J^itteraire Kaottekeaiiji Chefarine M' OVER MUZIEK 1 FilmJ Muzikale romans ZATERDAG 11 DECEMBER 1948 3. W. F. WERUMEUS (N.V. Em. Querido's GOETHE HEEFT EENS geschreven, dat het voor hem weinig uitmaakte of hij „f coTintpl's Tintctp mpt \*/p11tp uit- BUNING: „Verzamelde Gedichten Uitgevers-Mij, Amsterdam), leuwe Uïts :aven pottei in of schotels bakte, met welke uit- uak hij elke arbeid zegende, die met Vefde en toewijding wordt volbracht. Daar mee werd tevens aan het dichterschap het theatraal aureool ontnomen, waarmee men het pleegt te omgeven. Zeker: het kunste- arschap een genade, maar het ware vnnstenaarswerk is, als vormgeving der «boonheid, het resultaat van getrouwe beid, van zwoegen. Het wil van zelfver heffing, van „uitverkorenheid", niet weten, ïls er onder onze levende dichters één is, Zns leven en werk want beide zijn r hem één van deze menselijkheid etuigenis afleggen, dan is- het Buning. Geen "or'i 11 pp^ hïi Beschreven, of een in- vers heeft hij geschreven, of een in- erlijke noodzaak dwong hem ertoe. Al zijn cedichten, lofzangen of klachten, zijn ge tuigenissen, belijdenissen, die in hun waar- chtigheid de woordenschijn niet nodig hebben, integendeel, zelfs er verre van blij- pI1 om tot schone, ontroerende uitdruk king te worden van aT datgene, wat een mensenhart in zijn diepste gronden raakt, "i het vreugde dan wel droefenis is. Daar om is Buning's gedicht eenvoudig van Iructuur, van woord, van beeld. En het is V eenvoud, welke het siert; het is die menselijke waarachtigheid, die overtuigt en ontroert. Er zijn onder de jongere genera tie velen die hun heil zoeken bij een soort aesthetictéme, dat men gerust een dichters. jargon kan noemen. Zij hebben verzen ge- cchreven, die uit het oogpunt van vers techniek aan alle eisen van structuur, maat- rijm en wat men verder wil noemen als attributen van een „goed gedicht", voldoen. Vaar doorlééfd hebben zij hun werk maar ten halve. Zij hebben er niet voor gewor steld, het is hun geen heilige ernst geweest. Buning heeft gestreden met. het leven: tegen het verdriet dat het lot hem berok- kende en om het behoud van de levens vreugde, die hem zo diep in het hart steekt. Enkele malen heeft de Dood hem het lief- re ontnomen; maar hij heeft de kracht en de moed gehad, zich telkens weer te her- dellen en met zijn onverwoestbare vitali teit uit de beproeving een wijsheid en uit het leed een vreugde te putten. Vandaar de echtheid en eenvoud van zijn dichterlijk ïoord. Al wat hij beleefd heeft stroomt als I jmstuimig bloed door zijn gedichten of ver- stiit erin tot een zachtheid, die daarom zo onvergetelijk is, omdat zij nooit „week", nooit „zwijmelend" is, maar mannelijk, yolstrekt-eerlijk en hierdoor juist zo schoon. Zeker zijn er gaver gedichten geschreven op het oog bezien. Buning heeft zich 1 nooit gebonden gevoeld aan een verstar rend vers-schema, hij heeft wat er in hem jprak niet verminkt terwille van het rijm. soms heeft hij „gezondigd" zelfs tegen de maat, alweer ogenschijnlijk. Want ver boven dat alles ging hem de zuiverste uit drukking van wat hij als dichter, als mens tegenover mens, te zeggen had. Er zijn in rijn werk rtgels aan te wijzen, waarin de uiterlijkheden, die het geschreven woord tot gedicht schijnen te maken, worden ver onachtzaamd: een versmaat stokt, een rijm schema sluit niet. Maar wijs me één regel, waarin het eigenlijkste van een gedicht ontbreekt: die onderstroom van diep-ont- roerd bewegen, dat men rhj/thme pleegt te noemen. Ik denk aan de kernachtige, korte inleiding, die Milton aan zijn „Paradise Lost" doet voorafgaan, waarin de poëtische waarde van het gedicht getoetst wordt aan haar innerlijke kwaliteiten en de uiterlijke „kenmerken" als hinderlijke bijkomstig heden worden verworpen. Het is goed, deze enkele regels eens te herlezen, om te leren onderscheiden tussen rasechte en schijn- poëzie. Zeven jaar is het geleden, dat Buning's gedichten voor het eerst als verzamelde verzen verschenen. Nu zojuist een nieuwe bundel is uitgegeven, waarin ook het werk dor latere jaren is opgenomen onder de titel „Verzamelde Gedichten", vraag ik, uit waardering en dankbaarheid, met nadruk aandacht voor deze uitgave, waarin als vrucht van veel zelfstrijd zoveel schoons, zoveel levensdurf, ondanks alle beproeven de ervaringen, is samengevat, dat men niet anders kan hopen dan dat dit werk onder veler ogen komt, ook onder die van hen, die het aan smaak voor woordkunst in vers vorm tot dusver ontbrak. Er is in Buning's gedichten de vurigheid van een mens, die van het leven houdt bleef houden, ook al ontzegde het hem veel. Er zijn kracht in en tederheid, wanhoop en herwonnen moed, onstuimigheid en berusting-in-wijsheid, op standigheid en vertroosting. Zijn dichter lijk woord is uitgesproken in onze dagelijk se mensentaal: het heeft weer die onmid dellijkheid van de middeleeuwse dicht kunst, die tot het hart van het volk sprak. Combinatie van 4 geneesmiddelen tegen griep. De werkzame bestanddelen van Chefarine „4" zijn stuk voor stuk al beroemd geworden als krachtige middelen ter voorkoming en ter bestrijding van griep. Maar in de juiste verhouding tezamen -in één tablet verenigd is de werking nóg krachtiger. Elk tablet be- 1 vat Chefarox, zodat zelfs de gevoeligste maag toch niet van streek raakt. JEGEN PUNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN a t 0.75 (Adv.) Agenda voor Haarlem ZATERDAG 11 DECEMBER Stadsschouwburg: ..De Mof", 8 uur Palace: ;De vrouw van mijnheer", 14 j., 2.00, 4.15, jw en 9.15 uur. Luxor: „Nachtclub", 18 j.. JOO, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Spaarne: „Kozak- jenbloed" 2.30, 7.00 en 9.15 uur. (Zondag 100.4.15, 7.00 en 9.15 uur). City: „It 's a won derful life", alle leeft., 2.15, 4.30. 7.00 en 9.15 our. Frans Hals: „De terugkeer van Monte Christ0", 14 j., 2.30. 7.00 en 9.15 uur. (Zondag '00. 4.15. 7.00 en 9.15 uur). Rembrandt: „Het lied van Bernadette", alle leeft., 2.30 en 7.30 uur. ZONDAG 12 DECEMBER Stadsschouwburg: „De Mof", 8 uur. Gem. concertgebouw. „Wailama Hawaiïans", 8 uur. «embrand: „Avonturen op de zeebodem", "uur, Palace: „Lajla", 11 uur. Frans Hals: '•Kleurige kleigeheimen der natuur", 10.30 our. Bioscopen: Middag- en avondvoorstel lingen. MAANDAG 13 DECEMBER Frans Hals Museum: Piano-recital Sas ™nge, 8 uur. Overveen, hotel Roozendaal: in 1 ^itte Kruis"- afdelingsvergadering, 8 Bioscopen: Middag en avondvoorstel- Allerminst is het een toeval dat het juist Buning was, die ons de ballade weer terug gaf met alle ontroerende doordringendheid van haar eenvoud: onopgesmukt en vurig als een Francois Villon, een Christine de Pisan, een Charles d'Orleans. Hier zingt weer een waarachtig volksdichter, één die zwerversbloed in zijn aderen heeft en gloed van het leven droefenis en speelse lust. Ook deze: de „speelse lust", zoals hij tintelt in Buning's beroemde „Maria Lecina", dat nu ook verschenen is in een afzonderlijke uitgave kostelijk gedrukt en gebonden i en gevolgd door de met evenveel geest als oprechte ernst geschreven „Ontmoeting met vreemde gevolgen" (Querido's Uitgevers- i maatschappij), waarin het ontstaan van „Maria Lecina" tevens de mysterieuze geboorte van èlk gedicht wordt onthuld, opdat aan alle „gebazel" over de groei van een gedicht een einde komt en men er zich van bewust wordt, dat elk vers „ook op zijn best het gestamel zal zijn van een mens, die zo vervoerd en gelukkig is dat hij het I schrijven mag, dat hij er nooit in slaagt prècies en afdoende op te schrijven wat hem aan geluk en vervoering overkomt!" j Wie dit kan zeggen is een zuiver dichter. En omdat hij dit is, ben ik hem en de uit- 1 gever dankbaar voor het herverschijnen j van deze twee bundels, waaraan ik mijn I hart heb verpand. C. J. E. DINAUX. j A. W. Sijthoff's Uitgeversmij. N.V., Leiden: De zwarte roos, door Thomas B. Costain. Vertaling: C. J. EldermansVons. Oorspr. titel: The Black Rose. A. W. Sijthoff's Uitgeversmij. N.V., Leiden: De onsterfelijke bloem, door Cecil B. Ro berts. Vertaling: ir. M. Hugenholtz. Oorsp. titel: So immortal a flower. A. W. Sijthoff's Uitgeversmij. N.V., Leiden: Robert Shannon's jonge jaren, door dr. A, J. Cronin. Vertaling: Ria Verstegen. Oorspr. titel: The green years. A. W. Sijthoff's Uitgeversmij. N.V., Leiden: Wie, wat, waar? Jaarboek 1949. Wereldbibliotheek-vereniging, Amsterdam, Antwerpen: De liefdespijl, door Lin Tsin Sen. Vertaling Th. van Berkel. J. B. Wolters' Uitgeversmij. N.V.. Gronin gen. Batavia: Nieuw leerboek voor het Frans handelsonderwijs, ten dienste van handels dag- en avondscholen en handelscurssen, door M. D H. van den Berg en dr. Y. Dubosq. Eei'ste en tweede gedeelte. J. B. Wolters' Uitgeversmij. N.V., Gronin gen, Batavia: Bijbelonderwijs op Nijverheids scholen en andere scholen voor voortgezet onderwijs, door dr. P. ten Have en M. Apper- loo. Serie I. delen A en B. Uitgave van de Bond van Orkestdirigenten in Nederland: Symphonia. algemeen Neder lands muziektijdschrift, 25e jaargang no. 7. Uitgeversmij. J. H. Kok N.V.. Kampen en J. B Wolters' Uitgeversmij N.V., Goningen. Batavia: De Bijbel behandeld voor jonge mensen, door Wolf Meesters. Afleveringen 3 en 4. H. P. Leopolds Uitgeversmij N.V., Den Haag: Dorre grond, roman, door Ben van Eysselsteijn. Derde druk. Ledenconcert der H.O.V. Vrijwel alle programma's van de con certen, die de toonkunstenaar Albert de Klerk, hetzij als organist, hetzij als diri gent gegeven heeft, blijken gebaseerd te zijn op het principe van vernieuwing. Een vernieuwing, die niet uitsluitend verkregen werd met de keuze van hedendaagse mu ziek, maar welke ook bereikt werd door muzikale schatten uit het verleden bijeen te brengen. Voor de samenstelling van het program ma voor het gisteravond gegeven leden concert der H.O.V.. dat Albert de Klerk als gast-dirigent leidde, werd opnieuw het genoemde grondbeginsel gehandhaafd. Want naast de Symphonie in Bes (K.V. 319) van W. A. Mozart, het symphonisch gedicht „Pastorale d'été" van Arthur Honegger en de vier georkestreerde delen uit „Le tombeau de Coupérin", werken, die tot het répertoire van de H.O.V. behoren, werd ook, ongetwijfeld in eerste uitvoering, de Missa Sancti Aloysii van Joh. Michael Haydn, ten gehore gebracht. De betekenis van Michael Haydn is in de loop der tijden door de internationale roem van zijn vijf jaar oudere broeder Joseph volkomen overschaduwd. In veel opzichten heeft het karakter van Michael hier toe bijgedragen. Hij streefde niet naar bekendheid en eer: hij leefde tevreden en gelukkig, 44 jaren lang, ook onder wei nig rooskleurige materiële omstandigheden, m zijn geliefd Salzburg en verleidelijke aanbiedingen konden hem er niet toe bren gen, de oude stad te verlaten. Hij begeerde zelfs niet zijn talrijke composities uitge geven te zien. Kerkmuziek vormt het hoofdbestanddeel van dit oeuvre en daarin kon hij zijn religieuze blijdschap tot uit drukking brengen in klanken, die de Noorderling vaak nog moet leren associëren met de tekstgedachte. Ook de uitgevoerde Mis getuigt van deze mentaliteit. Maar men zou verkeerd doen in de mu ziek van deze Mis slechts een spel te zien van louter luchtige klanken. Want zij kregen hun diepe zin door een sterk reli gieus besef, dat het dogmatische „Et incar- natus est" uit het „Credo" tot een expres sief en tot een muzikaal hoogtepunt deed worden. Albert de Klerk kon voor de uitvoering van de Mis beschikken over het onder zijn leiding staande Aerdenhouts Vrouwen koor en aan deze omstandigheid hebben de bezoekers van het leden-concert mede een voortreffelijke vertolking te danken. Aerdenhouts Vrouwenkoor telt uitnemen de, grotendeels goed geschoolde stemmen. Albert de Klerk kon daarvoor voor de be zetting der solo-partijen zonder bezwaar enkele zangeressen uit bet koor zelve aan wijzen, die door haar uitstekende zang het werk voortreffelijk dienden, ook daar waar coloratuur bijzondere technische eisen stelde. En collectief heeft het koor met fraaie, door gevoelige dynamiek opvallende klank veel schoonheid kunnen schenken, evenals het strijkorkest der H.O.V. en de organist Kees Bornewasser, aan wie het instrumentale gedeelte was toevertrouwd. De uitvoering van de Symphonie van Michael Haydn's tijdgenoot Mozart maakte indruk door verfijnde tekening en rhyth- mische souplesse en muntte vooral in de eerste drie delen uit door gaafheid. Een geslaagde vertolking van -Honeggers Pastorale d'été schiep de vereiste sfeer. Daarna kwam tot slot een muzikale tegen stelling. door klaar melodisch lijnenspel en rhythmische kernachtigheid, met Ravel's werk, een extra inspannende taak voor de blazers, die evenwel de instrumentale kleu ren door Albert de Klerks directie doel treffend konden laten gelden. P. ZWAANSWIJK. Fruitimporteurs wensen terug betaling der invoerheffingen Het Bedrijfsschap Groente en Fruit heeft in 1947 aan de fruitimporteurs een invoer heffing opgelegd. Een Amsterdamse fruit- importeur moest op grond van deze rege ling in October 1947 voor een partij appe len uit België een extra heffing van 10.000 storten. De door hem in de arm genomen rechtskundig adviseur ontdekte echter, dat aan de circulaire van het Bedrijfsschap elke rechtsgrond moest worden ontzegd, omdat de handtekening van de minister ontbrak. Het Scheidsgerecht voor de Voedselvoorziening, dat over deze kwes tie moest beslissen verklaarde de heffing op juridische gronden ongeldig. Het Be drijsschap is van deze beslissing in hoger beroep gegaan. Vele fruitimporteurs heb ben nu besloten tot het instellen van een actie tot terugbetaling van de in 1947 ge vorderde invoerheffingen. Russische vcrzctsfilm. De nieuwe Rus sische vcrzetsfilm „De jonge garde" vervaar digd naar het boek van Alexander Fadeyef, wordt geëxporteerd naar twintig landen in West-Europa, in Amerika en in het Oosten. Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Kerkconcert in Evangelisch Lutherse kerk Vrijdagavond werd in de Evangelisch Lutherse kerk te Haarlem ten bate van het restauratiefondseen concert gegeven dat goede indrukken achterliet. In de eer ste plaats was dit te danken aan het vaar dige orgelspel van Annie A. Offenberg, die het herstelde orgel een beurt gaf waarmee zijn kwaliteiten gunstig aan de dag konden komen. Het begon met Buxtehude's zeer belangwekkende Prélude en Fuga in e. welk werk eigenlijk een suite van fuga's is op het steeds gevarieerde en in andere maat soorten gezette thema. Het wisselende ka rakter van het werk kwam uitstekend tot zijn recht en het was een lust om na de chromatische fuga de orfewekte slotfuga in twaalf-achtsten te horen. Van Bach speelde mej. Offenberg het fraaie koraal- voorspel „Nun komm' der Heiden Heiland"; wij hadden het graag met een minder be scheiden soloregister gehoord. Het koraal- voorspel „Valet will ich dir geben" klonk best. Twee kerstlied-bewerkingen van Flor Peters gingen in rustige en stemmige uit voering: „Nu sijt wellecome" deed het uit stekend in een karakteristiek solo-register. Tot slot speelde de organiste de „Sonata da chïesa" van Hendrik Anariessen; de fi nale van dit dankbare stuk mag nog wel wat meer vaart hebben, doch overigens was het een knappe reproductie en het orgel bleek er voldoende capaciteit voor te be zitten. De sopraan Nely de Bock was soms wat weifelend bij het aanzetten van de toon; geheel goed was echter het Noël „Les anges dans la campagne". De alt Elisabeth Huy- singa zong zuiver, doch had in „Bereite aich Zion" van Bach moeite om een voor de ruimte passende resonance te vinden. Voor twee Wolf-liederen vond zij in haar stem echter prachtige tinten; hierin was haar zangkunst bijzonder mooi. De bas Jaap Stroomenberg zong met fraai geluid en goed begrip twee geestelijke liederen van Dvorak. Het duet voor sopraan en bas uit Bach's cantate „Wachet auf'" had wel iets te galmend geklonken. De be geleidingen van mej. Offenberg waren goed verzorgd en vooral smaakvol geregistreerd. De samenstelling van het programma ver diende een extra compliment. JOS. DE KLERK. REST. HONGKONG CHIN. IND. HAARLEM, Smedestraat 21 - Telefoon 21375 (Adv.) De eerste foto van een prins Londense fotografen en filmmensen hebben moeilijke weken achter de rug. Zij hebben sinds de dag, waarop de nog steeds naamloze „Koninklijke Baby" in Bucking ham Palace geboren werd, verwoede pogingen in het werk gesteld om een glimp te fotograferen of te filmen van iets. dat ook maar in de verte te maken had met de jonge prins. Dat er voorlopig geen kans zou zijn om een foto yan het jongske zelf te maken, stond wel vast want de kleine zal voorlopig niet aan het Londense kli maat worden blootgesteld zonder dat hij is ingepakt op een wijze dat er niet veel meer van hem te bespeuren zal zijn. doch de Engelse krantenlezers en bioscoopbe zoekers moesten en zouden een plaatje of een opname voor de neus krijgen waar op iets te zien zou zijn van het nieuwe lid der koninklijke familie. De fotografen en filmers beklommen de daken en lantaarnpalen in de omgeving van het paleis en hielden de wacht ge duldig en hopend. Medische studenten zijn bezorgd over hun opleiding Tal van klachten in adres aan de Tweede Kamer In een adres aan de Tweede Kamer vraagt het Verbond van Medische Studen tenfaculteiten in Nederland een aantal ver beteringen ten aanzien van de medische opleiding. In het adres zegt het verbond van mening te zijn, dat de omstandigheden, waaronder gestudeerd en gedoceerd moeten worden, zeer onbevredigend zijn. Het be stuur vreest, dat deze omstandigheden oorzaak zullen worden van een stellig inferieure kwaliteit der toekomstige artsen, met alle gevolgen van dien op medisch en hygiënisch terrein. Hierdoor zou blijvende schade aan de volkskracht kunnen worden toegebracht. Het verbond beklaagt zich over overvolle collegezalen, die geen ge- gelegenheid bieden tot rustige en nauwgezette studie, tot waarneming en tot voldoende contact tussen student en docent. Bij sommige colleges moet men een uur van te voren aanwezig zijn om plaats te kunnen krijgen, waar door het voorgaand college niet be zocht kan worden. Volgens het adres moeten de studenten vaak „vechtend en dringend" een plaats zien te vinden. Het verbond vestigt voorts de aandacht op een onevenredige verhouding tussen stu denten en docenten, waardoor voldoende controle op de kennis der studenten niet mogelijk is. vy In mijn verslag van het overigens zo uit stekend geslaagde onderwijzers-Sint Nico- laasfeest heb ik enige verwondering onder woorden gebracht over de keuze van de vertoonde films. De betrokken commissie vroeg mij daarop in een vriendelijk gestel de brief, of ik een weg zou kunnen wijzen ter vernieuwing (dat is dus verbetering) van het programma. Ik geef mijn antwoord in het openbaar, omdat ik meen dat er on getwijfeld, gezien de eer toenemende dan verminderende activiteit van allerlei ver enigingen op paedagogisch zowel als cultu reel gebied, een algemeen belang mee ge moeid is. Het Nederlands Filminstituut. Ongeveer een half jaar geleden werd te Amsterdam het „Nederlands Filminstituut" in het leven geroepen, dat zich als voor naamste taak heeft gekozen om tegemoet te komen aan de steeds groeiende vraag naar films ter vertoning buiten de gewone weekpro- gramma's der bioscopen. Het stelt zich, door het verlenen van bemiddeling, het geven van adviezen en het bieden van tech nische service, ten dienste van alle instel lingen en corporaties, die zonder winstoog merk een sociaal, opvoedkundig of ander maatschappelijk doel nastreven. In de considerans van de stichtingsacte wordt geconstateerd, dat er door ondeskun digheid en gebrek aan organisatie een chao tische toestand was ontstaan op het gebied van voorstellingen voor speciale gelegen heden en dat daarin dringend verbetering moest worden gebracht, omdat de film in voortdurend sterkere mate erkenning be gint te genieten als een universeel en mach tig middel tot verspreiding van gedachten en gevoelens, kennis en beschaving, ont spanning en vermaak. Het Nederlands Filminstituut, dat medio September officieel werd geopend, is een stichting met een raad van beheer onder voorzitterschap van oud-minister prof. dr. G. van der Leeuw, waarin zowel de Keu ringscommissie als de Bioscoopbond ver tegenwoordigd zijn en waaraan de voor naamste filmverhuurkantoren hun mede werking verlenen. Aan het hoofd staat me vrouw N. Pelster. Men tracht het gestelde doel te bereiken Het plaatje. En op een goede dag werd hun verwach- ting^ vervuld. De koninklijke baby reed naaf buiten in zijn wagen, waarachter een verpleegster liep. Zij duwde de wagen de tuin in en men kan zich de teleurstelling der wachtenden voorstellen, toen zij juist een richting koos die de afstand zo groot maakte, dat aan fotograferen niet te den ken viel. Doch een man op het dak had deze mo gelijkheid voorzien. Hij was in het bezit van een telelens, een lens op zijn toestel waarmede het mogelijk is op grote afstan den te fotograferen. En hij maakte een plaatje. Dat was een primeur. Het is echter de vraag of het resultaat de krantenlezers wel geheel en al voldaan heeft. Want zij kun nen ieder dag in Hyde Park tientallen verpleegsters in levende lijve kinderwa gens zien duwen. En of er nu een prins of een heel gewoon jongetje in die kinder wagen ligt er is geen haartje van hem te bespeuren. Zelfs een telelens vermag de diepte van een kinderwagen niet te be reiken om een onbescheiden blik op een slapend prinsje te slaan. En het beleg van Buckingham Palace is thans door de fotografen en filmers maar opgegeven. Voet b aio ve rzi ch t teiten, scholen, e.d.) werden georganiseerd. Speciaal voor de jeugd. Van bijna alle grote maatschappijen zijn thans de modernste producties verkrijgbaar. De prachtige film „Farrebique" is bijvoor beeld één van de nieuwste aanwinsten. Documentaires van zeer uiteenlopende ver niet alleen door het afstaan van normaal- toningsduur heeft men op biologisch, ar- films, doch tevens door zoveel mogelijk tistiek, folkloristisch, wetenschappelijk, goede rolprenten te laten reproduceren op technisch en sportief terrein. Enkele daar- 16-millimeter-formaat, zodat ze geschikt van zijn vervaardigd door zulke vermaarde zijn voor zogenaamde smalfilm-projectie, cineasten als Mannus Franken, Walter Op het ogenblik heeft men reeds de be- Ruttman, Göta Nordhaus, F. W. Mernau, schikking over plus minus tweehonderd van Manfred Curry en Clarissa Patrix. In bijna dergelijke films, waaronder enkele in teeh- alle gevallen wordt de toelichtende tekst nicolor. Dat dit werk waardering onder- in het Nederlands gesproken. Het aantal vindt en inderdaad in een urgente behoefte gewone speelfilms is nog beperkt, doch voorziet, moge blijken uit het feit dat het wordt aanzienlijk uitgebreid, daar het stre- in de maand Novembe'r maar liefst vier- ven bestaat naar vorming van een kunst honderd voorstellingen met niet-commer- zinnig archief. ciële doeleinden (dus voor Volksuniversi- Ook op het gebied van kinderfilms bezit men een uitgebreide col lectie, zowel van teken films en poppenfilms, als van gedramatiseerde be werkingen van bekende sprookjes. In het bijzon der moge hier de aan dacht worden gevestigd op een gevoelige speel film voor de jeugd, ge titeld „De kinderen van de grote Fjeld" en gere gistreerd door Rolf Hus- berg, welke misschien nog meer sympathie en bewondering verdient dan de aanbevelenswaar dige comedie „Bush Christmas", waarmee de organisatie van Arthur Rank ons het vorige jaar heeft verrast. Samenstellers van spe ciale programma's voor de jeugd dienen er reke ning mee te houden, dat de meeste kinderen bui tengewoon veel belang stelling tonen voor goede documentaires, die dan ook zeker niet mogen ontbreken. DAVID KONING. Het adres van 't Neder lands Filminstituut luidt Een aardige scène uit dc opzienbarende Zweedse film voor jong en Herengracht 590592, oud: „De kinderen van de grote Fjeld". Amsterdam-C. EDO ontvangt DFC en moet winnen om bij te blijven EDO moet met de mogelijkheid, dat VSV één of meer wedstrijden zal verliezen, rekening houden. Dat betekent, dat de Haarlemse ploeg een moeilijke periode tegemoet gaat. Morgen komt DFC in het Noorder Sportpark en de thuisclub zal 7.ich moeten inspannen, om de punten te ver overen. VSV krijgt Zeeburgia op bezoek, dat de punten goed gebruiken kan. Voor de IJmuidense ploeg is het dus oppassen. Haai-lem en Stoi-mvogels trekken naar Amsterdam, om respectievelijk De Vole- wyekers en Ajax te ontmoeten. Na de zege van de afgelopen Zondag hebben de Haar lemmers hun zelfvertrouwen terug en dat is van belang voor de ontmoeting tegen de Volewyckers. Ajax wordt zo langzamer hand een serieuze candidaat voor de bo venste plaats en daarom zal de taak van Stormvogels, om de Amsterdammers, voor de tweede maal in dit seizoen te verslaan, te moeilijk zijn. RCH leed in de competitie één nederlaag en wel tegen Scheveningen. Morgen komt deze club in het Heemsteedse Sportpark op bezoek en zal voor de tweede keer geen kans krijgen, om te winnen. Velsexx is weer aardig op dreef en kan tegen DCV minstens gelijk spelen. In de derde klas kan Schoten de serie overwinningen voortzetten in de ontmoe ting tegen DCG. Interessant belooft de strijd BloemendaalHFC te worden. De partijen zullen elkaar weinig toegeven. TerrasvogelsZSGO wordt vermoedelijk een Amsterdamse zege of de Santpoorters moeten goed uit de hoek komen. TYBB krijgt in district 2 bezoek van Tonegido. Een zege voor de Haarlemmers betekent een aanmerkelijke verbeterin; van de positie op de ranglijst. Voor de bezetting van de bovenste plaats in de vierde klas F is de wedstrijd DIO NFC op het terrein aan de Muiderslotweg van groot belang. Beide clubs hebben zes tien punten uit elf wedstrijden behaald. Korfbal Oosterkwartier ontvangt Westerkwartier Ook Zondag heeft Oosterkwartier een moeilijke taak. nu Westerkwartier op bezoek komt. Wit laatstgenoemd twaalftal zijn titel van landskampioen niet in gevaar brengen, dan dient geen enkel punt meer verspeeld te worden. Wij zijn er van overtuigd, dat de Haarlemmers zullen trachten hun huid zt duur mogelijk te verkopen, maar een over winning zal wel niet behaald worden. Met een gelijk spel zou men een ieder verrassen. Het tweede twaalftal ontvangt de reserves van Swift. Dit moet toch uiteindelijk eens een overwinning voor Oosterkwartier II worden. Aurora II speelt thuis tegen KCN, waarvan destijds reeds met 64 werd gewonnen. Normaal wint dus ook nu Aurora. Daarente gen heeft Aurora II het tegen ZKV II veel lastiger. Sport Vereent speelt op de Park in Am sterdam tegen DTV. dat tot heden alleen van Sport Vereent in Santpoort met 32 heeft verloren. Zouden de bezoekers dezelfde prestatie boeken? Animo Ready trekt naar Soesterkwartier te Amersfoort. In Haarlem bleef Animo Ready met 63 in de meerderheid. Is Animo Ready volledig, dan kan ook nu worden ge wonnen. Levendige vei'halen over al of niet be roemde figuren uit de geschiedenis der muziek noemt men muzikale romans. De titel is niet goed en de romans zijn het meestal ook niet. Men begrijpt dat der gelijke boeken de ergernis opwekken van nauwgezette historici, die niets dan de waai-heid willen kennen. Zij zeggen dat verschillende gebeurtenissen en alle ge sprekken verzonnen zijn, dat de kennis der geschiedenis er niet mee gediend en er zelfs door geschaad wordt. Hier schijnt niets tegen in te brengen te zijn; men zou zo zeggen dat het een zeer fatsoenlijke mening is, dat men geen historische fi guur als object voor een roman mag ge bruiken. Is dat wel zo? Het is voor geschied kundige schrijvers zeer nuttig dat zij geen behoefte aan romantiek hebben; roman schrijvers echter zijn geen historici en moeten zelf hun ci-eatie verantwoorden. Zij kunnen voor hun creatie aanleiding gevonden hebben in een paar bladzijden der geschiedenis. Ik geloof, dat zij beide de waarheid kunnen dienen. Want wat is de waarheid? In principe is het mogelijk dat een romanschrijver in de twintigste eeuw beter de waarheid ziet in een middel eeuwse figuur, dan een nauwkeurig fei tenverzamelaar uit de dagen van die fi guur. Waarheid en feiten kunnen zich vei-binden als lengte en diepte. Overigens is het niet te ontkennen, dat een verbin ding van eigenschappen in het kennen van feiten en waarheid mogelijk is. Er zijn verbitterde tegenstanders van het wezen van de histoiische roman, ook buiten het muziekgebied, maar zij staan niet steidc wanneer zij alleen maar zeggen, dat der gelijke boeken meestal niet belangrijk zijn. Wanneer nog nooit een goede histo rische roman geschreven zou zijn, dan zou daarmee het bestaansrecht van een der gelijke roman nog niet ontkend mogen worden. De vraag is slechts: wanneer zijn dergelijke boeken goed? Litteraire en psy chologische eisen gelden hier niet minder dan bij alle overige romankunst; maar als ik deze eisen naar hun rechtmatige bete kenis zeer ruim neem. is daar dan niet alles mee gezegd? Is bij de roman van een historische figuur het getuigenis der waai-heid iets anders, dan wat de geïnspi reerde schrijver in oprechtheid weei-geeft? Feiten zijn op 2ichzelf maar betrekkelijke mededelingen van innerlijke gebeurtenis sen en ze zijn in zekere zin gestorven met de dood van de historische figuur. Een beschrijving van wat de „romantische** auteur in zijn vei'beelding van de innerlijke gebeurtenissen heeft gezien is belangrijker dan een zogenaamde nauwkeurige bericht geving. Hiermee is de waarde van de kennis der werkelijkheid niet in twijfel getrokken: ik neem alleen aan dat er meer werkelijkheid is dan alleen de fei telijke. Er bestaat een boek van Claire von Glümer: Erinnerungen an Wilhelmine Schroder-Devrient. Het is geen roman, maar bevat mededelingen over het veel bewogen leven van deze kunstenares. Een zangeres, die bijna negentig jaar dood is, is voor ons geen werkelijkheid. Haar kunst bestaat niet meer; maar de levensgeschie denis geeft aanleiding genoeg om er een leven uit op te bouwen. Deze zangeres werd in haar jeugd bewonderd door Beet hoven en op latere leeftijd werd zij toe gejuicht door Richard Wagner. Zij was het, die als jong meisje de Fidelio zong en speelde, toen Beethoven zelf zijn opera wilde dirigex'en. Bekend is de trieste ge beurtenis: bij de laatste repetitie liep alles verkeerd, omdat de doofheid van de com ponist hem vei-hinderde in het juiste con tact. Beethoven zeide dat hij zag dat zij de ware Fidelio was en beloofde een nieuw werk voor haar te schiijven. Later zong zij in Wagner's werken: Rienzi, Der flie gende Hollander en Tannhaüser. In zijn boek Uber Schauspieler und Sanger prees haar als model voor zijn zingende tijd genoten. Zij was als dochter van een zanger en een toneelspeelster in 1804 te Hamburg geboren en schijnt reeds als kind bijzon der veel fantasie gehad te hebben. Zij reisde met haar ouders o.a. naar Praag en Weenen, niet alleen om te kijken, maar ook om te dansen. Toen zij vijftien jaar was trad zij als Aricia in Schiller's Phadra op in het Burgtheater in Weenen. Inmid dels ontwikkelde zich haar zangstem en 1821 zong zij de Agathe in Weber's Frei- schütz. Toen zij haar succes als Fidelio verwiei'f was zij zeventien jaar. Twee jaar later trouwde zij met de acteur Devrient; in 1828 werd dit huwelijk weer ontbon den. Haar tweede man, Von Döring, was een lichtzinnig heei-schap, dat zij nochtans twintig jaar trouw bleef. In 1850 trad zij te Parijs in het huwelijk met een Russisch aristocraat, Von Bock. Hij wilde haar een rustig leven bezorgen op zijn landgoed in Lijfland. Maar zij had geen rust en wilde weer spelen en zingen. Zij had zich echter ook met de opstand in 1849 bemoeid en toen zij in 1851 in Dresden wilde optreden werd haar het verblijf in Saksen ontzegd, zij werd in hechtenis genomen. Toen zij weer vrij was wilde Rusland haar ook niet meer hebben. Later heeft zij in Berlijn nieuwe roem verworven als liederenzangei-es. Na een langdurig ziekbed stierf zij in 1860 te Koburg. Haar leven werd ook beschi'even door Alfred von Wolzogen, die o.a. mede delingen doet over haar successen in Frankrijk en Engeland. Ik weet dat ieder leven waard is be schreven te worden; dat één levensdag van een schijnbaar onbeduidend mens diepte-waarde heeft voor de romanschrij ver. Het is mogelijk dat er in de samen hang van de feiten uit het hier vermelde leven aanleiding tot meerdere romans schuilt; het is mogelijk dat de romancier niet meer nodig heeft, dan wat ik er hier van vertelde; de roman zou waarde heb ben, als het een zelfstandig organisch kunstwerk werd. Het leven van Wilhel mine Schröder-Devrient zou niet de oor zaak van, maar de aanleiding tot het kunstwerk zijn. En wie dan het boek ge lezen zou hebben zou altijd nog kunnen zeggen, dat hij van die zangeres wel iets meer zou willen weten. Maar zou dit dan belangstelling of nieuwsgierigheid zijn? HENDRIK ANDRIESSEN. Jeep-bioscoop op de Grote Markt Maandagmiddag van drie tot vijf uur zullen vijf filmjeeps, bestemd voor de tro pen, door Haarlem rijden. Om drie uur wordt op de Grote Markt begonnen en twee uur later komen de jeeps daar weer bijeen. Dan zal een film vertoond worden. Enige firma's hebben de aanschaffing van film jeeps mogelijk gemaakt. De wagens zijn zo ingericht, dat tot in de verste delen van Indonesië films vertoond kunnen worden. De jeeps zullen een belangrijk aandeel heb ben in de ontspanning van de militairen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1948 | | pagina 5