jyp| t
Jxet JOieat en Jxui
3m de schaduwen aan de Sxiccé Caeuc
Incident op de
Zandvoortsche laan
Iets over chansonnières van Parijsch ras
3i jna 300 slachtoffers van
mijnramp geborgen.
JSISLa
Radio Moors
„Ik zou zoo graag eens een avond naar het
Européen gaan", had Camille, de kassière van het
hotel mij Zaterdags gezegd, toen ik de rekening
betaalde. Wat moet je dan doen? Je kunt eens
naar de zoldering kijken en zeggen: „Ja, dat is
wel leuk". Maar dan voegt men toch onbewust
iets toe aan de faam, die de Hollanders overal in
het buitenland wel een beetje hebben van alleen
royaal te zijn als het is voor hun egoïstisch ge
noegen. „Je connais le quartier", had zij er nog
eens nadrukkelijk aan toegevoegd, alsof zij zeggen
wilde dat dit toch wel schoone prospecten opende.
En dus had ik gezegd: „goed, dan gaan we eens".
Cora Madou. Damïa.
Later op den avond, thuiskomend, had ik Ca
mille even omhoog zien wippen, in haar hooge
kasbox. Dat is een groote onderscheiding, weet u.
Zooals Charles Trenet dat zoo leuk zegt in zijn
liedje „Le Grand Café": „Et la Caissière se levait
pour mieux vous voir". „Ik zal het u eens uit
leggen", kwam zij toen los, „waarom ik zoo graag
naar het Européen in de Rue Biot ga. Mitty Gol-
din, „le grand Directeur", (men voelt bij die
woorden, op zijn Montmartrois gelanceerd, iets
van de glorie der oude Circus-tenten) leidt in
Parijs drie music hall-theaters: het A. B. C. op
de Boulevards, dat is „le grand chic", daar kost
het dertig franc (nu 1.20). Dus daar kom je zoo
niet bij. Maar hij heeft ook „Bobino" in de Rue
de ,1a Gaité op Montpamasse en het Européen.
En daar brengt hij bij toerbeurt dezelfde artisten
tegen een lager toegangsprijs, tien francs,
zoo. Is dat even een tip? Dus had ik gezegd, dat
ik het geweldig vond. Eerst later heb ik onder
vonden, dat het inderdaad geweldig was. Want
in het verloop der jaren heb ik hier de crème var
Frankrijke chanson-artisten gehoord.
Een ouderwetsch zaaltje, rondom met spiegels
bekleed, zooals Parijs ze omtrent 1890 bouwde.
„Beaucoup d'amoxxreux", dat geeft stemming.
Want de Montmartrois gaat als hij verliefd is
chansons hooren, zooals de Hollander dan uit
dineeren gaat. Als ge binnenkomt speelt het or
kest de oude wijsjes van Gannes, o.a. „C'est
l'amour" uit „Les Saltimbanques", de melodie, die
het goede recept is om het programma te ge
nieten.
De concertmeestér met een gelaatsexpressie
van philosophische gelatenheid kijkt eens goed
keurend neer op zijn publiek: „Goed zoo, mijn
kinderen, amusez - vous bien". Ik doe nu een
greep uit programma's, waarvan op elk voorko
men „une grande védette", artiste van het hoog
ste plan en tevens „une trés bonne artiste", waar
mee men o.a. haar aanduidt, die wellicht in een
paar jaar ook eerste-plan zullen zijn, maar die
nu nog tot de komende sterren behooren. Maar,
en dan moet het hooge woord eruit: nu neem ik
eens niet, neen, alstublieft niet, die drie of vier
bekende namen, die in Nederland en Amerika
vogue" zijn, maar liever iets van Parijsch ras,
iets dat zich bij voorkeur in de schaduwen van de
Sacré Coeur goed laat genieten.
Een schijnwerper verschiet. Als een zacht ge-
ruisch golft er een niet luid, maar pénétrant
„ah" door de zaal, en ofschoon Maryse Damia
(want die is het) wel omtrent vijftig moet zijn en
eigenlijk niet mooi is in den gangbaren zin van
het woord, hoor ik achter mij verzuchten: „Ah,
la belle femme". Maryse Damia, Frankrijk's eer
ste, als het ex-om gaat door te dringen tot de har
ten, is in het zwart fluweel, het oude costume der
artisten sedei-t Georges Sand, met alleen een en
kele vuuiTOode roos als corsage. Donker van tim
bre, bijna tragisch, zet zij in: „J'ai pour un seul
amour donné toutes mes lai-mes". Wat is haar
repei-toire groot en menschelijk. Het lied van het
meisje uit de haven over dien prachtkei-el: „Mon
Matelot qui savait pas me dire deux mots", het
oude „II fait si bon prés de toi", „Le Grand Frisé"
(de man van het Bal Musette, met de pracht lok)
en vooral „Les Goëlands", het lied van de Meeu
wen, die op zee om de schepen vliegen en waarin
de ziel van den matroos vaart, als hij omkomt
in de diepten. Nu ook het nieuwe „Un Avion
blanc", het lied op den vliegenier, dien zijn meisje
niet wéér zal zien:
„II est allé vers les étoiles, toujours plus
loin, tou jours plus liaut, Mon amour est parti
dans un avion tout blanc".
Na de pauze een Montmartroise „pur sang" (zij
woont in een zijstraatje van de Boulevard de
ClichyMarcelle Box-das. En„elle tient la scène"
zooals ze daar zeggen. Na Damia doet toch ook
zij pex-sooxilijk en vol karakter aan.
Haar type is geheel anders: lichtblond, zwaar
haar, vrij kort geknipt, hoog uit de scheiding. Eexi
wijd-hangend, wit, dof-zijden toilet met hier en
daar een paar noten hard-oranje. Haar reper
toire is niet zoo alles-omvattend als dat van Da
mia, maar het is geweldig „du peuple", de lach
en de ti-aan van vandaag, van den soldaat vooral.
De onbetwistbaar beste créatrice van het lied vol
gelatenheid en verwachting van den geliefde:
„II pleut sur la route". Als z ij zingt: „Dans la nuit
j'écoute le bruit de tes pas", dan is men in de
Rue des Saules of de Rue des Norvins op Mont-
martre, waar men met Tino Rossi bij die regels
in een veel algemeener wereld is. Ook haar „Hardi
les Gars" (soldatenlied), „La Chanson des Re-
prouvés" (vreemdelixigenlegioen-Algiers) en „Lj
Taverne des Matelots" kenmerken in de voor
dracht het volkskind en met welk een hart, met
welk een doordringende kracht, voortkomend uit
het-.doorleefd-hebben der dingen.
Het „andere" programma: Zooals Maryse Da
mia in haar forsche gebaren het lied als het ware
beeldhouwt uit de lucht, zoo is Cora Madou, die
ik Frankrijk's tweede schat, de droomster, die het
lied fijntjes voor u optrekt in ijle houtskoolteeke-
ningetjes. Wat Adolphe Wiilette, de groote Mont
martrois der jaren „mil neuf-cent" heeft bereikt
in zijxr teekeningen, het ijle gaan der Pierrots exi
der geliefden in den dansexxden nevel, dat is wat
Cora Madou vermag in haar chanson. Als haar
chef d'oeuvre, haar kunstwerk, wellicht de beste
creatie ooit in Fransch chanson gemaakt, staat,
als met zilveren letters tegen-een grijzen hemel
geschreven, daar nog altijd haar „Paradis du
Rêve":
„Nous aborderons, je ne sais oü,
La-bas, tout la-bas, sur une grève
Du beau pays bleu, sous un ciel fou,
Dans un paradis fleuri du rêve
Als een wex-velwind, herinnerend aan de frisch-
ïeid van het marine-leven van Brest en Toulon
dax-telt over de plankexi Marguéx-ite Gilbert. Zij
is in alles „Madeloxi et soxi pompon": matrozen
kiel, kort geplisseerd rokje en baret met de roode
pompon op den fx-isschen kop. Sprankelend,
moedgevend. Een artiste voor Holland. Repertoire
de la Marixie, met last not least dat éénig-
jersifleerende liedje: „C'est pour l'amour", waax*-
xi zoo heerlijk de spot wordt gedx-evexi met al die
kunstmiddelen die wij aanwenden om te „schij
nen".
Mr. H. M. MERKELBACH
Ir. W. J. Burgersdijk.
Treedt op 1 Juli af als directeur der N. Z. H.
Naar wij vernemen zal ir. W. J. Bux-gersdijk,
wegens het bereiken van den pensioengerech
tigden leeftijd, op 1 Juli aftreden als directeur
van de N.Z.H.
Ir. W. J. BURGERSDIJK.
HAARLEM, Vrijdag.
It. W. J. Burgex-sdijk werd 23 Febx-uari 1874 te
Deventer geboren. Hij studeerde te Delft, waar hij
in 1896 het diploma van civiel-ingenieur behaalde.
Eerst werkte hij twee jaar als assistent te Delft om
vervolgens in 1898 als ingenieur van gemeente
werken naar 's-Hertogenbosch te vertrekken. Van
1900 tot 1907 was de heel- Burgersdijk werkzaam
bij den aanleg van de lijn RotterdamDen Haag
Scheveningen van de Z.H. Electrische S. M. Daar
op ging hij weer 2 jaar naar Utrecht als inge
nieur van gemeentewerken. In 1909 kwam de heer
Burgersdijk naar Haarlem; eerst als ingenieur bij
de N.Z.H., in 1911 volgde zijn benoeming tot direc
teur van deze.maatschappij.
In de 29 jai-en dat de heer Burgersdijk aan het
hoofd van de N.Z.H. stond is veel in het bedrijf ge-
moderniseerd exi vex-beterd. Te Haarlem werden
verschillende tramlijnen door autobussen vervan
gen. Een zeer belangrijk werk was de electrificee-
ring van de stoomtramlijn HaarlemLeiden.
Ongetwijfeld zal er als wij dichter bij 1 Juli
staan, nog wel gelegenheid komen om nader op
dit afscheid terug te komen. Reeds nu wijzen wij
er nog op, dat de heer Burgersdijk ook langen tijd
lid van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
geweest is, eenigen tijd bekleedde hij de functie
van ondervoorzitter der afdeeling s;root-bedrijf.
Over de opvolging van den heer Burgersdijk is
nog niets mede te deelen, er is door de N.Z.H. een
oproeping gedaan voor een directeur, beschikkende
over uitgebreide ervaring op vervoersgebied".
TWEE-IN-EEN- JAPON.
Deze middagjapon zal voor jonge dames o.a. van
gebloemde kunstzijde aardig kleeden (links).
Hals afwerkixig en korte mouwexi met smalle
Dlissé's. Rechts maakt deze zelfde japon eexi ge-
reel anderen indruk en is gedacht van effen zij
den crêpe of dunne wollen stof. Geschulpte
kraag van witte zijde. Ingehaalde ruimte onder
de pas. Driedeelige voorbaan. De uitgeslagexi pa-
troondeelen gevexi aan, hoe de japon in elkaxider
gezet wordt.
Ben. stof 3 M. van 1.30 M.
Patroon in maat 44.
Prijs van'het patroon 26 ct. Het is van Maan
dag af gedurende een week verkrijgbaar bij de
bureaux van dit blad Kennemerlaaxi 42 IJmui-
den en Br eestraat 29, Beverwijk.
UITSLAG VEILING.
HAARLEM, Vrijdag.
Uitslag van de verkooping in het Vex-kooplokaal
Notarishuis, Bildex-dijkstraat Haarlem, gehouden op
Donderdagavond.
Het woonhuis met "ex-f te Haarlem aan de Plataan
straat no. 60, groot 1 are, 20 centiaren, f 2900. H.
A. Dingboom q.q.
Het winkel- en woonhuis te Haarlem aan de
Zijlstraat no. 92, groot 44 centiaren, f 9000.- A. H.
Hartkamp.
Een perceel grond te Haarlem aan het Brouwers
vaartpad hoek omgelegde Houtvaart (Lorentzkade)
gx-oot 52 aren, 20 centiaren, f 5850 D. Koel q.q.
Een huis, met afzonderlijke bovenwoning en ex-f
te Haarlem aan de Spiegelstraat nos. 6 zwart en
•ood, groot 84 centiaren.
f 2680 D. JvZuurendonk q.q.
Militairen schoten op
doorrijdende auto
Zandvoortsche dame
door kogels
getroffen
ZANDVOORT, 8 Maart. In den afgeloo-
pen nacht, omstreeks twaalf uur naderde uit
de richting Haarlem met groote snelheid een
auto. Een militaire patrouille wilde den wa
gen op de Zandvoortschelaan aanhouden en
gaf stopteekens. De wagen hield in, doch
vlak bij de patrouille gekomen, werd weer
vol gas gegeven. Op den snel rijdenden wa
gen werd nu geschoten, waarna gestopt werd.
Bij oxiderzoek bleek, dat de inzittende, mevr.
Z. uit Zandvoort, vrij ernstig gewond achter
het stuixr zat. Het bleek n.l., dat zij via het
portier door een kogel in haar dijbeen was ge
raakt. Direct werd de vrouw naar het St. Eli
sabeth Gasthuis te Haarlem overgebracht,
waar de kogel operatief moest worden ver
wijderd. Haar toestand is bevredigend. De wa
gen is in'beslag genomen.
Naar ons bij nader informatie blijkt zaten in de
auto' twee dames. Zij verklaarden naar aanleiding
van de door de militairen gegeven teekens niet ge
stopt te hebben omdat zij dachten dat dezen in
den wagen mee wilden rijden waai-voor zijge
zien het feit dat zich in de auto geen man bevond
niet veel voelden.
Naar aangenomen kan worden is hier sprake
van een misverstand.
In verband met het voorval wijzen wij er op,
dat den laatsten tijd op de buitenwegen herhaal
delijk auto's door de burgerlijke en militaire politie
worden aangehouden naar aanleiding van het on
derzoek inzake lichtkogels enz.
De auto is in beslag genomen, omdat deze ko
gelsporen vertoond en derhalve voor het onder
zoek, dat door de militairen ter hand is genomen,
an belang is.
SANTIAGO DE CHILI 8 Maart. (Reuter).
Tot nu toe zijn 294 lijken geborgen van mijn
werkers, die gisteren in de Schawagermijn
werden bedolven. In het geheel bevonden zich
ongeveer 400 arbeiders in de mijn. Ongeveer
100 man zijn gewond.
Het blijkt thans dat zich 5000 man in de kolen
mijn bevonden toen de ontploffing ontstond, en dat
hiervan hondex-d ongedeex-d zijn gebleven. De door
de explosie aangerichte schade bedraagt dex-tig
millioen pesos.
De aanhouding van de Italiaausche
kolenschepen.
In totaal dertieix ladingen in beslag genomen.
LONDEN, 8 Maart. De commissie voor de
controle op den vijandelijken export heeft be
sloten nog vijf ladingen kolen aan boord van
Italiaaxische schepen in beslag te nemen. In het
totaal is dit dus in dertien gevallen geschied.
(United Press.)
Fransch oorlogsmateriaal
Finland.
voor
Suiker wordt duurder.
AMSTERDAM 8 Maart. De samenwex-kende
organisaties in den détailhandel hebben in ovex-leg
met de fabrikanten en gi-oothandelaren den suiker
prijs geregeld. De concurrentie, zelfs na de distri
butie, was van dien aard dat voor kostprijs of bijna
zonder winst wex*d verkocht.
Door de genoemde samenwerking is het nu ge
lukt als norm te stellen een bruto winst van circa
10 pi-ocent.
De suikerprijs is van 1 Maart af 50 cent per kilo
gram (uniform vastgesteld). Na de accijnsverhoo-
ging per 1 Mei a.s. van 10 procent of f2,40 per 100
K.G. zal de prijs nogmaals met 2 cent per kilogram
worden vex-hoogd.
PROGRAMMA
PARIJS, 8 Maart (Havas). De bladen mel
den dat Frankrijk tot dusver het volgende oor
logsmateriaal naar Finland heeft gezonden:
175 vliegtuigen. 496 kanonnen, 795.000 grana
ten, 500 machinegeweren, 400 zeemijnen, 200.000
handgranaten en twintig millioen patronen.
ZONDAG 10 MAART 1940.
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VPRO. 5.30
VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin-
bouwhalfuurtje. 9.35 Gramofoonmuziek. 9.45 Cau-
sei-ie „Van Staat en Maatschappij". 10.00 Berichten.
10.01 Residentie-orkest en soliste (opn.). 10.40 De
clamatie en gramofoonmuziek. 11.0 VARA-Kindér-
koor „De Mex-els". 11.20 Gramofoonmuziek. 11.35
Rosian-ox-kest. 12.00 Cyclus „Onze Weei-macht'
12.25 AVRO-Amusementsox-kest en soliste (12.45-
1.00 Berichten A. N. P., gx-amofoonmuzielc). 1.25 De
clamatie. 1.30 Causerie „De gesproken mailbrief''
1.50 Gamelanmuziek (opn.), met inleiding. 2-00
Boekenhalfuur. 2.30 Concertgebouw-orkest en solist
(ca. 3.20 Schildex-ijbespreking). 4.40 Dansmuziek
(gr.pl.) 4.55 Sportnieuws A. N. P. 5.00 Gespx-ekken
met luisteraars. 5.30 Kinderuux-tje. 6.00 Sport-
pi-aatje. 6.20 Sportnieuws A. N. P., gramofoonmu
ziek. 6.30 Toespraak „Bouwen aan en bouwen....
met de V. P. R. O.". 7.00 Nederlandsch Hervormde
Kerkdienst. 8.00 Bex-ichten A. N. P. 8.15 Eerste acte
van de opera „La Traviata". 8.55 Radiotooneel met
muziek. 9.55 Omroeporkest en soliste. 10.30 „Les
gars de Paris" en solist. 11.00 Berichten A. N. P.,
gi-amofoonmuziek. 11.15 AVRO-Dansox-kest. 11.40-
12.00 Gramofoonmuziek.
9
HILVERSUM n. 301,5 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.0
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Mox-genwijding. 9.30 Gewijwe muziek (gr.pl.)
9.50 Gereformeerde Kex-kdienst. Hierna: Orgelcon
cert. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.54 Berichten A. N.
P. 1.00 Letterkundige causex-ie. 1.20 KRO-orkest.
2.00 Godsdienst-onderricht. 2.30 Gramofoonmu-
VOOR DE KINDEREN
-
r-ff!
-
gg
3©
Nog xiiet eexis van hun verbazixxg bekomen,
hoorden zij een krassende stem Hé daar,
wat beteekent die inbraak? En opkijkend be
merkten zij in de deuropening een eigen
aardig uitzienden ouden man met een kalotje
op. En mij bovendien nog in mijn slaap
storen .krijscnte nij.
Krent maakte een diepe buiging en nam
eerbiedig zijn pet af Duizend maal ver
schooning, edele heer. stamelde hij. Uw
onderdanige dienaar heeft een vreeselijke
vergissing begaan. Het eigenlijke doel van ons
bezoek was u te vragen of U ons aan een blik
water kunt neipen.
ziek. 3.00 Piano, zang en gramofoonn,
Gramofoonmuziek. 4.15 Ziekenlof - H t
'-05 Gewijde muzi.iT** 3
mofoonmuziek. 5.0
Joe muziek-
Nederlandsch Hervormde Kerkdienst
wyde muziek (gr.pl.). 7.45 Berichten f!
foonmuziek. 8.00 Berichten A. N p 3(1 Gs»1
gen. 8.15 Rococo-octet (8.35—8.45 r
ziek). 9.00 Reisbeschrijving. 9.20 Gra^"^
9.30 Radiotooneel. 10.20 Gramofon^0'^
Berichten A. N. P. 10.40 Epiloog nS
rantolezing. 'U(UlÜj£
ENGELAND, 391 en 449 M.
Van 10.2011.35 n.m. ook op 349 M
11.50 Kleinorkest. 12.20 Berichten 19
piano. 1.05 Orquesta Romanza. 1.35 v
hebbers. 1.50 BBC-orkest en soliste
3.15 Community-singing. 3.35 Radintï 0r5-y
Gi-amofoonmuziek. 4.20 Berichten rivi 1
Kinderuurtje. 5.20 Berichten. 5.35
Rule", causerie. 5.55 BBC-HarmonieLn?1 -\
Radiotooneel. 7.15 Kerkdienst. 8.00 LiaM
oproep. 8.05 Zang. 8.20 Berichten. 8.40
met muziek. 9.30 Kamermuziek 10 05 p -
BBC-orkest. 10.50 Het Harpkwintet S
x-ichten. 1
RADIO PARIJS. 1648 M.
7.20 Gramofoonmuziek. 8.50 Radiotn»
Zang. 10.05 Lichte muziek. 11.35 Pian!,nesl
12.05 Altvioolvoordracht. 12.35 Zang 1^.
blaastrio. 2.20 Vastenpreek. 3.20 Zang Vv
sons. 3.50 Radiotooneel. 4.50 Colonne-I
orkest. 7.20 Radiotooneel. 8.05
operette. 9.05 Moyse-trio. 11.05—1120 r
muziek. r2ci3
KEULEN, 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.45 Gramofooi
Solistenconcert. 9.50 Volksliederen. 10 50' r
foonmuziek. 11.20 Omroeporkest en solist i<^
pulair concert. 3.20 Vei-zoekconcert. 620 r
foonmuziek. 7.45—12.20 Zie Deutsch1-
BRUSSEL, 322 M.
9.20 Zang en orgel. 10.35 Zang, 11,05
Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Omrö"
orkest. 12.50-1.20 en 1.50 GramofoonmS?*
Omroepsymphonie-orkest en solisten. 4 35
foonmuziek. 4.50 Radiotooneel. 5.50 Viool
6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Gevarieerd p"
1.20 Gr,
ma. 9.30 Omroepdansorkest. 10.20—lk
foonmuziek.
BRUSSEL, 484 M.
9.20 Belgisch programma. 10.20 Cecilia-koo-
Gramofoonmuziek. 11.05 Zang. 11.35 Gramata"
ziek. 11.50 en 12.301.10 Sax-ba-orkest. 1.50
foonmuziek. 2.20 Orkest, koor en solisten. (rw
Gramofoonmuziek). 4.55 Militair concert fir
6.35 Gramofoonmuziek. 7.20 Voor soldaten
Radio-orkest.- Omroepkoor, mandoline-kr.'
Ranieri en soliste. 9.30 Dansmuziek (gr.pl.) int
11.20 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.35 Orkestconcert. 9.20 Berichten,
tage. 10.05 Otto Dobrindt's orkest. (OnTlO.Mf
tiek overzicht). 11.20 Bei-ichten. Hierna tot'
Nachtconcei-t. 12.501.2Q Militair programma
,?V 1
ZEEWEG 574, DRIEHUIS. Tal. 4S!
BETERE SERVICE
door
VAKMENSCHEN.
PHILIPS nieuwste serie v.a.
Ook op conditiën.
(Adv. Ingez. M
B
MAANDAG 11 MAART 1940.
HILVERSUM I 1875 en 414.4 M.
Algemeen programma, verzorfd d va
de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO
8.00 Berichten ANP., gramofoonmuziek. 1!
Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Vioo-
piano. 11.10 Declamatie. 11.30 Gramofoonmua
12.15 De Ramblers. 12.45 Berichten ANP., gm
foonmuziek. 1.00 Rosian-orkest. 2.00 Zang, pi
en hobo. 3.00 Declamatie. 3.30 VARA-orkest (0
4.15 Gx-amofoonmuziek. 4.30 Voor de kinderen. 5
Gramofoonmuziek. 5.30 Orgel en zang.
vour en Charme (opn.) 6.30 Nabeschouwing:^
het kampioenschap van Nederland dammen, f
Gramofoonmuziek. 7.00 VARA-kalender. 7.05 G
mofoonmuziek. 7.10 Voor de jeugd. 7.30 Viool
piano. 8.00 Herhaling SOS-beriohten. 8,03 Beric
ten ANP., 8.15 Gevarieerd programma. 8,50
missen in oox-logstijd", interview. 9.00 Rosian-c:
kest. 9.45 Declamatie. 10.00 De Ramblers, 10
Orgelspel. 11.00 Berichten ANP. 11.10 GramofoK
muziek.
HILVERSUM II, 301.5 M.
NCRV-uitzending.
8.00 Berichten ANP. 8.05 Schriftlezing, medib
tie. 8.20 Gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschej
10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 111
Gramofoonmuziek. (12.00 Berichten. Om 12.30 Br
richten ANP). 12.45 Gooilanders en gramofoonr.-
ziek. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Vervolg van 12
3.00 Causerie over kamerplanten. 3.40 Gramofooi-
muziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmiiri:
5.15 Kinderuur. 6.15 Orgelspel en gramofoonmï
ziek. 7.00 Berichten. 7.15 Gesprekken over het
loof en zijn moeilijkheden, causerie. 7.45 Gra
foonmuziek' eventueel reportage. 8.00 Bencte
ANP.' herhaling SOS-berichten. 8.15 Koninki-J
Christ. Ox-atoriumvereeniging, solisten en
Utrechtsch Stedelijk orkest. (9.30 Causerie „De
hannes Passion". 10.45 Berichten ANP., 10.50 Gra
mofoonmuziek c.a. 11.50 Schriftlezing.
ENGELAND 391 en 449 M. Van 10.2011.35 aa
ook op 342 M.
11.50 Dansmuziek. 12.20 Berichten. 12.30 Zang a
piano. 12.50 Het Sex-ge Krish-septet. 2.20 Varied
2.50 BBC-Northern orkest en soliste. 3.35 Joe w»
en zijn Band. 4.20 Berichten en causerie (Welsh).
4.40 Kinderuurtje. 5.20 Berichten. 5.35 en 5.55
dïotooneel. 6.20 Mededeelingen. 6.40 Causerie. w
BBC-zangers. 7.05 Causerie „The economic W
7.20 Variété. 8.20 Berichten. 8.40 Causerie. M
BBC-orkest. 9.35 Concert. 10.05 Radiotooneel. JJ
Joe Loss en zijn Band. 11.00 Pianovoordracht 1»
Berichten.
RADIO-PARIS 1648 M.
11.10 Vioolvoordracht. 12.05 Zang. 12.35 Cerno--
lovoordracht. 1.05 Vioolvoox-dracht. 2.20 Orgeicc^-*
eert. 3.20 Radiotooneel (Engelsch en Fransen
3.50 Zang. 4.35 Parijs instrumentaal kwintet
solist. 5.35 Pianovoordracht. 6.20 Lichte mu"
6.50 Radiotooneel. 8.05 Symphonieconcert. 9-35 vo
cale duetten. 10.05 Radiotooneel. 10.35 Pianovoo
dracht. 11.05 Raymond Legrand's jazzorkest
KEULEN 456 M.
5.50 Omroepkleinorkest. 7.55 Gramofooomiu
9.30 Stürmer-trio. 10.50 Gramofoonmuziek.
Nedei-saksenorkest en solisten. 1.45 Populair
eert. 3.20 Omroeporkest en solist. 5.05 FolK
tisch programma. 5.40 en 7.05
7.45 Cabaretprogramma. 8.50 Zie Deutschlan
der om 8.20.
BRUSSEL 322 en 484 M. - -
322 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 12.30
12.50. 4.15, 4.55, 5.50 en 6.30 Gramofoonmunj
7.20 Voor soldaten. 7.50 Cabaretensemble
blauwe Vogel" en het omroeporkest. 9.30 01
foonmuziek.
484 M.: 11.20 Gramofoonmuziek. 11,50
Radio-orkest. 12.50 Gramofoonmuziek. p^M,
Artem-kwartet 5.00 Gramofoonmuziek. 5.35
voordracht. 5.50 Zang. 6.05 Gramofoon®1®
Voor soldaten. 7.50 Radiotooneel. 9.30 O
dansox-kest. 10.05 Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. phjM.
7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Berlijnsch
conisch orkest. 9.20 Berichten. 9.50 Conor
'olitiek overzicht. Hierna: Concert. 11-20
en. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. 12.3°
programma.