Ovetal bge zanq LC.HAAN LC.HAAN Alles is het Voexfawc ingesteld gekeken speciaalzaak De Zuidelifhe Autom.Rest.„Fluks" Bakker WINKEL Van herberg tot modem hotel. Woninginrichting en de Jiun&tenaa? bil SoendapCein - Staadem-Tloocd De romantiek tegen het comfort. Fluks "bakt voor het Paaschfeest Voor Uw PASCHEN van KENNERS DRAGEN BRUIJNZEEL'S HOED of PET Steeds 't nieuwste in grote keuze. Scherpe prij zen ook in OVERHEMDEN (met losse en vaste boorden). PANTALONS, PYJAMA'S enz., zo juist ontvangen. Charmante DAMES- HOEDEN. In HET MODEHUIS, bij de Pont, SLAAGT U ALTIJD Hetpens m Heéetfawd j zoo'n groote sorteering RIJWIELEN SIMPLEX MAGNEET CDDCC STORMVOGELS e.a. merken. Gem. Betaling. uni< HOUTMANSTRAAT 4, IJMUIDEN. MEEUWENLAAN 2, IJMUIDEN-OOST, TELEF. 4810. ZEESTRAAT 48, BEVERWIJK, TELEF. 5234. Ook uuf bengen weet ia al oase afdelingen de nieuwste oomiaa-t smodellen I speciaal huis dameskleeding groote houtstraat 26-30 koningstraat 23 haarlem J maar geslaagd bij ■H Grootste en meest gesorteerde 65 Modelkamers Ji&u&eCen-JxipijtM-Qoixliiuenwz Winkels: Julianapatk 58-60-62 - lel. 13661 lüestecgcacht 79 - lelef. 13292 In Rome heeft het dezen winter nu al vier maal gesneeuwd! Als een buitengewone zeldzaamheid, als iets phenomenaals, heeft deze mededeeling den weg langs telegraafdraden of door den aether afgelegd en de lezers der kranten over de geheele wereld, die op zóó iets niet voorbereid waren, over zoo iets singuliers de wenkbrauwen doen fronsen. Waar moet dat heen, nietwaar, als zelfs de na tuurverschijnselen zich vreemde bokkensprongen gaan veroorloven. Was het al niet ongehoord dat zelfs in ons lieflijk Noord-Holland gewoonweg an ders doodbedaarde treinen zich lieten insneeuwen alsof we in Siberië of Alaska waren! Enfin, ten slotte keert ook de natuur van de dwalingen haars weegs terug en zal de Italiaansche lente zich evenmin verder van de wijs laten brengen. Want men is het daar anders gewoon en gewend. Bewijs? Ziet eens naar de reproductie van een mooi schilderij op Graadt van Roggen's tentoon stelling in het Frans Halsmuseum. Een Italiaan sche lente in optima forma. De voorgrond is één lichtende bloesemtooi; uit de zee voelt ge een zachten adem van den komenden zomer naar de in jong leven bedrijvige kust gaan, licht blauw doortrokken is de atmosfeer en dat ondefi nieerbaar aantrekkelijke,, het hoopgevende en tot leven wekkende dat van de Lente is, werd in dit beeld vastgelegd. En dan te bedenken dat het pas Februari was, toen een vorig jaar de schilder Graadt van Rog gen die heerlijkheid met gretige oogen in zich opnam en kon het anders? niet naliet die op zijn doek vast te leggen. Gezegend land waar de lente lang en de liefde onbedachtzaam is, waar alles al bloesemt, als bij ons de elf-steden-tocht eindelijk doorgaat en de buizen der waterleiding van loutere winterpret gaan springen. Gezegend land, waar een oud mensch weer jong gaat wor den, en de kunstenaar niet voelt dat hij ouder geworden is? Een Hollandsche schilder, als Graadt van Roggen, de zeventig al paar jaren gepasseerd, ondergaat de ZniÜ Lente als een wonderdrank; wederom zi t natuur met de verliefde oogen van deni en hij is niet de eenige wien dat te Op wie met zin voor wijsheid geboren ziftf - artist het leven leerden schouwen zal het 6115,4 nog die niet te verdelgen aantrekking-?1^ blijven uitoefenen, die den burger van het w den onbekend blijft, al zal hij er in sent teele momenten een vaag vermoeden van 1 voelen op komen. Doch voor de kunstena? latere eeuwen is de zuidelijke lente het 061 dere tonicum geweest waarmee zij hun a" versterkt, hun werk gevoed hebben. Meer ri^' verheven, maar strenge kunst van het oude las heeft de beminnelijkheid bij alle van Italië's cultuur de kunstenaars vanhpt rig Europa aangetrokken. In Italië's von-Te' en zomer was het leven lichter dan eldest® in een tijd van voorspoed en weelde de Ben i sance ontluiken, die het land voor eeuwen tou Mekka der schoonheidszoekers gemaakt h Van Dürer tot Corot hebben de grootste Tw}' ders de zuidelijke lente opgezocht; dichters aestheten als Goetha en John Ruskin hebbpnen hun denken gebaad in de meren van sch^ heid, die onder den blauwen hemel uitgeE' daar overal te vinden zijn. Niet alleenin ui land en in de zeventiende eeuw kan men van ver-Italianiseerde kunst spreken; overal en do loopend blijft de Invloed van den blauwen hpiü'ï en het aanvaardbare leven te bemerken en he' geen grilligheid, doch zuivere wijsheid gew die den meesten staten deed besluiten voor hi kunstenaars en denkers in Rome een pied-a-terr te stichten. Kunst en wijsheid bloeien slecht 1 den harden grond der armetierigheid, de weeld van de lente, vol beloften, van den zomer -ni oogst, hebben op het scheppen van dichters 'P schilders een levenwekkenden invloed. Het is mogelijk dat deze, onze eeuw een keer. punt in de algemeene wereldbeschouwing kan gaan beduiden. Dat zullen lateren dan wij na- zuiver kunnen overzien. De begrippen wijsheid en schoonheid zijn altijd aan verandering onder hevig geweest, doch nog nimmer werd zoo open', hartig het verlangen geuit ze als versleten goede" ren te beschouwen en door machtswil en nuttig! heid te vervangen, die dan als hoogste geesteM goed te vereeren zouden zijn. Voor ons heeft die vervanging voorloopig nog niet de minste aan. trekkelijkheid. Integendeel. Eén troost blijft: aan het levenwekkende van de lente zal nimmer gepeuterd kunnen worden en wijsheid en schoonheid, zooals wij die ver* staan zullen onverbrekelijk met haar verbonden blijven. J. H. DE BOIS. IN sommige landen, b.v. in Engeland, verrezen de herbergen het eerst in de groote steden. Elders werden ze nabij kasteelen opgericht. In geheel Europa was een krans of lint, dat voor de deur werd opgehangen, het symbool van het aangename leven, dat achter de deur dus in de herberg geleid werd. Uit dien tijd is het spreekwoord overgebleven: „Goede wijn behoeft geen krans". Een bosje bij elkaar gebonden hout spaanders wees op de aanwezigheid van bier. Deze symbolen werden spoediggildeteekens. Aanvanke lijk hadden de hei-bergen geen bepaalde namen. Zij heetten naar den bewoner, maar dat was met ieder huis het geval. Later ontstonden benamingen zooals „De Struik" of „De Houtspaander", maar die waren niet typeerend genoeg. De herbergiers betrokken dan ook spoedig het dierenrijk in him zaken en toonden daarbij een voorliefde voor monsters en fabeldieren: „De Grif fioen", „De Basilisk", „De Eenhoorn", „De Phoe nix" en wat dies meer zij. Ook huisdieren kwamen er echter aan te pas: „De gouden Gans", „De bon te Koe", „De vergulde Os", „Het vliegende Paard" enz. enz. Dikwijls ook kregen de herbergen Chris telijke namen. Zoo staat te Glastonbury in Enge land de bekende „Pilgrim's Inn". Deze dateert uit 1470. In Londen was „The Golden Cross" beroemd. Hatfield in het graafschap Hertfordshire had zijn „Eight Bells", welke herberg Dickens onsterfelijk maakte. Geleidelijk ontstonden uit de herberg twee nieu we categorieën: het café en het hotel. Tot de eer ste groep is ook de „kroeg" te rekenen, evenals het restaurant, het melkhuis of melksalon, en de twin- tigste-eeuwsche cafetaria of automatiek. Bij de hotels moet men ook de logementen en slaapste den indeelen, daar dit in feite hotels zijn, zij het van minderen rang. Wij zien hier, hoe de geschiedenis zich weer her haalt: in den beginne heetten de cafés evenals de restaurants, automatieken en hotels naar hun eige naar. Doch tegenwoordig is dit een voldoende on- derscheidingstéeken: de huizen van particulieren worden in onzen tijd gekenmerkt door een nummer en een' straatnaam. De hotels kregen echter spoedig namen, die niet aan menschèn worden gegeven, maar aan sterren, werelddeelen, landen, en steden. Zij heeten bijvoor beeld „Astoria-Hotel", „American Hotel", „Savoy- Hotel", „De Stad Parijs" enz. Gedurende vele ja ren werden het „Savoy-Hotel" te Londen en het „Grand Hotel" te Parijs als de beste hotels van Europa beschouwd, vandaar dat imitaties dezer be roemde gelegenheden als paddestoelen uit de ge plaveide stedengronden verrezen. Ja, zelfs menig dorp in Joego-Slavië geurt met een hotel van dien naam, zij het, dat men daar alleen van het „stroo- mende water" langs de wanden kan genieten, wan neer het regent. Een ander uiterste vormt het „Waldorf-Astoria- hotel" te New-York, dat soms betiteld wordt als het „Niet-officieele paleis van New-York", en een specimen van hypermoderne huisvesting kan wor den genoemd. Er wonen slechts millionnairs of menschen, die om de een of andere reden een soort beroemdheid genieten. Een gewoon mensoh kan er niet aan denken, zioh over den drempel te wagen. Het „Waldorf Astoria Hotel" is het grootste en hoogste ter wereld, hoewel het „slechts" tweedui zend kamers heeft tegen het „Stevens Hotel" te Chicago drieduizend. Maar alle kamers in Waldorf Astoria zijn werkelijk grandioos. Nog enkele ge tallen: het gebouw is 187 meter hoog en telt 47 étages volgens een anecdote zou professor Pio card, wanneer hij in New-York is, altijd op de 47ste verdieping van het; Waldorf Astoria wonen dertigduizend ton staal zijn noodig geweest om dit gebouw te verstevigen; voorts zijn daarbij elf mil- lioen klinkers gebruikt. Iedere kamer heeft radio en automatische gra- raofoon verder twee telefoons, lauw, warm en heet water, koel, koud en ijswater. De moderne hotels mogen dan minder romantisch zijn dan de oude herbergen, toegegeven moet worden, dat zij veel comfortabeler en hygiënischer zijn. In de herber gen werd bijvoorbeeld niet al te veel water ge bruikt; zij dateeren immers uit een tijdperk, dat een gewoonte om zich eens in de veertien dagen te wasschen al als „overdreven" werd beschouwd. Het gezicht en de handen een beetje nat maken was immers al meer dan voldoende! Een gast van het Waldorf Astoria Hotel wordt meer verwend dan een koning in zijn eigen paleis. Nauwelijks heeft men de kamer betreden, of een telefoon rinkelt: .Heeft u alles wat u wenscht? Men wil bijvoorbeeld zijn colbert laten persen en deelt dit mede. Even later verschijnt een lakei en haalt het pak weg. Een half uur later heeft men het terug, geperst en ontvlekt, keurig verpakt in een doos, waarop staat: „It was a pleasure to serve vou" (het was ons een genoegen, u van dienst te kunnen zijn). Verder is er een afdeeling bioscoop, een bloemenzaak, een groote kapsalon, een zwem bad, een automobiellift, een radiokamer, een boek winkel, een bibliotheek, een wasscherij enz. enz. Men heeft er dus letterlijk van alles; wanneer u de hall doorloopt, zakken uw voeten weg in de dikke tapijten, in de „bar" zinkt u weg in een heerlijke fauteuil, wanneer u iets wenscht te heb ben, neemt u de telefoon maar in uw hand, en het gewenschte wordt u zoo spoedig mogelijk gebracht, de heerlijkste diners worden er geserveerd, een privé-badkamer staat den geheelen dag te uwer beschikking, kortom het is er volmaakt. Maar... zou u ook eigenlijk niet liever in een ouderwet- sche herberg zitten? L. B. V" OMDAT U DAAR VINDT: de grootste keuze uit verscheidene merken. - Wij repareeren alle merken VULPENHOUDERS. GROOTE HOUTSTRAAT 150 - HAARLEM TELEF. 18132 Barteljorisstraat no. 3941 en 34 Telefoon 10250 Opgericht 1833 Uw huis wordt smaak vol en gezellig en heeft een eigen sfeer, als U het laat inrichten door GROOTSTE SPECIAALZAAK VOOR COMPLETE MEUBILEERING VOOR HAARLEM EN OMSTREKEN EXTRA LEKKERE TAARTEN, te gen den geringen prijs van 37% en 62y2 cent per stuk. Ze zijn gemaakt van 'n fijn cake deeg met abrikozen-vulling, sma kelijk en fraai gedecoreerd met chocolade-eieren. Zooals de cliënten dat van „FLUKS" ver wachten, zijn deze extra Paaschtaarten royaal groot en fijn en keurig opgemaakt. U komt toch met de Paaschdagen ook bij „FLUKS" dineeren: Soep, aardappelen, vleesch, groenten en nagerecht 62^2 cent De bovenzaal medegerekend nu 60 comfortabele zitplaatsen. GROOTE HOUTSTRAAT 21 HAARLEM. WIJKERSTRAATWEG 182 VELSEN-N. TELEF. 3557 een HEERLIJK KRENTENBROOD vanaf 50 cent Een aardig en lekker PAASCHTAARTJE 55cl' of een pond KATTENTONGEN 25 et.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1940 | | pagina 12