Waf in Amerika
anders''
is.
PREDIKBEURTEN
MENSCHHEID.
Rubriek voor Vragen.
n
Omstandigheden zijn niet te vergelijken.
Het kenmerkende verschil is, dat in
Nieuwe Wereld de historische
achtergrond, dien wij hebben,
ontbreekt.
de
Ik moet bekennen dat ik een beetje ge
wetenswroeging heb: ik weet eigenlijk
niet, of ik u wel overtuigd heb, waarde
lezer, dat ge dwaalt, wanneer ge denkt
dat in Amerika alles of althans méér
dan bij ons draait om den dollar. Het is er
mee als met zooveel andere zaken: iets dat
inslaat, iets dat men helle kleuren illustreert,
gaat er gemakkelijker in dan iets anders. De
historie van den houten-beenen-koning zal
duidelijker gesproken hebben dan de plato
nische verzekeringen van mijn vrienden in
de academische wereld.
E» toch v/as het ^éne het aardige ver
haaltjeeen illustratie van een uitzonde
ringsgeval. En de rest was een doorsnee door
het leven van alle dag. Of men nu het leven
in de academische wereld in oogenschouw
neemt, of ergens anders och, dat maakt
waarlijk zoo'n verschil niet!
Wat Amerika in hoofdzaak onderscheidt
van onze West-Europeesche samenleving, dat
zijn de totaal andere omstandigheden waar
onder de gemeenschap daar reilt en zeilt. Of,
om het met een geleerd woord uit te drukken,
de sociologische structuur van de maatschap
pij, die zoo geheel anders is. De historische
achtergrond, dien wij hebben, ontbreekt.
Er is natuurlijk wel degelijk een Ameri-
kaansche Geschiedenis. Er is ook wel een tra
ditie. Maar die leeft niet in het volk en ze
ker niet in het onderbewuste" van het volk,
zooals bij ons. Althans niet in dat deel van
het volk, waarmee ge allereerst in aanraking
komt.
Ge kunt daarvan eigenlijk op geen enkele
wijze een beteren indruk krijgen, dan door
eenvoudig in New-York. in het eigenlijke
New-York, of te wel het eiland Manhattan,
èens rond te neuzen. Tien tegen een dat uw
boot daar aanlegt tof aan den overkant van
het water, in Hoboken; maar dan brengt uw
taxi u toch direct naar het centrum) tien
tegen een dus. dat uw allereerste kennisma
king met de Nieuwe Wereld u al in staat stelt
om de waarneming te doen, waarop ik doel
de,
Wat men werkelijk ziet.
Want wat ziet ge? Het New-York van de
fotopagina's der groote kranten? Valt uw
eerste blik op statige avenuen. wier distinctie
de deftigheid van de Rue de la Paix of van
Pall Mall. Regent Street of Piccadilly nog
overtroeft? Verre van dien.
O.f ziet.ge cineastieke perspectieven van
als stroomen .voortvloeiend dicht-opeen-ge-
hoopt verkeer tusschen twee muren van Sky
scrapers, op - welker daken de tra
ditie van De Lach getrouw heeïe
balletscholen van girls staan te oefenen?
Nog minder.
Uw eerste indruk is: wat een rommel! Al
les hutje met mutje door elkaar, winkelpalei
zen en achterbuurt-warenhuizen en uitver-
koopen. Geen stand", geen decorum, geen
traditie.
Ge komt dan in de Fifth Avenue, in Madison
Avenue, in Park Avenue en bij Central Park
en ge ziet dat ook de distinctie hier wel dege
lijk thuis is. Maar uw eerste indruk is dat
toch niet. De torengebouwen verdisconteert
ge na vijf minuten. Ge ziet toch niet meer
dan twee of drie verdiepingen tegelijk. Wat
er dan overblijft maakt een rommeligen en
tweede-rangschen indruk. Ge wordt herin
nerd aan Tottenham Court Road. Of om een
voorbeeld te nemen dat dichter bij huis ligt,
schoon niet zoo dicht bij de waarheid: aan
de Amsterdamsche „Ferdinand Bol"' Of aan
elke willekeurige drukke winkelbuurt in Rot
terdam.
Nu moet ge niet denken, dat ge hier het
.echte Amerika ziet. Integendeel. Dit is echter
wèl het voorportaal van het tegenwoordige
Amerika. Het overstap-station. waar ge de
bevolkingsgroepen ten hun dagelijksch be
drijf) kunt overzien, die één geslacht later
..Amerika" zullen zijn. Het zijn Italianen.
Polen. Oost-Joden, Ieren en honderd andere
nationaliteiten. Maar de kinderen zijn al
Amerikanen. Ze spreken geen Italiaansch,
Poolsch of Yiddisch meer, ze gaan op Ame-
rikaansche scholen en ze voelen zich ver ver
heven boven het vorige, nog Europeesche ge
slacht.
Dit maakt, dat zij zich aan de traditie, aan
de levenssfeer van het vorige geslacht niets
meer gelegen laten liggen. Ik kan dat op een
merkwaardige wijze illustreer en. Onlangs
vroeg ik aan een vrouw die zich in New-York
een positie en een grooten naam had ver
overd in de dagblad-reportage, hoe het kwam,
dat er betrekkelijk veel Joden, althans men-
schen met Joodsch klinkende namen, voor
kwamen onder de gangsters. Er was nl. juist
een heel stelletje van deze heeren ingerekend.
De politie kon zich op een serie succesvolle
arrestaties beroemen. Ik was van een interes
sante arrestatie getuige geweest. Geheel bij
toeval maar een journalist moet het toeval
nu eenmaal zout op den staart leggen. Het
was precies als op de, film, maar gelukkig
werd er niet geschoten. Enfin ik kom hier
nog wel op terug. Ik beloof u op het gangster
probleem nog nader in te zullen gaan. Ik
kwam er nu alleen maar even over te spre
ken, omdat ik van mijn vrouwelijke collega
een verklaring wilde hebben van het feit, dat
dit in tegenstelling met de statistische ge
gevens van de Europeesche criminaliteit,
waarin Joden steeds een opmerkelijk goed fi
guur slaan in Amerika blijkbaar anders is.
Zoowel Joodsche als Italiaansche namen ko
men er veelvuldig voor in de misdadigerswe-
reld.
standigheid tegen het oudere geslacht ont
wikkelt. Dat is een soort „pokken en mazelen".
Maar hoe groot is niet de kans, dat dit geen
voorbijgaande kinderziekte is, maar iets veel
ernstigers, wanneer de kinderen niet eens
meer de taal van de ouders verstaan! Dan
slaat de huis-tuin-en-keuken opstandigheid
om in een opstand tegen de maatschappij, te
gen de menschelijke samenleving. En de „on
derwereld" is geboren!
Daar kwamen nog bij-omstandigheden bij.
Het niet genoeg te vervloeken drankverbod
had een existentie voor diegenen in het le
ven geroepen, die een veete hadden met de
officieele maatschappij en in die vijandschap
leven wilden. Zij racketeerden en werden
bootlegger. Het einde van deze periode viel
samen met het hoogtepunt van de werkloos
heid. Dat de tegenwoordige „crime-wave", de
golf van misdaad (de Amerikaansche geschie
denis kent er nieer) toen begon, is dus geen
wonder. Maar dat deze golf zijn trawanten
recruteerde uit bepaalde milieus kan alleen
verklaard worden door het ieit. dat daar een
deel van de jeugd van haar boelen is losge
slagen en sociaal-opstandig is geworden,
vijandig aan de geordende maatschappij, en
agressief.
Dit bewijst overigens niets tegen de millioe-
nen en millioenen tellende Italiaan
sche en Joodsche bevolking van Groo-
ter New-York. Wanneer daaronder een
paar honderd bandieten zijn, is
het veel. Deze redeneering bewijst alleen
waarom er in Amerika statistische cijfers
voorkomen, die ons verbaasd doen staan om
dat wij die in de Europeesche statistieken
geheel anders waren tegengekomen. Dit ech
ter slechts terzijde.
Uitverkoop is populair.
Want om nu weer op het uitverkoop-achtige
karakter terug te komen van het overgroote
deel van New-York's winkelbuurten: daar
wordt in de meest letterlijke zin van het
woord uitverkoop gehouden. Niet alleen van
koffers, tasschen, kleeren en toiletartikelen.
Niet alleen van koopwaar. Maar ook van ge
voelens, van versleten denkbeelden, van een
afgedragen Europeesch leven. Zoo moet ge
namelijk het overgroote deel van de Ameri
kaansche middenstand zien. Want behooren
ze al zelf niet meer tot de immigranten, dan
zijn het de kinderen of kindskinderen van im
migranten. In de stad zoowel als in het
Mid-Westen op het platteland. Op geestelijk
gebied hebben zij hun oude plunje afgelegd.
In geestelijken zin. zoowel als in materieelen
zin zijn ze geheel...opnieuw begonnen". De
eerste zorg is die voor het dagelijksch brood,
en liever nog iets meer dan dat, van de kin
deren. Dus: geld verdienen! Voeg daarbij dat
de geestelijke achtergrond geheel opnieuw
opgebouwd moet worden iets dat niet vlug
gaat. en in het algemeen gesproken, dat
geslachten lang duurt, dan begrijpt ge hoe
voor de hand liggend de conclusie is, dat hier
een volk op groeide dat alleen maar zou den
ken aan geldverdienen, aan zaken doen, aan
vooruitkomen-in-de-wereld.
En toch zijn het precies dezelfde menschen
als overal elders.
Een tweede verschijnsel, een begeleidend
verschijnsel is eigenlijk dat de adempauze
die zich vrijwel een" ieder natuurlijk tóch af
en toe gunde in den strijd om het bestaan,
aan andere geestelijke waarden werd ge
wed dan in Europa te doen gebruikelijk is. Dat,
wat er dus na het geld-verdienen kwam, was
er wel degelijk, maar het was natuurlijk an
ders van aard dan in Europa. De pas-ontlo
ken Amerikaansche burger is minder indivi
dualistisch en minder bespiegelend dan de
Europeaan. Hij heeft geen oude stadjes als
Veere of Chartrès tot zijn beshikking, om
eens een paar dagen in retraite te gaan en
stil-weg te genieten van de romantiek van
vervlogen eeuwen. Is het een wonder dat
in zijn geestelijke behoeften alweer de „nut
tigheidsfactor" een rol speelt?
Maar ze zijn er daarom wel, deze geeste
lijke behoeften! Het aantal bibliotheken is
geweldig. En hun voorraad en hun inrichting
is onovertroffen. Ik kan gerust zeggen dat
geen enkele Europeesche bibliotheek, zelfs
niet het Britsch Museum, haalt bij de Cen
tral Library van iedere der groote steden
van het Oosten.
Ik zag die Central Library in New-York en
in een betrekkelijke „provinciestad" als
Boston. Dit waren niet de universiteits-bi-
bliotheken, maar volksbibliotheken. Het
zijn schenkingen, oorspronkelijk van Rocke
feller, van Carnegie en dergelijke groothe
den, verder in stand gehouden door tallooze
fondsen en bijdragen. Ook door gemeente
lijke bijdragen. Maar al deze instellingen, ook
de universiteiten (evenals in Engeland trou
wens) berusten op bijdragen van het politiek
en van opzettelijk daartoe in het leven geroe
pen fondsen. De Central Library in New-York
heeft een onvergelijkelijke schat van Hol-
lan-dsche boeken. Ook uit het Nederlandsch
vertaalde. Ik merkte iri een gesprek met een
boekenliefhebber, dat de naam Couperus lang
niet onbekend was! Er zijn verder alleraar
digste kinderafdeelingen met kleine tafeltjes
en stoeltjes en met in kinderhand volgekrab
belde uitleen-registers. Vooral de branch-li
braries. in verschillende woonwijken maken
daar extra werk van. En druk bezocht! De
Central Library te New-York heeft een mu
seum-collectie van oude kinderboeken ir
alle mogelijke talen, de trots van miss House,
de wakkere vrouw die aan het hoofd van
deze afdeeling staat.
Slechts een voorbeeld.
Dit bibliotheeken-verschijnsel is maar een
voorbeeld. De bloeiende universiteiten zijn
een ander voorbeeld. Neen, het leven draait er
volstrekt niet alleen om den Dollar, maar het
is begrijpelijk, dat het op het eerste gezicht
soms dien indruk krijgt, waarmede ook de
nieuwe Amerikanen zich een historische tra
ditie veroveren, zullen de verschillen met
Europa verdwijnen. Maar dat is nog een lange
weg.
Er is natuurlijk ook een Oud-Amerika. een
Amerika mét- traditie. Niet het geheele land
is bevolkt met emigranten van na 1848 en
derzelver nakomelingen. Een bezoek aan
Nieuw Engeland, waar een zoo geheel andere
atmosfeer hangt dan in New-York, maakt ons
duidelijk welk een verschil er bestaat tusschen
nakomelingen van de eerste settlers en die
van de emigranten van de vorige eeuw.
Het reizen in de Vereenigde Staten leert dat
tenslotte New-York niet Amerika is.
Over al die dingen een volgend maal!
Mr. M. KANN.
SUCCESSEN OP DE HONDENTENTOON
STELLING.
Op -de op Hemelvaartsdag door de Kynolo-
genclub Delft aldaar gehouden hondenten
toonstelling behaalde de heer G. J. 't Hoen
alhier met- Santor in de open klasse een le
Z.G. en een specialen prijs. Ras Schnauzen.
De heer H. iLeuwes. Velsen N. behaalde
met zijn dwergschnauzer Louky een le G.
en een extra prijs (Limteklasse)
Wanneer 'k aanschouw de technisch groote
dingen,
Wanneer ik kijk naar 't geen de menschheid
wrocht,
Wanneer 'k bewonder al het geniale
Waarin 't verstand der menschheid slagen
mocht.
Dan ga ik over tot een overpeinzing
En denk allicht, hoe typisch is de mensch.
Met zijn verstand is hij het „hoogste" wezen
Zijn zeer groot „kunnen" kent geen grens.
'k Zag eens een vliegtuig, vliegend over
'n akker,
Verspreidend giftig gas. tegen
insectenplaag
D'inseeten moesten dood, zij waren
schadelijk,
Het ontuig wil men niet,, de planten heeft
men graag
't Is logisch, dat men op 't gewas veel prijs
stelt
En als 't wordt aangerand, denkt men
allicht
Aan 't middel om het euvel te bestrijden
Men heeft toch niet voor niets het werk
verricht.
Maar 't zelfde vliegtuig, dat 't gewas
beschermde
(voor 't heil der menschheid) gaat ook in
de lucht
Om 't menschdom zelf mét giftig gas te
dooden
En niets ontziend in laffe „zuiverings-
vlucht".
Wanneer 'k aanschouw de technisch
groote dingen
Wanneer ik kijk naar 't geen de menschheid
wrocht,
Vraag ik mij af, waarom heeft men als
„hoogste"
Zijn kunnen en zijn doel zoo „vrees'lijk
hoog" gezocht.
G. ZWENNE.
Driehuis, 20 Mei '36.
Afdoende antwoord.
Ik kreeg het volgende geheel afdoende ant
woord:
„Joden en Italianen vormden een groot,
percentage het overgroot percentage zelfs,
van wat er een geslacht geleden naar de Ver
eenigde Staten emigreerde. Enkelingen daar
gelaten. kwam de stroom immers uit Oost
en Zuid-Europa. In die milieus, die het aller
meest verschilden van de traditioneele Ame
rikaansche. laat ons zeggen .Presbyteriaan-
sche" samenleving liepen de kinderen die
door hun opvoeding alle innerlijk contact, en
ook de taal, verloren hadden waarin de tradi
ties van het vorig geslacht gehuldigd en de
religie van het vorig geslacht gediend en be
leden werden gevaar totaal van hun an
kers losgeslagen te worden. Het komt vaak
poor dat er zich in de jeugd een zekere op-
DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN
van alle Abonnés van dit blad worden door
een specialen Redacteur en zijn talrijke
medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste
beantwoord.
De vragen moeten worden geadresseerd
aan het bureau van ons blad, met duidelijke
vermelding van naam en woonplaats.
De namen der vragers blijven redactie
geheim.
Vragen, waaraan naam en adres ontbreken
worden terzijde gelegd.
De antwoorden toorden GEHEEL KOSTE
LOOS thuis bezorgd.
Alleen die vragen, welker beantwoording
voor vele anderen behalve den vrager, van
nut kan zijn, worden tevens in ons blad ge
plaatst.
TOCHTJES
VRAAG: 1. Waar liggen in de naaste omgeving
kampeerterreinen?
Wat zijn de kosten?
Is het tentenkamp te Noordwijk voor ieder
toegankelijk?
4. Wat zijn de kosten voor het kampeerterrein
te Bakkum?
ANTWOORD: 1. Zandvoort, IJmuiden, Bloe-
mendaal, Heemskerk.
2. Zandvoort: voor een middag van 3 uur tot
's avonds 0.25. Voor een heelen dag of dag en
nacht 0.50. Per week: 1ste en 2de week 3.50,
3de en 4de week 3, 5de en 6de week 2.50,
elke daarop volgende week 2. Vergunningen
zijn te verkrijgen aan het politieposthuis in het
tentenkamp. De tent mag niet grooter zijn dan
IS vierkante meter en de langste zijde niet langer
dan 6 m. Heemskerk: 1 per dag (baden on
der toezicht), 0.50 per dag (baden zonder toe
zicht). Bloemendaal: De voorwaarden zijn nog
niet bepaald, maar waarschijnlijk zullen zij ge
lijk zijn aan die van verleden jaar: 0.50 per
dag en na 3 uur 0.25 per dag. Kampeeren des
nachts is verboden. IJmuiden: 0.40 per
week of gedeelte van een week en per persoon.
3. Te Noordwijk is kampeeren aan het strand
verboden.
.4. Minstens veertien dagen van te voren
schriftelijk aanvragen bij gemeentebestuur.
Waarborgsom van 25 storten. Kosten: 2 voor
de eerste week, daarna 0.25 per dag en per
persoon.
BELASTING ZAKEN
VRAAG: Ik ben gepensionneerd bij de Ned.
Spoorwegen. Nu is het op 30 April uitbetaald
pensioen gekort met 10 percent. Mag ik die voor
de inkomstenbelasting nu al aftrekken?
ANTWOORD: Neen, die komt pas in het vol
gend belastingjaar in aanmerking.
RECHTZAKEN
VRAAG: Ik heb een vaste betrekking en moet
volgens beslissing van Maatschappelijk Hulpbe
toon 1.25 per week voor mijn ouders betalen.
Is mijn patroon nu verplicht dit geld van mijn
loon af te houden?
ANTWOORD: Neen, tenzij er beslag gelegd Is
of een daarmede gelijkstaande maatregel ge
troffen is.
VRAAG: 1. Hoe lang moet men een dag
dienstbode boven 25 jaar, die ziek is geworden,
doorbetalen?
2. Moet men het meisje dan gelijk de betrek
king opzeggen of kan men haar weer in dienst
nemen, als ze beter is, ook al behoeft men haar
niet door te betalen?
ANTWOORD: 1. Gedurende 14 dagen.
2. Opzegging van de dienstbetrekking is niet
noodzakelijk. Alles gaat na herstel gewoon ver
der.
RECEPTEN
VRAAG: Wat is het recept voor het bakken
van eierkoeken?
ANTWOORD: Benoodigd: 4 eieren, 2S0 g. sui
ker, 300 gr. bloem, 1 pakje vanillesuiker, zoo noo-
dig wat water. 1 theelepeltje bakpoeder.
De eieren worden met de suiker geklopt tot de
suikerkristallen zijn opgelost en de eieren dik en
schuimig geworden (voeg zoo noodig onder het
l/touw scUtijfll.
Een degelijke vrouw.
Bezoekers: dagkaart 20 cent. Extra: voor het A- kloppen iets warm water toe). Vermeng de eieren
Ik ben blij, sprak de oude dame, dat mijn
Karei zoo'n degelijke vrouw krijgt. Ankle is
een lief meisje, een héél lief meisje.
Niets van die moderne onzin en zoo. Zij
houdt van planten en bloemen en van dieren.
Zij is dol op kinderen en zij houdt natuurlijk
heel veel van Karei.
Dit leek me een eerste vereischte voor een
huwelijk maar dat zei ik maar niet.
Mijn oude vriendin was nog lang' niet uitge
praat over haar schoondochter.
Ankie is bescheiden, vertelde zij, werkelijk
héél bescheiden. Nooit zal zij zich op den voor
grond plaatsen en weet je wat zoo prettig is?
Wat zij doet doet zij goed en grondig. Van
halfheid moet zij niets hebben en zij kan let
terlijk alles.
Het is juist dat degelijke wat mijn Karei zoo
in haar heeft aangetrokken.
Je kunt op haar aan en je kunt alles aan
haar overlaten. Je zult me toch mesten toe
geven dat dat een deugd is drong zij een
beetje ongeduldig aan toen ik zweeg.
Bij alle halfslachtigheid en onnauwkeurig
heid, bij alle gebrek aan plichtsbesef en ver
antwoordelijkheidsgevoel van de moderne
jeugd in den tegenwoordigen tijd
Ik kende de tirades van de lieve goeie ziel
over de hedendaagsche jeugd en ik haastte
mij eenige waardeerende woorden te zeggen
over de mij voorals nog onbekende schoon
dochter in spé.
Ik dacht aan Karei de onverbeterlijke flirt
de vroolijke student met zijn aanstekelijke
jolige lach.
Deze Ankie moest wel een wonder wezen.
Kort daarop ontmoette ik het jonge paar.
Ankie bleek een groote forsche vrouw met
een Grieksch profiel en prachtige oogen.
Met vrouwelijke nieuwsgierigheid monster
de ik haar verschijning.
'n Tailor made als aangegoten peperduur
zeker een verstandige hoed
Het was alsof ik de stem van Karel's moeder
hoorde: niet van die moderne onzin en zoo
Maar die hoed stond haar uitstekend.
In de schaduw van die neergeslagen rand
kregen de oogen iets raadselachtigs, geheim-
zinnings
Die Karei had toch blijkbaar goed uit zijn
oogen gekeken
Bij het weggaan hoorde ik nog juist hoe zij
als terloops aan de naast haar zittende dame
vertelde dat zij dat mantelpak zelf had ge
maakt. Het gaf me een duizelig gevoel in m'n
maag.
Goeie grutjes! Zóó'n mantelpak! Zelfge
maakt
Alleen iemand die zelf de mislukte probeer
sels van zooiets op besmuikte wijze heeft ver
donkeremaand omdat er toch niets meer aan
te verhapstukken viel weet wat dat zeggen wil.
Ik begon respect te krijgen voor Karei.
Toen ze trouwden zond ik hun een electri-
sche broodrooster, later hoorde ik dat de bruid
het geruild had tegen een strijkijzer.
Na hun huwelijk gingen zij in Groningen
wonen.
Kort daarop stierf mijn oude vriendin.
Ik hoorde of zag nooit meer iets van de jon
gelui en vergat hen prompt tot wij elkaar
na meer dan vijftien jaar bij wederzijdsche
kennissen ontmoetten.
De kennismaking werd hernieuwd en ik be
loofde" eens spoedig aan. te komen om de kin
deren te zien.
Laten we zeggen volgende week Donderdag
ik hou niet van die vage beloftes en halve
afspraken zei Ankie die nu Anna heette.
Zij was weinig veranderd. Alleen was er om
den dun gelipten mond een verbeten trek die
er vroeger niet geweest was.
Karei was geworden tot een dikke vijftiger
met een glimmend kaal hoofd en een norsche
uitdrukking in zijn vroeger zoo vroolijke oogen.
De kinderen waren twee bleeke spichtige
meisjes van elf en dertien jaar met ijzeren
brillen op.
Het huis was een geriefelijk bovenhuis in
een der nieuwere stadswijken. Er was afwasch-
baar behang, er was een eetnis in de keuken,
er waren divanbedden en' gecamoufleerde
waschtafels linnen gordijnen, stalen meu
bels.
Er heerschte een verbluffende orde en rust
en een pijnlijke netheid. Ankie o neen, Anna
hield geen dienstbode. De kinderen haalden
zelf hun bedden af. poetsten hun schoenen en
hadden beurtelings de week van het tafel
dekken.
Toen wij onze bewondering hierover uitspra
ken hield Anna een kleine causerie over toe-
ZA'TËRD'A'G 23 MET '1935
ter en spuit hierop met een spuïtzakje met glad
mondstukje kleine ronde koekjes niet te dicht
bij elkaar, opdat het deeg wat kan uitvloeien. Be
stuif de koekjes met poedersuiker en bak ze in
een matig heeten oven heel licht geel en gaar
(pl.m. 20 minuten). Neem ze met een dun en
scherp mes van het bakblik af.
VRAAG: Hoe krijg ik theevlekken uit een
gehaakt kleedje?
ANTWOORD: Als het kleedje wit is kunt u
de vlek behandelen met chloorwater. Is het ge
kleurd dan sponst u eerst met heet water af.
Daarna met koud water, waarin wat mierenzuur
is gedaan.
VRAAG: Hoe krijg ik een olievlek uit een pluche
tapijt?
ANTWOORD: Het tapijt eerst goed stofvrij ma
ken, daarna de vlek afborstelen met benzine. Dan
de plek bedekken met magnesia, hetwelk na een
uurtje weer verwijderd kan worden. Is de vlek
echter oud en hard dan gebruikt u het best het
nieuwe middel Rebo vlekkenwater. Is niet brand
gevaarlijk. Men benzine geen vuur of vlam in de
nabijheid.
DIVERSEN
terrein (houten huisjes) 0.10 per vierkanten
meter per maand. B-terrein (linnen tenten) 0.15
per week. Vrij terrein: gratis. (Hier kunnen
echter geen houten huisjes meer geplaatst wor
den).
met de gezeefde bloem, het bakpoeder en de va
nillesuiker. Is het deeg te stijf, voeg dan wat wa
ter toe. doch zorg er voor daf het deeg zoo dik
is dat het, wanneer het wordt uitgespoten, maar
weinig uitloopt. Besmeer een bakblik dun met bo-
VRAAG: Geldt een huwelijk, in Engeland ge
sloten, ook voor de Nederlandsche wet? (Ik ben
meerderjarig).
ANTWOORD: Ja.
VRAAG: Zijn er in Nederland vrouwelijke no
tarissen? Zoo ja, in welke steden?
ANTWOORD: Vrouwelijke notarissen kent de
wet niet, wel vrouwelijke candidaat-notarissen.
Die zijn in vrij groot aantal op verschillende no
tariskantoren werkzaam, o.a. in Amsterdam en
Den Haag.
VRAAG: Hoeveel moet er geplakt worden voor
een meisje van 21 jaar, dat tot 12 uur in betrek
king is?
ANTWOORD: Vijftig cent.
KAMPEERPLAATS TE LISSE
Naar aanleiding van een vraag over een kam
peerplaats te Lisse deelt een belangstellend lezer
ons mede, dat hij een zeer goede kampeerplaats
ontdekt heeft: ten zuiden van Vogelenzang op
den weg naar de Zilk, bij de eerste bocht voorhij
de Leidsohevaart. In het land staat een hord met
den naam van den eigenaar, condities voor kam
peeren ens.
gepaste efficiency in het huishouden, gegrond
vest op plichtsbesef samenwerking en ar
beidsbesparing. Het klonk precies als een trac-
taatje maar er was geen speld tusschen te
krijgen.
Karei moest met den hond wandelen, de
centrale verwarming bijvullen, voor de cou
rantenhanger zorgen en des morgens voor
negenen opendoen als zijn vrouw de slaap
kamers deed. Ieder had zijn vaste taak.
Karei zei niet veel en de kinderen mochten
alleen spreken als hun iets gevraagd werd.
Anna was bijna voortdurend aan het woord.
Even was er een klein verschil van meening
of de eene of de andere schrijver een bepaald
boek geschreven had.
Later waren zij het niet eens over den
naam van een bepaalde plant.
Na het eten legde Anna een papiertje op
tafel. Hier is de naam van den schrijver van
het boek en dat zijn zijn andere boeken.
En de schrijver die jij bedoelt heeft dit ge
schrevenwat hier staat. En die plant
heet
Ik heb het even opgezocht. Als je zooiets
niet dadelijk doet komt er niets van zei ze
tegen mij, en ik voelde me als een bestraft
schoolkind want ik had het ook niet geweten.
Er werd door ons allemaal gezamenlijk
omgewasschen volgens een vaste indeeling.
Anna had de regie. Niet op de derde plank
die slabak Karei die hoort op de twééde
plank onderbrak zij het verhooren van een
geschiedenisles hetgeen en passant ge
schiedde.
Zoo leeren de kinderen hun gedachten con-
centreeren terwijl hun handen machinaal
werk doen legde zij uit.
Na het omwasschen moest Karei de gang
klok opwinden, want het was Donderdag en
dat was de dag van de klok.
Krijgen we geen tweede kopje thee? vroeg
Karei. Anna trok de wenkbrauwen op. Het is
immers nog geen half negen sprak zij te
rechtwijzend met een blik op de klok, die zeven
minuten voor het halve uur wees. Ik ging een
uur eerder weg dan mijn plan was geweest en
toen ik in den prillen kouden voorjaarsavond
stond herademde ik. Ik had het gevoel alsof
ik van onder een bedompte glazen stolp ont
snapt was.
Arme Karei die gedoemd was te leven in
deze kille vreugdelooze sfeer, onder het juk
van de plicht.
Niet een blijmoedige, vroolijke, vanzelfspre
kende plicht maar een zure nimmer aflatende
drukkende plicht in den vorm van een onaf
gebroken stille berisping die klef kleeft aan
alle kleine gebeurlijkheden des dagelijkschen
levens.
Nadenkend toog ik huiswaarts, peinzend
over mijn eigen jongens.
Je kunt toch maar nooit weten wat je boven
het hoofd hangt!
Ik kreeg een onbedringbare aanvechting om
ergens een heiliooze rommel te gaan maken,
om zoodra doenlijk een massa overbodige din
gen te gaan koopen ik voelde een dringen
de behoefte om onparlementaire taal uit te
slaan om den volgenden morgen een uitge-
•breid luxe ontbijt in bed te genieten, doch
mijn eerste impuls was iets te breken of kapot
te maken
Een dusdanige funeste invloed heeft de vol
maaktheid op sommige naturenEn voor
ik insliep dien avond slaakte ik de hartgron
dige verzuchting dat ik gespaard mocht blijven
voor een schoondochter met een grondig
heidscomplex!
AMY GROSKAMP—TEN HAVE.
SANTPOORT
NED HERVORMDE KERK. V.m. 10 UUT!
Prof. van den Bergh van Eysinga,
NED. HERVORMDE EVANGELISATIE.
V.m. 10 uur: Ds. J. W. Groot Enzerink,
Leiden
GEREF. KERK, Burgem. Enschedélaan hoek
Frans Netscherlaan.
V.m. 9.45 uur: Dr. W. G. Harrenstein.
Nam. 5.30 uur: Ds. R. W. de Jong, em. pred.
In beide diensten collecte voor de kerkelijke
kas.
GEREF. KERK IN HERSTELD VERBAND,
Gebouw Bethel, Wüstelaan.
V.m. 10 uur: Ir. B. H. Blankenberg.
IJMUIDEN
LEGER DES HEILS. V.m. 10 en nam. 7.30
uur: Samenkomsten.
NED. HERV. EVANGELISATIE, Pr Hendrik
straat 117.
V.m. 10 en nam. 5 uur: Leesdienst.
GEREF. KERK, Wilhelminakade. V.m. 10 uur
Ds. R. J. v. d. Meulen.
Nam. 5 uur: Ds. S. E. Wesbonk.
HULPKERK, Marnixschool. V.m. 10 uur:
Ds. S. E. Wesbonk.
Nam! 5 uur: Ds. R. J. v. d. Meulen.
CHR. GEREFORM. KERK. V.m. 10 uur:
Ds. A. Zwiep.
Nam. 5 uur: Dezelfde.
OUD-KATHOLIEKE KERK. V.m. 7.30 en
10 uur: Pastoor L Rinkel.
Nam. 3 uur: Pastoor L. Rinkel.
DOOPSGEZ. GEM. en AFD. NED. PROTES
TANTENBOND, Helmstraat 9
V.m. 10.30 uur: Ds. Milatz.
iJMUIDEN-OOST
VER. VAN VRIJZINNIG HERVORMDEN.
Vereenigingsgebouw, Groeneweg.
Geen dienst.
GEREF. KERK, Velserduinweg. V.m. 10 uur:
Ds. van Teylingen
Nam. 5 uur: Dezelfde.
BAPTISTEN-GEMEENTE, Willebrordstraat 10.
Vrijdag nam. 8 uur: Ds. A. P. Barendregt,
pred. te Haarlem.
GEMEENTE GODS, Gebouw Oosterduinweg.
V.m. 10 en nam. 8 uur: de heer F. Jeenninga
Donderdag nam. 8 uur: Bijbelbespreking.
HERSTELD APOSTOLISCHE ZEND'f JEM,
Willebrordstraat 10.
V.m 10.15 uur: Godsdienstoefening.
Nam. geen dienst
BEVERWIJK
VEREENIG IN u VAN VRIJZINIG HER
VORMDEN, Noorderparklaan.
V.m. 10 uur: Mej. Elink Schuurman, Den
Haag.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Meerstraat.
V.m. 10 uur: Ds. J. D. van Calcar.
EVANG LUTHERSCHE GEMEENTE, Koning
straat.
V.m. 10.30 uur: Ds. J. Ph Haumersen.
GEREF KERK, C. H. Moensplein. V.m. 10
en nam. 5 uur: Ds. F. Kramer
EVANGELISATIE „EBEN HAÉZER", Ko
ningstraat 99.
V.m. 10 uur: de heer W. Akse.
EVANGELISATIE „MARANATHA", Dr Schuit
straat 31.
V.m. 10 uur: de heer H. Kok.
Donderdag nam. 8 uur: Bijbelonderzoek
door den heer H Kok.
CASTRICUM
NED HERVORMDE KERK. - V.m. 10 uur:
Ds. A. van Poelgeest.
GEREF. KERK. V.m. 10 uur: Ds. J. Krüges
Nam. 6 uur: Dezelfde.