DE VROUW IN DE XXe EEUW.
Het avondkleed en wat daarbij behoort.
Ons Modehoekje.
JEUGDIGE JUMPER.
RECEPTEN
Ons Wekeiijksch Knippatroon
/CJh
V jX^Vv
Vacantie en Vacantiestemming.
NOC ALTIJD BLOUSE EN ROK
VOORD
Deze jumper is gebreid van oud-rose
pinguinwol en geborduurd met donkerblauwe
stippen. Zeer geschikt bij een donkerblauw
mantelpak.
Benoodigdheden: 250 gr. wol en 2 strenge
tjes blauw, pennen no. 3.
Voor het voorpand zetten we 100 st. op en
breien 30 toeren 1 r. verdraaid 1 avex. en de
teruggaande toeren worden 1 aver, verdraaid
1 r. Dan breien we 1 pen 1 r. 1 pen aver, af
wisselend, maar om de 4 pennen maken we
van de le en laatste st. 2 tot er 128 st. op
de pen staan. Als we 25 c.M. boven de boord
gebreid hebben, beginnen we gelijktijdig met
armsgat, de aver, punt die van den schouder
afhangt en de halsuitsnijding. Het werk voor
ons leggende en bij de rechter helft begin
nende bij 't armsgat breien we als volgt:
le pen: 4 st. afkan ten, 34 st. recht, 1 aver,
•breien tot 2 st. voor de helft, 2 at. te zamen,
omkeeren.
2e pen: aver, breien, de aver. st. in 't mid
den recht breien pen uit.
3e pen: 4 st. afkanten, de 2 st. voor de
aver. aver, te zamen breien en de 2e st. er
na ook. Pen uitbreien maar laatste 2 st.
te zamen.
4e pen: aver, terug breien en dan 3 aver,
at. recht breien.
5e pen: 3 st. af kan ten, de 2e st. voor de
aver, weer aver, te zamen breien en de 2 er
ma ook; laatste 2 st. te zamen breien.
6e pen: aver, breien en de 5 aver, recht
breien, pen uit.
7e pen: 3 st. afkanten, weer 2 st. voor en
2 st. na de averechte aver, te zamen breien
en laatste 2 st. te zamen.
8e pen: als 6e.
9e pen: 2 st. te zamen breien en de 2 st.
voor en na de aver, weer aver, te zamen
breien; pen uit en laatste 2 st.. te zamen.
Het armsgat is nu klaar en de rest her
halen we tot er bij den hals 10 st. aflgemin-
derd zijn, en de punt van aver, steken 11
st. in de breedte telt. Dan minderen we niet
meer maar laten het aver, patroon wel tel
kens aan weerskanten 1 st. opschuiven. Als
de heele schouder aver, is breien we door tot
de schouder 16 c.M. hoog is. De linkerkant
is een spiegelbeeld van den rechter.
Voor den rug zetten we 100 st. op en breien
de boord op dezelfde manier. Dan meerde
ren we om de 4 pennen vóór en achter weer
één steek tot er 110 st. op staan. We breien
nu op tot 25 c.M. boven de boord en kanten
voor het armsgat 12 st. af (4 maal 3). Daar
na breien we recht verder even hoog als het
voorpant en naaien schouder en zijnaden
aan elkaar.
De flatteuze ronde kraag wordt op 4 pen
nen in de rondte gebreid, en wel met den
aver, kant boven evenals de schouderpunten
en de mouwen.
We zetten 180 st. op, op 3 pennen en
breien 15 c.M. in de rondte waarna we heel
stijf afkanten en het afgekante gedeelte in
de halsuitsnijding naaien. Vanzelf krijgt de
kraag de aardige valling.
Voor de mouw zetten we 32 st. op en meer
deren om den toer voor en achter 1 st. bij
tot 68 st.; dan zetten we vóór en achter in
één keer 16 st. er bij op en met deze 102 st.
breien we door tot de mouw aan de zijnaad
10 c.M. lang is. Daarna breien we om een
goede pofmouw te krijgen de pen uit, telkens
5 st. laten staan, dus eerst 107 st. breien, dan
102, dan 97, dan 92 enz. tot er nog 25 st. op
staan, waarna we de heele pen breien. Daar
na het boordje. De le pen is 2 recht te za
men, 1 aver, verdraaid, volgende 8 pennen
als de onderboord De mouw met den aver,
kant boven inzetten. Voor de versiering ne
men we stevige wol en beginnen de stippen
in 't midden dan met den kettingsteek van
uit het midden in de rondte werken tot de
stip naar eigen smaak groot genoeg is. De
stippen staan op will'ekeurigen afstand. De
■mouw wordt van boven ruim ingezet en al
les weer met een vochtige doek uitgestreken.
cfp. Th.
Doperwten-sla.
Een paar mooie kroppen sla.
Een blik kleine doperwtjes.
Mayonnaise.
1/2 pond tomaten.
2 hardgekookte eieren.
Meng de koude, uitgelekte doperwtjes met
de mayonnaise, verdeel dit mengsel over zoo
veel van de mooiste slabladen als er porties
gemaakt worden en garneer de groenten met
plakjes ei en plakjes tomaat.
Perziken-compote.
7 a 8 perziken.
1 ons suiker.
Wat marasquin of citroensap.
Breng de suiker aan de kook in drie d.L.
water, trek van de vruchten het velletje af,
verdeel ze in helften en haal de pitten eruit,
kook deze halve vruchten zeer voorzichtig in
het nat gedurende enkele minuten, schep ze
eruit en kook het nat nog wat in. Voeg hierbij
als het koud geworden is een lepel marasquin
of citroensap en giet het over de vruchten.
Meloen.
Meloen wordt het smakelijkst, wanneer het
eenige uren voordat ze gegeten wordt, uit de
schillen wordt geschept, dat vruchtjes worden
dan natuurlijk, weggedaan.
Zet het vruchtenvleesch in niet te groote
stukken weg in een vlakom, bestrooid met
suiker en met al het vocht erop. Desgewenscht
kan wat marasquin worden toegevoegd. Zelfs
een vrij flauwe meloen wint hierdoor aan
merkelijk aan smaak.
Nr. 711: leuke, eenvoudige zomerjurk van
gebloemde zijde. Gedrapeerde hals, en korte
pofmouwtjes, een smal ceintuurtje, dat op
de rug gestrikt wordt, zijn de eenige ver
sierselen aan deze jurk. Het patroon is al
leen te verkrijgen in maat 44 (bovenwijdte:
102 oM.; taillewijdte 86 cM., heupwijdte 110
oM.) Prijs van het patroon 25 ets. per stuk.
Benoodigd materiaal: 3.70 Meter van 90 cM.
breedte.
Nr. 712: zomerjurk van gebloemd mate
riaal: lichte bloemen op een donker fond. De
shawlkraag gaat over in een paar slippen,
die op de rug gestrikt worden. Klokkende
vleugelmouwtjes geven de japon iets luch
tigs. Benoodigd materiaal: 3.50 meter van
100 centimeter breedte. Prijs van het pa
troon: 25 ets. per stuk. Het patroon is alleen
in maat 42 te verkrijgen (bovenwijdte 96 cM.;
taillewijdte 74 cM.; heupwijdte 104 cM.)
:tF
We leveren bovenstaande patronen ook
naar maat. Den prijs wordt dan 50 ets. per
stuk. Verder leveren we niet' alleen patro
nen van de hier gepubliceerde modellen, doch
van ieder gewenscht model. Toezending van
afbeelding of schetsje met vermelding van
maten is voldoende. Prijzen van deze pa
tronen op maat zijn voor 'n mantel 60 ets.,
voor een japon 50 ets., voor lingerie en kin-
derkleeding 40 ets. en voor rok en blouse
30 ets. per stuk
„Ik heb een paar prentbriefkaarten gezon
den aan mijn werkvrouw, want ik heb haar
de drie weken van mijn verblijf in het bui
tenland, toen ik haar niet noodig had, half
loon betaald", verklaarde de mevrouw, die ons
een oogenblik tevoren had onthaald op het
verslag van haar heerlijke buitenlandsche
reis, waarbij zij zich niets had ontzegd, dat
kon bijdragen tot haar genot en gerief.
We keken elkaar aan en dachten beiden het
zelfde. Toch spraken we het niet uit, want zij
was onze gast en we mochten ons niet be
moeien met haar interne aangelegenhedenZe
vroeg ons ons oordeel niet en we begrepen dat
ze overtuigd was, zeer redelijk te hebben ge
handeld door de vrouw, die gedurende haar af_
wezigheid vrij over haar werkdagen mocht
beschikken, het halve loon te laten. Ze was
het immers niet verplicht.
We wisten als zij, dat er mevrouwen waren
die heelemaal niets gaven als ze vacantie ver
leenden aan de vrouw, die maar een paar da
gen in de week in haar dienst was. We kenden
er óók die het volle loon uitbetaalden aan deze
hulp, door wie ze goed gediend waren en wie
ze ook gaarne een buitenkansje gunden, het
zij dan in den vorm van een paar vrije dagen,
hetzij in dien van extraverdienste.
Deze werkvrouw kon het goed gebruiken
voor haar zieke dochter en de paar extra gul
den zouden de mevrouw niet arm maken. Als
ze dit jaar reisbelasting had moeten opbren
gen, zou ze de reis niet hebben opgegeven, al
zou ze hebben gemopperd. Ze zou dan veel
meer hebben moeten offeren. Waarom kon ze
niet vrijwillig edelmoedig zijn?
En we dachten hetzelfde toen een ander
reizigster, die ook niet op de Zwitsersche
francs had gezien, ons vertelde van haar
„zielige" huisnaaister, wie ze gedurende de
weken dat de geheele familie in een chalet
genoot, een kleine vergoeding had geschon
ken. Ze meende de daad te moeten goedpraten,
bang dat we haar voor sentimenteel zouden
houden, want in dezen tijd van bezuiniging
moest men immers op de kleintjes passen
Daarom kreeg de vrouw, die gewend was twee
maal in de week een dag by deze familie haar
verdienste en haar maaltijden te ontvangen,
nu nog niet de helft van haar gewoon inko
men waarop zij anders rekende. Weer speel
de ons de reisbelasting door het hoofd, waar
van de grondgedachte, zoolang menschen uit
zichzelf niet mild kunnen zijn, niet onbillijk
schijnt, al is een billijke uitvoering moeilijk.
Bij al de protesten tegen reisbelasting, heb
ben we telkens weer hooren verkondigen, dat
ieder toch recht heeft op vacantie, en dat men
deze in het buitenland, ver van herinnerin
gen aan het dagelijksch werk, het meest ge
niet. En toch zijn er velen, die niet alleen nooit
in het buitenland komen, maar die zich nooit
vacantie kunnen veroorloven: tal van huis
vrouwen hebben geen tijd en geen gelegenheid
en geen geld voor vacantie, maar zij vinden in
de liefde van het gezin, waarvoor zij zich veel
ontzeggen, zekere vergoeding voor de offers
welke zij brengen voor man en kinderen; An
dere huisvrouwen, zooals de werkvrouw die
haar arbeid buitenshuis vaak ten koste van
haar gezin verricht, hebben in den tijd dat de
mevrouwen vacantie genieten, extra zorgen
om te voorzien in het gemis aan verdienste.
Want juist in de vacan-tietijden, als velen uit
zijn en de huizen gesloten, kan de werkvrouw
minder gemakkelijk uit noodhulpen, al komt
het ook voor dat daar waar het meisje met va
cantie is, mevrouw tijdelijk de werkvrouw
neemt. Meestal valt echter vacantie van gezin
en van personeel samen. De werkvrouw, die
dan wat bijverdiensten wil, beproeft het wel
met extrawaschjes, welke haar in haar kleine
woning de warmte extra doen gevoelen.
Voor de naaister is het al niet gemakkelij
ker ander werk te krijgen in den tijd dat de
gezinnen alleen vacantiegedachten hebben,
d.w.z. plannen maken voor uitgangen, en toch
moet zij leven.Er zijn er, die tot wanhoop
komen in die tijden, dat ieder voldoet aan zijn
behoefte aan vacantie. Ook zij verlangen rust,
maar hoe kan die er zijn als de vacantie ge
paard moet gaan met drukkende geldzorgen?
Er is veel werkloosheid waartegen de huis
vrouw niets vermag, waarvoor zij geen schuld
draagt. Maar daar waar ze zelf werkgeefster
is, is ze wel verantwoordelijk voor het wel en
wee van de werkneemsters die ze niet vast in
haar dienst heeft, en die zonder inkomen zijn,
als zij met vacantie wegtrekt zonder iets uit
te betalen.
Iedere buisvrouw zal met haar eigen geweten
moeten te rade gaan en zelf moeten uitmaken
in hoeverre en tegenover wie zij verplichtin
gen heeft, als zij vacantie neemt, en hoever
zij zich van die verplichtingen kan kwijten.
Het zal voor iedere vrouw al naar haar eigen
levensomstandigheden een probleem zijn, dat
ze heeft op te lassen. Niemand kan oordeelen
over inkomsten en uitgaven "van zijn mede-
menschen, we zien slechts het uiterlijk. Ieder
heeft zelf te bepalen wat hij kan en mag. Al
leen zouden we alle huisvrouwen willen toe
roepen: Maakt in den tijd van eigen vacantie
zoo min mogelijk slachtoffers, zorgt dat Uw
vacantiestemming zich kan mededeelen in
zoo ruim mogelijken kring.
EMMY J. B.
HET MENU VOOR DE HEELE WEEK
Zondag:
Doperwten-sla.
Kalfsoesters.
Snijboonen.
Aardappelen.
Perziken-compote.
Maandag:
Indische kerryschotel.
Sla.
Wentelteefjes
Dinsdag-
Kalfslapjes.
Spinazie.
Aardappelen.
Hangop
De mode van blouses en rokken viert nog
altijd hoogtij en voor menige vrouw is dat
een reden om „gelukkig" te zeggen. Want
niet alleen, dat deze mode uiterst flatteus is
voor de meeste dochteren van Eva; ze is ook
uiterst practisch. En dat wil in deze tijd,
waarin het woord crisis op aller tong is,
heel wat zeggen.
De mode van blouses en rokken veroor
looft ons van onze oude japonnen aardige
rokjes te maken; ze stelt ons bovendien in
staat, er telkens verschillend uit te zien.
Want een lapje voor een blouse gaat de
draagkracht van onze beurs gelukkig nog
niet te boven. Trouwens ook zomerjaponnen
van het vorig jaar. die we om een of andere
reden niet meer als zoodanig kunnen dragen,
laten zich met weinig moeite en een klein
beetje handigheid omtooveren tot de aller
aardigste blousjes.
Op bijgaande teekening ziet u allereerst
een paar sportieve rokken, die zoowel voor
beroep als voor vacantie ideaal zijn. Da
beide, afgebeelde blouses kunnen vervaardigd
worden van waschzijde chantung, tussor of
satijn, waarvan dan de doffe kant verwerkt
wordt.
Woensdag:
Slakropjes met Gehakt.
Aardappelen.
Vruchten.
Donderdag:
:X'
Spiegeleieren met ham.
Tomatensla.
Pommes frites.
Flensjes.
V r ij d a g:
Gebakken schol.
Worteltjes.
Aardappelen.
Griesmeelpudding met amandelen.
Zaterdag:
Runderlapjes
Postelein.
Aardappelen.
Meloen.
De linksche blouse is geschikt om op kan
toor of winkel gedragen te worden (wan
neer daar tenminste geen uniforme kleeding
voorgeschreven is)de rechtsche blouse
leent er zich uitstekend toe, om als theater-
blouse te dienen, vooral wanneer men.
als materiaal satijn kiest.
Tenslotte ziet u nog een vestje van wit
piqué, dat in een donkere japon gedragen
kan worden. Wanneer men een tweetal van
dergelijke dingskes maakt (in een half uur
hebt u er een klaar), hebt u er altijd een
over de hand. U behoeft dan nooit met een
smoezelig vestje in uw japon te loopen.
Iedere moderne vrouw weet, dat een jurk,
hoe onberispelijk van snit overigens ook
niet tot haar recht komt, wanneer men lin
gerie draagt, die niet goed „valt" zooals de
technische term luidt. Inderdaad is lingerie
even belangrijk voor het uitvallen van de
japon als de naaister.
Om zoo min mogelijk naadjes en plooitjes
door het meestal teere materiaal van den
avondjapon te zien heenschijnen, kiest men
tegenwoordig veelal de dessous aanéén, d.w.z.
onderjurk, broekje en hempje. En daar de
moderne avondjaponnen meestal rugloos zijn,
zijn de schouderbandjes zeer smal, loopen
schuin over de rug en worden in de taille
bevestigd. Een dergelijke combination is
meestal op vorm gewerkt; het bovenstukje
is van kant of tule. Heel nieuw is de schemise
enveloppe met de geplisseerde pijpjes. Het
geheel heeft dan iets weg van een ballet-
teuse rokje. Wanneer men hiervoor satijn
kiest, zullen de plooien er prachtig in blij
ven.
De avondjapon op de eerste illustratie Is
vervaardigd van gebloemde organdie.Zeer
apart is de halsuitsnijding met de opstaande
Stuartkraag.
Op de tweede teekening ziet u bovenaan
links: jasje van organdie, bestemd om des
avonds over een avondjurk heen te dragen.
Het model is eenvoudig, zelfs min of meer
sportief, met het puntige kraagje. Hieruit
begrijpt u wel, dat alleen vrouwen met een
jeugdig, meisjesachtig figuur in aanmerking
komen om dit te dragen. Daaronder een
kort jasje van kant, dat heel geschikt is om
door een oudere dame over het avondtoilei
gedragen te worden. Mooi is om dit jasje
te verven in de kleur die een donker nuance
is van de kleur van de avondjapon. Zoo op
een groene avondjapon een donkergroen kan
ten jasje enz.
Daarnaast ziet u een oplossing hoe van
een avondjapon een mooie middagjapon te
maken. Eenvoudig door er raglanmouwen
van kant in te zetten. Langs de hals, die
hoog gesloten is, naait men een koord, dal
van voren dicht gestrikt wordt. Als men de
kant in dezelfde kleur van de japon kiest,
kan men dit koord gerust in een afstekende
tint nemen.
Door den min of meer sportleven geest, die
er uit spreekt, is de avondjapon, die de
jongedame rechts draagt, ook alleen maar
geschikt om door vrouwen met een jeugdig
figuurtje gedragen te worden. Men heeft
als materiaal ivoorkleurig satijn gekozen
De ceintuur is eveneens van satijn; maar
in een afstekende tint: blauw, bijv.
De laatste teekening toont u een drietal
avondtoiletten voor uiterst foraneele par
tijen.
Links: op een avondjapon van goudgeel
satijn, wordt een klokkend vallende cape van
goudbrocaat gedragen, die afgezet is met vos.
Midden: jeugdig avondtoilet van genopte
zijde. De rechter schouder bestaat uit een
drietal smalie bandjes die zich op den rug
tot één vereenigen. De linkerschouder loopt
eveneens in een smalle band uit. Deze beide
schouderbanden worden in de taille beves
tigd.
Zeer elegant is de cape, die de laatste
jongedame draagt. Deze bestaat namelijk uit
verschillende volants van bontbedrukte zijde.
Het spreekt vanzelf, dat de cape alleen maar
over een japon van effen materiaal gedra
gen kan worden. Anders zou men een te druk
geheel krijgen.