WWmm Stoomwasscherij „Speciaal" Tel. 4029, limuiden
5PP
HAZENBERG's
Uw V&a&chcoMade>
AtHsletcUmscUe VteesMamemeu
Latten voor het aanleggen van Tuinen
M
tea Htüai aatd'm
WIST U, DAT
M. OTTE
Bestelt bij ons
vroegtijdig
M. OTTE
Kunsthandel ARTISTIEK
En toch MAISON DIJKSTRA
VONDELLAAN 6, Beverwijk
BLIJFT HET ADRES
Sterk's Schoenenmagazijn
FANTASIE TAARTEN
LEENT UW OOR NIET
IJmuider Chemische Wasscherij en Ververij
siert uw wonïng-
vanaf 14 cent
door te zorgen voor een paar GEMAKKELIJKE SCHOENEN, „dan geniet
U dubbel". Bijzondere zorg hebben wij besteed aan goede pasvormen
en kwaliteit. Een buitengewone sorteering brengen wij in KINDER-,
MEISJES-, JONGENS-, DAMES- en HEERENSCHOENEN.
GROENEWEG 46
't voordeeligste is
ORANJESTRAAT 27 TELEFOON 5710.
Een KOPPEN'S SCHOEN gaat langer mede.
Beleefd aanbevelend
3 pond RUNDERROLLADE
voor 150 ct.
3 pond VARKENSROLLADE
voor150 ct.
3 pond KALFSROLLADE
voor130 ct.
GROOTE SORTEERING
WITBORSTELS
van ƒ0.40 tot ƒ4.75.
Behang, Glas, Verfwaren
Fa. Lieshout-Burger
KAL VERSTRA AT 168,
IJMUIDEN-OOST.
Komt U eens kijken!
in onze toonkahier en U
zult zien wat wij met
Goedkoop Behang
weten te bereiken. Steeds
maken wij iets nieuws.
Ons parool is Het juiste
behang voor de juiste
kamer.
C. GEYTEMAN,
Ged. Schilder en Behanger
De la Reystraat 11, IJmuiden
Prima waar
en goedkoop
GROENEWEG 46
Met onze CONSTRUCTIELATTEN kunt U maken:
RAMEN en DEURTJES. Keuze uit meer dan
tienduizend maten.
ZAANLANDSCHE HOUTHANDEL,
KALVERSTRAAT 5», IJMUIDEN-O., Telef. 4221
IJMUIDER MUZIEKSCHOOL
Openbare Voordrachtoefening
op 2 APRIL, 772 uur, in Geb. v. Christ. Belangen.
Speciaal Adres voor OMLIJSTEN
van FOTO'S en PLAATWERK
KALVERSTRAAT 8, IJMUIDEN-O.
Telefoon 5705 - Telefoon 5705
DAMESKAPPER
Telefoon 3958
Voor iedere beurs een solide Schoen
Vanaf f2.95 bieden wij U een groote sortee
ring in DAMES- en HEERENSCHOENEN in
leuke, flatteuse modellen.
Zeeweg 105
IJMUIDEN-O.
Telef 4037 Hoo,dstraat 1ïé
1 SANTPOORT.
le klas BANKETBAKKERIJ
ZEEWEG 227, Telef. 4613, IJmuiden-Oost.
NCUGAT EIEREN - PAASCHARTIKELEN.
Alles hoogste kwaliteit?
aan allerlei gezegden. Komt zelf een bezoek brengen aan
onze inrichting. Overtuigt U van de behandeling der
goederen, en U weet dan zeker, dat de
SNELLIUSSTRAAT 39 TELEFOON 4371,
ook Uw adres is voor het reinigen van GORDIJNEN,
DEKENS, DIVAN- en TAFELKLEEDEN, COSTTJUMS
enz. enz.
Het adres voor BABYhandwerkartikelen
en voor DAMES-, HEEREN- en KINDERTRICOTAGES,
KOUSEN - SOKKEN - WOL - SAJET - GARENS -
ZIJDE - enz. enz. enz. is
H. J- HANDGRAA F—M AAS,
KALVERSTRAAT 114 IJMUIDEN (OOST).
Breikatoen alléén bij ons 12 cent per knot.
De Paaschklokken luiden.
Paaschverhaal door Hans Edinga.
Ziet vooral onze
speciale etalages
Onze nieuwe collectie
VITRAGES - ETAMINES -
VOILES en MARQUISETTES
is buitengewoon.
per el tot 1.75
H. Vissen
Hotel-Café-Restaurant „DE BIJENKORF
VOLLEDIG PENSION ƒ2.- p. dag; LUNCHSCHOTELS 65 cent en
i 1.—UITGEBREID TWAALFUURTJE 60 cent: LOGIES en
ONTBIJT ,f 1.75; KAMERS MET STROOMEND WATER.
TELEFOON 4206. Aanbev.: H. REEHORST, IJmuiden.
IJMUIDER MUZIEKSCHOOL
Dir. P. GRIN Jr. WIJK AAN ZEEëRWEG 114
Viool, Piano, Orgel, Mandoline enz.
Vraagt condities. Leerlingen, welke nog geen Piano
bezitten, kunnen zonder prijsverhooging aan de Muziek
school studeeren.
DAMESHOEDEN.
GROOTE VOORRAAD - LAGE PRIJZEN - MUTSEN voor
groot en klein - CORSETTEN - BUIKBANDEN - ELAS
TIEKEN KOUSEN - alles confectie en naar maat, tegen
de scherpst concurreerende prijzen.
Mevr. H. GROEN - Gedipl. Corsetière.
TELEFOON 5704. KALVERSTRAAT 46—48, IJMUIDEN-OOST
PRINS HENDRIKSTRAAT 91, IJMUIDEN.
BEGIJNENSTRAAT 16—16 a, BEVERWIJK.
GEN. CRONJéSTRAAT 60, HAARLEM.
ag ik even passeeren?" vroeg een
heldere innemende stem.
i w De concertgebouwbezoekers, el-
kaar verdringend in één der
nauwe corridors, maakten plaats voor een
kleine grijze dame, die gedecideerd voortstapte
en al spoedig den ingang van de zaal ingleed.
Haar welluidend „dank U" bleef de plotseling
opmerkzaam geworden menschen nog in de
ooren klinken. Een meisje stootte een haar
wildvreemden heer aan: „was dat niet
En tegelijk noemde iemand achter haar den
naam: „Ariette Verbeek."
„Dacht ik het niet gunst, zou ze dan tóch
nog meezingen.
De oude heer schudde mismoedig zijn hoofd.
,,'t Staat:duidelijk genoeg op de aanplakbiljet
ten: Ella de Wit zingt de sopraanpartij. Trou
wens, Mevrouw Verbeek ging de zaal in om te
luisteren natuurlijk. Nee meisje, die zijn we
kwijt. Voorgoed. De Matthaus zal nooit meer de
Matthaus zijn, zonder haar. Een heel verlies
voor ons
„Ongelooflijk jammer, want ze was toch
allerminst op haar retour, vorig seizoen."
„Ja, een hartgebrek, zegt men. en dan moet
je voorzichtig zijn. Dan kan je niet meer ge
regeld optreden."
„Zou Ella de Wit voldoen?" vroeg ze twijfe
lend.
„Ik heb er wel hoop op. Een prachtig geluid,
wie weet wat 't wordt. In elk geval ben ik
maar gekomen de Matthaus Passion kan een
mensch niet ontrouw worden."
„Hèt evenement van het jaar, nietwaar?"
glimlachte het meisje dan groetten zij el
kaar en zochten hun plaatsen op.
Op de voorste rij zat Ariette Verbeek ver
moeid in elkaar gedoken. Haar fronsende blik
zwierf, over koor en orkest, naar den nok van
het podium ontoegankelijk voor het vrien
delijk pogen der langsloopende menschen om
haar te groeten en voor de genegen blikken
van het podium af, die de hare probeerden te
vangen. Een jaar geleden was de Matthaus
Passion de laatste uitvoering geweest, waaraan
zij meegewerkt had al dien tijd, 't lange
werklooze seizoen, was voor haar één lange
kwelling geweest, één pijnlijk terugverlangen
naar de oude geliefde wereld; en nu zat zij
hier, als bezoekster, en 't was haar vreemd te
moede.
Wat haar gedreven had naar dit concert,
vergeefs trachtte zij uit de warreling van
tegenstrijdige gevoelens een klaar en helder
antwoord te voorschijn te halen. Zij wist alleen
dat zij dien onbestemden machtigen roep niet
had kunnen weerstaan. Zij was gegaan en
langzamerhand, terwijl de al bekende geluiden
haar ineens weer plantten midden in het oude
leven, besefte zij dat dit alles haar, alle hechte
gebondenheid van haar trouw nooit loslatend
hart ten spijt, op eenmaal toch zeer ver was
komen te staan. Alsof zijja, dat was het:
alsof zij eindelijk berusten kon. Geheel en
al....?
't Scheen zoo. Geen wrok en geen vertwijfe
ling was er meer in haar, geen onvrede en geen
opstandigheid. Alleen maar een intens gevoel,
van rust.
Zij ademde bevrijd op en meteen wist zij
ook wat haar gedreven had naar deze uitvoe
ring, die haar altijd het liefste geweest was,
dè groote rol:
Om de Paaschgedachte te gaan beleven, om
intuïtief haar stilgeworden smart over eigen
strijd te richten naar grooter tragedie: het
lijden op Golgotha. En daaruit te putten de
kracht zich in zwakke momenten te houden
op den wijzen weg, dien het leven van haar
vroeg. Den fakkel over te reiken aan de jon
gere generatie en dit te doen met vertrouwen
en zonder afgunst.
En het gezicht waarmee zij de opkomende
solisten een stillen groet toezond sprak van dit
vertrouwen. „Heb de kunst even lief als ik"
schenen haar blauwe oogen hen tegemoet te
stralen.
Ella de Wit, de jonge blonde sopraan, voelde
haar nervositeit bedaren toen zij den bemoedi
genden blik ontmoette doch tijdens hei
voorspel voelde zij weer de kille vijandigheic
van de zaal, die haar wegkeek en steeds d(
andere zag, de éénige waardig deze plaats te
bezetten. En in een wanhoop dacht ze: .,A
had ook dit bereikte haar een soort hoogtepun
in haar carrière geleken, het was haar teveel
de groote traditie voort te zetten zij moest I
wel te kort schieten."
Het voorspel
Ariette genoot! Uit de stilte kwam het aan
zwellen, zwaar en gedragen. In de steeds hoo-
ger gestuwde klanken zong een wereld van
gevoelens: En wijde smart, die, gelouterd, zich
vreugdevol verhief naar een onaardsche hoog
te stemmen, die het groote offer beweenden
en bezongen, die in deemoed berustten en op
standing niet aanvaardden die een klagend
„waarom" opzonden tot den hemel. En het
antwoord, dat door en over alles heenklonk,
dat wees naar het prille licht van den Paasch-
ochtend. Licht, dat groeien zou. Ariette voelde
zich mee-opgeheven. Al wat haar in het afge-
loopen jaar gekweld en 's levens kleuren ver
grijsd had het viel van haar af. In menge
ling van vreugde en smart zong zij in gedach
ten het mèe: „Kommt ihr Töchter, helft mir
klagen
Haar aandacht zwierf naar het verre land,
waar zij zag: De Heilige Stad onder den wij
den Oosterschen hemel. En het Lamm Gottes,
waarom zich al strakker spande het net van
onmeedoogend willen verderven. Hoog erboven,
uit zong het jongenskoor het cantus firmus:
„allzeit erfund'n geduldig
wiewohl du warest verachtet r—
Bij het naderen der eerste Sopraanaria he
ving haar uit gewoonte het gevoel van: straks
zingen. Het ongeduld anderen en zichzelf te
ontroeren door haar zang, klopte door haar
lichaam. Doch direct kwam zij tot zichzelf en
glimlachte dm deze oude symptomen. Zij
schrok toen na de woorden van den Evange
list: „dasz er ihn verriete" Ella de Wit oprees.
Een gevoel van verwarring „er gaat iets ver
keerd, er gebeurt iets onnatuurlijks er ha
pert ietsMaar er haperde niets. Iedereen
zat kalm en stil te luisteren. Ariette herstelde
zich. „Onnoozele gans" smaalde zij in zelfspot.
De violen zetten schrijnend in, vol deernis
om wat voorbereid werd, de intrigue der hooge-
priesters en boven verwachting goed schal
de de sopraan ,,'t Blute nur" de zaal in.
„Het valt mee", moest Ariette zich beken
nen en gaandeweg dacht zij: „Technisch was
hierop niets aan te merken een glasheldere
stem, die de meeste mensehen ook wel bevre
digen zou doch wie het essentiëele verlang
de te hooren, het gevoel, het verlichte gevoel,
dat de technische volmaaktheid slechte als
middel noodig had, om den waren zin der tra
giek tot uiting te brengen zou niet ge
roerd worden door Ella's geluid.
Zij herinnerde zich hoe eens haar oude leer
meester bij het doornemen van deze aria ge
zegd had: „Als je dit zingt, kind, moet je voor
het kruis staan en je hart moet meebloe-
den".
Deze woorden had zij zich ter harte genomen
en nooit waren de critici in de groote muziek-
(Vervolg van het artikel op de volgende
pagina).
De Paascheieren worden-uitgereikt.