BtwUet heeft ZURLOHE dat wat u zoekt, heeft D. SLECHT, v.h. Casseres Sint Nicolaas in HERBERT BLOM N.V. Bleeker's De betere Woninginrichting van Kennemerland, met z'n 50 modelkamers, BREESTRAAT 73 - Telefoon 3206 EENIGE WENKEN VOOR NUTTIGE GESCHENKEN. Veel wrijvingen zijn door den goeden St. veroorzaakt. VOOR „HEM" MAAR VAN D. OFFENBERG 6tae keuze iu Uislets Hiikeu is kaafteu dij Hoop D. M. G. BOTTEROP UURWERKEN GOUD - ZILVER LEDERWAREN enz. O U) im re ■D re <Q c re c s O UI c re 3 JZ C O Ln O re UI mm HM ■BHB Bffii ■HBB ■H Manufacturenhandel 4. DE WAAf©, De eenige zaak voor iets aparts - Vele aparte modellen uit eigen fabriek - De kleinkunstafdeelingisinteressant-Vraagtomvliegsportbonnen PULLOVERS Zoo'n warme, gebreide, waar U jaren plezier van hebt. BREESTRAAT 41 TELEF. 3568 BEVERWIJK. WOLLEN SLIPOVERS voor Heeren vanaf 1.00 voor Jongens vanafS 0.80 SHAWLS Een uitgebreide sorteering in wol en zijde vanaf 32 cent Een OVERHEMD met een bijpassenden ZELFBINDER valt bij een heer steeds in goede aarde. HANDSCHOENEN Wollen, gebreide Kinderhandschoenen, vanaf 26 cent Wollen gebreide Dameshandschoenen met kap, vanaf 48 cent Wollen gebreide Heerenhandschoenen, ƒ2.95 Mappa gevoerde Dameshandschoenen Wildleer Heerenhandschoenen 1.80 90 ct. Gevoerde Nappa Heerenhandschoenen 2.25 Talrijke overheidsmaat- regelen waren dan ook noodig. VIJF December! Een datum, die in deze lage landen bij de zee niet gemakkelijk onop gemerkt voorbij gaat. Oud en jong, arm en rijk, wij allen maken dezen dag in meerdere of mindere mate tot een feestdag, een dag van geven en blij maken, een dag, waar naar vooral de jeugd al dagen van te voren vol verwachting verlangt. Een dag van traditie. EEN OVERHEMD EEN DAS EEN SHAWL EEN SLIP-OVER of EEN PAAR HANDSCHOENEN ENZ. ENZ. ENZ. BREESTRAAT 56 TEL 3100 BEVERWIJK KOOPT UW MEUBELEN BIJ BREESTRAAT 179 - BEVERWIJK RUIME SORTEERING IN AMEUBLEMENTEN, DRES SOIRS, THEEMEUBELEN, TAFELS enz. Wij hebben een groote sorteering in klein meubelen PALETOTS, DEMI'S, DEKKERS, REGENDASSEN EN MANTELS is in één woord schitterend. Prijzen die beslist meevallen, ƒ9.25 en hooger. STALENCOLLECTIE MAATCOSTUUMS STREEPPANTALONS vanaf ƒ1.— en hooger DONGENSDASSEN, DEKKERTDES vanaf 2.25 BREESTRAAT 138. TELEFOON 3083, BEVERWIJK BREESTRAAT 104 - TELEFOON 3712 OVER DE R.K. KERK HET GOEDKOOPSTE MAGAZIJN VAN MEER GOEDEREN TC UAOrK, LACER PRIJZEN DAN OOIT TE V0REN ZIE DE ETALAGES en mijn groote voorraad HORLOGES DAMESSHAWLS in wol vanaf 55 ct. in georgette vanaf 75 ct. in chiffon vanaf 98 ct. Komt U eens kijken? Wij helpen U gaarne bij Uw keuze. - Bij aankoop van iedere 50 cent een bon voor de vliegsport. Onze ouders en grootouders vierden het al, maaral véél, héél veel vroeger was „Ny- claesdach", zooals het in een Dortsche reke ning van 1360 genoemd werd, een dag van dezelfde importantie als nu. Dr. G. D. J. Scho tel geeft aardige bijzonderheden over Sint- Nicolaas in lang vervlogen dagen. In 1363, zoo vertelde hij, was Jan van Blois, heer van Gou da en pair van Frankrijk, op Sint Nicolaasdag te Dordrecht. Spoedig was hij omringd door „scoelnaers" (schooljongens), die hem „om gelt tot haeren hoechtijt van Sint Nicolaas" vroegen. In de 15de eeuw ontmoet men ook het be kende Sint Nicolaasbrood, dat de Grieken in zee wierpen om het slechte weer te stillen. Sint Nicolaas toch was de patroon der zeevarenden en de groote schutsheilige van handeldrijven de steden, zooals in Holland van Amsterdam, Staveren en Kampen. Zoo deelde men in 1403 te Dordrecht „eoninc, claescoeck en taert aan die kynders op hun patroon St. Niclaes" uit. Het schoenzetten dateert al uit de 16e eeuw, het was toen als nu: des morgens werden de kinderen met de goede gaven van den grooten kindervriend verrast. In de gouden eeuw werd het Sint Nicolaasfeest veel „tumultueuser" gevierd dan nu, het werd zelfszoo erg, dat de overheid er zich mee ging bemoeien, en het ten strengste verbood. De vroede vaderen van Delft b.v. vaardigden reeds in 1607 een keur wij zouden spreken van een politieverorde ning uit, waarin het verboden werd op 5 December kramen op het marktterrein op te slaan, waarin goederen verkocht worden, waarvan men dan later de kinderen, weer wijs maakt, dat St. Nicolaas ze hun geschon ken heeft. De vroedschap gaat echter nog verder, ze verklaart omstandig hoe ze er toe gekomen is, dit verbod uit te vaardigen: het Sinterklaas- vieren strijdt niet alleen tegen de goede orde en zeden, maar het leidt de menschen van den waren godsdienst af en brengt wangeloof en afgoden, die in een welgeordende en Chris telijke stad niet getolereerd kunnen worden. Veel zorgen baarden den kerkeraad de voor avonden van het Sint Nicolaasfeest, dan toch gingen „vrijers" en „vrijsters" zich bij den bakker vereenigen, om het goud en zilver op de Sinterklaaskoeken te plakken. Er werd op die bijeenkomsten naar hartelust gegeten en gedronken en het ging er ruw toe! Nog lange, lange jaren is ook dit gebruik in zwang ge bleven. Hildebrandt, we herinneren het ons allen, geeft in zijn Camera Obscura een kleu rig beeld van zoo'n verguldavondje, maar in de 19de eeuw ging het al heel wat kalmer toe en een overheidsverbod was toen niet meer nooddig. De Sinterklaasliedjes wie kent ze niet? zijn al van ouden datum. Het „Sun- ter Claes zoet heyligh man, trek je besten tab- bert an" enz. dateert al uit de 17de eeuw. En 't leeft nog. Ook in de kerken werden in de 17de eeuw de weezen en ouden van dagen op Sinter klaasavond niet vergeten, zij werden onthaald en kregen dikwijls geschenken en geld. Op het platteland werd Sint Nicolaas niet alleen etende en drinkende en dansende ge vierd, maar in sommige streken hadden nog andere feestelijkheden plaats. In Rijnland b.v. waren de boeren gewoon, indien hun het geluk te beurt viel, op dezen dag hun koeien in het land te mogen melken, al hun voolk te ont halen op melk en beschuit. In 1777 bestond dit gebruik nog te Leimuiden. Prof. Dr. Jos. Schrijnen behandelt eveneens de rol, die Sint Nicolaas in het volksleven speelt in zijn„Nederlandsche Volkskunde". Evenals de Wilde Jager en Sint Maarten, „rijdt" Sinterklaas door den schoorsteen. En inderdaad, de schoorsteen is de koker der geestenwereld, de verbindingsweg tusschen hoogere wezens en de gewone wereld, de ruime, ouderwetsche schoorsteenen boven den haard, het gezellige middelpunt van het in tieme, huiselijke leven Onder den schoorsteen werd de schoen ge plaatst, vandaar dat de uitdrukking „een schoen zetten bij iemand" synoniem is met „iemand iets afbedelen." Sinterklaas, zoo merkt van der Ven op in zijn „Nederland's Volksleven", was, en is mis schien nog, een huwelijksmakelaar, een afge zant van Amor! Het wordt daarom begrijpe lijk, waarom de „marsepeinen herten" met de „vrijsters" en „vrijers" reeds in Bredero's da gen de plompe „duivekaters" en „varkenskoe ken" vervingen; het oude Sinterklaasliedje van „Hansje, die wil trouwen" werpt een dui delijker licht op de beeltenis van den Sint. Ook met het bakken van de „vrijers" en „vrijsters", zooals we ze nu nog in hun oude, primitieve vormen kennen, bemoeide de overheid zich, in Arnhem werd in 1638 een keur uitgevaardigd, waarbij het bakken van Sinterklaaskoeken werd verboden, omdat deze „het facoen van eenige beelden hadden". Zooals dit meer gaat, trok de Arnhemsche burgerij zich van het overheidsverbod niets aan en bakte er lustig op los. Ook op ander gebied gaf de oude Bis schop van Myra aanleiding tot botsingen. In 1732 was de verhouding tusschen Patriotten en Prinsgezinden uiterst gespannen. In Den Haag tooiden de laatstgenoemden zich met oranjelinten, zingende trokken zij door de straten en op de huisdeuren van de Patriot ten slaand, werd Oranje boven geroepen. Hoe wel de heele geschiedenis vrij onschuldig was, grepen de Patriotten, hevig verontwaardigd, het gebeurde aan om het op te blazen tot een oproer, dat „Sint Nicolaas had aange- kweek", zooals ze zich uitdrukten. Zoo zien we dus, dat Sint Nicolaas, de eeuwenlange vriend van volwassenen en kin deren in vroeger tijden dikwijls aanleiding tot wrijvingen gaf. De reeds gezellige drukte is het beste bewijs, dat wij goed zijn in sorteering en prijs De zaak waar U zich, door z'n vakkundige en prettige bediening dadelijk thuis voelt Breestraat 156 - Tel. 3028 - Beverwijk Zijden Dameskousen, half mat 110 - 95 - 85 - 68 - Geplatteerde Dameskousen 110 - 68 - 55 - Wollen Dameskousen vanaf 39 ct. 44 ct. 85 ct. Matzijden Dameshemdje 68 ct. Bijpassende Directoire 68 ct. Bijpassende Onderjurk 30 ct. Interl. Damesnachthemden, v.a. ƒ1.95 Interlock Damespyjama's vanaf 4.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1937 | | pagina 11