tylfllt tt Madjpi
■Schoonmaak
GLAS
Voor jaarsfeesten
be
v. Schapet* Ca.
de ieute in aft de fiets
B. Htaaii - SiefiheasoHsstt. 61
bij verschillende volken
Nieuwe Woningen
op Schulpen
Te huur Empo Tandems
„Bij Glas kost het minder"
48
29
39
25
19
49
8
16
69
12
19
24
89
KALVERSTR. 11-21
IJ MUIDEN-OOST
P. J. C. de Waardt
stofzuigers
Ook in Uw Kamers
Een kleed van HAMERS
MEERWEIDEN VELSEN-NOORD.
N.V. SMIT RIEZENKAMP
begin Mei klaar bev.: vestibule, gang met ingeb. kapstok,
keldertje, W.C. met fonteintje, keuken met warm water,
voor- en achtertuin, steenen schuurboven 4 slaapkamers
met douche-cel en vaste waschtafelvoor 6.25 per week.
Te bevr.: A. BOERSMA, Meer weidenlaan 25, Velsen-Nooïd.
DU is:
Slechts één voorbeeld, tientallen
andere kunnen wij U toonen.
GAAT U TROUWEN?
Komt dan beslist even kijken.
WIJ ONTWERPEN NAAR
UW EIGEN SMAAK.
AMSTERDAMSCHE MEUBILEER-
EN STOFFEER-INRICHTING
Meer dan 50 toonkamers in
IJmuiden en Amsterdam.
WIJK AAN ZEEëRWEC 106
IJMUIDEN TELEFOON 4560
Nog slechts eenige
Middenstandswonin-
gen te koop of te
huur, gelegen aan
pracht plantsoen
voorzien van alle
moderne comfort als
complete badkamer,
vaste wascht., balcon
voor- en achtertuin
enz. HAAST UI!
Duinvlietstraat
te bevragen Directie
gebouw Duinvlietstr.
(Schulpen) Velsen-Noord en
Beverwijk - Telefoon 3169
Heemskerkerweg 41
N. de Haan - Schulpweg 93 - Velsen N.
Onze collecties in nieuwe VITRAGES, OVERGORDIJNEN,
KARPETTEN, MATTEN, COCOS, LINOLEUM VLOERBEDEKKING,
LEDIKANTEN, MATRASSEN en BEDDEN zijn gereed, welke in
speciale etalages, in onze magazijnen en toonzalen
geëtaleerd zijn.
Bij elk artikel komt U tot de conclusie
VLOERBEDEKKING,
183 breed
LINOLEUM KROMMENIE
183 breed
125
90 breed
TWISTED MAT,
CHINAMAT
140 x 180 c.M
COCOSLOOPER, 50 breed
DUBB. BOUCLé LOOPER
PLUCHE LOOPER
12 els HOLTAP KAR
PETTEN
450
16 els HOLTAP KAR
PETTEN
650
12 els BOUCLé KAR
PETTEN
11)90
12 els HAARVELOURS
KARPETTEN
1990
12 els COCOS KARPET- OQn
TEN ©W
Axxdere xxxatexx naar verhoudixxg.
VITRAGES, dubb. breed
GEBLOEMDE MARQUI-
SETTE
GLASGORDIJNEN,
KLEURECHTE
CRETONNE
HANDWEEFSTOF,
dubbel breed
GEBL. VOILE met
strookje
PRIMA VELOURS
DUBBELE VELOURS,
130 breed
148
HAND WEEF GORDIJNEN
per paar
240
PLUCHETTE GORDIJ
NEN, per paar
290
CHENILLE GORDIJNEN
per paar <&68
Groote collectie Tafel-, Kap
stok- en Divankleeden.
HOUTEN LEDIKANTEN 4^0
1-pers. ENG. LEDIKAN-
TEN O
2-pers. ENG. LEDIKAN-
TEN I (J90
1-pers. GEZONDHEIDS-
MATRAS O 90
2-pers. GEZONDHEIDS-
3IATRAS 50
1-pers. OPKLAPBED 690
3-deelige 2-pers. DAMAST "vqfi
MATRASSEN
1-pers. 3-deelig BEDSTEL,
PELUW EN KUSSEN 90
2-pers. met 2 KAPOK- i n
KUSSENS IU90
2-pers. 6-deelig BINNEN-
M A TRAS STEL, linnen 23 9Q
2-pers. 6-deelige BINNEN-
VEERING MATRASSEN Olef*
Met garantie.
UITSCHUIFTAFELS 790
SALONTAFELS 490
BLOEMTAFELS - J.19 j
ZWARE DIVANS 890
DRESSOIR met spiegel 1290
SALON SPIEGELS met
kwasten J, 98
EIKEN THEEMEUBELEN 590
HUISKAMER Dressoir, m
Uitschuif taf el en Ameu-^^7B*i
blement, samen
4 CLUBS MET PLUCHE 49oo I
„Voorzorg"-, „Vesta" en
„Mercurius"-zegels wor
den bij ons in betaling
aangenomen.
Laat ons Uw BEDDEN, MATRASSEN en STOELEN vakkundig repareeren.
Uw VEERENBED 3-deelig maken, in 1 dag retour.
Vanaf 21 MAART is de LEESBIBLIOTHEEK
lees prijs verlaagd
10 TOT S CENT v.h. Silvius.
Schrijfbehoeften Postzegelhandel Speelgoederen
WIJKERSTRAATWEG 35, VELSEN-NOORD
Voor
De schoonmaak in
met 'n Stofzuiger
Twee beiangrijke
artikelen waar U op
moet kunnen ver
trouwen.
naar het vertrouwde adres van Handel
maatschappij „KOVEX". Wij leveren op
gemakkelijke betalingscondities. Vraagt
inlichtingen.
.IJMUIDEN
TELEFOON 4325
SCHOENWERK
P. v. LEEUWEN
Dit is Uw adres voor Goed en Goedkoop
Heeren Molières vanaf ƒ2.50
Dames Schoentjes vanaf „1.75
Kinder vanaf „0.75
Sandalen vanaf 0.50
Verder ZOOLLEDER, RUBBER enz. voor
de Schoenmakerij
CORVERSLAAN 68 - VELSEN-NOORD
Haagsche Modevakschool
Scheijbeeklaan 22, Beverwijk.
OPLEIDING voor Costumière -
Coupeuse - Onderwijzeres - Naaien
en Knippen voor eigen gebruik.
Inlichtingen dagelijks 1012; 36
uur. PASKLAAR MAKEN van
MANTELS en JAPONNEN.
PATRONEN NAAR MAAT.
Mej.
A. Scheepsbouwer,
Gedipl. Leerares.
Zichtzending op aanvraag zonder ver
plichting. Ook voor Glas- en Over
gordijnen. GRATIS MAKEN. Adres
ZEESTRAAT 74 BEVERWIJK TELEFOON 3576
VEEL intenser dan de stedeling, gevoelt
en begrijpt de landman de voortdu
rende wisseling van leven en dood,
een natuurlijk verschijnsel, d$t voor
al zeer sterk tot uitdrukking komt in den
overgang van winter tot vooiyaar. En we moe
ten teruggaan tot zeer oude natuurvolken, als
de Grieken en Romeinen, waar nauwelijks de
tegenstelling tusschen stad en land gevoeld
werd, waar men het leven der natuur steeds
volop meeleefde, om de zuivere betee-
kenis te vatten van het aanbreken van de
Lente.
Een golf van vreugde strekte zich over het
land van Grieken en Romeinen uit, wanneer
de eerste kenmerken van het voorjaar zich
aankondigden, in den vorm van een teer
puntje boven den grond, een knop aan den
boom, een jong diertje in het land. De vreug
de van deze volkeren culmineerde in de be
kende „bloemenfeesten", die in Februari, soms
nog in Maart gehouden werden, het „bloemen-
feest", dat tevens het feest der dooden was,
want immers ook Paschen valt in het vroege
voorjaar. Op den eersten feestdag werden de
wijnvaten heropend: het Pithoigia! Ook hier
in vinden we de herinnering aan den dooden-
dienst terug. Op oude Grieksehe afbeeldingen
ziet men den god Hennes afgebeeld, die zijn
staf boven het vat of „pithos" houdt; de
schimmen der dooden fladderen er uit. Op
den derden dag van het Bloemenf eest werd
den dooden een maal van peulvruchten ten
offer gebracht, waarmee het feest besloten
werd.
Het blijde feest duurde vier dagen; den eer
sten dag werd een comedie opgevoerd. De
eigenlijke inwijding van het nieuwe jaar ge
beurde de drie volgende dagen, met gebeden
aan den natuurgod, gezangen en statige dan
sen. Want naast de blijdschap over de veelbe
lovende lente, rees bij het landbouwvolk ook
de niet te verbergen angst over den toekonx-
stigen oogst. Het was een echt feest van op
standing, zooals de Grieken Dionysos ieder
jaar weer uit het Oosten over de zee zagen ko
men en zijn intocht in het land plechtig vier
den. De Romeinen zagen hun god in een klein
bootje over zee komen, dat vervolgens op den
„seheepswagen" (carrus navalis) geplaatst
werd.
De merkwaardige attributen, die thans nog
bij het vieren van het Lentefeest gebruikt wor
den, waren reeds bij de Grieken en Romeinen
bekend. Wij denken bijv. aan de Palmpaschen,
wat de Gxieken „eïresione" noemden. Deze
stokken, waarop op dwarshoutjes koeken, rij
pe vruchten en vijgen zitten, wei-den in Athe
ne voor de deuren van de woonhuizen ge
plaatst en ieder jaar vernieuwd. Dje stokken
symboliseerden den voorspoed, dien men van
het nieuwe jaar verwachtte.
Lentevreugde bij de Germanen
(])OK voor de Germanen was de Lente een
tijd van vreugde, want men verheugde zich
op de komst van het zachtere jaargetijde.
Immers, voor de Germanen was de winter een
hoogst onaangename tijd in hun schaars ver
lichte, rookerigs hutten, met geen andere af
leiding dan spinnen en weven voor de vrou-
wen, drinken en dobbelen voor de mannen.
Geen wonder dat zij met de groote feesten de
goden dankten, die hun de zon teruggaven
en daarmee eerst de Lente en weldra den veel-
belovenden bloei der vruchtboomen! Zoodra
zij dan ook de eerste teekenen van het nade
rend voorjaar bespeurden, stroomde het jonge
volkje uit de dorpen en gehuchten naar de
bosschen, om er een mooien boom te vellen.
Terwijl de mannen het werk verrichtten, ver
sierden de meisjes met rappe handen de trek
ossen en den wagen met de eerste voorjaars
bloemen en groen, met kransen en slingers. In
optocht ging het dan terug naar het dorp,
waar de boom, die eveneens prachtig versierd
was, in het midden der gemeente-weide ge
plant werd en met zang en dans ingewijd. Voor
oud en jong was het een feestdag: geen vrouw
tje bleef achter het spinnewiel zitten. Niemand
werkte: zelfs de slaven en onderhoorigen had
den vrij.
Deze feesten hadden niet op bepaalde dagen
plaats, maar tegen den tijd dat men het voor
jaar voelde naderen. Wel hield men aan een
bepaalden dag vast, n.l. Donderdag, den dag-
van Donar, den god van de liefde en het hu
welijk.
Van alle oude Germaansehe Goden was hij
de bemindste en de vele zeden en gebruiken,
die nog langen tijd op den hem gewijden dag
in zwang waren, leveren het bewijs, dat het
volk zijn lievelingsgod niet zoo vlug vex-geten
koxi.
Naax-xnate de oude Germaxiexi meer
beschaafd werden door de komst van
andere volkexi, gingen ook veel vaxi de
oude zedexi en gebx-uiken verloren,
maar indien er één feest bestaan bleef
dan was het zeker het Lexitefeest. Ook
de komst van Karei den Groote om
streeks 770 in ons land, kon daaraan
geen afbreuk doen en over den groo-
ten keizer zelf doet een aax-dige Lente
sage de ronde Ruim 3100 jaar geleden
vertoefde de machtige keizer van
Frankenlaxid eens op zijxx kasteel te
Ingelheim in Rheiixgau. Zijxx oog
dwaalde over het mooie landschap van
Rudesheim; het was koud, want de
kalexider wees nog Maart, maar toch
speelde x-eeds eexx vriendelijk lente-
zonxxetje over de met sneeuw bedekte
bergen langs den Rijn. Het viel den
keizer op, dat de zoxx de sneeuw op
dexx Johaxxnisberg sneller deed sxxxel-
teix dan op de axxdere bergen. Hij
kwam nu op het denkbeeld, op de hel-
lixxg vaxx den berg wijnraxxkexx te latexx
plaxxtexx. Daartoe liet hij ixx allerijl zijxx
wapexxdrager Koexxx-aad naar Orleaxxs
rijden, de stad, die ixx dien tijd be
roemd was oxn haar voortreffelijke
wijnen. Toen Koenraad op zijn ros' te
Orleans aankwam, vertelde hij, dat de
keizer zulke goede herinneringen aan
den wijn behouden had. Daarom ver
zocht hij nu eenige pootranken van de
beste wijndruiven te mogen meene
men,, waarmee hij naar Ingelheim te
rugreed. Eigenhandig plantte Karei
de Groote de wijnranken op den Jo-
hamiisberg, welke plechtigheid met
een groot Lentefeest gepaard ging.
Ook thans nog opgewekte viering
Wel is de viering van de Lente steeds ge
ringer geworden, maar toch worden ook he
den ten dage nog feestelijkheden gehouden,
en dan natuurlijk vooral op het platteland.
Zoo gaan, bijvoorbeeld in Zeeuwsch-Vlaande-
ren, in den nacht van 30 April op 1 Mei, groep
jes arbeidex-s de boerenhofsteden langs en
zingen het volgende voorjaarsliedje:
En de winter is weg,
En de Mei die komt aan,
En vaarwel aan de Maartsche buien
Wanneer het liedje uit is, koxnt de boer te
voorschijn en beloont de zangers met een ge
schenk in eieren. Oud is het liedje niet en
evenmin is het vex-heven. maar de blijde voor-
jaarstoon klinkt er toch in.
Bij de Boskoopsche boomkweekers had men
bij de Meivurexx nog iets bijzonders. Bij het
makexx huxxner exxtwas smoltexx zij hars en
kaarsen. Was de massa gesmoltexx, dan visclx-
ten zij de kaarsepitten er weer uit. Die pittexx
legde men op eexx plankje op eexx zwaren, hoo-
gen paal exx stak ze in braxxd Als er xxu veel
waren koxx het geruimen tijd branden. Waar
lijk een fx'aai gezicht.
Niet alleexx ixx NedexTaxxd, ook op het platte
land vaxx België wordt het voorjaar met vreug
de binnexxgehaald. Ixx de omstreken vaxx Gexxt
gaaxx op 1 Mei de kixxderen laixgs de deux'exx
met eexx korf aaxx dexx arm exx een Meitak ixx
de hand of over den schouder. Die Meitak is
eexx groexxe tak, met bloenxexx exx veelkleurige
linten versierd. Overal zingexx de kixxderen een
Meiliedje, om wat te krijgexx. Dat noemen ze:
„De Mei gaan zingexx". 's Avoxxds, tot diep ixx
den nacht, zingen de joxxgeliedexx, die er dan
eexx of ander instrument bij bespelen. Te
Aalst, niet ver vaxx Gent, gaat nxexx niet met
dexx Meitak rond, maar 's nachts bindt men
allerlei xxxeien vast aan het een of andere huis,
of in eeix boonx dicht bij het huis. Uit den
aard der „mei", die xnen krijgt, kan nxexi op
maken, hoe de dorpsgexxootexx over u dexxkexx.
Eexx joxxgemaxx, die vaxx een meisje houdt, vex--
eert haar als „mei" een fx-issche berketak: dat
is „de mei vaxx eere" Maar een vrouw, die als
een babbelaarster bekend staat, krijgt eexx tak
vaxx een populier of wilg; exx wie ixx het afge-
loopexx jaar te veel domhedexx begaaix heeft,
krijgt voor zijn ïxxei den stexxgel vaxx eexx kooi-
zaadplant
Nog xixeer voorbeelden vaxx het viereix vaxx
het voox-jaar zouden we hier kuxxnen geven,
warexx wij niet bevreesd in herhaling te vallen.
Alle Noordelijke volken, maar toch ook wel
de Fransclxexi exx Italianen, wieren de konxst
vaxx het heerlijke voorjaar met plechtige ge
bruiken en groote feestelijkheden, wel eexx be
wijs, hoe ieder zich op dezexx tijd verheugt; na
de koude exx sombere dagen vaix den winter.
Ieder verheugt zich op de komst van de Lente,
den tijd van jong leven en hernieuwden bloei
en groei, van nieuwe bloemen en planten
ANITA SCHUURMAN.