25 jaar geleden B' DAD9C De Moord op Gaston Calmette. ONS WEKELIJKSCH KNIPPATROON. muziek. 4.55 Berichten. 5.00 Gramofn™ 5.20 Gereformeerde Kerkdienst. spe:. 7.45 Berichten. 7.50 GramofSL?1^ 8.00 Berichten ANP, mededeelingen a?-2le!c Rococo-octet en gramofoonmuziek serie „Onder dwergen en oerwoudneZ.Cau" de Motaba-rivier". 9.15 Kro-KameiJ^5 yr" soliste. 10.00 Radiotooneel. lo 30 o*®5' «n ANP. 10.40—11.00 Epiloog. ericht*s DROITWICH 1500 M. 12.20 Yascha Krein en zijn Zigeuners 12 50 Chansons. 1.10 Het Darvel BurehA 1.50 Gramofoonmuziek met toelichti,,» *s;- Voor tuinliefhebbers. 2.40 Het BRr o,2-20 3.40 Frank Walker en zijn kleinorkeS est Causerie „The fourth Gospel". 4.4o Hptti 4i2tl Theaterorkest. 5.20 Religieuze V 5.40 Vioolvoordracht. 6.00 1 Het Welbeck kwartet. 6.45 Orgelspel 7 ia De Stafmuziek van de Garde Rénnhii 0 en het BBC Harmonie-orkest. 8.15 Kevvi- ne 9,05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichtend Radiotooneel met muziek. 9 55 Rariw?' 25 met muziek. 10.50 Epiloog. RADIO-PARIS 1648 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.00 rw* orkest. 10.25 Gramofoonmuziek. I0 5n R* cantate. 11.55 Orgelspel. 12.30 Granw muziek. 12.40 en 1.30 Pascal-orkest n mofoonmuziek. 3.20 Zang. 4.35 Zieeimèrro* r 6.50 Gramofoonmuziek. 7.10 Zie DroiR.' 8.10 Gramofoonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Ge rieerd concert. 10.50 Gramofoonmuziek 11% 12.50 Jo Bouillon en zijn orkest. KEULEN 456 M. 5.20 Havenconcert. 7.35 Orgel en 8.50 Gramofoonmuziek. (9.20—9.50 cembalo. programma). 10.30 Trioconcert. 105o Zan»! piano. 11.20 Vliegeniersorket. 12.30 Soldaten koor. 1.20 Populair concert. 3.20 orkest. 6.50 en 7.30 Gramofoonmuziek üw Hermann Hagestedt's orkest, non Nachtconcert. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Jan Steur- Musette-ensemble, solist en gramofoonmuriüv 11.20 Orgelconcert. 11.50 CarmonbeswW 12.05 en 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en l io Omroepdansorkest. 1.50—2.05, 3.05, 4 05 5.10 Gramofoonmuziek. 5.20 Omroepsymph0. nie-orkest en soliste. 6.20 Omroepsymphonie* orkest. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.20 Bont üroi gramma. 10.30 Omroepdansorkest. 11.20—1220 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Max Alexys' orkest, pianovoordracht en carillonbespeline 11.20 en 12.20 Gramofoonmuziek. 1240 en 1.30 Zie Radio-Paris. 2.20—2.35 en 2.50 Gra mofoonmuziek. 3.05 Conservatorium-orkesten -koor en solisten. 4.05 Reportage voetbalwed strijd. 5.05, 6.10 en 7.35 Gramofoonmuziek 8.20 Waalsch cabaretprogramma. 9.05 Fanfare orkest. (9.35—9.45 Reportage). 10.30 JeanOmer en zijn orkest. 11.2012.20 Gramofoonmuziek DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Militair concert en declamatie. 9.20 Be richten. 9.50 Trioconcert. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Zie Keulen om 9.50. MAANDAG 20 MAART 1939. HILVERSUM I 1875 en 301.5 M. Algemeen programma verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Berichten). 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Omroeporkest en solist (Opn.) 11.05 Declamatie. 11.30 De Twilight Serenaders (opn.) 12.00 Ensemble Jetty Cantor (12.15 Berichten). 12.45 Orgel en saxofoon. 1.15 Ensemble Jetty Cantor. 2.00 Omroeporkest en solist. In de pauze: Voordracht over Rembrandt, 3.45 Gramofoonmuziek. 4.00 Zang en piano. 4.30 Disco-causie. 5.30 AVRO-Aeolianro-kest. 6.30 Berichten, AVRO-Amusementsorkest en soliste, 7.15. Piano.voordracht, 7.45 Causerie „Overheid, overheidsdiensten en de luchtbescherming". 8,00 Berichten ANP. 8.15 Concertgebouw-orkest. 9.20 Radiotooneel. 10.30 AVRO-Dansorkest en Han Dunk's Rhyth Sisters. 11.00 Berichten ANP, hier na tot 12.00 gramofoonmuziek. HILVERSUM II. 415.5 M. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christelijke Lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gra mofoonmuziek. 12.30 Ensemble „Zingaresca" en gramofoonmuziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonmuziek. 3.00 Wenken voor de keuken. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gramofoonmuziek. 6.30 Berichten, vragenuurtje. (7.00 Berichten). 7.45 Causerie namens deFIKA „Kinderleed". 8.00 Berichten ANP., herhaling SOS-berichten. 8.15 Orgelspel. 9.00 Lijdensover denking. 9.30 Zang met pianobegeleiding en gra- mofoonmzuiek. 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur. 10.30 De Vedelaars. 10.45 Gymnastiek les. 11.00 Vervolg concert; 11.25 Gramofoonmu ziek. 11.50 Schriftlezing. DROITWICH 1500 M. 11.20 Zang. 12.10 Gramofoonmuziek. 12.20 Causerie over de ontwikkeling van den Gothi- schen bouwstijl. 12.45 Orgelconcert. 1.20 Vroo- lijke voordracht. 1.35 Declaamtie. 1.55 Dansmu ziek (Gr.pl.) 3.20 Geiger en zijn orkest. 4.15 Viool en piano. 4.50 Gramofoonmuziek met toe lichting. 5.20 Pianovoordracht. 5.40 Isidore Schwiller en zijn strijksextet. 6.20 Berichthen. 6.40 Muzikale causerie. 7.00 Gramofoonmuziek met conférence. 7.20 Variété-programma, 8,20 Causerie „Children at school: Law and order at school". 8.40 Uit Parijs: Ray Ventura et ses Col- légiens en solist. Hierna uit Londen: Het ver sterkt BBC-Var ié té-orkest en soliste. 9,20 Be richten. 9.45 Buitenlandsch overzicht. 10.00 Het Leslie Bdigewater kwintet. 10.20 Uit Parijs: Vioolvoordracht. 10.50 Voordrachten over Frank rijk. 11.30 Michael Flome en zijn Band, en so listen. 11.50 Jazzmuziek. (Gr.pl.) RADIO PARIS 1648 M. 9.05 en 10.00 Gramofoonmuziek. 11.20 Het Eu* lis-orkest. 12.30 Zang. 1.30 L. Goldy's orkest. 23a Zang. 2.50 en 3.30 Gramofoonmuziek. 3.50 Zang. 4.55 Gramofoonmuziek. 5.05 Cellovoordracht. 5.25 Grmofoonmuziek. 7.25 Het Giadino-orkest 8.35 Klarinetvoordracht. 8.50 Opera „L'etoile 10.50 en 11.20 Gramofoonmuziek. KEULEN 456 M. 5.50 Gramofoonmuziek. 6.30 VliegeniersorkejV 7.50 Trioconcert. 11.20 Kurokest van Kleef.IJ» Uit Leipzig: Otto Fricke's orkest en solisten. 1.30 Populair concert. 3.20 Uit Weenen: Het Omroep-Amusementsorkest. 4.35 en 5.10 Gr mofoonmuziek. 5.40 Zang. viool en pianobege leiding. 6.20 en 7.30 Gramfoonmuziek. «w Volksliederenconcert. 8.20 Westduitsch weekover zicht. 8.40 Het Omroepstrijkkwartet m.m.v. so list. 9.50 Leo Eysoldt met zijn orkest, vrooiij instrumentaal kwintet en solisten. BRUSSEL 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12.50 en 1.30 Het Om roeporkest. 1.50 2.20 en 5.20 Gramofoonmuzie- 5.35 Pianovoordracht. 5.50, 6.50, 7.20 en Gramofoonmuziek. 8.50 Conservatorium-orKes Hierna gramofoonmuziek. 10.30 Gramofoonm - ziek. BRUSSEL 484 M. 12.20 Het Omroepdansorkest. 12.50 Gramo foonmuziek. 1.30 Het Omroepdansorkest.' Gramofoonmuziek. 5.20, 5.40 en 6.10 Fud un- drix' orkest. 6.35 Cellovoordracht. 7.05 Zang. 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 nouu».- 8.50 Radiotooneel. 10.30 Het OmroepdansorKesi. 10.50 Gramofoonmuziek met toelichting. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 7.30 Literaire uitzending. 8.00 Het Omroep orkest m.m.v. solist. 9.20 Berichten. 9/M n bericht. 9.55 Gramofoonmuziek 10.05 Benen 10.20 Populair concert. (Opn.) 11-15 Gram01 muziek* E vooravond van den Wereldoorlog werd, wat Frankrijk betreft, ge kenmerkt door een binnenlandsche schandaal-periode. Daarin was wel het meest opzienbarende feit de moordaanslag op Calmette, heden 25 jaar geleden. „Madame Caillaaix schiet Calmette neer Met dit sensationeele nieuws verschenen de bladen van Dinsdag 17 Maart 1914 op hun voorpagina. En ook hier in Nederland ver slond men alle desbetreffende berichten, want de namen Caillaux en Calmette waren ook buiten Frankrijk's grenzen algemeen be kend. Wat daarvan de reden was? Beginnen wij met Gaston Calmette, den journalist. In 1883 was hij toegetreden tot den redactiestaf van„De Figaro" het bekende boulevardblad, in 1902 werd hij er hoofdredacteur van. Hoewel het blad altijd al uitgesproken conservatief was geweest, een liberale periode tijdens de Drey- fus-affaire uitgezonderd, maakte Calmette het voor het eerst tot een politiek instru mend. Een instrument dat hij hoofdzakelijk richtte tegen minister Caillaux. Deze finan- cieele expert had, na drie maal minister van financiën te zijn geweest en van Juni 1911 tot Januari 1912 minister-president, nu in 1914 wederom de geldzaken te behartigen in een kabinet-Doumergue, waarin hij zoozeer op den voorgrond trad, dat men meestal on omwonden sprak van „het tweede kabinet- Caillaux". En zei men in dien tijd Caillaux, dan dacht men aan inkomstenbelasting. Want dat was zijn stokpaardje, daarvoor had hij een wet ontworpen, en Calmette maakte zich nu de tolk van alle behoudende Franschen door tegen dit wetsontwerp te ageeren. Maai de middelen die hij, mede gedreven door een persoonlijke rancune, daartoe bezigde, had den zeker niet aller instemming. Het waren middelen die weinig te maken hadden met de zaak zelf, die niets meer te maken had den met oprechte journalistiek en die slechts dienden om voor alles de persoon van Caillaux te treffen. Van een principieel debat over de kwestie is in de Figaro nooit sprake geweest, slechts van persoonlijke verdachtmakingen. Nu waren er in het verleden van dezen poli ticus inderdaad ook dingen, die men maar liever niet op een goudschaaltje moet wegen. Het duisterst was wel zijn houding in de zaak- Rochette, een schandaal dat uitgeplozen moest worden door een parlementaire enquête-commissie onder voorzitterschap van Jean Jaurès. Caillaux zou. zoo beschuldigde de Figaro, in 1911 den procureur-generaal Fabre, gedwon gen hebben tot uitstel van het proces tegen Rochette, een aartszwendelaar, aan wien Caillaux verplichtingen scheen te hebben. Dankbare stof voor.een lastercampagne! Te meer omdat vele andere namen uit de poli tieke wereld en de rechterlijke macht hierbij genoemd werden trok deze zaak de aandacht der buitenlandsche pers. Ieder begreep wel, dat Calmette niet geheel op eigen initiatief zijn beschuldigingen en onthullingen de we reld inslingerde. Het scheen zeker, dat Bar- thou de man achter de schermen was. Door diens bemiddeling was Calmette o.a. in het bezit gekomen van eenige oude privé-corres- pondentie van Caillaux. I11 de Figaro werd nu een intieme brief, gepubliceerd, die deze in 1901, toen hij ook minister van financiën was, had geschreven aan een niet genoemd persoon. Die bleek later zijn eerste vrouw te zijn, van wie hij toen nog niet gescheiden was. I11 1911 trouwde hij met zijn tweede vrouw, bij welk huwelijk o.a. president Poin- caré getuige was. In dien bewusten brief, in haast geschre ven van uit den senaat, lezen we: „Ik heb een heel mooi succes behaald, ik heb de in komstenbelasting verpletterd onder den schijn van haar te verdedigen, ik heb mij doen toe juichen door het Centrum en door de rech terzijde en ik heb de linkerzijde niet al te ontevreden gemaakt. Ik ben er in geslaagd de noodzakelijk geworden zwenking naar rechts te maken". En aan het eind: „Ik zal hedenavond afgemat zijn, uitgeput, bijna ziek, maar ik zal een waren dienst aan mijn land bewezen hebben". De onderteekening luidde: „Ton Jo". Natuurlijk was deze publicatie voor den kampioen van de inkomstenbelasting een on aangename herinnering, een soort ge schreven bekentenis van politieke onop rechtheid terwille van het behoud van een ministerzetel. En Calmette had nog meer compromittee- rende brieven in zijn bezit. Maar publicatie daarvan werd verhinderd door de drie doodelijke schoten. 16 Maart 1914 uit den revolver van madame Caillaux op hem gelost. Hoe was zij tot deze daad geko men? Uit de verhooren laat zich het volgende relaas samenstellen. De geestestoestand van Mme Caillaux bleek zeer geleden te hebben onder de voortdurende kwelling van de lastercampagne tegen haar man. En trouwens spaarde Calmette haarzelf evenmin. De Figaro'wist bijvoorbeeld te ver tellen, dat haar paarlensnoer haar door Duitschland aangeboden was! (Caillaux was een voorstander van goede economische be trekkingen met Duitschland). Overal voelde zij vijandschap rondom. „Kwam ik een salon binnen, dan keerde men zich van mij af", zoo verklaarde zij. Toen werd de eerder genoemde brief van Caillaux gepubliceerd. De eenige persoon (Barthou?), die volgens haar dezen brief aan Calmette had kunnen geven, had nog twee brieven, die aan haar waren gericht, en zij wilde voor geen geld, dat die ook in de krant kwamen. Zij trachtte dit langs justitioneelen weg te ver hinderen, maar Monnier, de president van de rechtbank, gaf haar den raad van een proces af te zien. Dit bracht haar tot het wanho pige besluit, dat zij dien Maandagmiddag 16 Maart uit wilde gaan voeren, 's Avonds zou er een diner zijn in de Italiaansche legatie, waar zij aan de linkerhand van den presi dent aan zou zitten. Zij telefoneerde, dat zij zelf niet zou komen, doch haar man wel. Op zijn bureau legde zij in ver zegelde enveloppe een brief, waarin stond: „Ik ben uitgegaan om je te redden. Wanneer ik vanavond niet terugkeer, kun je mij in de gevangenis vinden". Daarna ging ze per taxi naar het bureau van de Figaro. Cal mette was juist in gesprek met Paul Bourget en daar zij haar naam niet gezegd had, liet hij Mme Caillaux bijna een uur wachten. Zij werd tenslotte ongeduldig en gaf haar kaartje af Juist vertrok Bourget. Calmette ontving haar met verontschuldigingen en vroeg haar hoffelijk naar de reden van haar bezoek. Toen haalde zij plotseling een revolver uit haar mof en. schoot driemaal snel achtereen. Employees kwamen toerennen, ontwapenden haar en leverden haar over aan de politie. De agenten durfden eerst de vrouw van een minister niet zoo maar te arresteeren. Ten slotte brachten zij haar toch naar het bu reau, waar Mme Caillaux verklaarde: „Er is in Frankrijk geen recht te krijgen met behulp van de wet. Daarom moest ik wel een revolver gebruiken". Na getroffen te zijn was Calmette ineen gezakt, zonder een woord te uiten. Zijn vriend senator Reymond, een bekend chirurg, legde het eerste verband en liet hem naar de kli niek van prof. Hartmann te Neuilly vervoe ren voor een operatie. Niets mocht echter meer baten. Half twee 's nachts overleed Calmette. Minister Caillaux had de tijding van den aanslag vernomen, terwijl hij juist in den Senaat het wetsontwerp op de inkomsten belasting verdedigde, en onmiddellijk zijn ontslag ingediend. De aanvaarding daarvan werd uitgesteld tot na de soirée op de Ita- liaansche legatie en intusschen trachtten Doumergue, Malvy en vele anderen Caillaux van zijn voornemen af te brengen. Maar in Parijs heerschte reeds door hetgeen bekend geworden was, groote opschudding. Massale betoogingen werden gehouden en 's avonds moesten voor het gebouw der Italiaansche le- jatie 8000 menschen uiteengedreven worden, waarbij het tot bloedige botsingen kwam. „Weg met Caillaux! Weg met den moorde naar!" hoorden men allerwegen. Na middernacht kwam de ministerraad op nieuw bijeen en vergaderde nog, toen het doodsbericht van Calmette kwam. Alles het gevolg van een journalistiek, die zich door minderwaardige motieven had laten leiden. Wel van heel weinig inzicht getuigde dan ook het opschrift op een zilveren lauwerkrans van 2 meter middellijn van de Parijsche pers- vereeniging op Calmette's begrafenis: „Aan Gaston Calmette, slachtoffer van zijn moed". Maar toch is dit stukje geschiedenis slechts een deel van een schandalenserie, die de pu blieke belangstelling bleef trekken tot den noodlottigen moord van Serajewo aan toen en zelfs daarna. Door de revolverschoten van madame Caillaux (die tenslotte door haar man is vrijgepleit) vloog de deur open van een politieke Augias-stal, zóo vervuild, dat de lucht daarvan nog maandenlang in de rubriek Buitenland bleef hangen. En terecht citeer den toen velen de woorden van Beaumar- chais, die, o ironie, prijkten in den kop van de Figaro en boven den ingang van het bureau in de rue Drouofc: „Je me hate de rire de tout, de peur d'être obligé d'en pleurer". (Ik lach maar gauw om alles, uit angst er anders om te moeten huilen). W. GLASTRA Szn. Elegante Japen. Deze elegante Japon kan men vervaardigen van 2.50 meter soepele wollen stof van 130 cM. breedte. De mouw wordt met een kop in gezet. De rok is recht, doch Icopt een ietsje klokkend uit. De japon wordt van achteren gesloten. De eenige garneering bestaat uit een rand van kant in het blousje. De ceintuur wordt ook met kant afgewerkt. Het patroon is te verkrijgen in maat 42: bovenwijdte 96 cM. taillewijdte 74 cM. heupwijdte 104 cM. Door het al of niet aanknippen van naden kan men het patroon passend maken voor het eigen figuur. Prijs van het patroon 26 ets. Het is van Maandag af gedurende een week verkrijgbaar bij de bijkantoren Kennemer- laan 42, en Breestraat 39, Vragen over-een geheimen zender. De heer De Visser heeft aan den minister van binnenlandsche zaken de volgende vra gen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van de uitzendingen van een z.g. geheimen zender die blijkbaar met groote kracht werkt en na de uitzendingen van de V.A.R.A. zich in het nachtelijk uur doet hooien? Zijn er ten deze reeds onderzoekingen in gesteld door den betreffenden dienst van de P.T.T. en zoo ja tot welke resultaten hebben die geleid? Is het juist, dat deze zender zich in het buitenland bevindt en zoo ja, zijn dan reeds stappen gedaan om die uitzending te doen beëindigen? Draagt de minister er kennis van dat deze uitzendingen in de fascistische pers worden toegejuicht en dat het adres van een win kelier te Amsterdam werd gepubliceerd, waar men giften voor de financiering der zend- kosten in ontvangst neemt? Welke maatregelen neemt de minister om deze handelingen te doen beëindigen? PROERAMIMA ZONDAG 19 MAART. HILVERSUM I 1875 en 301,5 M. 8.55 VAR-A. 12.00 AVRO, 5.00 VPRO, 5.30 VARA. 6.30 VPRO, 3.00—12.00 AVRO. 8.55 Orgelspel. 9.01 Sportnieuws. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Sportnieuws. 10.00 Residentie-orkest en solisten (opn.). 10.40 Declamatie met muziek. 11.00 VARA-orkest, vocaal kwartet, „De Wielewaal" en zang met pianobegeleiding (opn.) 11.30 Esmeralda. 12.00 Cyclus „Weg met de Staketselen". 12.20 Be richten. Het AVRO-Amusementsorkest en so liste. 1.05 Gramofoonmuziek. 1.15 Orgelspel. 1.30 „Uit de Indische cultures", causerie. 1.50 Gramofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Gramofoonmuziek. 3.05 Reportage voetbalwed strijd. 5.00 Gesprekken met luisteraars. 5.30 Kinderhalfuur. 6.00 Sportpraatje. 6.15 Sport nieuws ANP, gramofoonmuziek. 6.30 „Steun bij de studie van hen, die predikant willen worden", toespraak. 6.40 Wijdingswoord. 7.00 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Be richten ANP, Radiojournaal, mededeelingen. 8.20 AVRO-Musette-ensemble en soliste. 8.55 Vraaggesprek. 9.05 Omroeporkest en soliste. 9.50 Radiotooneel. 10.30 AVRO-Vaudeville- orkest, soliste en de Avrolettes. 11.00 Berich ten ANP, gramofoonmuziek. 11.4012.00 Or gelspel. HILVERSUM II 415.5 M. 830 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Orgelspel. 10.10 Ge wijde muziek (gr.pl. 1. 10.20 Nederlandsch Her vormde Kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pl.). 12.15 Gramofoonmuziek. 12.35 Cau serie „Een genoeglijk kwartiertje met een ernstigen ondergrond". 12.40 Gramofoonmu ziek. 1.00 Boekbespreking. 1.20 KRO-orkest. 2.00 Vragenbeantwoording. 2.45 .Gramofoon muziek. 3.00 Radiotooneel. 4.00 Zwitsersch koor „La chanson valaisanne" en gramofoon- Den hond zette hij op de kist, sloeg de deur toe, en riep naar boven door den boom: „Hijsch mij maar weer op, ouwe heks!" „Heb je den vuurslag wei?" vroeg de heks. „Neen, dat is waar ook", zei de soldaat, „dien heb ik heelemaal vergeten En hij ging terug om hem te halen. De heks heesch hem op, en H vroeg de sokteat. „Dat gaat je niet aan", zei de heks, „jij hebt mi aoo stond hij weer op den weg, met zijn zakken, zijn laarzen, zijn jj immers je geW? Geef mij adieec. maar den vuurslag". „Larie!" zei I en zgn sjako vol goud. „Wat wou je met dien vuurslag?" de soldaat, „als je mij ntet d&deöfk zegt, wat je ermee doen moet. trek ik mijn sabel, en sla je kop af!" „Neen!' rr Ir.g zei de heks. Toen sloeg de :e! En Nj bond al zijn geld in k; soldaat haar hoofd af. .r boezelaar bij elkaar; hij maakte er een bundel van, dien hij op zijn rug droeg, stak den vuurslag in zijn zak, en liep toen regelrecht naar de stad (Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1939 | | pagina 6