'Jlet JOiesü ett Juu Olie&ol.
De verlaten stad aan het Fransche front.
RADII
IT—J
PROGRAMMA
Slechts zij, die er noodzakelijk werk
moeten verrichten, bleven er achter.
Een kazemat, waarin zich kanonnen van zwaar kaliber bevinden, in de
Maginotlinie.
(Van onzen Parijschen correspondent)
ERGENS AAN HET FRONT, Maart.—
Ofschoon de oorlog aan het Franseh-Duitsche
front totnogtoe niet in al zijn moorddadig ge
weld is losgebarsten, zijn zooals bekend is
in de onmiddellijke nabijheid der grens talrijke
dorpen en steden, hetzij uit militaire noodzaak,
hetzij uit voorzichtigheid om de bevolking groo-
ter leed te besparen, geheel ontruimd. Een ware
volksverhuizing is het geweest: honderdduizen
den hebben hun huizen moeten verlaten, hebben
alles achtergelaten wat zij bezaten en met een
slechts schamele bagage zijn zij overgebracht
naar veiliger oorden.
Wanneer men langs het front reizende door die ver
laten dorpen trekt, dan is die indruk van eenzaam
heid, die onweerstaanbaar uitgaat van verlaten wo
ningen, niet zoo heel erg sterk, omdat militairen de
plaats der burgerbevolking hebben ingenomen. Al
is de activiteit er heel anders dan die, welke er in
vredestijd heerscht, men ziet er toch levende wezens
in de straten, er zitten menschen voor de ramen,
deuren gaan open en dicht, rook stijgt op uit de
schoorsleenen, paardenhoeven trappelen op steenen:
er is leven en beweging, al is dit het leven van den
oorlog.
Geheel anders wordt dit beeld in een groote stad.
Toen we aan kwamen rijden werd onze auto aan
de grens aangehouden door mobiele garden en ge
wapende grensbeambten en streng werden onze
papieren gecontroleerd, want niemand mag die
eenzaamheid betreden zonder speciale vergunning.
Toen reden we binnen, straat na straat reden we
door, overal gesloten luiken voor ramen zonder le
ven, winkels, waar geen klanten in- en uitgingen,
hotels, waar geen gasten afstapten. Angstig, beklem
mend was die stilte, die door geen auto-claxon ver
broken werd, de trams gierden er niet met belge
rinkel over de rails, geen lawaai van stoeiende kin
deren kaatste op tegen de huizen. Toch krijgt men
er niet het gevoel van een doode stad, het is eerder
alsof het leven er ingeslapen is en op den prins uit
het sprookje wacht om te ontwaken. Hier en daar
staan bloempotten in vensterbanken, boven een
bioscoop hangt nog een schreeuwende reclameplaat
en met reuze-letters staat er tusschen een Fransche
kepi en een Duitsche helm de titel op geschreven
van de film, die in de laatste week van Augustus
vertoond werd: „Coups de feu". Ongewilde, maar
helaas ware voorspelling. In de étalagekast van een
winkel er naast pronken nog modieuze dameshoed
jes, ginds bij dien kapper kijkt het gepermanente
hoofd van een modepop ijdel-voldaan in een spiegel
en daar voor dien papierwinkel hangt een heele
reeks ansichtkaarten met stadsbeelden nog buiten
op een plank geprikt. Op een plein wandelen we
langs een krantenkiosk, aan alle zijden hangen nog
dagbladen en tijdschriften met bont-gekleurde kaf
ten voor de ramen, maar de data zijn van Augustus
en begin September en het Augustusnummer van
een Berlijnsch modeblad getuigt dat toen nog vrede
heersehte in Europa, ofschoon de titel op de „Il
lustration" er vlak naast: „Tusschen oorlog en vre
de. De Europeesche spanning" er wel op duidt dat
de donkere dagen van tegenwoordig angstwekkend
naderden.
Niet alle leven ontbreekt.
Neen, dood is die stad niet, ze slaapt in afwach
ting van betere tijden en dat latente léven, dat elk
oogenblik weer tot volle activiteit kan ontwaken,
voelt men aan niettegenstaande die drukkende een
zaamheid. Die zucht tot nieuw leven bespeurt men
overal, waar nog menschen wonen tusschen die ver
laten huizen. Wij zagen in de hall van een der groo
te stedelijke gebouwen een pracht verzameling
goed-onderhouden dwergcactussen, elders heersehte
opgewekt leven aan wei-voorziene tafels in een der
twee eenige restaurants, die ten behoeve der bewo
ners vergunning hebben gekregen open te blijven.
Het was overigens een vreemde gewaarwording,
toen we uit de koude straat plotseling een stroom
weldoende warme lucht ons voelden tegenwaaien
uit de volkomen gecamoufleerde draaideur van dit
restaurant. Aan geen enkel teeken was uit de ver
laten straat te merken dat hier hongerige gasten op
rijke menu's onthaald konden worden en plotseling
stonden we daar midden in een zaal, waar bijna alle
tafels bezet waren met menschen. In de eerste plaats
zijn de stedelijke en militaire autoriteiten er op uit
geweest de bezittingen van de geëvacueerde bewo
ners der groote stad afdoende te beveiligen. Een
reeks maatregelen zijn daartoe door den plaatselij
ken commandant uitgevaardigd: niemand mag de
stad binnenkomen of verlaten zonder voorafgaande
overheidsvergunning en daarom zijn alle toegangen
afge,zet met militaire posten en bewapende douane
beambten. In de stad zelf wordt door verscheidene
honderden agenten en militaire patrouilles voort
durend dag en nacht de eene rondgang ha den an
deren gemaakt en dat toezicht is afdoende geble
ken. Aan de geëvacueerde bewoners heeft men alle
faciliteiten verleend om zooveel mogelijk van hun
eigendommen weg te halen, want toen na een veer
tien dagen bleek dat de vijandelijkheden niet on-
middelijk een zoodanig karakter namen, dat een
kort verblijf in de stad gevaarlijk zou zijn, heeft
men niet willen verhinderen dat de kapitalen aan
koopwaar, kostbaarheden en huishoudelijke artike
len eveneens naar veiliger streken werden overge
bracht. Sinds dien tijd zijn dan ook ongeveer 100.000
der 180.000 inwoners teruggekeerd om er tenmin
ste iets van hun eigendommen weg te halen.
Buiten den ordedienst, die over al de verlaten
huizen waakt, verblijven nog in die stad brand
vveerlieden en manschappen der passieve luchtver
dediging, die gelukkig nog geen dienst hebben moe
ten verrichten en een zeker aantal medici en ver
pleegsters, die daar de ziekenhuizen gesloten zijn
-T- een nood-hospitaal hebben ingericht in een
klooster van Capucijnerpaters. Verder heeft de bur
gemeester er op gestaan met enkele ambtenaren in
zijn gemeente te verblijven en zijn medeburgers,
die allen naar dezelfde streek van Frankrijk zijn
overgebracht heeft hij niet willen volgen, maar de
zorg over hen opgedragen aan zijn oudsten wethou
der. Ook de geestelijke overheid is op haar post ge
bleven en in de crypte van de prachtige kathedraal,
waar een soldaat op het harmonium het Misoffei
begeleidde, zagen wij den bisschop in aandachtig
gebed verzonken. Met de werklieden van een tien
tal in de buitenwijken gelegen fabrieken, die toe
stemming hebben gekregen den arbeid te hervatten
en met de enkele winkeliers, die voor deze zeer be
perkte bevolking voldoende zijn, vormen deze de
kern, die de ziel van de stad levend houden.
Er behoort ongetwijfeld een groote dosis moed toe
om in deze omstandigheden in die stad te blijven
wonen. Alle verstrooiingen, die op zijn tijd een
ieder wel eens noodig heeft, ontbreken en niemand
mag zich ria half tien 's avonds op straat begeven.
Deze maatregelen zijn niet overbodig, want de
breedte van den Rijn scheidt de menschen hier van
den vijand en al is in dezen vreemden oorlog nog
slechts betrekkelijk weinig kruit verschoten, wie
weet wat de dag van morgen brengen kan.
Verder gingen wij door de eenzame straten: hiel
en daar sloop met den staart tusschen de beenen
een achter gelaten hond voorbij, zielig beest, dat
geen tehuis meer had, waar het etensbakje klaar
staat en nu door de straten zwerft en leeft van af
val. De bruggen van het havencomplex gingen wij
over, prikkeldraadversperringen noodzaakten de
chauffeurs tot vreemde acrobatiek, doch bijna ner
gens zagen wij tot onze groote verwondering mili
taire activiteit. Hier en daar een schildwacht, die
de papieren controleerde, maar waar waren de an
deren, die duizenden en duizenden mannen, die-
overal langs de Rijnoevers scherp de wacht houden?
„Ze zijn er, maak u maar niet ongerust", verzekerde
ons de ons begeleidende kapitein, „maar u moet ze
onder den grond zoeken en niét er boven".
Russisch schip door de autoriteiten
te Hongkong vrijgegeven.
„Selcnga" met gelieele lading vertrokken
HONGKONG, 29 Maart (Reuter) Het Rus
sische s.s. „Selenga", dat sedert Januari in de haven
van Hongkong werd vastgehouden, is, volgens de
plaatselijke agenten van het schip, met zijn geheels
lading tin, antimoon en wolfram vrijgegeven.
Vernomen wordt, dat de „Selenga" gistel-mid
dag de haven heeft verlaten.
Uitbreiding van de Amerikaansche
luchtmacht vertraagd.
Gevolg van de aankoopen door de geallieerden.
WASHINGTON, 29 Maart (Reuter). De
Amerikaansche chef van den staf, generaal
Marshall, heeft onthuld dat de uitvoering van
het program tot uitbreiding van de lucht
macht, op grond waarvan het leger op 30 Juni
1941 over 5.500 vliegtuigen had zullen be
schikken, in verband met de enorme verkoo-
pen aan de geallieerden 2 of 3 jaar vertraagd
wordt.
Hij zeide dat deze verkoopen de productie der
mate stimuleerden, dat, naar zijn meening, een
groot uitbreidingsprogram voor het oogenblik on-
noodig was.
Marshall zeide verder, dat het Amerikaansche
ministerie van oorlog besloten had, de ontwikkeling
op luchtvaartgebied in Europa te volgen, teneinde
te voorkomen, dat een opeenhooping van vliegtui
gen ontstaat, welke spoedig verouderd zijn.
De Amerikaansche pers stemt over het algemeen
in met het besluit der regeering den verkoop van
de nieuwste Amerikaansche vliegtuigtypes aan de
geallieerden toe te staan. Sommige bladen keuren
het besluit af.
Bij de Rijnbruggen.
Toen zagen wij plotseling om den hoek van een
straat de machtige bogen der twee Rijnbruggen voor
ons liggen. Vaij de spoorbrug was het mobiele ge
deelte op Franschen bodem opengedraaid, doch de
brug voor voetgangers- en automobielverkeer is
vast. Daar tot nu toe de noodzakelijkheid nog niet
is gebleken die brug op te blazen, heeft men zich
tevreden gesteld met het bouwen van een verster
king, die den toegang volkomen afsluit en elke ver
rassing onmogelijk maakt. Geschut en mitrailleurs
steken den dreigenden loop door nauwe schietgaten
en bestrijken het heele brugdek, dat slechts zicht
baar is met behulp van periscopen. Wat men ziet
door dien periscoop? Weinig, heel weinig: scherven
van vele gebroken flesschen, prikkeldraadversper
ringen en daar aan het andere uiteinde op ruim 200
m. afstand een hakenkruisvlag aan den top van een
paal. Maar menschen, soldaten? Geen enkele. En
toch zijn ze er, want nauwelijks een tiental dagen
voor ons bezoek heeft het nog duchtig gespookt in
dien hoek, hebben de mitrailleurs woedend gerateld.
Of we soms een beter kijkje willen hebben op den
Duitsqhen oever, vraagt ons een officier. Natuurlijk
willen wij dat en door een nauwe kronkelende loop
graaf klimmen wij over naar de spoorbrug. Onder
het stalen gevaarte van de opengedraaide boog
moeten wij doorkruipen tot wij den vrij hoog op
loopenden oever bereikt hebben. Op onze hurken
kijken wij er over en wij zien uit over den Rijn,
die hier ongeveer 240 m. breed is. Het is een rustig
en vreedzaam landschap. Weilanden strekken zich
uit aan beide zijden, hier en daar staan boerderij
tjes, verderop rijen zich de daken van een dorpje
aaneen. Doch geen mensch, geen dier brengt leven
en beweging in die beweginglooze stilte. Vlak voor
ons aan den overkant zien we een Duitsch blokhuis,
waarvan de betonnen voorkant bijna gelijk ligt met
het niveau van de rivier, daar de oever ginds veel
lager is dan aan den Franschen kant. En wanneer
wij verderop kijken, stroomop- en afwaarts, dan
zien wij overal van die grauwe blokhuisgevels af
steken tegen het groen, overal zijn kanonnen en
mitrailleurs naar dezen kant gericht, waar overigens
minstens evenveel geschut staat opgesteld om een
mogelijken aanval af te slaan.
„Laat ze maar komen" verklaart ons vol zelf
vertrouwen een der officieren, „we zijn klaar".
Hoog boven al dit oorlogsbedrijf waait aan een
paal bij den ingang van de brug de Fransche vlag,
een oude, verregende vlag, die reeds meer dan zes
maanden wind en weer trotseert en aan den voet
van dien paal ligt een denneboom op den grond,
twee emblemen, waaraan de bezetting met hart en
ziel gehecht is: aan die verrafelde vlag, omdat zij
daar hangt sinds het begin van den oorlog, aan dien
denneboom, omdat hij aan een kleine episode her
innert, waarop allen nog trotsch zijn. Het was in
den Kerstnacht van het vorige jaar: aan Duitschen
kant waren talrijke Kerstboompjes geplant en de
Franschen hadden het zich in den kop gezet een
van die boompjes te bemachtigen, 's Nachts in het
stikkedonker sloop een onderofficier met halsbre
kende, acrobatische vaardigheid van boog tot boog,
steeds dichter naar de Duitsche linies. Nader en
nader kwam hij bij de boompjes totdat hij er ein
delijk een kon bemachtigen zonder dat de schild
wacht het opmerkte en met zijn buit kon terugslui-
pen naar den Franschen kant. Gevolg? Acht dagen
woedend mitrailleurvuur van de Duitschers, die dat
bravourstukje niet konden verkroppen.
Zoo waken daar in die eenzame stad dezelfde
jongens als in de versterkingen van de Maginotl'nie,
even eenzaam en evén sober is er hun leven als dat
hunner kameraden in de stellingen te midden der
bosschen en hetzelfde insigne dragen zij op him
mutsen: „On ne passera pas". („Zii zullen er niet
doorkomen").
(Nadruk verboden)
AMERIKA VERHOOGT DE STRAF OP
SPIONNAGE.
WASHINGTON, 29 Maart (Reuter). Roosevelt
heeft een wetsontwerp onderteekend, waarbij de
maximum straf op spionnage verhoogd wordt tot
tien jaar gevangenisstraf en 10.000 dollar boete.
Neutraliteitsteekens in Deensclie
grensstreken.
Daken worden van kenmerken voorzien.
In verscheiden grensstreken van Denemarken
zijn op de daken der huizen neutraliteitsken-
merken geschilderd of op andere wijze aange
bracht. Op het schiereiland Holmsland Klit.
waar onlangs Engelsche bommen werden uit
gestrooid, worden thans dertien neutraliteits-
kenmerken, bestaande uit acht maal HV2 M.
groote schragen van planken opgesteld, waar
op Deensche vlaggen werden geschilderd. Holms
land Klit is een smalle landtong tusschen de
Noordzee en een Fjord. De omtrekken van de
landtong hebben veel gemeen met de omtrekken
van het Duitsche eiland Sylt, dat verder naar
het zuiden ligt.
ZONDAG 31 MAART 1940.
HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M.
8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00
VPRO. 5.30 VARA. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofqcmnuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuin-
bouwpraatje. 9.30 Zang met orgelbelegeidmg. 9.40
Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59 Be
richten. 10.00 Zondagsschool. 10.30 Kerkdienst. 12.00
Cyclus „Onze Weermacht". 12.25 Viool en orgel.
12.45 Berichten A. N. P., gramofoonmuziék. 1.00
AVRO-Aeolianorkest en soliste. 1.30 Causerie „De
gesproken mailbrief". 1.50 Gamelanmuziek (opn.).
1.55 Declamatie. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Eerste
acte „De Parelvisschers", opera (opn.). 3.20 Film
rubriek. 3.45 AVRO-Dansorkest. 4.15 Gramofoon
muziék. 4.55 Sportnieuws A. N. P. 5.00 Gesprekken
met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.00 Bravour
en Charme. 6.30 Sportpraatje. 6.45 Sportnieuws A.N.
P.. gramofoonmuziék. 7.00 VARA-Kalender. 7.03
Schuldig of onschuldig. 7.28 Rosianorkest. 8.00 Be
richten A. N. P., mededeelingen. 8.20 AVRO-Amu-
musementsorkest, AVRO-Girls soliste en gramofoon
muziek. 8.50 AVRO-Radio-Maandblad. 9.40 Om
roeporkest. 10.30 Gramofoonmuziék met verbinden
de tekst. 11.00 Berichten A. N. P. 11.10 „Les Gars
de Paris" en solist (opn.). 11.40—D/wl
dracht. "V,.
HILVERSUM II. 301.5 M.
8.30 KRO. 9.30 NCRV i,
NCRV. 1.45—11.15 KRO S **0 i»
8.30 Morgenwijding. 9.30 Evangelisch
Zangkoor en gramofoonmuziék. lo.in r
ziek (gr.pl.). 10.20 Evangelisch Uthei??*
dienst. Hierna: Gewijde muziek (gr.pri
serie „Het edele oude ambacht gaat her J
Gramofoonmuziék, 12.45 Berichten A N
Letterkundige causerie. 1.20 KRO-orke,»'
ten. 2.00 Vraag en antwoord. 2.45 Piano u
cc-llo. 3.45 Gramofoonmuziék. 4.00 Musim,-
li ekenhalfuur. 4.55—5.00 Gramofoonmii?^'
Gewijde muziek (gr.pl,). 6.05 Nederland!
vormde Kerkdienst. 7.45 Berichten. 7.50 rv
muziek. 8.00 Berichten A. N. P., mededeelin 1
Voor soldaten. 9.00 Gramofoonmuziék. 940^' *'->
Almanak 1940. 10.30 Berichten A. N.'p^uu!!^
loog. 11.0011.15 Esperantonieuws
ENGELAND, 391 en 449 M.
Na 10.20 n.m. ook 342 M.
10.20 Chalumeau-ensemble. 10.50
11.20 Orgelspel. 11.50 Stratton strijkkwartoi 1
Berichten. 12.34 Pianovoordracht. 12.50 BRÓt
monie-orkest. 1.35 Voor tuinliefhebbers. 150
orkest en solist. 2.55 Bohemians. 3.20 Oei»i. 1
2n (w«i,
4.35 Kinderuurtje. 5.20 Berichten. 5.35 p
„Under Nazi Rule: Press and Public-Opinion"?:
Gramofoonmuziék. 6.35 Actueel Drneram—
Lie®
BOLERO JAUON.
Bolero's zijn zeer modern en geven een apart
en tevens gekleed aanzien aan rok en blouse,
vooral indien zij,, zooals onze afbeelding aangeeft
met een shawlkraag zijn afgemaakt. Beige ziet men
bij de nieuwste modellen veel gecombineerd met
donker blauw, 'evenals grijs en blauw. Men kan
de vestblouse ook van bedrukte zijde of katoen
maken bijv. bij een rok of bolero, van marine
blauw. Voor 's zomers is een geheel van wit piqué
zeer geschikt.
Patronen van dit model in maat 40.
Prijs van het patroon 26 ets. Het is van Maan
dag af gedurende een week verkrijgbaar bij
het bureau van dit blad Kennemerlaan 42 IJmuiden
en Breestraat 29 Beverwijk.
Kerkdienst. 8.00 Liefdadigheidsoproep.
8.20 Berichten. 8.40 Gevarieerd progrL
BBC-Salonorkest. 10.05 Epiloog. 10.15 BBC-r
10.50. Reginald King en zijn orkest. 11
RADIO PARIJS, 1648 M.
7.20 Gramofoonmuziék. 8.50 Radiotooneel ij
Zang. 10.05 Kamermuziek (met toelichting) 1,»
Cembalo voordracht. 12.05 Solistenvoordracht iv-
Cellovoordracht. 1.05 Klarinetvoordracht iv
Pianovoordracht. 1.50 Rose Cornay en haar eita?
ensemble. 2.35 Trioconcert. 3.20 Zang. 3.35 CW
sons. 3.50 Radiotooneel. 4.50 Varitété. 5.05 Symtfr
nieconcert. 6.50 „Brurnmel", operette. 9.35
voordracht. 10.05 Variété. 11.20—U.50
muziek.
KEULEN, 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.35 Gramofoonmuziék, «v
Omroeporkest en solist. 10.50 Soldatenkoor.
Omroeporkest. 1.45 Populair concert. 3.20 Verzod
concert. 6.50 H. J. Fierke's kwintet. 7.45 Rad£
neel. 8.50 Gramofoonmuziék. 9.50—10,20
Deutschlandsender.
BRUSSEL, 322 M.
8.20 Gramofoonmuziék. 9.20 Zang en orgel.
Pianovoordracht. 11.20 en 12.301.20 Het °G. L-^
brechts-orkest. 1.50 en 2.50 Een Koninklijke Fat'
fare. 3.35 Fluitvoordracht. 4.50 Zang en gitaar. 53'j
Cellovoordracht en gramofoonmuziék. 6.20 Granio.
foonmuziek. 7.20 Bont programma. 9.30 Gramolo?!
muziek. 10.2011.20 Dansmuziek (gr.pl.).
BRUSSEL, 484 M.
8.20 Gramofoonmuziék. 9.20 Belgisch program®
10.20 Fanfareorkest. 10.35 Gramofoonmuziék, ll.(j
Pianovoordracht. 11.35 Gramofoonmuziék. 11,50 e
12.30 Omroepdansorkest. 12.501.10 Gramofoon®.
ziek. 1.50 „Véronique". operette. (2.40—3.00 Gr:.
mofoonmuziek). 4.50 Militair concert. 6.15 en 63
Gramofoonmuziék. 7.20 Voor soldaten. 7,50 Rafe,
tooneel. 8.50 Omroepdansorkest. 9.30 Dansmuzis)
(gr.pl.). 9.5011.20 Gramofoonmuziék.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.35 Omroeporkest en -kamerkoor en solisten. 9.2?
Berichten. 9.50 Egon Kaiser's orkest en het piano,
duo W. Raa,tzke. 11.20 Berichten. Hierna tot 1221
Nachtconcert. 12.261.20 Militair programma.
VOOR DE KINDEREN
En U dacht zeker dat wij ons als lijd
zame lammeren lieten beproeven? vroeg de
Dikke. Wij hebben zelf ook nog een wil.
Die wil van jullie is van dit moment af
absoluut uitgeschakeld antwoordde de pro
fessor grinnikend. Ik ben in staat om
jullie precies te laten doen wat ik wil,
Op hetzelfde oogenblik voelden beide lichte
chokjes in nun voeten. De professor kwam
wat naderbij en legde verder uit. Jullie I
staan hier op een geëlectriseerde plaat die ik
in werking neb gesteld.
Zij keken naar den vloer en zagen een vier
kant vlak, dat licht heen en weer bewoog
MAANDAG 1 APRIL 1940.
HILVERSUM I. 1875 en 414.4 M.
NCRV-Uitzending.
8.00 Berichten ANP., 8.05 Schriftlezing, meditaïi
8.20 Gramofoonmuziék (9.30 Gelukwenschen),
10.30 Morgendienst. 11.00 Chris, lectuur. 11.30 Gn.
mofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoot-
muziek. (Om 12.30 Berichten ANP.) 1.00 Orgebw
en gramofoonmuziék. 2.00 Gramofoonmuziék. 2.1i
Fluit, piano en gramofoonmuziék. 3.00 Kookpraai-
je. 3.30 Gramofoonmuziék. 3.45 Bijbellezing. 4.41
Gramofoonmuziék. 5.15 Voor de kinderen. 61
Vragenuurtje. (7.00 Berichten). 8.00 Berichte
ANP., internationaal overzicht en herhaling SOS*
berichten. 8.25 NCRV-Symphonie-orkest en -1
monie-orkest, groot koor en solisten. 9.10 Uitslaj
van den wedstrijd „Een kans". 9.25 NCRV-Harmo-
nie-orkest. 10.00 Berichten ANP, actueel halfuur.
10.30 De Vedelaars. 11.15 Gramofoonmuziék. Cl
11.50 Schriftlezing.
HILVERSUM II. 301.5 M.
Algemeen programma verzorgd door
de AVRO.
8.00 Berichten ANP. 8.10 Gramofoonmuziék.
10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziék.
10.30 Voor de vrouw. 10.35 Ensemble Jetty Can*
tor. 11.00 Voor de vrouw. 11.10 Ensemble Jetty
Cantor en gramofoonmuziék. 12.15 Gramofoonmu
ziék. (Om 12.45 Berichten ANP.) 1-.00 Omroepor
kest en solist (opn.) 1.30 De Romancers en soliste.
2.30 Omroeporkest en solisten. (3.30 Causerie „Met
oog en oor: Fantasie of werkelijkheid'"4.30 Dl»
cocauserie. 5.30 Bartho Decker's ensemble. 6.10
AVRO-Amusementsorkest en soliste. 6.50 Zang
piano (met toelichting). 7.40 Causerie „Strategie
ter zee in dezen oorlog". 8.00 Berichten ANP., me
dedeelingen. 8.15 Concertgebouworkest eni"^
9.15 Radiotooneel. 10.00 Gramofoonmuziék. 10.15
Renova-septet. 11.00 Berichten ANP. 11.10 Orgel
spel. 11.25 AVRO-Dansorkest.
ENGELAND 391 en 449 M. Na 10.20 n.m. ook
342 M.
10.50 BBC-orkest, 11.20 Jack Payne en zijn Band.
11.50 Clay don-kwintet en de BBC-zangers. 12.20
Berichten. 12.35 Orgelconcert. 1.05 Variété. 1.35
J. Lewis' orkest. 2.20 Variété. 2.50 Bolsover Fa-
brieksorkest. 3.20 Variété. 3.35 BBC-Northern or
kest. 4.20 Berichten en causerie (Welsh). 4.40 Kin
deruurtje. 5.20 Berichten. 5.35 Radiofilm. 5.55
Cellovoordracht. 6.20 Mededeelingen. 6.40 Schot-
sche dansmuziek. 7.05 Causerie „The Economie
War". 7.20 Gevarieerd programma. 8.20 Berichten.
8.40 Causerie. 8.55 Pianovoordracht. 9.20 Radiotoo
neel. 9.50 Jack Harris en zijn orkest. 10.20 BBC-
orkest. 10.50 de Entr' Acte Players. 1120 Berich
ten.
RADIO—PARIS, 1648 M.
11.10 Pianovoordracht. 11.20 Jane Evrard's da
mesorkest. 12.05 Altvioolvoordracht. 12.35 Zang.
1.05 Cembalovoordracht. 1.30 Fluitvoordracht. 2,20
Orgelconcert. 3.05 Chansons. 3.20 Radiotooneel
(Eng.) 3.50 Pianovoordracht. 4.35 Loewengutb-
kwartet. 5.35 Kamermuziek, 6.20 Concert. 6.50 Ra
diotooneel. 8.05 Het Parijsch blaaskwintet 9.05 Zang
9.35 Radiotooneel. 10.05 Nationaal orkest.
KEULEN. 456 M.
- 4.50 Weermachtorkest. 6.40 Gramofoonmuziék.
8.30 Pianovoordracht. 9.50 Gramofoonmuziék. 10.20
Leo Eysoldt's orkest en solisten. 12.35 Populair con.
cert. 1.45 Muzikaal tusschenspel. 2.20 Gevarieerd
programma. 2.50 Het Münchener Hoorntrio. 3.5U
Folkloristisch programma. 4.25 en 6.05 Gramofoon
muziék. 6.35 Omroeporkest. 8.50 Zie Deutschland
sender.
BRUSSEL 322 en 484 M.
322 M.: 11.20 Gramofoonmuziék. 1150 Zang en
gramofoonmuziék. 12.30 Vioolvoordracht l-°0-
4.20. 5.50, 6.35 en 7.20 Gramofoonmuziék. 7.50 en
8.35 Omroeporkest en -koor en soliste. 9.30 Selectie
uit de opera „Manon" (gr.pl.)
484 M.: 11.20 Gramofoonmuziék. 11.50 en 12.
Radio-orkest. 12.54 Gramofoonmuziék. 4.55 Om-
roepdansorkest. 5.35 Kartet van Luik (met toelicu*
ting). 6.00 Gramofoonmuziék. 6.05 Omroepdansor
kest. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Radio-orkest. (WJ
Gramofoonmuziék). 9.30 Omroepdansorkest (met
toelichting). 10.05 Gramofoonmuziék.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
6.35 Litterair-muzikaal programma. 7.20 0
Üjnsch Philharmnnisch orkest. 8.20 Bericl«in 20
a. Rink's orkest. 9.20 Otto Dobrindt's orkest. lm»
Berichten. Hierna tot 11.20 Nachtconcert.
litair programma-