HET NIEUWE AVONDBLAD
Zwarte lijst.
19e JAARGANG No. 293
DINSDAG 16 OCTOBER 1934
IJMUIDER COURANT
ABONNEMENTEN: per week 10 ets., per maand
40 cents plus 2j4 cents Incasso, per kwartaal f 1.20
plus 5 cents incasso, losse nummers 3 cents.
Kantoor: Kennemerlaan 42 IJmuiden, Tel. 5301
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Feestdagen.
Uitgave Lourens Coster, Maatschappij voor Courantuitgaven en Algemeene Drukkerij N.V,
Directie: P. W. PEEREBOOM en ROBERT PEEREBOOM
ADVERTENTIEN: 15 regels f 0.75. Elke regel meer
15 ct. Bij abonnement belangrijke korting. Adverten
ties van Vraag en Aanbod 1-3 regels 25 ct., elke regel
meer 10 ct. Ingezonden mededeelingen dubbele prijs.
AT.T.Ti'. ADVERTENTIëN, OPGEGEVEN VOOR BIT BLAD WORDEN KOSTELOOS OPGENOMEN EN DE NEVEN-EDITIE HET NIEUWE AVONDBLAD DE KENNEMER COURANT.
Alle abonnéa van dit blad zijn, zoodia zij 14 dagen als zoodanig in de registers
zijn Ingeschreven en verder op voorwaarden, die van tijd tot tijd gepubliceerd
en ten kantore van dit blad gratis verkrijgbaar zijn, kosteloos verzekerd tegen
de gevolgen van ongevallen voor de navolgende bedragen:
2000.— bij algeheele invaliditeit; 600— bij overlijden; 400.— bij verlies van
een hand, voet of oog; 250.bij verlies van een duim; 150.— bij verlies van
een wijsvinger; 100— bij breuk van boven- en/of onderarm; 100— bij breuk
van boven- en/of onderbeen; 50— bij verlies van een anderen vinger. Tenge
volge van spoor-, tram- of autobusongeval; 5000.bij overlijden van man en
vrouw beiden; 3000.bij overlijden van den man alleen; 2000— bij over
lijden van de vtouw alleen Opvarenden van visschers-, marine-vaartuigen
enz. 400.bij verdrinkingsdood door ongeval tijdens de vaart, tot een
maximum van t 2000—, indien hetzelfde ongeval den dood van vijf of mee*
abonnés mocht tengevolge hebben.
Alleen de abonné(e) zelf is verzekerd, behoudens het vermelde omtrent spoor-,
tram- of autobusongevallen. Polis is niet noodlg. Uitkeeringen krachtens
deze verzekering worden gewaarborgd door de Nieuwe H-A.V.-Bank te
Schiedam.
IJMUIDEN
Vrijheid en veiligheid van het
verkeer.
Eenige goede maatregelen, maar ook een
vreemde.
Zooals reeds in ons blad van j.l. Zaterdag
is medegedeeld, hebben burgemeester en wet
houders een aantal besluiten genomen, door
het College noodig geoordeeld in verband met
de vrijheid en de veiligheid van het verkeer.
Het valt toe te juichen, dat het college zoo
actief is geweest, zoo kort na de raadsverga
dering van 2 October van de door den Raad
verleende machtiging gebruik te maken. De
vraag doet zich echter voor, of het College
door deze overhaasting het doel min of meer
voorbijgestreefd is.
Toe te juichen vallen de maatregelen, be
trekking hebbende op den Driehuizerkerkweg
van de Meervlietstraat af tot Velserbeek. Dit
gedeelte van dezen weg is van een dusdanige
geringe breedte, dat het nemen van de ge
noemde maatregelen gewettigd is.
Het is jammer, dat het hier nog nooit tot
een definitieve oplossing van het brandende
verkeersvraagstuk gekomen is. Wel mogen wij
ons gelukkig prijzen, dat 't nooit tot de voor
genomen verbreeding van het donkere gedeel
te van dezen weg met z'n zware eiken geko
men is, maar het gedeelte, waarop de thans
genomen maatregel (die niet geheel nieuw is)
betrekking heeft zou verbreed kunnen worden
zonder dat aan het natuurschoon schade w-erd
gedaan. De oude boomen zijn reeds gedeeltelijk
door jong hout vervangen en. die welke thans
nog zijn blijven staan vragen feitelijk ook
reeds om de bijl van den houthakker.
Er is over dit eindje weg van nog geen 100
M. al het een en ander te doen geweest. We
herinneren ons den tijd nog levendig, dat het
éénrichting-verkeer nog niet was ingevoerd.
Het kwam toen nog al eens voor, dat twee
autobussen elkaar hier passeerden. De voet
gangers moesten dan terdege uitkijken, wilden
ze niet in letterlijken zin in de verdrukking
komen. Zelfs op de 1/2 M. breede trottoirs was
men nog lang niet veilig.
Een oplossing van blijvende waarde zou ge
vonden kunnen worden door het dempen van
de beek met verplaatsing van de boomenrij.
Maar hiertoe zou de mede-werking noodig zijn
van de eigenaars van de weide en tot zoover
heeft het gemeentebestuur het nooit kunnen
brengen. Er is onderhandeld of althans gecor
respondeerd over den aankoop van het ca.
1 3/4 H.A. groote weiland, maar de gemeente
heeft het nooit tot eigenares van dit zoozeer
begeerde stukje van den gemeentelijken bodem
kunnen brengen, omdat de eigenaars met hun
prijs nogal aan den hoogen kant waren. Hier
aan alleen is het te wijten (of te danken?)
dat de Driehuizerkerkweg nog even smal is als
voorheen, maar ook, dat de weide nog weide
is. Want het een zat onafscheidelijk aan het
ander vast, daar een oplossing in engeren zin,
zich beperkende tot de verbreeding van het
bewuste deel van den weg en de rioleeiïng van
de beek onuitvoerbaar was.
Als een gelukkige maatregel is voorts te
noemen het verbod van „überholen" onder de
tunnels. Ook hier staan we voor een onoplos
bare verkeerspuzzle. Hier nu heeft de gemeen
te niet met particuliere grondeigenaars, maar
met een openbaar lichaam, de Nederlandsche
Spoorwegen te doen. In den tijd, toen IJmui
den nog een onbeteekenend dorpje was met
weinig verkeer kreeg het een spoorverbinding
met als noodzakelijk kwaad deze veel te
smalle tunnels, eerst een, later de tweede. Hier
is de toestand nog veel gevaarlijker: een veel
te smalle rijweg met daarlangs veel te smalle
trottoirs.
Hoeveel roekeloosheid van onverantwoorde
lijke autobestuurders hebben we hier al niet
gezien.
Thans is hier dus het inhalen en voorbijrij
den verboden; zooals gezegd een gelukkige
maatregel. Wil men echter 100 pet. veiligheid
van den voetganger of wielrijder, dan zou men
feitelijk nog een stap verder moeten gaan en
ook het passeeren onder de tunnels dienen te
verbieden, hetgeen te bewerkstelligen zou zijn
met automatisch in- en uitschakelende roode
en groene electrische lampen. Maar deze
maatregel zal voorloopig nog wel geen kans
hebben. In de spitsuren van het verkeer met
vischauto's, die vrijbuiters van de straat, zou
een verbod van passeeren nog zoo kwaad niet
zijn.
En thans de Strandweg van de Haringhaven
af naar het parkeerterrein. „In verband met
de verkeersdrukte, enz." Wie lacht daar?
Deze verkeersdrukte is zoo intens, dat de
weg thans per dag zeker wel door laat ons
zeggen twee auto's en misschien een. verdwaal
den wielrijder bereden wordt.
Men mag op dezen weg dus niet met een
auto stilstaan. O, argelooze vreemdeling, waag
het niet dit verbod te overtreden. Ge komt op
den bon, want ge brengt de vrijheid en de vei
ligheid van het verkeer in gevaar.
„Verkeer?" zult ge vragen. „Ik zie niets.'
Ja maar de wet zegt nu eenmaal dat het ver
boden is en daarmee basta. Deze verbodsbe
paling is naar onze meening onvolledig. Een
verbod van stilstand voor het geheele jaar op
dezen gedurende negen maanden verlaten
weg heeft geen zin. Alleen gedurende de maan
den Juni, Juli en Augustus, als de strandtaxi's
over den weg snorren heeft een verbod van
stilstand eenigen grond. Het overige gedeelte
van het jaar echter niet.
Het wachten is thans op nieuwe maatrege-
Rede Prof. Dr. K. Schilder.
„Is de N. S. B. Christelijk?"
In de Gereformeerde Kerlk IJlmuiden-West
hadden de Anti-Revolutionnaire Kiesvereeni-
gingèn, propaganda en ARJA-clubs een bij
eenkomst georganiseerd, waar Prof. (Dl*. K.
Schilder, hoogleeraar te Kampen een rede
hield met als onderwerp: „Is de N.S.B. Chris
telijk?"
Deze vergadering mocht zich in een enorme
belangstelling verheugen, zoodat toen de heer
H. Homburg, praesesder bijeenkomst, deze
opende, het kerkgebouw 900 a 1000 men-
schen bevatte.
De heer N. Morriën luisterde de pauzes op
verdienstelijke wijze met zijn orgelspel op.
Gezamenlijk werd voor den aanvang der
redevoeringen gezongen: Een vaste Burcht is
onze God.
De voorzitter, de heer H. Homburg, leidde
den avond In met de voorlezing van eenige
verzen uit het 15e hoofdstuk van het Mat-
theus-evangelie, waarna hij voorging in ge
bed.
Spr. heette allen hartelijk welkom en legde
er den nadruk op, dat het onderwerp: N.S.B.
in het middelpunt der algemeene belangstel
ling staat. Dit getuigt de meer dan groote be
langstelling. Spr. zette in korte trekken uit
een, dat de plaats der samenkomst wel de
gelijk juist gekozen is. Slechts in het kerk-
gebouwd is gelegenheid deze zaak rustig ,te be
handelen.
Prof. Schilder het woord verkrijgend, ging
eerst in op het onderwerp, dat de voorzitter
reeds aangeroerd had; nl.: is de kerk de
plaats voor 'n debat?
Spr. had heden van ir. Mussert een aange-
tee'kenden brief gekregen, waarin deze zeide,
het godshuis voor zulk een debat te respec
teeren. Spr. concludeert, dat de N.S.B. dus
niet over haar christelijkheid wenscht te dis
cussieeren.
Pro. Schilder bevreemdde het, dat bij zulk
een beginselzaak als deze dit bezwaar eens
klaps naar voren geschoven wordt.
In Duitschland, waar men van N.S.B,-zijde
zoo gaarne naar kijkt, schuwen de Nazi's an
ders geen middelen om het kerkgebouw met
hun propaganda te vullen. Spr. gaf hier eeni
ge typeerehde voorbeelden van naar aanlei
ding van eenige bezoeken aan dat land.
Spr. heeft reeds meermalen over de N.S.B.
gesproken, en dan niet in kerkgebouwen,
Nog nooit had Prof. Schilder het genoegen
gehad in debat met de N.S.B. te mogen tre
den. Nog nooit is er zulk een bezwaar tegen
spr. gemaakt en nu ineens tracht men op de
vrome zielen indruk te maken! We zullen eens
zien, wat er van onze godshuizen terecht komt
als de N.S.B. aan 't bewind is, zeide hij
Is de open brief aan spr. gericht een ronde
zaak? Gaarne wil hij eens over zijn standpunt
met de N.S.B. komen praten, maardan
dit standpunt aan de orde houden. Niet de
discussie afwentelen, zooals de leiding van
de N.S.B. nu tracht te doen, op de vraag of
een ander (i.e. min. Colijn) Christelijk is!
Prof. Schilder aanvaardt een debat gaarne
maar dan- na behoarlijke bespreking omtrent
den datum. Want spr.'s tijd is niet voor een
plotselinge uitdaging op korten termijn (48
uur) vrij te maken.
De kardinale kwestie' voor ons Christenen,
is zegt spr. of de ethiek der N.S.B. met de
Christelijke leer identiek is. En gaat het hier
dus niet om practische politiek of andere
programpunten van het nationaal-socialisme?
De vaagheid van de programmapunten aan
gaande de Christelijke geloofsbelijdenis der
N.S.B. bevredigt spr. in geenendeele. De N.S.B.
wil -de groote gedachten van Duitschland en
Italië in nationalen geest verwerkelijken, zegt
dit program. Zij zou, meent spr. zich dan
moeten aansluiten aan de aloude levensbe
schouwing, welke Nederland in de afgeloopen
eeuwen groot gemaakt heeft. En -dit is de
orthodox-calvinistische leer geweest. Een po
sitieve uitspraak is in het program echter
niet te vinden.
Buitengewoon onchristelijk is het, dat het
leidend beginsel der N.S.B. in de Rede ligt.
Spr. wees in dit verband op Frankrijk, waar
tijdens de Fransche Revolutie de Godin der
Rede aangebeden werd en op het Rusland van
den Sovjetstaat.
Zij, die thans zeggen gaan: „Wij zijn de
kinderen der Natie" begaan een zeer ernstige
vergissing. Spr. wil tot dezen zeggen en zijn
beweringen waar maken: Uw eene woord is
in strijd met Uw andere!
De drie hoofdbeginselen der N.S.B. graven
een diepe kloof tusschen haar en het Chris
tendom.
Spr. wees op het dualisme in de verschenen
brochures 3 en 4 van het hoofdkwartier der
N.S.B. Waar de eerste dezer twee niet her
roepen is, wil spr. deze dus onder de loupe
nemen. Dat herroepen zou anders geen slech
ten dienst aan de N.S.B. bewijzen, meende
prof. Schilder. (Hilariteit).
Deze brochure 3 brengt een leer, die le een
gevaarlijke idee-philosofie, 2e een evolutie
gedachte en 3e een humanisme vierkant tegen
het Christendom ingaand.
De spr. zette in korte trekken hèt hegrip
idee-philosofie uiteen. Dit stamt uit Duitsch
land en is afkomstig van de wijsgeeren Kant
en Hegel. Deze wijsbegeerte is een volkomen
negatie van het Godsbegrip. Zij ziet in den
Schepper van hemel en aarde slechts een
,,Het", een Ding, een Idee.
„Slechts de Idee dreef de wereld en niet
God", zegt Hegel.. Deze is de vader van dit
mooie boekje 3, zegt prof. Schilder. „De ont
wikkeling van de Idee in de natuur doet de
historie der wereld groeien", citeerde spr. uit
de Hegeliaansche philosophie. En dit begrip
is absoluut anti-christelijk; het ondermijnt
de Christelijke leer en staat recht tegenover
onzen Bijbei.
Tientallen jongelui volger* den man, die
(Hei verkeer in Amerika heeft tot-
nutoe in 1934 reeds zoovele dooden
geëischt, dat voor het einde van
het jaar het recordaantal van
35.000 zeker zal worden overschre
den).
Vijfendertigduizend dooden,
Enkel in Amerika,
En -door het verkeer uitsluitend,
Denk daar even over na.
Vijfendertigduizend menschen,
Weggerukt uit hun gezin,
Vijfendertigduizend graven
Met een slachtoffer er in.
Vijfendertigduizend huizen
In de schaduw van den rouw,
Door 't verlies van zoon of dochter,
Broer of zuster, man of vrouw.
Vijfendertigduizend levens
Offers van verkeersgevaar,
Vij f en derti gduizend doo d en
In één land en in één jaar.
Elk verkeer moet offers eischen,
Hoe intenser des te meer,
Maar er zijn toch ook nog grenzen
Van 't normale in 't verkeer.
Er zijn, dunkt mij, wel twee dingen.
Die dit droevig aantal leert,
Niet slechts, dat er veel verkeerd heeft
Maar er is ook veel verkeerd.
P. GASUS.
spr. Want Kierkegaard, die deze leer bestreed,
zeide: „Politiek en Godsdienst zijn geschei
den". Dit begrip hangen de N.S.B.'ers aan
doch de hun opgelegde staatsleer stamt uit
Hegel! Rara, hoe kan dat?
Daarom wilde spr. allereerst breken met
een staatsleer, die uitgaat van het begrip,
dat God slechts een Idee is; die beweert -dat
God de wereld noodig had. Hierin plaatst
deze N.S.B. zich dus tegenover het Christen
dom.
In de evolutie-gedachte welke de staatsleer
der N.S.B. beheerscht is het tweede bezwaar
van prof. Schilder gegrondvest. Deze evolutie
gedachte, deze on-twikkelings-idee van natuur
en religie, is ook ontleend aan Hegel en wordt
geëerd en geleerd door de N.S.B. Spr. gaf hier
van meerdere citaten, waaruit volgens spr
blijkt, dat het zich ontwikkelen uit eigen
kracht en niet -uit -en door God door deze Be
weging beleden wordt.
Spr. haalde in dit verband ook nog het zich
ontwikkelen van het dierlijke tot het mèn-
schelijke, zooals men dit in het bewuste pro
gram besproken vindt, aan.
Ook om dezen tweeden vorm van staatsleer
verwerpt prof. Schilder de N.S.B.
Ook Rusland heeft in zijn communisme de
zelfde Hegeliaansche begrippen. En dan niet
te vergeten Marx! En nu komt de N.S.B. met
een brochure aandragen met de bijvoeging:
Menschen, het gaat nu ditmaal tegen het
Marxisme!
Hoe tragisch en hoe komisch! Dus, conclu
deert spr. is voor u, N.S.B.'ers uw i-deëele theo
retische staatsvorm in Rusland te vinden!
Daartegenover plaatsen wij, Christenen, de
begrippen zonde en genade en dat is m ij n
staatsvorm, zeide prof. Schilder met nadruk.
En deze is géén familie van Rusland, of Hegel
of de N.SB.
Het Humanisme, dat deze Beweging leert,
gaat vierkant tegen de christelijke leer in,
het is onchristelijk. Hier wordt de mensch
zijn eigen meester, zijn eigen wet en. eigen
rechter.
De N.S.B. heeft spr. willen voorhouden, als
zou zij het Godshuis als te heilig beschouwen
voor het te behandelen onderwerp.
„Welnu, houdt dit dan heilig, gij N.S.B.'ers!
riep spr. met nadruk uit. „En gedenkt dan,
dat het Godshuis, zoowel hier als in andere
landen, voor de predikaties op den Sabbath
heilig is en heilig moet blijven! Ook wanneer
daar belijders bijeen komen onder een alge
meene staatsleer! Niet de algemeene wil
gelde in een Staat. Wat is dat? Slechts een
fictie, een veronderstelling, een fabel. Doch
de Wet die. God den mensch geeft kan slechts
gelden. De Wet die op het Recht gegrondvest
is. En welke beide begrippen wij slechts bij
onzen Heer Jezus Christus belichaamd vin
den!"
Gezamenlijk zong men nu 2 coupletten van
Da Costa's Strijdlied.
Van de gelegenheid tot gedachtenwisseling
maakten de heeren KI. van Slooten en M. van
Veelen gebruik.
Eerstgenoemde maakte bezwaar tegen het
behandelen van dit onderwerp in het kerk
gebouw. Spr. daagde prof. Schilder namens
de N.S.B. uit met hen te debatteeren.
De heer M. van Veelen verzocht prof. Schil
der om eenige citaten uit Hegel in verband
met zijn rede.
Prof. Schilder maakte bezwaar tegen het
af dreun en van het lesje van den eersten vra
ger, die blijkbaar niet goed geluisterd heeft
naar zijn woorden in den aanvang van de
vergadering! (Gelach).
Het gaat niet aan, zeide prof. S., -dat de
N.S.B. nu doet voorkomen alsof zij zoo bereid
is tot debatteeren. Nog nooit, riep spr. met
klem uit, heeft die Beweging een uitdaging
van mij aanvaard. Steeds heeft zij gezwegen
en nu is zij nog niet in staat, hier haar Chris
telijkheid te verdedigen! Dat zij zoo royaal
lijkt, is een fa.bel, een mythe, die we immers
van hen gewend zijn. (Gelach).
„Wij durven -en willen wel", betoogde prof.
Schilder. Hij laat zich niet aanleunen, dat
hij niet zou durven! Er is in dit gebouw niet
over koophandel gesproken, zooals debater
tracht te insinueeren! Debater peile zich zelve
maar eens. 't Was geen koophandel, 't was
een instructie door den heer van Slooten ont
vangen.
Spr. aanvaardt de uitdaging gaarne. Heeft
trouwens reeds 5 maal in den lande de hee
ren uitgedaagd. De N.S.B. zwijgt echter. Ook
Christus predikte in den Tempel over de -din
gen van den Staat. „Dat noemt u", zegt spr..
„óók geen koophandel". Koophandel is het
marchandeeren der beginselenDit komen we
onder zekere stroomingen nogal veel tegen
Den heer M. van Veelen beantwoordend, ci
teerde prof. Schilder enkele Hegeliaansche
uitlatingen betreffende de Idee-philosophie.
die bij Mussert worden teruggevonden (Bro
chure 3).
Nadat allen staande Gezang 28 gezongen
hadden, sloot professor Schilder de bijeen
komst op de gebruikelijke manier.
BOND VAN NEDERLANDSCHE
VISSCHERSVEREENIGINGEN.
Dezer dagen is in het gebouw „De Ruyter'
aan de Ruyterkade te Amsterdam een verga
dering gehouden door den Bond van Neder
landsche Visschersvereenigingen, onder voor
zitterschap van den heer J. W. Stevenson.
Ter vergadering waren aanwezig de Vis
schersvereenigingen uit Den Helder, Wielin
gen, Oosterend, Tex^l, Urk en Scheveningen.
Het nieuwe bestuur werd als volgt samenge
steld:
De heer Brands, voorzitter, Kaan secretaris,
en Stevenson, penningmeester, respectieve
lijk wonende te Urk, Wieringen en Den
Helder.
PROPAGANDA-AVOND N. P. B.
Het kerkkoor van den Nederlandschen Pro
testanten Bond, dat onder, leiding staat van
S. Wiersmaj zal een propaganda-avond orga
'niseeren op Donderdag 8 November a.s.
CHR. BESTUREN BOND
Aan de jaarlijksche bijeenkomst van den
Christelïjken Besturen Bond te houden op
Vrijdag 9 November a.s. zal het Chr. Ge
mengd Koor Nieuw-Hosanna, dir. S. Wiersma,
muzikale medewerking verleenen.
CONCERT VAN NIEUW-HOSANNA
Op Maandag 19 November a.s, geeft het
Chr. Gemengd Koor Nieuw-Hosanna een con
cert in het Patronaatsgebouw te IJmuiden-
Oost, De leider, de heer S. Wiersma, heeft
voor een rijkelijk gevarieerd programma
zorg gedragen, dat èn om de medewerkenden
èn om de uit te voeren liederen een bezoek
overwaard is.
De medewerkenden zijn n.l. uitsluitend de
leden van Nieuwe-Hosanna in al haar onder-
afdeelingen, als het meisjeskoor, het mannen
koor, het kinderkoor (de Klimoppers!), het
knapenkoor enhet peuterkoor.
Dit laatste bestaat uit de allerkleinste meis
jes van „Klimop" en zal 2 werkjes van Wierts
Mis poes en Klein poppedijntje ten gehoore
brengen.
Klimop zingt van Cornells Dopper Die Wag-
hondjes, een Transvaalsch liedje, Angelus van
Cath. van Rennes en Mijn Lieveling van v.
d. Bosch (het concoursnummei' van 1.1. zo
mer).
Het knapenkoor komt met den Hertog's Va-
cantiekinderfeest en Des Zomers. Mozart's
bekende Wiegenlied zal door het mannen-
ensemble gezongen worden.
Naast composities van Koop e.a. voor het
groote koor en van Cath. van Rennes en Schel-
lekens voor de meisjes zullen na de pauze
twee interessante koren uitgevoerd worden.
Directeur Wiersma liet n.l. met enkele Klim
oppers, Hendrika van Tussenbroek's Chinee-
sche Schimmen, een 4-tal schimmenspellied
jes met vertooning van daarbij behoorende
tooneelfiguren instudeeren.
Ook staat de melodieuze avondcantate voor
vrouwenkoor van Cath. van Rennes op het
programma.
Alles met alles dus een avond die waard is
om gehoord te worden!
CONCOURS SUCCES.
Ter gelegenheid van haar 40-jarig bestaan
gaf de Hillegomsehe Muziekkapel een solisten
concours. De le fluitist van de Chr. Muziek,
vereeniging Wilhelmina, dir. P. Polderman,
alhier, behaalde hierbij een len prijs met
130 punten. Door de jury, b-estaande uit de
heeren Marinus Adam en Jos de Klerk, werd
onzen plaatsgenoot deze bekroning waardig
gekeurd met zijn spel in de Capriccio voor
fluit van Cam. Fontaine.
len, waartoe ongetwijfeld zal behooren ver-
ruiming van het één-richtingverkeer in het dezen Hegel oorspronkelijk .bestreden heeft,
oudste gedeelte van IJmuiden, git is een tragi-komische samenloop, zegt
De Fransche staatsman
Poincaré, zooals men hem
dikwijls zag in den tijd, dat
hij nog aan het politieke
leven deelnam.
VELSEN
De volkshuisvesting in onze
gemeente.
Woningnood van de baan.
Blijkens het verslag van den toestand der
gemeente in 1933 was op 1 Januari van dat
jaar de bevolking onzer gemeente gehuisvest
in 10303 woningen. Het aantal woningen be
droeg op dien datum 10765, zoodat 462 wonin
gen leeg stonden of voor andere doeleinden
werden gebruikt. Op 31 December 1933 bedroeg
het aantal woningen 11008, waarvan 10536
werden bewoond.
Gedurende 1933 werden 263 bouwvergun
ningen verleend, te weten: 87 voor 400 wonin
gen, 62 voor 71 bedrijfsgebouwen, verder voor
vernieuwing of uitbreiding: 100 voor 112 wo
ningen, 21 voor 21 bedrijfsgebouwen.
Gereed kwamen 259 woningen, alle door
aanbouw.
Gedurende het verslagjaar werd 1. aanschrij
ving tot- verbetering van 7 woningen uitge
reikt, terwijl als gevolg van onderhandsch
overleg tusschen het gemeentebestuur en de
eigenaars aan 66 woningen verbeteringen
werden aangebracht. Onbewoonbaar-verkla
ring van woningen heeft in -dit verslagjaar niet
plaats gevonden.
BODEMPRODUCTIE EN VEETEELT
In het verslag over den toestand der ge
meente in 1933 lezen we omtrent den alge-
meenen toestand van den landbouw, dat deze
onbevredigend was.
In 1933 bedroeg de beteelde oppervlakte der
gemeente voor granen 208 H.A., peulvruchten
70 H.A, handelsgewassen 33 H.A. ,land- en
tuinbouwzaden 17 H.A., knol-, wortel- en bol
gewassen 178 1/2 HA. en groenvoedergewas-
sen 17 H.A.
In verband met de crisis in den tuin- en
akkerbouw was ingevolge Raadsbesluit van
20 Januari 1931 de gemeente ook gedurende
1933 borg voor de richtige naleving van de
overeenkomsten van geldleening, welke in
1931 werden gesloten tusschen de Coöpera
tieve Boerenleenbank te Driehuis en in de ge
meente gevestigde tuinders en akkerbouwers,
die naar het oordeel van Burgemeester en
Wethouders voor steun tot instandhouding
van hunne bedrijven in aanmerking kwamen.
De borgstelling beperkte zich telkens tot 30
pCt. der voorschotten, met rente en kosten,
terwijl de overige 70 pCt. door de provincie
Noord-Holland werden gedekt.
In 1931 werd garantie verleend ten behoeve
van 10 tuinders met een totaal bedrag aan
voorschotten van 3990.en ten behoeve van
1 akkerbouwer tot een bedrag van 2000. Op
laatstvermeld bedrag werd in 1933 200 afge
lost. Van de over 1933 verschuldigd gebleven
rente ad 203.90 werd door de gemeente
3o pCt. betaalbaar gesteld.
De resultaten van den tuinbouw waren
ólecht.
De oppervlakte hout bedroeg ca. 507 HA.
De toestand van den veestapel was gunstig.
Er deden zich 67 gevallen van mond- en
klauwzeer voor.