ORGAAN VOOR DE GEMEENTE VELSEN No. 85 Zaterdag 29 Januari 1927 Jaargang Yerschjjnt Wmmèngu Zaterdags Plaatselijk Nieuws ijmuiden IJMUIDER COURANT Abonnementsprijs: f 1.per 3 maanden, franco per poat f 1.35. Abonnemen ten worden aangenomen aan het bureau en bi) de Agenten. Advertentiën 2 maal achtereenvolgend opgegeven op het gewone tarief, worden kosteloos nog een derde keer opgenomen in het eeratvolgend Woenadagnummer, Advertentiën voor de Adrealijat 6 plaatsingen van deselfde tekat (onveran derd) f 4.13 plaataingen (dua 3 maanden achtereen) f 8. Advertentiën uiterlijk in te eenden WOENSDAG tot 9 uur v.m. en VRIJDAGS tot 4 uur n.m. Tot plaataen van advertentiën van Buiten de gemeente VELSEN in dit blad la aitaloltend gerechtigd het Advertentie-bureau P. F. C. Roelse, IJmuiden. Uitfare van de N.V. UITGEVERS-MIJ. „IJMUIDEN"' Adres voor Redactie en AémlzditraUe N.V. DRUKKERIJ SINJEWEL WILLEMSPLEIN 11 TELEFOON 153 IJMUIDEN Ingezonden mededeelingen 40 ets. per regel Advertenties van 1 tot er met 5 regels f 1,iedere regel meer 20 ets. Compact gezette adverten ties vac 1 t. en m. 5 regels f 1.25, iedere regel meer 25 ets. Kleine advertenties en familieberichten zoomede vereenigings-advertenties uit de gemeente, uitsluitend bij vooruitbetaling, van 1 tot en met 5 regels 1 0.75 iedere regel meer 15 cta. Bij niet contante betaling worden de gewone prijzen berekend. Advertenties ,,adres bureau van dit blad" 10 ets. extra, voor bezorging van op advertenties ingekomen brieven wordt 10 ets, iu rekening gebracht, Bovenstaande regelprijzen worden met 5 een' verhoogd voor advertenties van buiten de gemeente Velsen dit nummer bestaat uit twee bladen. eerste blad. Van den Wachttoren. Dansen en dansen. Niemand danst, die niet een beetje dron ken is, zeiden de oude Romeinen. Ze heb ben zeker nooit op vroolijke kinderen ge let, die huppelen van natuurlijke vroolijk- heid en niet door alkoholopwinding. De tegenwoordige dansmanie is ook een ont aarding van de natuurlijke dans. Scherp en goed maakt in een boekje over reidan sen de R.-Kath, Prof, G. Brom deze on derscheiding: Onze schijnbeschaving is van de natuur zoo hopeloos vervreemd, dat de menschen opnieuw dansen moeten leef en. Wanneer een kind eventjes van verrassing huppelt of het volk aan het hossen slaat, is het we zen van den dans veel echter dan de bals, waar het gestep van kleverige paren geen gevoel uitdrukt dan lagere instincten, die met beestenamen worden aangeduid als fox-trott, turkey-trott, pas de Tours (stap van vos, kalkoen en beer). Men moet zich hoeden, dat het voor naamste, het innerlijke voorbijgezien wordt bij al die bemoeiingen met het uiter lijke. De theologische prof. Dr. du Plessis van Potchefstroom zegt het in het sappige Afrikaansch aldus: Ek het nou weer prente gesien van halfnaakte meisies, wat dans uitvoer, en van ander wat in kort broekies en manshemde gekleed is en so is daar ge durig vèrtonings deur halfnaakte vrouw- mense. En kan nie verstaan hoe'n vrou nie kan insien dat sij deur ontbloting haarself goedkoop maak ie, en hoe sij daardeur haar vrouelijke aantreklikheid verloor nie. Maar die modeafgod en die onbeskaamd- heid vereis dit nou eenmaal. Ook in deze afkeuring is zeker waarheid maar even zeker ook de overdrijving, -die schaadt. Onbeschaamde kleeding betee kent nog geen onbeschaamde persoonlijk heid. Men kan als een non gekleed gaan met een onrein hart en licht en dun gekleed zijn als een fee uit de Grieksche sprook jeswereld en toch kuisch en zedig zijn van gemoed. Alleen past die laatste kleeding slecht bij ons klimaat en een der beste raadgevingen tegen verkoudheid en griep is: Kleed je niet al te modern! Een prak tisch besluit van deze kleerenbespiegeling! De Ver. Staten en Mexico. De verhouding tusschen de Ver. Stalen en Mexico is al jaren lang slecht. Meerma len is er gevreesd voor een oorlog tusschen beiden. Mexico wil evenals China baas zijn in eigen huis. Maar vooral Amerikanen ex- ploiteeren de rijke petroleumbronnen van dezen Zuid-Amerikaanschen staat. Daar ontstaan telkens conflicten uit, Mexico heeft wetten aangenomen, waarbij alle pe- troleumterreinen door de regeering worden geconfisceerd tegen schadevergoeding. De president Calles heeft echter verzekerd, dat reeds bestaande rechten blijven ge handhaafd. De petroleumondernemingen kunnen dus doorwerken, maar zij zullen niet meer een staat in den staat vormen, doch aan de Mexicaansche regeering en wetten onderworpen zijn. Een oogenblik stond het conflict heel ernstig en dreigend, maar er is gelukkig ontspanning gekomen. Dat is zeker voor een niet gering deel te danken aan het kal- meerende optreden van pacifistische ele menten onder het publiek, de pers en Se naatsleden. President Coolidge had erover geklaagd, dat de pers wel critiek uitoefende op de buitenlandsche politiek en gevraagd, dat zij in dit geval als een man achter hem zou willen gaan staan. Maar vele invloedrijke bladen hebben dit gelukkig geweigerd en zullen zelfstandig blijven oordeelen, in plaats van de loudspeaker der regeering te worden. De gekken mogen al prijzen, wat de heeren prijzen, de Amerikaansche pers wil niet gek zijn en heeft aangedron gen op arbitrage bij dit conflict. Minister Kellogg, die wat erg hard van stapel was geloopen, heeft al wat ingebonden en be- jj Hokvastheid! Zeker zien velen er tegen tegenwoordige regeering wil waken tegen loofd, de mogelijkheid van arbitrage te zul- op, hun eigen land, hun woonplaats, fami- misbruik van het vergaderverbod, dat zeker len onderzoeken. De invloedrijke senator lie, de wereld van hun taal en zeden en wel eens gemaakt is en kwaad bloed heeft Borah wil ook eerst den weg van het recht j genoegens te verlaten. Er wordt gewoon- gezet. De bedoelde vrijheid is een 'bewijs van vertrouwen. En het vertrouwen is een heilzame kracht, die veel kwaad voor komt. op los te slaan. Ook de voorzitter der De- mokraten in den Senaat Robinson heeft zich voor een scheidsrechterlijke beslissing verklaard. Maar hét is bijzonder verblijdend, dat uit het Amerikaansche volk zelf een krach tige stem zich heeft doen hooren voor het behoud van den vrede. Sociale werkers, publicisten en onder wijs-autoriteiten heb ben er op aangedrongen, dat het recht en niet het zwaard gebruikt zou worden. De machtige vakvereeniging, het Verbond van Armoe en tooneelkunst. In den Nieuwjaarswensch in den Anv- sterdamschen stadsschouwburg sprak Tho- masvaer o.a. den wensch uit: voor alle I XJ. T» Ui Ui L gu V* UU1, bewandelen, in plaats van te dreigen en er lijk wat geringschattend over vaderlands liefde gesproken, maar zij heeft grooter plaats in menig hart, dan men wel denkt en weerhoudt daardoor ook van emigratie. Bovendien weet men ,dat er voor land arbeiders in Canada wel werk is, maar de winters zijn er koud en lang en dan is ook daar geen werk. Men vreest ook voor een- zaamheid, wanneer men daar onder vreem- j tooneeïisten voortaan een behoorlijk loon~ den is en op grooten afstand vaak van de passende engagementen en speciaal voor bewoonde wereld. j zjjn persoon. Pieternel voelt zich in den Deze beide bezwaren zouden veel min- Stadsschouwburg niet op haar gemak. De .i i rr 1 t/- <der we£en< als men maar eeni£e zekerheid I gemeente geeft wel jaarlijks f 710000 sub den Arbeid en de Raad van Kerken, die-had, dat men daar zelfstandig kon worden, j sidie, maar Pietenel klaagt: Ja, maar een unie der voornaamste kerken in Ame-een eigen bedrijf krijgen, vooruitkomen,meer' dan zest;g duizend slokt de huisbaas rika vertegenwoordigen, hebben eveneens i Die kans bestaat, ook -als men er alleen j daarvan op. Het is heusch haast niet te openlijk zich tegen het drijven naar oorlog met een paar goede werkhanden komt en j houden. verklaard. Zoo blijkt de publieke opinie een j energie heeft, om de aanvankelijke moei- jrr s reden voor deze klacht, die door vredesmacht van beteekenis te zijn. En ze- f lijkheden te doorstaan en te overwinnen, ajje burgers uit „plankenland" wel vaak ker mogen we hier toepassen het woord:maar heel groot is ze niet. Hij, die wat ka-1 geuit zal worden."Telkens jubileeren too neelspelers: er reizen er thans wel drie tegelijk al jubileerend het land door. Op hun eereavonden worden zij gehuldigd en De stem van het volk is de stem van God. j pitaal meeneemt, zoodat hij het een poosj Naar aanleiding van de alarmeerende be-kan „uitzingen", zich behoorlijk kan in richten uit Amerika heeft het Bureau Nat,richten, zich er met zijn gezin vestigen, kan UW1 ^L) gcuuiuigu Vredes-Actie een manifest gepubliceerd, echter in Canada een tweede en beter va- ontvangen bloemen, cadeaux en envelop- waarin gewezen wordt op den terugslag, derland vinden. De regeering biedt koste- j pes met inhoud. Jubelen lijkt hier vaak die het uitbreken van een Amerikaanschen- j loos grond aan, indien men dien wil ont- j bedenkelijk veel op bedelen. Plankenland Mexicaanschen oorlog zou kunnen hebben ginnen. Eerst woont men alleen, maar al }s zoo vaak armoeland, vooral voor oude op de geheele wereld. Dan lezen we: [gauw komen er buren en ontstaat er een tooneèlspelers, die niet'meer in staat zijn, „Beraadt u nu reeds wat u te doen staat j kleine nederzetting. Als men de eerste drie om dagenlang 'heel het land af te reizen om 'in geval de mobilisatie gelast wordt. Laten; zware jaren er maar doorkomt, dan is men wij pacifisten en anti-militaristen vastbe-er. [sloten zijn, in geen geval een wapen op te; Daarom wordt er tegenwoordig geraden nemen. Uw hart zij gewijd aan de zaak van J een emigratiefonds te vormen, waaruit tooneelbloed hebben, alle moeilijkheden Vrede en Broederschap der Menschheid. voorschotten verleend zouden kunnen wor-1 met een grap weten te overwinnen of te jeschikking om met ons en am den niet alleen voor de reis maar ook voor j dragen om dit jaar in jaar uit vol te hou- van avond in Maastricht en morgen Groningen te -spelen. Het is een zeer ver moeiend leven en men moet wel het echte Stelt u ter beschikking deren mede te werken in een eventueele de vestiging. Het geld zou tegen een mati-den. Tooneelspelers worden nooit rijk; de arfti-oorlog-campagne,j ge rente geleend kunnen worden en de meesten hebben een zorgelijk bestaan en Wij behoeven niet te zeggen, dat Mexico Remigrant zou na eenige jaren, als het hem ajs ze oud zijn, dan mogen zij van de en- 'niet vlak bij de deur ligt en dat onze vrede goed gaat, jaarlijks aflossen. Er zou zeker I velormes met inhoud heel sobertjes hun nog geen gevaar loopt, zelfs al kwam hetook geld verloren gaan. Maar arme, werk-rust nemen. Zou de bioscoop en hei caba- tot een gewapend conflict tusschen Mexi-Hooze gezinnen kosten hier ook geld. Zij,jret de tooneelkunst geheel verdringen? 'co en de Ver. Staten, Toch gaat dit Mani- die heengaan en zij, die blijven, zouden er I Het is niet te hopen, want de tooneelkunst fest van de onderstelling uit, dat er ernstig beiden voordeel van hebben. Het is daarom i han zooveel edel genot en hooge ontroe gevaar is voor een nieuwen wereldoorlog, te hopen, dat het pfan van een emigratie- J rjng geven en haar*dienaren moeten daar- i Waarschuwen is goed, maar men moet het fonds eens goed overdacht wordt: er ligt J om voor armoe en zorg bewaard blijven, j evenmin te vroeg als te laat doen. En ook misschien een oplossing in van een moeilijk niet te vaak. Er is ook gevaar voor een vraagstuk, botsing tusschen China en de Europee- sche mogendheden, tusschen Italië en Ser- Vergaderverbod. vië over Albanië; er zijn nog vele donder- koppen aan den hemel der internationale Binnen zekere grenzen der wet bezitten politiek. Wie te dikwijls en te snel alar-jwij vergadervrijheid. En wij zijn er voor- meert, wordt ten slotte niet meer gehoord.standers van, dat iedere overtuiging vrij Ons volk is in groote meerderheid pacifis-uitgesproken mag worden. Er zijn gevaren [tisch; zelfs wordt geen dreigend woord aan de vrijheid verbonden, maar nog ge- I gehoord ondanks de minder vriendelijke vaarlijker is het verbod. Immers dan sluit I verhouding ten opzichte van België. Daar-men een overtuiging op in de duisternis, om is het niet noodig ons volk te gaan ver- dan kweekt men den geest van samenzwe- ontrusten, alsof er ook voor ons oorlogs-^ren aan* Bovendien houdt men het bestrij- gevaar zou zijn, omdat aan de overzijde den van gevaarlijke overtuigingen tegen. van den grooten oceaan twee staten tegen Zij winnen aan kracht, juist wanneet men elkaar grommen. Hier is van toepassing ze onderdrukt. Het geheimzinnige en ver- het oude verhaaltje van den herder, die bódene trekt velen immers juist aan. antwoordde waiter eenige malen riep: Wolven! Wolven! Maar ^e regeering heeit aan den Indischen Daarmede bedoelde hij den Bijbel, Dien stelde hij als de andere herders hem te hulp kwamen Volksraad meedeelmg gedaan ovei ae j boven alle andere boeken, snellen, waren er geen wolven. Maar toen communistische onlusten: In de bespreking: Spr zegt dat voor ieder geldt de vraag Wat de wolven eens wel de kudde besprongen, daarvan merkte een der leden op, dat het beteekent de Bijbel voor nu,? Een wereld, die gaf het alarmroepen van den herder niet vergaderverbod in Indië te veel wordt zien, dan wanneer zij dezen verwerpt of ver meer en kwam niemand hem helpen, omdat gepast en daardoor aan rustige elementen waarioost. Spr. merkt op, dat er nog wel velen er is gedacht: Die man schreeuwt al, ook al de gelegenheid ontnomen, om zich tegen'zijn, die den Bijbel enkel zien ais een verouderd or Ln rfovoar het extremisme (drijven naar uitersten) te getuigenis, maar anderzijds is er voor het Boek is er geen gevaar. verzetten iweer veel belangstelling. De tijd van het botte In dit geval weid geroepen. Brand. J I materialisme is voorbij. Vele schrijvers wekken Brand!, terwijl alleen maar op een zeer j De regeering heeit daarop geantwoord, belangstelling voor den Bijbel, waarbij spr. wijst grooten afstand een beetje rook te merken dat zij zelf een toepassen van de bepaling op „Het Nieuwe Testament in het licht der jong- j over-het vergaderverbod, die meer aan den ste opgravingen van Prof. Dr. M. van Rhijn en I Peest dier voorschriften recht doet weder- '..Wat beteekent de Bijbel voor ons?" van Dr. J Een emigratiefonds. Spr, herinnert aan Goethe's uitspraak in Tas- so, dat de mensch alleen door den mensch zich-, zeiven leert kennen, maar de mensch, die schouwt in den Bijbel, leert ook zijn God ken nen, De Bijbel is buitengewoon rijk, zegt spr., 1 niet als een Siegesallee met pompeuss beelden, maar een beeldengalerij, zóó rijk en volzijdig, dat wij er telkens weer naar grijpen, terwijl we toch blijven op den bodem der werkelijkheid. In den Bijbel is geen metkodisme in den slech ten zin des woords, daar dit is als een dwang buis, Ook kent de Bijbel geen schematische een vormigheid van de waarheid. Zij wordt omschre ven naar het karakter der persoonlijkheden. Er is menigerlei waarheid, maar dezelfde geest. Spr. wijst er vervolgens op, hoe de Bijbel is het boek voor den enkeling, voor het gezin en voor de volkeren. God worstelt met dc ziel van den enkelen mensch (Adam, Jacob, David); God bouwt het gezin en nergens zien we dit zoo goed als in den Bijbel. Alle ordeningen Gods komen hierin klaar uit en geen boek stelt zoo klaar en hoog het menschelijlc leven. De Bijbel is ook het boek vor de volkeren, omdat het zoo diep en waar weergeeft het leven van het Joodsche volk temidden van de groote cultuurvolken (Egypte, Assyrië, enz.) en als zoo danig vormen de Bijbelboeken de wetten voor de volkeren. Alles toch wordt hier beschouwd en beschreven „slib speciae aeternitatis", in het licht der eeuwigheid. Als wij aan den jongslen wereldoorlog denken, valt er licht over de histo rie van den Bijbel. Spr. bespreekt tenslotte hel doel der opvoe ding van den Bijbel. Zij is in 't kort deze, dat dc mensch bij brood alleen niet zal leven, maar bij alle woord, dat uit den mond Gods uitgaat. De Bijbel leert ons geloofsmoed en geloofsver- zekerdheid. Spr. wijst op de groote mannen uit het oude Testament, Mozes, Job enz. en op die in het Nieuwe Testament. Van de kracht van dit geloof getuigen von Schiller en andere groote geesten. Waar de mensch zoo vaak heeft gestreefd naar den uebermensch, vinden wij dezen in den Bijbel in den persoon van Christus, Dat beleed zelfs een Goethe in 1832 op zijn sterfbed aan Eckermann. In Christus is de schuld en de vloek weggenomen. Boven alle paeaagogische boeken en opvoedingsmethoden blijft de Bijbel staan als Het boek der boeken. Deze naar vorm en inhoud scnoone lezing werd met groote aandacht gevolgd. Ds. Eggink eindigde zelf op de gebruikelijke wijze. Ook de tweede uitvoering van het tooneel- spel „Het Geweten'' van Ds. A. K. Straatsma door de Chr. Jónge Mannen Vereeniging is Dinsdagavond goed geslaagd. Het Gebouw voor j Chr, Belangen wasweder geheel bezet. De spelers j waren er nu nog beter in en verwierven veel - succes, J Na afloop werd namens 'n onbekende vereer- j der een bloemenhulde aangeboden aan de spe lers en dezen droegen die hulde over op den heer G. W. Jimmink, die de regie op zich geno men had en onder wiens leiding het stuk zoo goed is vertolkt geworden. WINTERLEZING IJMUIDEN—OOST. Woensdagavond had in de Herv. Kerk aan de Kalverstraat de tweede winterlezing plaats, waarin Ds, J, Ph. Eggink van Rotterdam (vroe ger te Velsen) sprak over „Het Boek der boe ken", Spr, herinnerde aan de vraag van den beroem den Engelschen schrijver Walter Scott op zijn sterfbed aan zijn dochter:- „Geef mij het boek!' Toen zijn dochter vroeg „Welk boek, vader? antwoordde Walter Scott: „Er is maar één Boek" geest dier voorschriften recht doet weder Beerens varen, mogelijk en wenschelijk acht. Maar Sp"rzeen|i dat we den Bijbel meer ak een ge- De werkloosheid is wel een weinig afge-ten aanzien van communistische vereent- heel moeten zien. Maar al te veel toch beoor- nomen, maar blijft toch nog een ernstig gingen acht de regeering een strenge toe- deelt men de H. Schrift naar gedeelten. Dar. verschijnsel. De landbouw maakt een moei-f passing van het vergaderverbod noodzake-eerst gaat er opvoedende kracht van uit. Velen, j t -1 i"i zegt spr., zouden den Bijbel gaarne anders zien.; lijken tijd door en gebruikt ZOO weinig mo-lijk. B.v. als een historieloos boek, maar waarin de' igelijk arbeidskracht. Duitschland trok} Het is moeilijk, om van hier over Indi- diamanten der waarheid ons tegenscbitteren. i vroeger duizenden melkknechten en land-sche toestanden te oordeelen, maar toch Maar dit zou met God's wezen in tegenstelling arbeiders uit Holland. Zij zijn met den oor-1 vragen we, waarom in Indië communisten zijn, zegt spr daar God alles langs natuurlijken log teruggekeerd en hebben de werkloos- j zich niet evenzeer vrij mogen uitspreken historie"10616" Z°° j heid daardoor nog vermeerderd. Overbe- als in het moederland. Behoudens dan de Spr. ziet den Bijbel als een machtig woud, vol volking dreigt steeds meer, tenzij onze grenzen, die de wet aan deze vrijheid stelt, forsche boomen en heesters. En in dit woud economische hulpbronnen zich vermeerde- j Door het vergaderverbod verbittert men ruischt het van het volle, rijke menschenleven j ren. Wij zijn aan het ontginnen en droog-jen drijft men naar geheime vereenigingen. H.«r boeken,^door leggen, maar dat zal het kwaad verminde-1 Hoe meer verdrukking, des te sterker ver- cenheid en hebben allen hetzelfde doel. ren, niet wegnemen. Waarom zoeken niet j zet, De vrijheid werkt als de zon; ze doodt jn het eerste boek van den Bijbel wordt de veel meer werk en een beter bestaan in Ca-1 wat geestelijk ziek kan maken en gevaar- schepping van hemel en aarde beschreven en in nada, dat eenige malen grooter is dan Ne-; lijk_is In Engeland is nog veel meer vrij- gaaA™ derland, zeker niet minder vruchtbaar enheid dan inpons land, om allerlei theorien den maar men moet dien zoeken en vol- dat slechts een bevolking van negen mil- te verkondigen en men bevindt zich er gen yoor ve(en ;s de Bijbel een donker firma- lioen inwoners telt? wel bij. In elk geval is het gelukkig, dat de ment met slechts enkele lichtende sterren. Velsen. Het oorspronkelijke uitbreidingsplan voor de gemeente Velsen opgemaakt door den vorigen directeur van Openbare Werken, den heer de Jong dateert al van 1921, Dit plan onderging een belangrijke wijziging door dat Gedeputeerde Staten zich niet konden vereenigen met het deel van het plan, dat betrekking had op het lande lijke, aan natuurschoon rijke deel dezer ge meente, Dit college wenschte hiervoor open, in plaats van gesloten bebouwing. In overeenstem ming met de wenschen van Gedeputeerde Staten werd het plan gewijzigd door den heer Brader, den tegenwoordigen directeur van Openbare Werken. Met uitzondering van een gedeelte, gelegen tusschen de spoorlijn VelsenAlkmaar en de Noordelijke grens der gemeente, waar het eveneens gaat over de vraag open of gesloten bebouwing, is het geheele plan vastgesteld en goedgekeurd. In de praktijk blijkt meermalen, dat voor kleine onderdeelen van het plan afwijkingen noo dig zijn. Deze afwijkingen zijn tot nu toe steeck zonder veel bezwaar door den raad goedgekeurd, aangezien het meestal ging om het verleggen van een enkele straat van ondergeschikte beteekenis. Naar Hl. Dbl. verneemt, is er thans echter een belangrijker wijziging in uitzicht. Daarover kun nen wij het volgende mededeelen. In het oorspronkelijke plan (de Jong) is ten opzichte van de begraafplaats „De Biezen" ge dacht aan een belangrijke vergrooting dezer be graafplaats. Deze begraafplaats zou.volgens ge noemd plan van den Rijksstraatweg af te berei ken zijn. Hiervan is men later teruggekomen. „De Biezen" zullen geen uitbreiding ondergaan: in het nieuwe plan (Brader) werd een zeer groot terrein, bestemd voor begraafplaats, gereserveerd achter „Westerveld". Het was de bedoeling, deze begraafplaats een toegangsweg te geven van den Zeeweg en van den Duin- en Kruidbergerweg af. Vermoedelijk zal echter ook van dit plan niets komen. Van particuliere zijde zijn ernstige bezwaren naar voren gekomen tegen den aanleg van een be graafplaats in dit mooie deel van het Heeren- duin. Thans is het oog gevestigd op een terrein nabij IJmuiden en wel achter de VisscherijschooL Hier is een terrein van ongeveer 20 H.A. voor dit doel beschikbaar gesteld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1927 | | pagina 1