EEN VIOOL BLOESEMWEELDE Ps VERDWEEN.... De accomodatie der buffetten in de nieuwe diesel-electrische vijfwagen treinen der Ned. Spoorwegen is uit gebreid. Het serveeren aan speciale tafeltjes gedurende den rit Na een onfortuinlijke reis Het Belgische schip .Risico", dat eenige weken geleden nabij Urk in tweeën brak en zonk, is thans geborgen en naar Amsterdam gebracht Bij het Britsche expeditieleger in Frankrijk Een patrouille in de voorste stellingen aan het Westelijk front in actie bij het bezetten van nieuwe Alarm Een colonne van het Britsche expeditieleger in crankrijk heeft halt gehouden en -ïcht het afweergeschut op den nadei enden vijand in de lucht - - Het stoffelijk overschot van kapitein-luitenant ter zee S. Woldringh, commandant van Hr. Ms. „Wachtschip" te den Helder, is Dinsdag met militaire eer ter aarde besteld. Een overzicht van den stoet P. T.T. noteerde Dinsdag het 100.000ste telefoon gesprek tusschen Nederland en Oost Indië. Het werd gevoerd door een firma .ergens in Utrecht Kolonel J. van Selm, aan wien op zijn verzoek eervol ontslag verleen^ is als in specteur der Koninklijke Marechaussee Bloesemweelde in de „Limburgsche Betuwe". Dank zij het zomersche weer der laatste dagen staan de kersen boomgaarden in het heuvelland bij Eijsden in vollen bloei niet muzikaal ben. En wat denkt U verder te doen?" door Paul Schott 9 „Misschien heb ik een kooper voor de viool. Wat moet zij kosten?" zei Cavalcanti en keek den graaf in de oogen alsof hjj hem wilde hypno- tiseeren. „350000 Lire" stotterde de graaf en keek alsof hij voor dit antwoord ieder oogenblik een oorvijg verwachtte. Cavalcanti zou verachtelijk en ho nend lachen, en... maar weer gebeurde er iets heel anders; want de handelaar keek alleen zeer verbaasd op, onderzocht de viool voor de zesde 'maal en zei toen op de manier van een chirurg, die het geval voor hopeloos houdt, tenzij er on middellijk ingegrepen -wordt; „350000 Lire? Dat is een ongehoord bedrag! Een geweldig risico. Als het nu eens een goede vervalsching is? Een oude viool, maar niet zoo oud, als wij allebei denken?" En, ineens vertrou welijk: „Waarde Graaf, ik ken U niet, U zoudt, ik zeg dit natuurlijk zuiver theoretisch, mij voor den gek kunnen houden. Begrijpt U mij goed. Ik zal U een ongewoon doch aanvaardbaar voorstel doen. Ik weet niets van de herkomst van de riool, heb er ook geen documenten over. U bent graaf Salimbeni, een levend document voor de echtheid van het instrument. Mijn klant is een eerste klas kenner, hij ziet oogenblikkelijk of het Stradiva rius is of niet. Ik zal U vertrouwen en U den naam van mijn klant zeggen. U moet echter met geen woord zeggen, dat van mij komt. U heeft gehoord dat hij juist in Genua is, en biedt hem, met hetzelfde verhaal dat U mij gedaan heeft de viool aan voor 400000 lire. Als hij haar koopt, behoud ik 200000 en U krijgt eveneens 200000. Als hij haar niet koopt goat U naar Koch, of naar een anderen handelaar". Snuivend beëindigde Cavalcanti zij verhaal, gooide zijn cigaret weg, zette de handen in de zijde en keek den graaf aan. Deze wachtte eenigen tijd en zei toen lispelend: „Ik ben het er mee eens, alleen moet ik, wat de man ook betaalt, minstens 250000 lire hebben". Wederom staarde Cavalcanti den graaf langen trjd aan, alsof hij wilde doorgronden welke raad selen dit bleeke gezicht verborg. Toen knikte luj: „Goed, als hij 350000 of meer betaalt, krijgt U 250000, botaa.lt hij minder dan krijgt U" ook slechts 200000 lire. Maar dat is zeer weinig voor een Stradivarius. Voor een goede oude viool daarentegen zeer duur. Nu, gaat U met Hermes. den God der antiquiteitenhandelaars, graaf Sa limbeni!" Cavalcanti legde zijn gemanicuurde hand op den grafelijken schouder, en fluisterde hem reeds bij de deur, in het oor: „Ugo Lorenzet- ti, de beroemde verzamelaar. Woont in bet Grand Hotel Columbia. Een gek, maar zeer rijk en een kenner!" Hiermede sloot hij de deur achter den graaf, keerde toen snel naar zijn bureau terug, nam de telefoon van den haak, vroeg een num mer aan en zei even later: „Pronto, ben jij het Guelfer? Hier Cavalcanti. Ken jy misschien een graaf Salimbeni"? Neen? Een particulier, misschien een kleine bemidde laar. Wat zeg je? Ja, ik zal hem opbellen. Tot ziens!" Hij draaide het nummer dat Guelfer hem gegeven had, dat van een hem bekenden agent, door wiens bemiddeling hg wel eens eenige zaken had gedaan. „Pronto, Signore Gentiluomo? Kent U mis schien een zekeren graaf Salimbeni?" Een grap pige piepstem antwoordde: „Salembeni ken ik reeds eenige maanden". „Wat is hij voor een man?" „Voor zoover ik weet houdt hij zich tegenwoor dig ook bezig met bemiddeling bg den 'verkoop van oude schilderijen en antiquiteiten. Hg ver speelt iedere cent, die hg verdient in de loterij. Hij maakt een idioten indruk. Was hij bij U?" „Neen", zei Cavalcanti, lachte luid en legde de hoorn op den haak. Gelijktijdig met den graaf betrad een flinke jonge man met een kalen schedel en een kinder gezicht de hall van liet Grand Hotel. Beide hee- ren gingen tegelijk naar de receptie. De graaf vroeg, zijn kaartje aan den heer Lorenzetti te overhandigen, de jonge man legde het zijne, met den naam Hans Apt, vertegenwoordiger voor Ge nua van de Victoriaverzekeringsmaatschappij, op tafel en verlangde den heer Grangg te spreken. Beide bezoekers werden in dezelfde lift naar bo ven gebracht en openden bijna gelijktijdig de ver schillende kamerdeuren. Grangg dicteerde juist een brief aan Lena, toen de jongeman binnentrad, zich voorstelde en direct het telegram liet zien, dat hij uit Zürich ontvan gen, had. Hij werd daarin gevolmachtigd om met den violist te onderhandelen en persoonlijk de zaak te onderzoeken. Grangg, geholpen door Lena, vertelde van den diefstal tot in de kleinste bij zonderheden, ook dat eerst na het verschijnen van de avondbladen officieel aangifte bij de politie was gedaan, zoodat het bericht niet voor den volgen den morgen bekend zou wordem waarmee de heer Apt het geheel eens was. „Het klinkt allemaal erg fantastisch", zei hg en zag Lena aan. Deze knikte: „Dat heb ik ook gezegd. Mgnheer Grangg heeft zich daarnet een gcede Italiaansche viool, een Grancini, bij zijn impressario verschaft, een instrument, dat eigendom is van den eersten violist van de opera. Als de critici zouden weten, dat het de Stradivarius niet is, zou er morgen in alle kranten staan: „Het was prachtig zooals al tijd. maarU begrijpt?" „Natuurlijk, ik begrijp het, hoewel ik heelemaal De violist antwoordde: „Geen idee. Ik heb nu binnenkort een concert in Milaan en binnen een maand concerteer ik te Zürich als begin van een toumée door Zwitserland. Het lijkt mij een nacht merrie, waardoor artisten zoo dikwijls achter volgd worden: men verliest de rechterhand, men breekt een arm, of beschadigt zijn vingers...... men kan er niets tegen doen. Het is ontmoedi gend. „Vóór het concert wil ik ook nog naar het havenkwartier. De man moet de viool aan den een of anderen prullenkoopman voor een appel en een ei verkocht hebben", zei Lena energiek. „Als het tenminste geen internationale rooversbende is. Maar bestaan zulke benden, behalve in detective romans?" „Zeker, maar waarom zouden die menschen juist een riool stelen, die zoo moeilijk te verkoo- pen is?" lachte Apt en toonde zijn "witte tanden. „Of vergis ik mij daarin?" En zich dan tot Grangg wendend: „Ik begrijp er niet het minst van. Zou dat een fout in mijn opvoeding zijn Ik ben helaas niet zoo goed ontwikkeld, maar ik vraag mij af, waarom die schurken tusschen Batavia en Genua geen sieraden gestolen hebben?" Grangg knikte, terwijl hij de geleende viool uit de kist nam en haar zuch tend stemde, terwijl hg aan iets heel anders scheen te denken. „Ja, waarom juist mijn viool?" zei hg na een korte pauze. Maar Lena riep Apt en zette haar hoed op: „Wilt U met mij meegaan. U woont toch hier en kent zeker goed den weg in Genua?" En Apt knikte haar toe Een verdieping lager zei de oude Lorenzetti op het zelfde oogenblik tot zgn gast: „Een Stradi varius? Volgens de Engelsche catalogus bestaat er een bepaald aantal van onvervalschte „Strads". Natuurlijk bestaan er nog een aantal niet ontdek te." Zijn anders zoo kleurlooze oogen schenen op eens te schitteren, he,t rechterbeen wipte vlugger dan anders, hg zag er heelemaal uit als een jager, die wild op het spoor is. Met zijn uitgedroogde, maar nog gladde handen greep hij naar de viool, bekeek haar van alle kanten, gluurde met een lou pe binnenin en trad er eindelijk mee naar het ven ster, terwijl de graaf zijn verhaal van de Fran- sche revolutie, de vlucht en de gastvrijheid van Baldasarre Salimbeni opzegde. „U heeft de viool natuurlijk reeds lang door deu een of anderen vakman laten taxeeren, nietwaar. Koch, of wie was het?" vroeg de verzamelaar en keek den verkooper aan alsof hij een dief was. „Neen, ik heb thans eerst besloten de riool te verlroopen. Ik heb slechts, toevallig gehoord, dal U in Genua was, zooals ik al zeide. Tot nu toe fceo ik haar slechts beleend ik kreeg er tamelijk veel geld voor op de Monte di Piëta (berg van medele den, vert.). Ook is mg natuurlijk de waarde van een dergelijke viool bekend." Salimbeni had du ai- les gezegd, terwijl Lorenzetti steeds onrustiger net hout van alle kanten beklopte en betastte. Einde lijk hief hij het grijze hoofd op en vroeg admeloos. „Zij kost dus? Hoeveel? Waarschijnlijk een Stradivariuszoon, een goede viool, zonder twtjiei. Maar zeker niet eerste klas. Dus, wat is de uiter ste prijs?" „We zullen van de aanlegplaats van het sslnp door het havenkwartier gaan", zei Hans Apt Lena," en bg alle handelaartjes informeeren. M schien hebben wij geluk, ik ken er den weg ais mijn zakken, hoewel ik nog nooit in mijn Wea. een antiquiteitenhandelaar geweest ben. Ik niet van al dat oude gedoe!" Grangg keek naar Lena, die bij de deur stoa~. moest lachen, hoewel dat wel leek of er een stan beeld lachte. h. „Oude kunst ook?" vroeg Lena ironiscü en ia te luid maar schrok dan van zichzelf, &1 gauw haar ronde mondje, alsof zij in een stert was. ..Alles, waarvan ik niets begrijp, vind ik dacht", meende de jonge man en zij namea scheid van Grangg (Wordt vervolgd*.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1940 | | pagina 8