Waar de romantiek nog niet dood is. Van afles en nog wat. Pas Vijftien jaar RADIO-PROGRAMMA I HET NIEUWE DAGBLAD ZATERDAG 28 NOVEMBER 1931 Gretna Green in Schotland. Zoo'n toekomstmuziekj e, zacht gespeeld door zes violen en een bas, bas, bas, met een strijkstok waar geen snaar o,p was Zoo'n toekomstmuziekje, dat ik stilletjes voor mezelf gecomponeerd heb met oneindige zorg en veel spinnend genoegenZoo'n toekomstmuziekje, waar natuurlijk heelemaal niets van komt, omdat je in dit leven in de praktijk .altijd heel anders handelt, dan je het jezelf in .theorie voorgesteld had Maar overigens ik hoop, dat het ervan komt. Over zoo'n jaar of wat Over zoo'n jaar of wat zal ik waarschijn lijk een ouwe juffrouw zijn met een spit sen neus, en me ergeren over den tegen woordig en tijd. Ik za-1 .terug denken aan mijn eigen jeugd, waarin nog geen materialis me bestond, waarin de romantiek nog hoog tij vierde en als ik kindskinderen heb, dan zal ik die en anders de kindskinderen van een ander, vertellen van „die goeie ouwe tijd". Die kindskinderen zullen gnuiven, maar ik zal het waarschijnlijk niet zien. Doch als ik het wèl mocht zien, dan word ik op eens spinnijidig en ik gooi mijn breikous in een hoek, zoodat de kindskinderen verschrikt weg stuiven; ik stamp dreigend op den grond, en ik pak mijn bulletjes bij elkaar, en ik verhuis naar Gretn-a Green. De plaats, waar de romantiek nog niet dood is, en nooit sterven zal, waar de romantiek nog springlevend en lachend als een jonge blom door de straten huppelt en ik zal me ver meien Want Gretna Green, het stadje van vijf huizen en een varkensstal vlak bij Carlisle in Schotland, is een verrukkelijk oord voor hen die de ware romantiek liefhebben Gretna Green, waar je nog steeds 's middags om half twee ontdekt kunt hebben, dat je zonder elkaar niet leven kunt en tien minu ten later in den echt verbonden kunt wor den door een romantisehen smid, in een oude smidse, waar heel wat ondeugende paartjes, vlak voor de aankomst van woedend ouderen paar of grimmigen grootvader, vol hoop en goeden wil voor de .toekomst zich voor eeuwig aan elkaar lieten kluisteren. Wat zal ik het heerlijk hebben in Gretna Green! Daar zijn vooreerst de honderd- duizend-en-één oude histories, die nageplozen moeten worden; de geschiedenis, boeiender en opwindender dan de interessantste film van het tweetal, dat in een gierenden storm dwars over de Solwav Firth Gretna trachtte te bereiken en het bereikte ook, vlak voor de oogen van den razenden vader aan den over kant, dien de schippers weigerden over te zetten; de andere achtervolgingen dwars over wegen, waar de koets vervaarlijk hellend de sneeuwvelden, of langs de moeilijke berg- om de bochten slingerde en het arme jonge meisje, dat door .al de emoties toch al op van de zenuwten was, van .angst en narigheid voor het eerst bekoorlijk flauw viel in de armen van den verrukten bruidegom, wien overigens het hart ook in de keel klopte! Ik zal er praatjes met den grij zenden smid kunnen maken, die, toen ik er in mijn jeugd was, nog een niet grijzende smid was; hij zal me vertellen van de dingen, die hij be leefde, toen hij en ik nog jong waren. I-lij zal me weten te verhalen van wild geklop op zijn deur midden in den stikdon keren nacht,, van suizende auto's en telegrammen, die elkaar opvolgden, liet één adviseerend van niet en het ander van wel, tot hij er zelf geen raad meer mee wist. En hij zal me niet hoeven te vertellen want ik zal het zelf zien van de romantiek van de dingen,, die er voorvallen daar in die kleine oude smidse met zijn veelgebruikt, aambeeld, waarop het huwelijksbo-ek nu al sedert jaren een voornamere plaats inneemt dan de hamer, want in Gretna Green zal de romantiek blijven leven. Als die overal allang een kwijnenden dood gestorven is en de tranen om haar .allang ge droogd en vergeten zijn, dan zal ik daar achter mijn spionnetje in mijn huisje in Gretna Green zitten, dat een verrukke lijk uitzicht heeft op de deur v.an de smidse en met mijn bril voor mijn kippige oogen zal ik zoo af en toe een paar menschen uit de harde booze wereld daarbuiten naar binnen zien gaan om zich een beetje te goed te doen aan de koesterende warmte van die reliquie uit lang vervlogen dagen Zoo'n toekomstmuziekje, waar je natuur lijk nooit aan toe komt en even dwaas als alle toekomstmuziekjes, omdat het leven nu eenmaal zijn eigen wijsjes maakt. Maar tochAls u er ooit langs komt. ook al bent u geen spinnige oude vrijster met in haar hart een verlangen naar roman tiek, al bent u maar een modem mensch van dezen tijd ook dikwijls met een ver langen naar romantiek, dikwijls onbewust verborgen in zijn binnenste maakt u dan een uitstapje naar Gretna Green. Het is er zoo verschrikkelijk aardig, en de wereld lijkt er zóó ver; er hangt zoo de sfeer van al die jonge menschen, die weet ik niet wat al trotseerden om naar Gretna Green te komen om er „elkaar te krijgen". Het zou me onmogelijk zijn om al die ge schiedenissen te vertellen; het is me zelfs onmogelijk om er één te vertellen, want vóór hij tot zijn einde was, zouden er heel wat kolommen van de krant vol zijn. Er zat heel wat verlangen en angst, onrust en wanhoop koppigheid en weifeling aan vast, voor het zoo ver was en de smid van Gretna Green een tevreden paartje zijn deur uit en de wereld in liet. Boeken zijn er vol van ge schreven. Maar het is de moeite waard. Het is tegen woordig altijd wel de moeite waard om een graantje waarachtige romantiek te pikken bij wijze van tegengif tegen de twintigste hands namaak, die Hollywood enzoovoorts ons voorzetten. En al kom ik er zelf mischien nooit toe, het geval van de ouwe juffrouw van straks zou ik me best kunnen voorsttel len. Een refugié uit het land van de werke lijkheid naar de wereld van de romance WILLY VAN DER TAK. De oudste wielrijder in Engeland is de 93-jarige predikant F. Har- tings van Eastbourne. Tot voor enkele jaren maakte hij nog tochten door Europa van 70 K.M. per dag! Een vrouw uit Yorkshire van 95 jaar rijdt ook nog, maar op een driewieler. Na Hastings komt een 88-jarige uit Bristol. Dit is door een bekend Engelsch dokter nagegaan. Hij vond nog 5 veteranen boven 80 jaar. 20 tusschen de 70 en 80 en 7 tusschen 60 en 70. Zij allen zeggen hun gezondheid aan het fietsen te danken te hebben. Hoeveel ouden rijden bij ons nog? Sir Malcolm Campbell, de bekende wereld recordhouder raceauto over 1 mijl, een ander renner, K. Lee Guinness en John de forest en Boy te Sehoftel. twee golf-am,ateurs, zullen een expeditie houden naar een schat, van 12 millioen pond op Cocoseiland, 500 mijlen van Panama af. Vele jaren geleden maakten de twee eerstgenoemden dien tocht ook, maar tevergeefs. Nu zullen zij per jacht gaan en tevens een vliegtuig meenemen. Op een goeden avond werd de Engelsehe acteur Lewisohn opgebeld, dat hij den volgen den dag in moest vallen in „The Master Buil der" van Ibsen. Etij pakte de rol, leerde den heelen nacht door, sliep van half 6 tot half 8, ontbeet, leerde weer tot 11 uur en besteedde den verderen middag aan costuums en prui ken. Vóór de voorstelling moest hij van zijn dokter iets hebben om zijn oogen open te kunnen houden. Het is een rol van 10.000 woorden, die hij leerde in een uur of zeven. Richard Tauber is van zijn Amerikaansche reis teruggekeerd en zal in Engeland nu een tournee maken. Hij vertelde, dat, waar hij kwam in Amerika de gramofoon zijn Dein ist mein ganzes Herz speelde. Het lied achtervolgde hem overal en hij was er beu van. Maar overigens was hij zéér tevreden. Een jong beroepsgolfspeler, Georg Ashdown heeft een 22-jarige verpleegster als „tee" ge bruikt. Zij lag op den grond met de bal op haar voorhoofd en Ashdown sloeg elke maal heel rustig den bal weg. De verpleegster toon de geen spoor van ongerustheid. Al zal ze, dunkt ons, wel met de oogleden geknipperd hebben In Engeland zijn drie en een half millioen honden, het dubbele aantal van 20 jaar ge leden. Dit wordt geweten aan het feit, dat er zooveel meer vrouwen dan mannen zijn. Want het zijn vooral de ongetrouwde dames, die houden houden. Bij de Southern Railway in Engeland ïs een nieuwe manier van onkruid-uitroeien toege past langs de spoorlijn. Een oude tender is ingericht als sproeiwagen, deze wordt met een onkruid-verdelgende vloeistof gevuld en langs de lijn gereden. Een Engelsehe huishoudster bezit een kost bare verzameling handteekeningen, waar over zij meer dan 25 jaar gedaan heeft om het zoover te krijgen. Op één bladzijde staan de handteekeningen van 5" minister-presiden ten, Balfour, Asquith, Lloyd George, Baldwin en MacDonald. Verder heeft Amundsen zijn naam gezet, Marconi en Evans, die met Scott naar de Zuidpool ging. De beroemde zange res Patti heeft de woorden opgeschreven, die koningin Victoria tot haar sprak: „Een mooie stem is een gave van God!" Kranten- knipsels uit 1916. 28 November 1916. IJmuiden. Dieven en Helers. De Alg. Hbld. correspondent schrijft Dezer dagen spraken wij de wensclielijklieid uit, dat de politie er ook eens in kon slagen de opkoopers van gestolen goed te snappen. Dit is thans geschied. Een politieagent vond in de Breesaap een met ballastijzer beladen wagen onbeheerd staanwat hem op die plaats zeer verdacht voorkwam. Toen de eigenaars, die tenslotte te voorschijn kwa men, ondervraagd werden, deelden zij mede het ijzer van een tjalkschipper te hebben gekocht. Deze werd op zijn beurt gehoord en verzekerde het ijzer van een anderen schip per die inmiddels de haven verlaten had, te hebben overgenomen. Het onderzoek had tot resultaat, dat een schipper in dienst bij de Steenkolen Handelsvereeniging te IJmuiden, békende de partij ballastijzer te hebben ont vreemd uit een andere onder zijn beheer liggende tjalk, toebehoorende aan dezelfde maatschappij. Hij had dit toen verkocht aan drie opkoopers te Haarlem, die allen gear resteerd zijn. ZONDAG 29 NOVEMBER 1931. HILVERSUM, 298 M. 8.15—10.00 VARA. 10.30—12.00 VPRO. 12.00 —5.00 AVRO. 5.00—8.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO. 8.15 Gymnastiekles. 8.30 Esperanto-cursus. 8.55 Voetbalnieuws. 9.00 Tuinbouwhalfuurtje. 9.3010.00 Instrumentaal concert. Cor Kint (Viola d'amore) Joh. Jong (piano). 10.30 Kerkdienst vanuit de Remonstrantsche Kerk te Haarlem. 12.002.00 Concert AVRO-Kamer orkest o.l.v. Schmidt. 1.001.30 Lezing over Filmkunst door L. J. Jordaan. 2.002.30 Boe kenhalfuur. 2.30—4.30 Ooggetuigen-Verslag van den Voetbalwedstrijd Frankrijk-Holland in het Stade de Colombes te Parijs. 4.305.00 Gramofoonpl. 5.00 Kinderuurtje. 6.00 Concert VARA-orkest. 6.45 Voordracht door W. v. Ca- pellen.'7.158.00 Vervolg en slot VARA-or kest. 8.00 Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. O.a. Tweede Peer Gynt suite, Grieg. 8.45 Rodi Roeters met een praatje. 8.559.15 Vervolg Omroeporkest. 9.159.25 Praatje door W. Vogt. 9.2510.15 „Het Spook van den Mo len", komisch zangspel in één bedrijf van Adam. M.m.v. Solisten o.l.v. Nico Treep. 10.15 10.30 Rodi Roeters. 10.3012.00 Kovacs La- jos en zijn orkest. Refreinzang: Bob Scholte. HUIZEN, 1875 M. 8.30 NCRV. 9.30—5.00 KRO. 5.00—7.45 NCRV. Hierna KRO. 8.309.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonpl. 10.00 Hoogmis uit de Kloosterkerk der Paters Minderbroeders te Weert. Ilè3012.00 Gramo foonpl. 12.001.30 Concert KRO-sextet. 1.30 1.50 Godsd. Onderricht voor ouderen. 1.50 Gramofoonpl. 2.10 Literair halfuurtje. 2.30 4.30 Concert KRO-salon-orkest. 4.30 iZeken- halfuurtje. 5.00 Orgelspel door M. v. d. Hey- den. 5.50 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Alphen a. d. Rijn. 7.45 Sociaal Economische voordracht. 8.10 Voetbaluitslagen. 8.1510.40 Concert KRO-orkest m.m.v. Fr. Boshart (piano). O.a. Butterfly en Dreimaderlhaus. ca. 9.30 Vaz Dias. 10.40—11.00 Epüoog. DAVENTRY, 1554 M. 10.5011.05 Tijdsein en Berichten. 3.20 Schotsehe Kerkdienst. 4.20 1ste deel van de „Messias" van G. F. Handel. Koor, orkest en solisten o.l.v. S. Robinson. 5.50 Piano-recital door Gertrude Peppercorn. 6.206.40 Kind- deruurtje 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadig- heidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Tom Jones en het Grand Hotel Eastbourne-orkest. M. m.v. sopraan. O.a. Fantasie Tosca, Puccini. 10.50 Epüoog. PARIJS, „RADIO-PARIJS" 1725 M. 8.05; 12.50; 1.20; 2.20 Gramofoonpl. 3.20 Voetbalwedstrijd FrankrijkHolland. 5.20 Orkestconcert. 8.20 „La Femme de Tabarin" van Catulle-Mendès. 9.05 Gramofoonpl. O.a. Uit Turandot en Butterfly. 9.50 Gramofoon- platen. LANGENBERG, 473 M. 6.207.20 Orkestconcert. 10.5011.20 Bach- cantate. 12.201.50 Orkestconcert. 3.505.20 Koor- en Solistenconcert. 7.20 Operette „De Vogelkoopman" van Karl Zellner. Hierna tot 11.00 Avondconcert. Daarna verslag van de Zesdaaagsche te Keulen. KALUNDBORG, 1153 M. 11.20—12.20 Orkestconcert. 1.20—1.50 Gra mofoonpl. 2.454.20 Orkestconcert m. m. v. solisten. 7.207.40 Muziek uit den Holberg- tijd. Orkestconcert. 7.40—9.10 Komedie, van L. Holberg. 9.2010.20 Orkestconcert. O.a. uit Les Millions d'Arlequin, Drigo. 10.2011.50 Dansmuziek. BRUSSEL, 508,5 M. en 338,2 M. 508 M.: Orkestconcert. 6.20 Dansmuziek, 8.20 Orkestconcert m.m.v. M. Dambois (cello) 9.05 Humor. Dialoog. 9.20 Vervolg concert. O.a. Fête polonais van Chabrier. 338 M.: 5.2r Orkestconcert; 6.20 Gramofoonpl. O.a. Negen de Symphonic, Beethoven. 8.20 Operette „Hoffmann's Vertellingen" van J. Off en bach. ROME, 441 M. 8.20 Orkestconcert m.m.v. Eugenio Albini (cello). ZEESEN, 1635 M. 7.20 Radio-potpourri „Nord-Süd" voor so listen, koor en orkest. Dirigent Eduard Kün- neke. O.a. m.m.v. Marcel Wittrisch. 9.20 Be richten en hierna tot 11.50 Dansmuziek door Dajos Bela en zijn orkest. MAANDAG 30 NOVEMBER 1931. HILVERSUM, 298 M. Algemeen Programma, verzorgd door de VARA. 1.00 v.m. VPRO. 6.45—7.00 en 7.30—7.45 Gymnastiek les. 8.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Voordracht door Ad. Bouwmeester. 10.30 Cel lo-recital door Max Rodrigues. Joh. Jong (vleugel). 10.55 Voordracht door Ad. Bouw meester. 11.15 Vervolg Cello-recital. 11.40 Voordracht. 12.00 Concert VARA-Septet en Gramofoonpl. 2.30 Gramofoonpl. 2.45 Stijn Streuvels leest eigen werk. 3.30 Gramofoonpl. 4.40 Voor de kinderen. 5.00 Concert VARA- Septet en Gramofoonpl. 6.30 Causerie over de Paleis-Raadhuis-kwestie. 7.00 Paedago- gisch concert VARA-Philharmonisch orkest o.l.v. H. de Groot. Inleiding: P. Tiggers. 8.00 Causerie door Martien Beversluis. 8.20 Con cert VARA-Philharmonisch orkest o.l.v. H. de Groot. O.a. Ouverture Furyanthe, Weber. 9.40 „Droomkoninkje" van H. Heij-ermans. Het Groot Volkstooneel. 11.10 Vaz Dias. 11.20 Gr amof oonplaten HUIZEN, 1875 M. Uitsluitend NCRVuitzending. 8.00 Schriftlezing. 8.15 Gramofoonpl. 10.30 Ziekendienst. 11.00 Lezen van Chr. lectuur. 11.30 Gramofoonpl. 12.30 Orgelconcert Jan Zwart. 1.45 Gramofoonpl. 2,00 Bataksch-e Too verdoctoren (Causerie voor de scholen.) 2.35 Tuinbouwpraatje. 3.15 Gramofoonpl. 4.00 Zie- kenuurtje. 5.00 Concert. A. Borgers (hobo), P. v. d. Hurk (fluit), B._v. d. Star (Viola d'am ore en alt). J. Monissen, (piano). 6.15 Verteluurtje voor jongeren. 6.45 Causerie door H. Amelink. 7.00 Engelsehe les. 7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8.00 Concert NCRV-orkest o 1 v. F. Schuurman. O.a. Piet Hein Rhapsodie 9.00 Causerie over Indië. 9.30 Vervolg concert O.a. Auffor-derung zum Tanz, Weber. Hierna Vaz Dias en tot 11.30 G-ramofoonplaten. DAVENTRY, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Licht klassiek concert. Trio en alt. 1.20 Het Commodore Grand-orkest o.l.v. Muscant. 2.45 Voor de scholen. 4.05 Cello- en piano-recital door K. Jacobs en J. Kadish. 4.35 Moschetto en zijn orkest. 5.35 Kinderuur. 6.2.0 Berich ten. 6.50 Beethoven's Piano-sonates door Do rothy Moggridge. 7.10 Boekbespreking. 7.30 en 7.50 Lezing. 8.20 „Frae a'the airts", pro gramma voor St. Andrew's Night. 9.40 Le zing. 10.10 Kamermuziek door het Pro Arte strijkkwartet. O.a. Kwartet in Bes, op. 18, Nr. 6, Beethoven, 11.20 Dansmuziek door Roy Fox en zijn Band. PARIJS, „RADIO-PARIJS" 1725 M. 8.05, 12.50, 1.25 Gramofoonpl. 4.05 Orkestcon cert. 8.2-0 „Tosca", opera van Puccini (Gra mofoonpl. van de Scala te Milaan). LANGENBERG, 473 M. 6.25 Orkestconcert. 12.25 Concert door or kest van werklooze musici. 4.20 Concert door strijkkwartet en solisten. 7.50 ,Das ErlebniS der Liebe", voordrachtenserie door Rud. Rieth. 9.40 Concert. Hierna verslag van de Zesdaagsche Wielerwedstrijden te Keulen. KALUNDBORG 1153 M. 11.20 Concert uit Hotel An gieter re. 2.50 L. Preils Instrumentaal Ensemble. 7.20 Concert der Caecilia-Vereeniging. O.a. Concert F-dur voor strijkers, hobo, hoorn en continuo, Han del. Hierna Dansmuziek door Watson's Band! uit Restaurant „Wivex". BRUSSEL 508 en 338. M. 508 M.: 5.20 Gramofoonpl. 6.50 Gramofoon- platen. 8.20 Orkestconcert. 8.50 Vervolg con cert. Gewijd aan de Jacht. O.a. Jagd-Sym- phoriie. Haydn. 338 M.: 5.20 Sonatenconcert. 5.50 GrartKH foonpl. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Concert Om roeporkest. O.a. Meditation de Thais, Masse net. ROME, 441 M. 8.20 Orkestconcert. Folkloristische Muziek.1 ZEESEN, 1635 M. 7.20 Populair concert door de kapel Geza Komor. 7.50 Lezing door Felix Timmermans. 8.30 Concert door het Omroeporkest. 9.35 Le zing en Berichten en hierna tot 11.50 Dans muziek door Alfred Beres en zijn Band. Leest U reeds een ochtendblad? Neem er dan HEI NBEMWE DAGBLAD als avondblad bij. FEUILLETON Met andere woorden: het briefje, een der belangrijkste gegevens, is weg!" Verslagen keken de beide oude heeren el kaar aan. „Hoe kam dat nou" mopperde de overste, „voel nog eens goed je zakken na. Zoo even op je kamer had je het nog, dat weet ik ze ker!" „Ik ook! En ik weet ook zeker dat ik de portefeuille in m'n zak gestopt heb. In die dingetn ben ik veel te secuur!" „Dan moet het dus gebeurd zijn op weg van uw huis hierheen" concludeerde de politie autoriteit. „Herinnert u zich niets bijzon ders?" „Nee, nietsof wacht eensin de Parkstraat, vlak voor de Kloosterkerk, liep een dronken kerel, die botste even tegen mij aanZoudt u denken, dat die „Niet alleen denken, maar wij kunnen het vrijwel als zekerheid aannemen" antwoordde de hoofdcommissaris. „Maar u hebt nog meer bewijzen, is 't niet?" „De boodschap van den chauffeur!" „Die mondeling was" constateerde de ander, „en als ik mij wel herinner is de man dood!" Wanhopig keken van Buren en Mensing elkander aan.. Zij voelden hoe telkens weer hun hoop den bodem werd ingeslagen en de overste impulsief als altijd, barstte plotse ling los: „Maar, commissaris, gelooft u ons Üan niet?" De ander lachte fijntjes: „Als zou ik u nog zoo graag gelooven, mijne heeren, „ik moet toch bewijzen hebben. Heusch, geeft u den moed niet op, er is nog één ding wat u ver geten hebt: het lucifersdoosje, of is dat mis schien ook Voordat hij zijn zin kon beëindigen echter was Overste Mensing al opgesprongen en haalde uit zijn zak het voorwerphet nikke len doosje met bruinleeren étui, waarop de letters „Heidelberg" en een afbeelding van het oude slot. „Asjeblieft" zei hij stralend van triomf en zuchtend van verlichting, „asjeblieft! Daar is het!" „Dat is tenminste wat!" peinsde de hoofd commissaris. „Dus dit is het doosje dat u tusschen de kussens van de gele auto hebt gevonden?" „Daar sta ik voor in!" „Hoe bewijst u dat?" „Wel ik heb het er zelf uitgehaald „En ik heb het gezien!" vulde Dr. van Bu ren aan. „Dat Overste Mensing het er uithaalde?" „Nee ,dat niet, want hij was alleen in de auto, maar ik weet dat het Veraart's eigen dom is. Ik heb het hem dikwijls zien gebrui ken." Even dacht de hoofdcommissaris na, nam dan de huistelefoon en vroeg om Mr. Ver aart voor hem te leiden. Het duurde maar weinige oogenblikken voordat Frans Veraart binnenkwam en hij keek zelfs niet verwon derd naar zijn beide vrienden. Achter hem stonden twee agenten. „Mr. Veraart" klonk beleefd de stem van van den hoofdcommissaris en hij nam het in het schijnsel van het licht glinsterende doosje in zijn hand, „ik wilde van u weten of dit uw eigendom is?" Veraart nam het voorwerp aan, bekeek het en wierp een verbaasden blik op Overste Mensing en Dr. Van Buren. Even leek het alsof de blik zijner oogen harder werd, alsof hij zich verzette tegen een in hem opkomen de gedachte, maar dan klonk het vastbera den en helder door het stüle vertrek: „Ik ken dit doosje niet!" Woedend sprong overste Mensimg op- riep, schreeuwde bijna Veraart toe en ook van Bu ren trachtte met zachten drang hem een an der antwoord te ontlokken. Vergeefs. Hij bleef er bij. Er was niets anders uit hem te krijgen. De hoofdcommissaris wenkte de beide agenten, die den verdachte wegvoerden. Dr. Van Buren, die het nuttelooze inzag van een verder gesprek, stond op en dank te den hoofdcommissaris voor zijn welwil lendheid. „Het spijt mij, meer dan ik zeggen kan, mijne heeren" zei deze, „maar hoezeer ik cok persoonlijk geneigd ben de waarheid uwer v/oorden niet in twijfel te trekken, toch moet ik er op wijzen dat elk bewijs 'ontbreekt! Dr. van Buren, misschien wilt u op de betref fende afdeeling wel even het verlies van die portefeuille opgeven? Meer kunnen wij al niet doen. Naar dien dronken kerel zoeken is natuurlijk een verloren werk! Ik dank u in- tusschen voor dit zeer interessante onder houd." „Nog één vraag, commissaris" verzocht dr. van Buren, „hoe wist de politie dat Mr. Ver aart bij mij was?" „Wij werden telefonisch gewaarschuwd." „Door een agent?" „Meer kan ik tot mijn spijt niet meedee- len". Dan namen zij afscheid, en nadat Dr. Van Buren een beschrijving van de verdwenen portefeuille had opgegeven, stonden zij weer op straat. „Ik zal jou 'es wat vertellen" zei Overste Mensing, „ik ga naar huis en naar bed, want ik val óm en m'n kop barst". Alleen ging Dr. van Buren verder. Hij zag volkomen in, dat de zaak er betrekkelijk ho peloos voorstond. Vooral nu hun bewijsstuk ken verdwenen waren. Dat die portefeuille ooit terecht zou komen, daar twijfelde hij aan. In een hopeloos-melancholiek humeur bereikte hij zijn woning. Maar toen de voordeur achter hem dicht dreunde en hij het licht in de gang opstak, bleef hij stil staan. Er lag iets in de brieven bus. Hij haalde het er uit en keek er na, hulpe loos van verbazing. In zijn handen hield hij de portefeuille. Haastig keek hij haar door. De pas, de bank biljetten, de brievenalles lag er in, zoo als het er in gelegen had voor ze hem ontrold werd. Maar het briefje was weg HOOFDSTUK V, „Ja, hallo!" riep dr. van Buren slaperig, ter wijl hij zich uit zijn bed boog en met knippe rende oogen de halfdonkere kamer in tuurde. Een verre stem klonk door de telefoon. „Ja. Hallo! Met van Buren, hallo! Met wie? Met wie??Ben jij het Mensing, in 's he melsnaam, wat bezielt je, om me zoo in het holst van den nacht op te bellenWat? Noem jij dat niet in het holst van den nacht? Tien uur 's morgens? En dan als je zoo laat naar bed gaat en inslaapt als ik! Ik ben nooit om dezen tijd op, ik kom er om half twaalf uit. Wat zeg je? „Kom er nu maar dadelijk uit, m'n waarde" klonk het door het toestel. „Ik. heb een be langrijk nieuwtje voor je en het is mogelijk dat we weer dadelijk aan den slag gaan. Kleed je aan, wasch je, scheer je, en neem een taxi en verschijn „Maar waar hang je dan in godsnaam uit?" vroeg van Buren huiverig, terwijl hij de de kens op trok om de kou niet zoo te voelen. „Ik zit achter een groot koffie in. Riche", klonk de stem van den Overste. „Laat me hier niet te lang wachten, want het is belang rijk wat ik je te zeggen heb," „Ik kom" zei van Buren. „Tot over een half uurtje." Hij legde de telefoon op den haak, sprong zijn bed uit, schoot in zijn sloffen en liep rillende van kou naar de waschtafel. Binnen twintig minuten had hij zich gewasschen en geschoren. Toen belde hij om thee, telefo neerde om een taxi en kleedde zich rustig verder aan. Ondanks het feit, dat hij geweldig nieuws gierig was om te weten wat de officier hem wel te vertellen zou hebben, kon hij zijn oude heerengewoonte om zich rustig en in de puntjes verzorgd te kleeden, niet aflee- ren. Hij knoopte met zorg en met een zekere plechtigen ernst zijn das voor den spiegel. Het viel hem zelf op hoe slecht hij er uit zag. Zijn anders zoo blozende wangen waren bleek en ingevallen, zijn oogen stonden ver moeid en flets en er lagen .diepe, blauwe wal len onder. Hij had het vermoeide, loodzware gevoel in zijn beenen van iemand die op lange na niet uitgeslapen is. In zijn hoofd suizelde een vreemde lichtheid, alsof hij den vorigen avond zwaar aan den rol was geweest, wat in geen jaren en jaren was voorgekomen. Tel kens huiverde hij. Hij schoof de gordijnen op. Het was een trieste, grauwe wintermorgen met een grijze, melancholieke sneeuwlucht over het besneeuwde Bezuidenhout. Rillende gaapte hij eenige malen, dronk verstrooid en slurpend van zijn thee, die eigenlijk nog veel te heet was om te drin- kamer in, waar het haardvuur noodig opge- ken, trommelde tegen de ramen, liep zijn zit- rakeld moest worden, at een enkel stuk brood van het gezellige ontbijt, dat voor hem gereed stond en mopperde op de auto die niet ko men wilde. Hij had nu al twee nachten geen oog dicht gedaan. Tot dusver had dr. van Buren zich kranig geweerd. Zijn houding was evenals die van den gepensionneerden Overste tot dusver niet anders geweest dan die van een vroolijken, luchthartigen grappenmaker en alle geva ren die zij getrotseerd hadden, hadden zij dapper gedragen „zooals het twee kranige oude heertjes past", naar van Buren zelf be weerde. Maar nu begon het den letterkundige toch aan moed te ontbreken. Hij had het gevoel alsof zijn weerstands vermogen langzaam ondermijnd werd. Hoe kon men vroolijk zijn onder zulke omstan digheden? Hij dacht aan het droeve gezicht van zijn jongen vriend, aan zijn vreemde houding, gisteren op het politiebureau, en er schoot een prop voor zijn keel. Hij zag geen lichtstreepje, geen enkele uitkomst meer in deze verwarrende duisternis. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1931 | | pagina 6