MUIDER COURAN Officieel Plaatselijk Nieuws „ensdag 12 Oei. 1927. 2e blad Burgemeester en Wethouders van Velsen •n bekend, dat van heden af het verkeer, •nde van IJmuiden in de richting Velsen, worden geleid langs den Stationsweg tot o0l E en vandaar langs den Doodweg en den waldijk naar den Rijksstraatweg, en van Vel- naar IJmuiden in omgekeerde richting. Velsen, 7 October 1927. Burgemeester en Wethouders van Velsen, de Secretaris, de Burgemeester, hofstede. rijkens. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders der gemeente ilsen, brengen ter openbare kennis dat ter ge- fen<te-secretarie ter inzage ligt een verzoek met jlagen van N. Wildschut, bakker, te IJmuiden, vergunning tot het oprichten van een bakke- alwaar geplaatst zal worden een gasoven en electromotor van 1 P.K. tot het aandrijven n werktuigen in het perceel kadastraal bekend nieente Velsen, afdeeling IJmuiden Sectie L, 2107, plaatselijk bekend Kennemerplein, hoek mies Wattstraat. Op Vrijdag, den 21 October 1927, des voormid- igs te elf uren, zal ten gemeentehuize gelegen- jd bestaan om bezwaren tegen dit verzoek in brengen en deze mondeling en schriftelijk toe lichten. Velsen, den 7 October 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, de Secretaris, de Burgemeester, HOFSTEDE. RIJKENS. Deze deelde mede, dat het doel was om te komen tot de oprichting van een vereeni- I ging Eerste Hulp bij Ongevallen als on- derafdeeling der Kon. Vereeniging Het Oranj ©kruis. Men wilde dadelijk een Reddingsbriga de stichten onder leiding van Dr. L. van Leeuwen alhier. Ook was het plan een zwemcursus te organiseeren, die 's win ters in Stoop's Bad te Bloemendaal zou worden gegeven. De aanwezigen, 16 in getal, traden allen toe en aldus kon de afdeeling worden op gericht. Een voorloopig bestuur werd ge kozen, bestaande uit de heeren "W. N. Hall, voorz.; B. J. Boer, Briniostraat 14, secretaris, van Noord, penningmeester, W. Posma en Mej. Smit. Op Zondag 16 Oct. a.s. zal in het Patronaatsgebouw, Zeeweg, een voorstel ling worden gegeven door de „N.V. Groot Tooneel", onder directie van Joh. Lange- naken en Petro Beukman. Er zal dien avond ten tooneele worden gebracht het meesterwerk „de Witte Non", een too- neelspel in zes bedrijven naar het beroem de filmwerk „The White Sister" door George Mentone. Voor deze voorstellingen werd de wel willende medewerking verkregen van den heer M. Spree, directeur van den Circus Schouwburg te Rotterdam, die zijn volle dig materiaal ter beschikking stelde. Bovengenoemd werk werd gedurende een geheel jaar te Rotterdam en Am sterdam vertoond en verwierf een buiten gewoon gunstige pers. Het publiek volg de vol spanning en opgetogen dit interes IJ smulden. motie Gerhard, later een motie Suring, die werd aangenomen, maar die door Minister de Geer naast zich werd neerge legd. Thans echter zijn we zoover, dat het zevende leerjaar met Juli 1928 zal worden hersteld, terwijl in de Kamer nog wel pogingen zullen worden gedaan, om dit tijdstip te vervroegen. Maar daarmede zijn alle verslechte ringen nog niet van de baan, waarbij spr. wees op het vervolgonderwijs, Spr. zeide sterk te zijn voor een sluitende begroo ting en achtte het even noodig, dat de gaafheid van onzen gulden gehandhaafd blijft. Maar dit mag niet gaan ten koste van onze volkskracht. En wie het onder wijs verslechtert, knaagt aan onze volks welvaart. Als wij strijden voor goed volksonderwijs, strijden wij voor het toe komstig geslacht. Laten wij, zeide spr. blijven strijden voor de openbare school, opdat deze mag blijven de draagster van het geluk en de welvaart van ons volk. Tweede spreker was de heer A. H. Gerhard, lid van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, die tot onderwerp had: „De toekomst der openbare school". Als men onze tegenstanders vraagt wat die toekomst bedoelt, dan is dit wat Dr. Kuyper zei: „Ons geheele volk op de 'bijzondere school, de openbare school naar de maan." Zoo zei Dr. Kuyper het wel niet, aldus spr., maar zoo bedoelde hij het toch. En als wij de cijfers zien, gaat het met de openbare school nog steeds naar omlaag en met de bijzondere school vooruit. Gezien echter het karak ter van ons volk, meent spr. dat men zich voor de openbare school niet zoo onge de jongens der openbare school ransel moest geven. Spr. zegt dat een van de mooie dingen van de openbare school is het vertrouwd raken der kinderen uit verschillende standen met elkaar. En daarom heeft spr. zoo groot bezwaar tegen de neutrale bijzondere school, omdat deze is een standenschool. Spr. zegt dat het brood- noodig is, dat de kinderen uit verschil lende standen elkaar kennen en dat de ontwikkelingskans voor allen gelijk is. Is de toekomst voor de openbare school nu zoo somber in te zien, vraagt spr. Neen, antwoordt spr,, die gelooft dat de openbare school uit de fouten van den huidigen toestand winst zal behalen Want men kan niet ongestraft de kinde ren in hokjes indeelen, omdat de ge meenschapszin anders wil. Zien wij niet. dat de Volkenbond wil, dat de kinderen worden voorbereid om mede te helpen aan den volken vrede. Toen spr. aan een tegenstander der openbare school vroeg, of dit zou kunnen, wanneer de kinderen v.. VI, Uit llltvlvö 1 1 O santé tooneel werk en bracht avond aan rust behoeft te maken. Spr. zegt dat ve- avond de vertolkers ovatie op ovatie. De Ien n0£ steeds zeggen, dat wij de openba- hoofdrol wordt vervuld door Mevr. Mies re scbool verkocht hebben voor het alge- Bekroond. Op de te Utrecht gehouden Internatio- iale Bakkerijtentoonstelling werd de in- ending brood van den heer N. Huizing, Mserduinweg alhier, bekroond. Lezingen. Voor de Chr. Geref. Jongelingsvereeni- ng hoopt heden, Woensdagavond, in de Chr, Geref. Kerk aan de Marconistraat als spreker op te treden Ds, H. Janssen, Le en Vlootpredikant in algemeenen dienst, met het onderwerp „Geen andere Naam." Morgen, Donderdagavond, wordt in het vergaderlokaal Oranjestraat 10 een verga dering gehouden vanwege de Internatio nale Bijbelonderzoekers vereeniging. Et- wordt een lezing gehouden over het onderr werp ,,'s Werelds grootste strijd is nabij." Dan worden vier lezingen aangekondigd het Koning Willemshuis door W. Hol- werda, predikant. De eerste had gister avond plaats over het onderwerp „De maatschappelijke, politieke en godsdiens- strijd beteekent: uMené, Mené, Tekel, Uphatsin", De volgende lezingen worden gehouden op Dinsdag 18 October met het onderwerp ,Wij staan voor een onvermijdelijken nieuwen wereldoorlog (Rassenstrijdgeel gevaar)", op Dinsdag 25 October met hei onderwerp „De laatste wereld-revolutie ons aangekondigd door den droom van een wereldvorst" en op Dinsdag 1 November met het onderwerp „Er is een oplossing temidden van alle wereldnooden". Spoor- en Tramwegpersoneel. De afd. IJmuiden van den R.K, Bond van Spoor- en Tramwegpersoneel St, Ra- phaël hield Donderdagavond een leden vergadering in het Patronaatsgebouw aan den Zeeweg. Verschillende dienstzaken, als de verlof- kaarten, dienstkleeding 'enz. werden be sproken. Naar de Bondsvergadering op 20 en 21 November te Haarlem werden af ge vaardigd de heeren P. Gildemeyer en Kneppel. T reinvertraging. Toen Vrijdagavond de electrische trein, die 6.34 van hier moet vertrekken, voor het station stond, ontstond kortsluiting in den motorwagen, waardoor helle vlammen hoog oplaaiden, zoodat veel menschen toesnelden, denkende dat er brand was. Het geval was niet zoo erg, maar er ont stond vertraging in den treindienst, omdat deze trein niet kon vertokken. Daardoor en omdat de treinen over een spoor moesten worden geleid, was de dienst den gehéelen avond in de war. Hooger onderwijs. Bij de medische faculteit der Gemeen telijke Universiteit te Amsterdam zijn in geschreven de heeren C. Mets en J. Reu- rink alhier, bij de faculteit der Wis- en natuurkunde de heer L. Dalhuysen te IJmuiden-Oost en bij de faculteit der han delswetenschappen de heer G. C. Lagen dijk alhier. Bij de faculteit der wis- en natuurkunde aan de Rijksuniversiteit te Leiden is inge schreven de heer J. de Nobel alhier. Reddingsbrigade. Vrijdagavond werd in de Lunchroom Eynthoven een vergadering gehouden, waarin de heer van Hall de leiding had. meeij kiesrecht. Maar spr. wil er nog eens den nadruk op leggen, dat men de pacifi catie wilde, omdat men ieder naar zijn overtuiging wilde laten leven en omdat men er van verwachtte een verheffing van het lager onderwijs. Het is echter heel anders geloopen dan verwacht werd. Het bijzondere karakter van de open bare school lag in de neutraliteit van het onderwijs. Wij eerbiedigen, dat men op de bijzondere scholen den kinderen ge loofszaken leert, maar betreuren, dat men de openbare school om haar neu traliteit gelasterd heeft als beginselloos en zonder overtuiging. Want het open baar onderwijs wil algemeen zedelijke grondslagen bij de opvoeding der jeugd. Spr. zegt dat ieder eerbied heeft voor de ouders, die hun kinderen uit diepe over tuiging naar de bijzondere school zenden, maar kan niet begrijpen, dat men met al lerlei middelen kinderen naar de bijzon dere scholen lokt eri aldus in alle hoeken van ons land bijzondere scholen uit den grond stampt. Ten tweede zegt spr. en het is wel Peijters; verder treden in dit werk op de dames Fine v. d. Werf, Lena Kemper, Stella van der Wielen, en de heeren Joh. Langenaken, Petro Beukman, John de Geest, Bob Constant, Dirk Vermeer e.a. Landdag Volksonderwijs. Zondagmiddag 'had op het terrein Vel- serduin de^ landdag plaats, belegd door den kring Kennemerland van de vereeni- ging Volksonderwijs. Wat dezen zomer haast nog niet gebeurd was, was thans het geval, het was n.l, schitterend weer met een heerlijk, koesterend zonnetje. De voorzitter van den Kennemer Kring, Mr, L. G. van Dam van Haarlem, sprak een openingswoord, waarin hij dank bracht aan de sprekers voor hun komst, aan den hr. A. Bleeker voor het afstaan van het mooie terrein en aan de mede werkende vereenigingen. Eerste spreker was Mr. P. J. Oud, lid der Tweede Kamer, die sprak over het onderwerp „De strijd voor de verheffing van het peil van ons volksonderwijs," Spr. begon met te zeggen, dat de strijd voor het openbaar onderwijs in dezen tijd moeilijk is. Dit is zekér een gevolg van de grondwetswijziging van bijkans 10 jaar geleden. Wij hebben meegewerkt tot de pacificatie, zegt spr,, maar ons ideaal is en blijft de openbare school. Want de openb. school bevordert zeer het saamhoo- righeidsgevoel. Het is uitnemend, als kin deren van alle ouders, van welke over tuiging of politieke gezindheid ook, zes of zeven jaar met elkander op de schooi hebben doorgebracht. Maar als voorstanders der openbare school mogen wij anderen niet dwingen hun kinderen daarheen te zenden. Wij hebben daar ook het recht niet toe. Wij kunnen den ouders zeggen, dat zij het A verkeerd inzien, maar zoolang deze hun Lezen, schrijven en rekenen leeren, zegt kinderen niet naar de openbare school i men. Voorbereiden voor het leven, zal willen zenden, mogen wij ze niet dwin- ieder zeggen. Maar spr. vraagt wat er van gen. Wij toch willen, dat de ouders hundeze voorbereiding terechtkomt, als de kinderen uit overtuiging naar de openba-kinderen worden ondergebracht in aller- re school zenden. 5 hokjes, van de R.-Katholieke, Anti- Spr. schetste hoeveel verbittering de Revolutionaire openbare en bijzondere neutrale school enz. Wat is de kracht van het individu, vraagt spr. De samenle ving in haar geheel en spr. zou dit ieder wel willen inhameren. De toekomst van ons volk hangt dan ook niet af van den graad van de verstandelijke ontwikke ling, maar van de saamhoorigheid van ons allen en de verantwoordelijkheid van het individu daartegenover. Saamhoorig heid in verstandelijke en industriëele ontwikkeling is noodig voor de toekomst van ons volk. Spr. illustreert met een voorbeeld hoe er bij de kinderen reeds is gemeenschapsgevoel. Spr. had n.l, vroe ger op zijn school een jongen, die steeds haantje de voorste was in het vechten. op de scholen reeds worden uiteengerukt, antwoordde deze tegenstander toen, dat de behoefte om elkaar te vinden sterker zal worden. Spr. zeide te gelooven, dat de toe komst is aan de openbare school. De heer Klaas de Vries van Amster dam, algemeen secretaris van de Ver eeniging Volksonderwijs, sprak een slot woord. Deze zeide namens het hoofdbe stuur van Volksonderwijs een woord van hartelijken dank te willen uitspreken voor dezen schoonen en goeden dag. Spr. zeide dat het voor het openbaar onderwijs nog in veel opzichten is „Wachter, wat is er van den nacht?". Maar er is vooruitgang. Toen spr. algemeen secretaris was, waren er 2700 leden, nu zijn er ruim 40.000. Met een krachtige opwekking om de vereeni ging Volksonderwijs nog sterker te maken, besloot spr. zijn met overtuiging uitge sproken rede. De Harmonie Kunst na Arbeid heeft een aantal nummers ten beste gegeven, terwijl in de pauze jonge meisjes van de Dames-gymnastiek-vereeniging „Gratia", directeur de heer P. Dijkstra, eenige dan sen hebben uitgevoerd, met begeleiding van de Arbeiders Mandolineclub Excel sior, directeur de heer J. W. Raadman, Het publiek, dat in flinken getale was op gekomen (er waren ruim 400 menschen), stelde deze medewerking zeer op prijs. De sprekers vonden een aandachtig gehoor en meermalen onderstreepte een krachtig applaus hun woorden. Van de raadsleden merkten wij op de heeren Roelse, Visser en Baarda. geest. Het ware gebed komt uit een gebroken en verslagen hart en als wij bidden als een kind zal God ons bidden leeren, immers de geest bidt dan in ons met onuitsprekelijke zuchtingen. Als het dan met het altaar in orde is, moeten wij, zeide spr. zorgen, dat de tent in orde komt. De tent is het huiselijk leven, het huwelijksle ven, door God zelf ingesteld. Hoe staat het nu in dezen tijd daarmede. Spr, vraagt zijn gehoor mee te gaan naar een groot gebouw in dc schoo- ne Alpen. Daar zijn van builen geen vansiers in. Middenin is een groot plein en daarop hebban de monniken, die dit groote gebouw bewonen, met een klein venster uitzicht. Zij willen zelis od's schoone natuur niet zien. De Roomsche kerk ziet in het huwelijk veel onheiligs, zegt spr. en daarom eischt zij, dat hare priesters niet zul len huwen, Spr. ziet hierin de eerste ondermij ning van het huwelijk, De tweede ondermijning ziet spr. in het linksche kamp, n.l. het vrije hu welijk en de derde in de leer van Mallhus en het Nieuw-Malthusianisme. Spr. zegt dat wij Hollanders bekend staan als een huiselijk volk. Maar in dezen tijd is daar wel wat op aan te merken, Hoevele avonden zijn de mannen nog thuis? Het is steeds maar ver gaderen en vaak spreekt men daar goede ding/n. Maar spr. wilde wel, dat men die goede dingen thuis besprak met de kinderen. Na het zingen van Psalm 101 2 en 4 kwam spreker op het derde punt: den put. Dat is de arbeid. Ook 'hierover wordt verschillend geoor deeld. Voor veel menschen is de arbeid een last. Toch is de arbeid een zegen en geen vloek, zegt spr. In den staat der rechtheid moest Adam •beiden en na den val mocht hij arbeiden, Men vrage een directeur van een gevangenis maar eens, wat de zwaarste straf is. Hij zal antwoor den: de cellulaire straf, waarbij een gevangene in maanden niet mag arbeiden. Spoedig snakt zoo'n gevangene naar arbeid. Voor eenige jaren verscheen in Duitschlund een boekje, getiteld „Het recht om te luieren". Spr. zegt dat het is alsof velen tegenwoordig zoo'n boekje in den zak hebben. Spr, zet uiteen, dat hoofd, hand en voet den Heer gewijd moe ten worden en dat kan alleen, als het hart aan God behoort. Met het zingen van Psalm 866 werd deze drukbezochte vergadering (de kerk was stamp vol) gesloten. Auto-ongeval. Op den Haarlemmerweg te Amsterdam bij den eersten molen, is een auto tegen het houten hek, staande tegenover den igenaardió dat hij" dit op grondgebied molen gereden, met het gevolg, dat een an Velsen zetft is er tetfenwoordiü gedeelte van het hek werd vernield en de auto onderstboven op den weg kwam te liggen. In den auto bevonden zich vijf personen, die allen onder den auto te- van Velsen zegt is er tegenwoordig een ander gevaar, n.l. de neutrale bijzon dere school. Spr. erkent, dat er plaatsen kunnen zijn, waar een neutrale bijzon dere school noodig kan zijn. Echter ook op andere plaatsen en ook hier in Velsen komt men tot de stichting van neutrale bijzondere scholen, Spr. noemt de stich ting van deze scholen de zwaarste aan slag op het openbaar onderwijs, Spr. zegt dat neutrale scholen noodig kunnen zijn in Noord-Brabant of Limburg of an dere zwarte hoeken van ons land, maar spr. weet niet of Velsen op weg is zwart te worden. Spr, vraagt wat de lagere school wil. schoolstrijd lange jaren heeft gegeven, Men weet hoe de Lageronderwijswet van 1920 het uitzicht opende van een nieu wen schoolstrijd, niet tussc'hen de open bare en de bijzondere, maar voor verbete ring van het volksonderwijs. Immers, de wet van 1920 bracht tal van verbeteringen. Maar groot is nadien de teleurstelling geweest bij de voorstanders van het openbaar onderwijs. Want de bijzondere scholen verrezen als paddestoelen uit den grond en lang niet altijd waren ze nood zakelijk. De splitsing deed haar werk Schatten gelds kostte het lager onder wijs, aan het Rijk en aan de gemeenten, Dat kon zoo niet blijven en kregen we recht waren gekomen. Slechts één hunner kreeg een onbeduidende 'hoofd- en been wond; hij is met een snel verband verbon- Flirten met den dood. Zaterdagmiddag j.l. was er nog al wat gelukkig niet veel belangstelling aan den kanaalkant bij de oude sluis voor twee jonge menschen, die een flirt partijtje met den dood gingen aanleggen, hetwelk, indien het mogelijk ware, verbo den moest worden. Een jonge man genaamd Oly en een jonge maagd, genaamd Veneman, die voor zoover uit de namen is op te maken geen naaste bloedverwanten zijn al sprak de juffer haar 'heldhaftigen geleider met „broer'' aan wilden in een bootje met buitenboordsmotortje van IJmuiden naar Londen via Lowestoft varen. Waarom? Omdat ze te Lowestoft of te Londen moesten zijn? Wel neen. Ze hadden daar geen boodschap, welke trouwens op veel veiliger, gemakkelijker en goedkooper wijze ware over te brengen. Omdat kunst of wetenschap door dit bravourstukje te dienen ware? In geen enkel opzicht. Wat bewoog deze twee jonge menschen dan hun kostbaar och, neen, dat achten zij het niet hun jonge leven op het spel le zetten. Reclame, sensatie, buitenissig heid, gekkenwerk? Of meent men dat het iets met sport uitstaande heeft? Of geldt het hier een zeer laakbare weddenschap? Wat daarvan zij, ons komt het voor een den. De auto, welke geheel vernield was, zeer afkeuringswaardige daad van roeke- in 1922 de technische herziening, in 1924 Spr. was hoofd van een school in Am- gevolgd door de opschorting van het ze- sterdam en vlak daarbij was een chrisie- vende leerjaar. Spr. zegt dat het lager j lij'ke school. Er werd geregela gevociiten onderwijs het sterkst door de technische tusscben de jongens van beide scholen, herziening heeft geleden, Spr. wees er j Een paar vechtpartijen per week stonden op, welk een verband er was tusschen de °P Eet ongeschreven leerplan der jon- leerplicht en het zevende leerjaar. Na j gens. Eens op een dag was haantje de sterken aandrang stelde Minister Aal-1 voorste weggebleven en spr. liet toen de berse voor om kinderarbeid beneden den ouders bij zich komen. Hij vroeg naar de 14-jarigen leeftijd te verbieden, hetgeen j oorzaak van het wegblijven en de ouders viror.A oonrtonnmon Moor- in 1004 TArovrT rt t-i ti*rr»riv/Jrlct7 ,4nt 7.11 htlO lOtlPSJl OD d© werd aangenomen. Maar in 1924 werd het zevende leerjaar opgeschort, zoodat vele kinderen op straat moesten loopen. Meerdere verslechteringen kwamen, n.l. de groote klassen en de toelating van as sistenten. Spr. memoreerde den aandrang in de Tweede Kamer om op de verslechterin gen terug te komen. Eerst kwam er een is per kraanauto naar IJmuiden vervoerd, PATRIMONIUM. De afdeeling IJmuiden-Oost van het Ned. Werkliedenverbond Patrimonium had Maandag avond in de Geref. Kerk aan de Wiüebrord- straat een openbare vergadering belegd, waarin Ds. W. Bijleveld, Chr, Geref, predikant te Haar lem, als spreker optrad met het onderwerp: „Altaar, tent en put". Na een openingswoord van den voorzitter, den heer H. C. Storck, verkreeg de spreker het woord, die den hoorders meenam naar Kanaan en vertelde van Izaak's reis naar Berseba. Op vele plaatsen had men het hem moeilijk ge maakt en de putten onbruikbaar gemaakt. Maar Izaak trok steeds verder en als hij te Berseba komt, bouwt hij niet eerst een tent en graaft een put, maar eerst bouwt hij God een altaar. Spr, zegt dat dit ons menschen moet be schamen, want wat doen wij in onzen tijd, als wij op reis gaan, bouwen wij God dan een al taar? uidden wij voor de spijze, die wij nuttigen. Wij bergen onzen godsdienst liever op en moe ten ons wellicht schamen voor een Heilsoldaat- of Jood, die in de ure des gebeds het aangezicht naar het Oosten keert. Spr. ziet als symbool van het altaar de aan bidding, als symbool van de tent ons huiselijk leven en als symbool van den put onzen dage- lijkschen arbeid. Spr. wijst er op dat in onzen tijd velen het altaar weg willen hebben en noemt Rusland, waar men godsdienst opium voor het volk noemt en waar men in een imita tieraadzaal God verbannen heelt. In ons land durft men dit openlijk nog niet te doen, maar bij het socialisme zien we ook haat tegen het altaar. Men zegt wel, dat Christenen gerust bij de soci alisten kunnen komen, omdat men den gods dienst binnenskamers moet belijden, maar wij weten, dat bij hen het altaar ook binnenshuis is verdwenen. Wij hebben, zegt spr., wel degelijk de geesten te beproeven en te zien of zij uit God zijn. Theoretisch is er wel verandering gekomen in de geesten en het materialisme heeft wel afge daan, maar practisch is het nog'hetzelfde geble ven. Daarop wees prof. Buninck in zijn brochure „De ziel overwint", Spr, wijst op het spiritisme en hoe men Boeddha aanroept. Spr, zegt dat allerlei goden worden aangeroepen, die geen go den zijn en de Christenen mogen wel zich her inneren het woord: tot de wet en de getuigenis e,--- c j Spr. wijst op den pseudo-godsdienst van de Or- dat de jongens van zijn school waren af-' de van de ster in het Oosten te Ommen, waal- gerammeld door Frans. Toen deze ge- de Britsch-Indiër Krisjna murti door Dr. Annie K -i i j;i jn,j Besant als een nieuwen Christus aan de 3000 vraagd werd, waarom hi, dit deed, om- w yoorgesteld dat het toch zijn vroegere kameraden Spr zet dan ujteen, wat de ware godsdienst waren, antwoordde de jongen, dat hij nu ;s. N;et die van gepolijste altaren en schoone op de Chr. school was en dat hij dus mi formuliergebeden, want hieraan ontbreekt de antwoordden, dat zij hun jongen op dei christelijke school hadden gedaan. Reeds de volgende dagen kreeg spr. klachten. loosheid te zijn, door geen enkel behoor lijk argument te verschoonen, en inplaats van het beschuttend zeildoek je om hen heen, zou een soort dwangbuis meer ge- eigend zijn voor deze twee levensmoede jongelui. Of is het niet een verkapte poging tot zelfmoord om zich met een notedop over de zee te wagen waarin zelfs de meest eenvoudige reddingsmiddelen ontbraken. We weten het reeds. Hun eerste poging is, we zouden 'haast zeggen „natuurlijk" mislukt. Met groote moeite zijn zij door de bemanning van een Scheveninger ha- ringlogger gered, Waarom, vragen wij af. Als zij toch den dood in willen, zoo als blijkt uit .hun tweede, direct daarna ondernomen poging. Ieder weet, dat het redden van schipbreukelingen op zee, steeds levensgevaar oplevert voor de redders. Zou het niet ten hemel schreien, als bijv. van de opvarenden van den logger een hunner ware omgekomen bij hun menschlievende pogingen om twee ontoerekenbare jonge menschen aan een door hen gezochten dood te ontrukken, 1 De Schepenwet bepaalt, welke vaartui gen mogen dienen, voor het bevaren van de Noordzee; geeft daarvoor zeebrieven af. Heeft 'de Scheepvaart-inspectie geen macht tegen dit roekeloos de zee trotsee- ren op te treden? Straks, als ze op zee de koers kwijt zijn; als door een haast onbeduidende oorzaak het notedop je een speelbal van de golven wordt, zullen schepen worden uitgezonden om ze te zoeken. Zal het draadloos door de lucht vonken om sche pen te verzoeken naar hen uit te zien of ze op te sporen. Waarom? Waarom? Als die beide jonge menschen levens moede zijn, is er wel een minder opzien barende wijze te vinden om dit tranendal vaarwel te zeggen. Waarom moeten zij daarvoor de groote trom roeren? En wel licht andere menschen in levensgevaar brengen. Dat zijn die verdwaasden im mers niet waard. Voor dit soort wanhoopspogingen koes teren wij geen bewondering. J.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1927 | | pagina 5