieren worden dikwijls levend gedood of gevild! Elke visch kan en moet eerst gedood worden en men kan dit doen, door den kop geheel van het lichaam af te snijden, of te verbrijzelen! Dat martelen is schandelijk en een bewijs van menschelijke wreedheid en ruwheid in de hoogste mate. En dan het pluimvee! Op de kippenslachterijen zouden u de haren te berge rijzen en het vervoer daarheen in dikwijls veel te kleine kratten is een ijselijke marteling. En toch kunnen deze dieren zonder kwelling worden vervoerd en pijnloos gedood, door met één haal den kop van het lichaam te scheiden! Kent ge het lijden van de pelsdieren? Strikken en vallen worden hun gezet, want een schol door boort de huid en vermindert dus haar waarde. Be seft ge den angst dezer dieren, als de val of strik hen niet op slag doodt, en zij de komst van den jager moeten afwachten, die hen, die niets mis deden doodknuppelt! En ook de ganzenleverpastei is het resultaat van weerzinwekkende mishande ling der arme ganzen die men dorst laat lijden, bewegingloos vastgebonden in donkere kelders, zoodat de lever zwelt en zwelt tot zij eindelijk uit deze marteling worden verlost door den dood! Deze mishandeling geschiedt om den mensch een lekkernij te kunnen voortzetten! Weet ge hoe reigerveeren worden verkregen, die menigen kostbaren dameshoed versieren? De wijfjes-reiger heeft dit schoone kroontje van veertjes op den kpp, alléén als zij jongen heeft, en zij valt als buit van den veerenjager, terwijl haar iongen dan in het nest moeten verhongeren! Elke esprit van reigerveeren, is een trophee dezer af schuwelijke reigermishandeling! En ter wille van zijn modegrillen ontziet de mensch zich niet, zijn hond ooren en staart te coupeeren en hem zóó op gruwelijke wijze te verminkenèn te mis- raaken! Dit zijn eenige voorbeelden. Ik zou nog vele kunnen noemen, zooals: bet jachtvermaak, de stierengevechten, en andere soorten van dierenmishandeling op andere dee'en der aarde, bedreven door lager staande volkeren, waarbij niet het dooden de wreedheid des men schen uitmaakt, waar wél het ophitsen, angst- aanjagen en pijnigen! Bij al deze mishandelingen toont de mensch zich de kwelduivel, niet de meerdere van het dier! Weet gij, wanneer de mensch de waarachtige meerdere van net dier wordt? Als hij het schepsel, dat hem dient, aan hetwelk hij zulk een groote mate van nooit af te wentelen verplichting heeft, behandelt, zooals zijn geweten hem voorschrijft, zooals hij zelf in de eer ste plaats door het dier behandeld zou wenschen te worden.' Zijn eerbied voor het leven, dat voor hem wordt geofferd, of geheel in zijn dienst be steed, zijn dank aan dat schepsel, moet zóó groot wezen, dat geen geldelijk verlies hem er yan te rug kan houden, zijn beter ik te laten spreken. Er ligt zulk eene oneindige voldoening in als men zijn dieren behoorlijk behandelt; men ontvangt van hen zoovéél aanhankelijkheid, zóóv.eel aan doenlijke dankbaarheid en trouw terug. Het is dankbaar voor elk bewijs van bescher ming en goedheid! Dat kan ons menschen, vaak diep beschamen! Als men zijne dieren behoorlijk behandelde, als het publiek zich eens wat méér met dierenmishandeling wilde bemoeien, waar het die ziet, dan zouden de vereenigingen van dieren bescherming niet zulk een zware taak hebben! Want deze trachten de verplichting, die 't gan- sche menschdom aan het dier heeft, na te komen, omdat zij die maar al te goed gevoelen! Soms 'nclpt de wetgever mee, maar lang niet genoeg. Var politiezijde wordt gelukkig steeds méér gesteund in zulke gevallen! De verplichting aan het dier, speciaal aan hel huisdier, is een eerezaak voor den mensch. Die verplichting kan niet worden afgeschud cn moe' der jeugd reeds vroeg worden ingeprent, omdal ons stoffelijk bestaan voor het grootste gedeelte WITTE KRUIS. Iedere Woensdagmiddag van half drie tot drie uur stelt de Vereeniging het Witte Kruis, in de Chr. Nat. School te Velseroord moeders gratis in de gelegenheid raad te vragen omtrent de voeding aan haar zuigelingen. Het advies wordt gegeven door den Consulent, Dr. Hanneman. Voor kraamverzorging, welke ook door boven genoemde Vereeniging wordt uitgeoefend, wende men zich tot het bestuurslid der Vereeniging, Mevrouw Dijkstra, Trompstraat 77 te Velseroord. Tarief naar draagkracht f 5f 15. wordt opgebouwd en in stand gehouden ten koste der dieren, omdat het hier in zijne radeloos heid nooit dezelfde ondeugden bezit als de mensch, omdat het in deugd, trouw, onderwor penheid, ons redelijke schepselen, tot voorbeeld kan strekken, omdat het aan onze genade is over geleverd en wij moeten toonen, dat wij wezenlijk volgens het plan van den schepper, de meerdere van het dier zijn. Mevr. Mispelblom BeijerTheunisse. (Daadw. dierenbesch.). PLAATSELIJK NIEUWS. IJMUIDEN. Vanaf 20 Augustus a.s. wordt in het Thailia-Theater wederom een groot filmwerk vertoond: De Klokkenluider van de Notre Dame, (Notre Dame'de Paris). Victor Hugo begon met het schrijven van Notre dame de Paris op 25 Juli 1830. Eenige bladzijden waren nog pas geschreven toen de omwenteling van Juli 1830 uitbrak. De (groote politieke gebeurtenissen, daarna de geboorte van zijn dochter Adéla, vertraagde den voortgang van dat werk. Eerst per 1 September voelde Victor Hugo zich weer gedisponeerd, zijn scheppende ar beid voort te zetten. Op 15 Januari 1831, dus In veertien en een halve maand, was de roman gereed. Victor Hugo was toen nog pas 29 jaar oud. Bij de herschepping van Victor Huigo's meesterwerk Notre dame de Paris werd een waar wonder ver richt, het romantische Parijs uit de vijftiende eeuw, in felle kleuren door den grootmeester der romantiek ge schilderd, herleefde in Universal city, Californië, op een dusdanige realisti sche wijze, als men in izijn stoutste verwachtingen in Europa niet zou dur ven droomen. De regie van dit machtig filmwerk was in handen van Univer- sals grootste regiseur Wallage Wors- ley. De hoofdrol in deize film wordt ver tolkt door den igrooten acteur bijge- naamid (de man met de duizend gezich ten) Lon Ghaney. SANTPOORT. Gedeputeerde Staten van Noord- Holland hebben bij hun 'besluit van 4 Augustus j.l. beslist, idiat de gemeente raad van Velsen terecht heeft besloten de gevraagde medewerking te verlee- nen aan de Vereeniging v®or Christe- lijk-Nationaal Schoolonderwijs te SAntpoort tot de stichting van een bij zondere lagere school aldaar. Gedeputeerde Staten overwegen daar bij, dat het achteraf terugnemen van hun verklaringen "door de ouders van enkele kinderen niet aan toe waarde der door het schoolbestuur ingediende „ouderverklaring" afdoet, wijl immers ten tijde van de indiening der aanvrage voor het schoolbestuur aannemelijk was, dat deze kinderen de nieuw te stichten school zouden bezoeken, al thans ge'ensizins is aangetoond, dat het schoolbestuur reden had om het tegen deel aan te nemen. Er staan volgens Gedeputeerde Staten op de lijst 72 kin deren, waarmede rekening moet wor den gehouden, zoodat het voor Velsen vereischte aantal van 60 kinderen ruimschoots werd bereikt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1926 | | pagina 1