DE VROUW IN DE XXe EEUW. Een Zondag van verveling. MODE-TIPS VOOR DE AVOND KEUKENGEHEIMEN. VRIJDAG 21 DECEMBER 1934 Je kan anderen moeilijk voorschrijven hoe ze hun feesten moeten vieren. Zeg tegen den vrijgezel of tegen het typistetje op kamers, dat Kerstfeest alleen gevierd kan worden in den huiselijken kring met blijde kinderge zichtjes rond den boom. Als je hen dat goed zou weten te suggereeren, zou het enkel maar wreed zijn. Van de omstandigheden waaron der we leven, hangt ook veel van onze Kerst viering af. Maar toch niet alles. Want als er één feest niet door uiterlijkheden bepaald kan worden dan is het wel Kerstfeest; veel meer een feest van innerlijke gesteldheid dan van feestvreugde naar buiten. Ik herinner me als klein meisje eens een Kerstfeest meegemaakt te hebben waaraan naar het uiterlijk niets ontbrak. Ik was zeven jaar, pas op school en dik bevriend met een meisje waar ik groote bewondering voor had. Ik vond het een kind uit een boek, een kind dat nou alles had wat je zelf zoo graag zou willen hebben. In de eerste plaats een twee lingbroertje. Het leek me heerlijk een van een tweeling te zijn, ik denk, omdat ik dan altijd een speelmakkertje gehad had en misschien stelde ik me wel voor, dat tweelingen altijd één van zin zouden zijn. Verder had ze pijpe- krullen en was ze rijk. Ze woonde in een groote villa aan den rand van de stad; een huis met parketvloeren, vol schemerlampen en divans, met een grasveld en een vijver met «wanen. Een sprookje. Haar moeder was lijn en blond en gedroeg zich heelemaal niet als een echte moeder. Ze liet de kinderen veel aan zichzelf over, ontving visite of ging uit. Ik vond dat alles erg mooi. Toen werd het Kerstfeest en werd ik bij den Kerstboom gevraagd. Mijn eigen Kerst boom viel in het niet bij den reus die in de hal stond opgesteld. Er hing alles aan wat je ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. SPECIALE AANBIEDING. je maar denken kon, ook vuurwerk, dat in sterren naar beneden regende. En op het witte laken onder den boom lagen lekkers en ca- deaux. Een groot sprookjesboek kreeg ik en zeker wel vijf verschillende kerstkransen. Er waren nog meer meisjes van schóól en ook een heeleboel volwassenen. We zongen eerst eerst Kerstlied en toen werd er gedanst. Nu kunt u zeggen dat dansen niet bij Kerstfeest hoort, maar het is ten slotte toch ook maar een uiterlijkheid. Het hangt er maar van af met wie men danst en in welke stemming. En nu herinner ik me nog steeds de stem ming die er op dat feest heerschte. Ik merk te het het eerst aan mijn vriendinnetje, dat stil werd en angstig keek. Er was iets. Haar vader en moeder hadden ruzie, zeiden over en weer stekelige opmerkingen zoo vaak daar gelegenhend toe was. Een tante bemoeide zich er meeHet ging allemaal discreet en op gedempten toon, de moeder trok zich op het laatst terug, ging mokkend in een hoek zitten. Ei- waren er onder de gasten die er zich niets van aantrokken, die het niet eens schenen te merken. Maar dat waren dan zij, die niet gevoelig zijn voor stemmingen en ook geen oogenblik in de rechte Kerststemming geweest waren. Maar voor de anderen was het ondanks deze volmaakte kerst-entourage een benauwenden middag. Geen sprake van een sfeer van vrede niet eens van vriendelijkheid en goeden wil. Als ik aan dit kerstfeest terugdenk, voel ik opnieuw de beklemming. Hoe men Kerstfeest moet vieren? Ieder zal het op zijn eigen wijze doen. De een in het huisgezin, de ander in de kerk, weer een ander in het restaurant. Het kan overal kerstfeest zijn. Alleen niet daar waar geen harmonie is. En men moet wel bedenken dat kinderen- het ontbreken van harmonie dikwijls het eerst aanvoelen en er onder lijden BEP OTTEN. Iets over den zalm. Dat de zalm uit zee de rivier opzwemt om in het brongebied der rivieren-kuit te schieten is misschen alge meen bekend maar minder bekend zal zijn dat de zalm op dien tocht geen voedsel tot zich neemt, zoodat de verteringsorganen te niet gaan en de zalm dan ook na het kuitschieten gedoemd is te sterven. Eerst 2 maanden na den dood der oude zalmen worden de jonge zalmen geboren en blijven in hun geboorte - water rondzwemmen tot ze een lengte van 4 a 5 c.M. bereikt hebben, dan trekken ze in grooten getale naar de zee om daar te blijven tot ook zij groot genoeg zijn om kuit te schie- Eigenaardig is dan nog dat zij steeds de ri vieren opzwemmen, waarin zijn geboren zijn. Zij keeren dus evenals de trekvogels weer naar hun geboorteplaats terug Een reuzevat. Dat is het wijnvat dat sinds 1 September staat op een marktplein in het stadje Kürkheim in de Paltz. Het doet dienst als herberg en het biedt op drie verdiepingen plaats' aan 400 gasten. Een electrische lamp. Op de groote ten toonstelling die te Chicago zal gehouden wor den, zal men een electrische lamp kunnen be wonderen, die 1 m. 50 groot is en waarvan al leen het glas van de peer 40 kilogram weegt. Een lange rit. Dat was de tocht van den Argentijn F. A. Tshissely die te paard den af stand van Buenos-Aires naar Washington af legde. Hij deed er twee en een half jaar over. Geen nieuws onder de zon. Reeds in de dagen van Julius Caesar was het in Rome zoo druk dat voor sommige straten het eenrich tingsverkeer werd ingevoerd. Overeenkomst met Wieringen. Evenals het eiland Wieringen is ook het Duitsche Noordzee eiland Syll door een dam met het vaste land verbonden. De mierenspraak. Wanneer mieren el kaar wat vertellen willen, dan kruisen zij met elkaar de sprieten. Deze jager heeft zijnvergeten. (Verbind de cijfertjes en je hebt het antwoord.) Bij sommige menschen is de verveling een wekelijks weerkeerend verschijnsel, en wel op den eersten dag van de week, den Zondag. Dat is voor hen de dag. die eindeloos lang duurt, en die hen tot somberheid en zwartgal ligheid stemt. Dat hebben zij natuurlijk speciaal in den winter, als de dagen kort zijn, het weer een somber gezicht toont, en er voor allerlei ge noegens die in den zomer zoo aanlokkelijk zijn, geen gelegenheid meer is. Om te beginnen staan zij dan al te laat op; op de weekdagen lijkt dat uitslapen op Zon dag zoo aanlokkelijk, er is geen ratelende en hatelijke wekker die ze uit bed jaagt wanneer het nog donker is, of ten minste schemerig, geen druilerige regen die ze al drijfnat maakt voordat de dagtaak goed en wel begonnen is, geen dwang van allerlei menschen, die zelf in het gareel moeten loopen en daardoor ook an deren erin houden. Dus blijven zij fijn-lang liggen, maar zij zijn meestal door hun gere gelde vroegopstaan, bijtijds geheel uitgesla pen, en blijven dan toch nog maar liggen om dat zij zich dit nu eenmaal de heele week als een genoegen van den Zondag hadden voor gesteld. Wanneer zij dus eindelijk opstaan is de morgen al zoowat verstreken, waardoor zij ertoe komen, ontbijt en koffiemaal in eens te gelijk te gebruiken. Dit geeft al zoo'n landziekig gevoel, dat slechts weinigen daaraan kunnen ontkomen, en het draagt den bedorven dag al geheel in zich. Met dat onbehagelijke gevoel beginnen zij den middag, die om twee uur. of als het soms eens zonnig weer is. zeker om drie uur al in den avond begint over te gaan; al is het dan ook nog licht buiten, in huis is het goed merk baar, dat de schemering in aantocht is. Nau welijks is dus voor hen de dag begonnen of hij eindigt ook alweer, en wat zullen zij nu nog gaan ondernemen? Voor uitgaan is het te laat, in huis vinden zij het saai. en dus lokt geen enkel wêrkje hen aan: daardoor wordt het zoo'n beetje rondhangen tot het eten. dat hen dan tenslotte niet smaakt omdat zij nog niet eens even in de buitenlucht zijn ge weest. Eindelijk in den avond leven zij weer een beetje op, maar als het dan tenslotte weer tijd is om te gaan slapen, kunnen zij geen rust vinden, zij zijn immers veel te veel uitge slapen om nog behoefte te hebben aan meer rust. Het gevolg is, dat op die Zondag-ziekte ook nog een Maandagziekte volgt, en dat deze menschen eigenlijk Dinsdags pas weer in hun gewone doen zijn. Overdreven, denkt u? Kijk maar eens om u heen in uw kennis sen- of familiekring, vrij zeker zult u wel een paar van deze Zondag-zieken kunnen aan wijzen. De eerste en de beste remedie er tegen is: bijtijds opstaan en den Zondagmorgen gebrui ken om iets te ondernemen, hetzij op gees telijk of lichamelijk gebied, al naar onze ge aardheid en overtuiging. Daarom kan men toch heel goed een uurtje uitslapen, dat geeft dan evengoed het genoegelijke gevoel, niet vroeg te moeten opstaan, als een geheel ver slapen Zondagmorgen. Wanneer nu de ochtend voorbij is. ziet de middag er heel anders uit; een mooi boek. een prettig handwerk, het Zaterdagavondblad waar zooveel aan te lezen en te doen valt, ma ken den middag tot een paar heerlijke rusti ge uren; een wandeling met de kinderen, ge nieten van de natuur in zijn opmerkelijke win- terkleed, dit alles doet den middag omvliegen en het maakt dat de avond als een gezellige hekkesluiter van het Zondag-festijn wordt beschouwd. Het spreekt vanzelf, dat er voor het door brengen van den Zondag geen algemeen gel dend recept is te geven, ieder regelt dat weer naar zijn eigen idee. Maar wie last heeft van, of neiging voelt tot Zondagsche verveling moet dezen dag, even als de andere, niet te laat beginnen en dan een indeeling maken die aan zijn aard be antwoordt. En dan wordt de Zondag, wat hij behoort te zijn; de mooiste en prettigste dag van de week. E. E. J—P. Wat vermag de vrouw voorde vrede Kerstmishet feest van den vrede. In vele woningen siert de vrouw den Kerstboom, licht en blijdschap in het hart, na de dagen van duisternis welke voorafgingen, feestelijk gestemd, maar niet altijd volkomen door drongen van de diepere beteekenis van het Vrede op Aarde, niet genoeg zich bewust van haar verantwoordelijkheid ten opzichte van den Vrede, niet in woord en daad het voorbeeld van de hoedster van den Vrede! Dezer dagen bereikte ons een manifest van den Int. Vrouwenbond voor Vrede en Vrij heid, dat getuigde van den vredeszin van dui zenden vrouwen maarhet moeten er mil- lioenen over de geheele wereld zijn, willen de moeders, die de jeugd moeten opvoeden, in den geest van vrede en afschuw van den oor log, de overwinning behalen en het komende geslacht doorgloeien van evenveel geestdrift voor den strijd tegen den oorlog, als de jeugd thans aan den dag- legt voor voetbal wedstrijden 'of records of jazzmuziek. „Wat geeft het? Ik heb mijn jongen altijd verre gehouden van soldatenspelletjes. Ik heb hem geen krijgshaftig speelgoed gegeven en hem al de afgrijselijkheid van den ooi-log voor oogen gehouden en toch geeft hij thans af op pacifisme, dat hij slap en laf noemt", zeide ons een moeder, die na deze ervaring tot de conclusie was gekomen, dat de kinderen even als de menschheid haar wilden-stadium met uniformen en krijgsmuziek moet doorleven, om dan later, als zij rijp ervoor is, haar weg te vinden. De conclusie schijnt te lijden aan hetzelfde euvel als de opvoeding, dat n.l. te zeer theorie werd opgedrongen, zonder dat met het karakter en met den leeftijd reke ning werd gehouden. Men kan een kind van zes jaar niet met theorieën plagen, maar men kan wel in zijn spel met vriendjes in concre te gevallen hem laten zien, dat bij gevecht de groote of sterke jongen het van den kleinen of zwakken wint. als deze niet slim is, en dat daardoor de kleine, die gelijk had, toch in het ongelijk wordt gesteld. Maar als hij zelf de groote is, die zegeviert en zijn rechtsgevoel is niet sterk ontwikkeld, is het de vraag, of zelfs bij dit concrete geval het succes is ver zekerd. Iedere moeder moet haar oogenblik kiezen. Het zal voor het eene kind op een an deren leeftijd komen dan voor het andere, maar het oogenblik komt, dat de knaap of het meisje diep beleedigd huilt of de vuisten balt, omdat hij of zij heeft moeten buigen voor domme kracht, voor ruw geweld, terwijl z ij n of haar zaak toch rechtvaardig was. En dan is er de eerste gelegenheid om de op gedane ervaring te gebruiken in dienst van den vrede. Tact. intuïtie moeten hier als altijd de moeder helpen, maar een dergelijk beleid belooft meer resultaat dan op het verkeerde oogenblik aan te dragen met theorie, waar voor de pupil nog niet vatbaar is. Natuurlijk moet daarnaast of liever bovenal de algemee ne opvoeding ridderlijkheid, naastenliefde en eerbied voor recht aankweeken, maar wat zelf doorvoeld is, heeft bij kind en mensch meer invloed dan stelselmatige opvoeding. In elk geval moet de vrouw eerst zelf een over tuigd pacifiste zijn. Het is treurig, dat bij ve len de indrukken van den wereldoorlog reeds schijnen uitgewischt, dat tal van vrouwen in de dagbladen de buitenlandsche politiek niet volgen, elke inspanning schuwend, welke noo- dig mocht zijn, om zich daarvan op de hoogte te stellen, terwijl zij dadelijk jammeren en zuchten, als zij denken, dat haar eigen war me haard wordt bedreigd. Er zou zooveel meer kunnen gebeuren, als allen haar verantwoor delijkheid beseften! Dat vrouwen in de eerste plaats geroepen zijn mee te werken aan de moreele ontwape ning zou men niet gelooven, als men nagaat, hoe weinig vrouwen nog doen, om in eigen kring den vrede te bevorderen, hoeveel kleine afgunst en vijandigheid er nog voorkomt on der haar, hoe weinig door vele vrouwen wordt gestreeft naar begrijpen en onderlinge waardeering. En toch om internationale sa menwerking mogelijk te maken, moet men eerst leeren in eigen land zich een te voelen met vrouwen van verschillende mentaliteit en verschillenden inzicht, het standpunt van de andere partij objectief te beschouwen, te ge looven in de goede trouw van eene. die anders denkt en voelt. Alleen als we dit kunnen, kun nen we onbevangen staan tegenover de propa- ;anda van andere volken en zoo de bemid delaarster worden tusschen vriendinnen uit verschillende landen, die ver van eikaars siand punt staan. Vrouwen zijn geneigd snel en naar den schijn te oordeelen slechts een deel van de feiten kennend, daardoor zullen zij soms spoediger dan de man vlam vatten tegen vermeende vijanden, al zouden zij eerder spontaan hand gemeen worden dan wetenschanpelijk den oorlog voor te bereiden. En deze soort vrou wen zal niet in vuur geraken voor de gedachte van beslechting van geschillen door recht spraak of bimiddeling, alsvoor de eenige ma nier, waarop beschaafde volken hun geschil len mogen oplossen. Allen onder haar, die hiervan wel doordrongen zijn, kunnen niet genoeg in eigen omgeving den nadruk leggen op deze zijde van het vraagstuk. Voor het overige moet ieder naar eigen krachten meewerken aan de propaganda voor den vrede. Niet ieders omstandigheden zijn even geschikt om krachtig mee te helpen, niet ieders aanleg leent zich voor actief op treden. Maar allen kunnen werken door haar voorbeeld, allen kunnen, waar zich de gele genheid voordoet, opkomen voor den vrede en altijd weer hameren op dit aambeeld: „Er mag geen oorlog komen. Wij vrouwen wil len geen oorlog". Dit werkt suggestief! EMMY J. B. Het mag niet als een pretje, nee het moet als een noodzakelijkheid beschouwd worden, dat de huisvrouw in deze, vooral voor haar zware tijden, eens een avond naar schouw burg of theater gaat. Ook zij heeft wel eens iets anders noodig dan de dagelijksche sleur van het huishouden. Ook zij heeft wel eens behoefte aan iets anders, dan de zorgen van het huishoudboek. Maar, als er dan overeengekomen is, dat de vrouw des huizes een avond eens echt uit zal gaan. dan komen er weer andere zorgen en wel die van het toilet. Moeder is al zoo lang niet uitgeweest, dat de avondjurk, die netjes ingepakt in de kast hangt, zoo hope loos uit de mode is, dat ze, door daar in te verschijnen, alleen maar belacheijlk kan zijn Er zal dus een nieuw avondjurkje moeten komen. Schrik niet, mevrouw. De stoffen zijn goedkoop, dat u daarvoor niet bang behoeft te zijn. Een eenvoudig tafje, of een crêpe de chine'tje, gebloemde zijde of witte satijn is voor de meest bescheiden beurzen te verkrij gen. De patronen zijn eenvoudig zoodat met een beetje handigheid voor moeder een jurkje gemaakt wordt, waarin zij zich volkomen op haar gemak zal voelen. Bij de avondjaponnen van dit seizoen valt het zwaartepunt op den rug; dat wil zeggen, dat de meeste garneering op den rug is. Een blik op de bovenstaande teekening overtuigt u hiervan. De eerste japon is van tafzijde, die een ietsje genuanceerd is Bijzonder mooi is de hals afgewerkt. De tweede japon is van zwarte doffe crêpe met een garneering van glanzend wit satijn. Interessant is de rug. Het derde figuurtje draagt een japon van gebloemde zijde met volantgarneering. De laatste afbeelding toont tenslotte een kazak van wit satijn, gedragen op een dof zwart satijnen rokje. De coupe der kazak is zeer eenvoudig. Bijzonder aardig is het splitje op den rug. Een breede ceintuur van laklint voltooit dit eenvoudige, maar snoezige toiletje. Kerstham: 1 lichtgerookte ham (ongeveer 4 K.G.), 24 pimentkorrels. 1 '2 eetlepel mosterd, 1/2 eetlepel suiker, 1 ei, 2 eetlepels paneelmeel. Leg de goed afgeborstelde en gewasschen ham in een pan met kokend water, schuim de kokende vloeistof af. voeg er de piment korrels bij en laat daarmee de ham 4 a 5 uur zeer zacht koken. Neem de gaargekookte ham uit den pan; trek er het zwoord af, Breng de ham over op een braadslede, bestrijk den bovenkant met een mengsel van geklopt ei, suiker en mosterd, strooi er het paneermeel over. Zet de ham in een heeten oven, tot ze mooi bruin is (ongeveer 1 uur) en breng ze dan over op een verwarmden schotel. Presen teer hierbij gebakken aardappeltjes (b.v. pom- mes frites), doperwtjes en versche kropsla. Engelsche Kerstcake: 1/2 pond zelfrijzend bakmeel, 175 gr. boter, 175 gr. donkerbruine suiker, 4 ons rozijnen, 1 ons krenten, 1 ons sucade, 1/2 theelepel kaneel, 3 eieren, 1 d.L. melk. Roer de boter met de suiker schuimig, voeg de eieren één voor één toe, daarna langzamer hand het zelfrijzende bakmeel. Roer de kaneel, de gewasschen rozijnen en krenten en de ge snipperde sucade erdoor en op het laatst de melk. Vul met deze massa een met boter be smeerden springvorm of cakevorm en bak de cake 11/2 a 2 uur in een matig warmen oven. Honingkoeken (Duitsch Kerstgebak): 1/2 pond bloem, 175 gr. honing. 1 ons amandelen, 30 gr. snippers, 30 gr. sucade, 2 theelepels ka neel, 1/2 theelepel kruidnagelgruis, 2 theelepels bakpoeder, 1 ei. Broei en pel de amandelen: snijd eenige amandelen, overlangs middendoor en snipper de rest. Meng de bloem, het bakpoeder, de kaneel, het kruidnagelgruis, de gesnipperde amandelen, de stukgesneden snippers en su cade door elkaar, en roer dit mengsel lang zamerhand door de honing, tot alles met el kaar een gelijk, soepel deeg vormt, geschikt om te worden uitgerold. Rol het deeg op een met bloem bestoven deegplank of aanrecht tot een lap van 1 c.M. dikte; steek er met een rond steekvormpje of een glas cirkels van, bestrijk elk koekje met geklopt ei, druk in het midden een halve amandel en leg de koekjes op een met boter besmeerd bakblik. Bak ze in een flink heeten oven mooi bruin en gaar. C. F. Het Vlaamsche Kerst boek 1934. Bij de N.V. Uitgeverij De Torentrans te Zeist verscheen bovengenoemd boek, een ver zameling van Kerstverhalen, Kerstliedjes, be schouwingen en vele afbeeldingen, foto's zoo wel als teekeningen en platen in kleurendruk. Het boek. dat er aantrekkelijk verzorgd uit ziet, biedt afwisseling in overvloed, en daar door is het aantrekkelijk genoeg voor hen, die in deze dagen de Kerstlectuur graag opnemen. Het naïve van de Vlaamsche taal draagt er bovendien nog toe bij om de sfeer van het boek te verhoogen. de atmosfeer van innig heid en onschuld die zoo nauw met het Kerst feest verbonden is. Afwisseling in dc maal tijden. Evenals verleden jaar geeft de N.V. Uitge verij De Torentrans te Zeist de Eta-dagka- lender 1935 uit. waarop voor iederen dag re cepten en menu's voor koffietafel en middag maal voorkomen, benevens nuttige wenken en memoranda. De kalender ziet er smaakvol uit, en kan voor haar die moeilijkheden hebben met het bedenken der dagelij ksche menu's een uitste kende handleiding zijn, in dit probleem. Daar bij komt nog dat de menu's de gewone bur gerpot behandelen, zoodat het zelfs in theorie mogelijk zou zijn, om zich het heele jaar door aan de opgegeven recepten te houden: bijzon dere gelegenheid als verjaardagen en anders zins zouden dit in de praktijk niet goed uit voerbaar maken. Iets dergelijks, maar dan in boekvorm is de uitgave van de N.V. Uitg. Mij. Kosmos te Am sterdam „Wat zullen we vandaag eten', door M. J. Krabbe, leerares aan de Amsterd. Huis houdschool. Dit boekje bevat voor iederen dag van het jaar een eenvoudig menu, een uitgebreid menu en een vegetarisch menu. zoodat hier voor iedereen wat goeds te vinden is; bovendien vermeldt elke maand van het jaar nog drie feestdiner-menu's in verband met het jaar getijde, die lang niet mis zijn. Het boekje is van handig formaat, kan voor alle mogelijke gelegenheden dienst doen, mits het goed voor de hand wordt gelegd: is dit niet het geval, dan is de eerstgenoemde ka lender practischer. omdat door het afscheu ren der blaadjesde menu's dagelijks onder de oogen der huisvrouwen komen. De onderstaande patronen zijn tegen den prijs van 38 ets. per stuk in één maat te ver krijgen. Dit is de volgende zoogenaamde stand aardmaat: Bovenwijdte 102 cM. Taillewijdte: 82 cM. Heupwijdte: 107 c.M. Het gebruiken van deze patronen is niet moeilijk; want door het al of niet aanknip pen van naden kan men het patroon passend maken voor het eisen figuur. No. 509: aardig jurkje van willen tweed, gegarneerd met plissées. Het modelletje is zeer slank kleedend. Benoodigd materiaal: 3.50 Meter tweed van 130 cM. breedte en 75 cM. wit piqué. De ceintuur is van wild-leer. No. 510: mooi jurkje van donkerblauwe' of zwarte zijde of stof. De garneering is van wit satijn. Benoodigd materiaal: 4 Meter van 90 c.M. breedte en voor de garneering 75 cM. Een diepe voor- en achterplooi zorgt voor de noo- dige bewegingsvrijheid' Deze patronen zijn dus in de aangegeven maten tegen bovengenoemden prijs te verkrij gen bij de .Afdeeling Knippatronen" van de Uitgeversmaatschappij „De Mijlpaal", post box 175 te Amsterdam. Toezending zal geschieden na ontvangst van het bedrag, dat kan worden overgemaakt per postwissel, in postzegels of wel per post giro 41632. Den lezeressen wordt vriendelijk verzocht duidelijk het nummer van het verlangde pa troon te vermelden en tevens naam en adres. Men voorkomt daardoor onnoodige vertraging in de opsturing.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1934 | | pagina 11