Het Hek van de Dam. Shakespeare's „Midzomernachtdroom' in een woud vol betovering Henk Badings schreef een oratorium gebaseerd op de Openbaring foens3ag 19 Octolier 1949 "V-zr—v^V-vA wi-jj 3 D,Young_ Vic in ons land Muziek mndagmiddag begon de Engelse toneelgroep „The Young Vic" te Rotterdam een j'r-g tournee door ons land met „Een Midzomernachtdroom" van Shakespeare, ten het einde van deze week vertrekt het gezelschap naar Scandinavië. Op de foto ■iet men van links naar rechts: June Vincent, Anne Ronaldson en Edgar Wreford als Hermia, Helena en Lysander. Zolang er nog toneel wordt gespeeld met «weel gevleugelde fantasie cn jeugdige lichtheid als door de ons welbekende Young Vic, welk gezelschap deze week enkele voorstellingen van Shakespeare's meestge- tefde blijspel „Een Midzomernachtdroom" In enkele steden van ons land geeft, behoeft men de toekomst van de dramatische kunst «et al te somber in te zien. Want het kan haast niet anders of de resultaten van dit «heven naar stijlvernieuwing op basis van een hechte traditie moet inspirerend wer ken op de dichterlijke geesten onder de ichrijvers, op een zoekende generatie van acteurs en op het naar schone verbeelding hunkerende publiek. Laat men vooral niet denken dat deze jonge Engelsen rijker met talent gezegend Jouden zijn dan onze eigen krachten, want jaar is geen sprake van. Enkele roller- bleken zelfs uitermate zwak bezet en in de taferelen met de geliefden in het bos, met name tijdens het zich te ruste begeven, miste men de psychologische diepgang en vooral de enigszins melancholieke onder toon, die zowel in de tekst als in de situa ties liggen opgesloten. Ook het moment van de pauze was niet gelukkig, namelijk tus sen wat men algemeen als derde en vierde bedrijf beschouwt, omdat daardoor de droomstemming nodeloos werd verbroken, doch waarschijnlijk zo gekozen om ver moeidheid bij dc toeschouwers te voor komen. Overigons dienen de door hun uiter lijke verschijningsvormen nog versterkte contrasten van deze beide paren ter navol ging aanbevolen te worden. De twistscène verliep vol heftig vuur, dat zeer aansteke lijk werkte. Ontegenzeggelijk was hier June Vincent (als Hermia) met haar fonkelend temperament en heftig gespannen houding in ieder opzicht de uitblinkster. Wat deze spelers echter op de onze voor hebben is de beschikking over hun eigen taal, Shakespeare behoort nu eenmaal on vervreemdbaar aan de Engelsen, die zijn regels kunnen reproduceren als muziek, waarvan alleen al het rhythme en de klank schoonheid de daarin vervatte emoties laten opstijgen. Hun voordracht was door gaans onberispelijk. Maar het bijzondere van deze voorstel ling onder de glansrijke regie van George Devine schuilt toch in de (geenszins roman tische) betovering die er van het woud uit ging, waar het belangrijkste gedeelte van de sprookjesachtige geschiedenis zich af speelt. Om te beginnen heeft men de ver plichtingen opleggende muziek van Men delssohn, hoe fraai ook op zichzelf, ver vangen door een eenvoudige en de hande ling dienende compositie van Henry Boys, die wordt vertolkt met behulp van twee Ondes Martenot en soms een piano. Voorts maakte men (laten wij hopen voorgoed) een einde aan de zinloze gewoonte om de elfen met gazen vleugeltjes en tulen rokjes te versieren, In plaats daarvan aanschouwt men thans gri'Hge wezens, die als het ware een eenheid vormen met het bovennatuur lijke landschap in het holst van de nacht. Prachtig geslaagd zijn vooral de costuums (door Margaret Harris ontworpen) van Oberon en Titania met hun paradijsvogel achtige kleuren, die zich tot op het gelaat en in de haartooi voortzetten. Deze beide rollen werden trouwens voortreffelijk ver tolkt door Powys Thomas en Jean Wilson, sprekende met min of meer onaardse stem men, waarin toch zulke hypermenselijke gevoelens als haat, liefde en kwelzucht doordrongen. Ook hun gestyleerde plastiek was prijzenswaardig. De stemming werd voltooid door het met zeer eenvoudige hulp middelen opgetrokken décor van Motley, dat met behulp van suggestieve belichting een bijna magisch effect bereikte. De handwerkslieden hielden ongeveer het midden tussen dappere dilettanten en dwaasdoehde clowns. Bijzonder leuk waren hun manipulaties met hun gereedschappen en dagelijkse attributen. Vooral de brood magere kleermaker van Peter Duguid met zijn overtollige bedrijvigheid, die op cri- tieke momenten telkens in slaap sukkelde, leverde kostelijke staaltjes van komische overdrijving. Het dichtst bij het ideaal kwam de door zijn ernst belachelijke Pieter Dissel van de begaafde Pierre Lefevre, hoe wel de groteske Spoel de wever van An thony van Bridge ongetwijfeld meer recht streeks vermaak uitlokte. Er zitten echter in deze laatste rol stellig meer en diepere mogelijkheden. Het is jammer dat er geen gelegenheid bestaat om deze vertoning ook in Haarlem te brengen, doch men kan zich troosten met de gedachte dat deze Midzomernachtdroom volgend jaar zomer zich naar alle waar schijnlijkheid in het Bloemeridaalse Open luchttheater zal afspelen. DAVID KONING. Heringa Wathrich HAARLEM BLIKSEMAFLEIDERS (Adv.) Heerlijke koorzang der Wiener Sangerknaben De belangstelling voor de „Wiener San gerknaben" was als altijd overweldigend. De Haarlemse Concertzaal was gisteravond meer dan vol, men had zelfs een groot aan tal mensen op het podium geplaatst, waar toe de stellages voor oratorium-uitvoerin gen dienst deden. Eerlijk gezegd, om het smakelijk verzorgd programma, dat in jaren niet zo kunstzinnig verantwoord was, ver diende het ensemble deze toeloop volkomen. De kwaliteit der solisten is bij vorige tournées wel eens beter geweest, maar de samenzang der knapen hoorden wij nooit op voornamer peil. Het was in één woord schitterend zoals zij een viertal motetten van Vittoria en Gallus (onder meer het achtstemmige „Haec dies" van deze laatste) ten gehore brachten. Vooral de sopraan vleugel klonk verrukkelijk. „Standchen" van Schubert en „Barcarole" van Brahms gaven mede een goede indruk van de vocale capaciteiten van de jongens en bovenal van de artistieke eigenschappen van de muzi kale leider Peter Lacovich. Ook de rest van het koorprogramma volksliederen, een wals van Strauss en wat het publiek aan toegiften verwachtte en tenslotte kreeg was van voortreffelijk gehalte. Van de beide ingelaste nummers was inzonderheid het terzet der drie knapen uit Mozart?s „Toverfluit" een juweeltje van klank. Wat een verrukkelijk zuiver so- praantje! Aan Mozart's heerlijke muze werd nog een belangrijk offer gebracht door de op voering van diens komische opera „Bastien en Bastienne", geschreven door de geniale componist toen hij zelf nog zo'n jongetie was als nu zijn jeugdige vertolkers. Hij was toen nauwelijks twaalf jaar. Het zang spelletje, dat cigenlyk slechts drie rollen bevat, was uitgebreid met koor en ballet. Hiervoor had men de ouverture handig tot koor omgewerkt, het slot-trio aan het hele ensemble toebedeeld en een ballet-inter mezzo ingelast op het menuet uit de Sym phonic in Es. Het klonk allemaal zo fraai en het dansen van die levende Sèvres-pop- petjes was zo stijlvol, dat ik er vast van overtuigd ben. dat Mozart er zelf geen been in gezien zou hebben, dat men de hand aan zijn werk geslagen heeft, omdat het met zoveel goede smaak gebeurde. En het spel van die jonge acteurs? Och, de heerlijke muziek van het wonderkind Mozart maakte alles goed. Zij is een eeuwig mirakel van jeugdige frisheid, en als er in het spel dan nog extra een tovenaar bijkomt, die de omgeving in de ban van zijn vermogens tracht te brengen met zijn „Diggi, daggi, schuri, muri", dan smelt iedere critiek als sneeuw voor de zon. Op 6 November komen de Sangerknaben nogmaals naar Haarlem voor een populair afscheidsconcert. JOS. DE KLERK. Orgelbespeling Er wordt een orgelbespeling gegeven in de Grote of St, Bavo Kerk te Haarlem op Don derdag 20 October 1049 des namiddags van 15—16 uur door George Robert. Het programma luidt: 1. Noël (en duo, sur les jeux d'anches). L, C. d' Aquin 2. Preludium en Fuga A gr. t„ J. S, Bach 3. Koraal „Wir glauben all' an einen Gott' met 3 variaties. a. Fughetta (manualiter) b. a 2 Clav. e Pedale doppio c. In Organ,o pleno J. S. Bach 4. Pastorale uit de 2e symphonie. Ch. M. Widor 5. Passacaglia, H. Andriessen 6. Fantasia over een Passacaglia-thema van van J. Bijster, Bob van Marken De molen-tentoonstelling in het Huis Van Looy Verzameling is nog uitgebreid In het Huis Van Looy te Haarlem trekt de interessante tentoonstelling van teke ningen en aquarellen uit de Stedelijke Atlas van het Haarlemse Gemeente-archief, betrekking hebbende op molens in Haar lem en omgeving, veel belangstelling. De collectie is thans nog uitgebreid. Zo is in de tuin een vrij groot model opgesteld van de molen „De Slokop" die bij de Mooie Hel (bij Spaarnüam) staat. De tentoonstelling is nog tot en met Zon dag a.s. geopend. Fraai gebouw voor Haarlemse Mormonen De Kerk van Jezus Christus van de Hei ligen der laatste dagen is in Haarlem een mooi gebouw rijker geworden. Het staat aan de Cornelissteeg,waar 'n voormalig café door de president van de Mormonenzen- ding in Nederland, de heer C. Zappey, voor dit doel werd aangekocht. Het proeflokaal waar tijdens de bezetting gedurende korte tijd de leden der Duitse weermacht op hun wapenfeiten klonken is drastisch verbouwd, onder meer is cr aan de straatzijde een geheel nieuwe gevel gekomen, die opvalt door de vijf grote glas- in-lood-vensters. Op de begane grond is een eenvoudige, door TL-buizen verlichte, kapel ingericht en op de eerste verdieping werd een ruime zaal voor gezellige bijeenkomsten en derge lijke gemaakt. Daarmee hebben de 150 aan hangers die deze godsdienstige richting in Haarlem telt, een waardig home gekregen. De vier jonge Amerikanen, die als zendeling door het hoofd van de Kerk in Salt Lake City zijn uitgestuurd, werken met de met selaars en timmerlieden ijverig mee aan de bouwerij. Twee van hen studeren medicij nen, een rechten en de vierde is al hoog en breed getrouwd en vader van drie kinderen, weshalve hij door zij n collega's „opoe' wordt genoemd. Zij werken geheel belan geloos en keren na twee jaar naar hun va derland terug om daar hun studie of hun beroep te hervatten. Op deze wijze zijn er nog 150 zendelingen van de Mormonen in Nederland en zelfs tienduizend over de ge hele wereld. Eerste uitvoering eind November te Rotterdam De afdeling Rotterdam van de Maat schappij tot bevordering der Toonkunst gaf verleden jaar aan dc componist Henk Badings de opdracht tot het schrijven van een groot oratorium, dat een avond zou vullen. Als onderwerp werd gekozen het visioen van Johannes, de „Apocalyps". De componist gebruikte de tekst uit de Staten bijbel. Ter inleiding van de binnenkort van dit werk plaatshebbende uitvoering werd Maandag in oud-Boymans een conferentie gehouden ten einde de aandacht op deze nieuwe schepping van de vruchtbare com ponist te vestigen. Toen wij kennis ge nomen hadden met de lijvige partituur van „Apocalyps" cn de commentaren gehoord hadden van Badings en van Otto Glastra van Loon, die het werk instudeert en zal dirigeren, leek ons de grote belangstelling, die uit de voornaamste muziekcentra van het land voor deze compositie betoond werd. alleszins op zijn plaats. Er kan na tuurlijk geen volledig oordeel worden uit gesproken, zolang men het niet in zün ge heel gehoord heeft, maar de indruk met een groots kunstwerk te doen te hebben was te sterk om er andere dan de grootste verwachtingen over uit te spreken. Badings heeft uit fragmenten van de Openbaring van Johannes een complex ge vormd, bestaande uit zeven onderdelen, die dan weer in twee hoofdstukken uiteen vallen. Aan het slot van de eerste helft van het werk plaatste hij „het openen van het boek der zeven zegelen". Dit vormt het begin van de keten gebeurtenissen, die naar het einde van onze wereld leiden. Hier maakt het tot nog toe statische karakter van het oratorium plaats voor het motorisch dramatisch element, dat verder het tweecle hoofdstuk zal beheersen. Dit behandelt „de rampen op aarde", gevolgd door „het oordeel". Na al die verrichtingen die ten slotte uitgedrukt worden door een heftig bewogen intermezzo van het orkest, ver- eb t geleidelijk deze laaiende dynamiek, om plaats te maken voor een extatisch visioen van het hemelse Jeruzalem. In deze sfeer van verrukking verloopt ook het laatste deel, de epiloog Badings heeft een aanmerkelijk gedeelte van de tekst toevertrouwd aan een spreker. Als zodanig zal de acteur Johan Schmitz optreden. Dit sluit het traditionele oratorio-recita tief uit cn werkt daarmee het directe aan spreken in de hand, wat men onder meer heeft kunnen ervaren in Honegger's „Jeanne d'Ai-e au bücher". De symbolen der vier evangelisten zijn toevertrouwd: aan evenveel solisten, wier vocale taak de grenzen van het mogelijke raakt. Deze partijen zullen bij de première gezongen worden door Corry Bijster, Annie Hermes, Louis van Tulder er. Hermar. Schey Na jarenlange voorstudie en tal van experimenten meent Badings er in geslaagd te zijn een koorstijl gevonden te hebben, die zijn moderne klankcomplexen kan uit drukken zonder het onmogelijke te vergen van het koor. Niettemin heeft hij ergens een dubbelfuga voor koor te pas gebracht, die schijnt te spotten met deze goede be doelingen. want men vraagt zich af, hoe dit. razend moeilijke stuk te realiseren zal zijn. Hoe gunstig het met de bijval van Badings' oratorium ook moge verlopen, deze passage eruit zal berucht blijven. Evenwel verklaarde de heer Glastra van Loon, dat hij er na hardnekkige studie in geslaagd is de fuga er bij zijn mensen ln te krijgen en zelfs dat het stralend effect er van iedereen van de waarde der inspan ning, die ze gekost heeft, overtuigt. Boven dien getuigde de dirigent, dat hij bij het koor niet de minste weerstand ondervon den heeft, maar dat men integendeel het werk graag zingt en er van harte de felle spanningen van ondergaat. Badings heeft in zijn partituur, die ook een uitgebreid orchestraal apparaat vergt, i ruim gebruik gemaakt van klassieke muzi- i kale vormen. Ik noemde reeds de dubbel fuga. Zo zijn er oök een passacaglia, ver schillende canon-vormen, koraal, fantasie, enzovoorts in verwerkt. Deze vormen drin gen zich echter niet op. doch behouden hun dienend karakter in de dynamiek van het geheel. Dat Badings met „Apocalyps" een zeer belangwekkend werk geleverd heeft, is buiten kijf. De uitvoering, die op 24 Novem ber plaats heeft, zal echter uiteindelijk be palen. wat het oratorium in de practijk „doet". Het laatste woord is er nog niet over gezegd. JOS. DE KLERK. Het dierenpark Wassenaar bezit een vier maanden oud tijgertje, Radjah geheten, dat dik bevriend is met de directeur en diens echtgenote. Behalve dat hij cr als kind in huis is", gaat hij geregeld in de auto mee boodschappen doen. Vermoedelijk zal dit niet zo erg lang meer duren, want Radjah gaat nu reeds ontzag inboezemende afmetingen aannemen. IV60LTÖN DEKENS grote maten, vanaf f 4.30 VAN DUIVENBODEN GED. OUDE GRACHT 108-110 WONINGINRICHTING - TEL. 17165 (Adv.> Kf Vr >Uan 'let hoofdkantoor van de LM. tc 's-Gravenhage is in aanwezig- Prins Bernhard en de leden ac raad van bestuur en de rftad van wmmlsssen wan de K.L.M. aan dr. cen borstbeeld van hemzelf aan- beeld, dat vjerd onthuld mevrouw Plesmun, is vervaardigd door Marion Gobius. Agenda voor Haarlem b,0 WOENSDAG 19 OCTOBER uiiein» se kegelbond, Nederlandse Ver- Gêhoni vJ?°,r 3®xuele hervorming, 8 uur. vin SnLu«!L Ta- Nederlandse Vereniging Vennuii n' Rdr. Gem .Concertgebouw, «H»?8 Nederland—USSR, Russische wiekdVönd, 8 uur, Frans Hals: „Hallo met toutd'l- IÉ®' 7 en ^.15 uw. Rem- uur. p»ü »orada"' 14 j., 2. 4.15, 7 en 9.15 18j' o 4.®'-" n het duister van de nach.t". aard""' 10 '„en 9,13 uur, Luxor: .Omstreden «HÜM-'iflll-A' 59uur' Cily! "De hun».1 hall1leetl- 2-15' 'u0- 7 en 9-15 IJUr '«o»°5u£:e g vaa shanS'lai". 23°. Dam onder de grond Als u eergisteren omstreeks vier uur ter hoogte van de Spaarndammerstraat uit een raam van de trein tussen Haar lem en Amsterdam zou hebben gekeken, dan had u ons als een gespierde kat kunnen zien klimmen in het stalen want, dat terzijde van de rails naar Zaandam de wolken staat te krabben. Wij stellen ons echter voor dat u dit niet gedaan hebt, omdat het uitzicht op deze buurt zo hartbedroevend is, dat iedere passa gier met een beklemd sociaal gevoel voor zich uit zit te staren tot het ogen blik waarop de controleur met een vriendelijk „goeden middag" zij'n besef van verantwoordelijkheid in andere banen komt leiden. Daarom zullen wij u maar vertellen wat wij daar uitspookten. Men moet namelijk weten dat wij een tomeloze passie hebben voor alles wat het belang rijkste, het hoogste of het luguberste ter wereld heet. Zodra wij er maar het flauwste vermoeden van bespeuren, dat men ergens druk bezig is iets groots te verrichten, dan rennen wij daar heen zo gezwind als een schokkende autobus ons kan dragen. Dit instinct verklaart onze aanwezigheid op het drassige terrein langs de Hemweg, waar de zwaarste damwahd van Europa zijn voleinding nadert. Er wordt daar namelijk een nieuwe houthaven aangelegd met een bijbehorend veem, waarin men de ge hele handel van onze helft van de aard bol wil opvangen. Dit is een prachtig voorbeeld van indirecte houtbouw aan de toekomst. Een jaar of dertig geleden heeft men een paar meter verder al een balkenhaven uit het omringende weiland geknipt voor de slordige somma van wintig milliocn gulden, doch helaas toen deze unieke vijver klaar was smadelijk vergeten er ooit gebruik van te maken. Dit geschiedde voor onze tijd, zullen we maar zeggen, als pleister op de wonde in een gemeentelijk budget dat gelukkig het onze niet is. De damwand is een heel ding, bijna Iriehonderd meter lang en samengesteld uit betonplanken van elf ton. Deze zijn achttien meter hoog, in hechte trouw aaneengesmeed met holletje aan dolle tje, hetgeen technisch gesproken be tekent met messing en groef. Maar wat ons ten zeerste bevreemdde was voor namelijk dat men die hele santekraam volkomen in de grond heeft gestopt met voorzichtige tikjes van de Belgische Morrison, een heimachine van heb ik jou daar. Dat zouden wij nooit gedaan hebben als die langste damwand in Europa van ons was. Wij zouden des noods gaan verhuizen om er beter mee te kunnen pronken. Wat een speelgoed voor de jongens uit de buurt! Men mag dit houtveem zonder beden ken een kolossaal object noemen. Er komt niet alleen een zeehaven, maar ook een ankerplaats voor binnensche pen, een tweetal spoorlijnen en een nieuwe autoweg. Dit kost alles bjj elkaar op de kop af zeven millioen gulden, waarover wij ons echter geen zorgen behoeven te maken. Een veertiende ge deelte daarvan is alleen al bestemd voor twee kranen met automatische weeg- inrichting. Een kleine druppel uit de ruime spoeling voor zo'n grote kraan vinden wij nuchter. Men is een jaar geleden met de bouw van het karwei begonnen en hoopt me dio December gereed te komen. Dat zou anderhalve maand vroeger zijn dan ver wacht werd. De hoofduitvoerder is dan ook een Haarlemmer, evenals de onder nemer van het baggerwerk. Wij hopen maar dat het hem beter zal vergaan dan een perschef van een filmkantoor, die wij van aangezicht tot aangezicht ken nen en die pas werd ontslagen omdat hij ergens tweeduizend gulden voor had uit gegeven, hoewel hij drieduizend had mo gen besteden. Zuinige pieten kon men daar niet gebruiken Een circus wordt naar verhouding niet sneller opgericht dan de gigantische staalconstructies van de twintig meter hoge loodsen, die straks drieduizend kubieke meter beton te slikken krijgen. Nog een paar weken en dan gieren de loopkatten als hazen over het dak om dikke plakken coromandel (ook wel ge streept ebben genoemd) in deze reus achtige opslagplaats te deponeren. Als onversaagde luchtaccrobaten zijn wij naar boven geklommen langs de rib ben van het met menie bestreken ge raamte. Achthonderd meter verder ligt het IJ te glimmen in de ondergaande zon. Rechts daarvan achter de knusse volkstuintjes verrijst de Spaarndam- merbuurt waar vele generaties van hout werkers hun avonden korten met dui- mendik overdreven heldenverhalen over hun records als niet te vervangen lich- terladers (niet te verwarren met laden- lichters). Links zien wij de oude hout haven achter een soort Chinese muur, die bewaakt wordt door gemeentelijke hellebaardiers, om spaanderdieven te weren. Wij hebben van onze verheven standplaats ook naar u gewuifd, maar u hebt het niet gezien. Hal der Apollo's Wij zijn gisteren even naar de kunst ijsbaan gaan kijken en wanneer gij in Amsterdam zijt en niets beters hebt te doen dan een kopje thee bij een familie lid te gaan drinken, moet gij daar ook eens heen gaan. Vooral wanneer gij niet van kou houdt, want het is er bijzonder fris. Volgens het beproefde systeem van de man die aldoor met zijn hoofd tegen ie muur liep en desgevraagd verklaarde; „Het is zo prettig wanneer je er mee op houdt", valt u dan de heerlijke tem peratuur op, wanneer ge weer buiten komt. Wij troffen het overigens, want voor het eerst dit jaar was de weersgesteld heid zo, dat er geen water op het ijs stond. Het mag dan kunnen vriezen of dooien, maar wanneer het al te warm is, kunnen de ijsmachines het niet bij houden. Nu met dit harde ijs kon ieder een zijn beste schaatsje voorzetten. Er waren een paar erge aardige meisjes met de kortste rokjes aan, die wij ooit zagen, hetgeen ons geen practische dracht leek, en die stoven daar over de baan alsof het geen geld kostte, wat het natuurlijk wèl deed. Af en toe sprongen zij hoog in de lucht, alsof zij ineens héél blij waren. Wij vonden het zo mooi, dat wij echt zin kregen ook gauw een paar schaatsen onder te bin den en eens hard op onze neus te val len. Er waren voorts ijshockeyers een beetje aan het oefenen en zulke non chalante mensen hebben wij nog nim mer gezien. Zij kauwden op gum en trokken een gezicht alsof hun hele wezen werd beheerst door de dynami sche gedachte: „Vriezen we dood, dan vriezen we dood". Tenslotte zagen we ook krukken die heel voorzichtig over het ijs krasten om dan de balustrade te grijpen en daar tegen aan te gaan leu nen met een gezicht alsof zij Kees Broekman uit De Lier waren, die door al de drukte op de baan niet uit de weg kon. Nimmer zagen we iemand stil staand zo doeltreffend een kundige schaatsenrijder nabootsen. Wat wij echter het mooist vonden was de danspauze. Dit woord wordt gebruikt om op beleefde wijze mensen die een rare schaats rijden van de baan te krij gen. Een stuk of vier paren kregen het ijs alleen en mochten walsen. Zij deden dat zo mooi, dat Strauss er door ont roerd zou raken, wanneer hij het zien kon. Die paren zweefden werkelijk en dat is een lelijke manier om de schoon ste wijze van voortbewegen, die wij ooit zagen, te beschrijven. Met lange passen gleden zij voort en sneden met hun flitsende schaatsen de figuren van een bovenaards dans in het ijs. Wij werden er koud van. Het spijt ons Een lezer die het goed met ons meent en ons zelfs een even gelukkig als zor geloos leventje in de schoenen wringt, maakt van de gelegenheid tot dit com pliment gebruik om ons figuurlijk op de tenen te trappen. Want er heeft nooit een „Zilveren Reiger" bestaan, schrijft hij, alleen een „Reiger" zonder meer. Deze behoorde tot een serie van twee- assige locaaltreinlocomotiefjes (wat Vrijdagavond geeft het gezelschap\ van dc Young Vic, dal deze zomer in Bloemendaal te gast was, in de Stadsschouwburg een voorstelling van Shakespeare's blijspel „Een Mid zomernachtdroom" onder regie van George Devine, met June Vincent als een verrukkelijke Hermia en Antho ny van Bridge als een clowneske Spoel de wever. In het Internationaal Cultureel Cen trum gaan up 22 October zijn vele vrienden hulde brengen aan de vijf tigjaar geworden schrijver Siegfried E. van Praag, waarbij dc als Antho- nie Donker bekende professor dr. N. A. Donkersloot een feestrede houdt. Op het volksconcert van Zaterdag avond speelt hetConcertgebouw orkest onder leiding van Basil Came- In de hoofdstad uit ron onder meer de tweede sympho nie van Sibelius en het pianoconcert in f kleine terts van Chopin, met Theo van der Pas als solist. Wij vestigen er met nadruk de aan dacht op dat de tentoonstelling „Vit de Schatkamers der Middeleeuwen" in het Rijksmuseum nog slechts tot het einde van deze maand geopend blijft. In Fodor aan de Keizersgracht exposeren leden van dc Nederlandse Kring van Beeldhouwers een keuze uit hun werk. Er is ook een inzen ding van professor Esser, de tegen woordige directeur van de Rijksaca demie in Amsterdam. Wanneer ge echter meer van kunst, met geweld houdt en het snelste spel ter wereld wilt zien, dan moet je morgenavond naar de Apollohal gaan voor de ijshockéy-wedstrijd lusse» de hoofdstedelijke IJsvogels cn H.H.IJ.C. uit Den Haag.j een heerlijk woord om in het Duits te vertalen!) met een koddig uiterlijk en allerlei beestennamen. Verder deelt hij ons mede dat de bouwmeester van het Centraal Slation een historische blunder heeft begaan door te vergeten een postkantoor in zijn bestek op te nemen, zodat er aan het einde van het eerste perron een houten loods geplaatst moest worden. De ge achte briefschrijver vindt dat wij dit op humoristische wijze aan de kaak hadden moeten stellen. Hij heeft echter verzuimd daarbij op te geven aan welke kaak, zodat wij tot ons leedwezen aan zijn gewaardeerd verzoek geen gevolg kunnen geven. Wel moeten wij onze verontschuldi ging aanbieden voor het misplaatsen van onze gelukwens, die door toedoen van de zetter aan het stadion was ge richt. BOEDA. Plaats voor meer patiënten in Provinciale ziekenhuizen Nu de door het Rode Kruis Sanatorium ontruimde rechtervleugel van het nieuwe gedeelte van het Provinciale Ziekenhuis nabij Santpoort weer voor de verpleging van mnnenpatiënten in gebruik zal kunnen wor den genomen, mag verwacht worden dat in de loop van 1950 een vrij normale patiënten bezetting zal worden bereikt, aldus delen Gedeputeerde Staten aan de Provinciale Sta ten mee. Het gemiddeld aantal patiënten wordt geraamd op 1450 en het maximum aantal plaatsen bedraagt 1517. De verpleging van een groter aantal patiënten brongt uiteraard een vermeerdering van het aantal personeelsleden cn met name van verple- genden met zich. Daar bij de berekening van dc salarissen tevens zoveel mogelijk reke ning is gehouden met de salarisherziening van het provinciaal personeel, beloopt het totaal der geraamde salarissen en lonen f 1.412.636 tegen f 1.272.117 voor het jaar 1949. Tegenover de hogere uitgaven staan echter meer ontvangsten aan vcrpleeggelden De lasten worden geraamd op f2.405.834. de ba ten op f 1.894.067 en de bijdrage van de pro vincie op f 511.767. Verwacht wordt, dat in het Provinciale Ziekenhuis Duinenbosch tc Akkum ook het nieuwe paviljoen in 1950 in gebruik moet worden genomen. Het aantal patiënten is daarom te ramen op 940. Het totaal aan salarissen en lonen is geraamd op f 867.968 teeen f 765.549 voor 1949. De totale lasten be dragen f 1.499.332. de baten f 1.172.287 en de biidraec van de provincie f 327.045. Het ziekenhuis in Medemblik is reeds ge ruime tijd volledig bezet. Het totaal aantal plaatsen bedraagt 363. Het totaal der lasten wordt op f575.382 geraamd, der baten op f 420.098 en der provinciale bijdrage op f 155.284. Faillissementen De rechtbank te Haarlem heeft Dinsdag in staat van faillissement verklaard: W. Kerkhoven, scheepsbouwer, wonende te Aalsmeer, Jachthaven „Het Blauwe Anker", t.o. Leimuiderdijk 122. Rechter commissaris mr. C. G. Bijleveld; curator mr. J. E. Goudsmit, advocaat en procu reur te Badhoevedorp. J. A Bos, winkelier, wonende te Krom menie, Zuiderhoofdsfraat 3. Rechter-Com- missaris mr. C. C-. Bijleveld; curator mr. H. M. C. Dekhuïjzen. advocaat en procu reur te Zaandam. D. Vergunst. schilder, wonende te Bever wijk. Peperstraat 35. Rechter-Commissaris mr. C. G. Bijleveld; curator mr. J O. Baron, advocaat en procureur te Beverwijk. R. J. F. van Schijndel, handelaar en ver huurder van vaartuigen, wonende te Koog aan de Zaan, Anemoonstraat 1. Rechter commissaris C. G. Bijleveld; curator mr. H. M. C Dekhuijzen, advocaat en procu reur te Zaandam. Bij beschikking van de rechtbank is de op 1! Mei 1948 aan Klaas van de Stadt, zaakdriivende onder de naam Handelson derneming „Mastaca", wonende te Zaan dam, Westzijde 16a, verleende surséance van betaling ingetrokken, terwijl voor noemde Klaas van de Stadt gelijktijdig in staat van faillissement is verklaard, met benoeming van mr. C. G. Bijleveld tot rechter-commissaris en van mr. J. W. Rutgers, advocaat en procureur te Haarlem,, tot curator. Wegens gebrek aan actief werd opge heven het faillissement van Jan de Koning, cineast en fotograaf, wonende te Haarlem, Bos en Hovenstraat 7. Wegens het verbindend worden der enige uitdelingslüsten zijn geëindigd de faillisse menten van: F. Tillemans, bakker, vroeger wonende te Haarlem. Theemsplein 34, thans verblijvende op Bonaire en van de nalatenschap van wijlen Johannes Pau- lus Koopman, in leven operette-direc teur, laatst gewoond hebbende te Haarlem, Wilhelminastraat 50.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1949 | | pagina 5