torn*/* akkertjes- Uit de schatten van het Frans Halsmuseum Jjfterair© NEON-FABRiCATIE Fotografen uit 28 landen exposeren op de Focus Salon 1949 Een kleurig feest voor het oog in een rijke historische omgeving 17 September 1949 flote ,,CVAN de WERFHORST: „De Eenzame" (Deel V der „Muider- serie"; N.V. Em. Querido's Uitgeversmij, A'dam), werk dateert uit de Kring-5 vS0,SHAKING MET Aar van jj 'jj. «O®0 jjj) ®et wel heb, onder de 8 debuteerde met de bun- Wat mij daarvan na zo- tóhteef IS de toon van een fris s" levenslust en geloof m een ^'Soekomst me toen herinner- --«*1van Scheltema en diens on Marie Vos - de Seotcrtijd loefde onder de jon- J tr AJC.: een onstuimig stre- .v'eren van de in techniek 31 ..i„i-ira.irlp ctad pri zich ^'f5rdii en Marie '■i^en ivrisch volksdichter. Maar ..-lus vs"e Zt deze ionge dichter iets Vstb S, laf dan vriendelijke ,J§£. poëzie" en idealistische >1?j£ek«e hanE mySt'ek 1iUn die zich «ltte m een '"""vStheid aan zijn gcboorte- 'ci,£ Óverijselse voor de tradi- 'i' lenoude volksgebruiken en r l h innig verbonden-voelen herontdekte bron van S4 kracht „Midwinterblazen" en tt**£ bevestigden later die in- Jansen sprak dichterlijk DK® .-.j nrsdcr dp inn- satei prdi :ii 1 èn vervlakkende stad en zich "S en aan de geest der platteland- ri,f .,m waarin gemeenschapszin natuur wortelende folklore ^Seïiet Jansen is gaan zwijgen, nlaats deed een merkwaardige ""«SSSfe „dichterlijk" - Zijn nnre proza met de roman „De Vecht", waarvan de auteur 'if_ de Werfhorst noemde. Dit Jtmet de gangbare streekroman - j. Vries' .Bartje" niet over een •^oren mag worden - werd een 7 en dat liet zich wel horen: het was flat aan een jong en sterk .Set zoals dit ontwaakt was in de ."i idealistisch-sociahstische arbei deed, litteraire vorm gaf. Madame Jatzkowa dat ik nog 'Sai ijn knapste werkstuk beschouw -t hoe Van de Werfhorst gewoekerd :t de bijzondere kwaliteiten van zijn Kaaraan hij in de zojuist verschenen M De Eenzame" trouw is gebleven: Ivrisch afgestemde verhaaltrant een .S ontvankelijkheid voor natuur- oWbiizondere hoedanigheid voor een i zó scherp-zintuigelijk waar dat hij haast voorbestemd leek voor "naturalistische stijl), heimwee naar Lid, waarin de menselijke oerdrift "c.o-dis tot een heldere mensenstaat of, .\ezè»d waarin lichaam en geest in -mur-toestand van hogere orde een tisch verbond hebben aangegaan, -^erne Rousseau? Misschien in de Werfhorst is een onafhankelijke x Zich buiten het „litteraire leven" bi heeft hij zijn werk van alle „mo- j^en" zinvolle en zinloze vrij den tot profijt en schade ervan. Deze doet zich niet anders voor dan hij -ver eerlijk, bijna argeloos schrijft hij rdüiten dat is zijn deugd. Maar zijn zelf ben isolement bedreigt hem ook met fjvaren van een natuurtalent, dat zijn steeds in toom weet te houden een (overigens allerminst onsympa- stiil hanteert, die haast „uit de v genoemd zou moeten worden, was i.'-iet dat hij zo wonderwel paste bij it en tijd der handeling: deze „Ben s', deze Maarten Grubbe, strijdt met tevenstragiek op het Overijselse land- r. ,De Stenen Kamer", in de tweede ïi'. van een stervende eeuw de negen- SK'«. Grubbe zo doopte de schrijver zijn büdpersoon, wiens voorvader Jens Peter 1 Van de Werfhorst zijn voor in: voor de Scandinavische letterkunde rjn verbloemen, hij zou zijn „Eenzame" •.de naam hebben gegeven van Jacob- _'i eerste roman „Marie Grubbe" en de wvader Jens Peter evenmin vernoemd 3Ê«fl naar deze Deense auteur, die mij Tonder na aan het hart ligt dan hem. :,Kins ook zonder deze aanwijzing is de —fstschap tussen de schrijver van ïans" (Jacobsen's eerste novelle, 1872) -i:els Lyhne" (1880) en Van de Werf- r.'s .Eenzame" onmiskenbaar. Xe: dat al wil niet gezegd zijn, dat Van Werfhorst een navolger van Jacobsen na Daarvoor is zijn stijl te persoonlijk, uitwerking van het gegeven te oor- trlelijk, in deugden engebreken. >-:rde deugd van zijn oprechtheid heeft de Werfhorst mij overtuigd van de ".rermljdelijke breuk tussen Maarten van 'i Stenen Kamer" en Marie-Louise van amtinalust". Beiden kennen het geluk - «n zuivere, edele levensstaat. Maar Marie-Louise deze verwezenlijkt fitin het ouderlijk landgoed dat haar be- W als een klein Arcadië, een lusthof hnnenweelde en aardse welgeborgen- ted, die zij niet kan prijsgeven zonder Mizelf te verliezen, voelt Maarten zich wven naar een „verre einder", waar- ttr een jeugddroom een wereld van pte schoonheid vermoedde. Na enkele van harmonisch huwelijksleven, •aui beider hoogste geluk schijnt 5^® va^en> komt de tijd dat Maarten geweld moet aandoen om zijn „drang -~oe verte" te verenen met zijn liefde. landerig, loom ^^tlüstelozegevoeUJeem'nAKKERTJF monler en fris te worden en- -. lêneen grjep te voorkomen.)/ beloon direct voor Haarlem <li/WERDAG SEPTEMBEK -óiiiii.,hurK: „Naehtrepetitie" (Co- a., or Openluchttheater: Jiu-jitsu j - flTi..Gekroonde slaven", J.- io uur. Luxor: „Zaken 18 i- 2, 4.15, 7 en vlvi j 14 i„ 2.15, 8 uur. fWilur ivaS wakers", 14 j„ 2.30, 7 f«l%(LSg f4,5' 7 9.15 uur). VivL rav.lala w j- 2.20, 7 en «O* 38 - 4'3°. 7 en 9.15 uur). URTÏjjgWhrtWtik* wals", 14 i8'»t™4tAG 18 SEPTEMBER. r'3' uufrSV achtl'epeUtie" (Co- w.r 'an u i Concertgebouw: f'- Sl*ÏÏ™,tc "«vids. Willy Ver- uur. Bioscopen: Begeerte jaagt hem op andere wegen. Een mystieke dromer verliest de vrijheid boven gezin en erfgoed. Een notariële acte, die de schrijver bij een boedelscheiding in handen kwam en waarbij een welgesteld man afstand doet van al zijn bezittingen in ruil van twee zwerversattributen: een jachthond en een wandelstok, inspireerde Van de Werfhorst tot het schrijven van deze roman. Veel heeft mij in dit oprechte boek ge boeid: levendige karaktertekening, sugges tieve natuurbeschrijving, een warm-men- selijke schrijftrant. Deze kwaliteiten zijn verdienstelijk genoeg om de lezer te ver zoenen met een herhaaldelijk storende, ge zochte beeldspraak („De zon lag warm in de weg" „Dan ontstak Gods hand het daglicht"), poëtische" stijlornamenten als „een wijle", „het zwerk", ingelaste frag menten die te bijkomstig zijn om de compo sitie niet te schaden (o.a. de reis naar „Glückstadt") en vertederde woordher halingen die te zoet zijn omte ver tederen. Maar zoals ik zei: Van de Werfhorst schrijft met een kinderlijke ziuverheid, een argeloosheid, die ontwapent. Daarom ver geeft men hem gaarne en veel. Een defini tief oordeel zal pas uitgesproken kunnen worden, nadat het tweede deel van deze roman („De Wereld") is verschenen. Mij dunkt dat dan wel zal blijken, dat de schrijver nog iets meer wilde geven dan een roman van de tragiek en het geluk van één mensenleven: het sterven van een uit gebloeide eeuw. C. J. D1NAUX De industrie i;n onze stad is eindelijk uit gebreid met een Neon-fabriek, waardoor in een lang gevoelde behoefte wordt voor zien. De Neon-fabriek „REEPIG" is gevestigd Burgwal 94, tel. 20105, te Haarlem en ver vaardigt alle Neon-gevel- dak- en eta lagereclame. Reparaties voor Haarlem en omstreken hebben steeds voorrang. Ter nagedachtenis van de gevallenen onder het spoorwegpersoneel zal~Prins Bomhard vandaag voor het hoofdgebouw der Nederlandse Spoorwegen te Utrecht een monument onthullen. Het drie meter hoge gedenkteken, dat door de beeldhouwer W. J. Valk uit Eelderwoldc werd vervaardigd, beeldt de gemeenschappelijke verzetsstrijd als een op hetzelfde doel gericht streven van verschillende mensengroepen uit. Dit wordt gesymboliseerd door vier figuren, welke het verzet, de moederzorg, de eendracht en de inkeer in beeld brengen. Volken dansten in Venetië (Van onze correspondent in Italië) Venetië is dit seizoen vol feestelijkheid en zoveel heeft de stad, buiten haar eigen oude schoonheid te bieden, dat de vreem deling zijn vertrek al maar uitstelt en uitstelt. De hotels zijn stampvol. In de stad beweegt men zich door de smalle slopj es, die hier hoofdstraten zijn, met veel moeite schuifelend voort. Een grote attractie vormde het internationaal congres der folkloristen, dat 2000 dansers en volkszan gers uit alle delen der wereld naar de lagunen bracht. Nadat groep voor groep had gedanst op allerlei pleintjes van de stad, werd de laatste twee avonden een folkloristisch feest georganiseerd, dat wij wel nooit vergeten zullen. Twintig groe pen op de eerste avond, twintig andere op de tweede, dansten op een grote estrade op het plein van Sint Marcus. Twee voor stellingen, die elk ruim vier uur duurden en niemand vermoeiden. In een feeërieke omgeving zagen wij een feest van gratie en levensvreugde. In hun fraaie gewaden dansten en zongen hier de meest ver maarde folkloristische groepen van de we reld op een plein als een enorme theater zaal onder een diepblauwe hemel, terwijl de maan toekeek van boven de Oosterse koepels der St. Marcuskerk. Zo verschillend de drachten zijn, zo veel variatie is er in de volksdansen. Wat ons sterk trof was de eenheid, die dracht en dans steeds bleken te vormen. Bij de bonte kledij der Alpenvolken, Zwitsers, Tirolers, Beieren, past geen elegante qua drille, maar het vrolijke, ongedwongen schuhplatten, dat ook heel wel harmo nieert met de zonderlinge kreten, het jodeln, het hanegekraai, waarmee deze door en door boerse mensen hun licht voetigheid begeleiden. Maar hoezeer zouden die rauwe kreten, die onstuimige bewegingen misstaan bij de statige gewaden der Zuid-Italianen, gewaden uit brokaat met rijke borduur sels in gouddraad, plechtig als de dracht van Byzantijnse vorstinnen. Bij die over- rijke kleding, fel van ongebroken kleuren, doch nooit bont, passen de langzame, melancholische, klagende liederen en het wiegelend beheerst bewegen. De Noord- Italianen, vrolijker, feller in hun kleuren, doch steeds kinderen van een overoude steedse beschaving, hebben hun gracieuze, verfijnde danspassen, hun „rondo's" en „gavotta's", die eeuwen lang de hoofse dansen zijn geweest van geheel Europfe. Schotten en Ieren brengen ons in contact met de andere, kennelijk verfijnde volks kunst. Hun klederdrachten, gedempt van «naspel, '•fiurK<ïï.rsleUinsen- S»,1*" SEPTEMBER awiKlyoorsieUil, WO 19 S Middag- en avondvoorstel- Revolutie in de typografie door „fotografisch zetten"? Uit Boston (V.S.) wordt de uitvinding ener machine gemeld, die een gehele om wenteling in het drukkersbedrijf ten ge volge zal kunnen hebben. Deze machine maakt het mogelijk rechtstreeks druklet ters te vormen op een film, zonder van metaal gebruik te maken. Het apparaat bestaat uit een gewoon klavier van een schrijfmachine en een „foto-electrisch pistool", dat op een film elke letter, die op het klavier wordt aangeslagen, afdrukt. Het nieuwe toestel fotografeert 6 letters per seconde of 12 regels van een kranten kolom per minuut. Het kan tot 20 regels per minuut fotograferen, dat is meer dan drie maal de maximumsnelheid van een zetmachine. Met behulp van deze machine kan men vervolgens gegraveerde platen maken, die in vijf minuten voor het drukken gereed zijn. De pianist George van Renesse zal Maandag 26 September een Chopin-avond geven in het Haarlemse Concertgebouw. De sopraan Phine van Vlierden geeft i in de Begijnhofkapel een zangi-ecital op Donderdag 22 September. Zij wordt aan het orgel begeleid door Paul Chr. van Weste ring. Het programma bevat werken o.a. van Purcell, Bach, Mozart, Franck, Wolf en Pijper. kleur, doen denken aan het parkachtig landschap van hun vaderland. Zij zijn in harmonie met de doedelzak en in harmo nie ook met het afgemeten, edele bewe gen hunner danspassen, veerkrachtige huppelsprongetjes, waarbij slechts de voe ten dansen, terwijl het kaarsrecht boven lijf gedanst wordt en de armen als nutte loos neerhangen. Volkomen passend in de sfeer van het Sint Marcusplein, dat een Öosters-Byzan- tijns feestplein is, waren de mimische, uit beeldende dansen der beide Javaanse stu denten, die uit Amsterdam gekomen, In donesië vertegenwoordigden, tezamen met de Balinees Soekengadje, in Nederland reeds bekend, die als een exotische vo gel fladderend afstak tegen de goudstra lende gevel der Marcuskerk en tenslotte, na dramatische, doch wonderlijk beheer ste pogingen om uit de enge kerker der aardse gebondenheid te ontkomen, zich nederstrekte en met een laatste trilling zijner vleugel-handen, uitdoofde. Een dansgroep uit Hengelo besloot met een toegejuichte klompendans het feest. Een feest, dat Venetië zeker niet gauw zal vergeten. Europa's eerste synchro cyclotron gereed gekomen Amsterdam heeft de primeur Europa's eerste synchro-cyclotron is gis teren gereed gekomen en men heeft er bij wijze van proef reeds zilver, koper en phosphor-ijzer i-adïo-actief mee gemaakt. Dit cyclotron is gebouwd door de N.V. Philips en geplaatst in de retortenhal van de voormalige gasfabriek in de Water graafsmeer bij Amsterdam. In dit geweldige apparaat van enkele honderdduizenden kilogrammen wordt aan de allerkleinste deeltjes der materie, de kernen" van de atomen van waterstof, een dergelijke snelheid gegeven, dat zij bij :botsing tegen de atomen van, andere slof fen daarin zulke fundamentele veranderin gen teweegbrengen, dat er een totaal nieu we atoomsoort, dus een nieuwe stof, ont staat. De alchemie, de droom der ouden, is hier mede dan toch bewaarheid geworden, al is het dan op een wijze en mei hulpmiddelen, waarvan de alchemisten geen flauw idee hadden. Het cyclotron is een buitengewoon kost baar instrument. Geen enkel land kan zich dan ook de weelde veroorloven elk zijner universiteiten met een cyclotron uit te rus ten. In Nederland heeft men daarom een stichting in het leven geroepen, het Insti tuut voor Kernphysisch onderzoek, waarin het Rijk, de gemeente Amsterdam en Phi lips deelnemen. Ieder jaar organiseert Focus in het Am sterdamse Arti een internationale foto kunsttentoonstelling en ieder jaar opnieuw doen Invoerrechten en Accijnzen hun uiterste best om deze plannen te torpederen door alle buitenlandse inzendingen voor die expositie zoveel mogelijk moeilijkheden in de weg te leggen. Elders in de wereld mag men dan de fiscale beminnelijkheid hebben om expositiefoto's ongehinderd de grenzen te laten passeren, in Nederland worden zulke hoogst verdachte goederen deugdelijk vastgehouden tot de betrokken „importeur" Lieftincks Cerberussen na ein deloze explicaties overtuigd heeft, dat er geen kwaad achter steekt Ook dit jaar heeft die jaarlijkse ver woede strijd tussen Focus en Fiscus weer in volle hevigheid gewoed en toen de col lectie foto's tenslotte vrijgegeven werd, was er nog maar net tijd om ze haastig te selecteren, te monteren en op te hangen en eigenlijk was men daar ook gisteren, tijdens de gebruikelijke bezichtiging dooi de pers, nog niet helemaal mee klaar. Maar wat er reeds hing, was van verrassend goed gehalte en hoewel er geen sensationele fotografische „voltreffers" te noteren waren, noch werk van uitzonderlijke ori ginaliteit (de traditionele genres en opvat tingen domineren verre boven de weinig talrijke pogingen tot oorspronkelijkheid) staat de expositie als geheel toch op hoger peil als dat van de Focus Salon van het vorige jaar. In technisch opzicht hebben de honder den amateur- en vakfotografen uit 28 lan den die hier exposeren, weinig meer te leren; zowel in elementaire zaken als scherpteverdeling en korrel-vermijding, als in de moeilijkste problemen van stofuit- beelding en „toonscheiding" hebben zij bijna stuk voor stuk de grenzen van het mogelijke bereikt, of zij nu „Lin Yu Pun, China" heten en met een oude reiscamera opereren, of „Mr. Jones New York, Kodak Medalist (met synchronizer)". Denkt u overigens niet te min over vriend Lin Yu Pun, want de collectie landschappen en portretten die hij en zijn landgenoten naar Arti stuurden, is althans naar onze smaak., een der mooiste inzendingen van de ganse expositie en „Misty Morning" (een juweel van een tegenlichtje op een Chinese rivier, waarin het voortreffelijk geplaatste silhouet van een bootje uitstekend de wijking van de achtergrond en de sfeer van de mist suggereert) de mooiste van alle. Dat is zo'n echt traditioneel gegeven, zoals het duizenden malen in allerlei variaties aan alle tentoonstellingswanden ter wereld verschijnt, maar dat steeds weer treft als het simpele motief zo voortreffelijk is be handeld als hier. Typisch is, dat de Chinese landschapsfotografie zo sterk herinnert aan de conventionele houtsnede-techniek van de zonen van het Hemelse Rijk: een „nationale stijl" die zich ook in de foto grafie dus niet verloochent. Jarenlang kon men trouwens uit vrij veel foto's de nationaliteit van hun makers af leiden.: de Russen hadden een voorliefde voor epische arbeidsscènes. de Britten excelleerden in zoetelijke landschappen en statige, gedegen portretkunst, etc., maar op veel naoorlogse exposities en ook op deze Focus salon blijkt dat die nationale fotokenmerken verdwijnen, omdat zich onder invloed van de moderne techniek langzamerhand een soort fotografisch universalisme gaat ontwikkelen. Zelfs de Hongaren, wier foto's men er vroeger „als kind kon uitpikken", ontkomen daar niet aan: zij verzaken zelfs hun geliefkoosde motieven van meisjes en kinderen in natio nale klederdracht (het prachtige blonde plaatje „Annuska" no. 191 en het gi-oepje kinderen in een kerkportaal, „An- dacht" van Ernö Vadas niet te na gespro ken). Helaas missen wij bij de Hongaren ook de „soft focus" foto's de zachte over- stralingseffecten waarmee een Jenö Dulo- vitsj en zijn volgelingen in de dertiger jaren zulk een furore maakten. Ook al een ge volg van de nieuwste zakelijkheid? De Portugezen verrassen met een mooie en grote collectie en hebben ook nog iets van „locale kleur" behouden in goede landschappen cn een zeer expressief vis- sersportrct, „Cabega do peseador" (247). Zeer knap is ook de macrofoto van een kikker; de gelukkige plaatsing van dit „model" tegen het glanzende blad, moet een kapitaal aan geduld gevergd hebben. Zeldzaam mooi is ook „Luz" (255), een simpel stukje natte keiweg in zware drama tische tonen (vakjargon: „low key") met alleen een enkele flonkerende ïichtreflex in het centrum. Het tegendeel van deze techniek, de „high key" (foto's met louter zeer lichte grijsnuances zonder kemscha- duw) is fraai vertegenwoordigd in twee blonde meisjesportretten en een stilleven met eieren en vaatwerk dat een juweeltje van opbouw en tere halfschaduwen is. REPRODUCTIES naar oude foto's LANGE VEER£1ft.T1-15 HAARLEM In de Renaissancezaal van het museum prijkt op de zijwand, tegenover de schouw, een schilderstuk waarvan bij uitzondering de omlijsting belangrijker is dan de voor stelling Men zou zich kunnen afvragen of het dan wel zin heeft voor dit stuk een plaats in te ruimen in deze rubriek, die im mers beoogt de lezers nader te brengen tot de belangrijkste en meest karakteristieke museumschatten. Het is echter juist op grond van haar karakteristiek dat wij menen deze allegorie in deze reeks te moe ten opnemen. We behoeven niet te verhelen dat het niet louter kunstwerken van de allerhoog ste orde waren die de Gouden Eeuw heeft voortgebracht. Om het wezen van ons volk uit zijn Kunst te proeven, is het daarom noodzakelijk, naast de geniale scheppingen van onze grootmeesters, ook in de voort brengselen der mindere goden een aanzien lijk onderdeel der totale kunstproductie te onderkennen. Een museum met alleen meesterwerken zou niet alleen in psycho logisch opzicht te kort schieten, omdat ge mis aan tegenstellingen de vereiste span ning van de beschouwer zou doen verslap pen, maar vooral omdat zulk een museum een onvolledig beeld zou geven van een cultuur. Hendrick Gerritsz. Pot (geboren te Haarlem, omstreeks 1585, overleden te Amsterdam 1657): De Verheerlijking van Prins Willem 1. In 1622 geplaatst in de eetzaal van het Prinsenhof te Haarlem. Doek 136 bij 342*6 cm. tuige onder meer de uitspraak van de stads- historieschrijver Ampzing, die in 1628 het stuk prees als zijnde „seer suyver ende konstig gedaen". Wanneer de museumbezoeker het geduld Welnu, we hebben onze Rembrandt, kunst bovenal deed gedijen in de sfeer der Frans Hals en Vermeer, ieder naar eigen realiteit, komt de Hollander bij de ont aard de realiteit herscheppend tot een vorm plooiïng zijner fantasie gewoonlijk moei- die ver uitging boven de tijd en de plaats zaam vrij van zijn geliefde grond, in tegen- hunner inspiratie. Maar we hebben óók een stelling bijvoorbeeld tot de Italiaan, wiens Hendrick Pot, die zich waagde aan de geest meer gericht is op de uiterlijke kan betrachten deze zware rederijkerskost regie en de uitvoeiing van een historische schoonheid; zijn fantasie vindt daarom als te verorberen, dan vergete hij vooral niet allegorie, een genre dat de Hollander in de van nature de geëigende vorm, wanneer de kostelijke lijst te bewonderen waarin meeste gevallen parten speelt. deze vrij opwiekt in de ruimten der ver- deze werd opgedist. Zij werd in 1622 in Wanneer wij ons de zware opdracht beelding. Onder het penseel van menig opdracht van de Magistraat gesneden door realiseren, dan behoeft het niet te verwon- begaafd kunstenaar, die zich meester wist de beeldsnijder en zilversmid Dominicus deren dat deze tot een aesthetische débacle over de realiteit, brak het tere weefsel, dat Jansz. Begijn, voor de somma van 175, moest voeren. Met inschakeling van een levensvatbaarheid geeft aan tot symbolen Zo spreekt ook dit vorstelijke kader van de respectabele maagden-rij, veel naakte kin- gekristalliseerde abstracties. Zo gaf Pot in bewondering, die de tijdgenoot heeft gehad dertjes, drie olifanten, een zegenwagen en zijn schuttersstuk (ter vergelijking in het voor de wijze waarop Pot zich van zijn op een ongevaarlijke leeuw (Holland!), voort- museum aanwezig!) een verantwoord stuk dracht had gekweten, schrijdend aan de zijde van de Zwijger, realiteit; de allegorie op des prinsen deug- Het moge ons, die dit stuk kwalijk kun- trachtte de schilder de „Christelycke-, den daarentegen ontaardde onder zijn hand nen appreciëren intussen een troost zijn, Overheyts- en Krychsdeuchden, mitsga- tot een rederijkers-optocht, met al de dat Holland alle theorie ten spijt tóch ders des prinses Cieraten" in een allegori- zwaarwichtigheid en burgermans-praal, iets groots heeft verricht op het stuk van sche optocht voor ons oog tastbaar te ma- daarmee gemeenlijk gepaard gaahde. Als de allegorie-schildering: Rembrandts ken. Hachelijk ondernemen in een land zodanig dus een karakteristieke weerspie- geniaal paneel met de Eendracht van het waar het burgerlijk sentiment zich zó sterk geling van de tijdgeest, die ons voorge- Land, geschilderd in 1641 en thans een der doet gelden, dat zelfs de allergrootsten zich slacht rijst-en-brij bergen van dergelijke, juwelen uit de verzamelingen van het onafgebroken tegen dit euvel hebben moe- voor ons onverteerbare rethoriek te ver- Museum Boymans te Rotterdam. ten weren. zwelgen gafzo behaagde ook Pots vor- Rijk begiftigd met eigenschappen, die zijn mentaal in deze allegorie de tijdgenoot, ge- H. P. BAARD Rainy day", proeve van moderne Chinese portretfotografie op de Focus Salon 1949. Natuurlijk valt er nog veel meer schoons te zien dan wij hier konden aanstippen, het is niet eens doenlijk, in deze beperkte ruimte alle uitblinkers te noemen. Maar een uitzondering willen wij nog maken voor het werk van een Nederlandse foto graaf, dat hier „hors concours" en eigenlijk alleen maar als vergelijkingsmaatstaf aan- wez ig is. Het zijn drie vergrotingen van de Amsterdammer J. Hamelberg, die daar mee de nationale foto-reputatie op zeer waardige wijze verdedigt. Zijn stilleven „Koffie met krullen" is alleen al, zowel om de oorspronkelijkheid van het motief, als om de fraaie opbouw en de uitnemende stofuitbeelding, een gang naar Arti waard. Een collectie Amerikaanse kleurendia's,, die Dinsdags- en Vrijdagsavonds geprojec teerd wordt, completeert deze negende Focus Salon. H. C. Bevrijdingsfakkel is onderweg naar Eindhoven Gisteren uit Engeland vertrokken Om half elf gisterochtend was de Engelse torpedoboot „Hornet" uit de haven van Portsmouth vertrokken, nadat de bevrij dingsfakkel, die zij naör het Europese vasteland zou voeren door de Lord-Mayor, John Privett was ontstoken. Een even groot aantal officiële personen, als in En geland de fakkel hadden uitgeleide gedaan, wachtte gistermiddag in het haventje van Ouistreham aan de monding van de Orne aan de Normandische kust op de aankomst van de „Hornet". Vele badgasten waren ook samengestroomd om de aankomst en de overdracht van de bevrijdingsfakkel bij te wonen. De commandant van de torpedoboot, lt. commander A. F. Plugge, reikte op de wal de fakkel over aan de vertegenwoordigers van de Prefect van Calvados, die op zijn beurt de toorts in handen gaf van een ver tegenwoordiger van de burgemeester van Ouistreham. Kort daarop verschenen ook de vertegenwoordigers van de steden Bayeux en Eindhoven. In het grotendeels verwoeste Casino van het Franse haven stadje werden vervolgens enige hartelijke toespraken gehouden door de afgevaardig den van de betrokken steden. Vannacht werd de fakkel bij het oorlogs monument te Bayeux door Franse oud- strij.ders bewaakt, waarna hedenochtend om Kwart voor zeven de eerste wielrenner met de fakkel in de richting België ver trok. Hedenavond worden de renners in Mons (België) verwacht, de fakkel zal dan tot morgenochtend door Belgische oud strijders worden bewaakt. Zondagochtend gaan de renners door naar Brussel waar de bevrijdingsfakkel door hardlopers zal worden overgenomen en naar Eindhoven gebracht. Montgomery komt niet Veldmaarschalk Montgomery heeft medegedeeld dat hij tot zijn leedwezen niet aanwezig zal kunnen zijn bij de herden king van Eindhovens bevrijding. Hij zal zich laten vertegenwoordigen door Colo nel R. A. G. Bingley, DSO, OBE. Noorse vrachtboot door Noord-Koreanen beschoten De 5.614 ton metende Noorse vrachtboot. „Helgoy" is Donderdag door kustbatterijen bij Noord-Korea beschoten. Het schip werd op de brug en aan het roer getroffen. Alle scheepspapieren zijn verloren gegaan, doch ernstige persoonlijke ongevallen hebben zich niet voorgedaan. Na de be schieting verzocht het schip om hulp van de ^Amerikaanse marine. De „Helgoy" was met een lading steen kool op weg van Sachalin naar een Kore aanse haven. De agent van de scheepvaart maatschappij te Yokohama adviseerde de kapitein koers te zetten naar Saseho, een Amerikaanse marinebasis in Japan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1949 | | pagina 5