m kient
Gevoel voor humor
ooox den Zomer"
R"
Nieuwe Uitgaven.
Weet je waar ilc weieens bang voor ben, dat
Tmeisie van mijn zoon geen gevoel voor humor
«vertelt zijn moeder met een bezorgd gezicht
Hf pen vriendin.
Dingen waar wij om lachen, doen haar zoo dui-
rk zichtbaar heelemaal niets, dat ik zelfs wel
moet denken dat ze een onbewogen natuur
eenl en Wat moet zoo'n huwelijk dan worden!
nP vriendin protesteert, zij vindt dat het meisje
-eel zin voor humor heeft en allerminst-, een
"'bewogen indruk maakt, integendeel, blijk geeft
°Hn een warmen aard.
T die moeder nu zoo overmatig critisch of ziet
vriendin het mooier dan het is? Geen van beiden
moedelijk. maar de zin voor humor en daarmee
Jjf oogenaam de bewogenheid liggen bij de móéder
en heel ander terrein dan bij haar vriendin en
ul het meisje van haar zoon.
eigenlijk kan men daarom nooit zeggen: die of
heeft geen gevoel voor humor, als het ten-
Se.n®te niet over een houten klaas gaat, die inder-
5 nooit lacht en die op geen enkel grapje rea-
rt Maar gevoel voor humor hebben is zoo'n
^kbaar begrip, en wat de een humor noemt vindt
r!n ander intens flauw en omgekeerd, terwijl zelfs
goede definitie van het woord humor allerminst
stall is om precies uit te drukken waar de hu-
JJor ophoudt en waar de flauwheid begint.
Natuurlijk, een stel giechelende meisjes, die om
ets lachen, hebben met humor op dat oogénblik-
"iet het minste verband, maar wie durft zeggen:
w js fjjne humor, terwijl een ander er misschien
«en lach om krijgen kan? Natuurlijk zijn er ook
frove grappen, maar wie zal nauwkeurig durven
beweren, waar de scheidingslijn precies ligt, het
hangt immers vaak van de omstandigheden af, hoe
het gezegd wordt, door wie het gezegd wordt en wat
wordt bij gefantaseerd, of zelfs wat er soms wordt
Z. Wij lachen om dezelfde dingen, daarom kun
nen* wij goed met elkaar opschieten heb ik eens
een naar menschen hooren zeggen eri dit is werke
lijk in den omgang van menschen onder elkaar een
belangrijk ding. Daarom is het omgekeerd ook best
mogelijk, dat het meisje van dien jongen man op
Hen duur hem overhaaalt tot haar eigen gevoel voor
humor, zonder dat zij er overigens veel moeite voor
behoeft te doen. Ook ons gevoel voor humor kan
ontwikkeld worden, en een heel anderen kant uit
gaan, dan waar het oorspronkelijk naar toe scheen
te leiden.
Daarom is het niet alleen kortzichtig om te bewe
ren dat een ander gevoel voor humor mist, maar
het'is ook onwaar, het is eenvoudig, dat'wat wij
zelf grappig vinden, door een ander heelemaal niet
als zoodanig wordt gewaardeerd. Maar dan moeten
wij niet zoo eigengereid zijn om te meenen, dat ons
gevoel voor humor nu juist het e'enige ware is,
want dat is zeker en vast niet het geval. Men kan
hoogstens denken: ik vind dat grappig, jammer
V.oor jou dat je liet niet vindt.
Hoogstwaarschijnlijk denkt de ander op_ haar
beurt dat weer van ons bij een andere gelegen
heid, en daar is niemand dan iets minder om.
Bij de opening van het tennisseizoen, plaatsen
we nog eens een eenvoudig maar goed sluitend
tennisvest. Het vest is voor maat 42 tot 44 en ge
breid van witte bouclé wol in patroon 1 recht, 1
averecht.
We gebruiken hiervoor 250 gr. wol, 2 pennen,
no, 2% en 2 pennen no. 3y2-
We beginnen met den rug en zetten hiervoor op
pennen no. 2y2 70 st. op. We breien 15 pennen lr.
la. en gaan dan over op pennen no. Sy2. We ver
volgen met hetzelfde patroon maar meerderen
om de 6 pennen links en rechts een steek bij, zoo
dat we na 60 pennen 90 st. hebben. Nu kanten we
voor het armsgat 11 st. af (432—2). Als we
100 pennen boven den boord gebreid hebben, laten
we aan weerskanten 20 st. staan voor den schouder,
de rest steken we op een reservepen voor den hals.
Den schouder breien we schuin op, door van den
hals af 15 st. te breien, dan 10 st.. daarna 5 st.,
waarna we alles afkanten.
Voor het linkervoorpand zetten we 46 st. op en
breien dan weer 15 pennen lr. la. op pennen 2y2.
Nu rijgen we 10 st. op een draadje (deze zijn voor
de voorbies en worden later afzonderlijk op pennen
no. 21/2 doorgebreid) en de rest breien we door op
pennen no. 3yz, maar aan den zijnaadkant meer
deren we om de 6 pennen weer 1 st. bij. Na 60 toeren
kanten we voor het armsgat 11 st. af, als boven, en
na 95 toeren laten we aan den voorkant, voor de
halsuitsnijding, eerst 5 st. en dan nog 5 keer 4
st. staan. De overgebleven 20 st van den schouder
breien we evenals boven schui... op en kanten
ze af.
Het rechtervoorpand breien we evenzoo maar
in den boord maken we na 10 toeren een knoops
gat van 4 steken, 3 st. van den kant af.
Nu nemen we de 10 st., die zijn blijven staan
van het linkervoorpand en breien op pennen %y2
een bies van lr. la. die evenlang wordt als het
voorpand, tot waar de hals begint..Voor het rechter
voorpand doen we dat evenzoo, maar telkens na
22 pennen breien we een knoopsgat van 4 st., 3 st.
van den kant af. We nemen nu bovenaan bij de
10 st. van de bies de steken van den hals op, de
schouders, den rug en zoo door tot we bij de 10
st. van de andere bies komen; alles op pennen no
2'/z. Waar groote gaten komen, nemen we extra
steken op, zoodat we in totaal 115 st. hebben en
breien dan een boordje van 10 toeren, dat we tame
lijk strak afkanten, en waarin we na 5 toeren ook
weer een knoopsgat breien.
Nu stikken we op de machine de biezen aan hel
voorpand, en de schouders en de zijnaden aan
elkaar.
Voor de mouw zetten we, aan den kop te be
ginnen 40 st. op en' breien lr. la. op pennen ho.
3'/2. Nu meerderen we elke derde pen een steek,
voor en achter, tot er 70 st. op de pen staan. Dan
in een keer voor en achter 7 st. bijmaken en met
deze 84 st. 4 pennen breien. Nn elke derde pen
1 st. voor en achter afminderen, tot we van den
kop af 60 pennen hebben gebreid.
We breien nu nog een boordje van 10 pennen op
Pennen no. 2y2.
De mouw wordt boven stijf ingehaald en ook
weer op de machine ingestikt.
Het vest sluit met 7 knoopen naar keuze af
stekend of in de kleur van de stof
SP.TH*
De mode kenmerkt zich
door groote soberheid
Kleuren
zijn: grijsgroen, koningsblauw, scharlakenrood met
tal van bijtinten.
Onze teekening laat u (van links naar rechts zien:
Een jersey- japon, versierd met groote zakken en
ceintuur van ander materiaal. Een wollen jurkje
in marineblauw met witte strik (Let op den elegan-
ten vorm der zakken en de plooitjes aan dè taille).
Een aardig voorjaarsjurkje in groen met grijze ge
ruite stof, versierd met zwart.
't Figuurtje op den achtergrond draagt een
parelgrijs toiletje met breede Scbotsche ceintuur
en wit kraagje.
Jiecepten
Nog gieren gure vlagen door straten en langs
wogen, maar iedere rechtgeaarde vrouw zit reeds
met haar hunkerende gedachten midden in den
heerlijken zomer!
En..-.natuurlijk verwijlen deze gedachten ook
bij de' zómermode.
Parijs hoéft-zjch in zooverre bij de tijdsomstan
digheden aangepast,. dat de modellen, die: de
„Maisoris-, de haute couture" tooneri, niét bijzonder
tahijk zijn. Maar dit' is misschien alleeri maar een
beetje jammer vópf de dames niet het onbeperkte
budget, die ervan houden te zwelgen in buiten
sporigheden; voor de- bescheidener., georiënteerde
en zélfs vo.r haar, die er prijs op'stelt zeer chique
gekleed te gaan, is, er nog keuze' in overvloed.
De nieuwe mod&vertobnt dus geen buitensporigs
raffinementen eri-weinig „knal-effecten": zij is zeer
practisch van samenstelling.
De silhouet is weinig veranderd. Voor de rokken
wordt nog altijd veel stof gebruikt, hoewel ze-niet
meer zóó wijd zijn als bij de wintermodellen. De
rokken der gewone dagjaponnetjes dè beroemde
„petites robes", waarmee de Parisienne wonderen
doet! zijn heel interessant.er zijn er die in ver
scheidene baantjes verloopen en voorts ziet -men
een serie pantalon-rokken.
Een zekere luxe vertoonen de namiddag-toiletjes,
'hoewel ook deze binnen bescheiden grenzen is
gehouden. Dè japonnetjes hebben frissche witte
gar neer ing en kraagjes.
Stoffen
zijn-: wol, tweed, jersey, meest effen en w.einig
imprimés voor het voorjaar. Enkele nouveautés:
de verwerking van zachte haarsoorten en de gar
neering met zakken. De taille is bizonder smal,
waardoor de mode-1940 een wel zéér vrouwelijk,
elegant cachet krijgt.
Chocolade met stekelvarken (4 personen).
Benoodigdheden: l/2 1. melk, 20 gram cacaopoeder,
20 gr. maïzena, 60 gr. suiker, een weinig vanille
suiker, 1 ei, enkele amandelen.
Bereiding: Roer de cacaopoeder, de maizena en de
suiker droog door elkaar. Voeg hierbij de eidooier
en een weinig koude melk zoodat een dun papje
ontstaat. Breng de rest van de melk met de
vaniilesuiker aan de kook. Giet het papje onder
goed roeren bij de kokende melk. Laat de vla 5
minuten doorkoken.
Koel de vla snel af bijv. in een bakje met koud
water. Roer er zoo nu en dan in om velvorming
te voorkomen. Zet onderhand de amandelen op met
koud water. Breng het water aan de koojt en giet
het af. Overspoel de amandelen nu met koud water.
Wrijf met duim en vinger het bruine velletje van
de amandelen af. Snijd de amandelen in lange
snippers. Sla het eiwit stijf vlak voor het binnen
brengen, daar het anders weer uitzakt. Leg nu een
berg eiwit in het midden op de chocoladevla die
in een glazen schaal is gedaan. Steek de amandel
snippers in het eiwit op regelmatige afstanden als
de stekels van een stekelvarken. Dien de vla
direct op.
Levermaaltijd.
Benoodigdheden: Om voor 4 personen een
levermaaltijd samen te stellen, die alle voedings-
stoffe* in voldoende hoeveelheid bevat, dus vol
ledig is te noemen, hebben we noodig: 1 pond
lever (varkenslever is heel goed en goedkoop)
2V2 a 3 K.G. aardappelen (deze koken), 1 K.G.
uien, ruim 100 gram vet.
Bereiding: De lever in het water zetten, zoodra
deze van den slager komt.
Wasch de lever, snijd hem in plakken en wrijf
ze in met peper en zout. Wentel ze door bloem
en hak ze in de' koekepan aan beide kanten mooi
bruin. Voeg wat water toe en laat de lever diclit-
gedekt nog 15 minuten zachtjes stoven.
Schil de uien, wasch ze en snijd ze in plakken.
Bak deze ook in de koekepan mooi goud bruin
(vooral niet te donker, daar uien gauw bitter
gaan smaken). Laat de uien met lever even mee
stoven.
N'.B. Het beste kunnen eerst de uien gebakken
worden en dan in dezelfde koekepan de
lever.
Hutspot half rauwkost (4 personen).
1 Benoodigdheden: 1 K.G. winterwortelen, 1 pond
uien, 2 K.G, aardappelen, .zout, 80 gram vet.
Bereiding: Maalt de wortelen, de uien en de
aardappelen schoon en wasch ze. Snijd de wortelen
(op 2 na) in plakken, evenals de uien, de aard
appelen in vieren. Zet de wortelen en de uien op
met weinig water. Voeg na uur koken de aard
appelen en het zout toe. Laat alles gaar en
droog koken. Stamp de hutspot goed dooreen.
Voeg het vet toe en stoof de stamppot 10 minuten.
Rasp de overgebleven wortelen, roer deze er door
en laat ze even goed mee door warmen. Dien d
stamppot dan direct op.
Oudef fijn-gekleurde prenten brengen haar reeds tot ons
EEDS sedert eeuwen en eeuwen heeft het
Oosten een bijzondere aantrekkingskracht
op het. Westen uitgeoefend. Nieuwsgierig
en geïnteresseerd lazen onze voorouders in
de 13e eeuw, de reisbeschrijvingen van. Marco Polo,
die wonderverhalen over het Hemelsche rijk wist
te Vertellen en slechts êen honderdtal jaren later
verschenen reeds de sensationeele mededeelingen
van den' Franciskaan Ódorik in druk. Deze mon
nik. die van 1322 tot 1328 in China reisde, weet
zelfs reeds te vertellen van de ontzettend lange
nagels dei- voornarrieChineezen en van de onmo
gelijk kleine voetjes dér dames.
In dè Middeleeuwen bestond slechts een landver
binding tusscben Indië en China en op deze wijze
kwamen ook soms de Chineesche waren als zijde,
porcelein en lak als vurig bewonderde sprookjes-
gaven naar Europa. De handel kwam echter eerst
tot;bloei toen de zeeweg naar' het Oosten door de
Portugeezen werd ontdekt. Dit was in 1515. In de
17e eeuw beheerschten daarna de Hollanders de
Oost-Aziatische markt, totdat ze in de 18e eeuw
door de Engelschen verdrongen werden.
Onze eerste degelijke kennis van Chineesche toe
standen danken wij aan de Jezuïten, die in 1581
naar China trokken, waar zij dank zij de groote
godsdienstige verdraagzaamheid, die daar heersch-
te, weldra vasten voet kregen 'en zélfs aanzienlijke
posities aan het Hof bekleedden. Na hun eerste
brieven volgen dan de uitvoerige beschrijvingen
van Hollandsche reizigers, die in 1665 en 1675 ver-
schènen en de eerste vertalingen van Chineesche
klassieken.
't Lag voor de hand, dat tengevolge van dezen
stortvloed van „sprookjeslectuur" dé mode in de
18e eeuw een uitgesproken Chineesch stempel
droeg. De kunstenaars in dén rococotijd grepen in
hun scheppingen als tuinen, paviljoens ep binnen
huiskunst onwillekeurig naar Chineesche motieven.
Zeer populair waren de Chineesche tapijten, dié in
alle deftige huizen prijkten. En uit den rijken schat
der Chineesche schilderkunst waren het bloemen
en diervoorstellingen, fantastische bouwwerken,
krijgsvoorstellingen. derrionen, geesten en feeën, die
de salons sierden of in mappen- werden bewaard.
Op deze oirde prentén wordt- ook de Chineesche
'dame op velerlei wijze aan de' vergetelheid ont
rukt. Talloos zijn de waaiers, kakemono's en wand
schilderingen die haar uitbeelden in haar fijnge-
tinte kleeding en mét haar kunstig geschminkt ge
laat en meer dan iets anders brengen die oude
prenten de ziel der Chineesche vrouw tot ons.
Wat hierbij het meest opvalt, is de popperige
fijnheid van de gelaatstrekken, die volgens een
vast cliché gemodelleerd schijnen. Alle Chineesche
vrouwen hebben amandelvormige oogen, haar fijne
gepenseelde wenkbrauwbogen, kleine, vuurroode
mondjes: van individualiteit is weinig te bespeuren.
Het kapsel van de Chineesche dame, dat lang niet
iederen dag wordt overgemaakt, is doodeenvoudig
Het.haar wordt.in een,-„knoedeltje" boven-op het
hoofd vastgestoken, terwijl soms een puntige lok,
over het voorhoofd gelegd, de richting van den
neuswortel uitwijst. Eenige kammen en haarnaal
den, een diadeem en in den zomer enkele levende
bloemen, die nauwkeurig met de kleuren van de
kleeding harmonieeren, vormen de versiering.
De klassieke kleeding der Chineesche dame be
staat uit een zeer wijde pantalon met breede ge
borduurde randen, dié door een sjerp, vaak met
franje aan de einden, om het middel wordt vastge
houden. Daarover draagt zij een tot over de knieën
reikend jak van zachte stof met enorme mouwen.
De bewoonsters van Mandsjoekwo dragen panta
lons die om de enkele worden vastgebonden en
korte jakjes zonder mouwen. Op straat wordt
meestal een geplooide onderrok en een langer, wij
der jak gedragen.
Bij vrouwen uit het volle wordt de kleeding
meest gemaakt van blauw katoen, terwijl bij de
voorname dames zijden kleedingstukken in fijn op
elkander afgestemde tinten een groote rol spelen.
Als sieraad draagt de Chineesche dame bij voor
keur oorringen met lange hangers, verder armban
den en ringen ip groote verscheidenheid.
Ook de knoopen van het opperkleed, volgens
oude ongeschreven wetten steeds ten getale van
vijf, worden tot de juweelen gerekend. Koraal,
turkoois en nefi-ïet worden 't meest gebruikt. Door
zichtige edelsteenen vallen bij den Chinees niet in
den smaak.
Een eigenaardige versiering vormen ook soms de
acht tot tien centimeter lange foudralen die de
lange, welverzorgde vingernagels beschermen. De
ze uitzonderlijke verfijningen worden echter voor
degelijke gehuwde dames als niet passend be
schouwd
Hoewel'ook iri China de rpode steeds wisselt,
verandert de spit van het traditioneele Chineesche
costuum zeer weinig. Dés té meer echter stof en
versiering!
Het gebruik van het insnoeren der voeten be
gint heel langzamerhand onder de meer ontwik
kelde Chineezen uit te sterven. Toch zijn er in het
onmetelijke Hemelsche rijk nog millioenen kleine
meisjes, die hierdoor bitter moeten lijden.
Twee verschillende manieren van voetbehande
ling beter gezegd mishandeling zijn in ge
bruik: In de lagere volksklassen worden enkel de
vier kléinere teenen van de meisjes onder de voet
zool gebonden, waarna de voet stevig wordt om
zwachteld. De andere manier, die meest in Zuid-
China en onder de voorname klasse wordt toege
past, is zeer langdurig en pijnlijk; hierbij wordt
onder de holte der voetzool een metalen cylinder
vastgebonden, waardoor de bovenste voetteentjes
uit hun verband worden gerukt en omhoog ge
duwd, totdat ze afsterven of uitzweren, waarbij de
moeders soms „meehelpen" door de beentjes stuk
te slaani,Deze gruwelijke „schoonheidsbehande-
ling" duurt meest van het vierde tot het zesde le
vensjaar. 't Is overigens bijna onbegrijpelijk, ho«
de Chineezen bij hun tegenwoordige ontwikkeling
deze mismaakte voetjes nog mooi kunnen vinden.
Immers weliswaar wordt de lengte tot 7 a 8 c.M.
gereduceerd, maar daar staat tegenover, dat de
gang afschuwelijk wordt. Het lichaamsgewicht
komt voornamelijk op de hakken te rusten en de
meeste Chineesche vrouwen loopen dan ook alsof
de rest van den voet niet bestaat. Gelukkig komen
in den laatsten tijd in China ook millioenen vrou
wen met normale voeten voor.
Met de voeten is in China overigens hetzelfde
fatsoensbegrip verbonden, dat wij ons denken bij
het decolleté.. Te lage halzen gelden bij ons als ze
deloos of tenminste on-gedistingeerd, in China is
het vertoonen van de blootei voeten, zelfs aan den
echtgenoot, een regelrechte schande. Wanneer op
een prentje 'van een Chineesche dame de voeten
zichtbaar zijn, dan kunt u er van op aan, dat die
dame „niet veel bijzonders" is. Een fatsoenlijke
vrouw verbergt haar voeten onder de randen van
de pantalon, en zeer zeker als ze zich laat ver
eeuwigen.
Natuurlijk gelden deze fatsoensbegrippen uitslui
tend voor de traditioneele Chineesche dracht; bij
Westersche ldeeding zijn ook de zedelijkheids
maatstaven veranderd.
Hoewel natuurlijk in het moderne China allerlei
Westersche begrippen zijn doorgedrongen, zouden
wij ons stellig verbazen over de opvattingen van de
echte Chineesche dame, die in wezen eigenlijk nog
precies dezelfde zijn als 200Ö jaar geleden. In de
gegoede standen krijgen de meisjes een zeer zorg
vuldige opvoeding. Ze leeren lezen, schrijven, een
of meer instrumenten bespelen en worden ook in
de beginselen der wijsbegeerte ingewijd.
De „geschiedenis der deugdzame uit ouden en
nieuwen tijd", een werk, dat stamt uit de le eeuw
v. Chr., welks schrijver de beroemde Lin H-iang is
en zijn „Anecdoten van deugdzame vrouwen", een
boek in vier dikke deelen, bevinden zich in het be
zit van alle welopgevoegde Chineesche dames.
De huwelijken worden zeer jong gesloten, hoofd
zakelijk door de wederzijdsche ouders. Toch zijn
huwelijken uit liefde in China geen zeldzaamheid
en het merkwaardige is, dat ook de conventioneele
huwelijken dikwijls heel gelukkig worden Dit
vindt zijn oorzaak in het collectivistisch denken
van den Chinees, die in de eerste plaats denkt aan
het belang van zijn nageslacht en allerlei indivi
dualistische gevoelens, die dit voor hem allerhoog
ste belang in gevaar zouden kunnen brengen, stel
selmatig onderdrukt en negeert.
Heel merkwaardig is, dat wij Westerlingen, na
een lang tijdperk van tot in het overdreven voort
gezet individualisme in huwelijksaangelegenheden,
nu weer eenigszins hiervan beginnen terug te ko
men.
Er zijn oogenblikken, dat de opvattingen van de
Chineesche dame, die het zich eenvoudig tot een
eerste plicht rekent, haar man lief te hebben, ons
niet meer zóó vreemd voorkomen als.nu laat
ons zeggen viïf-en-twintig jaar geleden.
Waarmee we maar willen zeggen, dat er niets
nieuws is onder-de zon!
L. S.
Zondag.
Vermïcellisoep,
Roastbeef,
Snijboonen uit blik,
Aardappelen
Chocoladevla met stekelvarken.
Maandag.
Koude roastbeef,
Gestoofde prei,
Aardappelen
Havermoutpap.
Dinsdag.
Gestoofde varkensnier,
Andijvie,
Aardappelen
Maizenapudding,
met gedroogde vruchten.
Woensdag.
Varkensschijf,
Hutspot half rauwkost,
Rijst met krenten.
Donderdag.
Macaroni met varkensvleesch en haas
Spercieboonen (uit blik)
Fruit.
Vrijdag.
Gebakken schol,
Sla,
Aardappelen
Beschuit met bessensap.
Zaterdag.
Gebakken lever,
Gebakken uien.
Aardappelen,
Griesmeelpap.
HOEDJES VOOR DEN ZOMER
Een ware bloemenweelde wordt over onze
hoofden uitgestort!
Als we dit schrijven, kan niemand bekijken, of
u op den eerstvolgenden Zondagmorgen met een
jubelkreet naar uw nieuw voorjaarshöedje zult
grijpen ofblij zult zijn, dat de bontmuts nog
niet is opgeborgen!
Maar eens zal 't toch zeker weer zomer worden.
Laat ons dus gauw iets vertellen over de komen
de hoedenmode. Dat 1940 staat ii» het teeken der
bloemen, hebt u natuurlijk zelf allang opgemerkt.
Een overvloed van bloemen zal in letterlijken zin
o\»er onze hoofden v/orden uitgestort en veldbloe
men, anemonen en viooltjes zullen hiei'bij een
groote rol spelen. Camelia's, rozen en andere „klas
sieke bloemen" blijven evenwel niet achter. De
mode zal dan ook weer een bijzonder jeugdig as
pect vertoonen.
Kenmerkend voor deze hoedenmode is verder,
datlint, sluiers en andere garneering aan den
achterkant van den hoed worden gedragen. Som
mige echt fleurige zomerhoedjes lijken met hun
tros gekleurde lintjes, die in den nek van de
draagster wapperen, wel een beetje op de roman
tische mandolines van zéér populaire tokkelaars.
En zelfs op het breede elastiek, dat de hoedjes om
het hoofd vasthoudt, worden toefjes bloemen ge
stoken. Een versiering, die meestal verschuifbaar is
en nu eens links, dan weer rechts of in 't midden
worden gedragen.
En dan zijn er de gekleurde haarnetjes: een
nouveauté, die stellig opgang zal maken, vooral
omdat zij kleurig en tegelijkertijd keurig is en het
haar feilloos bijeenhoudt.
En nu nog een woord over de kleuren van onze
hoedjes? Ziedaar dan: we krijgen allerlei pastel
tinten: een kleurengamma van rood, blauw, lila,
waardoor elite feeërieke jurk de finishing touch
ontvangt.
En de vormen? U begrijpt, dat er door die ach
terkant-garneering een heele omwenteling in den.
vorm van onze hoedjes heeft plaats gehad.
De typische voorjaarshoed is het kleine „dopje"
dat voorover in de oogen wordt getrokken. En dan
verder: matrozenhoeden met tamelijk grooten,
rechten rand en kleine, rechte bol, die eenigszins
„getailleerd" is.
De echte „bloemenhoedjes" prijken voor op het
hoofd en maken een capricieus-vroolijken indruk.
De „babyhoaden'' met van voren neergeslagen
rand worden daarentegen aohter op het hoofd ge
dragen.
HUISMIDDELTJE.
Een goedkoop en afdoend middel om kunstge
bitten van zwarten aanslag te reinigen is het vol
gende: Een theelepel bleekpoeder in een bakje
lauw water oplossen en hierin het gebit gedu
rende een half uur laten staan. Daarna goed na
spoelen en borstelen en het gebit is als nieuw.
Het slaat dan ook niet zoo spoedig meer aan.
Bij de N.V. Uitgeversmaatschappij „Kos
mos" te Amsterdam is een tweede verbeterde druk
verschenen van „Radiotechniek", een handboek
voor de studie van radio zend- en ontvangtechniek
door Ing. J. Roorda Jr.
Bij de N.V. Haagsche Drukkerij en Uitgevers
Maatschappij is verschenen „De Pachtwet een
handboek voor studie en practijk, door mr. Ph.
de Vries, advocaat te 's-Gravenhage. Dit is een
tweede herziepe druk.
Bij de N.V. Heerenveensche Boekhandel is
verschenen „Gemeentezaken" een beknopte be
handeling van de voornaamste wettelijke bepa
lingen betreffende gemeentezaken door A. van
Ek, a.t.s te Heerenveen, met medewerking van
W. J. van der Ven.
Bij de N.V. Bosch Keuning te Baarn is ver
schenen „Zooals het was zooals het is", door
W. W. Reys, leeraar Aardrijkskunde en geschie
denis.
Dr. J. A, vor der Hake schrijft een woord vooraf.
Dit boëk is verlucht met fraaie foto's en teekenin-
gen.
Bij de uitgeverij J. H. Meulen'hoff te Amsterdam
zijn in de serie Handelscorrespondentie in mo
derne talen" verschenen: „Duitsche Handelscorres
pondentie in de praktijk" door F. Augustin, en
„Fransche Handelscorrespondentie in de praktijk"
door Y. Dubosq.
De Amsterdamsche Universiteit heeft ..haar
Almanak voor 1940 bij de Handelsdrukkerij A. B,
Jonker-te Amsterdam het licht doen zien, -