liet JOient en Nieuwe verordeningen. Don Quichot op de Bruilo van Kamacho. Huwelijk met modern Comfort. MA AND AG IS JULI 1940 REGELEN VOOR RADIODISTRIBU- TIECENTRALES. In het Zaterdag verschenen Verordeningenblad is opgenomen een verordening van den Rijkscom missaris voor het bezette Nederlandsche gebied betreffende de voorloopige regeling der radio- distributie. Hierin wordt het volgende bepaald: 1. Voor elke in het bezette Nederlandsche ge bied werkzame radiodistributiecentrale moet bin nen zeven dagen, na het in werking treden van deze verordening, aan den radioraad een leider worden aangewezen, die voor de keuze der pro gramma's en de technische verzorging van de uit zendingen verantwoordelijk is. Een mogelijke wijziging in den persoon van den leider moet den radioraad binnen 48 uur worden medegedeeld. 2. 1. De in het bezette Nederlandsche gebied werkzame radiodistributiecentrales mogen uit sluitend uitzenden: a. Uitzendingen, waarvan de ontvangst overeen komstig de bepalingen van de verordening no. 35/1940 van den Rijkscommissaris voor het be zette Nederlandsche gebied toegestaan is: b. gramofoonplaten, die door den radioraad toe gelaten zijn: c. marktberichten of aankondigingen van lucht beschermingsmaatregelen, voor zoover deze voor de aangesloten abonnés van belang zijn. 2. De leider van een radiodistributiecentrale, die het verbod van alinea 1 opzettelijk overtreedt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren en een geldboete van ten hoog ste f 10.000, of met een dezer straffen. In bijzon der ernstige gevallen kan een gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren en een geldboete van ten hoogste f 50.000, of een dezer straffen worden uitgesproken. 3. De in alinea 2 genoemde strafbare handelin gen worden als misdrijf beschouwd. 3. Op vordering van den rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied, van den Duitschen Weermachtsbevelhebber in Nederland, alsmede van hun diensten en organen, is iedere in het bezette Nederlandsche gebied werkzame radiodistributiecentrale verplicht" om terstond, binnen het gebied van haar concessie, een radio- distributieaansluiting kosteloos tot stand te bren gen en in technisch goeden staat te houden. 4. Deze verordening treedt heden in werking (dus 13 Juli Red.). ONTTREKKING VAN WOONRUIMTE AAN HAAR BESTEMMING IS VER BODEN. Bij beschikking van den secretaris-generaal Van het departement van binnenlandsche zaken, opgenomen in het Verordeningenblad is het met ingang van heden in alle gemeenten verboden zonder toestemming van burgemeester en wet houders een woning geheel of ten deele te ont trekken of onttrokken te houden aan de bestem ming, welke zij had op 13 Juli 1940 of daarna. Voorts is het verboden zonder die toestemming een woning af te breken of te gebruiken voor een ander doel. VLEESCHCONSERVEN MOGEN NIET VERHANDELD WORDEN. Het Verordeningenblad bevat een beschikking van den secretaris-generaal van het departe ment van landbouw en visscherij, waarbij het van heden (d.i. 13 Juli Red.) tot 1 Januari 1941 verboden is paardenvleesch, rund- en kalfsvleesch schapenvleesch en varkensvleesch in blik te con serveeren. Verder is het verboden deze producten in blik te verhandelen, te doen verhandelen, te ver vreemden, te doen vervreemden, af te leveren of te doen afleveren. Deze verbodsbepalingen gelden niet indien hiervan ontheffing is verleend door de Nederland sche veehouderij centrale te 's-Gravenhage. VERBOD TOT HET ONHERKENBAAR MAKEN VAN MOTORRIJTUIGEN. De secretaris-generaal van het departement van justitie heeft blijkens een in het Verordenin genblad opgenomen beschikking bepaald, dat het met ingang van Zaterdag j.l. aan particulieren verboden is motorrijtuigen in den zin van de Motor- en Rijwielwet door bespuiten, verven, lak ken of op andere wijze onherkenbaar te maken. Dit verbod geldt niet indien daarvan door het hoofd van de plaatselijke politie ontheffing verleend. Overtreding van het verbod wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geld boete van ten hoogste duizend gulden. Hot Haarlemsclie gemeentepersoneei Geen vergoeding voor extra werk in de oorlogsdagen. B. en W. van Haarlem deelen aan den raad mede, dat zij, vooruitloopende op de goedkeuring dooi den raad, aan de hoofden van takken van dienst opgedragen, gedurende het tijdvak van12 tot en met 18 Mei 1940 geen uitvoering te geven aan die bepalingen van het Ambfenarenregelment. 1934, welke leiden zouden tot een hoogere netto-bezoldi ging dan die, welke over voorafgaande weken bij een dienstvervulling gedurende reglementaire werk tijden werd genoten. Tot die opdracht hebben B. en W. besloten op grond van de verwachting, dat in genoemd tijdvak het noodig zou blijken de beschikking te hebben over het gemeentepersoneel, ongeacht het tijdstip van den dag en den tijdsduur. Zij hebben gemeend het personeel, waarop genoemd reglement van toe passing is, volkomen bereid te zullen vinden zich ongelimiteerd beschikbaar te stellen zonder daar voor financieele offers van d egemeente te vergen. In deze verwachting zijn zij niet teleurgesteld, het geen blijkt uit het feit, dat meermalen gedurende zeer langen tijd achtereen werd gewerkt onder dik wijls buitengewoon moeilijke omstandigheden. B. en W. hebben nadie echter bepaald, dat roos- tervrije dagen, waarop eveneens moest worden gewerkt, met eenzelfden dag zouden worden ver goed. Ter vergelijking wijzen B. en W. er op, dat inge volge het bepaalde bij artikel 13, 4e lid, der Ver ordening Gemeentepolitie aan het politiepersoneel in de daargenoemde omstandigheden geen vergoe ding voor overwerk wordt gegeven. Omtrent deze bovenomschreven opdracht, welke alsnog goedkeuring van den raad behoeft, welke B. en W. den raad voorstellen te verleenen, hebben B. en W. advies ingewonnen van de Centrale Com missie voor georganiseerd overleg. PERSONALIA. De heer S. Anema heeft ontslag gevraagd als lid der commissie van Toezicht op de Stadsbibliotheek en Leeszaal te Haarlem. Het grond- en woningbedrijf te Haarlem. Taxatie uitgesteld. Volgens de verordeningen op het grondbedrijf en het woningbedrijf moeten de tot idle bedrijven be- hoorerode onroerende goederen, voor zoover zij niet in erfpacht zijn uitgegeven worden geschat. Een dergelijke schatting komt B. en W. onder den be- staanden toestand van weinig waarde voor. Daar om stellen zij den raad voor te bepalen, dat die •schatting dit jaar niet behoeft plaats te hebben. Al naar gelang van de omstandigheden zullen B. en W. den raad volgend jaar een voorstel van gelijke strekking doen óf voor de schatting in dat jaar zorg dragen. Volgens genoemde verordeningen mag bijschrij ving van rente niet meer plaats hebben zoo de schatting een lagere waarde aanwijst dan de boek waarde en het verlies niet uit het reservefonds kan worden bestreden. Wat het grondbedrijf betreft moet met de mogelijkheid worden rekening ge houden dat zich dit geval kan voordoen, terwijl een voorzichtig beleid zou kunnen eischen ook in 1939 de bijschrijving achterwege te laten. In ver band hiermede stellen B. en W. den raad voor te vens te bepalen, dat onder goedkeuring van Ge deputeerde Staten, te beginnen met het jaar 1939 tot het jaar waarin de schatting zal plaats hebben, voor de gewone gronden bijschrijving van het na- deelig saldo achterwege kan blijven. UN/T IN IITïEKEN MUZIEK Hef concours der Haarl. Politie- Muziekvereeniging. ZATERDAGAVOND. Tien jaren geleden vierden onze Politiemannen met een uitnemend geslaagd concours in het Park van het ..Brongebouw" het feit dat hun vereeni- ging tien jaren bestond. Thans, in „De Herten kamp" werd door het versterkte orkest het ope ningsconcert gegeven voor een aandachtig luiste rende menigte, bij wie wij o.a. opmerkten de hee- ren E. H. Tenckinck, Commissaris van Politie, eere voorzitter der vereeniging, en M. Woud, Hoofdinspecteur der Justitïeele afd. recherche. Met een goed gekozen welkomstwoord opende de voorzitter van het uitvoerend comité de heer J. Pauel dit concert, na dan'k te hebben gebracht voor de ruime mate van medewerking door ge meentebestuur en burgerij. Dirigent B. D. Peters zette daarop spreker's taak voort, door in zeer ge liefde klanken („Mooi Nederland" van Sam Vles- sing) te vertolken, waar woorden niet toereikend zijn. Al aanstonds bewees het korps, hoe het thans met eere uitkomt in de afd. van Uitnemendheid. Keler Beia's romantische ouverture had de wel verzorgde dynamiek, die meer nog bij Johann Strauss (ouverture bij „Zigeunerbaron" en de wals .Rosen aus dem Süden") oprechte bewondering wekte. Als hoofdstuk van het programma ging Popy's „Suite oriëntale", en hier vooral was ge legenheid te over. de kleurwerking der onder scheiden registratiemogelijkheden van een goed bezet fanfare-ensemble naar waarde te schatten. Daar Is het timbre der bugles; de sfeer der saxo's; de versmelting van het groot koper (tuba, es- b-bas), trombones of barytons; de weeke klank der althoorns; de briljante pistons. Het is verrassend, wanneer tegen dit meer van reine harmonieën dirigent Peters met behoedzaamheid een sprekend register uittrekt. Het kan een le trombone zijn (Pauel Jr.) die in mooi gedragen zang een avondlied, zingt; of een sax-sppranino (H. C. Knip), die den klank der es-klarinet weet te suggereeren. Daar zijn ook beelden, waar geen solo-instru ment domineert, maar waarbij toch geen enkel gemist kan worden; ik denk hier vooral aan de langzame inleiding der wals van Fétras, die in zijn ruischend pianissimo betooverend klonk: een miniatuur, doch een hoogtepunt van den avond, ook voor verwende ooren. Het is zeker geen toeval, dat mij juist op dit moment een zin in 't geheugen kwam uit tiet in leidend woord, dat burgemeester dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk schreef bij den feestgids: ./Voor de politiemannen, die zulke zware dagen achter den rug hebben, doet het mij bijzonder genoegen, dat zij nu de gelegenheid krijgen, hun energie te wijden aan opwekkender bezigheden". En van de resultaten van dien arbeid doen zij velen genieten. ZONDAG. Het concours werd in den voormiddag officieel geopend door Haarlem's burgemeester, als Be schermheer der vereeniging en vobrzitter van het VOOR DE KINDEREN In een oogwenk had hij met zijn vrije hand de polsen van den inboorling gegrepen. Vlug sleurde hij hem naar het boschje, -waar hij Krent had achtergelaten. Krent wist niet wat hij zag en voelde zich lang niet op zijn gemak. Hij kreeg het zelfs benauwd toen de Dikke hem gebood de beenen van den inboorling vast te binden. Vervolgens ontdeden zij hem van zijn bovenkleed, bonden hem met een touw en deden een prop in zijn mond. Eerecomité, met een woord van warme waardee ring en van aanmoediging. Daarna had om twaalf uur de Marschwedstrijd plaats, die, gehouden langs de Spanjaardslaan, in de beste orde ver liep. Niet al de ingeschreven korpsen waren opge komen, daar inmiddels de verkeersmoeilijkheden zoo groot zijn geworden. Maar toch was er, on danks die hindernis, een gezelschap gekomen uit het Noorden onzer provincie. Het was „Kunst na Arbeid" uit Grootebroek. Men arbeidt daar op de tuinen van half vijf des ochtends totdat de zon ondergaat, met als tusschentijdsche „verpoo- zing" de veiling en haar vermoeienissen. Na een zóó rijk besteden dag wordt er gestudeerd voor het concert of voor concerten in de gemeente. Dit korps blies onder A. Kaag den marsch uitstekend, terwijl er correct werd gemarscheerd. Na afloop kwamen zij nog eenmaal terug in tambour-bezet- ting, en ook nu maakten zij een prettigen indruk, al werd nu het voorgeschreven passen-aantal een weinig overschreden. Het Jeugdkorps „Ons Genoegen" uit Haarlem (dir. Adr. Nieman) wekte de bewondering van jong en oud, door de wijze waarop onze jeugd discipline kent, als zij er waarlijk het. nut van inziet. Bij het concours komen wij daar nog op terug. Ook dit korps mat zich met de anderen in bezetting voor tamboers en het bereikte daarin wonderen. Het was een feestelijk vertoon dat helaas al te kort duurde. Het aantal passen zal ongeveer 130 zijn geweest, hetgeen voor een jeugdkorps wordt geacht normaal te zijn. Ook Wittenburg's Fanfare-orkest kwam in den marschwedstrijd insgelijks twee malen uit, met even groot succes, terwijl „Tuindorp" alleen den muziekmarsch gaf. Redenen tot bijzondere opmer kingen waren er niet, zoodat wij volstaan met den uitslag te vermelden, welke door de jury (de toon kunstenaren B. D. Peters, A. L. Hasebroek, Jos. de Klerk) werd bekend gemaakt. Het eerst vermelde cijfer is de toegekende prijs, het tweede het puntental. „Ons Genoegen" Haarlem 151; tamboers 152. „Wittenburg's F. O." Amsterdam 151, tamboers 1,52. „Kunst na Arbeid" Grootebroek 150 1/2; tamboers 149. „Tuindorp" Watergraafsmeer 1—511/2. HET MIDDAGCONCERT. Ook nu was het weer het Haarlemsch jeugd korps „Ons Genoegen" dat den wedstrijd opende. Het houdt zich zeer bescheiden in de derde af- deeling, wel beseffend dat zóó de grond gelegd wordt voor een korps, dat beschaafden klank en mooi zuiver spel als hoofdzaak telt. En inderdaad voldeden de twee uitgevoerde werken aan deze eischen, waarbij zich een muzikale en goedbegre- pen voordracht' voegde als derde in den bond. En dit alles is verkregen in groote saamhoorigheid, en bijzondere attentie voor den leider. Discipline? Men 'merkte haar niet. Het korps uit Noord-Scharwoude had een ietwat scherpen toon en was ook niet altijd zuiver, al was de directie in beproefde handen. De leider van het korps uit Watergraafsmeer stond bij den vorigen ten achter, en men zou wanen, dat hij „zijn middag niet had, want hij liet zich veel ont gaan; ondanks het feit speelde men toch tamelijk correct de niet gemakkelijke stukken, zoodat men mag aannemen, dat op de repetities toch wel nauwgezet wordt gewerkt. Geen twijfel of wij zullen dit korps nog onder gunstiger omstandig heden hooren. Het contrast met het korps „Wil- helmina" uit Volendam was wel zeer opvallend. Hier leidde de nog zeer jeugdige L. Buys. Dat was niet alleen correct, maar ook heel muzikaal. Voor treffelijke nuanceering, mooie stemming, muzikale fraseering; een prachtige samenklank, ook in het zeer zuiver geblazen pianissimo, waarbij sopraan sax en trompet uitblonken. Men had twee uit vallers: een b-bas en een tenorsax/ maar wie merkte dit gemis? Bij „Wittenburg's fanfare-orkest" zou men in de inleiding tot- Vlessing's ouverture „Oreste" liever de negen-achtste maat ook aldus gediri geerd zien, inplaats van als drie-vierde maat. De klank van het korps, hoewel minder sonoor dan die van het voorgaande, was goed, eh de „fan tasie" over Vliegende Hollander, al voldeed zij agogisch niet overal, was heel bevredigend. De menschen uit Grootebroek hebben hun korps „Kutist na Arbeid" genoemd. Zeer terecht, zooals ik boven aantoonde. Hier was Vlessing's ouverture het middendeel (zangthema) zeer mooi, de nuanceering hoogfïjn. de klankgeving week. Alleen ook hier de inleiding als bij „Wittenburg", onjuist, want nu drie maal drie achtsteal zal Bartjes hem gelijk geven; maar muziek is geen rekenen). De enorm-zware marsch „Letitia" gaf, mede door het keurige saxofonen-koor, een prach tig ensemble. A. Kaag leidde in den waren zin des woords. De beste wijn evenwel werd ons bewaard tot het laatst. Dirigent Van Overbeeke heeft ,Aals- meer's fanfarekorps" gevormd tot een alleszins voortreffelijk ensemble. De klank is superieur. Zoowel Weber's Ouverture bij ,/Preciosa" als Lui- gini's „Ballet egyptien" (waar in 't bijzonder de voortreffelijke trombones hoogelijk voldeden) gaven gelegenheid, een mooi weeke klankgeving te hooren, zooals slechts het fanfarekorps die kan geven. Op het orgel b.v. (met zijn gelijkzwevende stemming) is deze klank niet te benaderen. De uitslag van den wedstrijd luidt als volgt: „Ons Genoegen" Haarlem 1341. „Genot door Kunst" N.-Scharwoude 1343. „Tuindorp" Water graafsmeer 2322. „Wilhelmina" Volendam 1336. „Wittenburg's F. O." Amsterdam 1338. „Kunst na Arbeid" Grootebroek 1363. ..Aals- meer's fanfarekorps" 1394. De eerste voortzetting van het concours volgt op Zaterdag 20 Juli, in Den Hout. G. J. KALT. Amsferdamsche Zomerspelen Voor het tweede stuk der zomerspelen in j Stadsschouwburg te Amsterdam had men gei zen „Don Quichot op de Bruiloft van Kamact en de eerste opvoering van dit oubollige, vroolü: blijspel van Pieter Langendijk is een zeer gr'f succes geworden voor Het Nederlandsch Tooti en voor Louis Saalbom, die als regisseur met; stuk zijn entree maakte bij ons eerste Amst> damsch tooneelgezelschap. Hoe frisch en goed houdt zich nog dit blijs- van den Haarlemschen tooneeldichter na jaar! Zouden de stukken van onze tegenwoor<t schrijvers over twee eeuwen nog een schouwt; publiek kunnen boeien en vermaken? Na j kwart eeuw blijken de meeste tooneelwerker: hopeloos verouderd te zijn en Langendijk hc. het 200 jaar en zeker ook langer uit. Het is wi dat hij zijn stof klaar vond bij een der beroen ste schrijvers, maar de geest en de boert in in Spanje spelende stuk zijn toch dank zij i eigen scheppingen Vetlasoepe en Meester Joch; in echt Hollandsch. Langendijk was nog twintig jaar in het programma lezen wij z| dat hij pas 17 was toen hij Don Quichot schre Men kan het nauwelijks gelooven. wanneer a dit blijspel ziet in deze vertooning van Het K derlandsch Toon eel. Nu dient gezegd, dat Louis Saalborn er ooki vaart en kleur aan geeft, die het blijspel verlar. Het is een deugd van Saalborn's regie a denke maar aan zijn opvoering van „De Getea Feeks" dat zij sterk dynamisch is. En gei voor kleur leerde hij van Royaards. Reeds dadelijk zette hij in het gesprek te schen Bazilius en Valasko de opvoering .in e; vlug tempo in en hij zorgde er voor, dat dit tea; niet vertraagde. Het kluchtige van Sant Pance. Vetlasoupe en den dorpspoëet Mees Jochem kreeg evenzeer zijn deel als 't licht n mantische in de liefde tusschen Bazilius en Q; teria en het derde bedrijf de bruiloft was fleur, kleur en leven en het geheel bleef alle ti; bedrijven door in den zuiveren blijspeltoon, Z; werd het een opvoering, die de volle zaal bijzo; der vermaakte en aan het slot leidde tot een lat durige, hartelijke ovatie, welke in de eerste plas Saalborn gold. Saalborn had voor zich zelf de rol van D; Quichot gekozen. De toch waarlijk niet mag- acteur gaf volkomen de illusie van den beenig; ridder van de droevige figuur met het smal gezicht. Zijn entree op zijn ook al gegrimeerde; in dezen tijd zou men zeggen gecamoufleet: Rossinant met Frits van Dijk, die als de dit Sanche Pance zijn ezel aan den teugel voer; achter hem aan was reeds een succes. Saalbo: speelde Don Quichot met breed gebaar, vol fai tasie en pathos en met den heiligen ernst, dit wij van hem mochten verwachten. Dat hij in i laatste bedrijf geheel op den achtergrond ve: dwijnt, ligt aan Langendijk, die al onze aandac: daar vraagt voor het vroolijke bruiloftsfeest, p feest was fleurig en kleurig, dank zij ook h ballet van Yvonne G'eorgi, dat de boerendans- levendig meer Hollandsch dan Spaansch - uitvoerde. Frits van Dijk was een koddige Sanche Pane; dik als 'n ton en overtuigend in zijn geloof at zijn heer en meester. Onwederstaanbaar komise: was Cor Hermus als Meester Jochem, de school meester en rijmelaar, die met de voordracht va: zijn gedicht de zaal tranen heeft doen lacher Anton Roemer was een zwierige, Fransch parle vinkende Vetlasoupe en John Elsensohn speeldi den boer Kamacho vermakelijk, in realistische: trant, zonder hem al te kluchtig te maken. Joha: Schmitz was een jonge adellijke minnaar met ro mantische bravour en Ank van der Moer een aat- vallige, wat koele Quiteria, die een bescheide: plaats inneemt in dit blijspel, waar bijna all; rollen voor de mannen zijn. Het Nederlandsch Tooneel zal zeker ook in htl volgende seizoen nog veel pleizier beleven van dl', oude, echt Hollandsche blijspel. J. B. SCHUIL. Moderniseering der middenstands' woningen te Haarlem. De huizen van „Huis ter Cleef". In de raadsvergadering van 12 Augustus 193! werd besloten ten behoeve van het aanbrengen va: verbeteringen aan middenstands woningen rente looze voorschotten aan te Haarlem gevestigde wo ningbouwcorporaties te verleenen. Tijdens dl restauratie is echter op verzoek van de a-dspiramt- huurders aan enkele woningen der Woningbouw- ver. „Huis ter Cleeff" meer gedaan dian oorspron kelijk was bedoeld. Aangezien deze meerdere ver beteringen achteraf zeer gewenscht bleken, zij: deze ook in bewoonde perceelen aangebracht. He: gevolg hiervan is, dat het voorschot geheel wa: besteed, voordat in alle woningen alle oorspron kelijk bedoelde en de later gewenscht gebleken verbeteringen waren tot stand gekomen. Voor df nog uit te voeren werkzaamheden1 zou een bedrs! van f 7.000,noodig zijn. Het bestuur van genoemde vereeniging verzoekt aan den raad alsno geen crediet tot dat bedrag to te staan. Ten einde van een vlotte verhuring dei woningen zooveel mogelijk verzekerd te zijn, stel len B. en W. aan den raad voor aan dd-t verzoek voldoen. Mr. CORRY STOLZ-VAN DEN KIEBOOM. 41) Ik vind het prachtig, zegt Nick. Op twee voorwaarden. Niet meer? Laat hooren. Ten eerste, dat ik even naar huis mag, om Iets anders te gaan aantrekken en ten tweede, dat we de kosten van het festijn hoofdelijk omslaan. Geen sprake van, zegt Frank beslist. Dan gaat het niet door, zegt Nick nog be slister. Het spijt me wel, Frank, maar daar sta ik positief op. Ik heb in Utrecht altijd meer vrien den dan vriendinnen gehad en behalve bij heel bij zondere gelegenheden, heb ik altijd voor me zelf betaald, als we uitgingen. Ik zou gewoonweg niet anders gekimd hebben. En nu heb ik me door jou al zoo dikwijls laten fuiven dat moet nu maar eens uit zijn. Dat moet je toch kunnen begrijpen, hoe ik dat voel. Och, och, wat zijn we weer modern, plaagt Frank, De onafhankelijke werkende vrouw. Kom, spring maar gauw in die taxi, dan kun je je andere voorwaarde ook gaan afwerken. Frank, in Nicks zitkamer wachtend, terwijl ze zich verkleedt, neemt zichzelf nog eens onderhan den. Hij heeft óók zijn voorwaarden gesteld, toen hij zichzelf deze eene avond na al die weken van eenzaamheid toestond: niets anders dan een rusti ge prettige avond, een gezeUig uitgangetje, een beetje praten. Met Nick, de eenige, die nog iets om hem geeft, de eenige op de heele wereld. Nick rukt de kleerkast open, zoekt nerveus tus schen haar jurken. Welke is geschikt niet te mal gekleed voor zoo'n gewoon uitje en toch mooi genoeg vo.or hèm? Dat Schotsche tafzijdje maar, die roode ruit staat het leukst van al haar jurken. Ze vliegt heen en weer tusschen de toilettafel en de spiegelkast, geagiteerd, bang één minuut te verliezen van den avond, den onverwacht-zaligen avoxid, die komen gaat. O, waarom heeft hij dit nu weer gedaan, waarom heeft hij haar niet met rust gelaten? Juist nu, nu ze zich voor het eerst er werkelijk mee begon te verzoenen, dat het uit was, heelemaal uitVerdwenen is het veilige ge voel van blijdschap om het succes op kantoor, verdwenen de pasverworven zekerheid, dat ze nu eens voor al haar eigen weg heeft afgebakend, haar weg alléénMaar ze kunnen immers best ge woon vrienden blijven, daar is toch niets op te gen. Gewone vrienden, die gezellig samen uitgaan, prettig kunnen praten. Die niet zulke krankzinnige dingen zeggen, als „ik hou van je" of dat soort nonsens. Die niet denken aan.... niet verlangen naarNiets, zegt ze hardop tot. zichzelf in den spiegel. Je stelt je niet aan en je houdt je kalm. Anders kun je beter thuis blijven. Zoo, Schotsche Hooglander, zegt Frank, als ze binnenkomt. Je lijkt wel een kleine page. Toe maar, zegt Nick. Vind jij nu ook al, dat ik er zoo jongensachtig uitzie. Ik heelemaal niet. Maar wie dan wel? Mijn nieuwe chef noemt me een halve jongen. O ja, dat moet ik je nog vertellen, ik heb promotie gemaakt. Er is nog zooveel, dat ik je vertellen moet. Laten we maar gauw ergens rustig neerstrijken. Nee maar, dat is schitterend, prijst Frank, als Nick vol trots het verhaal- van de opschuiving en de kans op Stockholm heeft gedaan. Ik krijg respect voor je, Nick. Jij komt er wel. Gek, derkt Nick, dat ze daar nu heelemaal 'niet blij mee is, met die vriendschappelijke bewonde ring van Frank. Han, in zijn plaats zou gezegd hebben: die onzin, wat doe je er mee, jij hoort bij mij en daarmee uit. En dan zou ze zijn opgesto ven en het noodige fraais over zelfstandigheid en eigen werk hebben uitgekraamd. Terwijl nu als Frank maar één woord zou zeggenniet aan denken, verbiedt ze zichzelf. Ik heb nog meer nieuws voor je, zegt ze vlug. Ook van kantoor. Hier lees maar En ze geeft hem het extra overgetypte stukje uit het verslag van de commissarissenvergadering. Wel, wel, zegt Frank. Slaat dat op mij? Ge weldig, zeg. Mag ik het houden? Je begrijpt, dat ik dat Westhoven onder zijn neus wil duwen. Natuurlijk, zegt Nick, ik heb het expres voor jou overgetypt. Ik vond het toch zoo zalig, toen ze op de vergadering met die pluim voor jou voor den dag kwamen. Het was echt een goeie beurt voor je, zegt ze bewonderend. Frank grinnikt. Ik moet lachen om die adora tion mutuelle. We zitten elkaar precies op te kam men, alsof we een paar juridische genieën zijn. Dat 's tenminste een ongevaarlijk terrein voor adoration, flapt Nick er uit. Frank kijkt haar aan. Wou je liever iets an ders hooren, Nick? Hangt er van af, zegt ze. Wat wou je be weren? Dat je er gevaarlijk lief uitziet vanavond, zegt Frank prompt. En dat ik niet bëgrijp, hoe ik het al die weken heb uitgehouden zonder jou te zien. Spaar me, smeekte ze., Maak het nu niet aandoenlijk. Daar kan ik niet tegen. Ze spant zich in om den ouden, genoeglijk flirtenden toon vast te houden. Zullen we eens dansen? vraagt ze. Ik heb nog nooit met jou gedanst. Frank kijkt even aarzelend rond, staat dan op en volgt haar naar den dansvloer. De zaligheid van met hem te dansen. Niet den ken alleen genieten, zegt Nick tot zichzelf. Maar midden onder den dans slaatopeens de schrik als een schok door haar heen: die daar die grijze kuif en die ujlebril is dat Wessels? Meteen ontdekt ze, dat ze zich vergist. Wat is er? vraagt Frank. Je kijkt ineens zoo verschrikt. Beik dacht, dat ik iemand van kantoor zag, hakkelt ze. Wessels, je weet wel, mijn vroegere ohef. Maar het is hem niet. Eigenlijk be spottelijk van me om zoo te schrikken. Je.... je bent er toch niet boos om? voegt ze er verlegen bij. Ze houden er bij ons op kantoor zoo van die stelregels op naHoe moet ze hem dat allemaal uitleggen? Och, kindje, zegt Frank, je hoeft je tegen over mij toch niet te verontschuldigen. Ik vond het zelf een beetje gewaagd om hier samen te gaan dansen. We kunnen hier allebei zoo licht kennissen zien. Ik had je al willen voorstellen om ergens anders heen te gaan. Er is een heel genoeg lijk nieuw ding geopend, hier dichtbij. Maar het is meer eh een tweederangs gelegenheid, ik was bang, dat je dat vervelend zou vinden. We zijn vroeger, vanuit Utrecht, hier wel in zesde rangs gelegenheden geweest. Dikwijls genoeg, bluft Nick. Als er maar een behoorlijke band is, kan de rest me niet schelen. Een stampvolle zaal, zelfs op een avond als deze. Een show-band, die verjazzte Sinterklaas liedjes doet hooren. Ja als studenten zijn ze nog wel in heel andere tenten geweest, denkt Nick. Maar dit is toch iets anders. Vroeger was je met je club uit zocht je expres de minder „deftige" gelegenheden op, om ongestoord er pan te kunnen schoppen. Maar nu met Frank zoo met je tweeën het lijkt iets stiekems, iets, dat eigenijk niet mag. Onzin. Ze lacht zichzelf uit. Dansen, plezier hebben. Genieten van deze uren, dat hij bij haar is, zijn oogen, zijn stem, zijn arm om haar heen als ze dansen. Ze houdt van hem ze is nog nooit in haar leven zoo gelukkig geweest. Ik vind het toch zoo dol, zegt ze. Een prachtidee van je. Wat zou ik anders een beest achtig vervelende Sinterklaasavond gehad hebben. En ik dan, lacht Frank. Weet je waar ik de laatste weken mijn avonden doorbreng? Bij Wésthove thuis. Ja, hij is buitengewoon aardig en hij doet wat hij kan om me er een beetje door heen te helpen. Zie je, hij weet, datnou ja, hij denkt niet zóó slecht over me alsals an dere menschen. Het is de eerste, keer, dat Frank het gebeurde aanroert en Nick weet niet, wat te antwoorden. Ze weet immers niet, wat er is voor gevallen het raakt haar ook niet. Want ze weet zoo vast en zeker, alsof hij het haar zelf verteld had, dat Frank nu toch r.iet meer voor haar voelt, dan tevoren. Een aardig kindeen lief meisje, ja, toen in Doornenburg heeft ze al gemerkt, dat hij haar graag mocht. En al hebben de omstandig heden hem nu dichter naar haar toegedreven maak je geen illusies, Nick, houdt ze zich voor den zooveelsten keer voor. Zeg, maar dan zul je wel heelemaal tot ove; je ooren in de juristerij zitten, praat ze over hel onbehaaglijke onderwerp heen. Of hèeft menee: Westhove nog andere hobbies? En wat voor! Frank gaat er dankbaar op ia Hij heeft een postzegelverzameling èn een col lectie porcelein. Ik wordt constant doorgezaagd over ongetande misdrukken en over de Ming- en d! Ching-dynastieën en meer van dat moois. Goed voor je algemeene ontwikkeling, lacht ze. Ja en op kantoor hebben we ook al een hausse in de processen. Renselaer, de associé, i( verleden week hals over kop- teruggekomen. Die heeft een half jaar gekuurd en als je 't mij vraagt, is hij er nog beroerder aan toe, dan toen hij weg ging. Maar een werker, zeg, dat :s er nog een van 't goeie ouwe soort. Die moest je eens hooren pleiten! En allemaal van die imposante zaken: ont eigeningen en procedures van gemeenten tegen den Staat en zoo. Hij wil in een maand den heelen achterstand van dat halve jaai inhalen, zoo in een tempo van tien conclusies en drie pleidooien per week. En dan in Januari weer naar 't Zuiden. Dus je begrijpt, dat er momenteel gewerkt wordt bij ons. Toch wel prettig, hè? Rekordleistungen noemt Wessels dat. Prettig? Kind, ik vind het een zegen. Als ik mijn werk niet had.... Frank kijkt somber voor zich uit. En jou, zegt hij er achteraan. Nick, je weet niet half, hoe lief ik je vind. Jij bent de eenige op de heele wereld, die nog iets om me geeft. Hou op, zegt Nick, dat wensch ik niet te hooren. En 't is overdreven ook. Je zult toch wel meer vrienden hebben. O ja vriendenMaar jij bent Wij zijn vrienden, zegt ze vlug. En raag ik je er nu vriendschappelijk op attent maken, dat we morgen allebei weer vroeg aan den slag moeten» Zouden we niet eens opstappen? (Wox-dt vervolgd);

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1940 | | pagina 2