ADIO n Holland's Folklori ledereen weet 't WANNEER ALLES IN DE NATUUR VERNIEUWT ZICH! WAARBORG-COSTUUM Croote sorteering rijwielen B.v.d.Berg's ERRES RADIO JOUSTRA's Schoenhandel ZATERDAGMIDDAG 3 UUR OPENING van A.v.d. BERC's VOOR EEN BRIL NAAR STUTVOET - Opticien pm/toepefc is een correct man: correct in zijn spreken, correct in zijn manieren, correct ook in zijn kleeding natuurlijk. En juist daarom draagt hij altijd een naar coupe, bewerking, model en prijs de meest correcte kleeding in Nederland. WAARBORG-KLEEDING alléén bij MEVROUW 3a Marie, wat is het? De brandstoffen zijn haast op, moet ik nog bestellen? Maar kindwij zijn nu in de Lente. Dat is waar mevrouw, maar vergeet niet. Maart roert zijn staart en April doet wat zij wil. Wij heb ben op heden nog gure dagen en als Zondag de gasten komen, vinden zij graag een warm plekje. Daar heb je gelijk aan. Nu, laat dan Zaterdag het kolenhok maar aanvullen. 3e weet het adres nog. Reeds 'n pracht rijwiel voor f 35.-. Betaling 75 ct. per week zonder vooruitbetaling Simplex, Magneet, Empo, Royal-Enf ield, Erres, Wereld, Stormvogels. Brandstoffenhandel W. Beukelszstr. 35, Tel. 4316 OpslagplaatsBreesaap- straat 5; Bestelhuis: Alb. Cuypstr. 40, IJmuiden-Oost zou mijn man aan de markt zijn w U KUNT DIT WETEN indien U in het bezit bent van een met VISSCHERIJBAND Techn. Bur. „EMCO" WILHELMINAKADE 76, geeft hierover zonder eenige verplichting alle gewenschte inlichtingen. Houfmanstr. 4, IJmuiden, Meeuwenlaan 2, IJmuiden (O.), Tel. 4810, Zeestraat 48, Beverwijk, Tel. 3234 UITVOERING van ALLE Schilderwerk. C. GEYTEMAN, De la Reystr. 11, IJmuiden zijn onze PRIJZEN! Groot is onze SORTEERING! Pracht Heeren Molières, prima pasvorm, v.a. 2.75 Damesschoenen, de nieuwste snufjes v.a. ƒ2.95 Sandalen v.a. ƒ0.39 Groote sorteering DUIFJES SCHOENTJES. KANAALSTRAAT 54 IJMUIDEN Bij aankoop van een paar SCHOENEN voor de kinderen een ZEPPELIN gratis! Laat deze schoonmaak Uw SCHILDER- en BEHANGWERK verrichten door KOSTERS SCHILDERS- EN BEHANGERSBEDRIJF. Prima werk. Billijke prijs. Keuze uit meer dan 100 BEHANGSELPAPIEREN. Aanbevelend, C. KOSTER. TROMPSTRAAT 82 - TELEF. 4972 - IJMUIDEN-OOST. KOEK-, BISCUIT-, CHOCOLATERIE EN LEVENSMIDDELENBEDRIJF Als openingsreclame geven wij iedere(n) kooper(ster) voor tenminste ƒ0.50 (suiker en roomboter uitgesloten) een Yz pond Koffie van ƒ0.24 voor 12 cent ,of 1 pond Biscuit van 25 voor 18 cent. Komt U eens kijken en profiteert van onze reclame A. v. d. BERG - STATIONSWEG 173, IJMUIDEN-OOST. voorheen J. OUDHUIZEN. Waarom zoudt U ook Uw BRIL niet eens ver nieuwen? Het komt Uw uiterlijk zeker ten goede. Komt U eens vrijblijvend onze moderne monturen passen en U zegt HOOFDSTRAAT 146 - SANTPOORT Electr. Slijperij en Reparatie-inrichting. Drogisterij „DE KENNEMER" T. M. RITSKES VERFWAREN - LAKKEN - VERNISSEN - OLIëN. CARBOLINEUM in alle kleuren. BEHANGSELPAPIER, LINNEN, SPIJKERS enz. Depót WONDER-ENAMEL. Frans Naereboutstr. 6668, IJmuiden-O., Tel. 5207 Verder alle SCHOONMAAKBENOODIGDHEDEN. •SteenUuisea's Bakketif Alléén gevestigd ZEEWEG 55 TELEF. 4502 IJMUIDEN-OOST. HET ADRES voor 1ste kwaliteit, waar U dagelijks een groote sorteering vindt in KOEKJES, GEBAK, CHOCOLADE en BONBONS. Door den grooten omzet dagelijks versch, steeds wat nieuws en concurree- rende prijzen. Neemt eens proef met onze niet te overtreffen ROOMBOTER-ALLERHANDE. Een sorteering van 20 soorten36 cent per Yz pond Hieuwe Baanitotetkaekies de CHAMBERLAINTJES, een fijn en licht koekje, 14 cent per ons AMANDELKOEKJES uit de allerbeste grondstoffen vervaardigd, o.a. Weesper Moppen, Wellingtons, Brusselsch Banket, Bokkepootjes, Vanillenootjes enz. 16 cent per ons en als reclame alléén Zaterdag 36 cent per Yz pond Prachtig opgemaakte koekjes18 cent per ons Onze RECLAME ALLERHANDE en COCOSVLOKKEN nog steeds 3 ons voor 25 cent Ook in GEBAK een prachtige sorteering. Ook daarin steeds wat nieuws. Theegebakjes 5ct. Groote Fanta siegebakjes 7. 8 en 10 ct. Groote Boomstammen en Chocolade mokkarollen 25 ct. Slagroomgebakjes 8 en 10 ct. Als reclame, om nog meer bekendheid te geven aan de overheerlijke Slagroomgebakjes 4 Slagroomtompoucen voor 25 ct. Ook vindt U een prachtige sorteering Paasch- artikelen. De NIEUWSTE modellen De GROOTSTE sorteering De LAAGSTE prijzen Alléén bij JAC. KOOP's MODERNE HEEREN- EN JONGENSKLEEDING BREESTRAAT 158 BEVERWIJK KIJKEN is KOOPEN bij KOOP. „Als molens niet meer malen is het zinloos hen te laten staan als versie ring van het landschap. Men moet van een levend land immers geen openluchtmuseum maken. Indien men ernaar streeft om de functie van de molens aan te passen aan de eischen van den modernen tijd heeft dat mijn groote sympathie, maar als men de molens louter als ornament van het landschap laat bestaan kan men ze beter heelemaal laten verdwijnen". Dit is de meening van een man, die van Nederland houdt, niet op de manier als zij, die „Ik hou van Holland zingen", maar met heel zijn hart en ziel. Niet op de wijze als zij, die het in Zeeland zoo eenig vinden omdat de costuums er zoo aardig zijn, die het Friesch zoo leuk vinden omdat ze ontdekt hebben dat 't soms zoo op Engelsch lijkt, en het Gro- ningsch zoo grappig wijl 't krek het spraakje van Dokter Fokkema is, en die de molens in ons land willen houden omdat ons land toch iets moet hebben, waardoor het anders is dan andere landen, neen, neenDrs. P. J. Meer- tens heeft zijn levenswerk in dienst gesteld van zijn liefde voor Nederland. In een met kaarten en boekenrijen „be hangen" kamer van het Trippenhuis in Am sterdam zit de secretaris van de dialecten- en volkskundecommissie voor een groote schrijf tafel, en zijn postuur teekent zich in de om lijsting van een statig raam, dat uitziet op een deftigen tuin, waarin de eerste lenteboden zich gereed maken met hun groene kopjes als duveltjes uit doosjes den van levensverlangen doortrokken grond te ontspringen. Aan gene zijde van dit venster van het ver maarde Trippenhuis zal allengs wijd uit over heel Nederland de Flora weer in bloei staan en onze aandacht opeischen voor haar land schappelijke schoonheid, nauw verweven met de folkloristische gebruiken. Aan deze zijde van het venster zoekt de menschelijke geest naar waarheid in de volks gebruiken, en in het domein, waarin ons heele volkswezen gestalte krijgt, dat der Ne- derlandsche taal. En als de blaren buiten weer eens van de boomen zullen vallen en vergaan, blijven de bladeren binnen beschreven met woorden, met zinnendie ons vertellen van het ontstaan van onze taal en van het wezen onzer volksgebruiken Het uitsterven der kleederdrachten. Drs. Meer tens kent één leiddraad bij zijn arbeid: de wetenschappelijke waarheid. Over gevoeligheid, sentimentaliteit past daar niet bij. Eerbied hebben voor het oude en plaats maken voor het nieuwe is zijn motto. „Het is zinloos", zoo meent hij, wanneer we door het voorjaarsverlangen geprik keld tot belangstelling in alles wat landschap en volk is, hem een en ander komen vragen „om te probeeren kleederdrachten te behou den, wanneer de bevolking ze zelf niet meer noodzakelijk vindt. Denken we bijvoorbeeld aan Zeeland, waar men probeert kleeder drachten te behouden om vreemdelingen te blijven trekken. Ook de zgn. folklorefeesten en ^optochten, die ertoe dienen moeten om de folklore te behouden acht ik uit den booze. Deze toch hebben de menschen, die nog voor een bepaalde streek typische kleederdrach ten hebben, juist laten zien dat ze rariteiten zijn. Folkloristische optochten en feesten hebben een averechtsche uitwerking; zij be vorderen de folklore niet, doch verhaasten het uitstervingsproces. Een Marker of een Zeeuw- sche boerenbruiloft hoort in Marken resp. Zeeland thuis. Wordt ze elders gehouden dan wordt ze een opvoering. Toen de boeren en boerinnen, die aan folkloristische optochten en feesten meededen, een eerste, een tweede en andere prijzen voor hun costuums kregen, beteekende dat de doodsteek voor hun volks gebruiken. Het volksleven werd er door uit zijn evenwicht geslagen. Folklore is immers orga nisch ontstaan in een bepaalde groep der be- „Ons land zij geen openlucht museum." iiiiiiiiiiiiiiariii Bezoek op het bureau v. volkskunde volkmg en bezit in die groep een diepen Tin Het behoudt dien zin zoolang de menschen hi hun eigen omgeving worden gelaten. Nieuwe vormen van folklore. De kans op de wording van nieuwe volksee bruiken bestaat in de Wieringermeer Daar komen groepen menschen uit verschillende deelen van ons land bijeen en daar ontstaan waarschijnlijk nieuwe volksgebruiken, ik ge loof niet dat daar waar bevolkingsgroepen ge- consolideerd zijn, de volksgebruiken zich ver nieuwen zullen. De volksgemeenschap is niet meer zoo hecht. Door radio en andere moder ne uitvindingen wordt het leven meer indiyi- dueel. De dorpsmensch komt ook in de groote stad en neemt de gewoonten van daar over Door de communicatie met de buitenwereld gaat men zich meer met zichzelf bemoeien In de Wieringermeer, en trouwens overal waar nieuw land gewonnen wordt, zullen wij het ontstaan van nieuwe volksgebruiken na gaan. We weten hier op ons bureau precies waar of de menschen, die nu in de Wieringer meer wonen, vandaan komen, welke of hun volksgebruiken zijn, en wij hebben overal onze kanalen, waardoor we het ontstaan van nieu we gebruiken kunnen waarnemen en notee-'en De Wieringermeerbevolking staat dus onder onze controle. Een vorm van nieuwe folklore is ook de volksdans, en het volkslied. Vooral in arbei derskringen beoefent men tegenwoordig den volksdans en men grijpt daarvoor terug naar oude gebruiken. De beoefenaars beleven zelf vreugde aan deze dansen. Het worden niet wat men noemt opvoeringen en kijkspelen. Daardoor kan hierbij sprake zijn van nieuwe folklore. Met het volkslied is dat een soortge lijk geval. De tegenwoordige volksdansen en -liederen zijn er tevens een goed voorbeeld van hoe het nieuwe zich baan kan breken en het oude toch staande kan blijven. Elke generatie haar eigen meening. In vroeger tijden heeft men dat in velerlei opzicht altijd gedaan; het oude aan het nieuwe gepaard. Een moderne hofstede wijkt in het algemeen niet veel af van een con structie uit de 16de eeuw. Indien een bepaald onderdeel verbeterd kon worden liet men dat niet na, maar men gooide het kind met met het badwater weg, behield van het oude wat zinvol was en paste het nieuwe toe. Elke generatie moet uitkomen voor haar eigen meening, hoe leelijk voorgaande gene raties deze ook vinden; deze vinden meestal wat na hen komt leelijk. Men moet eerbied hebben voor het oude, met volledig recht toe te kennen aan het huidige. Het volksleven van onzen tijd heeft even sterke rechten als dat van 1700 of 1600. En het zou wel droevig zijn wanneer men bijvoor beeld over 100 jaar op onzen tijd terug keek als op eenen zonder eigen meening, zonder eigen vormen Men make dus van een levend land geen openluchtmuseum. Daarvoor is bij Arnhem een stuk gronds gereserveerd, dat er openlijk voor uit komt openluchtmuseum te zijn. In 1912 werd in Arnhem door belangstellenden die uit verschillende deelen van het land samen kwamen, de Vereeniging voor volks kunde: „Het Nederlandsch openluchtmuseum" gesticht. In 1918 werd het museum geopend; op een open terrein, een oud landgoed, wer den hofsteden en andere „museumvoorwer- pen" opgesteld. Men kan er verschillende deurbogen en grenssteenen vinden, een Vo- lendammer hut, een Twentsch „Loshuis', wind-watermolens, een paardenhoefstal, een Ros-oliemolen, een Geldersch boerenhuis, een touwslagerij, wagenschuren en wat dies meer zij. Hier is de eenig juiste plaats voor moleru die niet meer malen. v. a De Gorselsche bóeren-dansers een groep (Lie zelfs in het buitenland roem ooastte blijden zich in een vroolijken lentedans.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1939 | | pagina 12