Het Hek vao de Daoi- Restaurant moet meer zijn dan onpersoonlijke eetgelegenheid" 12 April 1950 iTof'1 Voor de goede kellner bestaan geen lastige klanten te hall binnenkomt^ staat er een beleefd-buigende man van middel- ü°°r. ,i te wachten. Hij is in een onberispelijke rok gesioken, zijn schoenen s en zijn haar is strak en glad achterover gekamd. Hij taxeert hef aantal mensen in uw gezelschap en geleidt u dan zonder aarze- op a te.1 spit ,e!fei["die hem het best voor u geschikt lijkt. Hij spreekt een paar vrien- in arnt.p liinpn hnc on mn1 men nmnof tr> ofo« art to ^TKiegds an zijn haar is strak en glad achterover gekamd. Hij taxeert „PU (I'S „nntnl mensen in um ap.ZP.lsr.ha.rt pn rtplpirlt. n rlnn vnnrtpr nnrro- s:>sifdefan informeert in grote lijnen hoe en wat men wenst te eten en te drinken P^hdan bescheiden terug. Klaar voor de volgende gast, want hij heeft u nu elaieii aan de kellner. Misschien zal hij gedurende de maaltijd nog even lit-rovcrpt fljjeS naar wens is" en zeer zeker zal hij bij eventuele moeilijkheden e<r 'nma'ar veTder is zijn contact met u afgelopen. (tüfK. kt de gast tenminste", zegt „Rjel de ober-kellner van de ï*5 f," ,ds"' in Den Haag, „maar in ft hii in mijn voortdurende be- 4 Steeds let ik op, of er niets mis P5,n met een enkel woord tussen- gkunnen komen. Want het is mijn Afregel dat ik geen „lastige klan- mag ze de kans niet geven, om **1 'het moeilijkste van ons be- verklaart hij verder, „zoveel men igte hebben, dat je altijd van te ontzien, wat er zal gebeuren, welke CVnensen deze gast zal hebben, waar 'bijzondere afkeer van heeft en waar rJchien moeilijkheden over zal ma- fcnl het is de kleine, persoonlijke *2 door de gast het meest op prijs Lteld die een restaurant opheft "het genre van de koud-onpersoon- ®Lwenheid. Dat is het sterke punt ff Franse collegae". izelf komt hij dan op zijn eigen terecht: een loopbaan, tot de nok Set ontmoetingen met mensen, dui ten duizenden verschillende mensen, b mogelijke landen en van alle stan- aloopbaan, die begon in 1914 in jL Steden" op het Haagse Buiten ge plaats waar nu de Cineac staat. Inwoordige ober-kellner Van Riel in sneden rok begon daar als veertien- pjccolo in een fraai pakje met vele - knopen. En nu kan hij nog enthou- sorden, als hij denkt aan het jubi- «nervan de Haagse Tramweg Maat- - dat in „De Twee Steden" werd $n èn waarvoor de patissier een tt£he kam van suikerwerk had ge il, die tijdens het diner over de lange *W en weer reed. een goede herinnering, veel beter a Ie denken dan aan de normale big. die hij toen maakte: van negen ochtends tot twee uur 's nachts, met i uurtje vrij tussen de middag, tena wedce hij in vrij snelle opeen- ifijiRoyaP*, „De Vieux Doelen" en lindes", alle drie ook in Den Haag. .Riel is een volbloed Hagenaar, die ook sdiegoede inwoner van de residentie gii over zijn „famiejje" en over „ex- gja", En Hagenaar bleef hij ook in jhik. waar hij een maand na de wa- gand, in December 1918, naar toe isnpend met een klein koffertje en js?:el kleiner kennis van de 'Franse Sezeer hij ook gegrepen werd door' paarde Franss charme, hij bleef Hol den Hagenaar. (IJMwerkte hij in Frankrijk; in Nice tónde liet winterseizoen in Vittel, üjichy en Marseille. Kortom, in al te hólels in mondaine plaatsen, waar ;pper ten" van Europa in een na-oor- a roes leefden. In de roes, waarin in Isa zeer bejaarde Comtesse de Cha- ï-andbaar jacht voor Nice liet meren ■teamen met haar hondje haar in de 23 kamers van een vleugel 'k: hotel Majestic, waar Van Riel Jacques had toen als dagtaak het E:;e van fle gravin te serveren; zulks a zilveren blad met bijpassend ser een fraaie vingerkom. Maar hij keer- pdig tot de menselijke clientèle terug. !i die Franse tijd", vertelt Van Riel, i ik het meest geleerd van die „per use noot", waar ik al over sprak. In ririjk is dat heel belangrijk. Niet in rij, waar ik verscheidene belangrijke i- heb bezocht, zoals het ontzaglijk tsaar koude en onpersoonlijke „Wal- a" hotel in New York. 1925 af ben ik nu in de „House of És". Ik kwam hier als kellner en ik :h:d moeten werken voor de functie, >hu heb, 's Ochtends kom ik hier om jgiveer elf uur en dan blijf ik tot na de zo omstreeks drie uur. Om een uur of zes ben ik weer terug en dan blijf ik tot twaalf of één uur. Het is een vrij lange werkdag, maar voor wie van zijn vak houdt, is dat niet erg. En ik blijk al zoveel van mijn liefde voor dit vak te hebben getoond, dat ook mijn oudste zoon het heeft gekozen. Mijn dochter studeert aan het Haagse conservatorium". „Ja, nog één ding zou ik u willen noemen, dat zeer belangrijk is in ons vak. Dat is de serviliteit en daarmee bedoel ik geen on derdanigheid, maar wel plooibaarheid. Een goede kellner doet alles voor de gast, maar met behoud van zijn zelfrespect". Dat is het oordeel van een man, die 36 jaar lang de rok, het uniform van zijn waardigheid, heeft gedragen, die tiendui zenden flessen wijn en champagne heeft ontkurkt, talloze vissen heeft gefileerd en honderdduizenden malen discreet heeft ge bogen voor honderdduizenden verschillen de mensen. Maar die zijn zelfrespect zorg vuldig en volkomen terecht heeft behouden. E. P. ADVERTENTIE BEVRIJDT U van. rheumatiek, spifc, ischias, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt daarvoor regelmatig Togal, het middel bij uitnemendheid, dat baat waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist f 0.83, f 2.08, f 7.94. „The Young Vic" komt ook in 1951 naar ons land „De koopman van Venetië" in Februari te Haarlem Het Engelse toneelgezelschap „The Young Vic" wordt zo langzamerhand een trouwe bezoeker van ons land. Deze zomer zal, zoals wij reeds eerder hebben meegedeeld, in het Bloemendaalse Openluchttheater het blijspel „A Midsummernigthsdream" (Een Midzomernachtdroom) van Shake speare worden vertoond. Naar wij thans vernemen komt het gezelschap begin 1951 terug voor een serie opvoeringen van „The Merchant of Venice" (De Koopman van Venetië) eveneens van Shakespeare. Medio Februari zal men dit stuk, waar mede eens Louis Bouwmeester triomfen oogstte, in de Haarlemse Schouwburg kunnen zien. ADVERTENTIE REPARATIE MATRASSEN 5 morgens gehaald, 's avonds gebracht H. DE GFAAFF GROTE HOUTSTRAAT 103 HAARLEM TELEFOON 11485 SMAAKVOLLE KAMERS krijgt U door een mooi behang! BARKER'S BEHANG Gen. Cronjéstr. 135, Haarlem-N., Tel. 11657 Vakkundige behangers beschikbaar. (Adv.) Werk van Jacques Jansen in „Het Luifeltje" De tentoonstelling van werk van Jacques Janssen in „Het Luifeltje" te Haarlem, werd Zaterdagmiddag geopend door George Rober, die de mogelijkheid van het niet- begrijpen van deze kunst besprak. Hij wees op de kwaliteiten van deze tekenaar, die van een prachtige vlakbeheersing blijk geeft. Jacques Janssen bezit een tekentrant waarbij het gevoel op de voorgrond staat. Die zittende jonge vrouw (no. 32), ge schetst met de moderne „ball-point", levert voldoende bewijs dat Jacques Janssen een geoefend tekenaar is: er ligt 'n natuurlijke élegance in deze figuur. Evenzeer geslaagd achten we dat Modigliani-achtige vrouwen figuurtje met een fijne, gebloemde tulen japon (no. 49). Janssen vermag een diepe droefenis in de expressie van zijn zeer los aangeduide gezichten te leggen. Men denkt soms even aan Paul Klee. doch au fond is Jacques Janssen minder neurasthenisch, maar ook minder gezocht en minder gevariëerd. Er zijn tekeningen die te subjectief lijken, dat wil zeggen, die nog niet voldoende zijn gerealiseerd. Dan overschat de kunstenaar zichzelf öf de naieveteit der kunstliefheb bers. Hiermede houdt waarschijnlijk ver band dat Janssen geen naam of onderschrift aan zijn tekeningen toevoegt. We willen gaarne erkennen dat een onjuiste benaming een kunstwerk méér schaadt dan het ont breken van een benaming. Wat heeft een betiteling als „Mondschein-sonate" of „Har ten quartett" geen schade toegebracht aan het zuiver begrijpen van Beethoven's mu ziek. Maar anderzijds kan een goede aan duiding als „Pastorale" of „Eroïca" een ontzaggelijke steun zijn voor het gevoel en de fantasie van de toehoorders. Het gehele oeuvre van Jacques Janssen wekt de indruk dat het in een trance is gemaakt. Het wilskrachtige van een scher pe contour of omtrek 'ontbreekt. Het is de emotie van het wegvallen van remmin gen, die men er in voelt. Toch is er soms iets meer realisme, zoals in de twee stil levens (57 en 58). Voor ons is het gevoel van twijfel bij onze appreciatie juist het bewijs dat het karakter van Janssens werk ons interesseert. De tentoonstelling blijft geopend tot 1 Mei. H. SCHMIDT DEGENER. Clandestiene emigrant Toen het s.s. „Aagtekerk" in Rotterdam binnenliep, werd het schip opgewacht door enkele rechercheurs, die met belangstel ling uitkeken naar een der opvax-enden, de 17-jarige Hagenaar G. S. Dit jongmens vertrok in het najaar van 1949 als varensgezel met het s.s. „Annen- kerk" naar Australië. Het leven aan boord bleek anders te zijn dan hij zich had voor gesteld, zodat hij begin November in Adelaide deserteerde. Op verzoek van zijn ouders, die hiervan in kennis werden ge steld, ging daarop van de Haagse politie naar Australië een verzoek uit tot opspo ring en terugbrenging van de jonge zee man. Deze was ondertussen bij een tuinder gaan werken. H- werd aangehouden en wegens onwettige emigratie tot een maand gevangenisstraf veroordeeld, die hij door bracht in een jongensstrafkamp te Perth. Toen zijn straf om was zette de politie hem als betalend passagier op de „Aagtekerk". Na aankomst van dit schip in Rotterdam hebben de rechercheurs hem bij zijn ouders gebracht. Het 46000-tons dok van Wilton- Feijenoord weer in gebruik Het grootste drijvende dok van het vasteland van Europa, het 46.000 tons dok van van Wilton-Feijenoord in Schiedam, is Dinsdag officieel in gebruik genomen door de opneming van Nederlands grootste schip, de Nieuw Amsterdam. Het dok, dat tijdens de oorlog zeer ernstig beschadigd werd, is thans geheel hersteld. Minister mr. D. G. W. Spitzen heeft namens de Koningin het herstel van dit dok willen belonen door de toekenning van de eremedaille in goud, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, aan de chef dok- meester van Wilton Feijenoord, P. Bui tendijk, en met de uitreiking van dit ere teken, zoals hij zeide, alle mensen willen eren, die tot het herstel hebben bijge dragen. Faillissementen De rechtbank te Haarlem heeft in staat van faillissement verklaard: S. Th. Heemskerk, bloemist, wonende te Aalsmeer, Zwarteweg 21. Rechtex'-commis- saris: mr. C. G. Bijleveld. Curator: mr. A. G. H. H. Roeffen. advocaat en procureur te Aalsmeer. Wegens het verbindend worden der enige uitdelingslijst is geëindigd het faillissement van Jacobus Fonteijn, wonende te Wormer- veer, Zaanweg -81. Bij arrest van het Gerechtshof te' Amster dam is in staat van faillissement verklaard: E. H. Bos, magnetiseur, wonende te Heem stede. Lucas van Leydenlaan 2. Rechter commissaris: mr. J. P. Petersen. Curator: mr. A. J. Fibbe, advocaat exi procureur te Haarlem. De „Nieuw Amsterdam" wordt in het reusachtige dok gevaren. Voetbal ESPERANTISTENCONGRES GRONINGEN IN In Groningen heeft de Esperantisten vereniging „La estonto estas nia" haar landelijk congres gehouden. Zaterdagmid dag werden de Esperantisten officieel ont- vangén door het gemeentebestuur van Groningen. Op het congres besprak men tal van organisatorische problemen. Enige buitenlandse gasten voerden het woord. Tot voorzitter werd gekozen de heer H. J. Blokker te Haarlem, tot hoofdbestuurs leden mej. S. Visser uit Hilversum en de heer W. Bötcher uit Leeuwarden. Bloemenfestival inHillegom Muzikaal evenement tijdens de bollendrukte Zondagmiddag om twee uur precies zul len van vijf verschillende punten in de gemeente Hillegom muziekcorpsen starten naar het in de Hoftuin gelegen Raadhuis. Daar zullen ze gezamenlijk de Bloem bollenmars ten gehore brengen, om ver volgens een korte muzikale wandeling te maken door het dorpscentrum en zich te begeven naar het woningcomplex „Goed wonen" in de onmiddellijke omgeving van het Raadhuis, waar de marswedstrijd zal worden gehouden. Zo gaat het Zondag a.s., zo gaat het op de Corso-dag, Zaterdag 22 en op Zondag 23 April. Tientallen corpsen uit alle delen van het land zullen daar spelend en mar- chei-end door Hillegom tx-ekken. Alleen Zaterdag komt er een kleine wijziging. Dan stellen zich de muziekcorpsen langs de route van het corso op en volgen de stoet. Dit „Bloemen-festival" is georganiseerd door de R.K. Harmonie „Crescendo", in samenwerking met de Hillegomse V.V.V. Beide Zondagen zal door een muziekcorps worden geconcerteex*d in „Flora". Zaterdag avond gebeurt hetzelfde in de muziektent op het Concordia-texTein, met na afloop bal in de open lucht. Aan het festival nemen uit onze omge ving o.a. deel Kunst na Ax-beid uit Benne- broek, St. Michael uit Heemstede, Soli Deo Glox-ia uit Santpoort, Eensgezindheid uit Heemstede. Johez uit Haarlem. Tamboer corps Excelsior uit Heemstede, Crescendo uit Spaarndam, Tamboercorsp IJmuider Harmonie, Hoogoven-Harmonie uit yelsen, Excelsior uit Heemstede, Euphonia uit Overheen en de Hillegomse Harmoniekapel te Hillegom. Belgisch elftal Heringa Wuthrich HAARLEM BLIKSEMAFLEIDERS Bj)M/2ienbare menigte pelgrims, die delen der wereld naar Rome ge- urns ter gelegenheid van het W der R.K. kerkvulde op eerste 7^9 het plein voor de Sint Pieter om Ijjwoodsefcap van de Paus aan te de joto: Paus Pius XII op het Mn de St. Pieter, terwijl hij de zegen geeft. la voor Haarlem Mi. W>ENSDAÖ 12 APRIL IvT'fSfesta", alle leeft., 2, 4.15. 7 en ijJ' *or: „The third man", 14 j., 2, I i' I5 -uur- Dity; „.Vlammende wou- - -wj L 2-15, 4.30, 7 en' 9.15 uur. Iedere <«att en half Watt", alle leeft., 11 „Kopstoot Kelly", 14 j., 2.30, Frans Hals: „Moeder was 1 en 915 uur- ERDAG 13 APRIL wddag- en avondvoorstellingen. Vrolijke noten Wanneer een akelige storm over de open vlakte van het Leidseplein raast, die de vlaggen van de eethuisjes mits gaders die van de K.L.M. onheilspellend doet klapperen, wanneer zoevende li mousines, die tussen de bovengenoemde percelen een levendige dienst onderhou den, u bijkans van de benen rijden en al de troosteloosheid van een Neder landse lente u de hoop op een ver zekerde toekomst dreigt te ontnemen, dan wordt ge toch wel verschrikkelijk opgefleurd, wanneer ge eensklaps een door harmonica-klanken begeleid gezang hoort van de volgende strekking: „Fruit doet je goed. Het geeft je kriebels in je bloed!" Wij willen wel zeggen, dat wij buiten gemeen verrast opkeken van de zoute haring, die wij zojuist aan het afkluiven waren, naar de brenger van deze muzi kale vruchtensla. Het was een klein mannetje, dat de heilzaamheid van het door hem bezongen ooft onderstreepte, door in zonderlinge danspassen beide beentjes periodiek met kracht in de lucht te werpen. Zijn vale kleren vorm den een opvallend contrast met de op gewektheid van de door hem geleverde cantate en boven zijn boord had hij een hoofd, hetgeen op zichzelf niet zo'n ongebruikelijk verschijnsel zou zijn, ware het niet dat het geheel vierkant van vorm was en twee ogen behelsde van lichtblauwe tint, die deden ver moeden dat hun eigenaar een voorstan der is van het oude recept „pappen en nathouden". Uit deze kijkers sprak een wonderlijke mengeling van duivelse gijn en theatrale droefheid. Wij hebben de eer te presenteren: Jan Volmer (Follemer met een Fee), de be kwaamste straatmuzikant onder de opera-zangex-s en de bekwaamste opera zanger onder de straat-muzikanten. Van de verdere eigenschappen der vruchten bleek hij niet op de hoogte te wezen, want hij bepaalde zich telkens tot het opsommen van de bovenvex-- melde prikkelende hoedanigheden en vulde de rest aan met vrolijke trillers op zijn harmonica. Tenslotte riep hij tot een denkbeeldige helper: „Effe cente hale, Niko!" en snelde verheugd de broodjes winkel in, die hij met zijn lunch-muziek had opgevrolijkt. Toen hij er weer uitkwam, was zijn mening over het établissement, dat hij eerst had aangeprezen, echter ingrijpend gewij zigd. „Kale soepslurrepers", mompelde hij ontstemd. Bij een zo muzikaal karakter als het zijne, kon deze ontstemming overigens niet van lange duur zijn en alras brak de zon weer door, onder de speelse Cu pido-lok, die hem het recht verschafte zijn medemensen van onvoldoende be planting te betichten. Wij ontveinzen ons niet, dat de subsidie, die wij hem op dat moment ter hand stelden (per slot krijgt de Nederlandse opera alles bij elkaar een millioen), daar in zekere mate toe bijdroeg en wij kregen daar zelfs een stukje muziekgeschiedenis voor dat er wezen mag. Rigoletto van Katoen Hij deelde ons mede, dat hij zich in de bezettingstijd met zijn harmonica op de opera had geworpen. De aanleiding hiertoe was de plotselinge populariteit waarin het „Nonnekoor van Kassie- nova" zich ging verheugen. Desgevraagd verklaarde hij dit opus nog steeds als een der hoogtepunten van de muziek dramatische kunst te beschouwen, even als trouwens 't „Santësantekoor". Toen bij ons enige twijfel was gerezen omtx-ent de titel van dit werk speelde hij het ons voor en bleek hij het lied „Chante, chante encox-e" op het oog te hebben. „Kijk'es", vertrouwde hij ons toe, „het allerliefste zing ik de Tosca, de Travia- ta, de Rigoletto en de La Bohème van Poetsjienie. Ik heb al mooie resensies gehad. Eén hep ereis geschreve, dat me stem so machtig ofer de grachte klinkt. Se magge me dan ook graag hore. As ik begin, maak ik eerst een paar flauwe- kulletjes, dan draai ik me monika op azzoffet een orrègel was en gaan ik met een houding staan. Kijk so!" Volmer stelde zich bij deze woorden in postuur alsof hij doelman Kraak was, die een strafschop moest keren. „Ik hep altijd fijn publiek om me heen", zei hij pein zend. „Forig jaar hebbe ze me kast gestole. Afijn, we sulle Rigoletto es effe van katoen gefe". Hij begaf zich naar de zijmuur van het Leidse Pleintheater, vanwege de acous- tiek en haalde na een paar inleidende trillers van zijn harmonica krachtig uit voor de aria van de hertog van Mantua, bekend als „La donna e mobile": „Licht azzen feer, die sweeft, so sijn de sinne...." En toen, vrienden, vergaten wij de koude wind, de Hollandse lente, de K. L. M. en de limousines. Want die oude Jan had een stem, waar misschien een paar barstjes inzaten, maar diè nog schallen kon als de beste en Verdi alle eer aandeed met een temperament dat de Korte Leidsedwarsstx-aat deed schud den. Hij sleurde een compleet orkest uit zijn harmonika en zong erbij dat het daverde. Wij kregen het er warm van om het hai't op dat koude plein.. Volmer is de man die, zodra :t lente in de is de man die, zodra het lente in de hoofdstad wordt, het nieuwe geluid laat horen, waar Gorter op zinspeelde in de eerste regels van eexa lang gedicht, dat ïxog door te weinig mensen wordt ge lezen. Dagelijks trekt deze lyrische pot senmaker langs de terrassen, schele knipoogjes werpend naar vrouwelijke passanten, alle registers bespelend van zijn gevoelig instrument. Hij heeft dat „iets" dat welverdiende centen in zijn petje brengt. Nu zal Jan Volmer in September 25 jaar „zanger van buiten langs de huizen" zijn geweest en daarom zou het ons zo leuk lijken, wanneer hij ter gelegenheid van dat jubileum nu eens echt op de planken van de Nederlandse Opera mocht staan. Met zijn harmonika. Om er, bij wijze van feest-ouvertux-e, een paar aria's weg te schenken. Per slot van rekening is hij van deze nobele kunst een ijverig ambassadeur met liefde, toewijding erx een machtig ge luid. In iedere Amerikaanse film zou dat onmiddellijk gebeuren met Tosca- nini zelf om de zaak te regelen. Wij vinden het een schoon idée. Trammelant Amsterdam is toch een bijzondere stad. Het heeft altijd iets anders. Dat men in de hoofdstad er op gebrand is, deze reputatie boven alles te handhaven, kunt ge bespeuren op de Hoofdweg in Amsterdam-West. Daar is men namelijk de stx-aat aan het opbreken geweest. Ex- liggen nu lange ijzeren staven op de grond. Bij informatie ter plaatse bleek ons dat dit zogenaamde tramrails zijn. Als wij het wel begrepen hebben, kun nen zware ijzeren voertuigen, zogenaam de trams, zich langs deze staven voort bewegen. De hoofdopzichter van het werk toonde ons - niet zonder trots - een vergeeld geschiedboekje waar wij in lazen, dat deze trams in de oudheid veelgebruikte vervoermiddelen waren. Zij bezitten klaax-blijkelijk het voordeel, dat zij het bij botsingen die uit hoofde van hun vaste baan veelvuldig voor komen •*- altijd winnen. Met de ver spreiding van de democratie verloren zij echter terrein. De eerdergenoemde hoofdopzichter ontkende categorisch dat met het aanleggen van deze baan het verschaffen van een middeleeuws De toneelgroep Comedia geeft van daag en morgen in het Cöntraal Theater de laatste voorstellingen van het blijspel „Wat iedere vrouw wel weefvan James Barrie met Ank van der Moer in de hoofdrol en begint Vrijdag een serie vertoningen van de parodie op de Engelse ver kiezingen onder de vrij vertaalde titel „Uitstekend Mylord" door Wil liam Douglas Home. Jan Teulings voert de regie en Jules Verstraete, Péronne Hosang en vele anderen werken er aaii mede. De Nederlandse Opera geeft Vrij dagavond in de Stadsschouwburg de eerste uilvoering in het zogenaamde Voorjaars-abonnement. Op het pro gramma slaat „Rigoletto" van Verdi. In April en Mei volgen een Franse avond, Carmen en La .Bohème. In de Nieuwe Remonstrantse Kerk aan de Diepenbrockstraat worden vandaag en morgen door de V.C.J.C. onder leiding van Ben Albach op- In de hoofdstad uit voeringen verzorgd van het Paas spel „De Dag des Heren" door M. Nijhoff. Het Nederlands Jeugdtheater -speelt gedurende de Paasweek tweemaal per dag in het National Theater aan de Linnaeusstraal het toneelstuk Wilde Bob en zijn vrienden" naar het gelijknamige jongensboek van Joh. C. Kievit. In hét Concertgebouw vjordt Don derdagavond een begin gemaakt met de Beethoven-cyclus. Onder directie van Erich Kleiber speelt het Concertgebouw-orkest de Eerste en de Derde Symphonic. In de kleine zaal van het Concert gebouw concerteert Woensdagavond de Portugese pianist José Carlos de Sequeira Costa en Vrijdagavond de pianist Eric Landerer met werken van BachSmetana en Bartok. Het duo Nap de Klijn en Alice Heksch speelt Vrijdagavond in de Bachzaal werken voor viool en piano van Mozart, Tartini en Strawinsky. Bij Corvey's Papiergroothandel aan de Keizersgracht stelt Eppo Doeve tot 13 Mei grafisch werk ten toon. i aspect aan de stad beoogd wordt. Naar zijn zeggen is het slechts de bedoeling Amsterdam-West aan zijn isolement te ontrukken. Toen wij hem vroegen of het bestaan van autobussen hier bekend was, verwijderde de goede man zich hoofdschuddend. BOEDA. Voor de voetbalwedstrijd BelgiëNeder land is het Belgisch elftal als volgt samen gesteld: Doel: Meei't (Anderlecht) Achter: Vaillant (Anderlecht) en Anoul (F C Luik). Midden: Van der Auwera tR C Mechelen), Cari-é <F C Luik) en Mees (Antwerp F C). Voor: Coppens (Beerschot), F. Chaves (Gantoise), Mermans (Andex-lecht), A. de Hert (Berchem Spox't) en Mordant (Char leroi). Reserves zijn? Daenen (Tilleur), Saeren F C Luik), Valet (Anderlecht) en Coppens (F C Mechelen). De wedstrijd zal worden geleid door de Zweedse scheidsrechter M. Eklind. Gx-ens- rechters zijn: de Belg E. Leenen en de Ne- dex-lander W. B. Aussum. Engelse league De uitslagen van de Dinsdag voor de Engelse lea'gue gespeelde wedstrijden luiden: Eerste divisie: Aston VillaCharlton A. 11; HuddersfieldNewcastle U. 12; WolvesManchester C. 30. Tweecle divisie: BradfordChesterfield 20; CoventryWest Ham 51. Vierbondentournooi Het jaarlijkse vierbondentournooi is be paald op Zondag 7 Mei in Alkmaar. In de eerste ronde speelt Haarlem tegen Noord holland en Amsterdam tegen Leiden. Maandag zou het vertegenwoordigend elftal van de Haarlemse bond tegen TYBB spelen, doch door de regen ging de strijd niet door. Zondag zal een oefenwedstrijd ge speeld worden tegen een nog nader aan te wijzen tegenstander. De jeugdploegen houden ook een vierbon dentournooi. De datum is nog niet vast gesteld. Haarlem speelt in de eerste ronde tegep Amsterdam en Noordholland tegen Leiden. Ter voorbereiding van dit tournooi wordt op 1 Mei te Beverwijk een proef wedstrijd gespeeld tussen een Haarlemse en een Bever- wijks-Velsense combinatie. Jeug'dtournooi „De Acht" Bij het door VOC te Rotterdam gehouden jeugdtournooi „De Acht" werd Sparta win naar van de eex-ste poule en HBS en HFC eindigden in de tweede poule met een gelijk aantal punten. Na het nemen van strafschop pen won HFC en plaatste zich in de finale, die door Sparta met 3—0 werd gewonnen. De uitslagen luiden als volgt: Spax-ta— DFC 2—0; HBS—VOC 1—0; HFC—Quick 1—1; HVV—Kampong 2—0; VOC—Quick 0—0; HVV—Sparta 0—1; HBS—HFC 0—1; DFCKampong 00 KampongSparta 03; HFC—VOC 0—0; DFC—HVV 2—0; HBS— Quick 3—0; SpartaHFC 3—0. Automobilisme Hoogeveen breekt zijn eigen uurrecord Op het Zandvoortse circuit heeft de Haar lemse rijder Henk Hoogeveen gisteren met Minor het nationale uurrecord in de 750 cc- klasse verbeterd. Dit record stond reeds op zijn naam met 87 km. per uur, maar gisteren draaide Hoogeveen 91 km. per uur. Hij reed een Minor met een speciale stroomlijn- caiTosserie van aluminium. Hoogeveen's eei'ste poging mislukte door motorpech. De tweede maal was hij echter gelukkiger. Zijn snelste ronde ging met 92,4 km. per uur en de extra-ronde legde hij met 93 km. per uur af. Dit is voor deze kleine klasse een alleszins bevredigende prestatie. De aanval van de Amersfoorter Molenaar op het record in de anderhalve liter klasse, dat momenteel op naam staat van Gatsoni- des met Gatso, ging niet door, want de MG was stuk, zodat Molenaar was thuisgebleven. Biljarten Kampioenschap van Haarlem De uitslagen van de voortgezette wedstrij den om het hoofdklasse kampioenschap libre van het district Haarlem in café IJ. Doves zijn: car. brt. h.s. a.gem. 250 40 40 655 198 40 20 4.95 A. Corv.er 68 10 33 6.80 J. Willemse 250 10 126 25.— 39 43 6.41 39 16 5.74 20 59 12.50 20 46 10.20 H. v. d. Broek 134 21 23 6.33 J. Willemse 250 21 38 11.90 Th. v. Noort O S3 28 53 8.92 28 58 8.92 H. v. d. Broek 93 18 24 5.16 18 80 13.88 22, 73 1U6 22 44 6.13 De wedstrijden worden Donderdag, Vrij dag, Zaterdag en Zondagavond voortgezet. Sport in 't kort DCO—NEA. Voor Zondag is ingelast de competitie-wedstrijd vierde klas G DCO tegen NEA, welke om twaalf uur begint.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 5