Peek&Cloppenburg
PASCHEN
MET PASCHEN OP EEN NIEUWE FIETS
Fa. VAN HOFTEN
WALDORP
STOFZUIGERS
RADIO KOOI
PAASCHBROOD.
EEN DAG UIT 'T LEVEN VAN EEN
HOLLANDSCHEN JONGEN!
Coöperatie „De Eendracht" U.A.
Profiteert van onze Paaschweek aanbieding.
Klaassen's Schoenenmagazijn
K.E.M.A. KEUR
Het beschilde
ren van Paasch-
eieren is voor
de jeugd nog
altijd een ge
liefkoosde be
zigheid, waar
bij artistieke
talenten duide
lijk naar voren
kunnen komen.
(Vervolg van het artikel op de vorige pagina:
Oude Paasehgebruiken.)
op den 'grond afgeteekend, waarvan de top
hooger lag, zoodat de grond naar de basis
afliep. Men streek den grond tusschen de lij
nen goed glad, alle oneffenheden werden zoo
goed mogelijk verwijderd en dan kon het spel
beginnen.
De deelnemers bepalen nu eerst de juiste
volgorde, door hun eieren naar beneden te
laten rollen. Hij wiens ei het meest links komt
te liggen, mag beginnen. Liggen de doel-eieren
alle op de basislijn van den driehoek dan be
gint het eigenlijke spel.
De bezitter van het ei dat het verst naar
links ligt, neemt een ander ei en laat dat, zoo
goed mogelijk richtend, naar beneden rollen.
Treft hij een der beneden liggende eieren, dan
behoort het geraakte ei hem toe en mag hij
nog eens rollen. Mist hij, dan is hij ook zijn
rol-ei kwijt. Gewoonlijk trekt het spel heel wat
toeschouwers, die aan weerszijden van den
driehoek opdringen en luide hun aanmoedi
gingen laten hooren, waarbij zij het doorgaans
niet aan spot en scherts laten ontbreken. Het
spreekt vanzelf dat de geringste oneffenheid
het ei van loop doet veranderen, zoodat de
resultaten vaak hoogst grappig zijn.
Is het spél ten einde, dan ging men geza
menlijk naar het koffiehuis, waar er een glaas
je op gedronken werd. De overwinnaars wer
den dan uiteraard gehuldigd en gewoonlijk
ging het rumoerig genoeg toe.
Een alleraardigst, in sommige plaatsjes in
het Rijnland nog wel voorkomend gebruik is
het eierloopen. Men zou geneigd zijn te den
ken, dat hierbij sprake is van het loopen op
eieren, maar dat is niet het .geval. Het betreft
een wedstrijd tusschen twee deelnemers, waar-
van de eene de eier-raper is en de andere de
looper.
Er worden dan meer dan 100 eieren op on
derling gelijke afstanden van ongeveer een
halven Meter langs een straatweg gelegd. Nu
is de taak van den raper, die met een groote
mand gewapend is, alle eieren al loopend op te
rapen, terwijl de andere deelnemer aan het
spél trachten moet in dien zelfden tijd naar
een naburig dorp te snellen, daar een bood
schap af te geven en weer naar beider uit
gangspunt terug te keeren.
Wie er dan het eerst is, de raper of de loo
per, is winnaar. Hij wordt door de dorpelingen
uitbundig gehuldigd, dikwijls op de handen
gedragen en op verschillende manieren ge-
eerd.
Merkwaardig nog is het feit, dat de benoo-
digde eieren van te voren door de dorpsjeugd
bij elkander gebedeld wordt, waarvoor zij
langs de huizen trekken met een groote mand.
Het slot van het feest speelt zich dan gewoon
lijk weer in de herberg af, waar op den over
winnaar wordt geklonken.
In het bijzonder wordt in Duitschland het
Paaschfeest op vele eigenaardige wijzen ge
vierd.
Zoo treft men in verschillende gedeelten
van Duitschland nog enkele typische bal-spe
len aan, die telkenjare met Paschen worden
gespeeld. In de omgeving van Landsberg in
Noord-Duitschland b.v. vermaken de kinde
ren zich op den derden Paaschdag alom op de
weiden rondom het plaatsje.
Men begint met het houden van een optocht
door de stad, waarin een prachtig uitgedoste
ezel wordt meegevoerd waarop een ruiter ge
zeten is. Men besluit het feest met een groo
te danspartij in de open lucht, die eenigermate
moet denken aan de Mei-feesten ter verwel
koming van de Lente.
In sommige plaatsen aan de Elbe, zooals te
Camern komen de jongens en meisjes twee
Zondagen voor Paschen bij de huizen van de
jongelui die het vorige jaar zijn getrouwd. De
jongens vragen en krijgen dan de zgn. „Kliese",
een soort houten bal en de meisjes, vragen den.
bruidsbal, die meestal van leer is en vrij groot.
Op den tweeden Paaschdag vereenigen zij zich
opnieuw voor de bewuste huizen en zingen
daar een oud lied. Het balspel zelf wordt met
de „kliese" gespeeld en de bruidsbal (d.i. dus
die van de meisjes), wordt net zoo lang heen
en weer gegooid totdat hij stuk is.
Algemeen bekend zijn de Paaschvuren. In
talrijke streken, ook in Duitschland, worden
zij elkenjare ontstoken, evenals trouwens in
het Oosten van ons land. In Duitschland doet
men ze meestal bovenop bergen ontbranden,
die daaraan hun naam „Paaschbergen" ont-
leenen. Doorgaans ook gaat het ontsteken van
Paaschvuren gepaard met het houden van
fakkeloptochten.
Naast het Paaschvuur kent men in vele stre
ken, vooral in Duitschland, het Paaschwater.
Twee uitersten dus. In verschillende streken
bestaat het geloof dat het water, dat in den
prillen morgen op Paschen geschept wordt,
een heilzame kracht bezit, waardoor zieken
genezing kunnen vinden en dat in het alge
meen schoonheid en geluk brengt.
Dergelijke gebruiken zijn natuurlijk legen
darisch geworden en bestaan nog slechts als
bijgeloof voort; eens echter behoorden zij
tot den dienst van de godin Ostara in den tijd
der oude Germanen.
In den Paaschtijd, die altijd in de herle-
vings-periode van de natuur valt, waren de
priesteressen van deze godin gewoon zich te
wasschen in de bron en zij verrichtten daar
mee een hoogtij dier godin, die jaarlijks n?
een lange winterslaap tot nieuw leven op
wekt, zooals een bad het lichaam tot nieuwe
kracht aanzet.
Joch is niet alles uit den tijd van de godin
Ostara verdwenen, allereerst leeft haar naam
eenigszins gewijzigd voort in het Duit-
schè woord voor Paschen: Ostern en in het
Engelsche: Easter; haar dienst is echter al
lengs vervaagd en ten slotte geheel verdwenen
in den loop der eeuwen en leeft nog slechts
voort in een enkel bijgeloof.
Wilde men Paaschwater halen, dan moest
dat altijd uit een stroomende beek gebeuren
en wel tegen den stroom in. Ook de tijd waar
op het geschiedde was daarvoor vastgesteld,
n.l. tusschen middernacht en zonsopgang.
In andere streken speelt de windrichting tij
dens het scheppen weer een rol; de wind moei/
dan van Oost naar West waaien, wil het water
de toegedachte kracht bezitten.
In een plaatsje in Mecklenburg ten slotte, is
het gewoonte dat de meisjes den avond te vo
ren een stuk linnen in den tuin uitspreiden en
zich dan den volgenden morgen wasschen met
den dauw, regen of sneeuw die daar des
nachts op gevallen is: het heet dan dat zij het
geheele jaar gevrijwaard zijn voor ziekten.
In lange rijen trokken de menschen.ter ker
ke en na afloop gaven zij elkander de tradi-
tioneele Paaschkus op iederen wang. Het was
gewoonte dat de Tsaar in den Paaschnacht
met zijn gevolg den kerkdienst bijwoonde en
dan van alle aanwezigen de Paaschkus ont
ving; zelfs de meest eenvoudige soldaten
mochten van dit voorrecht gebruik maken en
gaven „Vadertje Tsaar" een kus.
Lang voor het eigenlijke Paaschfeest aan
brak maakte iedereen zijn toebereidselen. Op
vlakke schalen en borden met aarde bedekt
werd haver gezaaid en deze moest dan vóór
den Paaschnacht reeds groen uitgeloopen
zijn. Dan werden vele eieren hard gekookt en
vervólgens gekleurd. Mén legde zé dan tiis-
schen de groene haver. Bovendien werd een
soort tulband gebakken, „koelitschi", die men
met suikerglazuur bespoot en met papieren
bloemen versierde.
Overal kon men de Paaschdrukte waarne
men en uit' de huizen kwam een verleidelijke
zoete geur den voorbijganger tegen. Maar vóór
den Paaschnacht mocht er niets van worden
gegeten en werd er gevast; alles bleef tot den
lang verbeiden Paaschnacht bewaard.
's Avonds was het een druk beweeg op de
straten, dan zag men alom menschen die hun
lekkernijen naar de kerk brachten om ze te
laten wijden. En als dan de groote avond was
aangebroken, dan dekte men de tafel met een
sneeuwwit glanzend lake,n waarop frissche
voorjaarsbloemen werden gezet. De borden
werden er netjes op gezet en dan toog men
eerst naar de kerk voor den dienst die om 12
uur begon, in een mysterieuze en prachtig ver
sierde omgeving
ff'
WtEB.OTI..
Slootje springen, klauteren, voetballen, geen vijf minuten per
dag zit meneer stil! Maar Moeder is verstandig, ze geeft zoon
lief een ijzersterk P C-pak, dat er tegen kan! Even afborstelen
als hij thuis komt en hij is weer 't heertje! Geef Uw jongen
een P C-pak, om de kosten behoeft U 't werkelijk niet te laten
Komt U maar eens kijken, en vraag meteen naar onze P C-
Jongenscourant l
GROOTE HOUTSTRAAT 38 - HAARLEM
De tijd om er met een fiets op uit te
trekken, komt weerZorgt dus dat er
dan een GOED RIJWIEL voor U klaar staat
maakt het voor U in orde.
ZEEWEG 236 - IJMUIDEN OOST - TELEF. 4261.
BURGEM. WEERTSTRAAT 34,
Filiaal: ZEEWEG 19,
VELSEN-NOORD.
IJMUIDEN-OOST.
„Let op onze Meer Omzet Actie".
Afdeling Kruideniers
winkels
1 bus Sperciebonen
1 Snijbonen
35 cent
1 Spinazie
1 Doperwten
35 cent
Gedroogde APPELEN
Holl. kwaliteit, p. pd.
16 cent
Afdeling Bakkerij
(Paaschattractie)
PAASCH-GEBAK (Vo
gelnest). Leuk opge
maakt, voor slechts
25 cent
ALLERHANDE, per */2
pond
19 cent
t.m. 27 MAART a.s.
ONTVANGEN nieuwe modellen MONTA
MANNA, SWIFT, NIMCO, TROKED,
COW-BOY enz.
KANAALSTRAAT 59 TELEFOON 5363
(naast het Postkantoor).
1ste klas REPARATIE-INRICHTING
De traditioneele Paaschhaas,
LAAT NU UW KAMER BEHANGEN
door een VAKKUNDIG BEHANGER, en Uw
MEUBELEN opnieuw OPKNAPPEN .en
OVERTREKKEN. - Levering van alle soorten
MEUBELEN, BEDDEN, DIVANS enz.
Woning" en Meubileerinr. T. BOSMAN,
MEERVLIETSTRAAT1 VELSEN TELEFOON 486»
DE GROOTSTE ZUIGKRACHT.
DE GROOTSTE LUCHTVERPLAATSING
DE GROOTSTE BETROUWBAARHEID.
De eenige Stofzuiger met
(Keuring Electrische Materialen Arnhem'
EN het certificaat der N. V. V. H.)
(Nederl. Vereen. Van Huisvrouwen).
Vraagt uitgebreide gratis brochure
ALLEENVERKOOP der fabrikaten van
N.V. WALDORP Instrumentenfabriek,
Den Haag.
OOSTERDUINWEG 84
IJMUIDEN OOST TELEF. 4264.
LUXE ELECTR BROOD- en BANKETBAKKERIJ D MANTEN.
NOUGAT EIEREN met slagroom. - Groote
sorteering PAASCHEITJES - FIGUREN
MANDJES enz. - Eet ons VOLKORENBROOD:
Smakelijk 'oedzaam Hygiënisch /erpakt.
KENNEMERPLEIN 5 .Telefoon 4128