UIT HET LEVEN VAN CHARLIE CHAPLIN. Pas Vijftien jaar geleden HET NIEUWE DACbLAD ZATERDAG 21 NOVEMBER 1931 Door BERT WILLIAMS. Charlie viert zijn 21 sten verjaardag. Een v)ilde jacht in Cambridge Street Den 16den April 1911 vierde Charlie zijn éénentwintigsten verjaardag. We speelden dien dag in het Paviljoen-Theatre te Glas- tie per telegram voeren. Hiervoor zijn twee redenen; ten eerste geeft het zoowel den af zender als den ontvanger het gevoel dat het hier een belangrijke zaak geldt en het accen tueert dus nog de atmosfeer van succes, die nu eenmaal bij het betooverende artisten- leven hoort, ten tweede geeft het den artiest een geschikt object om in zijn kleedkamer op te hangen. In den loop van dien dag werd Charlie's halve kleedkamer met telegrammen volge plakt. Even vóór het begin der voorstelling, toen we achter de coulissen stonden, gaf Charlie, snel langs al de spelers loopend, het parool rond. „Bert!" fluisterde hij, toen hij langs mij kwam, „vergeet het fuifje niet op mijn ka mers in Cambridge street. Mijn hospita heeft speciale permissie gegeven!" „All right" antwoordde ik en toen het gor dijn dien avond voor de laatste maal zakte en wij onze laatste buiging hadden gemaakt, haastten wij ons de schmink af te wasschen en vertrokken in een taxi naar Cambrigde street. Wat een nacht! Om nooit te vergeten! iedere „Mumming Bird" was uitgelaten. Lachend en pratend als schooljongens, kwa men we door een nauwe gang in een groote lage kamer met een oude afgerammelde piano in den eenen hoek en een bed in de andere. De tafel was beladen met lekkernijen, terwijl een groote verjaardagstaart op de eereplaats in 't midden stond. „Gaat zitten, dames en heeren!" riep Char lie boven het lawaai en gelach uit; wij trok ken onze stoelen bij, spreidden onze servet ten uit, zetten zwierige papieren petjes op en het feestmaal begon. Een geroezemoes van vele stemmen gonsde door. de volle kamer. Wij spraken met ons dertigen door elkander tussehen twee hap pen vla, ham of cake door, lachten om een mop, die iemand vertelde of dronken op de gezondheid van onzen jeugdigen stralenden gastheer aan het eind van de tafel. Sigaretten werden opgestoken en wij leun den gemakkelijk in onze stoelen, toen de klok twaalf uur sloeg, om te luisteren naar het voorlezen van de telegrammen. Ik had nog nooit zooveel telegrammen bij elkaar gezien. Het duurde bijna vijftien minuten voor ze alle voorgelezen waren, om nog maar niet te spreken van alle brieven en kaarten! Dan, één voor één, gaven wij onze kleine geschenken, die we hadden meegebracht, geen kostbare natuurlijk, want wij waren alle arme komedianten. Maar ze waren met zorg gekozen een das hier, sigaretten daar, een paar manchetkiioopen, een haarborstel, prak tische dingen, die Je kan gebruiken en Charlie was verheugd met alles. Opstaand, lachte hij ons allen toe, streek een weerspannige haarlok terug en begon: „Vrienden en vriendinnen". Wij grepen onze glazen en juichten hem toe. Toen het lawaai verminderd was, ver volgde hij „Vrienden en vriendinnen, dit is een ge wichtige avond voor mij, een avond, waarop ik in de komende jaren met veel plezier zal terugzien". Een luid „Bravo! Bravo!" en een klate rend applaus volgden op deze woorden. „Ik dank jullie allemaal voor je komst. Ik hoop, dat jullie je even gelukkig zult voelen als ik mij voel! De cadeaux zijn prachtig en ik ben jullie ontzettend dankbaar. Zijn oogen gingen over het verzamelde gezelschap van de leden van de „Mumming Birds" naar zijn andere acteursrvrienden uit de Glasgowsche theaters. Vanavond heb ik een mijlpaal op mijn levensweg bereikt en ik hoop, dat het berei ken van de mijlpalen op jullie levenswegen onder even vroolijke omstandigheden zal worden gevierd. Dank, allemaal voor je aan wezigheid en zich met een gratieus gebaar tot zijn dikke kostjuffrouw, die in de deur opening was verschenen, wendend „dank voor Uwe bereidwilligheid en medewerking 0111 dit partijtje hier te kunnen vieren!" Wij riepen „Hoera" voor Charlie ,voor de hospita, voor de „Mumming Birds". Wij rie pen „Hoera" voor ons behaalde succes en voor dat, wat wij hoopten, dat nog komen zou. Wij riepen „Hoera" voor alles en ieder een die met onze revue verbonden was. En toen we allen stonden, met onze glazen klon ken en dronken op Charlie's goede gezond heid, en geluk, begon de oude piano onder iemands vaardige handen, dat oude bekende deuntje te spelen: Lang zal hij leven, Lang zal hij leven, Lang zal hij leven in de gloria! E11 nu begon het feest pas góed te worden. Dertig beroepsacteurs, -actrices, komedian ten, zangers, dansers toonden een formidabel organisatietalent, en dien nacht vertoonden we een geïmproviseerde revue, die het beter deed dan welke ingestudeerde ook. Vlugge vingers vlogen over de gele toetsen der piano, en een vloed van melodieën brachten onze voeten in beweging. Iedereen zong de bekende wijsjes mee. „Laten wij het kleed oprollen!" schreeuwde Charlie. „Ik wil dansen" en dansen deed hij, toen wij ruimte hadden gemaakt, hij hup pelde en danste zijn kleine gekke pasjes, zoo grappig als hij het nog nooit gedaan had! Wij drongen aan op een herhaling, maar met een vluggen greep, pakte hij zijn viool, en speelde voor ons, nu weer grappig, dan weer ernstig. Ik weet niet meer wat hij speelde, maar onder zijn toover-vingers brachten de trillende snaren klanken voort, die regelrecht tot het hart spraken de sim pele tonen, die spraken van de huiselijke haard, van vriendschap, en van het zoete mysterie, de liefde van een vrouw; en hier en daar viel het masker van cynisme van de ge zichten en men zag de ziel uit de oogen schijnen. Zoo gloorde het eerste morgenlicht, toen we tenslotte vertrokken. Charlie opende de deur om ons uit te laten. De eerste bleeke lichtstralen kleurden den oostelijken hemel en een koele wind koelde ons verhitte gelaat. „Goodbye, Charlie het was een heerlijke nacht!" Wij schudden hem de hand, toen we af scheid namen; en in groepjes van twee en drie strompelden wij door de stille straten in de grijze ochtendschemering naar onze eigen kamers. Kranten knipsels uit 1916. OOK EEN BIOSCOOPCONFLICT TE ZUTPHEN? Naar aanleiding van het besluit van den Raad der gemeente Zutphen, waarbij een verordening tot het heffen eener vermakelijk heidsbelasting tto 20 pet. in het leven is ge roepen (in Zutphen werd tot nu toe geen vermakelijkheidsbelasting geheven) hebben de bioscoop-exploitanten wonende te Zut phen zich tot het hoofdbestuur van den Ned. Bioscoopbond gewend met het dringend ver zoek hen te willen bijstaan, daar zij het niet mogelijk achten hun exploitatie onder de nieuwe belastingver ordening verder te blij ven voeren. In de eerstvolgende vergadering van het Hoofdbestuur van den Ned. Bioscoopbond zal thans in overweging worden genomen, de bioscopen in Zutphen te sluiten. 21 November 1916. A Vier burgers terechtgesteld. Aan de Telegraaf wordt gemeld: Naar men iveet werden voor eenige weken te Hasselt, 18 Belgische burgers door de Duitsche mili taire overheid ter dood veroordeeld. Aan stonds heeft Z. Em. de Nuntius van Brussel, in naam van Z.H. Paus Benedictus XV, stap pen aangeioend. om voor deze veroordeelden genade te bekomen. Dank zij deze hooge tusschenkomst werden slechts vier der 18 veroordeelden ter dood gebracht, te weten: de heeren Kusters, Dubois, Wauters en Mos- sart. Aan al de anderen, ook aan burgemees ter Golenvauz van Namen, en aan de hoee geestelijke?i Burlet en De Rijck, werd genade geschonken RADIO-PROCRAMMA Twee beroemde families. Van twee machtige families, Wil ik hier den lof bezingen, Met hun naam, die wordt gevonden In de meest verscheiden kringen; Aan de rijen en de horden Van de Jansen's en de Smitten. Hulde, hulde aan hen allen Die die namen trotsch bezitten; Niets kan in ons land gebeuren, 'i Mag geslaagd of 't mag verknoeid zijn, Zonder dat er Jansens, Smitten, Een of beiden, mee gemoeid zijn; Smitten mogen in de nor zijn, Zij zijn in besturen tevens, Enk'le Jansens mogen lui zijn, And'ren zijn het zout des levens: Jansens, Smitten treft men aan bij De eenvoudigste soldaten. Maar zij zijn ook tegenwoordig In de Generale Staten; Boeren, kooplui, predikanten, Winkeliers en ambtenaren, Dokters, advocaten, rechters, Renteniers en antiquaren. Schrijvers, dichters, componisten, Op en onder zee in booten. Putjesscheppers, journalisten, Hoog in 't luchtruim als piloten. Overal kan men hen vinden, Rijk of altijd in de dalles, Zij staan nergens voor verlegen, Smitten, Jansens kunnen alles; Vraagt men naar familienamen, Die in 't land het meest beroemd zijn, Ts Meen, dat dan met deze beiden. Wel de grootste twee genoemd zijn: Dragers van die namen: Hulde, Met de lichte variatie. Smith, Smits, Smidt en Janssen, Janse, Hulde: bloem van onze natie P. GASUS. II. R. HETZEL t Het Haagsch Corr. Bur. meldt: Te Voorburg is in den ouderdom van 66 jaar overleden cle heer H. R. Hetzel, sinds 1916 voorzitter der Nederl. Vereeniging van Werkgevers in het bakkersbedrijf. Tijdens den wereldoorlog was hij adviseur der regee ring en van hel: Rijksgraanbureau betref fende de samenstelling van het brood. Voorts bekleedde hij o.a. het voorzitterschap van de c-entraie bedrijfscommissie voor het bakkers bedrijf, de commissie voor loononderhande ling tussehen de werkgevers- en arbeiders organisaties, de bedrijfsvereeniging voor het bakkersbedrijf enz. Hij was bovendien door de regeering aangewezen als lid der Rijks commissie van Toezicht op het station voor maalderij en bakkerij te Wageningen. WILLY DERBY TERUG UIT INDIë. Het Haagsch Corr.bureau seint: De bekende en populaire zanger en hu morist Willy Derby is met de Genua-express hedenmorgen in Den Haag teruggekeerd na een tournee door Ned. Indië. Een groote menigte heeft hem aan het Staatsspoorwegstation een enthousiaste ont vangst bereid. ZONDAG 22 NOVEMBER 1931. HILVERSUM, 298 M. 8.15—12 VARA. 12—5 AVRO. 5—6 VARA. 6—8 VPRO. 8—12 AVRO. 8.15 Gymnastiekles. 8.30 Esperanto-curs us door J. Lem. 8.55 Voetbalnieuws. 9.Tuin- bouwhalfuurtje. 9.30 Concert VAIRA-Or.kest o.l.v. H. de Groot en het „Amsterdamsen Vocaal-kwartet". 9.50 Voordracht door Mar tijen Beversluis. 10,10 Vervolg concert. 10.50 Toespraak door G. J. Zwertbroek. 11.10 Ver volg concert. 12.Concert Omroeporkest o.l.v. N. Treep. Het AVRO-Luistervinkenkoor Amsterdam o.l.v. J. Hameli 1.Filmpraat,je door L. J. Jordaan. 1.30 Vervolg concert. 2. Boekenhalfuurtje. 2.30 Het Residentie-orkest o.l.v. Dr. P. v. Anrooy. Hélène Cals (sopraan). 4.— Fragmenten uit „Julius Oaesar" van Shakespaere o.l.v. Kommer Kleyn. Spreker: Dl*. G. Dudok. 4.45 Vaz Dias. 5.Kinder uurtje. 6.Radio-Volksuniversiteit. 6.30 Gramofoonplaten. 6.45 Kerkdienst uit het Geb. der Ver. v. Vrijz. Herv. te Beverwijk. 8.Vaz Dias. 8.15 Gevarieerd programma. Kovacs Lajos en zijn orkest, Irene de Noiret (zang). Frits Geiger en Elly Krasser schlagers, De Comedian Harmonists en Julia de Gruyter (voordracht), ca. 9.30 Uit Gebouw Diligentia Den Haag: The Comedian Harmonists, ca. 10.Vervolg Populair programma. 11.Gra mofoonplaten. HUIZEN, 1875 M. 8.30 KRO. 9.30—12.15 NCRV. 12.15 KRO. 5.— NCRV. 7.45 KRO. 3.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelspel door J. C. Elbertseh. 9.50 Kerkdienst vanuit het Geb. voor Chr. Belangen. Hierna tot 12.15 Orgelspel door J. C. Elbertsen en Zang door Zangkoor o.l.v. Elbertsen. 12.15 Concert KRO-sextet. 1.30 Sociaal -Economische voor dracht. 2.Literair halfuurtje. 2.30 Concert door het Orkest o.l.v. Mario Iseglio. 4.30 Ziekenhalfuurtje. 5.— Kerkdienst vanuit de Vrije Evang. Kerk te Leeuwarden. Na afloop tot 7.45 Orgelspel door H. Overdïjk. 7.45 Sociaal-Economische voordracht. 8.15 Voet baluitslagen. 8.15 Concert KRO-orkest o.l.v.. J. Gerritsen. M.m.v. G. Hengeveld (piano). O.a. Symphonic no. 100 (Militaire), Haydn en Pianoconcert van Tsehaikowsky. 10.40 Epiloog door het Klein K001* o.l.v. Jos. H. Picekers. DAVENTRY, 1554 M. 10.50 Berichten. 3.20 Bach-cantate. 4.05 Bijbel lezen. 4.20 Concert Militair-orkest en Solis ten. O.a. Noorsche Rhapsodic, Lalo. 5.50 Con cert Isotoel Baillie (sopraan). 6.20 Kinder uurtje. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten. 9.25 Concert. B. B. C.- Theaterorkeste en Solisten (tenor en bas). O.a. Wolga-lied en Pétite Suite, Chaminade. 10.50 Epiloog. PARIJS, „RADIO-PARIJS" 1725 M. 8.05, 12.50, 1.20, 2.20, 4.20 Gramofoonpla ten. 5.20 Orkestconcert. 8.20 Vroolijk half uurtje. 9.05 Orkestconcert m.m.v. Solisten. LANGENBERG, 473 M. 6.20 Orkest concert. 7.20 Gramofoonplaten. 10.50 Bacil-Cantate. 3.50 Concert. Zangkwar- tet en Instrumentalisten. 7.20 Zie Zeesen. 7.35 Concert „Zum Totensomntag". Koor, orkest en solisten. O.a. Duitsch Requiem van Brahms. KALUNDBORG, 1153 M. 11.20 Orkestconcert. 1.20 Gramofoonplaten 2.45 Orkest en Solisten concert. 7.20 Cómedie „Familie Hansen". 7.35 Orkestconcert o.l.v. Reesen. 8.50 Quatre-mains door F. Jensen; O. Peters. Variations, op. 35, Schubert. 9.20 Russische balletmuziek. Omroeporkest. O.a. uit „Casse noisette", Tsehaikowsky. 10.20 Dans muziek. BRUSSEL, 508 M. en 338 M. 508. M.: 5.20 Orkestconcert. 6.20 Dansmuziek 8.20 Uitz. van „Wezin-Wezene" in 1 bedrijf van J. Bury. 9.20 Concert Omroeporkest. O.a. Symphonle in C, Malengreau. 338 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.20 Gra.mo- foonplatx. 8.20 Vroolijke Leuvensolie Studen tenavond. 9.20 Concert in Oud-België o.l.v. M. Alexys. ROME, 441 M. 8.20 Gevarieerd orkestconcert en Tooneel- uitzending. O.a. Kwintet in f moll, op. 34 voor piano, 2 violen, viola, cello, Brahms. ZEESEN, 1635 M. 7.20 Toespraak door den Rijkskanselier Dr. Bruening. Hierna 5de Symphonic Bruckner. 8.50 „Gross ist der Tod", v. Herman Kasaek, 9.50 Berichten. dirlAilUiiU MÜ HILVERSUM, 298 M. Algemeen programma verzorgd door \VRO. 8.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonpl. 10,30 Causerie over St. Nicolaas surprises. 11.00 Orgelconcert door P. van Egmond. Arthur Stadler (zang). 12.00 Concert Omroeporkest o. 1. v. N. Treep. 2.00 Causerie over Oliestoken voor centrale ver warming. 3.00 Gramofoonpl. 3.30 Aansluiting Hotel Centraal De Haag. Populair concert. 4.30 Kinderuurtje door Hunschë. .5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest (Bob Scholte refrein zang). John Rutter (Songs at the piano). 7.00 Boekenhalfuurtje. 7.30 I-Iollandsch vo caal kwartet (J. Vincent, L. v. Tulder, S. Luger, W. Ravelli). 7.50 Gramofoonpl. 8.20 Vervolg' vocaal kwartet. 8.45 Concert door het Omroeporkest o.l.v. A. van Raalte. 10.00 Vaz Dias. 10.10 Uit het Concertgebouw Amster dam: Vocaal concert: Politiemannenkoor .Euterpe" Amsterdam; Politiemannenkoor Utrecht; Mannenzangvereeniging „Herman dad", Rotterdam en het 's-Gravenhaagsch Politiemannenkoor, „Entre nous". 11.00 Gra mofoonpl. HUIZEN, 1875 M. Uitsl. NCRV-uitz. 8.00 Schriftlezing. 8.15 Gramofoonpl. 10.30 Ziekendienst. 11.00 Chr. lectuur door mej. Doyen. 11.30 Gramofoonpl. 123.0 Orgelconcert door Jan Zwart. 1.45 Gramofoonpl. 2.00 Cau serie over de Zuiderzee (voor scholen). 2.35 Gramofoonpl. 4.00 Ziekenuur. 5.00 Concert, (sopraan, altmezzo, viool en piano)6.30 Ver- teluur voor jongeren. 7.00 Engelsche les. 7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8.00 Concert NCRV- symphonie-orkest o.l.v. F. Schuurman. O.a. 5de Symphonie van Schubert. 9.00 Causerie over Binnenhuiskunst. Na afloop Vaz Dias en tot 11.30 gramofoonpl. DAVENTRY, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Causerie. 12.20 Licht concert. Trio en mezzo. 1.20 Licht or kestconcert. 2.45 Voor de scholen. 4.05 Sona- tenconcert door F. Bendit (viool) en D. Fra- ser (piano). 4.35 Moschetto en zijn orkest. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Moderne viool- en pianosonates. 7.1, 7.30 en 7.50 Le zing. 8.20 Opera „The Bohemian Girl" van Balfe. Licht orkest en koor o.l.v. Lewis. 9.20 Berichten. 9.40 Causerie over „Oorlog of Vre de". 10.10 Kamermuziek. Kwartet in D, Mo zart en Kwartet in Bes, Beethoven. 11.20 Dansmuziek. Ambrose's Blue Lyres. PARIJS, „RADIO-PARIS", 1725 M. 8.05, 12.50, 1.25 Gramofoonpl. 8.20 Radio- tooneel „A quoi rêvent les jeunes Filles", có medie van A. de Musset. „De Vrek" van Mo lière. LANGENBERG, 473 M. 6.25 Gramofoonpl. 8.50 Gramofoonpl. 12.25 Orkestconcert. 420 Orkestconcert. 7.20 Con cert o.a. Ouver. Anakreon, Cherubini. 8.20 Karl Michael Bellman (De Zweedsche Nach tegaal), Ulla Winblad (Muzikaal Stilleven] van E. Duis). 9.2-5 Tziganemuziek uit Boeda pest. 10.50 Jazzmuzie.k BRUSSEL 508 en 338, M. 508 M.: 5.20 Gramofoonpl. 6.50 Dito. 8.20 Kwartetooncert, o.a. Kwartet van Honegger. 9.30 Fantastisch uurtje (zang en dans). 338 M.: 5.20 Sonatenconcert (viool en pia no) 5.50 Gramofoonpl. 6.50 Sheherazade. Rimsky-Korsakow. 8.02 Concert o.a. „Die Meister singer von Numberg", Wagner, KALUNDBORG 1153 M. 11.20 Orkestconcert. 2.50 Orkestconcert o.lv. Rydahl, 7.20 Orkestconcert, werken van Joh, Strauss. 8.45 Vocaal kwartet concert. 9.20. Orkestconcert o.a. Suite Le Tombeau de Couperin, Ravel. ROME, 441 M. 8.20 Gevarieerd orkestconcert. ZEESEN 1635 M. 7.20 Populair concert. 8.00 „König Richard III" van W. Shakespeare, muziek van W, Goehr. 9.20 Berichten en hierna tot 10.50 Tziganemuziek uit Boedapest. 10.50 Dansmu ziek. FEUILLETON Hij weifelde even, toen drong het tot hem door dat het eenvoudig een onvergeeflijke grofheid geweest was in deze slaapkamer door te dringen. Hij maakte stijf een buiging en mompelde iets dat op een excuus moest lijken, maar nog bleef hij talmen, alsof hij zich op iets bezon, iets in zijn herinnering zocht terug te roepen. Wezenloos staarde hij de jonge, stralende vrouw aan. Zij trok zich niet 'terug. Even trok haar eene hand de plooien van den zijden kimono dichter om zich heen, maar er was geen angst, geen schrik meer op haar gezicht te bespeu ren, veeleer een blijde verrassing en herken ning. En plotseling liep zij op den jongen ad vocaat toe en. greep met beide handen wild en-onstuimig zijn schouders. Zij schudde hem haast door elkaar en in een wilde en ge jaagde drift scheen zij tegelijkertijd te lachen en te schreien „Ben je dan t-och gekomen? Ben je lieusch, Iïeuscli'gekomen? Het kan haast niet waar zijn! Ik kan het niet gelooven! Het is te móói! Zeg dan toch dat je het bent, zeg dat je het werkelijk bent en dat ik niet droom...'' Er kwam een trek van medelijden op het gezicht van Veraart, een hulpeloos medelij den, dat langzaam overging in een uitdruk king van strakken, doodelijken ernst. Hij maakte zich zwijgend los uit haar armen. „Maar zeg dan toch iets", drong ze smee- kend aan. Hij zweeg. Over haar schouder heen zag hij in den spiegel boven de toilettafel zijn eigen bleeke gezicht. En daarachter het on bewogen gelaat van Hoeng Tsi Lang, die on hoorbaar binnengekomen was en hun door zijn leepe, scheeve spleetoogjes roerloos be loerde. Veraart boog correct, met een flauwe glim lach. „U vergist zich bepaald, mejuffrouw. Ik heb u nog nooit gezien. Ik ken u niet". „Maar ik weet zeker dat u het was", schrok ze. „Ik herken u". „Pardon" zei hij koeltjes. „Dat is werke lijk onmogelijk. Weet u dan mijn naam, weet u wie ik ben?" „Nee.aarzelde ze. De glimlach op haar gezicht was verdwenen en had plaats ge maakt voor een diep en plotseling afgrijnzen. Ze week stap voor stap terug. „Ik maak mijn excuus voor dit binnen dringen", zei Veraart hoffelijk. „Ik vergiste mij in de kamer zooals u zich in de persoon vergiste. Goedendag". .en daar achter het onbewogen gelaat van Hoeng Tsi Lang. Hij keerde zich om en liep tegen den zwij - genden Hoeng Tsi Lang op, die roerloos staan bleef. Joviaal stak Veraart hem de hand toe: „Goeden morgen, mijn waarde gastheer. Ik hoop dat u even rustig geslapen hebt als ik? Ik heb mij in de kamer vergist. Werkelijk m'n waarde, ik wist niet dat je zulk een juweel onder je verzameling verborgen hield. Ga je mee naar beneden? Ik heb zoo'n ge voel dat onze aanwezigheid hier niet bijzon der op prijs gesteld wordt". Hoeng zweeg. Hij legde een groote bouquet witte rozen, die hij in de hand hield, op de' toilettafel neer en gaf Veraart een teeken hem te volgen. De jonge man week bij de deur ter zijde. „Ga vóór, amice", zei hij. „Het zou me niet staan je hier vóór te gaan en jij van jouw kant kunt niet zeggen dat je hier thuis bent Hoeng ging nog altijd zwijgend voor. Ze gingen de rommelkamer door, liepen het gangetje ten einde, staken de hal over en daalden de trap af. In de benedenhal opende hij een deur. Een nieuwe trap werd zichtbaar vermoedelijk een keldertrap. Veraart aarzelde even. Maar Hoeng Tsi Lang begon reeds de trap af te dalen. De jonge man volgde. Zij kwamen in een keldergewelf met ruime pro visiekasten en een wijnkelder. Weer opende Hoeng een deur en. ging binnen. Aarzelend volgde Veraart. In een schemerig half duister ontwaarde hij een klein laag gewelf van groote grauwe steenen. Een ijzige koude kwam hem tegemoet, de steen-en waren be dekt met vocht en schimmel. Op -den muur had iemand mett rood krijt een grijnzend' doodshoofd ge teek end, en daaronder een af gekapte hand met drie omhoog gestoken vingers. Hoeng boog zich, hij trok een ijze ren bout weg, greep met twee handen een verroesten ring aan en trachtte een luik op te tillen. Het lukte hem slechts met moeite. „Laat me je even helpen, amice", zei Ver aart, die glimlachend naar den kleinen hij genden Chinees stond te kijken. Hij boog zich en trok mee. Hun hoofden, ro-od van inspanning, keken elkaar een oogen'olik aan. hun oogen waren geen handbreedte van el kaar verwijderd. Met een slag sloeg het luik open. Stof en kalkscherven stoven op. Veraart staarde in een duister gat. Stukken, ka-lk plons den omlaag. Hij hoorde het zwarte, onzicht bare water opspatten. Langzaam en naden kend keek de advocaat op en za-g den Chinees vragend aan. Op het gezicht van Hoeng Tsi Lang was een duivelsche, grijnzende hoffelipkheid zicht baar. Hij maakte een handgebaar alsof hij zeggen wilde: „Gaat u voor". Op het strakke, gespannen gezicht van Frans Veraart verscheen een uitdrukking van een alles trotseerende verachting. Hij maakt een los en nonchalant gebaar: „Na u!" Doctor van Buren trommelde met zijn vingers op den rand van zijn stoel. Overste Mensing, die naast hem zat, keek verstrooid naar het wapenrek boven den schoorsteenmantel, de onmisbare versiering van iedere kamer in een politiebureau: doeken revolvers, gummistokken, een paar gekruiste klewangs en een Japanseh zwaard. Aan de muren hingen foto's van de oude Amstendam- sehe politie en enkele groepen v-an agenten met een vaandel in hun midden. Dr. van Buren hield op met trommelen en wreef nerveus zijn handen. „Dat is alles wat we te verklaren hebben", zei hij. „Meer hebben de overste en ik er niiet van gezien. Het heele gevecht duurde maar enkele mi nuten. Van het oogenblik af waarop de eerste Chinees neergeschoten werd, tot op het oogenblik dat de politie het boardimghouse binnendrong, kunnen maar één of twee minu ten verloopen zijn". „Zeker niet meer", bevestigde de overste. Het bleef even stil in de kam-er. De politie commissaris en de heer achter het kleine bureau bij het raam schreven verder. Dat duurde enkele seconden. Toen keek de commissaris op. „De heeren willen hun getuigenis wel even onderteekenen?" en hij schoof hun de pa pieren toe, waarop hun woorden waren op- ge teekend. Zwijgend teekenden beid-en. Nog een maal keek de commissaris de verklaringen vluchtig door, of alles nar de eischen der wet was geschied, dan borg hij ze in het dos sier, dat voor hem lag. „Ik vermoed", zei hij, wat vriendelijker nu dan toch het officieele gedeelte beëindigd was, „dat uw verklaringen wel de eenige zullen blijven. Als zoodanig zijn ze dan ook van groot belang wanneer de zaak voorkomt. Die Oosterlingen h-ouden hun mond, Geen woord krijg je eruit. En dan: je zit ook m-et die vervloekte taal. Eeuwig en altijd moet je een tolk gebruiken.... Ik houd de heere» toch niet op?" „Integendeel", antwoordde Dr. v-an Buren vriendelijk, „wij zijtn nog een beetje ont daan over het gebeurde en uw woorden „Tja-ja", glimlachte de commissaris, „mis schien willen de heeren rooken?" En meteen hield hij hun een goed-gevulden sigaren koker voor. „Heel' graag". Dr. van Buren stak een sigaar op, m-aar Overste Mensing bedankte. Hij rookte liever een sigaret. „Commissaris" begon de overste, ,,'t is niet de eerste maal dat ik zoo'n schermut seling meemaak, maar deze viel me toch wel wat rauw op het lijf! Midden in Amsterdam. Schijnbaar zonder eenige reden! Hoe zit dab eigenlijk?" „Een gewone Chineezen-ruziee. Die komen hier bij wijze van spreken dagelijks voor. De eene keer 'es wat heftiger dan de an dere". „Zij vinden zeker hun oorsprong in politieke redenen?" vischto Dr. van Buren. „Soms, soms. Precies kom je d'r eigenlijk nooit achter. Die kerels draaien liever voor 10 jaar de kast in dan iets van hun Chi- neezen-geheimen te verraden. Het zijn meest al de gevolgen van de veeto tussehen de twee voornaamste loges, de Boönners en de Drie- Vingers. Wat die geheime genootschappen eigenlijk widen, weten wij niet precies. Maar het sitaat vast, dat ze nauw verband houden met politieke groepeeringen in him vaderland. De onlusten in het groote Chi- neesche rijk, het „ontwaken van den draak", vindt zijn terugslag in onze stad, in Rotterdam in Londen, in New York en San Francisco, overal waar Ohineezen wonen. Ook in onze koloniën heeft men .daar rekening mee te houden. Ik vermoed dat het oneenigheid is tussehen gematigde en revolutionaire ele menten. Maar soms zijn het ook gewone liefdeshistories of kwesties van werkverdeeling in de havens, die dat gele volkje zoo in be roering brengen. Er is geen touw aan vast te knoopen. Zij houden er een soort vendetta op na en je kunt er niets aan doen". (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1931 | | pagina 6