K'
Slagerijen Bernard Koomen
Parfu
merie
HaMauds Rmdvkes
£amviees
y&tkeksvèees
S Hdfsuêees
Haeluvaesl
1/oatdêfoietUtUH
KERSTMIS.
PAARLAARSTEEC 3-5-7
CR. HOUTSTRAAT 129
Alles 1e kwaliteit Holland's Rund- Prijsnotering
Kaifs-, Varkens-, en Lamsvlees voor de a.s. feestdagen
o
a
a
c
■a
D£
c
O
a
a
e
De hoop blijft.
ftrstmis is iets anders dan het versieren
van onze woning met hulst en roode pa
pieren klokjes, óók meer dan het bran
den van kaarsen in een denneboom (als
het althans bij dit uiterlijke blijft!) en natuur
lijk heeft dit heilige feest in het geheel niets te
maken met het feit, dat velen er een gelegenheid
in zien te smullen van krentebrood of wildseho-
tels. Kerstmis is, dit mag nooit vergeten worden,
de herdenking van Christus' geboorte.
Het heeft indertijd het zal nu een kwart
eeuw geleden zijn veel indruk gemaakt dat dr.
A. H. den Hartog, de latere Amsterdamsche hoog
leeraar, destijds predikant bij de Ned. Hervormde
Kerk te Haarlem, verontwaardigd het dennegroen
van den kansel der Nieuwe kerk trok, terwijl hij
met trillende stem uitriep: „Kerstmis is geen
feest, het is een herinnering aan den droefsten
dag uit de geschiedenis der menschheid, die im
mers zoo diep gevallen is, dat de heilige God Zijn
eigen Zoon moest offeren om haar te redden!"
De Bijbel is als een diamant met veel facetten.
De geboorte van Jezus wordt in het evangelie
Van Lucas zoo eenvoudig verteld:
en Maria baarde haar eerstgeboren
zoon en wikkelde hem in doeken en legde
hem neder in een kribbe, omdat er voor hen
geen plaats was in de herberg.
Maar het is hetzelfde feit dat in het diepzin
nige Johannes-evangelie aldus is neergeschreven:
In den beginne was het Woord, en het
Woord was bij God en het Woord was God.
En het Woord is vleesch geworden en het
heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn
heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid
als des eenig geborenen van den Vader, vol
van genade en waarheid.
Johannes (de Dooper) heeft van Hem ge
tuigd en heeft geroepen, zeggende: Deze was
het van wien ik zeide: Die na mij komt, is
voor mij gekomen, want Hij was eer dan
ik....
Kerstmis staat niet op zichzelf. Als alleen de
geboorte van den Messias herdacht kon worden,
zou dat de menschheid niet baten. Kerstmis heeft
pas volledige beteekenis gekregen door de Heils-
feiten die op andere feestdagen herdacht wor
den. Goede Vrijdag: „Christus is gestorven voor
onze zonden", Paschen; „Wat zoekt gij den le
vende bij de dooden? Hij is opgestaan", Hemel
vaartsdag: „Deze Jezus die van u is opgevaren is
naar den hemel, zal op gelijke wijze wederkee-
ren" en Pinksteren: „en ik zal uitstorten van
Mijnen geest op alle vleesch".
Paulus vat tenslotte alles samen als hij roemt
In het geloof: „Maar in dit alles zijn wij meer dan
overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven,
noch engelen, noch machten, noch heden, noch
toekomst, noch krachten, noch hoogte, noch diep
te, noch eenig ander schepsel ons zal kunnen
scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus
Jezus, onzen Heere".
Kerstboomen, die in vele huiskamers het Kerstfeest zullen opluisteren.
De engelen hebben in de velden van Efrata
gezongen het: Eere zij God, Vrede op aarde, in
de menschen een welbehagen.
Nog weinige uren en de kerkklokken gaan weer
luiden om te verkondigen dat het Kerstmis is.
Maar die blijde klanken zullen nu nauwelijks ge
hoord worden, wreed worden ze immers .overstemd
door den donder van het kanon. Schrille tegen
stelling. Geen vrede maar oorlog! Haat in plaats
van liefde! De klacht van den profeet Jesaja moet
herhaald worden,en wij hebben Hem niet
geacht". De neerbuigende liefde van God, die in
Jezus' geboorte de wereld met zichzelf verzoenen
de was, werd genegeerd. Eens krijschte het volk
van Jeruzalem tot den Vredesvorst „Kruist hem!
kruist hem!, wij willen niet dat deze over ons
Koning is." Nu negentien eeuwen later wordt de
lucht verscheurd door diezelfde uitroepen.
O droeve tijd!
Het trotsche paleis van de humaniteit, dat de
menschheid had opgetrokken op de pijlers van
beschaving, naastenliefde en verdraagzaamheid,
schudt op zijn grondvesten. Zal het geheel ineen
storten, waarna elk slechts trachten kan van het
puin der ruïne zooveel te redden dat hij zich een
armelijk krot kan bouwen dat gestut wordt door
egoïsme en hebzucht?
De oorlog heeft alom vertwijfeling gebracht.
Het vertrouwen is verscheurd. In wanhoop kermt
menig geslagen mensch: bestaat er nog een recht
vaardig God? Had de Almachtige ons niet voor
deze ramp kunnen behoeden?
Maar als de menschheid God wil gaan nareke
nen is het altijd mis. Dan klopt de rekening niet.
En dat komt omdat wij alleen een uitkomst van
de som als goed willen aanvaarden als die is
zooals wij die gaarne wenschen. Wij vergeten
zoo licht, dat er in den Bijbel staat: „Mijne ge
dachten zijn niet ulieder gedachten".
Het eerst werd het Kerstevangelie gehoord in
de velden van Efrata. De engel zei in den nacht
waarin Jezus geboren werd tot de herders in het
veld: „Vreest niet, ik verkondig u groote blijd
schap".
Vreest niet! De herders waren door schrik be
vangen vanwege het grootsche dat zij zagen.
Duisternis bedekte de aarde toen zij de wacht
hielden over hun kudde, plotseling stond een
engel des Heeren voor hen, omstraald door he-
melsch licht. Lucas zegt het: „zij vreesden met
groote vreeze"
Vreest niet! dat is ook de boodschap, de blijde
boodschap, die ons op dit Kerstfeest tegenklinkt
als een troostwoord uit den hemel. Alles wat
rondom ons gebeurt verschrikt ons. Als eens de
discipelen in den storm op het meer roepen ook
wij „Meester, Meester, wij vergaan!"
Toen bestrafte de Meester wind en golven, maar
wie zegt ons, dat God ook nu onze smeekbeden
zal verhooren en het onheil dat de wereld teistert
zal afwenden? Lezen wij ook niet meermalen in
de gewijde geschiedenis, dat God het oude bonds
volk, als het zich weerbarstig tegen Zijn leiding
toonde, tijdelijk aan de dwaasheid zijns harten
oyergaf?
Heeft ook Jezus niet gezegd:
„Meent niet, dat ik gekomen ben om vrede
op aarde te brengen? Neen, zeg ik u, veel eerder
verdeeldheid.
„Wanneer gij een wolk ziet opkomen in het
Westen zegt gij dadelijk „er komt regen" en het
gebeurt. En wanneer gij den Zuidenwind ziet
waaien, zegt gij „er zal warmte komen" en het
gebeurt. Huichelaars, het aanzien van aarde en
hemel weet gij te onderscheiden, waarom onder
scheidt gij dan dezen tijd niet?" (Lucas 12
54—56).
En toch behoeven zij die gelooven niet be
vreesd te zijn in den storm die nu de aarde doet
krimpen. Niet omdat zij zekerheid hebben dat zij
vaai ellende en verdrukking vrijgesteld zullen
worden maar door de duisternis gaat het toch
naar het licht.
In het Hoogepriesterlijk gebed (Johannes 17)
richt Jezus zich tot den Vader: „Ik bid niet,
dat Gij degenen die Gij Mij gegeven hebt, uit
de wereld wegneemt, doch dat Gij hen bewaart
voor den booze. Ik wil, dat waar Ik ben, ook zij
zijn die Gij Mij gegeven hebt".
Zal God toelaten dat de volken zich zelf ver
nietigen?
Wij weten het niet.
Alleen weten wij, dat God Sodom beloofde te
sparen als er nog enkele rechtvaardigen ge
vonden werden. Ook dat God aan Jona zei.
„En zoude Ik die groote stad Ninevé niet ver-
schconen, waar veel meer dan honderd en twin
tig duizend menschen in zijn die geen onder
scheid weten tusschen hun rechter- en hun
linkerhand, daartoe veel vee?"
Daarom mogen wij blijven hopen.
Niet alles is duister rondom ons. Wie het
zien wil, ontdekt gelukkig lichtpunten. Het
wolkje „als eens mans hand", dat de profeet
Elia op den Karmel zag, groeide óók, zoodat
later de regen verkwikking bracht op het van
droogte verschroeide land.
Niet al het goede in de menschen is verstikt.
De bewoners van Haarlem brengen duizen
den tezamen om een Kerstgave aan de Stille
Armen mogelijk te maken. Een der gevers, blijk
baar geen kapitalist, brengt f 100 onder het
motto „uit liefde tot Jezus". Dat was een offer;
ongetwijfeld zullen er vele offers onder de giften
zijn.
Engelsche vliegers redden Duitsche vliegers,
vijanden, die hulpeloos op de zee ronddrijven,
van een wissen dood.
Een Duitsch officier van de „Graf Spee", wien
beide beenen waren afgeschoten, zegt: „helpt
eerst de andere gewonden, en kom het laatst
bij mij.
En dan het zeer belangrijke feit, dat er in
dezen oorlog geen oorlogsstemming onder de
volken is waar te nemen. Er wordt gevochten,
maar van den eersten dag af, wordt naar vrede
verlangt. Enthousiast is enkeï het Finsche volk,
maar dat strijdt alleen om den vaderlandschen
grond tegen den invaller te beschermen. Een
volk dat zijn leiders die naar den aanvaller gin,
gen om te onderhandelen toezong: „Een vaste
burcht is onze God", is geen voik dat geweld,
daden wil. Het troostte het Finsche volk onge,
iwijfeld dat het ook kon zingen:
„Ons sta dien sterken Held ter zij,
Dien God ons heeft verkoren.
Gij vraagt zijn naam, zoo weet.
Dat Hij de Christus heet,
Gods ééngeboren Zoon
Er valt den laatsten tijd een opleving op
geestelijk gebied waar te nemen. Steeds luider
klinkt veler stem: terug tot God!
Onder de vcdken is een verlangen naar Kerst*
mis waar te nemen. Dit kan alleen verklaard
worden door een algemeen verlangen naar
Vrede.
Kerstmis is immers het feest van den Vrede'
Het is of er één groot sterk verlangen opwelt
dat door dit Kerstfeest de Vrede nader
komen.
Zoo ooit, dan zal er nu om Vrede
worden.
In den nacht van Jezus geboorte schitterde
een nieuwe ster aan den hemel, die den drie
Koningen den weg naar Bethlehem wees.
Die ster van Bethlehem staat nog aan den
hemel te glanzen in onverminderde kracht.
Het Kerstfeest, al wordt het nu onder droeve
omstandigheden gevierd, behoudt zijn troost
voor de geloovigen. Zij ervaren bij vernieuwing
de kracht die er ligt in het oude gezang:
Rust mijn ziel, uw God is Kening.
C. J. VAN T.
HAARLEM
TELEF. 11077
Ruime keuze in onze
bekende artikelen
Slagerijen Bernard Koomen
1
per pond
LAMSROLLADE
ct.
LAMSROLLADE
43
ct.
k.
4>
-4J
4)
O
O
in
c
O
10
4)
per pond
GEHAKT, half om half 55 et.
POULET 40
DOORREGEN LAPPEN 40
MAGERE LAPPEN 45
RIBLAPPEN 50
BIEFSTUK «5
OSSEHAAS 65
NIERVET 55
GESMOLTEN OSSEVET 55
GEDRAAID OSSEVET 45
DOORREGEN CARBONADE
MAGERE CARBONADE
DOORREGEN LAPPEN (z. b.).
MAGERE LAPPEN (z. b.)
BOUT (z. b.)
ROLLADE
VET
per pond
25 ct.
28
SS
58
45
45
55
k,
4)
4)
O
per pond
CARBONADE (schouder) 50 ct.
CARBONADE (rib) of HAAS 55
MAGERE LAPPEN 55
FRICANDEAU 60
ROLLADE 55
DOORREGEN LAPPEN 45
VET ROOKSPEK 45
MAGER ROOKSPEK 50
REUZEL 50
4)
■O
(4
O
per pond
CARBONADE 50 et.
GEHAKT 55
POULET 40
LAPPEN 45
FRICANDEAU 50
ROLLADE 50
RUNDER ROLLADE
45 en 50 et. p.
pond
VARKENS ROLLADE
55 ct. p.
pond
KALFS ROLLADE
50 ct. p.
pond
Vraagt onze prima
a 45 cent per pond
ELECTRISCH GESNEDEN
Ades eifyet» fabrikaat
per ons
LEVERWORST 6 ct.
BLOEDWORST 8
BOTERHAM WORST 8„
LUNCHWORST 10
TONGENWORST 10
KINNEBAKSHAM ......10,,
SCHOUDERHAM 14
RECLAME HAM 10
ONTBIJTSPEK 12
DROCUREURSSPEK 16
PEKELVLEES 14
GEKOOKTE LEVER ...,14„
GEBRADEN ROSBIEF 18
MEERWORST 8
per pond
METWORST 50 et.
LEVERWORST 20
BLOEDWORST 50
ALKMAAR
Laat 142 en
Houttil 58
I3MUIDEN-OOST
Zeeweg 8585
Telef. 4026
DEN HELDER
Koningstraat
Keizerstraat
r9