fok yearn stLtttfi Rubriek voor Vragen. Middelbare Technische School De Rembrandtfilm in wording. RECEPTEN PROGRAMMA ZATERDAG 11 JUEI 1936 Bakerpraatjes. RECHTZAKEN TOCHTJES DIVERSEN Overgangsexamens. HAARLEM Vrijdag. Bevorderd van het eerste naar het tweede studiejaar: Af deeling Bouwkunde: J. Cupido, IJmuiden, J. M. van Gasteren, Haarlem; J. J. Hooger- vorst, W. Kok, Haarlem; J. Kops, Heiloo; P. A. Leemhuis, Bloemendaal; A. G. Postma, Deventer; B. G. Rexwinkel, Haarlem; J, G. F. Swemle, Hillegom; J. v. Zwieten, Haarlem. Afgewezen 5, Herexamen 2. Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: P. van den Broek, W. van der Eyk, Haarlem; M. Glimmerveen, Amsterdam; J. E. Hellings, Heemstede; A. A. Hofman, Haarlem; J. G. A. Huitker, 's-Gravenhage; M. F. Koert, Oegst- geest; L. Kuyper, Heemstede; M. L. Lindhout, Haarlem; D. Luyendijk, Zandvoort; N. W. Melchers, Amsterdam; J. E. Panman, F. P. Pieterse, Haarlem; F. Potman, Goor; F. van Praagh, 's-Gravenhage; J. Prins, IJmuiden; A. Stroeve, 's-Gravenhage; J. Visser, Henge lo (O). Afgewezen 6, herexamen 1. Afdeeling Werktuigbouwkunde: P. J. Barn- horn, Haarlem; L. Boot, Alphen a. d. Rijn; Th. J. Broers, 's-Gravenhage; K. Buitenhuis, Heemstede; F. J. Dalhuizen, Hengelo (O.); P. Hendriks, 's-Gravenhage; F. van Hout, Haar lem; P. J. Keyman, Alkmaar; J. Klingen, Haarlem; I. D. Kuipers, Wassenaar; J. van der Land, Bloemendaal; S. Lisser, Heemstede C. A. Lukaart, J. Moll, J. R. Ott, Haarlem; F. A. Pulle, 's-Gravenhage; J. Chr. A. Rhee Heemstede; J. Ruysenaars, Haarlem; A. F. M. A. Sauter, Heemstede; N. Seyffert, Haarlem N. G. van der Steeg, 's-Gravenhage; Steegstra, Haarlem; A. Stevenhage, Haarlem, Afgewezen 10, herexamen 5. Afdeeling Electrotechniek: A. B. Bronkhorst, 's-Gravenhage; H. J. M. Fischer, Alkmaar; R, van Graft, St. Pancras; F. M. Hauber, Haar lem; S. J. Hellings, Heemstede; N. Huvers Heemstede; H. A. van der Laan, Haarlem H. Loven, Rijswijk; H. de Mare, A. Nijhuis 's-Gravenhage; J. C. Roelofs, Haarlem; G C. Roelse, ApeloornH. A. E. Spaanenburg Deventer; A. Stam, IJmuiden; A. H. Tomson Scheveningen; K. Wilgenhof, Beverwijk; M W. Zonneveld, IJmuiden. Afgewezen 8, herexamen 1. Afdeeling Scheepsbouwkunde: J. J. C. Brus- saard, Bloemendaal. Afgewezen 3. Herexa men 2. Afdeeling Vliegtuigbouwkunde: J. van den Arend, Wijk aan Duin; J. M. Bakker, Nieuw Vennep; E. J. A. Creveld, Haarlem; A. van Hooft, Haarlem; J. H. Hultzer, Aerdenhout W. H. Kruissink, Koekange; W. A. Mans, N P. van der Meulen, Haarlem; C. A. Ooster huis, 's-Gravenhage; J. Schaap, Wijk aan Zee en Duin; W. Schalken, Heemstede; J. A. Va lentijn, H. P. Valentijn, Haarlem. Afgewezen I, Herexamen 4. Van het tweede studiejaar naar het practi sche leerjaar: Afdeeling Bouwkunde: W. Baas P. Buur, J. Goedhart, Alkmaar; W. G. de Groot Amsterdam; C. Hulsebos, Abbenes; W. J. de Jongh, Haarlem: P. J. J. van der Putten Heemstede; J. Raven, Schagen; J. Weener, Haarlem. Afgewezen 6. Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: H Hartels, A. H. Beenhakker, Haarlem; J. P Blaauw, Hoorn; D. Boom, Amsterdam; P Boon, IJmuiden; H. Eebes, H. Ferwerda, Haar lem; G. J. de Graaff. Oegstgeest; S. J. Grou stra, Haarlem; J. N. Houtkooper, D. A. Krayen- hoff van derTeur, Alkmaar; D. W. A. Neuhuys Halfweg; J. J. van Noort, Haarlem; F. H. Nij- hof, 's-Gravenhage; G. Schuilwerve, Rijswijk; L. Stavast, Haarlem; R. Timmerman, Amster dam; E. Vinke, Haarlem. Herexamen 2, Afge wezen 2. Afdeeling Werktuigbouwkunde: M. Beun Haarlem; N. D. Boevink, Hengelo (O.), J. van Effen, Aerdenhout; F. van Eykern, Haarlem; K. van Gilst, 's-Gravenhage; W. Horst, Haar lem; E. W. ter Horst, Hengelo (O.); J. G. Hout graaf, Haarlem; J. C. Huender, Wijk aan Zee; T. A. Huiting, Haarlem; W. J. Kaufman Heem stede; H. G. N. J. Kleingeld, 's-Gravenhage: A Kruyshoop, Aerdenhout; N. G. Kuiper, Haren karspel; W. van de Linde, Aerdenhout; C. J. P. van Lunteren, Haarlem; D. Ochtman, Haar lem; A. H. Saltet, 's-Gravenhage; A. A. Sche pers, Leiden; W. J. M. van Seggelen, 's-Gra venhage; F. M. Seljee, Haarlem; W. F. Slieker Haarlem; J. Versloot, J. J. Zeegers, 's-Gra venhage. Herexamen 1. Afgewezen 12. Afdeeling Electrotechniek: H. van den Berg, Alkmaar; A. Bolier, E. Boslooper, Haarlem; G. A. Bus, Nieuw Vennep; H. G. Bruining, Wa geningen; P. Clement, C. F. Cramer, N. Dijk stra, H. J. W. Griede, B. Hagen, Haarlem; L. Hupkes, Arnhem; B. D. Oonk, Haarlem; A. B. Pot, Alkmaar; A. Riel, 's GravenhageP. D. van der Schaar, Haarlem; J. Schelling, Heem stede; H. van der Toorn, 's Gravenhage; N. Wing, Easton, Heemstede; B. van Wijk, Lei derdorp; Th. A. van Wijk, 's Gravenhage. Herexamen 4, afgewezen 3. Afdeeling Scheepsbouwkunde: H. Assel bergs, Bloemendaal; J. A. van Heel, Goes; P. M. A. Huurman, Bussum; A. N. Nolke, Haar lem; W. E. C. Waalewijn, Haarlem. Herexamen 2. Van het tweede studiejaar tot het laatste studiejaar: Afdeeling Bouwkunde: G. Aling, Heemste de; W. K. de Wijs, Enschede. Herexamen 1. Afdeeling Weg- en Waterbouwkunde: P. Blad, Haarlem. Herexamen 1. Afdeeling Werktuigbouwkunde: G. J. Boon tjes, Schagen; H. J. S. Bijl, Haarlem; F. Har temink, Loosduinen; M. G. Kuilman, 's Gra venhage; E. J. van Mens, Wassenaar; P. A. A. Nederpeld, 's Gravenhage; R. P. Offringa, Nieuw Vennep; J. L. Reyns, 's Gravenhage; F. Telkamp, Hillegom; A. de Vries; 's Graven hage. Afgewezen 1. Afdeeling Electrotechniek: L. J. H. Brand, Soestdijk; H. J. de Bruin, Bloemendaal; E. J. H. Dalmijn, 's Gravenhage; J. Goedkoop, Am sterdam; H. Klupper, Haarlem; Chr. Snel, C. Th. Verboom, 's Gravenhage. VOCAAL CONCERT IN HET WANDEL BOSCH GROENENDAAL. Zondag 12 Juli a.s. te 2.30 uur geeft het Heemsteedsch Gemengd koor ,,Houdt Onder ling Vriendschap" een concert in Groenen- daal, waaraan zullen medewerken: IJmui- den's Mannenkoor, IJmuiden's Knapenkoor, IJmuiden's Meisjeskoor, Mannenkwartet „Caecilia" IJmuiden, Spaarndam's Gemengd koor, Mannenkwartet „Harmonie" Haarlem en het Chr. Gem. koor Bennebroek. Alle koren en kwartetten staan onder lei ding van den heer A. J. Arisz. Het programma is als volgt samengsteld: „Heemsteedsch Gemengd koor", „Masker- dans", „De Uil". Mannenkwartet Caecilia IJmuiden: Ab- schied von einer Mutter; „Zum Sanctus" Meisjeskoor IJmuiden: „O, wie wunder- schön", „Die Engelein". Spaarndam's Gemengd koor: De Gypten, „Trauergesang". Knapenkoor IJmuiden: „Heeft u een siga renbandje?" IJmuiden's Mannenkoor: „Vlaamsche ker mis", Zigeunerleven. Mannenkwartet Harmonie Haarlem: Jesu Dulcis Memoria, Grabgesang, Meiliedje. Chr. Gemengd koor Bennebroek: Pater Noster, „De Winter". Tot slot zullen de gemengde koren geza- De bescheiden Laughton. (Van onzen corespondent) LONDEN, 7 Juli. Het werk voor de Rembrandtfilm in de studio van de London Film Productions Ltd. in Denham is thans een maand aan den gang. Men leert bij een bezoek aan de studio's, dat het maken van filmspelen traag werk is, hoe koortsig er alles ook toe gaat Die koortsigheid wordt verschaft door het gesjouw met camera's van den eenen hoek naar den anderen hoek van de studio, door de hengelende microfoons, die in de lucht zweven aan stalen armen om gewenscht ge luid en de vereischte gesprekken op te vis- schen. door de verschrikkelijke schijnwer pers, die dan eens in deze dan weer in die richting hun stralen uitschieten ,door de kronkelende kabels met den electrischen stroom, die als reuzenslangen over den vloer glijden en door de korte aanwijzingen, die de leiders en halve leiders uitschreeuwen. En dan volgt plotseling een scherp com mando „stilte"; alle geluid verstomt, de spelers en speelsters maken hun gebaren en zeggen hun woorden zoo zacht, dat het bijna fluisteren is; de camera-man heeft zijn lens op het tooneel gericht, een meetlint heeft den juisten afstand aangegeven tusschen de lens en den neus van den acteur of de ac trice. De opneming duurt nauwelijks een minuut. Scherp gefluit maakt er een einde aan. De herrie keert in de studio terug. Deze volgorde van werkzaamheid herhaalt zich van drie tot tien maal totdat men meent de beste opneming te hebben. Filmspelers moeten klaarblijkelijk voor hun actie een andere techniek volgen dan tooneelspelers Het verloop der gebeurtenissen is in de kleinste fragmenten verdeeld. Charles Laughton en Gertrude Lawrence moesten toen wij dezer dagen in Denham waren, een toneel vol hevige gemoedsbeweging spelen Laughton wilde er geen toeschouwers bij hebben. Hij is op dit punt erg gevoelig en wil niet door ongewone omstandigheden worden afgeleid. Gertrude Lawrence vertelde ons na afloop zij had haar terracotta ge zichtje (de kleur is noodig voor het licht) nog niet afgedaan dat het prachtig was verloopen en dat zij zeer veel van haar rol in de film hield. Toen wij haar vroegen hoe zij het klaarspeelde in een halve mi nuut den gemiddelden duur van een tooneelfragment zich op te winden tot de vereischte diepe ontroering die in haar geval echte tranen bracht antwoordde zij dat het een zaak is van techniek, die men voor filmspel moet leeren, waarbij de er varing van het tooneel niets helpt en die men niet spoedig meester wordt, omdat men eerst de tegenwoordigheid van zooveel zake lijke medewerkers als de bedieners van lich ten en camera's moet leeren veronacht zamen. Wel mochten wij tegenwoordig zijn bij de opnenming van een tooneel in Rembrandt's atelier, waar een model voor Koning Saul voor het doek David harpspelend voor Saul scheen te sputteren tegen het lange zitten Het was maar goed, dat de camera het oog strak gericht hield op dit Saul-model op het podium van het atelier. Een afwijking naar links of rechts zou een chaotische scène van moderne toestellen, moderne bouwmate rialen en een groep 20ste eeuwsche personen met gezichten strak van belangstelling te zien hebben gegeven. Wij hebben ook een oogeniblik met Charles Laughton gepraat. Hij wilde niet over de film praten maar betuigde ons wel zijn diepe bewondering voor de oude steden der Lage Landen. Hij was bang, dat er van zijn ver tolking van Rembrandt niets terecht zou komen en dat wij. wanneer wij de film had den gezien, hem bij de eerste gelegenheid een pak slaag zouden geven. Op deze merkwaardige wijze uitte zichr hier de bescheidenheid van den kunste naar. A. K. VAN R. menlij'k uitvoeren: „Ellen" van Olman. En de mannenkoren: In Epiphania Domine van Math. Neumann. Een programma, dat zeker honderden zangliefhebbers naar Groenendaal zal trek ken. DUIDELIJK GESTELDE VRAGEN van alle Abonnés van dit blad worden door een specialen Redacteur en zijn talrijke medewerkers zoo mogelijk en ten spoedigste beantwoord. De vragen moeten worden geadresseerd aan het bureau van ons blad, met duidelijke vermelding van naam en woonplaats. De namen der vragers blijven redactie geheim. Vragen, waaraan naam en adres ontbreken worden terzijde gelegd. De antwoorden worden GEHEEL KOSTE LOOS thuis bezorgd. Alleen die vragen, welker beantwoording voor vele anderen behalve den vrager, van nut kan zijn, worden tevens in ons blad ge plaatst. VRAAG: Hoe bereidt men vanille-ijs? ANTWOORD: Benoodigd: 12 eierdooiers, 1 L. room, 220 gr. suiker, 1 stokje vanille. (Men kan ook nemen: 8 eierdooiers, 1/2 L. room, 1/2 L. melk, 240 gr. suiker, of: 6 eieren, 1/2 L. room, 1/2 L. melk, 240 gr. suiker; in beide gevallen met 1 stokje vanille). Klop de eieren, of eierdooiers zoo lang met de suiker en het gespleten stokje vanille, tot alle zaadjes uit het stokje verwijderd zijn. Maak de melk of den enkelen room zoo warm, dat zij de achterzijde van een houten lepel, die erin gesto ken wordt, bedekt. Giet ze dan flink roerende bij de dooiers (of eieren). Laat de massa, af en toe roerend, koud worden. Giet ze dan door een zeef in de omgespoelde ijsbus en laat ze bevriezen. (Vul de ijsbus slechts voor 3/4 met de koude vla. Sluit de bus en deksel, plaats er den slinger over. Vul de opening tusschen bus en deksel met ge hakt ijs en zout (3 deelen ijs op een deel zout), maar zorg dat de laag, die bij het deksel komt uit ijs bestaat. Draai nu den slinger zoo lang tot de massa in de bus stijf geworden is. Neem de spatel uit de bus, doe een kukje op het deksel, vul de emmer geheel met geklopt ijs en zout, leg ook wat ijs op het deksel en laat het ijs eenige uren staan. (Gebruik liefst een Amerikaanschen ijsemmer). VRAAG: 1 Hoe bereid ik witte en chocolade borstplaat op de gemakkelijkste en goedkoopste wijze? 2. En hoe gewone zwarte balletjes? 3. Hoe bereid ik een zeer eenvoudig koekje? ANTWOORD: 1. Benoodigd: 500 gr. suiker, d.L. water, een of andere essence of koffie-extract of 30 gr. cacao. Giet het water op de suiker en laat deze op- Scène uit de Rembrandtfilm: Rembrandt heeft zijn beroemd werk „De Nacht wacht" voltooid en ontdekt, dat de eenige, die er waardeering voor heeft, zijn zoontje is. V. 1. n. r.: Edward Chapman als Fabritius, Gertrude Lawrence als Geertke Dirx, John Clements als Govert Flinck, Charles Laughton als Rembrandt van Rijn en Richard Gofe als Titus, zijn zoon. ZONDAG 12 JULI 1936. HILVERSUM I, 1875 M. 8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA, 6.00 VPRO., 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gram platen; 9.00 Postduivenberich ten; 9.05 Tuinbouwpraatje; 9.30 Gram.pla ten; 9.58 Postduivenberich ten; 10.00 Gram.- platen; 10.30 VARA-orkest; 11.15 Gram.pl.; 11.30 VARA-orkest; 12.00 Omroeporkest en solist; 12.50 Schilderij v. d. maand; 1.10 Om roeporkest; 2.00 Boekbespreking; 2.30 Piano recital; 3.00 Residentie-orkest en solist. (In de pauzeOlympisch Appèl)4.30 Sportre portage. Hierna Sportnieuws A.N.P. en Gra mofoonplaten; 5.00 Mondaccordeonvereeni- ging „Concordia"; 5.30 Sportpraatje; 5.50 Sportnieuws A.N.P.; 6.00 Causerie over de Erasmus-herdenking; 6.30 Causerie over de VCJC-kampen; 6.45 Ned. Herv. Kerkdienst 8.00 Berichten A.N.P.Mededeelingen; 8.15 Concertgebouworkest en soliste; 9.05 Gram.- platen; 9.10 AVRO-Aeolian-orkest m.m.v. so listen en gem. sextet; 10.00 Radio-Journaal; 10.15 Kovacs Lajos' orkest, AVRO-dansor- kest en solist; (om 11.00 berichten A.N.P.) HILVERSUM II, 301 M. 8.30 KRO., 9.30 NCRV., 12.15 KRO 5.00 NCRV., 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muziek; 9.50 Geref. kerkdienst; hierna: Gewijde mu ziek; 12.15 KRO-orkest (om 1.00 boekbespre king) 2.00 Vragenhalfuur; 2.30 Sted. orkest Maastricht; 3.15 Mandoline-orkest „Sempre Avanti"; 3.30 Sted orkest Maastricht; 4.15 Vervolg Mandoline-orkest; 4.30 Ziekenhalf- uur; 5.00 Gewijde muziek; 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek; 7.45 Sportnieuws; 7.50 Voor slechthoorenden; 8.10 Berichten A.N.P. Mededeelingen; 8.20 KRO orkest; KRO-Boys en Gram.platen; 10.30 Be richten A.N.P.; 10.35 Gram.platen; 10.40 Epi loog; 11.00 Esperanto-uitzending. DROITWICH, 1500 M. 12.50 Het Dulay-kwintet; 1.20 Gram.pla ten; 1.50 Vocaal kwartet; 2.20 Causerie over bijenteelt; 2.40 Troise's Mandoline-orkest en solist; 3.05 R. King's orkest; 3.35 Het BBC- Theater-orkest en solist. 4.50 Kinder-Kerk- dienst; 5.20 Causerie „Saving the world through the Child". 5.40 Het Parkington- kwintet; 6 20 Het Wingates Temperance- orkest; 7.05 Causerie over een verkiezing in 1770. 7.20 BBC-orkest m.m.v. soliste; 8.15 Kerkd.; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Be richten; 9.20 Radio-tooneel met muziek; 11.05 Epiloog. lossing inkoken tot een druppel die van de lepel valt een dunne draad trekt. Neem de massa van het vuur, roer er in tot ze ondoorschijnend ge worden is, voeg er dan de essence bij, Iaat de borstplaat vrij stijf worden en giet ze zoo vlug mogelijk uit in de ringen, die eenigen tijd in koud water gestaan hebben en daarua op glad wit papier gezet zijn. Keer de borstplaat als ze stijf is met de ringen om, laat den onderkant drogen en neem er dan de ringen af. 2. Ons niet bekend. 3. Zandkoekjes. Benoodigd: 300 gr. bloem, 200 gr. boter, 150 gr. basterdsuiker, 1/4 theelepel bakpoeder. Kneed alles goed dooreen en laat een half uur rusten. Rol het deeg daarna uit op een met bloem besto ven tafel ter dikte van een gulden. Steek er (met een glas) rondjes uit en leg die op een met bloem bestoven bakblik en bak de koekjes in een matig warmen oven ongeveer 15 minuten lichtbruin en gaar. VRAAG: 1. Hoe bereid ik croquetjes? ANTWOORD: Croquetjes: 1. Benoodigd voor ongeveer 8 croquetjes: 200 gr. vleeschresten, iy2 d.L. melk of jus met water, 20 gr. tarwe bloem, 25 gr. boter, wat peper, zout, nootmuscaat, 1/2 eetlepel gehakte peterselie, paar eetlepels bloem, pannetje frituurvet (Delftsche slaolie, Delfrite of Delfia). Verwarm roerende de boter met de bloem tot een gladde massa. Voeg daarbij langzamerhand het vocht en laat het sausje even roerende door koken (een paar minuten). Roer er het gehakte of eenigszins grof gemaletn vleesch en de krui den door. Laat het deeg uitgespreid op een plat bord afkoelen tot het stevig is. Vorm er dan lang werpige croquetjes van en wentel die in paneer meel. Meng de bloem aan met een paar lepels water tot een niet te dun papje, dompel daarin de croquetjes en wentel ze daarna nog eens in paneermeel. Zorg, dat een ijzeren potje met een flinke hoeveelheid frituurvet in dien tijd zóö is geworden dat er damp afkomt. Leg de croquetjes erin, twee tot vier tegelijk. Laat ze een paar mi nuten bakken (tot ze een knappend korstje krij gen) en neem ze er dan uit met een schuimspaan. Laat ze even op een stuk grauw papier uitlekken. Leg ze op een schaaltje, waarop eerst een ge- ouwen vingerdoekje is gelegd. Garneer ze met takjes peterselie, die gewasschen goed afgedroogd en een oogenblilt in het iets minder heete vet gebakken zijn. VRAAG: Hoe verdelg ik houtworm uit gepoli toerde meubelen? ANTWOORD: Goed inspuiten met benzine, eenige keeren herhalen. Vervolgens de meubelen met was goed in- en uitwrijven. Met benzine geen vuur of vlam in de nabijheid. VRAAG: Wat is een middel om mieren te ver- RADIO-PARIS, 1648 M. 7.26 en 8.20 Gram.platen; 11.20 Orkestcon cert; 12.20 Orgelconcert; 1.20 Orkestconcert; 3.05 Nat. orkest; 5.50 Het Ibos-orlaest; 7.50 Mandolineconcert; 9.05 Radio-tooneel; 11.05 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 6.20 Havenconcert; 11.20 Gram.platen; 12.20 Militair orkest, Hans Bund's orkest en solisten; 3.20 Omroeporkest, -koor en solis ten; 6.50 Cello en piano; 7.10 Volksliederen; 8.20 Gevar. programma; 10.50 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 M. 9.25 Gram.platen; 10.25 Orgelspel; Repor tage; 11.25 Gram.platen; 11.35 Salon-orkest; 12.25 Max Alexys' orkest en reportage; 2.35 Omroeporkest; 2.50 Reportage; 3.00 Omroep orkest en Gram.platen; 3.50 P. Godwin's or kest; Reportage; 4.50 Gram.platen; 5.20 Dansmuziek; 6.20 Viool-recital; 7.20 Gram. platen; 8.20 Omroeporkest en zang; 8.50 Eras mus-herdenking; 9.35 Omroeporkest en zang; 10.30 Gram.-platen; 10.50 Dansmu ziek; 11.50 Gram.platen. BRUSSEL, 484 M. 9.20 Gram.platen; 10.25 Salon-orkest; Re portage; 11.25 12.25; 12.40 en 12.50 Gram. platen; (In de pauze: Radio-tooneel en re portage); 1.30 en 2.20 Gram.platen; 2.50 Re portage; 3.00 Gram.platen; Orgelconcert; 4 05 Reportage; 4.30 en 7.35 Gram.platen; 8.20 Salon-orkest; 9.20 Symphonieconcert m. m. v. solist; 11.00 Gram.platen; 11.20 Dans muziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.20 Militaire marschen; 10.20 Berichten; 10.50 Kwartetconcert; 11.05 Weerbericht; 11.20 Dansmuziek. MAANDAG 13 JULI. HILVERSUM I. 1875 M. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Orgelspel. 8.15 Gram. pl. 10.00 Morgen wijding. 10.15 Gram. pl. 10.30 Ensemble J. Kroon. 11.00 Voordracht. 11.30 Ensemble J. Kroon. 12.30 Gram. pl. 12.45 Kovacs Lajos' or kest. 1.30 Orgelconcert en zang. 2.15 Piano recital, voordracht en gram. pl. 3.30 Het Om roeporkest. 4.30 Muzikale causerie (met gr. pl.). 5.30 Kovacs Lajos' orkest. 6.30 Dans muziek. 7.15 Gram. pl. 7.30 Viool en piano 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gram. pl. 9.00 Radio-tooneel. 9.40 Omroeporkest en soliste. (In de pauze viool ij pianospel). 11.00 Berichten ANP. 11.1012.00 Majo Marco's or kest. HILVERSUM II. 301 M. NCRV - uitzending. 8.00 Schriftlezing. 8.15—9.30 Gram. pl. 10.30 Morgendienst, li.00 Chr. Lectuur. 11.3012.00 en 12.15 Gram. pl. 12.30 Orgelspel. 1.30 Gram. pl. 145 Cello en piano. 2.45 Keukenpraatje. 3.15 —3.45 Gram. pl. 4,00 Bijbellezing. 5.00 Twee cello's en piano 5.55 Gram. pi. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 3.00 Berichten ANP. 8.15 Gram. pl. Reportage Chr. Padvinderskamp. 8.30 Openluchtconcert (carillon, koren, bazuinblazers en de Verst. Haarl. Orkestvereeniging). 10.00 Berichten A NP. 10.05—11.30 Gram. pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 Gram. pl. 12.05 Falkman's Apachen- orkest met solist. 12.50 Het Sted. Orkest van Whitby. 1.35 Orgelconcert. 2.20 Gram. pl. 2.50 Piano-recital. 3.20 Kwintet-concert. 4.05 De clamatie. 4.20 Het Leslie and District Silver orkest. 5.05 Viool en piano. 5.35 Het Schwiller Strijksextet met soliste. 6.20 Berichten. 6.50 Het BBC Militair orkest met solist. 7.35 Het Café Colette-orkest en solisten. 8.20 Het BBCt orkest. 9.05 Dansmuziek. 9.50 Berichten. 10.20 Buitenlandsch overzicht. 10.35 Kamermuziek. 11.3512.20 Dansmuziek. RADIO-PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gram. pl. 11.20 Orkestconcert. 2.50 Gram. pl. 4.20 Gevar. concert. 5.50 Parijsch Symphonie-orkest. 8.20 Operette-uitzending. 9.05 Trio, voordracht en zang. 11.0512.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN. 456 M. 6.50 Orkestconcert. 12.20 Omroepkleinorkest en vocaal sextet. 12.35 Nedersakcisch Sympho nie-orkest en solisten. 2.354 Bioscooporgel concert. 4.20 Volksmuziek. 5.20 Volksliederen- programma. 6.20 Vroolijk programma. 7.20 Gram. pl. 9.20 Omroepkleinorkest en solisten. 10.40 Literair muzikaal programma. 11.20- 12.20 Silez. Orkest vereeniging. BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gram. pl. 12.50 Salon-orkest. 1.30 Dans muziek. 1.502.20 Gram. pl. 5.20 Salon-orkest. 6.50 en 7.20 Gram. pl. 8.20 Operette-uitzending. 10.3011.20 Dansmuziek. BRUSSEL. 484 M. 12.20 Gram. pl. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Sa lon-orkest. 1.502.20 Gram. pl. 5.20 P. God win's orkest. 6.35 Gram. pl. 8.20 Omroep-or- kest. 10.3011.20 Gram. pl. delgen? Zij zitten achter mijn huis onder groote trottoirtegels. ANTWOORD Eenige malen per week petro leum tusschen de tegels gieten. VRAAG: 1. Wanneer men een huishoudster met vacantie zendt, hoeveel kostgeld moet men dan per dag betalen? 2. Is men tevens verplicht het reisgeld te beta len? ANTWOORD: 1. 1 per dag. 2. Neen, tenzij dit overeengekomen is. VRAAG: Heeft een patroon het recht een dag loon in te houden van mijn zoon, als deze het huwelijk van zijn zuster bijwoont? ANTWOORD: Ja. VRAAG: Kan men zonder pas of bewijs van Nederlanderschap naar België gaan? Of bestaat er nog een ander document? Zoo ja, hoeveel zijn de kosten hiervan en waar moet ik het aanvra gen? Zoo neen, kan men dan een bewijs krijgen dat voor drie personen geldig is? ANTWOORD: Er bestaat alleen het bewijs van Nederlandschap, dat verplicht is en aangevraagd moet worden bij het bureau Bevolking, voorma lig Postkantoor. Zijlstraat. Kosten 2.15. Elk be wijs is slechts voor één persoon geldig. (niet VRAAG: Moet ik voor een huishoudster intern) zegels plakken? Zoo ja, hoeveel? ANTWOORD: 1 Ja. 2. Afhankelijk van den leeftijd. VRAAG: Na hoeveel tijd is een gevonden voor werp eigendom van den vinder? ANTWOORD: Na een jaar en zes weken, mits de wettelijk verplichte aangifte is gedaan. VRAAG: Gaat er een boot van Amsterdam naar Elburg? Zoo ja, hoe laat vertrekt die Zaterdags en Zondags van Amsterdam en wat zijn de kos ten? ANTWOORD: Boot naar Harderwijk en dan de autobus naar Elburg. Vertrek van Amsterdam (de Ruyterkade, steiger B) op Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrijdag 8.30 v.m. en 5.30 n.m., Zaterdag 8.30 v.m. en 2.30 en 7 uur n.m. Des Zondags geen dienst, VRAAG: Waar kan ik als beginneling zwem les krijgen, om later voor de reddingsbrigade op geleid te worden? ANTWOORD: Aan elke zweminrichting in Haarlem en omstreken. I Sommige vrouwen zijn geboren moeders. Het zijn van die gelukkige stervelingen, die met een rustige onfeilbare zekerheid de aan haar zorgen toevertrouwde kinderen door alle kwaaltjes en moeilijkheden der eerste jaren heen helpen. In de_ vrouw in het algemeen is óf de vrouw óf de moeder overheerschend, doch het soort vrouwen die wij hier bedoelen is geheel moeder, in aanleg zoowel als in we zen. Gelukkig diegenen onder haar die ge legenheid vinden haar gaven tot volle ont plooiing te brengen in een eigen gezin. Er zijn moedersen Moeders Er zijn moeders die de zorg voor haar kin deren aan betaalde hulp overlaten; er zijn moeders die het „maar zoowat" klaar spelen zoo goed' en zoo kwaad als het gaat; er zijn moeders die het met 'hart en zielver keerd aanleggenen er zijn moeders die zonder eenige inspanning door de zuivere intuïtie van haar moeder instinct altijd dat gene doenen laten, wat later blijkt de eenige goede oplossing te zijn geweest. „Opvoeden is toeval" zeggen sommigen; als het goed uitkomt ben je een kraan en versta je de kunst van opvoeden enals er niets van terecht komt dan ligt het aan het kind. In de allereerste maanden, och, dan valt er nog niet zooveel te moederen, d.w.z. nog niet zooveel moreel op te voeden, want de moreele lessen worden langs physieken weg toegediend: honger, dorst, schreeuwen enz. Het wiegen, in slaap sussen, dodeinen enz. is uit den tijd, gelukkig! Want wat wij een zacht schommelende beweging noemen, is voor de teere hersentjes van een zuigeling heelemaal niet zoo onschadelijk als velen denken. Och, het is zoo verleidelijk.... de peuter is frisch gebaad en klaar voor het slaapje... met zijn rose beentjes ligt hij te trappelen op moeders schootde kleine garnalen vingertjes grijpen naar alles, kraaiend van gezondheid schijnt het kindje te bedelen om eventjesnog heel eventjes Och kom denkt ge, wat zal dat nu hin- dren.één liedje.niet in slaap wiegen natuurlijk.o neen ge weet wel toeter, dat is niet goed.... maar zoo heel eventjes het is toch ook zoo leukEn de misère is aan den gang. Kinderen zijn als jonge honden. Zij moe ten de tucht voelen, anders krijgen zij zoo heel ongemerkt aanleg tot dwingen-om- meer, een aanleg die den grondslag vormt voor een karakter, dat nimmer zal weten te gehoorzamen. Dus als uw kleine schat klaar is.... een, twee, drie in bed of wieg en het licht uit. En dan vooral niet achter kamerdeur of scherm blijven staan luisteren „of hij wel slapen gaat". Want o, het zijn zulke slimme rakkers. Denk niet, dat uw gezonde boy of uw mol lig meiske „er toch niets van hoort" dat gij daar even staatmis hoorAls zij praten kunnen zullen zij u na een poosje een dood gewoon vraagje doen, alsof gij op een stoel voor het bedje zat en daarmee het toewijs leveren, dat ze o zoo best weten dat gij daar staat. De natuur zorgt steeds voor compen satie en wat de peuters aan ontwikkeling missen, zal hun zeker dubbel toegemeten worden in de fijnere werking hunner gehoor zenuwen. Ook bij de heele kleintjes werkt toegevendheid verkeerd, daar het in de meeste gevallen de vastgestelde orde van zaken omverwerpt. Hebt gij vastgestelde uren voor de voe ding, houd u daar dan ook aan en denkt niet, als de bengel zich te vroeg meldt: dat is gezond, hij heeft honger. Want dan zal morgen het eetsignaal nog wat eerder klinken engij zijt reddeloos verloren. De verkeerde angst dat uw kind een oogen blikje schreeuwt, vindt een oorzaak in een verkeerde liefde. Sommige moeders staan bij iedere schreeuwparty klaar met voedsel en berokkenen haar baby daarmee veel kwaad. Immers, is het verdriet er een oogenblik mee gestild, de oorzaak neemt men er niet mee weg, terwijl men de gansche spijsver tering van het kleintje in de war dreigt te sturen. Het is een veel voorkomende dwaling, te denken, dat een kind op zijn vijfde of vier de jaar aan de opvoeding moet gaan geloo- ven. Tegen dien tijd moet een kind reeds op gevoed zijn. De opvoeding begint niet met de school jaren, maar eerder, veel eerder: de opvoe ding begint den eersten dag na de geboorte! AMY GROSKAMP-TEN HAVE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1936 | | pagina 2