IJ MAiSON DENIJS I I SLAGERIJEN 1001 I HAARMAN's KOLENHANDEL HAARMAN's KOLENHANDEL HAARMAN's KOLENHANDEL HAARMAN's KOLENHANDEL M Haarlem's Kunstschatten. MALININE REGENJASSEN en MANTELS Joh. Meijer's WOLLEN DEKENS IQ PCT. KORTING 1JMUIDER MUZIEKSCHOOL l:| DRIEHUIS lis SM i Dacostalaan 1 Telefoon 4728 :<z :|s >z S PRIMA Het nieuwste op het gebied van r^ODESCHOENEN Schoenmagazijn „BRABANT" De oprechte MAAG- en SLIJMPILLEN DROGISTERIJ „MODERN" HolL Amffaraeiet Belg. Amthraeiet Wales Anthraciet Levert nog steeds tegen ZOMERPRIJS. Franco huis in HAARLEM, BEVERWIJK en OMGEVING Koeien aan de kust. door J. H. L. de Haas (Teyler's Muse urn) De landschapsschilder Johannes Hubertus Leonardus de Haas kan voor de jongere pen- seelvoerders van dezen tijd een manend voor beeld zijn van de betrekkelijkheid aller -glo-- rieuse bekendheid. Wij zijn er ons immers van bewust, dat, hoewel de man pas even vijf en twintig jaar dood is, voor vele lezers zijn naam 'niets zegt en zijn werk hen ongeroerd laat. Toch was hij dertig, veertig jaar geleden een grand seigneur in de kunst en sierden veelkleurige ordeteekenen zijn jaslapel. Die spoedige vergetelheid, waarin soms een man 'kan gedompeld worden heeft vaak iets onbil lijks, dikwijls echter ook lijkt zij de gerechte 'afstraffing te zijn van den scherpsten en on- vennurwbaarsten criticus die Tijd heet. Wat De Haas betreft ben ik geneigd den Tijd een ■tijdelijke onbillijkheid te verwijten want hij was, ook in het oog zijner collega's een sterk schilder. Koeienschilderals men hem een speciaal etiket wil verleenen. Nu is er, nadat er hon derden landschappen met koetjes door dozij nen schilders vervaardigd waren, wel een •beetje tegenzin ontstaan in dat lucratief ex port-artikel, maar daarom behoeven wij het gansche genre nog niet te verafschuwen! Het is alleen maar van belang of de kunstenaar in dat genre iets goeds, iets zelfstandigs presteerde en dat is bij De Haas zeker het geval. Het genre is typisch-Hollandsch en dankte daaraan zijn succes in het buitenland. Niet dat men in Engeland, Frankrijk of elders niet evengoed koeien schilderdemaar de combi natie van het welige polderland, malsch groen, met de hooge wolkenluchten er boven en het roodbonte of ivoorzwarte vee er midden in was ten allen tijde voor ons zelf een verheer lijking van eigen lands weelde, voor onze buren een aantrekkelijkheid geweest. Waren niet reeds Albert Cuyp's koeien, gaand en 'staand in de zilte atmospheer der weiden rondom Dordt, de gezochtste onderwerpen ge weest die men van den meester wenschte! En al zou later Willem Maris dedaigneus verkla ren: ,,ik schilder geen koeien, ik schilder lichteffecten" hij was dan toch in zijn jeugd maar netjes begonnen met kabinetsportretjes van koeien te schilderen die in kundige uit voerigheid en glans van beelding de mooie kleine werken van een Paulus Potter nabij kwamen. Eerst de gemakzuchtige napraters, de op winst beluste nafokkers van een genre dat mercantiel succes beloofde, hebben de klad gebracht in een waardeering die den serieusen kunstenaars toekwam en ten deel viel. Het werd zoo echt, niet. een praten, maar een schil deren over koetjes en kalfjes, waarbij van huis uit begaafde schilders te gronde gingen en onbeduidend werden en van huis uit'onbedui dende mensehen door een beetje technische handigheid meer leken dan zij waren. Het mooie •.specimen-'van De Haas' werk dat Teyler bezit zegt ons dadelijk dat hier van on beduidendheid- geerrsprake is. Een sterk teekenaar spreekt hier even goed uit als een sterk schilder. Zooals die beesten daar in het land staan, zijn ze in hun vormen even wei-begrepen, als gekund, ze zijn inder daad de hoofdzaak'van de voorstelling, ze heb ben het definitieve van al wat krachtig in zich zelf is, missen het weifelende der niet-oor- spronkelijken. In de plastiek van zijn dieren heeft De' Haas dat stoere wat Constant Troyon onder de Barbizoiiners apart zette en bij den Hollander doet de sterke kleur der beesten de blondheid van het duinlandschap nog fijner uitkomen. Het moet daar mooi geweest zijn op Terschelling' waar De Haas graag werkte in den tijd waarin deze schilderij ontstond. De weidschheid.vandand en water, in de lucht de strijd van de zon tegen met schaduwen drei gende wolken," de ongezochte poëzie in de be weging van licht en vormen tegen den hori zont duinen, dier groepen en schepen en daar vóór die machtige stat.ue der beide koe beesten, dat alles is in staat ons in één greep de ruime heerlijkheid van het leven te doen gevoelen en'dat wel op zulk schijnbaar dood- nuchtere wijze dat. de meestonkunstzinnige slager aan die beelding zijn pleizier beleven kan. De poëzie der nuchterheid en zijn de Hollanders daar niet immer recordhouders in geweest? wordt in' zoo'n werk van De Haas wel kiaar gedemonstreerd. De Haas was Gelderschman van geboorte. Evenals Mauve was hij bij P. F. van Os in de leer geweest en had daarna de Amsterdamsche Akademie bezocht. Doch een groot deel van zijn leven bracht hij in het buitenland door, hoewel hij steeds weer des zomers in Holland kwam werken. Van zijn 21e tot zijn 26e jaar woonde hij in Haarlem waar hij Mauve en Savrij gekend moet hebben. In het werk van den laatste is, wat pootige structuur betreft, zelfs, wel eenige. verwantschap met dat van De Haas te vinden. Maar jong nog ging De Haas naar Brussel wonen en nog later naar München. Hij had ook in zijn allure iets van den cosmopoliet wat hem gemakkelijk in den omgang maakte en bij uitstek geschikt voor representatie. Zoo was hij jaren-achtereen regeeringscom- missaris van Nederland bij de groote kunst tentoonstellingen in het Glaspalast in Mün chen en hij vatte ,die taak serieus op zoodat hij telkenmale persoonlijk de Hollandsche schilders afreisde om hen te overreden, iets belangrijks naar München te sturen. Zoo heeft hij. o.a. van de jongeren Breitner in Duitsch- land geïntroduceerd. Ridderorden, zoowel van Nederlandsche als van Beiersche regeeringen beloonden hem voor zijn even belanglopze als serieuse bemoeiin gen. Zijn kunst vertoont, jammer genoeg, nu en dan sporen van zijn cosmopolitisme. Vooral in de latere jaren, de Münchensche, wordt zijn kleur vaak .hard en blikkerig. Het leven te midden der Duitsche kunst brengt in de eigene een element, een tekort aan atmosphèer waarvan ons Haarlemsch schilderij nog geen spoor vertoont, integendeel. Doch al mocht De Haas coloristisch soms wat veroxydeerd lijken, een krachtig artist bleef hij. Hij stierf in 1908, in Königswinter aan den Rijn, zes en zeventig jaar oud.. J. H. DE BOIS. Regent het vandaag niet, dan misschien morgen. U kunt liet beste krijgen, voor hetzelfde geld. X ederlandseli fabrikaat en uit vinding absoluut waterdicht zoo lang- 17 wilt. Waai- het hoogste cijfer aan werd toegekend Kloor Rijksvoorlich tingsdienst. Attest bevindt zich ïn de étalage. - Verkrijgbaar in Heerenmodemagazijn Keunemerlaan 3(5, IJmuiden Teleroón 4453 Ziet onze speciale MALININE ETALAGE KOOPT '1 SLAAPKAMERMEUBELEr GEZONDHEIDS EN KAPOKMATR. WIEGEN EN KINDERLEDIKANTEN PROFITEERT VAN DEZE GELEGENHEID KANAALSTRAAT 63 rlWQ/Ut top cU. dik^bi ph/yp) ynefc QilpZHA ■'tiln.&isll r'U ZuttkitL i^CW-(over, op w DE PIJPE R ZEEWEG-184 IJMUIDEN.O. EN VOOR JL WW A ARTIKEL IS DE „PIJPER" JE ADRES NERGENS BETER, OOK NIET C0EDK00PER ZIET DE ETALAGE Dir. P. GRIN Dr. Wijk aan Zeeërweg 114. Viool Solozang Mandoline Piano Orgel Guitaar enz. De IJm. Muziekschool stelt zich ten doel ook voor be scheiden beurs degelijk en vakkundig muziekonderwijs te geven. Leerlingen welke nog geen piano bezitten, kunnen zonder prijsverhoogïng aan de Muziekschool studeeren. Éénmaal per jaar een Voordrachtsoefening. GEBAKJES 6 CENT SLAGROOMGEBAKJES 8 CENT (A Banketbakkerij Kokerij z< 5 =5.0 J O 00 ft •*WARME SAUCIJZEN BROODJES** 10 CENT PER STUK van ons le kwaliteit RUND-, KALFS-, VARKENS- en SCHAPENVLEES. VET KALFSVLEES. per pond RUNDVLEES. per pond Gehakt 25 Poulet 26 Lappen, doorr26 mager 28 rib 30 Rollade, Rib of Lenden 32- Rosbief 38 Ribstuk 32 Baklappen 44 Biefstuk 50 Karbonade (Borst) 20 Haas of Rib 25 Gehakt 25 Poulet 30 Lappen 34 Fricandeau 40 Rollade 40 Biefstuk -65 Oesters 65 ONZE BOLLEN BINNENSHUIS. De traditie der zeven weken. Het begin is er: de catalogi van alle firma's die u wel eens met een or der hebt vereerd. En terwijl in de-ze heete dagen de musschen van 't dak vallen, en onze dahlia's en vroege asters staan te verleppen in de zon, kunnen we ons al weer gaan verdiepen in de aanlokkelijke kolommen: vroege tulpen, Mei-bloeiers, bol len voor potcultuur, kleingoed Een goed tuinman heeft nimmer rust. On getwijfeld is u nu alweer aan het bedenken wat er tegen October allemaal den grond in moet voor 't volgend voorjaar. Vergeet u daarbij vooral de af deeling „binnen" niet: in ons ongestadig klimaat kan het lang du ren, eer uw tuin weer genietbaar wordt. De bloeiende bollen op de vensterbank zullen er dan den zinkenden moed weer inhouden. Het is met die bollen-binnen eert eigen aardig geval. Iedereen is er enthousiast voor, er bestaat geen Hollandsch huis zonder bol- 1 en glazen, en de afname van bloembollen speciaal voor binnencultuur is geweldig. Maai de resultaten beantwoorden zelden aan de gemaakte kosten en gedane moeite. De re den? Onze nationale stijfkoppigheid. De een of andere profeet op bolle-ngebied heeft in oude, oude tijden eens gedecreteerd dat een hyacinth op glas zeven weken in het don ker moet staan en dan voor het venster mag komen. Met bewonderenswaardige nauwkeu righeid wordt sindsdien dit voorschrift ge houden. Stipt na zeven weken komen de bollen op glazen voor het raam. Stukjes in vakbladen, waarschuwingen in alle mogelijke plantenru-brieken van onze talrijke tijd schriften richten vrijwel niets uit: zeven we ken is het parool, dus Want dat geen twee bollen gelijk zijn, dat de ééne na zeven weken nog nauwelijks een puntje bovenaan en wat wortels onderaan heeft gevormd, terwijl de andere al veel verder is, dat doet er immers niet toe. Ook niet, dat de donkere kastbij den eenen mensch veel warmer is dan bij de ander, wat natuurlijk invloed heeft op de bollen. Men weet nu eenmaal van die zeven weken en dus blijft dat zoo. Maarals dan in Februari scheef ge zakte exemplaren met veel te lang uitge groeid loof, waartusschen in de diepte een bekneld, armoedig trosje, voor de ramen prij ken, dan is men met dat resultaat óók niet tevreden, en dan krijgt bijna altijd de han delaar de schuld! Toch is de zaak zoo eenvoudig, en met wat geduld kunnen we.zonder uitzondering alle maal'goed. ontwikkelde, mooie bloemtrossen aan onze hyacinten krijgen. De kwestie is, dat de bollen hun geheele bloemtros uit den bol gebracht moeten hebben, voordat ze In hot licht mogen; We- moeten dus geregeld voelen aan. den „neus", tusschen vinger en duim, of de dikke- knobbel die binnen de bladeren verscholen zit, al heelemaal boven den bol uit-is gegroeid. Er onder moeten we dan weer een dunner gedeelte van een cen timeter of wat voelen, de bloemstengel. Als we dan de glazen voor het raam zetten, zal het loof nooit boven de tros uitgroeien en krijgen we nooit zoo'n slordige scheefgezakte vertooning. Maar de-traditie der zeven we ken moet dan over boord. Precies 200 gaat het met de hyacinten in Water en grint, in aarde of bulb-fibre. Als u er wat geduld mee heeft, zullen de resul taten veel beter zijn dan bij „haastige spoed". En tenslotte is er nog de donkere kast. Niet iédere kast is daar goed voor. De ideaal plaats moet volkomen donker zijn, koèl maar vorst vrij ,-en zonder kans op schim mel. Een kast in een onverwarmde kamer zal hier wel het dichtstebij 'komen, 's Nachts kunnen we de kast dan openzetten, om te luchten. Is het een kast waar we overdag dikwijls in moeten, dan zullen we verstandig doen met een karton pf zoo voor de glazen te zetten tegen het telkens invallende licht. Ook de plaats aan het raam is belangrijk. Op het Zuiden verwarmt de zon het water te veel en in zoo'n lauw badje ontwikkelen zich heel gemakkelijk ziektekiemen, die de wortels aantasten en alles laten mislukken. En wanneer we dan nog weten dat onze bol- lenglazen voor het gebruik volkomen schoon gemaakt moeten worden, dat we steeds zuiver leidingwater moeten gebruiken en het glas altijd weer moeten bijvullen tot vlak onder den bol, dan zien we dus wel dat er nog een en ander bij de hyacinten-hou-derij komt kij ken. Toch is dat maar een kleinigheid ver geleken bij de voldoening die we aan 't eind van den winter zullen hebbne: een rijtje kaarsrechte, volle trossen boven stevig kort loof! L. S._ I Gehakt, half om half, p. pond 25 cL, per 2 pond 45 et, per 5 pond 60 et. Eigen gesmolten Vet SCHAPENVLEES. per pond Lappen, doorr. met been 20 doorr., z. been 27 mager, z. been 34 Bout zonder been 37 Karbonade, doorr24 mager 27 Schapenvet 30 pèr 5 pond. 1.25 per pond 50 et. VOOR DE BOTERHAM. p. ons p.2 pd. Reclame Ham 8 18 Kinnebaksnam 8 15 Schouderham 12 25 Achterham 16 34 22 Pekelvlees 12 25 Boterhamworst 6 12 Tongenworst 10 20 per pond Gekookte Worst 19 15 9 Ossen Rookvlees, p. ons 12 en 16 WIJ BRENGEN Pasvorm onberispelijk Tegen prijzen als nimmer tevoren en de kwaliteiten zijn in één woord 10 Vanaf 31 Augustus tot 7 September procent korting. D. VAN BUUREN Velserduinweg 83 IJmuiden-O. Welfschoenen Alleen-verkoop ALKMAAR Laat 142, Telef. 3894. ZEEWEG 83—85, IJmuiden (O.), Telef. 4024 DEN HELDER Koningstr. 57 Telef. 497. N. P. ZWAGER, IJzerh. „IJmuiden" WILLEMSPLEIN 10 Telef. 5407. In het seizoen 19351936 brengen wij U een pracht-collectie HAARDEN en HAARDKACHELS. fabrikaten E. M. JAARSMA - FRISIA - GERMAINE - ETOILE. Ziet vooral de REX-HAARDKACHEL. Vraagt prosp. (Maagversterkend, Slijmafdrijvend) 25 CENT PER DOOS ALLEEN VERKRIJGBAAR bij PRINS HENDRIKSTRAAT 109, IJMUIDEN TELEFOON 5445. A. KREUZEN.Jr. Tel. 5571, IJmuiderstraatweg 10E Oost A. KREUZEN Jr. Tel. 5571, IJmuiderstraatweg 10 E IJmuiden Oost A. KI1EUZEN Jr. Tel. 5571, IJmuiderstraatweg 10 E Oost A. KREUZEN Jr. Tel. 5571, IJmuiderstraatweg 10 E IJmuiden Oost

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1935 | | pagina 7