St. Nicolaas of de Lof der zoetheid.
r h
Winkelvaders.
HET NIEUWE DAGBLAD
ZATERDAG 5 DECEMBER 1931
Van chocolade, speculaas en marsepein.
Het St. Nikolaasfeest", van Jan Steen.
St. Nicolaas is zonder deze drie paladijnen
bijna ondenkbaar. Het trio vergezelt hem op
zijn tochten over daken en door schoorstee -
nen en heel de St. Nicolaastijd zingt den lof
der zoetheid.
De chocolade kennen we natuurlijk alle
maal, zoowel in eetbaren als in drinkbaren
vorm. De laatste is de oudste, de tabletten
zijn van veel jongeren datum.
De Spanjaarden, die in 1516 onder Ferdi
nand Cortez Mexico veroverden, maakten
daar voor het eerst kennis met den cacao-
boom, die bij de inboorlingen in hooge ver
eering stond en welks vruchten zelfs als ruil
middel dienst deden.
Uit de vruchten bereidde men een drank,
die den naam droeg van „chocolatl". Hiertoe
werden de vruchten geroosterd en fijnge
stampt, met water gekookt en daarna met
kruiden vermengd. Hij viel bij de Spanjaar
den bijzonder in den smaak en Cortez zond
de cacao in den vorm van koekjes naar het
hof van Karei V,
Langzamerhand verbreidde de cacao zich
over andere landen van Europa en drong ook
tot onze streken door. Merkwaardig is, dat
hoewel de chocolade in vasten vorm werd
verkocht, men ze niet at, doch oploste en als
drank gebruikte; heel erg lekker moet ze
naar onzen smaak niet geweest zijn, want
ze was een slecht verteerbaar, vet papje.
Het was de thans zoo bekende firma van
Houten, wie het in 1S2S mocht gelukken, om
het vet gedeeltelijk te verwijderen, door het
gehalte terug te brengen van 50 tot 30 pet.
en van de overgebleven massa het cacaopoe
der te fabriceeren.
Vóór dien tijd werkten de cacaofabrieken
nog tamelijk primitief; men roosterde de uit
Amerika ingevoerde boonen, maalde ze tot
een dikke pap, goot ze in vormen en liet ze
afkoelen. Zóó ontstonden de chocoladekoek
jes, die echter veel te bitter en te vet waren
om ze te eten en ze dienden dan ook uitslui
tend om te raspen, waarna men ze, zooals
we reeds opmerkten, met warme melk en
suiker aanmengde.
De meeste kwamen uit Zeeland en waren
te verkrijgen in vijf verschillende kwalitei
ten, die met de letter A werden aangege
ven. Hoe grooter getal A's, hoe betpr de kwa
liteit.
Ook na de uitvinding van Van Houten,
hielden de Zeeuwsche fabrikanten zich aan
hun oude systeem. Eén voor één moesten ze
echter voor hun conservatisme boeten, de
eens zoo bloeiende cacao-industrie ging te
niet en het centrum verplaatste zich naar
Amsterdam en omgeving.
De oudste vorm van speculaas is de taai
taai.
Om de soms merkwaardige vormen van
speculaas en taai-taai te begrijpen, moeten
we teruggaan naar de tijden, dat nog dieren
offers werden opgedragen. Met het opkomen
van den akkerbouw werd het brood het sur
rogaat voor het dierlijke offer. Dit is een al
gemeen verschijnsel en naarmate een volk
een bepaalden graad van ontwikkeling be
reikte en zich ging toeleggen op cultiveering
van den bodem, komt in plaats en ook dik
wijls nog naast 't dierlijke offer, het offer der
veldvruchten en van het brood.
Doch om slechts bij ons land te blijven,
zoo'n merkwaardig offerbrood vinden we nog
in onzen beroemden duivekater, die terug
gaat tot den oudsten vorm van het offer uit
den eersten tijd van den akkerbouw.
De bijgeloovige, heidensche mensch zocht
hulp en steun bij den vruchtbaarheidsdemon
dien hij zich steeds dacht als een mannelijk
dier; een zwijn, een bok, een haan, een haas
of een kater; de laatste schijnt in ons land
bijzonder geliefd geweest te zijn en den de
mon offerde men zijn evenbeeld in den ka
ter, die later duive(l) kater werd genoemd.
Zeer waarschijnlijk hebben we dus in het
woord duivekater een vermenging te zien van
Christen- en Heidendom, in de samenstel
ling: duivel en kater.
Tegenwoordig komt hij niet meer als feest
gebak voor, maar zoowel op de beroemde „St.
Nicolaasavond" van Jan Steen, als op „Bak
ker Oostwaard" van denzelfden schilder,
vinden we eeli duivekater afgebeeld. In de
speculaaskoekjes met hun eigenaardige vor
men kunnen we nog het laatste overblijfsel
terugvinden van de heidensche offerkoeken
in diervorm.
Vroeger Werd veel werk gemaakt van het
snijden der figuren voor speculaas en taai
taai en die oude figuurplanken, de „pren
ten", worden in musea en door verzame
laars nog als kostbare staaltjes van naieve
volkskunst bewaard.
Een andere speciale St. Nicolaas-lekkernij
is het marsepein, waarvan de bestanddeelen
beter bekend zijn dan de naamoorsprong.
Wellicht is de naam ontstaan uit Marei
panis (Marcusbroodje)dat tijdens een he-
vigen hongersnood in Duitschland en Oos
tenrijk tegen lioogen prijs verkocht werd.
Anderen zoeken den oorsprong in Venetië,
waar St. Marcus, de patroon der stad, zijn
naam aan het marsepein zou hebben ge
schonken.
Oorspronkelijk werd deze lekkernij ge
maakt door de apothekers. Later namen de
koekbakkers een gedeelte van deze taak
over en zoo verhuisde ook de marsepein van
de apotheek naar den suikerbakker.
Aanvankelijk had het meestal den vorm
van een hart en was met een laag witte sui
ker bedekt, bovenop waren gekleurde figuur
tjes aangebracht, zooals een altaartje met
een vlammend hart, een cupido'tje en derge
lijke diepzinnige symbolen. Z'n buurmeisje
zoo'n marsepeinen hart met een grooten
vrijer thuis te zenden, dat was in vroeger
tijd de bevalligste vorm van liefdesverkla
ring. W. S.
PAPIEREN JACK IN DE
OPEN LUCHT.
In Surrey (Engeland) woont een man,
bekend onder den naam van „Papieren Jack"
Hij heeft een langen baard en is slechts
gekleed in dik bruin papier met touwtjes
vastgemaakt. Of het warm of koud is, hij
leeft in een houten hutje in het vrije veld.
Hij drinkt noch rookt en eet slechts wat
bruin brood.
„Ik ben 58 jaar", zei hij tot Tit Bits. „Ten
minste, dat geloof ik. Want ik heb niet veel
idee meer van den tijd. Ik kijk nooit meer
op een klok, krijg geen brieven of rekenin
gen, slaap meestal onder de sterren, draag
al sinds 10 jaren geen kleeren meer en ben
in dien tijd ook nooit ziek geweest".
Hij is de zoon van een rijk Londensch
zakenman. Hij studeerde wiskunde, doch
werd rheumatisch, zoodat hij niets meer
doen kon: een zijde van zijn lichaam was
vrijwel verlamd. Doktoren konden niets
meer voor hem doen. En toen nam hij de
zaak in eigen hand. Hij gine terug naar het
natuurleven, liet de zon en de frissche lucht
doen wat zij wilden met hem.
Hij is nu van herculische gestalte en kern
gezond.
Leest U reeds een ochtendblad?
Neem er dan
HET NIEUWE DAGBLAD
els avondblad bij.
Toen vader na 't einde der dagtaak
Er nauwlijks zijn eten in had,
Toen moest hij met moeder gaan winklen,
Voor 't feest van den Sint, in de stad.
Zij ging met een lijstje gewapend,
Hij ging met een knorrig gezicht,
Hij wist wel, dat zij het zou kiezen,
Maar hij werd de man van gewicht.
Eerst kwam een cadeautje voor Pietje,
Dat was iets te groot voor zijn zak,
Toen kwam een surprise voor Lietje,
Dat droeg hij erbij met gemak.
De inkoopen groeiden in aantal
En moeder nam alles maar mee.
Of liever, 't was zij die het uitzocht
En vader die 't meenemen dee.
't Gewicht werd al grooter en grooter.
De omvang nam evenzeer toe,
En moeder werd steeds enthousiaster,
Maar vader werd moeder dan moe.
Zijn armen begonnen te slapen,
Er dreigde een kramp in zijn kuit,
Het was het begin van December,
Maar 't zweet brak hem parelend uit.
Toen moeder haar ceel had beëindigd
Toen zei ze tevreden: ziezoo,
Het zaakje is vrijwel bekeken,
Nu komt nog het laatste cadeau.
Ik moet nu voor jou nog iets hebben,
Wat is jou verlanglijstje man?
Een kruiwagen, antwoordde vader,
Maar geef me dien nu, als het kan.
P. GASUS.
RADIO-PROGRAMMA
ZONDAG 6 DECEMBER 1931.
HILVERSUM, 298 M.
8.15—12.00 VARA, 12.00—5.00 AVRO.
5.00—6.000VARA. 6.00—8.00 VPRO. 8.00
—12.00 AVRO.
8.15 Gymnastiekles. 8.30 Esperanto-cursus.
8.55 Voetbalnieuws. 9.00 Tuinbouwhalfuurtje.
VARA-Varia. 9.30 Concert VARA-orkest o.l.v.
I-I. de Groot. 9.50 Voordracht door M. Bever
sluis. 10.10 Vervolg Concert. 10.50 Toespraak
door G. J, Zwertbroek. 11.10 Vervolg Concert.
12.00 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. 1.00 Film-
Draatje L. J. Jordaan. 1.30 Vervolg concert.
2.00 Kinder-Boekenhalfuurtje. 2.30 St. Nico-
laascantate. Zweers. Tekst: De Rop. M. m. v.
Kinderkoren en solisten o.l.v. W. Vernicke.
3.00 Vervolg Omroeporkest. 3.30 Gramofoon-
platen. 4.00 1ste Tooneel van het 4de bedrijf
van ,De Koopman van Venetië van Shakes-
neare. Leiding: Dr. G. A. Dudok. 4.45 Vaz
Dias. Gramofoonpl. 5.00 Kinderuur. 6.00 Ra-
dio-Volks-Universiteit. 6.30 Gramofoonpl.
6.45 Dienst van uit de Ned. Herv. Kerk te
Naarden. 8.00 Vaz Dias. 8.15 AVRO-Kamer-
orkest o.l.v. L. Schmidt. G. Weynschenk (so
praan) en Henk Viskil (tenori. o.a. Poto.
„Veilchen von Montmartre". Kalman. 8.45 D.
Hans: Parlementaire anecdotes en inciden
ten. 9.15 Vervolg Concert m.m.v. J. Helden
(viool). 9.45 Gramofoonpl. 10.00 Kamer-or
kest. Populair programma, 10.15 Voordrach
ten door Nono. 10.35 Vervolg concert. O.a.
Potp. „So schön wie's einmal war". Ziehrer-
Dauber, 11.00 Gramofoon^1
HUIZEN, 1875 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV., 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45 KRO.
8.30 Morgenwijding.: 9.30 Orgelspel door B.
Hoogeveen. 9.50 Kerkdienst van uit de Kei-
zersgrachtkerk te Amsterdam. Hierna tot'
12.15 Gewijde muziek. 12.15 KRO-Sextet. 1.30
J. Creyghton: Kunstenaarschap en practi-
sche zin. 2.00 Operette-schlagers door Elly
Krasser, Paul Harden en Albert May. KRO-
orkest o.l.v. J. Ziegler. 4.00 Ziekenlof. 5.00 Or
gelspel door H. Hoogewoud. 5.50 Kerkdienst
vanuit de Parkkerk te Amsterdam. Hierna tot
7.45 Gewijde muziek. 7.45 Sociaal Economi
sche voordracht. 8.10 Voetbaluitslagen. 8.15
KRO-Salon-orkest. Oscar Fetras-Herdenking
O.a. Mondnacht auf der Alster wals. 9.15 Vaz
Dias. 9.30 Vervolg Concert. O.a. Perzische
Markt en Kloostertuin, Ketelbey. 10.40 Epi
loog.
DAVENTRY, 1554 M.
3.20 Cantate 151, Bach. Orkest en solisten.
4.05 Kinder-Kerkdienst. 4.35 Concert. Militaire
kapel .O.a. Urendans (La Gioconda), Pon-
chielli. 5.50 S. Logan, bariton, 6.20 Bijbellezen.
8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Berichten. 9.25 Concert door het Hastings
Stedelijk Orkest. H. Nash, tenor. O.a. Medita
tion, Thais, Masenet en Caprice Italiën, Tschi
kowski. 10.50 Epiloog.
PARIJS, „RADIO-PARIJS" 1725 M.
8.05, 12.50, 1.20, 2.20, 4.20 Gramofoonpl. 5.20
Orkestconcert. 8.20 Vroolijk halfuurtje. 9.05
Orkestconcert o.l.v. M. André m.m. van Pierre
Bayle.
LANGENBERG, 473 M.
6.207.50 Orkestconcert. 10.50 Bach-Can-
tate. 12.20 Orkestconcert. 3.50—5.20 Orkestcon
cert. 5.20 2de Helft Hockeywedstrijd Noord -
Du i tsch 1 andWes t-Dui tschl and6.50 Opera
„De Bruiloft van Figaro", Mozart. Hierna tot
11.20 Concert o.l.v. Wolf.
KALUNDBORG, 1153 M.
11.20 Otto Fessels Orkest. 3.20 Weldadigheids
concert. Orkest en koren. 7.3 OSymphonie-con-
cert m.m.v. A. Hagen en I. Franksen zang).
O.a. Einzug der Gaste, uit „Tannhauser", Wag
ner. 10.05 Watson's Band.
BRUSSEL, 508,5 M. en 338,2 M.
508 M.: 5.20 Symphonieconcert. 6.20 Dans
muziek. 7.20 Selectie „Manon", Massenet. 9.20
Vervolg „Manon", Massenet.
338 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.20 Gramofoon-
platen. 8.20 Kamermuziek. Brusselsch kwartet.
O.a. Kwartet, T. Harsaniz. 9.35 Concert in
„Oud-België" door Max Aleys en zijn orkest.
ROME, 441 M.
8.20 Gevarieerd concert en comedie-uitzen-
ding. O.a. Cello-piano-sonate, Mendelssohn.
Fragmenten uit „De Parelvisschers", Bizet.
FEUILLETON
„Bloed" huiverde hij zacht.
De beide mannen keken elkaar sprakeloos
aan en in dien korten blik lag een wereld
van afgrijselijk vermoeden.
„Te laat' 'steunde de oude militair.
„Bij het trapje lag een roeiboot. Daarin
zijn ze vermoedelijk gevlucht" vervolgde de
commissaris. „Het bootje dreef los. Ze waren
er snel uit weggesprongen. Ik klom 't trapje
op en kwam op een soort binnenplaatsje bij
een smederij. In de schutting stond een
dubbele deur wijd open. En daardoor heen
leidden versche sporen door de sneeuw: auto
banden. In het nauwe straatje was niets
meer te zien en op mijn gefluit kwamen
geen agenten. Ik was buiten de bewaakte
zone geraakt. Mijn assistent was halverwege
teruggekeerd, half bevroren in het ijskoude
water. In het bootje roeide ik terug."
De commissaris deed het verhaal rustig en
zonder eenig vertoon. Er was iets in dit
adembeklemmende verhaal dat allen trof en
hem deed aanzien met een gevoel van diepe
bewon jerde.Hij rilde en klappertandde. Toch
trachtte hij te glimlachen.
„Ze zijn weg!" zei hij toonloos.
Op dat moment sloeg dr. Van Buren zich
tegen het voorhoofd en schreeuwde in een
aanval van diepte en niet te dragen vertwij
feling: „Weg! Weg'!Wel vervloekt;"
De commissaris klopte hem op den schou
der. Op zijn anders zoo geharde en onbewo
gen gelaat was een trek gekomen van diep
suetie&jtien...*
HOOFDSTUK VI.
Onafgebroken tikten de ratelende signalen
van de telegraaf door het vertrek. „Wordt
aanhouding verzocht van...." Snel sloegen
de telegrafisten het telegram aan, dat werd
uitgezonden door de Amsterdamsche politie.
Naar alle richtingen snelden de weinige, zoo
Weg! Weg!
belangrijke woorden. Het was even in de be
treffen ;e afdeeling een drukte, razend en
spannend. Er was haast bij. had de hoofd -
commossaris gezegd. Het was een zaak waar
mee zeer groote belangen gemoeid gingen.
Desnoods de rest laten ligigen, eerst dit, ja-
zékerop zijn verantwoording!
„Zeker 'n tweede Liebermanii" fluisterde
een der telegrafisten.
„Da's toch die Chinees van de Keizers
gracht?"
„Stilte <iaar!" gebood de bureau-chef.
„Praat als je uren om zijn!"
„Hei zeit wat!" klonk het nog even ge
dempt, maar de even verstrooide aandacht
was nu toch weer geconcentreerd en gewérkt
werd er, als het moest!
Binnen den kortst mogelij ken tijd waren
alle grensstations en havenplaatsen gewaar
schuwd. Op die wijze zou Hoeng Tsi Lang.
de Suiker-Chinees, niet ontsnappen!
Maar het was niettemin een vrij moede
loos gestemd troepje, dat in de ruime kamer
van den Amsterdamschen hoofd-commissa-
ris bijeen zat.
„Mijne heeren" probeerde deze laatste te
troosten, „wat er gedaan kón worden is ge
daan. De grensstations zijn gewaarschuwd..."
„Jawèl bromde de Overste, „alsof die gele
gladakker probeeren zal daarlangs te ont
vluchten! Uit het huis kon hij immers ook
niet ontsnappen, dat was toch geïsoleerd,
zooals het in politioneele termen heet?
'n Mooie isolatie
„Ik verzoek u, Overste Mensing" begon
de hoofdcommisharis der hoofdstad driftig.
Maar dr. van Buren redde de situatie:
„Mijn vriend Mensing bedoelt het zoo
kwaad niet, commissaris, maar och, u moes
toch begrijpen welk een teleurstelling dit
voor ons is".
„Dat is het voor ons allemaal, Dr. van Bu
ren," klonk koel het antwoord.
Er werd geklopt. Een inspecteur trad bin
nen, bracht rapport uit: het spoor van de
auto waarmee de vluchtelingen ontkomen
waren, was niet te volgen. Het was volkomen
verloren gegaan. Rechercheurs waren thans
op informatie uit wie de auto had gezien en
waar. Dat zou echter eenigen tijd in beslag
nemen. Tot zoolang moest geduld worden
geoefend.
„Maar' 'merkte de Haagsche hoofdcommis
saris op, „mij dunkt dat het ontvluchten per
auto Hoeng Tsi Lang wel wat riskant gele
ken zal hebben!"
„Wat is dan uw meening, collega?"
Voor dat de aangesprokene echter kon ant
woorden werden zij wederom gestoord: Tele
grafisch bericht van de haven-politie te
IJmuiden. Het jacht van Hoeng Tsi Lang had
reeds drie dagen geleden zee gekozen, met
bestemming voor Hamburg. Daarmee te ont-
vlucbtea was hem dus onmogelijk.
Even trok er 'n glimlach om den mond van
den Amsterdammer: „Het is tenminste
ietshij moet dus nog in het land zijn!"
„En, een vliegmachine, wat denken de
heeren daarvan?' 'Had er iets van spot in
Dr. van Buren's kalme stem geklonken?
„Vervloekten meteen had de hoofd
commissaris reeds de telefoon genomen.
„Juffrouw, verbindv u mij met Schiphol,
vlug, in hemelsnaam" en terzelfder tijd was
een inspecteur reeds naar een ander vertrek
gerend om Waalhaven aan te vragen.
„Dat ik daar niet aan gedacht heb! On
vergeeflijk! Hij heeft natuurlijk een vliegtuig
van de K.L.M. gehuurdJa, hallo, hier
hoofdcommissaris Amsterdamsche politie.."
In korte duidelijke woorden deelde hij mede
wat de zaak was. Een angstige spanning lag
op de gezichten der anderen. Zou Hoeng Tsi
Lang inderdaad
Met iets van wanhopige berusting legde de
commissaris de telefoon cp den haak: Nee,
op Schiphol was er niets van békend en ver
moedelijk zou ook het gesprek met Waal
haven wel niets opleveren,* want voor zoo
ver men hier in Amsterdam op de hoogte
was, waren alle machines uit; er stond al
leen in de hangars één zonder motor, en die
leek toch niet bijster geschikt,
„Daar zitten we!" flapte Overste Mensing
er uit. „Dat doen we nu? Kunnen we met
z'n allen niet één zoo'n Chinees bij zijn
staart pakken?" De anderen gaven geen ant
woord. De beide politie-commissarissen voel
den zich niet al te zeer op hun gemak, zij
wisten welke belangen er op het spel stonden
dat dit een zaak was die ver uitging boven
dien moord in de Heerenstraat- te 's-Graven-
hage en de ontvoering van Paula Hülshoff.
Was hun houding te laken geweest, hadden
zij wel bijtijds ingegrepen? Maar aan den
anderen kant: dat deze zaak zoo belangrijk
was, wisten zij zelf ook nog maar enkele
uren; vóór dien tijd was het niet anders ge
weest dan een eenvoudige moordDe
Amsterdamsche commissaris zat zwijgend en
grimmig te kijken achter zijn burean-mi-
nistre; zijn Haagsche collega iiep met diepe
rimpels in het voorhoofd heen en weer door
de kamer. Bepaald vergenoegd zagen zij er
niet uit.
ZEESEN, 1635 M.
8.15 Morgenwijding. 11.50 Orkestconcert. 2.05
Kerstliederen. 2.55 Populair orkestconcert. 5.45
Concert. Steiner-pïano-kwintet. 7.20 Weensche
avond. Orkestconcert. 9.45 Dansmuziek.
MAANDAG 7 DECEMBER.
HILVERSUM, 298 M.
Algemeen programma verzorgd door de
A.V.R.O.
8.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonpl. 10.30 Voordracht door
Jeanne HunscheVerkade. 11.00 Orgelcon
cert, Fr. Hasselaar, m.m.v. Sam Zilverberg
(hobo). 12.00 Concert Winkels-trio. 2.00 Cau
serie over oliestookinrichtingen voor Cen
trale-verwarming. 3.00 Concert Egb. Veen Jr.
(viool) en Egb. Veen Sr. (piano). 3.30 Uit
Café-rest. „Caland", Rotterdam. Dansmuziek
Leon Kipnis en zijn orkest. 4.30 Kinderuur.
5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest. Refreinzang:
Bob Scholte. 7.00 Boekenhalfuur. 7.30 Gramo
foonpl. 8.00 Opera „De Barbier van Sevilla"
van Rossini. Door leden van de N.V. It al.
Opera. Omroeporkest o.l.v. Vincenzo Marini.
9.30 Voordracht door Emile Kellenaers. 9.50
Vervolg Opera-uitzending. 10.15 Vaz Dias.
10.25 „Een man verklaart een vlieg den oor
log", hoorspel van W. Schmidt Donn, bew. en
uitgevoerd door A. D. Hildebrandt. 11.15 Gra
mofoonpl.
HUIZEN, 1875 M.
Uitsl. NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing. 8.15 Gramofoonpl. 10.30
Ziekendienst. 11.00 Christ. Lectuur. 11.30 Gra
mofoonpl. 12.30 Orgelconcert Jan Zwart. 1.45
Gramofoonpl. 2.00 Uitz. voor scholen. 2.35
Gramofoonpl. 4.00 Ziekenuur. 5.00 Concert
Fanf. Corps, VIOS, te Hoenderloo o.l.v. H. D. v.
Voorst. 5.45 (In de Pauze) Religieus praatje.
6.30 Verteluurtje voor jongeren. 7.00 Engel-
sche les. 7.45 Ned. Christ. Persbureu. 8.00 Zen
dingspraatje. 8.30 Concert door de H.O.V.
o.l.v. Fr. Schuux-man. 9.00 Praatje over het
werk van den Raad van Arbeid, ca. 10.00 Vaz
Dias. 11.00 Gramofoonplaten.
DAVENTRY, 1554 M.
10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing; Zanzi
bar. 12.20 Licht klassiek concert. Ison-Trio. T.
Gordon, mezzo-sopraan. 1.20 Het Comodore
Grand orkest o.m. Pique Dame, Suppé. 2.20
Gramofoonpl. 2.45 Voor de scholen. 2.50
Wereldgeschiedenis. 3.25 Vertelling: Mrs.
Five. 3.45 Voor de scholen. 4.05 Sonates. E.
Lake, cello. K. Cooper, piano. Sonate in E-
moll, Brahms. 4.35 Moschetto en zijn orkest,
o.m. Lohengrin, Wagner; Berceuse Jocelyn,
Godard. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Weerber. 6.50
Koorzang. 7.10 Boekbespr. 7.50 Economische
lezing. 320 „Weather or no" revue. 9.00 „Scan
dals", liederen. 9.20 Nieuwsber. 9.40 Lezing
„War or peace". 10.10 Kamermuziek, Londen
strijkkwartet. 11.20 Dansmuziek.
PARIJS, „RADIO-PARIJS" 1725 M.
8.05, 12.50 1.2-5 Gramofoonpl. 8.20 Gramo
foonpl. 10.00 „De Misanthroop", tooneelspel
van Molière.
LANGENBERG, 473 M.
6.25 Gramofoonpl. 10.40 Mozartconcert 11.15
Populair-Concert. Hierna tot 12.10 Gramo
foonpl. 12.25 Orkestconcert. 3.40 Jeugdcon-
cert. 4.20 Liederen van C. M. v. Weber. 7.20
Orkest en solistenconcert oa. 2de Symphonie
in B-dur, Schubert. 10.20 Dansmuziek uit
Café Wien, Dortmund.
KALUNDBORG, 1153 M.
11.20 Concert uit Hotel Angelterro, o.l.v,
Skalka. 2.50 Carl Rydahls orkest. 7.20 Joodsctt
uurtje. Koor en solisten. 9.30 Debussy-con-
cert. Orkest o.l.v. Reesen en solisten. O.a.
Suite Bergamasque (piano).
BRUSSEL, 508 M. en 338 M.
508 M.: 5.20 Gramofoonpl. 6.50 Gramofoon
platen. 8.20 „Eros en Psyché", mysterie in
verzen u. d. oudheid. 9.30 Sonateconcert. 10.00
Psyché van Franck (Omroeporkest).
338 M.: 5.20 Belgische sonatencyclus. 5.50
Dansmuziek. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Piano
recital door M. v. d. Broeck. 8.40 Gramofoon
platen. 9.05 Fragmenten uit Wilhelm Teil
(tooneel). 9.40 Tweede acte „Viktoria und ihr
Husar", Abraham.
ROME. 441 M.
8.20 Lichte Folkloristische muziek. 9.20 Be
richten.
ZEESEN, 1635 M.
11.50 Gramofoonpl. 1.20 Gramofoonpl. 3.50
Pianoconcert. 4.10 Vocaal concert (tenor en
piano). 4.30 Vioolconcert. 7.20 Populair or
kestconcert. 7.50 Kamermuziek, Pozniaktria.
8.30 Microfoonreportage. 10.00 Dansmuziek.
Er hing een zware stilte in het vertrek.
Buiten door de vensters was de winter
hemel tintelend blauw, alsof er geen zor
gen bestonden. Zij hoorden de jubelende
stemmen van kinderen, die in de sneeuw
speelden.
Dr. Van Buren had een sigaar aangestoken
en keek peinzend de rookwolkjes na.... Het
.was zoo prachtig gegaanzoo vervloekt
mooiZij hadden op het punt gestaan al
les te ontmaskeren en nu was de zaak ver
knoeid. Toeng Tsi Lang verdwenen 't is
de vraag of ze nog leefde! en Frans in ar
rest, onder verdenking van moord, als er nog
niet meer bijkwam. Dat die nou ook z'n
mond hield, maar. dr. Van Buren sprong
op, zóó heftig dat de anderen opschrokken
uit hun onpleizierige gedachten.
„Nog één mogelijkheid, commissaris" sprak
snel de litterator. „Veraart, die niets zeggen
wil. Misschien dat hij nu spreekt. Bel hem
op! Laat hem aan de telefoon komen! Wie
weet wat hij ons kan mededeelen, als wij hem
vertellen dat Hoeng Tsi Lang niet meer in
Amsterdam is."
„Ik zie niet in," viel de Haagsche commis
saris hem in de rede, „waarom Mr. Veraart,
die vanmorgen nog hardnekkig weigerde ook
maar het geringste los te laten, behalve dan
zijn wijze van reageeren. die verried dar hij
op een huiszoeking bij Hoeng Tsi Lang niet
in het minst gesteld was, nu opeens met
een verklaring of waardevolle gegevens voor
den dag zou komen!"
„Maar, commissaris!" riep dr. Van Buren
bijna radeloos, „het is een kans, misschien
een laatste kans; over een half uur is het
wellicht te laat! De situatie is voor óns tech
ook volkomen veranderd, wie weet hoezeer
zij door al deze gebeurtenissen veranderde
voor Frans Veraart!
We kunnen het toch probeeren?"
De politieman haalde de schouders op,
maar hij nam toch de telefoon van den haak
en liet de Haagsche politie oproepen. „Laat
Mr. Veraart aan de telefoon komen", beval
hü
(Wordt vervolgd.)