De roos in het volksgeloof.
Dr. D. v. d. Kooi
AFWEZIG
LUIDSPREKERS
Aambeienlijders!
IJMUIDER COURANT
DINSDAG 19 JULI 1932
De koningin der bloemen.
Door alle eeuwen heen in hooge eere.
De roos, de koningin der. bloemen, die
thans overal zoo heerlijk geuit en kleurt,
heeft te allen tijden in groote eer gestaan.
Zij gaf aanleiding tot dichterlijke gebrui
ken en tot bijgelovigheden. Overal in
Europa is. zij synoniem me't liefde en ge
luk. In de Middeleeuwen kregen de jonge
meisjes in verschillende departementen van
Frankrijk een rozenhoed als bruidsgift. Te
Venetië hielden de jonge edellieden, in zijden
of fluweelen wambuis gekleed, vergezeld
door hun aanstaande vrouwen, clie gekroond
waren met witte roozen (het zinnebeeld
der zuiverheid) proeessie-gewijze, onder het
zingen van liederen en „barcarolle's (gon
delliederen) in met bloemen en linten ver
sierden gondels, kerkelijke plechtigheden.
Vermeld wordt, hoe het steken van een
roos aan de deur van een meisje, op den
eersten Meidag, in het Zuiden gelijk staat
met een liefdesverklaring. Dit is langen tijd
ook het geval geweest in Duitschland, wan
neer men een meisje uitnoodigde om er
een te gaan plukken.'
In sommige Gerinaansche streken was de
roos het zinnebeeld der bescheidenheid; in
de R.-K. Kerk stond zij vaak gebeiteld op
de biechtstoelen en ook in de raadszalen zag
men haar wel geschilderd.
Het was Theobald, graaf van Champagne
en Brie, die de roode roos van de Kruis
tochten meebracht. De Graaf van Egmont
plukte haar en zette haar in zijn wagen. Deze
bloem is het hoofd, van het huis van Lan
caster geweest. Het huis van New-York
voerde een witte roos. En de naijver en ja
loezie tusschen de beide families om den
troon van Engeland, .was in de vijftiende
eeuw de oorsprong van den oorlog der twee
Rozen.
Als de roos in het schild van een ridder
voorkwam, beteekende dat altijd zachtheid
gepaard met moed.
De roos nam een groote plaats in bij de
offeranden der kerken en kerkelijke plech
tigheden. Een laatste overblijfsel van het
gebruik der rozenhoeden vindt men in de
gewoonte om een kroon, vontekrooin ge-
heeten, aan het kind te schenken, dat het
eerst gedoopt wordt na de wijding der vont,
d.i. op Kerstdag. In sommige kerken in
Vlaanderen is dit gebruik thans nog bekend.
Het eerste kind, dat gedoopt wordt na de
wijding dier vont, wordt met bloemen ge
kroond. Deze kroon noemt rnen in Doornik
„Capiau der Roses" (rozenhoed), hoewel men
zich vóór de invoering der rozen uit Ben
galen, met Paschen zonder twijfel van
andere bloemen bedienen moest. Doornik
heeft langen tijd zijn „baillée der roses"
gekend. Daar was het gebruik een kind met
een rozenhoed te kronen, nadat de doopvont
met Paschen en Pinksteren gewijd was. Op
Witten Donderdag goot men rozenwater op
de altaren.
In - de Middeleeuwen was in Doornik een
offerande van rozen bekend; reeds in 1352
wordt ér melding van gemaakt. In een
godsdienstige plechtigheid hadden de pries
ters, die het H. Sacrement droegen, ieder
een rozenhoed op het hoofd.
In Engeland is het in verschillende streken
nog gebruikelijk de graven met rozen te
versieren. In de week vóór Paschen of Pink
steren vernieuwt men op de graven de plan
ten en bloemen, die er groeien. De witte
roos staat op het graf der jonge meisjes;
de roode roos is bestemd voor de overlede
nen, die zich door hun deugden hebben on
derscheiden.
Een zeer oud gebruik, waarbij de roos
een rol speelde, dateert van het jaar 530 te
Salency in Frankrijk. In dat jaar n.l. werd
een prijs ingesteld voor het meisje, dat uit
muntte door zedigheid, wijsheid en onder
danigheid aan haar ouders. Die prijs was
een kroon van rozen. Ook in andere streken
van Frankrijk heeft dit gebruik jarenlang
bestaan.
De feestdag der II. Rosa wordt in de
maand April gevierd. Te Tongeren, in Bel
gië, wijdt men te harer eer rozenbladeren,
die als pap of als een soort drank tegen
roos gebruikt worden. Deze bladeren worden
daar en in de omgeving als een middel tegen
roos (huidziekte) aangewend.
Een eigenaardige gewoonte werd eertijds
in de provincie Oost-Vlaanderen in eere ge
houden. Daar werd in het plaatsje Geeraars
bergen op den Zondag na Sint Petrus (29
Juni) het feest der „Rozenkroon" gevierd.
In hetv geheim werd bepaald, wie koning en
koningin zouden zijn. Dan danst men onder
de bloemkronen, welke in het midden der
straat waren aangebracht, en tijdens den
rondedans vielen de kronen dan op de
hoofden der uitverkorenen, die nu genood
zaakt waren, ook een feest te geven. Een
dergelijk gebruik he^ft tot in het begin dei-
negentiende eeuw ook in Brussel plaats
gevonden. In een dorpje op enkele uren
van Brussel gelegen, had vlak na 29 Juni,
nog een bizonder gebruik plaats. Elk jaar
trokken de jonge meisjes z.g. strootjes, ten
einde een koningin te kiezen. Wie het
langste strootje trok, was tweede koningin
en de rozenkroon was voor haar. Beiden
hadden het recht een tijdelijken echtgenoot
te kiezen, die met hen het koningschap of
onderkoningschap deelde.
Op den achtsten Juni van het jaar 1585
werd te Gent, met trompetgeschal vanwege
de schepenen der stad aan de jongelingen
verboden „op de heiligendagen dansen uit
te voeren om kransen en kronen van bloe
men te verwerven, die de jongens en meisjes
gewoon zijn rond den avond, te midden der
straten in dezen zomertijd te hangen, en
zingende Vlaamsche liedekens om den rozen
hoed".
Een dergelijke dans, de z.g. kronendans,
was vroeger ook in geheel Duitschland be
kend; het langst bleef hij in eere in het
gebied van den Neder-Rijn. Ook in Fransch-
Vlaanderen en in Duinkerken werd onder
den Rozenhoed gedanst; daar kende men er
zelfs een speciaal lied bij.
De roos als geneesmiddel.
De roos doet ook dienst als geneesmiddel.
De bloemblaadjes van een bepaald soort
dienen om er een siroop van te maken.
In de Belgische provincie Luik bestaat nog
de gewoonte om rozenblaadjes te verzamelen
in een beker; men drukt er dan zoo nu en
dan op. om sap er uit te persen. Deze blaad
jes worden ongeveer zes weken bewaard, tot
het sap er goed uit is. Dit dient dan om
bepaalde oorziekten te genezen.
In oude receptenboeken uit het begin der
negentiende eeuw voor artsenijinengkunde
worden de bloemen der roode rozen aange
geven, om met eek (iekenschars) en den
sumakboom (behoorende tot de familie der
harsachtige boomenlte dienen voor bepaalde
geneesmiddelen. Een ander geneesmiddel be
stond uit een aftreksel van roode rozen,
witten honing en aluinpillen.
CONCENTRATIE IN DE
VREDESBEWEGING?
REORGANISATIE DER NOOIT MEER
OORLOG-FEDERATIE.
Zaterdagmiddag hield de Nooit Meer Oor
log Federatie haar bijzondere algemeene ver
gadering te Utrecht.
Ds. J. B. Th. Hugenholtz opende al's plaats
vervangend voorzitter de bijeenkomst en ge
waagde in zijn rede van het dreigende ka
rakter van den internationalen toestand. De
bewapeningen nemen steeds toe, terwijl
Genève zoo niet op mislukking dan toch
zeker niet op ontwapening uitloopt. Zelfs bij
een sterk percentage-vermindering der hui
dige bewapeningen, blijft het oorlogsgevaar
acuut. Niemand zal zich enthousiast hebben
gevoeld bij het voorstel van I-Ioover. Meer dan
ooit wordt het steeds duidelijker dat ontwa
pening van onderop moet komen en onder
de volken zelf de- taak ligt zich te ontwape
nen. Wij hebben nu lang genoeg geduld ge
had. De tijd van resoluties en moties moet
voorbij zijn. Thans hebben wij onder ooigen
te zien hoe de vredeswerkers in alle landen
den oorlog verhinderen kunnen, door staking
weigering van munitie-fabricage en massale
■dienstweigering.
Belangrijk is in dit opzicht de jaarverga
dering van „Kerk en Vrede" geweest, waar
aan de afdeelingen is opgedragen, plannen
in dezen geest bij het Hoofdbestuur in te
dienen.
Thans zijn wij bijeen om de reorganisatie
van de Nooit Meer Oorlog Federatie ter hand
te nemen.
Algemeen wordt de wensch. geuit dat de
Nooit Meer Oorlog Federatie actiever op
trede.
Men vergete echter niet dat:
le. de federatie, bestaande uit II vredes
organisaties, reeds in het werk dier organi
saties uitkomt, en dat is niet gering,
2e. het den organisaties vrij staat, volgens
art. 7 der statuten om gezamenlijk actie te
voeren. In de praktijk heeft dit moeilijk
heden met zich gebracht. De nieuwe voor
stellen willen hieraan tegemoetkomen.
Tenslotte vergete men niet,dat door het
werk der Federatie tot nu toe een nauwver-
wante samenwerking tusschen verschillende
organisaties is tot stand gebracht.
Na deze toespraak opende de voorzitter de
vergadering, die hoofdzakelijk belegd was
om de reorganisatie-voorstellen te
iteD en statutair vast te leggen.
Oil. werd besloten, zoo mogelijk tot de
aanstelling van een reizend organisator over
te gaan, om de band te versterken tusschen
het Hoofdbestuur der Nooit Meer Oorlog
Federatie en de plaatselijke leringen en waar
zulte mogelijk en noodig is, nieuwe kringen
van de Nooit Meer Oorlog Federatie te vor
men.
Verder werd een modus gevonden om de
aangesloten vredesvereenigingen tot meer
dere zelfstandige actie te brengen.
Gezien den wensch om tot de concentratie
der vredeskrachtein te komen. op voorstel
der Jongeren Vredes Federatie, werd Ds. J.
B. Th. Hugenholtz gemachtigd om met ver
schillende groote vredesorganisaties bespre
kingen' te voeren teneinde tot een nationalen
Vredesraad te komen die de geheele maat
schappelijke vredesbeweging zou omvatten
CONTINGENTEERING VAN
TEXTIELINVOER IN INDIë?
MINISTER WACHT RAPPORT VAN
COMMISSIE AF.
Op vragen van het Eerste Kamerlid v. d.
Lande over eventueele con tingen teering van
den textielinvoer in Indië heeft de minister
van koloniën geantwoord dat een beslissing
op het verzoek daartoe van de Twentsche
textielondernemingen ernstig wordt voorbe
reid. Terwijl een door den gouverneur-gene
raal van Nederlandsch-Indië speciaal inge
steld werkcomité doende is de gegevens te
verzamelen, die onontbeerlijk zijn voor de
beoordeeling van deze veelomvattende aan
gelegenheid, heeft de minister, in overleg
met den minster van oeconomische zaken en
arbeid en van financiën, de noodige stappen
gedaan voor de instelling van een commissie
her te lande, die de regeering zal adviseeren
nopens bevordering van oeconomische sa
menwerking tusschen Nederland en Neder
landsch-Indië. Deze commissie, waarvan de
instelling binnenkort zal geschieden, zal
zich mede hebben uit te spreken over de
contingenteering van den invoer in Neder-
lanlsch-Indië ten behoeve van de nijverheid
in Nederland.
SCHANDSTUK VAN EEN BOER.
De politie heeft te Middelburg naar de
N. R. Ct. meldt, proces-verbaal opgemaakt
tegen een landbouwer, die twee in de weide
loopende paarden gedurende een paar we
ken, waarin eenige zeer warme dagen vielen,
zonder drinken liet. De dieren gekweld door
dorst, vernielden het hek van de weide en
renden naar een andere weide, waar een
LANGS DE STRAAT.
London.
Hoog en licht en wit en ruim is Oxford
Street en toch zoo boordevol van menschen,
winkelramen, bussen hoeden, blousjes, taxis,
haast en drukte. Hoog en licht, gemaakt ter-
wille van de onophoudelijke stroomende
massa maar zóó hoog en licht, dat zij er
tenslotte niets meer toe doet en in de straat
nauwelijks meer meetelt. Hoog en licht en
wit en terwijl de winkels er bonte kleuren
in strooien, de haast zich over het trottoir
rept en de snelheid voorbijsuizt gaan lang
zaam, dicht-aaneen met gelijk blond haar, en
gelijk gesloten gezichten en gelijkvragende
oogen, een klein troepje werklooze mijnwer
kers voorbij, die met een lied, een kleine ge
deukte trompet en een vraag naar de stad
zijn gekomen. Vermoeid1 zien ze toe of niet
ergens uit de stroom hier of daar een penny
komt aangespoeld
Het nieuws heeft handen, voeten en oogen
in Fleet S'treet. Het waait door de straat en
jonge mannen met omrande brillen rennen
het als bezeten na, ook als het wegduikt in
imposante kantoren of kleine vergeten kroeg
jes. Schrijfmachines ratelen, kranten zijn aan
iedere straathoek, in iedere jaszak, in iedere
auto, iedere bus: koersen, olie, Rusland,
conferenties, werkloosheid, uitverkoop en
bewapening. En daar tusschen door trekt on
verwacht een langzame stille stoet, een
katholieke processie. Hooge zingende jon
gensstemmen, veel wit en zwart van vanen
en rokken. Zonder een groet en zonder ver
bazing gaan twee werelden elkaar voorbij
Eten, eten in een snel tempo, vlug maar ge
distingeerd; witte tafeltjes; menschen, mes
sen en vorken en borden, die komen en
gaan, een jazzband in licht blauw en van een
bevroren beweeglijkheid en ook overigens
veel marmer, heel veel marnier. Lyons res
taurant. Vijf minuten verder speelt in een
kleine pub waar het bier donker is, een oor-
logs-invalide op een rammelende piano, oude
Duitsche schlagers en brengt soms iemand
in extase. En tien minuten verder glij je een
smal straatje naar beneden en staat plotse
ling aan de Thames: een rijkdom van water
van ruimte van bruggen, en forsche gebou
wen en spiegelende zon. en midden op den
dag in het volle licht slapen zij die geen dak
boven hun hoofd hebben, pijnlijk opgevouwen
cp de te kleine bank, maar ongestoord, en
schilderen anderen in teedere kleuren ge
droomde landschappen op het plaveisel, of
een stilleven van gave, sappige vruchten,
.makkelijk te teekenen, maar moeilijk te
krijgen" luidt het ónderschrift; en ergens
straalt zoo waar de markante kop van Mac-
Donald; en een grappenmaker schreef er bij:
„If it rains, don 't care, there is a „Mac", in
het midden latend of een heusche regenjas
niet gewenschter is en tevens of ge eenig
verband tusschen de moeilijk te krijgen ap
pelen en de regen wilt leggen
Vuile, lange straten, vuile rijen huizen,
eindeloos veel vuile straten en eindeloos veel
vuile rijen huizen en grauwe beroofcte mu
ren. Geen groen en geen boomen. Na het
eerste begin is er geen einde meer. Geen kleu
ren*, geen lucht; huizen, straten na iedere
straat een nieuwe straat, troosteloozer en
eindeloozer dan de vorige en de lucht drukt.
De lucht is hier niet een bevrijdende ruim
te, maar een zware neerdrukkende massa, en
klam en vuil; hier: East End. Tegen den
avond als het wat koeler wordt, kruipen uit
alle huizen kinderen en krioelen in de stra
ten, beweeglijke kluwens tusschen de men
schen die bijna te moe zijn om zich te ver
velen. En dwars door deze vuile misère glij
den in den avond'vijf groote barken voorbij,
trots en statig. Boven de grauwe daken kun
je de warmbruine zeilen-zien gaan en je,
als- je niet te moe bent, verwonderen, dat de
schoonheid toch nergens dood gaat en overal
plaats blijft voor wat romantiek
Ach, plaats voor wat romantiekZij t ge
niet. ontroerd, bij het zien van de stramme
jongens, die als mechanische poppen kordaat
op en neer wandelen óf stilstaan smetloos
wit gebroekt,. helderrood gejast en ook bij
stralend zomerweer zwaar bepelsmutst, alles
om de wacht te houden voor Buckingham
Palace? Zijt ge niet Ontroerd bij het zien
van diverse oorlogstropheën, netjes voorzien
van een keurig gepoetst koperplaatje, dat
datum en plaats van- verovering in de we
reldoorlog vermeldt en ter meerdere glorie
langs het hek der officierswoningen opge
steld? Of moet je een schooljongen zijn, om
de lust te voelen opkomen, hier met je heele
klas iederen dag een kwartier naar toe te
gaan en vergevend, om deze dingen te
lachen
En nu houdt plotseling alles op door een
totaal onverwachte ontdekkine in een dool
hof van straten: een klein Fransch restau
rant, waar het licht warmgee.l is en de wijn
koel en doorzichtig en zóó feestelijk, dat de
wereld en ook Londen even ophoudt te be
staan en ge bijna alles vergeet. Bijna
Vr. S.
HET OMGEKEERDE VAN
RATIONALISATIE.
HANDENARBEID WORDT WEER
INGEVOERD.
Zaterdagavond waren naar Het Volk meldt,
op verzoek van minister Ruys, op het ge
meentehuis te Almelo de burgemeester en
wethouders van Almelo, Enschedé, Hengelo
(O.), Oldenzaal en Lonneker bijeengekomen,
onder leiding van den heer Meijer de Vries,
hoofdinspecteur der werkverschaffing. Deze
deelde mede, dat een plan is opgemaakt, om
een belangrijk gedeelte van het Twente-Rijn
kanaal door handenarbeid te laten uitvoe
ren. Kwam het plan tot uitvoering, dan zou
er in plaats van f 50.000, f 150.000 loon te be
talen zijn. Het ligt in de bedoeling het werk
in zes maanden uit te voeren met 500 ge
steunde werkloozen uit. de vijf genoemde
Twentsche gemeenten.
42 ZEELIEDEN WERKLOOS GEWORDEN.
Aneta seint uit Batavia, dat de Java-China
Japanlij n wegens den verkoop van schepen
29 stuurlieden en 13 machinisten ontslagen
heeft.
EEN JOH. VERMEER ONTDEKT?
Uit kunstkringen wordt met groote stellig
heid aan Het Volk verzekerd, dat dezer da
gen in óns land een schilderij van Joh. Ver
meer van Delft is ontdekt.
Omtrent de echtheid schijnt geen twijfel te
bestaan. Ook dr. Bredius zou deze meening
zijn toegedaan..
Nadere bijzonderfheden over de belang
rijke vondst kon het blad niet te weten kO-
IB?®»
RUST TE ALTONA HERSTELD.
BIJ HET GEVECHT GEBL/UIK GEMAAKT
VAN MACHINEGEWEREN.
ALTONA, 18 Juli (VX>.) Nadat de rust te
Altona Zondag in de late avonduren was
hersteld, is het niet meer tot incidenten ge
komen. Uit de besprekingen in de Hamburg-
sche ochtendbladen blijkt, dat de vuurover-
val op drie verschillende punten in de stad
op de nationaal-socialisten gepleegd is. De
pantserauto's die werden gebruikt om de
barricaden te bestrijden, maakten ook ge
bruik van hun machinegeweren, De „Ham
burger Nachrichten am Montag" schrijft
over de incidenten o.m. „Voor de bescherming
rvan het volk, voor het herstel van de orde en
voor een rustigen loop van de verkiezingen
eischen wij van de Rijksregeering een on
verwijld verbod van de communistische par
tij, arrestatie en veroordeeling van alle toon
aangevende communistische partijfunctiona
rissen en het strenge doorzoeken van de
bergplaatsen der partij, naar wapens. Geen
dag langer mag deze moordpartij blijven be
staan." Het nauwkeurig aantal dooden en ge
wonden van gisteren stond ook hedenmor
gen niet vast.
DIRECTEUR DER ARBEIDSBEMIDDELING.
Naar de Maasbode verneemt zal de heer A.
Folaner binnenkort zijn functie van directeur
van den Rijksdienst der Arbeidsbemiddeling
en Werkloosheidsverzekering neerleggen.
(ingezonden)
Voor den inhoud dezer rubriek stelt de
Redactie zich niet verantwoordelijk.
Van ingezonden stukken geplaatst of niet
geplaatst, wordt de kopij den inzender niet
teruggegeven.
MOETEN DE OPENBARE
BEWAARSCHOLEN
VERDWIJNEN?
Mijnheer de Redacteur,
Onder bovenstaand opschrift verscheen in
Het nieuwe Avondblad IJanuider Courant van
31 Mei j.l. een artikel van den heer G. Klimp.
Wanneer de heer Klimp zich uitsluitend
tot een oproep had bepaald om te trachten
de sluiting dezer scholen te voorkomen, wij
zouden geen reden gehad hebben om als be
stuur der Vereeniging voor Chr. Ond'erwijs,
die de mevr. van Tuyl- en Insinger bewaar
school beheeren, hierop te reageeren.
Nu ons echter blijkt dat velen zijn gaan
gelooven wat de heer Klimp in zijn stuk be
weert, namelijk dat deze bewaarscholen best
in stand kunnen blijven zonder dat daar
voor offers gevraagd behoeven te worden,
meenen wij goed te doen er alsnog tegen op
te komen.
Wij begrijipen eigenlijk niet wanneer de
heer Klimp over de titel van zijn onderwerp
wil schrijven wat andere scholen hiermede
te maken hebben. Wij willen namelijk.niet
aannemen dat de heer Klimp, zoo als dat wel
eens voorkomt, eigen zaak niet beter meent
te kunnen verdedigen dan door geringschat
tend over anderen te spreken.
Reeds in het eerste gedeelte van zijn be
toog stelt de heer Klimp eenige vragen, nl.
of het noodzakelijk is dat voor de kerkelijke
bewaarscholen offers moeten wor.d'en ge
vraagd, of dat deze zoo goed bij kas zijn dat
cl&ze zonder offers en zonder subsidie kun
nen blijven bestaan. Hij meent dat dit inder
daad het geval is. De heer Klimp haalt dan
bewijzen aan voor zijn veronderstelling.
Hierbij laten wij natuurlijk de .dóór hem
genoemde R. K. scholen buiten beschouwing
en bepalen ons alleen tot de door ons beheer
de scholen.
Nu wordt de zaak echter moeilijker, want
de heer Klimp zich beroepende op cijfers
van de Geineemtebegrooting, haalt nu de
zaak wat door elkaar. Eerst spreekt hij over
een bedrag uit te keeren aan de Hervorm
de Scholen in de geheele Gemeente Velsen
en later weer over een gezamenlijk bedrag
aan R.K., Ger. en Hervormde Scholen, zoo
dat de genoemde cijfers geen enkele basis
vormen voor de door hem gemaakte conclusie
dat voor het voortbestaan onzer bewaar
scholen. geen offers noodig zouden zijn.Mijn-
heer Klimp is wel zoo vriendelijk ons niets
te verwijten omdat we de vergoeding voor de
lagere scholen incasseeren, doch meent te
mogen protesteeren wanneer er mocht wor
den beweerd dat door stopzetting der ge
meente-subsidie onze bewaarscholen in het
gedrang komen.
Dit is niettegenstaande alle zoogenaamde
bewijzen toch wel een zeer lichtvaardige en
onjuiste conclusie.
Wij moeten dan ook verklaren dat er, na
de gelijkstelling, wat de Hervormde scholen
te IJmuiden betreft, geen sprake is geweest
van eenige winstmaking of reserveering
van gelden door het Rijk of de gemeente
uitgekeerd, en dat wij ieder, jaar weer te
vreden waren als de exploitatie onzer scho
len zonder nadeelig saldo sloot.
Een en ander met inbegrip van inkomsten
uit z.g. eigen bezittingen der scholen. Wij
zullen dan ook zekere offers en zelfs groote
offers moeten vragen van personeel, ouders
en van hen die het bewaarschool-onder
wijs een goed hart toedragen, wil er sprake
zijn van het eenigszins in stand houden on
zer bewaarscholen. Van het personeel door
verlaging van salaris in die mate dat ze ver
uitgaat boven de door de commissie Weiter
voorgestelde verlaging. Van de ouders door
hoogere schoolgelden. Van hen die het be
waarschool-onderwijs een goed hart toedra
gen, door een jaarlij'ksche of maandelijksche
bijdrage.
Alleen op deze wijze zal het misschien mo
gelijk zijn dat het onderwijs aan onze be
waarscholen blijft bestaan.
Mochten er zijn, die met het oog op een
eventueele bijdragen nadere inlichtingen
omtrent onze financiën verlangen, dan is
ieder der bestuursleden gaarne bereid deze
te verstrekken.
U dankend voor de verleende plaatsruimte,
verblijven wij,
Hoogachtend,
HET BESTUUR DER VEREENIGING
VOOR CHR. ONDERWIJS TE UMULDEN
JAN EN GERRIT
Jan: kan jij begrijpen, dat een olie- en
azijnstel je leven kan verbitteren?
Gerrit: 't Lijikt me wel toe, dat je de azijn-
füesdh aan' je 'mond hebt gezet, bedoel je
dat?
Jam: Neen, maar ik zal je een lijdensge
schiedenis vertellen; misschien (kan je er je
voordeel mee doen.
G.Allicht.
J.: Toen we trouwden, had alk geen olie-
en azijnstel, want me vrouw had er igeen een
naar haar zin kunnen vinden en zoo bleef
dat, maar in den loop der jaren zei i!k wel
eens togen mijn vrouw, dat we er eens een
moesten koopent is geen gezicht eoo'n
groots flesch op tafel. Ze zei, dat ze er naar
zou gaan itoijken, maar daar bleef het bdj.
Nu was ik op zoo'n stol gebrand; m memscih
heeft wel eens zoo iets en als ik met haar
in Amsterdam was, zei ik: laten ws nou een's
naar zoo'n stol kijken.
We keken en 't eene was te ordinair, het
andere onpraktisch, het derde te duur en 't
•bleef weer zoo.
Ik kon me dat niet uit het hoofd zetten
en als de flesch azijn weer op tafel verscheen
mopperde ik, dat we nog altijd zonder wa
ren.
G.: Waarom ikoöht jij er dan geen?
J.: Och, ja, als ik dat 'had gedaan, was
't toch niet goed geweest en ik houd niet van
ruzie,
M'n vrouw ging telkens kijken, maar er
krwam niets en zoo was k dan 25 jaar ge
trouwd, zonder dat er een olie- en azijnstel
kwam.
Je toegrijpt, dat me kinderen wisten, dat
ik graag een olie- en azijnstel had en zoo
gaven die me anet onze zülivtersn bruiloft
zoo'n geval.
G.: Toen wais 't in orde, zou 'k zeggen.
J.: Dik in orde, want me zuster kwam
er ook met een aandragen en mijn nichtje
ook en mijn buurvrouw ook; allemaal had
den ze wel eens gehoord, dat ik dat zoo graag
had. Gerrit, het waren als zooveel wolken
over bet bruiloftsfeest.
Wat heeft jouw familie met mijn huis
houden te maken en dat wijif hiernaast?
Ze denken zeker, dat ik zelf zoo'n prul niet
kan koopen, kif be me vrouw. Jij bent de
goeie ma.n hè? Nou, ze moesten je kennen.
Had zelf zoo'n ding gekocht, als je er zoo'n
behoefte aan had! Was 't bij jou 'thuis
zoo deftig? Had je aan boord een olie- en
azijnstel? Nou heb je er vier! Vier zal je er
hebben
Dat was natuurlijk na het bruilctftsifeest,
want ze had toen niets laten merken.
En toen we 's middags 'bloemkool aten,
zette ze alle vier stellen bij me! Neem azijn
Jan, en olie! Je hebt nou todli stellen!
G.: Heb je die vier stollen het raam uitge
gooid?
J.: Och, ik zat me te verbijten en den vol
genden dag, toen we groen tensoep aten, zet
te ze de vier stollen weer bij me. Neem azijn
en olie!
Ik heb geprobeerd kalm met haar te pra
ten, maar 't gaf niks. Wat moest ik doen'?
G.: Wat heb je gedaan?
J.: Ik heb vanmorgen vroeg al die vier
stellen aan diiggels geslagen en in den vuil
nisbak gegooid. Maar dat gaf ook een spec-
take!, want ik. had dat van de kinderen moe
iten houden, zei ze. En ze wil, geloof ik,, gaan
scheiden, omdat ze alles begrijpt, zegt ze.
Een vader, die een cadeautje' van zijn. kin
deren vernielt, dat is geen vader. Gerrit, wat
moet ik doen?
G.: Koop een ander olie- en azijnstel!
J,: Voor alles ter wereld niet. ik Wil die
dingen niet meer zien!
G.: "k Zag je vrouw in een winkel staan;
ik geloof dat ze bezig was een olie- en azijn
stel to Yoopen.
J.: Och. hemel, zou ik nou m*n verdere
leven toch togen zoo'n monster moeten aan
kijken?
1-Ied.ori overleed mijn zeer
geliefde Broeder
JOHAN MEERDINK
Directeur van Gemeente
werken te Zeist.
N. A. VAN DORP—
MEERDINK
IJmuiden IS Juli 1932
vanaf 20 Juli
Waarnemers de H.I-I. Doktoren:
Van Haselen, Rutten, Bekker,
Van Leeuwen.
1-3 REGELS 25 CENT
ELKE REGEL MEER 10 CT.
NET DAGMEISJE gevr., zeUst.
kunn. werken, van 95 u. Zond.
vrij. Kennemerlaan 71.
Net persoon vraagt SLAAPKA
MER. Br, no. - 233 bur. v.d. blad
Te koop gevraagd een WEEG
SCHAAL m. gew„ 5 of 10 K.G.
wegend. Br, aan E. Broers, Melk-
- laan 1, Velsen-Noord
Te koop gevraagd ELECTR.
WASCHMACHIXE met idem
wringer. Br. G 232 bur. van
dit blad.
Maak een eind aan bet hevige
jeuken en de ondragelijke pijn.
Gebruik de beroemde Aam-
beienzalf van Broeder Benedic
ts. Duizenden vonden reeds
heil bij dit uitstekende middel.
Koop nog heden een pot
bij Uw apotheker of drogist.
AAMBEIENZALF VAN
KR POT Eü