Fransche Kamer keurt
volmachten goed.
THIJS IJS ONDER ZEEROOVERS
Fedor Sjaljapin overleden.
Tevoren had de Kamer haar vertrouwen in
Daladier uitgesproken.
Groot zanger heengegaan.
DADII),
L~~ J
PROGRAMMA
W O E N S D A G 13 APRIL 1938
Financieel wetsontwerp met groote
meerderheid aangenomen.
hebben gegeven aan hun verlangen naar
wederopbouw, aan hun verlangen te arbeiden
voor de toekomst des lands, hetgeen niet zal
nalaten diepen indruk te maken in onze ste
den en provincies en buiten onze grenzen".
Daladier werd luide toegejuicht.
Om 2.20 uur werd de vergadering opgeheven.
De eerstvolgende bijeenkomst zal hedenavond
worden gehouden.
pv aladier's financiëel program is in den afgeloopen nacht met 514
tegen 8 stemmen door de Fransche Kamer aangenomen.
Tot de ufgevaardigden, die niet aan de stemming hebben deel
genomen, behooren er 48 van de republikeinsche federatie, 2 radicaal
socialisten, 5 onafhankelijke republikeinen en 10 onafhankelijken van
de Volksactie, benevens 11 afgevaardigden behoorende tot verschil
lende kleine partijen. Verder waren zestien afgevaardigden met
vacantie.
Tevoren was een motie van vertrouwen aangenomen met 576 tegen
5 stemmen.
De regeeringsverklaring.
De regeeringsverklaring werd in de Kamer
door Daladier en m den Senaat door Chau-
temps voorgelezen.
Er wordt o.a. in gezegd: Een groot vrij
land kan slechts door zichzelf gered worden.
De regeering van nationale defensie, die zich
aan u voorstelt, is vastbesloten de uitdrukking
te vormen van dezen wil tot behoud.
Krachtig vereenigd, doen wij een beroep
op 'het parlement en het volk ten behoeve
van de verdediging der vrijheid, van het va
derland en den vrede.
Rondom ons, buiten ons, wordt Europa
vervormd. Nieuwe ideologieën bezielen ge
weldige volkeren. Staten verdwijnen, terwijl
nieuwe rijken worden georganiseerd. Daarom
treedt de nationale defensie thans buiten de
grenzen van het plan tot militaire organisa
tie.
De nationale defensie eischt een gezonde
munt, en financiën, die in zich niet de teeke
nen dragen van een weldra doodelijike ver
zwakking.
Zij eischt voorts een krachtige huishou
ding, zij kan geen genoegen nemen met een
vertraging of een stopzetting der productie,
vooral niet in de industrieën, die voor de vei
ligheid des lands werken. Daarom doet de
regeering een beroep op het verstand en de
vaderlandsliefde van werknemers en werkge
vers. De arbeiders moeten zich er reken
schap van geven, dat bezetting van fabrieken
in het geheele land een gevoel van onrust
verspreidt, dat het gevaar meebrengt, nood
lottig te worden voor het regime der vrij
heid, zooals dit eertijds bij andere naties het
geval is geweest. De werkgevers moeten loyaal
de sociale wetten, waarvan zij zelf gezegd
hebben, dat zij ze als definitief beschouw
den, toepassen. Van nu af aan trouwens kun
nen alle conflicten geregeld worden binnen
het kader van de wet, door verzoening en
arbitrage. Bovendien zal de regeering voort
gaan met bestudeering en behandeling in
beide Kamers van teksten, die het moderne
arbeidsstatuut zullen aanvullen.
De regeering echter, die slechts het natio
naal belang op het oog heeft, zal zonder uit
stel de hervatting verzekeren van de vervaar
diging der wapenen, die noodig zijn voor de
veiligheid van het vaderland, de wapenen zon
der welke Frankrijk een prooi voor den inval
zou zijn.
Wij willen den vrede met alle volkeren, hoe
ook hun politiek regime mag zijn, vrede in
eerbiediging van het recht en niet in een
soort abdicatie van Frankrijk als inleiding
tot slavernij. Ten behoeve van dit werk van
openbaar welzijn doet de regeering een be
roep op dat edel gevoel van Fransche broe
derschap, dat nog steeds het heil des vader
lands verzekerd heeft.
Communisten en socialisten vóór
motie van vertrouwen.
Havas meldde nader:
De Communistische fractie heeft
besloten voor een eenvoudige motie
van vertrouwen in de regeering te
stemmen. Ook de socialisten namen
een dergelijk besluit.
De voorlezing der regeeringsverkla
ring verwekte in de Kamer veel en
soms unaniem applaus. De afgevaardig
den Paul Thellier, Heid en Pezet dienden
interpellaties in. Daladier verklaarde dat de
regeering bereid is, debatten in de Kamer te
houden over de algemeene politiek. Paul Thel
lier en Heid gingen accoord met een uitstel
van hun interpellaties. Pezet verzocht de re
geering uitbreiding van de inlichtings- en
propagandadiensten van Frankrijk voor het
buitenland, ten einde de nationale defensie te
helpen. Daladier vroeg vervolgens behan
deling van de financieele ontwerpen der re
geering, en drong erop aan, dat de fracties
der meerderheid gelegenheid krijgen overleg
te plegen. Daladier verklaarde, dat het geens
zins de bedoeling is geweest de meerderheid
de verbreken, maar dat de basis waarop de
regeering rust, verbreed moet worden, wan
neer men het hoofd wil bieden aan het ge
vaar. Wanneer de regeering geen vertrouwen
inboezemt, moet zij terstond worden omver
geworpen, wil men samenwerken met de re
geering, dan moet men haar met raadgevin
gen helpen.
De voorzitter van de radicale fractie
verzocht vervolgens te stemmen over
een eenvoudige motie van vertrou
wen. De vergadering werd daarna ge
durende korten tijd geschorst. Bij de
stemming bleek, dat de motie van
vertrouwen was aangenomen met
576 tegen 5 stemmen.
De commissie van financiën had te tien uur
in den avond, toen de vergadering van de
Kamer weer zou beginnen, haar besprekingen
nog niet geëindigd. De minister van finan
ciën, Marchandeau, zette uiteen dat hij van de
volmachten geen gebruik wilde maken om een
wisselcontrole in te stellen, noch om het
kapitaal van de Fransche Bank te herwaar
deeren, noch om een kapitaalsbelasting in te
stellen, Wel was hij voornemens een extra be
lasting te heffen van hen die vrijgesteld zijn
van militairen dienst en die inkomstenbe
lasting betalen. De regeering dacht er niet
aan de invoerrechten te verlagen, veeleer zul
len deze voor sommige artikelen worden ver
hoogd, teneinde zoo de nationale productie
fee steunen.
Na de uiteenzetting van Marchandeau nam
de commissie een amendement aan, waarin
wordt vastgesteld, dat overeenkomst moet be
staan tusschen den duur van de volmachten
en van de rest van de huidige gewone zitting
van het parlement, welke niet voor 12 Juni en
niet na 31 Juli kan worden gesloten.
De commissie nam ten slotte het door de
regeering ingediende wetsontwerp aan met
20 tegen nul stemmen.
Voor de hervatting der vergadering
van de Kamer en na de beslissing der
commissie voor de financiën besloot
de socialistische groep, evenals de
communisten, te stemmen voor het
door de regeering ingediende wetsont
werp.
De rapporteur der financieele commissie,
Jammy Schmidt verklaarde overtuigd te zijn,
dat het parlement eensgezind zou stemmen
over het ontwerp, dat noodzakelijk is voor de
landsverdeiding. Van de vijf milliard, welke
eenigen tijd geleden aan Blum werden toe
gestaan voor dit doel, is nog de helft over.
Flandin zeide, dat hij voor bet ontwerp zou
stemmen, dat geheel anders is dan het voor
stel van de vorige regeering. De communist
Gresa deelde mede, dat ook de communisten
voor zullen stemmen om het volksfront te
dienen.
Vervolgens nam de socialist Gouin het
woord. Hij hekelde den senaat, die tegen het
ontwerp van Blum stemde, waarop Herriot ver
zocht niet over den senaat te spreken. Spreker
vroeg de regeering, welke garanties zij gaf
tegen verhooging van de prijzen en hij ver
langde pensioenen voor oude arbeiders. Hier
mede waren de algemeene besprekingen ten
einde en vroeg de minister van financiën hét
woord.
Vóór de stemming over het wetsontwerp
werd o.a. nog het woord gevoerd door den mi
nister van financiën, Marchandeau, die, spre
kende over het eenige artikel van het ontwerp
het parlement de verzekering gaf, dat de re
geering een beroep op het parlement zal doen
voor het goedkeuren der wetsontwerpen, die
den door middel van decreten tot stand
gebrachten herstelarbeid zullen voltooien.
Op verzoek van de regeering verwierp de
Kamer vervolgens een door Louis Marin (Re
publikeinsche Federatie) ingediend amende
ment, waarvan het doel was, de ontwerp
decreten voor te leggen aan de bevoegde com
missies der beide Kamers.
Tenslotte nam de Kamer, zooals hierboven
reeds geméld, met 514 tegen 8 stemmen het
eenige artikel van het wetsontioerp aan.
Nadat de Kamer daarop nog een wetsont
werp had aangenomen betreffende de deelne
ming van Frankrijk aan de wereldtentoonstel
ling te New York, richtte Daladier nog een
dankwoord tot „alle vertegenwoordigers der
natie, die dezen ,dag vrijwel eensgezind uiting
Amnestie op Hitler's verjaardag
verwacht.
Ook dsNiemöller zou in vrijheid
worden gesteld.
Generaal Von Fritsch terug in het leger?
Te Berlijn verwacht men volgens
Havas, dat op 20 April, den verjaardag-
van Adolf Hitler, een groote amnestie
zal worden afgekondigd. Vermoede
lijk zullen ds. Niemöller en andere
predikanten in vrijheid worden ge
steld en tevens verwacht men, dat
een aantal generaals, die op 4 Fe
bruari ontslagen zijn, weer in het
leger zullen worden opgenomen, o.a.
Von Fritsch.
Tsjeelio-Slowaaksclie regeeri ng
neemt maatregelen aan de grens.
WARSCHAU, 12 April (Havas) De of-
ficeuze Gazeta Polska meldt, dat „om rede
nen van staatsbelang" de Poolsch-Tsjecho-
Slowaaksche grens voorloopig gesloten is voor
Poolsche toeristen, die niet in het bezit zijn
van een paspoort en die tot dusver met een
speciaal bewijs de grens konden passeeren.
Men veronderstelt, hoewel het officieuze
orgaan geen verklaring geeft, dat deze maat
regel althans gedeeltelijk zijn oorzaak vindt
in de vrees, dat Joden uit Oostenrijk Polen
binnenkomen.
De anti-Tsj echo-Slowaaksclie perscampagne
in de regeeringsbladen duurt intusschen
voort. Het orgaan der militairen, de Polska
Zdrojna, beschuldigt Tsjecho-Slowakije ervan
„de voorpost van de communistische drijverij
en propaganda te zijn geworden voor geheel
Midden-Europa en den Balkan, die op het
oogenblik het voorwerp vormen van onder-
grondsche activiteit en spionnage, georgani
seerd door de agenten van Stalin in Tsjecho-
Slowakije".
Ernstig ongeluk aan de Neder-
landscli-Duitsche grens.
Twee dooden.
Een ongeluk óp den onbewaakten
overweg nabij wachtpost 44 in het
nabijgelegen Duitsche plaatsje Kem
pen, aan de Limburgsche grens,
heeft twee menschenlevens geëischt.
Op den gevaarlijken overweg is een met
vee beladen transportauto, bestuurd door den
37-jarigen veehandelaar H. Kilders uit Kem
pen, door een personentrein gegrepen, zoo
lezen wij in de Tel. De veehandelaar had in
den wagen drie koeien en drie kalveren ge
laden, welke dieren op een nabij gelegen
boerderij moesten worden afgeleverd. Op den
onbewaakten overweg werd de auto door den
locomotief van den trein gegrepen en on
geveer vijftig meter meegesleurd. De vee
auto werd totaal gekraakt. Het vee werd door
den trein vermorzeld.
Ten gevolge van de botsing ontplofte
de benzinetank, waardoor de auto in
brand vloog. De bestuurder van den
wagen zag geen kans meer, zich in
veiligheid te stellen. Het verkoolde lijk
van het slachtoffer werd uit de brok
stukken van den wagen gehaald.
De 59-jarige mej. S. uit Bracht,
schrok zoodanig door den knal dei-
ontplof fing, dat zij uit angst het
portier van haar coupé opende en uit
den trein sprong. De vrouw werd hier
door docr den achtersten wagen van
den trein geraakt en was vrijwel op
slag dood. Drie andere treinreizigers
werden ten gevolge van de ontploffing-
licht gewond.
Het ongeval veroorzaakte op het
enkelsporig baanvak belangrijke ver
traging.
ONZE DACELIJKSCHE KiNDERVERTELUNC
Alles was zoo dus tot in de puntjes geregeld en oom vertelde aan
Thijs, de wedervaren en zei ook, dat de projectielen al in het kanon
zaten.
En er achter liggen er ook nog ongeveer een honderd! lachte hij.
Hoeveel? vroeg Thijs verbaasd. Hoe komen jullie aan honderd
van die bollen?
Wel, wij hebben Jantje gevragad, of hij ons aan wat nieuwe kon
helpen, omdat we er zooveel van hielden! grinnikte oom Mopperniet.
Nou en toen hebben ze er wel minstens honderd gemaakt!
Thijs schaterde het uit, toen hij het hoorde, maar plotseling hield
hij stil. Boven, uit het kraaiennest, weerklonk een stem: Schip in
zicht! Schip, vijandelijk schip in zicht!!!
Daar hebben we het! kuchte oom, terwijl hij naar het kanon
rende. Thijs en Neusopius hem achterna.
Blijf nou nog even hier .Thijs! riep oom uit. Als Bulderhoofd
ziet, dat we allemaal naar achteren rennen, ruikt hij onraad en dan
hebben we alles voor niets gedaan. Blijf hier nog' even staan en kom
ons over tien minuten na
Thijs bleef staan kijken naar de naderende boot, terwijl ook ver
schillende matrozen van de Zeehavik over de reeling stonden te kijken.
Maar dat zou niet lang meer duren
„Boris Godoenof" een zijner
beroemdste creaties.
Fedor Iwanowitsj Sjaljapin, de be
roemde Russische operazanger, is
Dinsdag op 65-jarigen leeftijd te Pa
rijs overleden aan een hartkwaal,
waaraan hij al verscheidene maanden
leed.
Met dezen bas-baritonzanger is een
der grootste opera-figuren uit dezen
tijd heengegaan.
Fedor Sjaljapin.
Sjaljapin werd 15 Februari 1873 te Kazan
geboren.
Het begin van zijn loopbaan was vol ver
scheidenheid en vaak zeer avoiituui'lijk. Hij
was afwisselend kruier, schoenmaker, jager
enstraatveger. Hij kreeg zijn eerste mu
zieklessen als koorknaap te Kazan, doch pas
te Tiflis legde hij zich onder leiding' van Oes-
satof ernstiger toe op de muziekstudie. Het
eerst trad hij voor het voetlicht als jong-
mensch van een jaar of negentien, dat was in
1892, toen hij behoorde tot de vertolkers van
de opera „Een leven voor den tsaar". In 1894
zong hij in het zomertheaker te St. Petersburg,
het tegenwoordige Leningrad. Later trad hij
op in de keizerlijke opera, Na een bezoek aan
Milaan nam hij een belangrijk aandeel in het
operagezelschap van Mamantoff.
In 1913 trad hij tijdens het door Sir Thomas
Beecham georganiseerde Russische operasel-
zoen in het theater aan de Drury Lane te Lon
den in „Boris Godoenof", „Iwan de verschrik
kelijke" en „La Khowantsliina" op. Zijn schit
terende bas en zijn opmerkelijke acteurscapa
citeiten deden hem stormenderhand het pu
bliek voor zich innemen en in „Prins Igor" had
hij een dergelijk succes. Tijdens den wereld
oorlog en daarna tot 1923 woonde Sjaljapin in
Rusland. Zijn eerste optreden in het buiten
land was pas in 1921, toen hij optrad in Albert
Hall te Londen.
In 1908 had de beroemde Rus groote succes
sen geoogst in Amerika. Zijn tweede groote
tournée door de nieuiwe wereld maakte hij
in 1922 en 1923.
In 1927 schreef Sjaljapin: „Bladzijden uit
mijn leven". Tot zijn beroemdste vertolkingen
behooren die van Iwan de Verschrikkelijke in
de opera van Rirnsky Korsakof, Salieri in
Mozart en Salieri", Leporello in „Don Gio
vanni", „Don Basilio" in de „Barbier van Se-
villa" en Mephisto in „Mefistofele".
In Boris Godoenof" is Sjaljapin in 1932 te
Amsterdam opgetreden in een door de Wagner.
vereeniging georganiseerde uitvoering.
Sjaljapin en Gorki.
Een bijzondere medewerker schrijft ons:
Sjaljapin behoort tot de typisch Russische
categorie van menschen, die zich dank zij
hun aangeboren genialiteit, uit het volk tot
de hoogste maatschappelijke ladders weten
op te werken. Geboren in Kazan als zoon van
een schoenmaker, voelde hij zich al vroeg
aangetrokken tot alles, wat het tooneel be
trof. Hiervan geeft hij zelf als oorzaak op:
de tegenstelling tusschen de negatieve werke
lijkheid, waarin hij leefde en de positieve
van het tooneel, waarnaar zijn hart uitging.
In zijn jeugd was hij een vagebond, die
rondzwierf met den eveneens beroemd ge
worden Russischen schrijver Maxim Gorki.
Beiden solliciteerden eens naar een plaatsje
in het koor van een derderangs opera. Gorki
kreeg een baantje, maar de directeur wees
Sjaljapin af met de woorden: „Jou kan ik
helaas niet gebruiken, want je stem is nog
niet krachtig genoeg.".
Hij verschafte hem wel een baantje als last
drager in de haven van de kleine Wolgastad,
Sjaljaphi vertelt over dezen tijd: „Ik was sjou
wer in een havenplaatsje aan de Wolga en
verdiende daarmee twintig kopeken per dag.
Ik sleepte graanzakken, waaronder ik bijna
in elkaar zakte, terwijl de omstanders lach
ten. Hier leerde ik voor het eerst het Wolga-
lied. Tegelijkertijd was dat het begin van
mijn loopbaan als zanger. Wanneer ik thans
op de verschillende episodes in mijn leven
terugzie, moet ik lachen, maar in die dagen
was alles harde, gruwelijke werkelijkheid".
Debuut.
Sjaljapin vertelt dan nog verder: „Als jonge
man liep ik eens met mijn vriend, den zwerver
Grigory door een straat te Moskou. Wij had
den sedert 24 uur niets gegeten. Wij kwamen
langs een kerk waar juist een bruiloftsstoet
stilhield. Wij gingen eveneens de kerk bin
nen. Ik schoof naar voren en stond weldra
achter de getuigen, die de gouden kronen bo
ven ae hoofden van het bruidspaar hielden.
Plotseling bemerkte ik, dat een van de getui
gen onwel werd en wankelde. Hij keek om
zich heen wien hij de kroon toevertrouwen
kon. Ik nam de kroon nu over en de plech
tigheid kon voortgaan. Na het huwelijk wer
den wij overladen met heerlijkheden en om
mijn dankbaarheid te toonen stond ik op en
zong uit alle macht een geïmproviseerde aria
geïnspireerd op de huwelijksmarsch van Men
delssohn Bartholdy. Ik oogstte donderend ap
plaus. Dit was mijn eerste artistiek succes".
In Petersburg.
In 1894 zong Fedor in Sint Petersburg, ter
wijl hij later een engagement kreeg bij de
Keizerlijke opera. Hij kon zich echter moei
lijk vereenigen met de daar heerschende op
vattingen. Het geluk was hem gunstig, In
dien tijd stichtte de rijke industriëel Mar-
rnontof louter voor zijn eigen genoegen een
opera te Moskou, waar hij de beste Italiaan-
sche zangers en zangeressen optreden liet.
Hij hoorde Sjaljapin in Sint Petersburg zin
gen en wilde hem nu ook voor zijn „gezel
schap" winnen, maar de jeugdige artist, die
blijkbaar toch wel wat voor het „Keizerlijke"
in zijn betrekking gevoelde, weigerde aan
vankelijk. Naderhand kwam hij toch bij Mar-
montof en deze werd toen onder zijn invloed
een geestdriftig propagandist voor Russische
kunst, in het bijzonder muziek.
Het is moeilijk te zeggen; met welke rol de
vermaarde zanger het meeste succes tijdens
zijn lange loopbaan van vijftig jaar gehad
heeft, maar hij zelf en menigeen met hem
beschouwt zijn spel in de opera „Boris Go
doenof" als het beste, wat hij ooit gepresteerd
heeft. Sjaljapin was als 't ware de aangewezen
man om dit kunstwerk te lanceeren en mis
schien was de geniale opera van Moessorgski
nooit opgevoerd, wanneer Sjaljapin niet de
rol van den ongelukkigen tsaar gekregen had.
Hij besloot de' rol ook tot in alle historische
bijzonderheden te bestudeeren. Mededeelin-
gen van Poesjkin en Karamsin achtte hij niet
voldoende; hij liet zich door den beroemden
historicus Kljoetseffsky speciaal inlichten.
Het succes er van is wereldbekend. Hij zelf
verklaarde dit: „Door gezongen te hebben,
zooals men spreekt". Verder zei hij: „De zan
gers, die mij imiteeren wilden, vervielen
steeds in dezelfde fout: zij zongen niet zooals
men spreekt maar spraken, zooals men zingen
moest". Naderhand verklaarde Sjaljapin nog
in een interview: „Begrijpen de vertolkers, dat
deze opera een overgang naar de muziek dei-
toekomst is? Om dat alles te begrijpen, moet
men niet alleen musicus, zanger en acteur
zijn, maar bovendien een soort zesde zintuig
bezitten. Mijzelf is het slechts min of meer
duidelijk, wat Moessorgski's werken betee-
kenen".
In 1913 trad Sjaljapin voor het eerst te Lon
den op, waar hij vele successen boekte.
Sjaljapin als filmacteur.
Zooals men weet, koesterde Sjaljapin ook
een groote belangstelling- voor de film en
onder regie van Von Pa'bst is zijn eerste film
„Don Quichotte" tot stand gekomen. Men
heeft den zanger wel eens gevraagd, of er ook
een film gemaakt zou worden, „Sjaljapin"
genaamd, maar hierop antwoordde de kunste
naar: „Neen, daartoe is een Sjaljapin noodig,
die zich zelf kan voorstellen ook als jongeling
en dat laatste is helaas niet meer mogelijk".
Er wordt ook wel eens gevraagd, wat Sjal-
japin's beste zangnummer is. Sommigen be
weren, dat het het Wolgalied is, anderen
dwepen met de serenade van Mephisto in de
opera „Faust". Maar een kennis van den zan
ger beweerde, dat het beste zangnummer een
geïmproviseerd lied was. Na een feestmaal
tijd in de Moskousche vereenig'ing van adel
lijken hief Sjaljapin eens het is vele jaren
geleden gebeurd een onbekend lied aan.
Het was een geniale improvisatie van een
geniaal kunstenaar.
Hij zong op de eerste de beste
woorden, die hem invielen: „ach jij, ach wat,
wat doe je, wat wil jeHoewel deze woor
den volkomen zinloos waren, luisterden alle
aanwezigen aandachtig. Het was een lied.
opwellend uit geweldige gevoelsspanningen,
nu eens klonk het somber, dan weer vroolijk
en uitgelaten. Op het verzoek van een aan
wezigen muziekcriticus dit lied te noteeren,
reageerde Sjaljapin met een verachtelijke
handbeweging.
„De zending van een kunstenaar", zei de
zanger eens, „bestaat in het doen ontvlam
men van de harten zijner medemenschen, in
het vullen van de geestelijke magen der men
schen; hij behoort tot de medesterveling te
zeggen: „Goedendag, broeder"".
DONDERDAG 14 APRIL.
HILVERSUM 1, 1875 M. en 415,5 M.
8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00
KRO. 2.00—12.00 NCRV.
8.009.15 Plechtige H. Mis en gramofoon
muziek. 10.00 Gramofoonmuziek. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Gramofooiiimuziek. 12.00 Be
richten. 12.15 KRO-orkest, en Gramofoonmu
ziek. 2.00 Handwerkuurtje. 3.00 Gramofoon-
rauziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmu-
ziek. 5.00 Cursus handenarbeid voor de jeugd.
5.30 Zang, piano en gramofoonmuziek. 6.00
Cellokwartet en gramofoonmuziek. 6.45 CNV-
kwartiertje. 7.00 Berichten. 7.15 Declamatie
en gramofoonmuziek. 7.45 Reportage. 8.00 Be
richten ANP, herhaling SOS-berichten. 8.15
Christelijk Radiokoor en gramofoonmuziek.
9.00 Lijdensmeditatie. 9.30 Orgelspel (10.00—
10.05 Berichten ANP) 10.45 Gymnastiekles.
11.00 Gramofoonmuziek. 11.5012.00 Schrift
lezing.
HILVERSUM H, 301,5 M.
AVRO-uitzending.
8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding
10.15 Gramofoonmuziek. 11.00 Kniples. 11.30
De Palladians. 12.30 AVRO-Oansorkest. 1.00
Ensemble Willy Kok. 3.00 Kniples. 4.35 Piano
voordracht. 4.00 Ziekenhalfuur. 4.30 Gramo
foonmuziek. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 Gino
Bordin's ensemble en solisten. 6.30 Sport-
praatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 AVRO-
Dansorkest. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten
ANP, Mededeelingen. 8.10 Omroeporkest,
Hilversumsch Vrouwenkoor en solisten. 9.15
Declamatie. 9.45 Lijdensbijeenkomst. 11.00 Be
richten ANP. Hierna tot 12.00 Gramofoon
muziek.
DROITWICH, 1500 M.
10.25 Gramofoonmuziek. 10.50 BBC-Variété
orkest m m. v. solist. 11.50 Declamatie.
12.20 Gramofoonmuziek. 12.40 BBC-Welsh-
orkest mmv. soliste. 1.40 Gramofoonmuziek.
2.102.30 Causerie „The captain of Kopenick".
2.35 Stedelijk Orkest van Bournemouth, mmv.
solist. 4.05 Gramofoonmuziek. 4.20 Frank Wal
ker en zijn Octet. 4.50 Gramofoonmuziek. 5.20
Berichten. 5.40 Causerie „Autobiographies".
6.00 Discussie „What makes a play succesful?"
6.20 Orgelspel. 6.50 BBC-Harmonie-orkest. 7.20
Benny Frankel's orkest en solisten. 8.05 De
clamatie, 8.20 Berichten. 8.40 Causerie „Wea
ther outlook". 8.45 Pianovoordracht. 9.20 Korte
Kerkdienst. 9.40 Alfredo Campoli's salonorkest
10.20 Michael Flome en zijn band. 10.5011.20
Dansmuziek (Gr. pl.)
RADIO PARIJS, 1648 M.
6.558.05 en 9.10 Gramofoonmuziek. 11.40
Giardino-orkest (Om 12.50 Zang) 2.05 Cello-
voordracht. 2.20 en 3.20 Zang. 3.35 Vocaal
vrouwenkwartet Seupel. 3.50 Pianovoordracht.
4.20 Radiotooneel. 6.20 en 6.35 Zang. 7.35 Piano
voordracht. 7.50—9.50 Nationaal Orkest.
BRUSSEL, 322 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Om
roeporkest en soliste. 12.50 Zang. 1,00—1.20.
5.20 en 6.23 Gramofoonmuziek. 7.20 Radio
tooneel met muziek. 9.30 —10.20 Gramofoon
muziek.
BRUSSEL, 484 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 12.30 Omroepdans-
orkest. 12.501.20 en 4.20 Gramofoonmuziek.
5.35 Omroepsalonorkest. 6.35 Gramofoonmu
ziek. 7.45 Ornro epsymphon ie - or kes t en solis
ten (8.208.3-5 Politiek overzicht) 9.3010.30
Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER. 1571 M.
6.30 Gevarieerd concert. 7.20 Militair orkest.
8.20 Duitschlandecho. 8.35 Militair orkest, sol-
datenkoor en spreker. 9.20 Berichten. 9.50 Karl
Ristenp.".' Kamerorkest. 10.05 Berichten.
10.20—112': i'-ugen Jahn's orkest.