fok yearn stLtttfi
Rubriek voor Vragen.
Middelbare Technische School
De Rembrandtfilm in wording.
RECEPTEN
PROGRAMMA
ZATERDAG 11 JUEI 1936
Bakerpraatjes.
RECHTZAKEN
TOCHTJES
DIVERSEN
Overgangsexamens.
HAARLEM Vrijdag.
Bevorderd van het eerste naar het tweede
studiejaar:
Af deeling Bouwkunde: J. Cupido, IJmuiden,
J. M. van Gasteren, Haarlem; J. J. Hooger-
vorst, W. Kok, Haarlem; J. Kops, Heiloo; P.
A. Leemhuis, Bloemendaal; A. G. Postma,
Deventer; B. G. Rexwinkel, Haarlem; J, G. F.
Swemle, Hillegom; J. v. Zwieten, Haarlem.
Afgewezen 5, Herexamen 2.
Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: P. van
den Broek, W. van der Eyk, Haarlem; M.
Glimmerveen, Amsterdam; J. E. Hellings,
Heemstede; A. A. Hofman, Haarlem; J. G. A.
Huitker, 's-Gravenhage; M. F. Koert, Oegst-
geest; L. Kuyper, Heemstede; M. L. Lindhout,
Haarlem; D. Luyendijk, Zandvoort; N. W.
Melchers, Amsterdam; J. E. Panman, F. P.
Pieterse, Haarlem; F. Potman, Goor; F. van
Praagh, 's-Gravenhage; J. Prins, IJmuiden;
A. Stroeve, 's-Gravenhage; J. Visser, Henge
lo (O).
Afgewezen 6, herexamen 1.
Afdeeling Werktuigbouwkunde: P. J. Barn-
horn, Haarlem; L. Boot, Alphen a. d. Rijn; Th.
J. Broers, 's-Gravenhage; K. Buitenhuis,
Heemstede; F. J. Dalhuizen, Hengelo (O.); P.
Hendriks, 's-Gravenhage; F. van Hout, Haar
lem; P. J. Keyman, Alkmaar; J. Klingen,
Haarlem; I. D. Kuipers, Wassenaar; J. van
der Land, Bloemendaal; S. Lisser, Heemstede
C. A. Lukaart, J. Moll, J. R. Ott, Haarlem; F.
A. Pulle, 's-Gravenhage; J. Chr. A. Rhee
Heemstede; J. Ruysenaars, Haarlem; A. F. M.
A. Sauter, Heemstede; N. Seyffert, Haarlem
N. G. van der Steeg, 's-Gravenhage;
Steegstra, Haarlem; A. Stevenhage, Haarlem,
Afgewezen 10, herexamen 5.
Afdeeling Electrotechniek: A. B. Bronkhorst,
's-Gravenhage; H. J. M. Fischer, Alkmaar; R,
van Graft, St. Pancras; F. M. Hauber, Haar
lem; S. J. Hellings, Heemstede; N. Huvers
Heemstede; H. A. van der Laan, Haarlem
H. Loven, Rijswijk; H. de Mare, A. Nijhuis
's-Gravenhage; J. C. Roelofs, Haarlem; G
C. Roelse, ApeloornH. A. E. Spaanenburg
Deventer; A. Stam, IJmuiden; A. H. Tomson
Scheveningen; K. Wilgenhof, Beverwijk; M
W. Zonneveld, IJmuiden.
Afgewezen 8, herexamen 1.
Afdeeling Scheepsbouwkunde: J. J. C. Brus-
saard, Bloemendaal. Afgewezen 3. Herexa
men 2.
Afdeeling Vliegtuigbouwkunde: J. van den
Arend, Wijk aan Duin; J. M. Bakker, Nieuw
Vennep; E. J. A. Creveld, Haarlem; A. van
Hooft, Haarlem; J. H. Hultzer, Aerdenhout
W. H. Kruissink, Koekange; W. A. Mans, N
P. van der Meulen, Haarlem; C. A. Ooster
huis, 's-Gravenhage; J. Schaap, Wijk aan Zee
en Duin; W. Schalken, Heemstede; J. A. Va
lentijn, H. P. Valentijn, Haarlem. Afgewezen
I, Herexamen 4.
Van het tweede studiejaar naar het practi
sche leerjaar: Afdeeling Bouwkunde: W. Baas
P. Buur, J. Goedhart, Alkmaar; W. G. de Groot
Amsterdam; C. Hulsebos, Abbenes; W. J. de
Jongh, Haarlem: P. J. J. van der Putten
Heemstede; J. Raven, Schagen; J. Weener,
Haarlem. Afgewezen 6.
Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: H
Hartels, A. H. Beenhakker, Haarlem; J. P
Blaauw, Hoorn; D. Boom, Amsterdam; P
Boon, IJmuiden; H. Eebes, H. Ferwerda, Haar
lem; G. J. de Graaff. Oegstgeest; S. J. Grou
stra, Haarlem; J. N. Houtkooper, D. A. Krayen-
hoff van derTeur, Alkmaar; D. W. A. Neuhuys
Halfweg; J. J. van Noort, Haarlem; F. H. Nij-
hof, 's-Gravenhage; G. Schuilwerve, Rijswijk;
L. Stavast, Haarlem; R. Timmerman, Amster
dam; E. Vinke, Haarlem. Herexamen 2, Afge
wezen 2.
Afdeeling Werktuigbouwkunde: M. Beun
Haarlem; N. D. Boevink, Hengelo (O.), J. van
Effen, Aerdenhout; F. van Eykern, Haarlem;
K. van Gilst, 's-Gravenhage; W. Horst, Haar
lem; E. W. ter Horst, Hengelo (O.); J. G. Hout
graaf, Haarlem; J. C. Huender, Wijk aan Zee;
T. A. Huiting, Haarlem; W. J. Kaufman Heem
stede; H. G. N. J. Kleingeld, 's-Gravenhage: A
Kruyshoop, Aerdenhout; N. G. Kuiper, Haren
karspel; W. van de Linde, Aerdenhout; C. J. P.
van Lunteren, Haarlem; D. Ochtman, Haar
lem; A. H. Saltet, 's-Gravenhage; A. A. Sche
pers, Leiden; W. J. M. van Seggelen, 's-Gra
venhage; F. M. Seljee, Haarlem; W. F. Slieker
Haarlem; J. Versloot, J. J. Zeegers, 's-Gra
venhage. Herexamen 1. Afgewezen 12.
Afdeeling Electrotechniek: H. van den Berg,
Alkmaar; A. Bolier, E. Boslooper, Haarlem;
G. A. Bus, Nieuw Vennep; H. G. Bruining, Wa
geningen; P. Clement, C. F. Cramer, N. Dijk
stra, H. J. W. Griede, B. Hagen, Haarlem; L.
Hupkes, Arnhem; B. D. Oonk, Haarlem; A. B.
Pot, Alkmaar; A. Riel, 's GravenhageP. D.
van der Schaar, Haarlem; J. Schelling, Heem
stede; H. van der Toorn, 's Gravenhage; N.
Wing, Easton, Heemstede; B. van Wijk, Lei
derdorp; Th. A. van Wijk, 's Gravenhage.
Herexamen 4, afgewezen 3.
Afdeeling Scheepsbouwkunde: H. Assel
bergs, Bloemendaal; J. A. van Heel, Goes; P.
M. A. Huurman, Bussum; A. N. Nolke, Haar
lem; W. E. C. Waalewijn, Haarlem.
Herexamen 2.
Van het tweede studiejaar tot het laatste
studiejaar:
Afdeeling Bouwkunde: G. Aling, Heemste
de; W. K. de Wijs, Enschede.
Herexamen 1.
Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: P.
Blad, Haarlem. Herexamen 1.
Afdeeling Werktuigbouwkunde: G. J. Boon
tjes, Schagen; H. J. S. Bijl, Haarlem; F. Har
temink, Loosduinen; M. G. Kuilman, 's Gra
venhage; E. J. van Mens, Wassenaar; P. A. A.
Nederpeld, 's Gravenhage; R. P. Offringa,
Nieuw Vennep; J. L. Reyns, 's Gravenhage; F.
Telkamp, Hillegom; A. de Vries; 's Graven
hage. Afgewezen 1.
Afdeeling Electrotechniek: L. J. H. Brand,
Soestdijk; H. J. de Bruin, Bloemendaal; E. J.
H. Dalmijn, 's Gravenhage; J. Goedkoop, Am
sterdam; H. Klupper, Haarlem; Chr. Snel, C.
Th. Verboom, 's Gravenhage.
VOCAAL CONCERT IN HET WANDEL
BOSCH GROENENDAAL.
Zondag 12 Juli a.s. te 2.30 uur geeft het
Heemsteedsch Gemengd koor ,,Houdt Onder
ling Vriendschap" een concert in Groenen-
daal, waaraan zullen medewerken: IJmui-
den's Mannenkoor, IJmuiden's Knapenkoor,
IJmuiden's Meisjeskoor, Mannenkwartet
„Caecilia" IJmuiden, Spaarndam's Gemengd
koor, Mannenkwartet „Harmonie" Haarlem
en het Chr. Gem. koor Bennebroek.
Alle koren en kwartetten staan onder lei
ding van den heer A. J. Arisz.
Het programma is als volgt samengsteld:
„Heemsteedsch Gemengd koor", „Masker-
dans", „De Uil".
Mannenkwartet Caecilia IJmuiden: Ab-
schied von einer Mutter; „Zum Sanctus"
Meisjeskoor IJmuiden: „O, wie wunder-
schön", „Die Engelein".
Spaarndam's Gemengd koor: De Gypten,
„Trauergesang".
Knapenkoor IJmuiden: „Heeft u een siga
renbandje?"
IJmuiden's Mannenkoor: „Vlaamsche ker
mis", Zigeunerleven.
Mannenkwartet Harmonie Haarlem: Jesu
Dulcis Memoria, Grabgesang, Meiliedje.
Chr. Gemengd koor Bennebroek: Pater
Noster, „De Winter".
Tot slot zullen de gemengde koren geza-
De bescheiden Laughton.
(Van onzen corespondent)
LONDEN, 7 Juli.
Het werk voor de Rembrandtfilm in de
studio van de London Film Productions Ltd.
in Denham is thans een maand aan den
gang. Men leert bij een bezoek aan de
studio's, dat het maken van filmspelen traag
werk is, hoe koortsig er alles ook toe gaat
Die koortsigheid wordt verschaft door het
gesjouw met camera's van den eenen hoek
naar den anderen hoek van de studio, door
de hengelende microfoons, die in de lucht
zweven aan stalen armen om gewenscht ge
luid en de vereischte gesprekken op te vis-
schen. door de verschrikkelijke schijnwer
pers, die dan eens in deze dan weer in die
richting hun stralen uitschieten ,door de
kronkelende kabels met den electrischen
stroom, die als reuzenslangen over den vloer
glijden en door de korte aanwijzingen, die
de leiders en halve leiders uitschreeuwen.
En dan volgt plotseling een scherp com
mando „stilte"; alle geluid verstomt, de
spelers en speelsters maken hun gebaren en
zeggen hun woorden zoo zacht, dat het bijna
fluisteren is; de camera-man heeft zijn lens
op het tooneel gericht, een meetlint heeft
den juisten afstand aangegeven tusschen de
lens en den neus van den acteur of de ac
trice. De opneming duurt nauwelijks een
minuut. Scherp gefluit maakt er een einde
aan. De herrie keert in de studio terug. Deze
volgorde van werkzaamheid herhaalt zich
van drie tot tien maal totdat men meent
de beste opneming te hebben. Filmspelers
moeten klaarblijkelijk voor hun actie een
andere techniek volgen dan tooneelspelers
Het verloop der gebeurtenissen is in de
kleinste fragmenten verdeeld. Charles
Laughton en Gertrude Lawrence moesten
toen wij dezer dagen in Denham waren, een
toneel vol hevige gemoedsbeweging spelen
Laughton wilde er geen toeschouwers bij
hebben. Hij is op dit punt erg gevoelig en
wil niet door ongewone omstandigheden
worden afgeleid. Gertrude Lawrence vertelde
ons na afloop zij had haar terracotta ge
zichtje (de kleur is noodig voor het licht)
nog niet afgedaan dat het prachtig was
verloopen en dat zij zeer veel van haar rol
in de film hield. Toen wij haar vroegen
hoe zij het klaarspeelde in een halve mi
nuut den gemiddelden duur van een
tooneelfragment zich op te winden tot
de vereischte diepe ontroering die in haar
geval echte tranen bracht antwoordde zij
dat het een zaak is van techniek, die men
voor filmspel moet leeren, waarbij de er
varing van het tooneel niets helpt en die
men niet spoedig meester wordt, omdat men
eerst de tegenwoordigheid van zooveel zake
lijke medewerkers als de bedieners van lich
ten en camera's moet leeren veronacht
zamen.
Wel mochten wij tegenwoordig zijn bij de
opnenming van een tooneel in Rembrandt's
atelier, waar een model voor Koning Saul
voor het doek David harpspelend voor Saul
scheen te sputteren tegen het lange zitten
Het was maar goed, dat de camera het oog
strak gericht hield op dit Saul-model op het
podium van het atelier. Een afwijking naar
links of rechts zou een chaotische scène van
moderne toestellen, moderne bouwmate
rialen en een groep 20ste eeuwsche personen
met gezichten strak van belangstelling te
zien hebben gegeven.
Wij hebben ook een oogeniblik met Charles
Laughton gepraat. Hij wilde niet over de
film praten maar betuigde ons wel zijn diepe
bewondering voor de oude steden der Lage
Landen. Hij was bang, dat er van zijn ver
tolking van Rembrandt niets terecht zou
komen en dat wij. wanneer wij de film had
den gezien, hem bij de eerste gelegenheid een
pak slaag zouden geven.
Op deze merkwaardige wijze uitte zichr
hier de bescheidenheid van den kunste
naar.
A. K. VAN R.
menlij'k uitvoeren: „Ellen" van Olman. En
de mannenkoren: In Epiphania Domine van
Math. Neumann.
Een programma, dat zeker honderden
zangliefhebbers naar Groenendaal zal trek
ken.
DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN
van alle Abonnés van dit blad worden door
een specialen Redacteur en zijn talrijke
medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste
beantwoord.
De vragen moeten worden geadresseerd
aan het bureau van ons blad, met duidelijke
vermelding van naam en woonplaats.
De namen der vragers blijven redactie
geheim.
Vragen, waaraan naam en adres ontbreken
worden terzijde gelegd.
De antwoorden worden GEHEEL KOSTE
LOOS thuis bezorgd.
Alleen die vragen, welker beantwoording
voor vele anderen behalve den vrager, van
nut kan zijn, worden tevens in ons blad ge
plaatst.
VRAAG: Hoe bereidt men vanille-ijs?
ANTWOORD: Benoodigd: 12 eierdooiers, 1 L.
room, 220 gr. suiker, 1 stokje vanille. (Men kan
ook nemen: 8 eierdooiers, 1/2 L. room, 1/2 L.
melk, 240 gr. suiker, of: 6 eieren, 1/2 L. room,
1/2 L. melk, 240 gr. suiker; in beide gevallen
met 1 stokje vanille).
Klop de eieren, of eierdooiers zoo lang met de
suiker en het gespleten stokje vanille, tot alle
zaadjes uit het stokje verwijderd zijn. Maak de
melk of den enkelen room zoo warm, dat zij de
achterzijde van een houten lepel, die erin gesto
ken wordt, bedekt. Giet ze dan flink roerende bij
de dooiers (of eieren). Laat de massa, af en toe
roerend, koud worden. Giet ze dan door een zeef
in de omgespoelde ijsbus en laat ze bevriezen.
(Vul de ijsbus slechts voor 3/4 met de koude vla.
Sluit de bus en deksel, plaats er den slinger over.
Vul de opening tusschen bus en deksel met ge
hakt ijs en zout (3 deelen ijs op een deel zout),
maar zorg dat de laag, die bij het deksel komt
uit ijs bestaat. Draai nu den slinger zoo lang tot
de massa in de bus stijf geworden is. Neem de
spatel uit de bus, doe een kukje op het deksel,
vul de emmer geheel met geklopt ijs en zout, leg
ook wat ijs op het deksel en laat het ijs eenige
uren staan. (Gebruik liefst een Amerikaanschen
ijsemmer).
VRAAG: 1 Hoe bereid ik witte en chocolade
borstplaat op de gemakkelijkste en goedkoopste
wijze?
2. En hoe gewone zwarte balletjes?
3. Hoe bereid ik een zeer eenvoudig koekje?
ANTWOORD: 1. Benoodigd: 500 gr. suiker,
d.L. water, een of andere essence of koffie-extract
of 30 gr. cacao.
Giet het water op de suiker en laat deze op-
Scène uit de Rembrandtfilm: Rembrandt heeft zijn beroemd werk „De Nacht
wacht" voltooid en ontdekt, dat de eenige, die er waardeering voor heeft, zijn
zoontje is. V. 1. n. r.: Edward Chapman als Fabritius, Gertrude Lawrence als
Geertke Dirx, John Clements als Govert Flinck, Charles Laughton als Rembrandt
van Rijn en Richard Gofe als Titus, zijn zoon.
ZONDAG 12 JULI 1936.
HILVERSUM I, 1875 M.
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA,
6.00 VPRO., 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gram platen; 9.00 Postduivenberich
ten; 9.05 Tuinbouwpraatje; 9.30 Gram.pla
ten; 9.58 Postduivenberich ten; 10.00 Gram.-
platen; 10.30 VARA-orkest; 11.15 Gram.pl.;
11.30 VARA-orkest; 12.00 Omroeporkest en
solist; 12.50 Schilderij v. d. maand; 1.10 Om
roeporkest; 2.00 Boekbespreking; 2.30 Piano
recital; 3.00 Residentie-orkest en solist. (In
de pauzeOlympisch Appèl)4.30 Sportre
portage. Hierna Sportnieuws A.N.P. en Gra
mofoonplaten; 5.00 Mondaccordeonvereeni-
ging „Concordia"; 5.30 Sportpraatje; 5.50
Sportnieuws A.N.P.; 6.00 Causerie over de
Erasmus-herdenking; 6.30 Causerie over de
VCJC-kampen; 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst
8.00 Berichten A.N.P.Mededeelingen; 8.15
Concertgebouworkest en soliste; 9.05 Gram.-
platen; 9.10 AVRO-Aeolian-orkest m.m.v. so
listen en gem. sextet; 10.00 Radio-Journaal;
10.15 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-dansor-
kest en solist; (om 11.00 berichten A.N.P.)
HILVERSUM II, 301 M.
8.30 KRO., 9.30 NCRV., 12.15 KRO
5.00 NCRV., 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muziek;
9.50 Geref. kerkdienst; hierna: Gewijde mu
ziek; 12.15 KRO-orkest (om 1.00 boekbespre
king) 2.00 Vragenhalfuur; 2.30 Sted. orkest
Maastricht; 3.15 Mandoline-orkest „Sempre
Avanti"; 3.30 Sted orkest Maastricht; 4.15
Vervolg Mandoline-orkest; 4.30 Ziekenhalf-
uur; 5.00 Gewijde muziek; 5.50 Ned. Herv.
Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek; 7.45
Sportnieuws; 7.50 Voor slechthoorenden; 8.10
Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.20 KRO
orkest; KRO-Boys en Gram.platen; 10.30 Be
richten A.N.P.; 10.35 Gram.platen; 10.40 Epi
loog; 11.00 Esperanto-uitzending.
DROITWICH, 1500 M.
12.50 Het Dulay-kwintet; 1.20 Gram.pla
ten; 1.50 Vocaal kwartet; 2.20 Causerie over
bijenteelt; 2.40 Troise's Mandoline-orkest en
solist; 3.05 R. King's orkest; 3.35 Het BBC-
Theater-orkest en solist. 4.50 Kinder-Kerk-
dienst; 5.20 Causerie „Saving the world
through the Child". 5.40 Het Parkington-
kwintet; 6 20 Het Wingates Temperance-
orkest; 7.05 Causerie over een verkiezing in
1770. 7.20 BBC-orkest m.m.v. soliste; 8.15
Kerkd.; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Be
richten; 9.20 Radio-tooneel met muziek;
11.05 Epiloog.
lossing inkoken tot een druppel die van de lepel
valt een dunne draad trekt. Neem de massa van
het vuur, roer er in tot ze ondoorschijnend ge
worden is, voeg er dan de essence bij, Iaat de
borstplaat vrij stijf worden en giet ze zoo vlug
mogelijk uit in de ringen, die eenigen tijd in
koud water gestaan hebben en daarua op glad
wit papier gezet zijn. Keer de borstplaat als ze
stijf is met de ringen om, laat den onderkant
drogen en neem er dan de ringen af.
2. Ons niet bekend.
3. Zandkoekjes.
Benoodigd: 300 gr. bloem, 200 gr. boter, 150 gr.
basterdsuiker, 1/4 theelepel bakpoeder. Kneed
alles goed dooreen en laat een half uur rusten.
Rol het deeg daarna uit op een met bloem besto
ven tafel ter dikte van een gulden. Steek er (met
een glas) rondjes uit en leg die op een met bloem
bestoven bakblik en bak de koekjes in een matig
warmen oven ongeveer 15 minuten lichtbruin en
gaar.
VRAAG: 1. Hoe bereid ik croquetjes?
ANTWOORD: Croquetjes: 1. Benoodigd voor
ongeveer 8 croquetjes: 200 gr. vleeschresten,
iy2 d.L. melk of jus met water, 20 gr. tarwe
bloem, 25 gr. boter, wat peper, zout, nootmuscaat,
1/2 eetlepel gehakte peterselie, paar eetlepels
bloem, pannetje frituurvet (Delftsche slaolie,
Delfrite of Delfia).
Verwarm roerende de boter met de bloem tot
een gladde massa. Voeg daarbij langzamerhand
het vocht en laat het sausje even roerende door
koken (een paar minuten). Roer er het gehakte
of eenigszins grof gemaletn vleesch en de krui
den door. Laat het deeg uitgespreid op een plat
bord afkoelen tot het stevig is. Vorm er dan lang
werpige croquetjes van en wentel die in paneer
meel. Meng de bloem aan met een paar lepels
water tot een niet te dun papje, dompel daarin
de croquetjes en wentel ze daarna nog eens in
paneermeel. Zorg, dat een ijzeren potje met een
flinke hoeveelheid frituurvet in dien tijd zóö is
geworden dat er damp afkomt. Leg de croquetjes
erin, twee tot vier tegelijk. Laat ze een paar mi
nuten bakken (tot ze een knappend korstje krij
gen) en neem ze er dan uit met een schuimspaan.
Laat ze even op een stuk grauw papier uitlekken.
Leg ze op een schaaltje, waarop eerst een ge-
ouwen vingerdoekje is gelegd. Garneer ze met
takjes peterselie, die gewasschen goed afgedroogd
en een oogenblilt in het iets minder heete vet
gebakken zijn.
VRAAG: Hoe verdelg ik houtworm uit gepoli
toerde meubelen?
ANTWOORD: Goed inspuiten met benzine,
eenige keeren herhalen. Vervolgens de meubelen
met was goed in- en uitwrijven. Met benzine geen
vuur of vlam in de nabijheid.
VRAAG: Wat is een middel om mieren te ver-
RADIO-PARIS, 1648 M.
7.26 en 8.20 Gram.platen; 11.20 Orkestcon
cert; 12.20 Orgelconcert; 1.20 Orkestconcert;
3.05 Nat. orkest; 5.50 Het Ibos-orlaest; 7.50
Mandolineconcert; 9.05 Radio-tooneel; 11.05
Dansmuziek en populair concert.
KEULEN, 456 M.
6.20 Havenconcert; 11.20 Gram.platen;
12.20 Militair orkest, Hans Bund's orkest en
solisten; 3.20 Omroeporkest, -koor en solis
ten; 6.50 Cello en piano; 7.10 Volksliederen;
8.20 Gevar. programma; 10.50 Dansmuziek.
BRUSSEL, 322 M.
9.25 Gram.platen; 10.25 Orgelspel; Repor
tage; 11.25 Gram.platen; 11.35 Salon-orkest;
12.25 Max Alexys' orkest en reportage; 2.35
Omroeporkest; 2.50 Reportage; 3.00 Omroep
orkest en Gram.platen; 3.50 P. Godwin's or
kest; Reportage; 4.50 Gram.platen; 5.20
Dansmuziek; 6.20 Viool-recital; 7.20 Gram.
platen; 8.20 Omroeporkest en zang; 8.50 Eras
mus-herdenking; 9.35 Omroeporkest en
zang; 10.30 Gram.-platen; 10.50 Dansmu
ziek; 11.50 Gram.platen.
BRUSSEL, 484 M.
9.20 Gram.platen; 10.25 Salon-orkest; Re
portage; 11.25 12.25; 12.40 en 12.50 Gram.
platen; (In de pauze: Radio-tooneel en re
portage); 1.30 en 2.20 Gram.platen; 2.50 Re
portage; 3.00 Gram.platen; Orgelconcert;
4 05 Reportage; 4.30 en 7.35 Gram.platen;
8.20 Salon-orkest; 9.20 Symphonieconcert m.
m. v. solist; 11.00 Gram.platen; 11.20 Dans
muziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.20 Militaire marschen; 10.20 Berichten;
10.50 Kwartetconcert; 11.05 Weerbericht;
11.20 Dansmuziek.
MAANDAG 13 JULI.
HILVERSUM I. 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd door
de AVRO.
8.00 Orgelspel. 8.15 Gram. pl. 10.00 Morgen
wijding. 10.15 Gram. pl. 10.30 Ensemble J.
Kroon. 11.00 Voordracht. 11.30 Ensemble J.
Kroon. 12.30 Gram. pl. 12.45 Kovacs Lajos' or
kest. 1.30 Orgelconcert en zang. 2.15 Piano
recital, voordracht en gram. pl. 3.30 Het Om
roeporkest. 4.30 Muzikale causerie (met gr.
pl.). 5.30 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 Dans
muziek. 7.15 Gram. pl. 7.30 Viool en piano
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gram.
pl. 9.00 Radio-tooneel. 9.40 Omroeporkest en
soliste. (In de pauze viool ij pianospel). 11.00
Berichten ANP. 11.1012.00 Majo Marco's or
kest.
HILVERSUM II. 301 M.
NCRV - uitzending.
8.00 Schriftlezing. 8.15—9.30 Gram. pl. 10.30
Morgendienst, li.00 Chr. Lectuur. 11.3012.00
en 12.15 Gram. pl. 12.30 Orgelspel. 1.30 Gram.
pl. 145 Cello en piano. 2.45 Keukenpraatje. 3.15
—3.45 Gram. pl. 4,00 Bijbellezing. 5.00 Twee
cello's en piano 5.55 Gram. pi. 6.30 Vragenuur.
7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage.
3.00 Berichten ANP. 8.15 Gram. pl. Reportage
Chr. Padvinderskamp. 8.30 Openluchtconcert
(carillon, koren, bazuinblazers en de Verst.
Haarl. Orkestvereeniging). 10.00 Berichten A
NP. 10.05—11.30 Gram. pl.
DROITWICH, 1500 M.
11.20 Gram. pl. 12.05 Falkman's Apachen-
orkest met solist. 12.50 Het Sted. Orkest van
Whitby. 1.35 Orgelconcert. 2.20 Gram. pl. 2.50
Piano-recital. 3.20 Kwintet-concert. 4.05 De
clamatie. 4.20 Het Leslie and District Silver
orkest. 5.05 Viool en piano. 5.35 Het Schwiller
Strijksextet met soliste. 6.20 Berichten. 6.50
Het BBC Militair orkest met solist. 7.35 Het
Café Colette-orkest en solisten. 8.20 Het BBCt
orkest. 9.05 Dansmuziek. 9.50 Berichten. 10.20
Buitenlandsch overzicht. 10.35 Kamermuziek.
11.3512.20 Dansmuziek.
RADIO-PARIS, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gram. pl. 11.20 Orkestconcert.
2.50 Gram. pl. 4.20 Gevar. concert. 5.50 Parijsch
Symphonie-orkest. 8.20 Operette-uitzending.
9.05 Trio, voordracht en zang. 11.0512.35
Dansmuziek en populair concert.
KEULEN. 456 M.
6.50 Orkestconcert. 12.20 Omroepkleinorkest
en vocaal sextet. 12.35 Nedersakcisch Sympho
nie-orkest en solisten. 2.354 Bioscooporgel
concert. 4.20 Volksmuziek. 5.20 Volksliederen-
programma. 6.20 Vroolijk programma. 7.20
Gram. pl. 9.20 Omroepkleinorkest en solisten.
10.40 Literair muzikaal programma. 11.20-
12.20 Silez. Orkest vereeniging.
BRUSSEL, 322 M.
12.20 Gram. pl. 12.50 Salon-orkest. 1.30 Dans
muziek. 1.502.20 Gram. pl. 5.20 Salon-orkest.
6.50 en 7.20 Gram. pl. 8.20 Operette-uitzending.
10.3011.20 Dansmuziek.
BRUSSEL. 484 M.
12.20 Gram. pl. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Sa
lon-orkest. 1.502.20 Gram. pl. 5.20 P. God
win's orkest. 6.35 Gram. pl. 8.20 Omroep-or-
kest. 10.3011.20 Gram. pl.
delgen? Zij zitten achter mijn huis onder groote
trottoirtegels.
ANTWOORD Eenige malen per week petro
leum tusschen de tegels gieten.
VRAAG: 1. Wanneer men een huishoudster
met vacantie zendt, hoeveel kostgeld moet men
dan per dag betalen?
2. Is men tevens verplicht het reisgeld te beta
len?
ANTWOORD: 1. 1 per dag.
2. Neen, tenzij dit overeengekomen is.
VRAAG: Heeft een patroon het recht een dag
loon in te houden van mijn zoon, als deze het
huwelijk van zijn zuster bijwoont?
ANTWOORD: Ja.
VRAAG: Kan men zonder pas of bewijs van
Nederlanderschap naar België gaan? Of bestaat
er nog een ander document? Zoo ja, hoeveel zijn
de kosten hiervan en waar moet ik het aanvra
gen? Zoo neen, kan men dan een bewijs krijgen
dat voor drie personen geldig is?
ANTWOORD: Er bestaat alleen het bewijs van
Nederlandschap, dat verplicht is en aangevraagd
moet worden bij het bureau Bevolking, voorma
lig Postkantoor. Zijlstraat. Kosten 2.15. Elk be
wijs is slechts voor één persoon geldig.
(niet
VRAAG: Moet ik voor een huishoudster
intern) zegels plakken? Zoo ja, hoeveel?
ANTWOORD: 1 Ja.
2. Afhankelijk van den leeftijd.
VRAAG: Na hoeveel tijd is een gevonden voor
werp eigendom van den vinder?
ANTWOORD: Na een jaar en zes weken, mits
de wettelijk verplichte aangifte is gedaan.
VRAAG: Gaat er een boot van Amsterdam naar
Elburg? Zoo ja, hoe laat vertrekt die Zaterdags
en Zondags van Amsterdam en wat zijn de kos
ten?
ANTWOORD: Boot naar Harderwijk en dan
de autobus naar Elburg. Vertrek van Amsterdam
(de Ruyterkade, steiger B) op Maandag, Dinsdag,
Woensdag, Donderdag en Vrijdag 8.30 v.m. en
5.30 n.m., Zaterdag 8.30 v.m. en 2.30 en 7 uur
n.m. Des Zondags geen dienst,
VRAAG: Waar kan ik als beginneling zwem
les krijgen, om later voor de reddingsbrigade op
geleid te worden?
ANTWOORD: Aan elke zweminrichting in
Haarlem en omstreken.
I
Sommige vrouwen zijn geboren moeders.
Het zijn van die gelukkige stervelingen,
die met een rustige onfeilbare zekerheid de
aan haar zorgen toevertrouwde kinderen
door alle kwaaltjes en moeilijkheden der
eerste jaren heen helpen.
In de_ vrouw in het algemeen is óf de
vrouw óf de moeder overheerschend, doch
het soort vrouwen die wij hier bedoelen is
geheel moeder, in aanleg zoowel als in we
zen. Gelukkig diegenen onder haar die ge
legenheid vinden haar gaven tot volle ont
plooiing te brengen in een eigen gezin.
Er zijn moedersen Moeders
Er zijn moeders die de zorg voor haar kin
deren aan betaalde hulp overlaten; er zijn
moeders die het „maar zoowat" klaar spelen
zoo goed' en zoo kwaad als het gaat; er zijn
moeders die het met 'hart en zielver
keerd aanleggenen er zijn moeders die
zonder eenige inspanning door de zuivere
intuïtie van haar moeder instinct altijd dat
gene doenen laten, wat later blijkt de
eenige goede oplossing te zijn geweest.
„Opvoeden is toeval" zeggen sommigen;
als het goed uitkomt ben je een kraan en
versta je de kunst van opvoeden enals
er niets van terecht komt dan ligt het aan
het kind.
In de allereerste maanden, och, dan valt
er nog niet zooveel te moederen, d.w.z. nog
niet zooveel moreel op te voeden, want de
moreele lessen worden langs physieken weg
toegediend: honger, dorst, schreeuwen enz.
Het wiegen, in slaap sussen, dodeinen enz.
is uit den tijd, gelukkig! Want wat wij
een zacht schommelende beweging noemen,
is voor de teere hersentjes van een zuigeling
heelemaal niet zoo onschadelijk als velen
denken.
Och, het is zoo verleidelijk.... de peuter
is frisch gebaad en klaar voor het slaapje...
met zijn rose beentjes ligt hij te trappelen
op moeders schootde kleine garnalen
vingertjes grijpen naar alles, kraaiend van
gezondheid schijnt het kindje te bedelen om
eventjesnog heel eventjes
Och kom denkt ge, wat zal dat nu hin-
dren.één liedje.niet in slaap wiegen
natuurlijk.o neen ge weet wel toeter, dat
is niet goed.... maar zoo heel eventjes
het is toch ook zoo leukEn de misère
is aan den gang.
Kinderen zijn als jonge honden. Zij moe
ten de tucht voelen, anders krijgen zij zoo
heel ongemerkt aanleg tot dwingen-om-
meer, een aanleg die den grondslag vormt
voor een karakter, dat nimmer zal weten te
gehoorzamen. Dus als uw kleine schat
klaar is.... een, twee, drie in bed of wieg
en het licht uit. En dan vooral niet achter
kamerdeur of scherm blijven staan luisteren
„of hij wel slapen gaat".
Want o, het zijn zulke slimme rakkers.
Denk niet, dat uw gezonde boy of uw mol
lig meiske „er toch niets van hoort" dat gij
daar even staatmis hoorAls zij praten
kunnen zullen zij u na een poosje een dood
gewoon vraagje doen, alsof gij op een stoel
voor het bedje zat en daarmee het toewijs
leveren, dat ze o zoo best weten dat gij daar
staat. De natuur zorgt steeds voor compen
satie en wat de peuters aan ontwikkeling
missen, zal hun zeker dubbel toegemeten
worden in de fijnere werking hunner gehoor
zenuwen. Ook bij de heele kleintjes werkt
toegevendheid verkeerd, daar het in de
meeste gevallen de vastgestelde orde van
zaken omverwerpt.
Hebt gij vastgestelde uren voor de voe
ding, houd u daar dan ook aan en denkt
niet, als de bengel zich te vroeg meldt: dat
is gezond, hij heeft honger.
Want dan zal morgen het eetsignaal nog
wat eerder klinken engij zijt reddeloos
verloren.
De verkeerde angst dat uw kind een oogen
blikje schreeuwt, vindt een oorzaak in een
verkeerde liefde. Sommige moeders staan bij
iedere schreeuwparty klaar met voedsel en
berokkenen haar baby daarmee veel kwaad.
Immers, is het verdriet er een oogenblik
mee gestild, de oorzaak neemt men er niet
mee weg, terwijl men de gansche spijsver
tering van het kleintje in de war dreigt te
sturen.
Het is een veel voorkomende dwaling, te
denken, dat een kind op zijn vijfde of vier
de jaar aan de opvoeding moet gaan geloo-
ven. Tegen dien tijd moet een kind reeds op
gevoed zijn.
De opvoeding begint niet met de school
jaren, maar eerder, veel eerder: de opvoe
ding begint den eersten dag na de geboorte!
AMY GROSKAMP-TEN HAVE.