Bloemententoonstelling te Heemskerk door minister Deckers geopend.
Vlammende Schoonheid
FEUILLETON
Naar het Engelsch van
TEMPLE BAILÏ.
(Nadruk Verboden.)
34)
Marty droeg geen hoed, maar een roodzijden
zakdoek om het haar, hetgeen in tegenstelling
met haar gewone zilver-grijzen toiletjes een
brutaal effect aan haar schoonheid gaf.
Rickey kwam op haar toe.
Hoe heb je het in je hoofd gehaald, dat
ding om je haar te doen?
Bevalt het je niet?
Neen, het doet mij aan bloed denken, aan
Iets wreeds aan guillotines en beulen.
Hij rilde en zijn gezicht werd wit.
Marty legde haar hand op zijn arm.
Je bent al net als Jane. Je hebt last, van
je zenuwen.
Geen wonder. Die regen is al erg genoeg
en dan sluit jij je nog den heelen morgen in
je kamer op.
Jane stond aan de andere balustrade, met
den rug naar hen toe. Toen Rickey naar haar
toekwam was zij daar gaan staan. Zij wilde
dat Marty dien jongen niet zoo aanhaalde, zij
wilde.
Hij leunde over de balustrade en spon zijn
gedachten uit.
Waarom zou ik mezelf niet opsluiten! zei
Marty. Het was een uitgelezen morgen om te
slapen.
Ik kan niet slapen. Voor mij was het een
hel.
Je maakt het een hel voor jezelf, Rickey.
Je piekert te veel. Neem, wat je van het leven
krijgen kunt en laat de rest gaan.
Dat kun jij gemakkelijk zeggen, mokte hij.
Jij hebt alles.
Lang niet alles. Ik had vanmorgen net
zoo ongedurig kunnen zijn als Jane, maar
toen ik mijn oogen open deed en zag dat het
nog regende ging ik weer slapen
Haar woorden drukten zóó absoluut haar
levensopvatting uit, dat Rickey ondanks zich
zelf moest lachen.
Rickey-lief, iedereen verveelt zich dood.
Kun je niet iets verzinnen een tooneelstuk
of een pantomime, om vanavond voor te dra
gen?
Het idee lokte hem aan.
Goed, ik zal iets maken.
Wij zullen menschen inviteeren. Er zal
niet veel tijd zijn om de costumes in elkaar te
flansen of iets te repeteeren, maar wij kunnen
er toch wel iets leuks van maken.
Ik zal jou de vrouwelijke hoofdrol geven
en mijzelf de mannelijke. En Tony zal de
schurk zijn
Arme Tony! Waarom ben je toch ja-
loersch op hem? Hij wil heelemaal niet met
mij trouwen.
Neen. Maar hij zal het tenslotte tóch
doen. En jij jij zult toestemmen.
Natuurlijk. Is dat dan niet het meest
logische?
Kan er sprake zijn van logica in de lief
de? vroeg hij heftig. O, ik zou je in het too
neelstuk moeten laten optreden als een vrouw
met een glazen hart, een hart zonder bloed of
gevoel, waarmee je even gelukkig verder leeft
als het gebroken wordt
Niemand is gelukkig, antwoordde zij
kalm, en we hadden het over het tooneelstuk
en niet over mijn hart
Hij kwam erop terug.
Ik zal het symbolisch maken, satyrisch.
zooals je wel meer van die moderne dingen
hebt. En jij zult een wezen zijn uit een andere
wereld, dat door een sterfelijk mensch in zijn
netten verstrikt wordt en aan een huishouden
geketend. Ik zou jou wel eens aan een huis
houden geketend willen zien. Marty.
Praat nou alsjeblieft alleen over het stuk
Rickey was nu een en al enthousiasme
Snap je wat ik bedoel? De titel zou zoo
iets kunnen zijn als; „De tooverfee aan de
waschmachine", of „Het nimfje als manne
quin".
Rickey, je bent een wonderkind!
Marty riep Jane weer bij zich.
Wij hebben al een goed idee voor een too
neelstuk.
Jane's verveelde bui zakte een beetje, toen
zij hoorde wat er op handen was.
Maak jij nou een lijst van de lui, die we
zullen inviteeren, zei Marty later, dan zal ik
er wel iemand op uitsturen om te telefonee-
ren. Zeg maar aan iedereen dat het wel laat
zal worden, maar dat ze kunnen rekenen op
een middernacht-souper.
De kajuit was niet groot, maar er was toch
plaats voor een klein tooneel en de stoelen
werden in rijen gezet. Marty deelde alle in
structies uit. terwijl Rickey in zijn hut als
een razende aan het stuk werkte. Het heette
nu definitief; „De tooverfee en de permanente
haargolf" en Marty zou de tooverfee in kwes
tie zijn en moest vleugels hebben. De electri-
cien kreeg de opdracht een machine in elkaar
te flansen, zooiets als de kappers die voor de
permanent wave gebruiken.
De regen was vergeten in de algemeene be
drijvigheid bij het treffen van de voorbereid
selen. Tony werd aan wal gestuurd om een
werkschort met lange mouwen te koopen
voor Marty, als zij naar de wereld was verban
nen. Hij moest ook massa's goudpapier halen
en meters en meters rood, geel en groen crêpe
papier. Potten en pannen werden bij den kok
weggehaald en alle vrouwelijke leden van
het gezelschap werden druk aan het naaien
gezet.
De wind blies stevig, maar niemand bekom
merde er zich om. Een paar bevreesde invité's
stuurden bericht, dat zij met het oog op
den opstekenden storm liever aan land ble
ven. maar de meerderheid was dapperder en
kwam niettegenstaande storm en regen. Toen
brak plotseling de maan door de wolken en
een warme bries maakte het binnen onhoud
baar. Men besloot de voorstelling dus maar
op het dek te houden en na een druk half
uurtje was de verandering tot stand gebracht.
Met was halftien toen het gordijn opging.
Het eerste tafereel vertoonde het feeënrijk.
Een open plek bij een bosch, ip elkaar ge
flanst van massa's mosgroen doek en struiken
in tonnen. In het midden was een troon van
goudpapier aangebracht en daarop troonde
Ober on, de feeënkoning.
Rickey was Oberon, een Oberon van zulk
een jeugdige en aantrekkelijke schoonheid,
dat de toeschouwers elkander vroegen:
Wie is die jongen?
Hij droeg een gewaad van rood doek om zich
heen gedrapeerd, en zijn schoenen waren ver
guld. Om zijn bruinroode lokken droeg hij een
smallen gouden band als kroon. Oberon zat
daar als rechter, met heel zijn hof om zich
heen, om recht te spreken over de schoonste
aller feeën, die zich had schuldig gemaakt
aan het zwaarste misdrijf, waaraan een fee
zich kan schuldig maken: zij had het feeën-
rijk verlaten door de poort van de menschen-
wereld gekeken, en haar hart aan een sterve
ling verloren. En dat terwijl zij de schoonste
aller feeën was en Oberon haar tot zijn konin
gin begeerde!
Marty was de schuldige fee en werd door
twee bewakers voor den troon geleid. Zij was
beeldschoon in haar lang, golvend, zilverwit
gewaad, met de gazen vleugels en de paarlen
in haar lichte lokken.
Wat zag je, toen je door de wereldpoort
keek? vroeg Oberon haar streng.
Den schoonsten man van het heelal, sta
melde zij angstig.
De koning ontstak in woede.
Was hij schooner dan ik ben?
Helaas ik moet het bekennen.
Met een handgebaar doet Oberon alle ande
re feeën verdwijnen en met de schuldige alleen
gebleven, tracht hij haar nogmaals over te
halen zijn liefde te aanvaarden. Hij werpt
zich zelfs aan haar voeten, maar zij versmaadt
hem sinds zij dien schoonsten mensch heeft
liefgekregen, kan zij zelfs haar koning niet
meer beminnen.
Oberon rijst weer op. beklimt zijn troon en
roept nogmaals het hof bijeen. Dan spreekt hij
het vonnis over de schuldig fee uit: zij rpoest
het feeënrijk verlaten en naar haar sterveling
toegaan.
Het volgende bedrijf speelt op de aarde.
Tony, de sehoone sterveling, leunt tegen een
geel gordijn, dat een muur moet voorstellen
en met het voetlicht pal op hem gericht, is het
net alsof hij zich behaaglijk in den zonne
schijn koestert. Terwijl hij daar staat komt de
tooverfee op hem af, in haar lang, wit ge
waad. maar zonder vleugels, die zijn haar bij
haar verbanning ontnomen. Getroffen door
haar schoonheid maakt hij haar het hof, niet
wetend dat zij geen mensch is. Hij biedt haar
tenslotte een trouwring aan en het huwelijk
wordt ingezegend.
In het derde bedrijf is de tooverfee aan haar
huishoudelijke beslommeringen geketend. Zij
draagt een katoenen jurk en een schort met
lange mouwen en haar haar zit glad naar
achteren. Marty lijkt 'dik in dat schort en het
haar zit haar afschuwelijk. Het publiek voelt
het als een teleurstelling haar zoo te zien: die
kleeren hooren niet bij haar teere schoon-
heid.
De ex-tooverfee is druk bezig om het maal
gereed te zetten voor haar echtgenoot, die
juist hongerig van zijn werk is thuisgekomen.
Terwijl zij het brood botert en het belegt, be
kijkt hij haar critisch en zegt haar een paar
verre van vriendelijke dingen over haar uiter
lijk. Hij wil, dat zij zich anders zal kleeden, hij
verdient immers geld genoeg? De tooverfee
die hem graag weer vriendelijk wil stemmen
glipt weg, en komt terug in haar feeënge-
waad. Iedereen is dankbaar haar weer zóó te
zien, maar haar man moet niets van die
„nachtpon' hebben. Hij wil dat zij eruit zal
zien zooals andere vrouwen, zooals de vrouw
van zijn baas bijvoorbeeld. Die heeft zoo'n
mooie japon, groen met zwarte noppen!
(Wordt vervolgd.)1
Vele bakkershanden hebben het nu
druk met de fabricatie der haantjes
en kr akelingen voor den Palmpaschen
De botsingen te Clichy, een der Parijsche voorsteden, tusschen
Volksfronters en pol'tie. Een der barricaden, die tijdens den strijd
inderhaast waren opgeworpen
De Seine valt langzaam en de werkzaamheden aan de paviljoens, die nabij
de rivier worden opgebouwd voor de Wereldtentoonstelling 1937 te Parijs zijn
hervat
H. M. de Koningin woonde Woensdagavond in „Diligentia* te den Haag de
Oranje-uitvoenng der Koninklijke Nationale Zangschool bij. waarbij ook de
bekende zanger Bram van der Stap ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum
optrad
Minister mr. dr. L. N. Deckers heeft Woensdag te Heemskerk de bloemen
tentoonstelling in het wandelpark van het bekende kasteel .Marquette" geopend.
Het doorknippen van het lint
Jeugdige belangstelling voor een Inzending konijnen op de jaarlijksche
Paaschvee tentoonstelling, welke Woensdag te Schagen werd gehouden
Het s.s. .Jonge Johanna* van de Middellandsche Zeevaart Compagnie
te Rotterdam, dat Woensdag in de Spaansche wateren door de
nationalistische regeering in beslag is genomen, doch daarna weer
vrij is gegeven
Tot commandant van het Veldleger is
benoemd gen.-majoor der Infanterie,
J. J. G. baron van Voorst tot Voorst,
commandant der vierde divisie te
Amersfoort, bevelhebber in de vierde
militaire afdeeling
De Centrale Hengstenkeuring te Eist trok deze week veel belang
stelling. Een der exemplaren wordt „aan het lijntje" gehouden