c 3 akkertje Uit de schatten van het Frans Halsmuseum Litteraire Kanttekenin| eo eD VB*voor het levc" De 9 Muzen Monument van Haarlemse beeldhouwster wordt 4 Mei in Dokkum onthuld Bloembollenexport en reclame De schoonheid zaterdag 30 APRIL 1949 CLARE LENNART: „Rouska" („Mixed Pickles-Serie", Nederlandsche Uitgevers Mij, Leiden) ,.,N DER leeuw is er j hart vol dankbaarheid en vergeet SINDS AAIiT .en proza geschre- slechte weg aap. haar voeten of zo mild bespie- O" weemoed Meedeelt vaLennart. Als een Ver- 5« dat van Clare kostbaar- scholen t?veLHjli'heden van het aards be- i"enkt„ Sevolle hand zijn ge- ■taan Cerk te midden van de m Kweekt, ligt dit vrerx misschien wel im- djn verlorc° ÏÏofteloze woestijn, waartoe ïï«nte,maar'n°os je VOor cynisme en boosaardige P tuur dreigt te ver- !jgativisme on»de hemel zij dank - SemC'^ S „iet met het gefor- boudt ™n ke' 1e angst aan de ont- voorbijziet, maar met een V0Ü v wft 0p de ver> kinderlijk ervan. 5*1® Kinderlijk-zuiver, rffe» SSukt houdt ze "5? het leven voor haar een voor- jilist omd"' J kunst is dan de Kunst, namat en sdim alstkunst. Zij b haar werk zo schrij-£t ajs ze voelt schrijf, als a zim haar romans, haar „óJnit. Daarom "g verstande- m*1 Scom^èjcen „probleem". Uk overavogen wmp ^ersrouwelijk gesprCk een w™1» een oJ andere onbe- ®asr r dtóde stilte van het luisteren ,.,-dc lezer, die o haar tovertum, Sent, Voor bloesemi in iedere waarin o® ta wonder voltrekt, open. lichtval een kl™ re_ m rfiSiS blijmoedigheid en dier- ""VSineringen meegegeven, dat zij er M«hESfvan het heilloos pessimBmz ins'agen van-.- kan afwe. ^''levensavontuur" is niet minder In da" van Anna Blaman; maar nog niet alle denkbare ggjlZRRlD Se'duivë£ "uit de ziele-hel op e» sSSs duizend doden moest ster- S van alle stervelingen moest .n het leven niets dan een bezoe- óragen en ne dJngen maakt ze WJS vreugden, steelse en speelse Naoverkgen op de geluksbedre.gmg van «enskunst is haarspeL Clare lennart fan spreken met de stilte. „Kom gate'Wees welkom! Ik houd van 1 rt kan'je verlangen we! begrijpen, r'endragen we dat verlangen in ons naar «IS, naar wat buiten de grenzen ï,w eigen wezen ligt, naar het onmo- Sii" En dan begint haar spel: ze voert tórtweegesprek mei Rouska, de amber- Sige kater, haar Ingewijde in het tover- 52 der fantasieën, deze wereld „ach- L de schutting", waarin alleen Rouska s Lne hebben en degenen die nog bereid Ste geloven, dat de waterplas die de hit spiegelt even diep is als het hemels- ttmrhoog is. Rouska's poesenwijsheid h'het ook, die haar de weg doet vinden het pleintje van de duizend wonde ren" waar de intieme huisjes heengevlucht ain' om te ontkomen aan de moloch van Je tijd, Zes kinderknikkers, die in hun doorzichtig hart het mysterie verbergen vjii een kleine prinses in het glazen kas tal zijn al genoeg voor een verdroomd, rcid, aandachtig bezig-zijn. En is er een fel, waar de bloesems weelderiger en hun «ffl verlokkender zijn dan de kleine itastuin, waarin ze binnen kan gaan op fV&nk van een bloemennaam, een Kim, die in een groengeschilderde bak tj haar stadsplat je bloeit? „Petunia dat is voor mij een dorp in de hitte van een «rmiddag. Een dromend dorp een vit landhuis met neergelaten, groene ja- lousieën, een fluwelig grasgazon, een ca veranda met rieten stoelen. En teder e zacht dit alles doordringend de geur na petunia's. Werkelijk, het geluk is een is "groot artist. Het herhaalt zich nim- sa"Voor Clare Lennart is het steeds Eeuw, steeds jong; want ze heeft de gave ssjtogen of de kunst geleerd? wereld te blijven aanzien met altijd argeloze kinderogen, waarvan alles nsan we duizendmaal achteloos voor- :;p?en getooid is met prille glans alsof te. vandaag was geschapen. Op de grens na werkelijkheid en sprookje, „een soort melaats op aarde, waar men uit zijn muchappelijk omhulsel stapt", weet ze 1st kostbaarste wat de mens is meegege- ia, onaantastbaar te houden: de liefde rcor het zo oneindig vele, dat er goed is a schoon en bekoorlijk op deze aarde. Uit deze liefde komt haar wijze speels- tód en haar speelse wijsheid voort. Men bn een eenzaamheid, waaraan een zekere melancholie niet vreemd is, minder gratie vol, minder troostrijk en levensaanvaar dend bezweren dan in een verbeeldings vol met Rouska's, bloemen, wolkenluch- K verlaten huizen en stilte een diepe, fijke, zingende stilte! De zelfde stilte, ™rin een kleine Clare Lennart met haar Iwee negerpopjes speelde want het Geschenk van de jongstleden Boekenweek e een geschenk van haér: uit de twaalf ■Ondingen koos de jury der „Commissie R» de Propaganda van het Nederlandse deze „Twee Negerpopjes", een kin- •■.cerinnering van zo zuivere en eigen -'•a dat er voor de lezer, die eens een ^le bladzijde druks van Clare Lennart 'de ogen had, geen twijfel kón zijn ~i net auteurschap. - •:it verhaal van Trezia en Elly en de :'K negerpopi es, dat me na aan het hart ttnaat er zo gaaf, zo onverdorven een ■■Had in openbloeit in dit boekje geschreven over Trezia's i* "^e ^°°Pt voort over een weg vol gaten en kijkt naar de schone *-i .enten aan weerszij en voor ze er is ze gestruikeld en gevallen r~;0ueen,z°rüoze diepte en is bedroefd s-.C,, ?ar de herinnering aan de p|L 7erg.ezichten doet haar weer moed babbelt omhoog. Ze ziet het zon. Ze gaat weer verder met een weer de Levens moed uit levenswijsheid. Of: mogelijk om gekeerd? Het doet weinig ter zake: zó is het goed! „Ach", schreef de oude magiër Hermann Hesse eens, „alle wijsheid is zo eenvoudig, zo lang geleden al, zo nauwkeurig en on betwistbaar, uitgesproken en geformu leerd! Waarom hebben we er maar bij tijden deel aan, op onze goede dagen, waai-om niet steeds?" Met Hermann Hesse weet Clare Lennart er stellig het antwoord op. En omdat ze dat weet is haar werk zo nobel en haar stem die van een roepende. In de woestijn? C. J. E. DINAUX. De Haarlemse danseres Lissi Mav en de pianist Henk van Eeuwijk gaan een kleine tournée maken met het programma van dansen en muziek in oude stijl, dat zij in Februari reeds uitvoerden in de Renaissance- zaal van het Frans Halsmuseum. Op 13 Mei treden zij op in Pulchri-studio te 's Graven- hage, op 17 Mei in de Stadsgehoorzaal te Leiden en op 19 Mei in het Minervapaviljoen te Amsterdam. Films over de scheepvaart. In samen werking met de Koninklijke Marine heeft Polygoon—Profilti twee filmpjes gemaakt, die betrekking hebben op onze zeevaart. Een der filmpjes, dat de titel „Veilig varen" draagt, behandelt al hetgeen in ons land wordt gedaan om de scheepvaart te bevei ligen. Vooral aan het loodswezen is veel aandacht besteed. Het tweede geeft een beeld van het leven aan boord van de „Karei Doorman". De Haarlemse beeldhouwster Nel Bake- ma is gereed gekomen met een groot mo nument ter ere van en ter nagedachenis aan de gevallenen in het verzet dat op 4 Mei te Dokkum (Friesland) zal worden onthuld. Het monument bestaat uit een natuur stenen voetstuk van 1.60 m hoogte, waar op twee bronzen figuren van 1.85 hoogte zijn geplaatst. Om de bovenrand van het voetstuk zijn bas-reliefs aangebracht, die fragmenten weergeven uit de geschiede nis van Dokkum in de oorlogsjaren. Daar onder, op de vier zijden van het voetstuk, leest men respectievelijk dc woorden „Dy' mei ^riennen siedzje, sille sjongend sichtsje" („Die met tranen zaaien, zullen zingend maaien"); de namen van twintig slachtoffers, die op 22 Januari 1945 te Dokkum werden vermoord; de namen van de verzetsslachtoffers en in een getal uit gedrukt het totaal der bewoners van Dok kum, dat door oorlogsgeweld liet leven verloor. De twee bronzen figuren, waarvan de foto een indruk geeft, stellen illegale wer kers voor, gedacht als staande nog midden in de strijd. De hoog opgerichte hoofdfiguur is een symbool van vastberadenheid, het met taaie volharding doorzetten van een neem een i^XCK"C()IICERT DER H. O. V. SimdL3'o «PPvan de Meester Serie ll:ter, ',an P¥ei. dat gewijd zal zijn aan Glfer F'anck- zal de pianist Jn solistische medewerking «5l,Weer onder leiding van ij -j vangt aan met de Sym- ***1vi Na de pauze zal Cor :,.ons syrophoniques ten (?ai"J»dpf!'o!fama tenslotte een uitvoe- upfLtf-.van 4 ^"^Pdonische Het monument dat Nel Bakema vervaar digde voor Dokkum en dat gegoten werd door de Bronsgieterij Binder te Overveen. eens genomen besluit. De houding drukt fiere kracht en spanning uit; de ogen zien over de puinhopen heen naar de lichtgloed der overwinning. Met de linkerarm steunt hij de physiek en geestelijk verslappende medestrijder, uitgedrukt door het tweede beeld. Het gebaar van de rechterarm wil zeggen: houdt moed, blijft doorzetten. De vuist is niet bedoeld als een bedreiging aan de vijand, doch drukt mede kracht uit; de beeldhouwster heeft hiermee ook uit drukking willen geven aan de Nederlandse wapenspreuk „Je Maintiendrai". Amerikanen geven Belgische diamanten aan West-Duitse staat De Amerikaanse bezettingsautoriteiten weigerden aan de Belgen restitutie te ver lenen voor de diamanten die in de oorlog door de Duitsers uit België geroofd zijn, meldt United Press. In een officieel communiqué van het orgaan van de diamantindustrie werd me degedeeld dat naar schatting de Duitsers gedurende de bezetting van België onge veer vijftigduizend karaats geslopen dia manten en een millioen karaats ruwe dia manten gestolen hebben. Het communiqué gaat voort: „Tijdens hun glorieuze opmars in Duitsland vonden de Amerikanen ongeveer tweehonderd dui zend karaats ruwe diamanten. Sedert 1946 zijn de experts bezig met de Amerikanen te onderhandelen. Er konden zelfs bewijzen overgelegd worden dat de diamanten aan België toebehoorden. Al onze bewijzen ten spijt Rebben de Amerikaanse bezettings autoriteiten niet aan ons verzoek voldaan. Ook blijven de Amerikanen weigeren dat er een neutrale commissie benoemd zal worden om de diamanten te onderzoeken. In plaats daarvan hebben de Amerikaan se bezettingsautoriteiten medegedeeld dat zij besloten hebben om de hele voorraad diamanten die zij gevonden hebben ter be schikking te stellen van de op te richten West-Duitse staat. Een dergelijk gebaar betekent bijna de genadeslag voor de Bel gische diamantindustrie. Het is niet alleen een aantijging van alle rechtvaardigheid, maar het is ook volledig in tegenspraak met de Amerikaanse politiek van hulpver lening en ondersteuning met het oog op het economische herstel van de landen van West-Europa". VERKEERSVEILIGHEID BIJ BOLLEN- PRACHT. Naar de mening van de KNAC heeft ge durende de laatste weken het wegverkeer zijn best gedaan door het behoorlijk opvol gen van de verkeersvoorschriften, de drukke tochten naar de bollenvelden en de bloeiende bongerds ordelijk en veilig te doen verlopen. Speciaal wil de KNAC het rijdende ver keer op het hart drukken, "'^eds uiterst rechts te stoppen of beter geheel of gedeel telijk op de berm, teneinde de-rijbaan zo veel mogelijk vrij te houden voor het rij dende verkeer. Inschikkelijkheid is ook ten zeerste nodig bij het links afslaan. De „linksaffer", ook de bestuurder van een motorijtuig, moet al het verkeer uit de tegenovergestelde richting, dus ook de fiet ser, voor laten gaan. De „linksaffer" voert een ongewone manoeuvre uit en moet zich aan het overige verkeer ondergeschikt ma ken. Tenslote zou het wenselijk zijn, dat automobilisten zoveel mogelijk rechts van de weg rijden. Zij dienen van „asplakkers" dat zijn rijders, die te veel bij het mid den van de weg rijden „bermklevers" te worden. Het werk van de commissie voor onpersoonlijke reclame werpt vruchten af Het totaalbedrag van de bloembollen export overschreed vorige week de 75 millioen gulden. Voor een niet onbe langrijk deel is deze groei onder on gunstige omstandigheden te danken aan de intensieve reclame, die voor ons nationale product, de bloembol, in het buitenland en vooral in Amerika wordt gemaakt. De Nederlandse bloembollenexport bereikte op 16 April een bedrag van 75.080.641, met een totaalgewicht van 31.054.498 kg. De omzet rijst gestadig. Werd er in 1946 voor rond 56 millioen geëxporteerd, in 1947 bereikte men dc 71 millioen. En thans heeft men de 75 millioen overschreden! Het merkwaardige is, dat deze vooruit gang geenszins een weerspiegeling vormt van gunstige omstandigheden, waaronder de bloembollenexport plaats vindt. Het tegen deel is het geval. Nog zeer onlangs had de Zweedse export een tegenvaller te boeken, doordat de Zweedse regering het contin gent van 11 millioen op 9 millioen Zw. Kro nen terugbracht. Een vermeerdering van het Noorse contingent, die ook door Noorse belanghebbenden werd gewenst, bleef uit, doordat om verschillende redenen het han delsverdrag zonder meer werd-verlengd en daardoor het contingent op het oude peil (2 millioen N. Kronen) werd gehandhaafd. In Engeland wist men uitbreiding van het contingent te verkrijgen, maar in Amerika krimpt de verkoop aan de z.g. broeiers steeds meer in. Het heeft er echter alle schijn van, dat deze tegenslag wordt geëlimineerd door een toenemende „droge" verkoop (dry sale) via warenhuizen en dergelijke aan de particu lieren. Behalve aan de activiteit der Hol landse zakenmensen, dankt men dit aan de stelselmatige en juist-gerichte reclame, die door het Bloembollenvak voor dit product in het buitenland wordt gemaakt. Het is de Commissie voor Onpersoonlijke Reclame, ingesteld door het Centraal Bloembollencomité, die deze reclame ver zorgt. Dit Centraal Bloembollencomité, in het Vak algemeen als CBC bekend, finan ciert voor een deel ook het wetenschappe lijk onderzoek. En het is een Haarlemmer, Walter Roozen, die als reclame-chef op treedt, en met z'n initiatief een baan breekt voor de Nederlandse bloembollen. Natuurlijk is een groot deel dezer reclame i gericht op Amerika, waar men nog geen contingentering kent, waar welvaart heerst en waar nog allerlei mogelijkheden liggen. Margaret Herbst, buitengewoon gezante Als „buitengewoon gezante van Bollen land in de V.S.", zoals ze eens werd gequa- lificeerd, fungeert Margaret Herbst, die al vroeg haar loopbaan in het bloembollenvak begon. Het reclame-tijdschrift Ariadne" vertelde over haar werkzaamheid voor de verhoging van het debiet der Nederlandse bloembollen onlangs enkele aardige bijzon derheden. Margaret Herbst trad in dienst van het grote bloembollenbedrijf John Scheepers Inc., onder leiding van Sir John Scheepers, een bedrijf welks Hollandse oorsprong zich reeds in de naam verraadt. Na de dood van Sir John kwam zij, wier taak was het ver zorgen van publicaties over Nederlandse bloembollen, in contact met het Advertising Committee of thé Holland Bulb Exporters Association te Haarlem. Na een intermezzo tijdens de oorlogsjaren, toen de export stil stond en zij werkte op het Netherlands In formation Bureau in New York, kreeg zij de leiding van het New Yorkse kantoor der „Associated Bulbgrowers of Holland". Haar succes laat zich in dollars omreke nen. De omzet die in 1945 3 millioen dollar bedroeg, rees tot 9 millioen dollar in 1948. Op allerlei manieren legt zij contacten. Zij beweegt de redacties der grote bladen, op hun omslagpagina's kleurenfoto's van Hol landse bolbloemen op te nemen. Bollen als filmsterren In het scenario van de film „Het verbor gen leven van Walter Mitty", waarin Dan ny Kaye en Virginia Mayo als sterren op treden, komt een regeltje voor: „Deze tul pen zijn gekweekt uit bollen afkomstig uit Over Muziek Holland". En aan dat éne regeltje klampte Margaret zich vast. In bioscopen en schouwburgen, in étalages en advertenties trof men het embleem van de ABGII, en de aankondiging: Het verborgen leven van Walter Mitty, waarin ook schitteren Prach tige Hollandse bolbloemen evenals de film komieken Danny Kaye en Virginia Mayo. Zo viert Margaret Herbst (en met haar de Hollandse bolbloemj triomfen tot in Hol lywood toe! Op vele wijzen wordt voor de bloem bollen reclame gemaakt, ook in andere lan den. In Johannesburg bloeiden in de par ken de tulpen, door de Hollandse vakmen sen cadeau gedaan. Ja, tot achter het IJzeren Gordijn drongen ze door, en voor het Praagse Stadhuis prijken tulpen in volle kleurenpracht. Aan dit geschenk aan de stad Praag is een aardige anecdote verbonden. Toen enkele bestuursleden van de Bond van Bloembollenhandelaren naar Praag reisden, vroegen ze in het vliegtuig aan de Tsjechische stewardess, of ze de Hollandse tulpen voor het Raadhuis reeds had zien bloeien. Het meisje had er nog nooit op gelet en wist er niets van. Toen men met de bus naar de stad reed en het Raadhuis passeerde, wezen de Hollanders vol trots op de bloemen, die inderdaad juist praal den in volle pracht. Het stadsbestuur had binnen een grote cirkel van zuiver witte tulpen een vijfpuntige ster doen aanleggen, die opgevuld was met gloeiend-scharlaken Cardinals. Het Tsjechische meisje keek een ogen blik naar de bloemenweelde en naar het symbool, daardoor gevoi-md. Toen wendde ze zich tot de Hollanders en barstte uit „De bloemen vind ik prachtigmaar ik haat de kleur!" Is de Kunst der Primitieven, die wij op deze plaats vertegenwoordigd zagen door de Meester van Alkmaar en de Zuid-Ne derlandse anonymus uit de school van Gerard David, ondenkbaar zonder de be vruchtende invloed der Kerk, de cosmopo- litische kunst der Romanisten is geheel in de ban van de toonaangevende meesters der Italiaanse Renaissance. Jan van Scorel, geboortig uit Schoorl, kan gelden als de eerste Romanist in de Noordelijke Nederlanden, die vooral in zijn gewijde voorstellingen de karakteristieke kenmerken vertoont van de richting, waar van hij zulk een belangrijk vertegenwoor diger is. De bij uitstek cosmopolitische in slag in zijn werk is verklaarbaar als men weet dat hij tussen 1519 en 1524 van Utrecht uit, over Spiers, Straatsburg, Bazel, Neurenberg en Stiermarken, naar Venetië trok; vandaar naar Jeruzalem reisde en via de Lagunenstad naar Rome, waar hij door Paus Adriaan VI werd aangesteld tot beheerder der verzamelingen van het Bel vedère, welk „conservatorschap" hij door de dood van de Hollandse paus slechts één jaar waarnam. Zoals bij alle kunstenaars die naar het Beloofde Land der Beeldende Kunsten trokken, vinden we ook bij Jan van Scorel de reacties in het werk op de overvloed van indrukken, opgedaan bij de bestudering der klassieke sculpturen en verdient het aandacht Jan van Scorel (14951562): De doop van Christus in de Jordaan. Paneel 121 bij 156,5 cm. Geschilderd omstreeks 15281529. dat de Doop van kennelijk ontleend ook aan Michelangelo, bouwkunst, alsmede van de productie der Christus als zodanig niet meer primair is die als pur-sang beeldhouwer, de figuren zozeer bewonderde meesters, deels nog als bij de primitieven, waar de inspiratie zijner schilderijen en fresco's steeds pias- werkzaam, deels reeds opgenomen in het direkt werd geput uit de Heilsgeschiedenis tisch gaf en in koel licht deed baden. "er Onsterfelijken. zelf: de pieuze vertolking van het wijdings- e zijn tweede verblijf te Haar- vol gebeuren was doél, terwijl het thans Het landschap herinnert aan de Campag- lem (1527'29) schilderde Jan van Scorel, veeleer een dankbaar gegrepen aanleiding na Romana en vertoont in tegenstelling in opdracht van de Commandeur van de biedt tot druk vertoon van athletische t°t de natuur-vertolkingen van de 15e- Orde der St. Jansheren het hier gerepro- naaktfiguren in velerlei standen en houdin- eeuwers met haar onderscheidene kleuren- duceerde schilderij waarover Karei van gen, welke bovendien nog teruggrijpen op zónes een meer .bindende, atmosferische ----- toon. Zo is dit schone paneel niets minder Mander in diens Schilderboeck aldus rept: een verloren gegaan karton van Michelan- .,een Ioannes Doopsel, dat een seer gelo met een profaan tafereel. Hierdoor dan een belofte, doch deze zou eerst onge- schoon stuck is waer in dat comen eenige heeft de mystieke inslag der primitieven veer een eeuw later worden ingelost nadat seer aerdige Vrouwkens met seer gracelyke plaats gemaakt voor een meer werelds sen- **et zich onafhankelijk strijdende Holland Raphaelsche tronikens opsiende nae het timent. Moge dit „verlies" betekenen, bevrijd zou zijn van de uitheemse cultuur- ïder dalen van den Heyligen Geest„winst" is ongetwijfeld het vrije bewegen invloeden, die aanvankelijk de mogelijk- Daar dit kort bestek dwingt tot het geven van de mens in een ruimte die wijdere keid voor een universeler wereldaanschou- van essentialia, zij gewezen op slechts en- perspectieven biedt. Belangrijke winst is wing hadden geopend, kele karakteristieke elementen.- Allereerst eveneens de koele belichting der figuren, H. P. BAARD. In het Palais de New York" te Parijs is deze week de jaarlijkse „Salon der Onaf- hankelijken" geopend. In de afdeling plas tieken is onder meer deze uitzonderlijke creatie van Tajiki te zien, die volgens de catalogus „Een musicus" voorstelt. Montgomery vermaant: „West-Europese landen moeten paraat zijn" Veldmaarschalk burggraaf Montgomery, voorzitter van de commissie der opperbe velhebbers van de landen der West-Euro pese Alliantie, heeft in Londen ver klaard dat het opstellen van plannen voor de militaire verdediging van West-Europa op fundamentele beginselen zal dienen te berusten. „Willen de West-Europese strijd krachten der Alliantie in staat zijn op ge slaagde wijze tegenstand te bieden aan een aanval". Sprekend tijdens een te Londen gehou den banket, verklaarde Montgomery dat één van deze fundamentele beginselen be staat uit het opstellen van een plan voor een snelle en doeltreffende mobilisatie; een ander principe is het opbouwen van een organisatie, die in tijd van nood er zorg voor zal dragen, dat een tevoren opgesteld plan voor het organiseren van de burger lijke verdediging onverwijld in werking wordt gesteld. Montgomery verklaarde verder dat ir een tijdperk, waarin snelheid de allesbe heersende factor is geworden, een land te allen tijde in staat van paraatheid dient te verkeren om het oorlogsgevaar te kunnen keren, „op dezelfde wijze als een brand weerbrigade immer gereed moet zijn om een grote brand te kunnen blussen". Hij voegde hieraan toe: „Men moet nimmer uit het oog verliezen, dat de wetenschap een aanvaller het vermogen heeft geschonken cm, zonder waarschuwing, hard en snel toe te slaan. Werkelijke paraatheid is thans, als nimmer tevoren, van vitaal belang" Verdmaarschalk Montgomery besloot met de woorden: „Indien landen tot samenwer king voor een gemeenschappelijk doel be sluiten, komt het mij voor dat werkelijke samenwerking onmogelijk is tenzij elk land bereid is een gering gedeelte van zijn sou- vereiniteit prijs te geven". Dinsdag begint.in Londen de tien-landenconferentie Denemarken en Noorwegen zijn de eer ste twee staten, die officieel de uitnodiging tot bijwoning van de tien-landenconferen tie van ministers van Buitenlandse Zaken hebben aanvaard. Deze conferentie, die aanstaande Dinsdag te Londen zal beginnen, zal de instelling van een Europese Raad bespreken. Frankrijk, Italië, België, Neder land, Luxemburg, Noorwegen, Zweden, De nemarken, Ierland en Engeland zullen er aan deelnemen. „TABINTA" MET EMIGRANTEN NAAR CANADA Vrijdag vertrok de „Tabinta" uit Rotter dam naar Canada met 750 emigranten aan boord. De andere vertrekdata zijn vast gesteld op 23 Mei, 23 Juni en 22 Juli. In totaal zal de „Tabinta" ongeveer 3000 emi granten vervoeren. Op de derde thuisreis zal de „Tabinta" van Quebec naar New York varen, waar 750 Amerikaanse studenten aan boord zul len gaan, die een bezoek aan Europa en ook aan ons land zullen brengen. Op 2 September zal het schip deze studenten weer naar de Verenigde Staten terug brengen. De melodie is zakelijk gesproken een opeenvolging van tonen van ongelijke hoogte en ongelijke duur; de harmonie is een samenklank van twee of meer tonen; het rhythme is de natuurlijke beweging en het metrum is de regelmatige indeling van de beweging. Hier is alles en niets mee gezegd; het lijkt ik ben er mij van bewust op de beschrijving van een gla zen oog, of (om iets milder te zijn): het zou vergeleken kunnen worden met een begin van analyse van een werkelijk men selijk oog; de materie en de functie zijn er mee aengeduid, maar t voor he leven bleef ik stil staan. Dat de bovengenoemde elementen der muziek iets zeggen is te vergelijken met het feit dat de ogen ons iets zeggen, ja alles zeggen, meer zeggen dan onder woorden te brengen is. De mu ziek deelt een licht mede en degene die zich in dit licht verliest is gelukkig te prijzen. Degene die het licht ter iierant- woording roept, miskent een geheim en stelt zichzelf boven een superioriteit in de schepping. Wanneer wij enigszins het recht en de plicht hebben om zoveel mogelijk van het natuurverschijnsel der muziek te bestuderen en te beschrijven, dan kunnen dit recht en deze plicht alleen de materie gelden, nooit de ziel. Wie het toch doet wordt slechts schijnbaar verrijkt, hij brandt zijn vingers of als u wilt zijn vleugels. De wil tot doorgronden van geheimen is tragisch. Wie de tragiek voelt heeft nog enig contact, wie de tragiek niet voelt be seft de macht en de kracht van het licht niet. Wanneer wij zeggent wij beoefenen de muziek, dan moet dit betekenen: Wij hanteren de materie der muziek en ver wachten daarbij van het licht de warmte. Wij kunnen het licht om bij deze aan duiding te blijven wel aanroepen, maar niet commanderen en ook niet zelf produ ceren, al schijnt het zo wel eens te wezen. Ik ken een piano-stuk van Albeniz, dat „Evocation" genaamd is. Het heeft mij al tijd geboeid, onder andere door de sug gestie van de titel. Dit zou op zichzelf al niet zuiver zijn, maar ik geniet van deze muziek meer dan alleen door deze be ïnvloeding. Ik kan niet uit de melodie, de harmonie, het rhythme en het metrum be wijzen dat het een aanroeping is en ik ben er wel zeker van, dat ook de componist nooit in staat was te zeggen: omdat ik zo en zo geschreven heb, heb ik een Evocatie gecomponeerd. De gedachte of de in val om de titel „Evocation" aan te wen den heeft echter iets zeer liefelijks en be wonderenswaardig. Het is edel, bij een muzikale inval te denken aan de aanroe ping en van uit deze bereidheid te compo neren, en des te respectabeler is het in deze situatie, alle verstandelijke zorg te hebben voor de compositie van de gestalte van het stuk. Dit is de werkelijke, in alle tijden geldende romantiek van de componist. Ik mag dit noemen „de romantiek der wer kelijkheid", want de componist is in zijn element en nergens anders. Ik geloof niet dat er ooit iemand ter wereld zal zijn, die in staat is het ontstaan en het wezen der schoonheid in de muziek volkomen te bepalen. Ik denk dat dit niet mogelijk is en ik hoop dat het nooit mo gelijk zal worden, want in welk een toe stand van moordende hoogmoed en ziels- verdorring zouden wij geraken. Maar de goden en de muzen zullen het nooit dulden, zo min als ooit de zon zich zou laten af- en aandraaien door de hand van een elec- tricien. Wanneer een mens doordrongen is van muzikaliteit leeft in hem even sterk de intuïtie dat de muziek geen poëzie be hoeft, omdat zij zelf poëzie is. Het mede leven met een compositie zal zich liever niet in bepalingen uiten dan aan de muziek een overdrachtelijke betekenis te geven. Het is mogelijk dat de muziek iemand in spireert tot een gedicht, maar in het gun stigste geval zal dit een uiting van dank baarheid zijn en niet een beschrijvende bepaling van de inhoud der muziek. Onstoffelijk als zij is blijft de schoonheid der muziek een weerloos object voor de genen,-die haar averechts liefhebben. Zij zijn het die haar willen spiegelen aan per soonlijke aesthetische illusies. Ik bedoel niet dat er geen voorkeur of afkeer mag bestaan, ik bedoel dat op zichzelf in prin cipe, de schoonheid der muziek muzikaal is en niet iets anders; en dat alle bedoelin gen, alle teksten, alle tijds-eigenaardighe- den, alle systemen en bestemmingen eerder belemmering dan hulp tot haar benadering zijn. Wie zich vrij voelt in deze zaak moet toch altijd nog erkennen, hoezeer de be wustheid van zijn denken een eigenwijs gordijn is, dat soms haast niet op zij te schuiven is. Maar de muzikale schoonheid is dikwijls zo sterk, dat alle beletselen als sneeuw voor de zon verdwijnen. HENDRIK ANDRIESSEN. Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON. OLIEBRANDERS (Adv.) Russische assistent-secretaris bij de UNO vervangen Het hoofd van de Russische delegatie bij de UNO. Andrei Gromyko, heeft gister avond het aftreden van Sobolef, de Russi sche assistent-secretaris-generaal bij de UNO, aan Trygve Lie medegedeeld. In kringen die met Sobolef in nauw con tact staan werd onlangs te kennen gegeven, dat hij een belangrijke rol had gespeeld bij de intensieve besprekingen over buiten landse politiek die in het Kremlin werden gevoerd. Sobolef zou er bij de Russische regering krachtig op aangedrongen hebben een po- litek van samenwerking met de rest van de wereld door middel van de UNO te aanvaarden. Constantin Zinstjenko, de eerste raads man van de Russische delegatie bij de UNO is tot opvolger van Sobolef benoemd. ARBEIDERS VAN BIERBROUWERIJ WORDEN WERKLOOS. Het Eerste Kamerlid mr. G. van Walsum (Arbeid) heeft aan de minister van Sociale Zaken gevraagd of het de minister bekend is, dat de N.V. Amstelbierbrouwerij en de Heinekens' Bierbrouwerij N.V., die tezamen de meerderheid v^n de aandelen bezitten in de N.V. Van Vollenhoven's Bierbrouwerij besloten hebben het bedrijf van laatstge noemde naamloze vennootschap stop te zet ten, waardoor ongeveer 220 arbeiders hun werkgelegenheid verliezen. Heeft de directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau zijn medewerking verleend tot het ontslag van deze arbeiders en, zo ja, op grond van welke motieven? vraagt de heer Van Walsum.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1949 | | pagina 5