Het Hek van de Daim.
MORRIS
Dwars
door West-Europa zochten
driehonderd auto's een lange weg
[MORIgSJ
RAI-STAND No. 69
nieuwe Skoda
/)ag 19 April 1950
tfoens'
TUlPENRALLVf.
(Van onze verslaggever)
live die vorige jaar nog1 een genoeglijk wandelritje was, is ditmaal tot
De XuiPenra.u,e uitgegroeid en die meerderjarigheid is vooral te danken aan de
ecu f°rse trajeeten» die in de route waren opgenomen, te weten die van de
In'cc sp n en die van de duizend bochten. Deze trajecten elimineerden meedogen-
vijftien beI^c' menj maar vormden nochtans een eerlijke test voor degenen die
iaac de onoeK -j „,p? nrpcfpi-pn.
wilden
laten
zieii wat zij op de weg presteren,
•ohnnderd équipes, die Zondag uit
W,drWes?-Eiropese steden waren ge-
allerlei je 3000 kilometerlange stemt
start vo»r weinig vermoeden dat
der tulpen.lentefestijn in de sneeuW
Kouden r"l!en' De °«»iaa'?r<:n
«•"SI Wcl rekening mee, want in
Hield» nl" k waren sneeuwploegen
je 11 i„ de weer geweest om de
vMrld»ral° Toen wij gisterochtend
I»®0!8 hellingen van de Ballon d'Alsace
wlfort opreden, ontmoetten wij al
meter hoogte he eers'e feeuw die
Bseblii 's nachts over de toppen had
feW' Dg eersten komen
v.lf elf startte Dinsdagmorgen uit Bel-
i eerste van de 300 équipes die het
1Jtraiect van Chalons tot Belfort ge-
JjjtStC -• - ---esrlnvi vnnr /lp Iri-aphf.
'^"Tin Belfort "te hebben ontvangen.
'.-■■ia hadden gereden voor de kracht-
"Thoven de Vogezenpassen, na zijn
PSJat in Beifort te hebben ontvangen.
Spinning wachtten wij met de mensen
''Ïr AC-West, die de controlepost
Sun op het ogenblik dat het eerste
rallye-bord op de top van de Ballon
'f' zai verschijnen. Om even over
'ifmeht de Jowett-Javelin van Robin-
,ich door de dikke kleddersneeuw
taven, trok spattend door de haar-
Stoehten, haalde zijn stempeltje en
welgemoed weer verder. Er volg-
Z«w een paar kleine wagens van het
Britse contingent, dat de laatste startnum-
had en toen kwam de grote rode
Sa van Crossley naar boven sluiven,
«»t eevolgd door de seherp-ronkende
SiHealv van Ainsworth, die met grote
Siidigheid natte sneeuw over het kleu-
3e groepje op de bergpas sproeide.
Sn kondigde een machtig urtlaatgedaver
le aankomst aan van de witte Jaguar
van Tan Appleyard, die deze
Siste seriewagen ter wereld met een ver-
rL „ezicht door de bochten zwiepte en
!ade eerste 26 kilometer al veertien plaat-
;v, was opgeschoven. Op hem volgde de
Le serie rijders in allerlei soorten auto
moeien die ieder op hun manier pro
efden de strijd tegen de klok over de
besneeuwde passen te winnen.
1 De rug in.de lente
Hoe dat ging hoorden wij des middags
a Gerard Mer, waar het einde van dit
^kilometerlange' traject lag. Daar kwa-
«d de rijders binnen stuiven tussen guir-
iJójes van narcissen en hagen van jui
chen! mensen, zelf vaak even vuil als
bnModderde en bespatte wagens, ver-
moeid na bijna 48 uur onverpoosd draaien,
na haast allemaal even enthousiast. Zo-
rè rijders, die zich door de sneeuw
'=j de passen hadden geworsteld met
KfC&e 50 kilometer per uur, als de
«oj^noten, wier haren nog rechtop
leden van de sensaties van deze glo
rie^ „scheurpartij", kwamen woorden
leiori om de sportieve opgave en de per
fecte organisatie van de RAC-West te
Isven, De Hollanders die wij zagen, waar-
R-er de Hotchkiss van H. de Jong en de
Diïnsye van J. Vandervoordt. hadden het
jrgced afgebracht. Natuurlijk had het tra-
js' wel zijn tol geëist onder de broeders
beter thuis hadden kunnen blijven, al
waren er bestraften die men graag een
schone lei had gegund, zoals de moedige
achttienjarige Miss Buckle, die haar zware
Jaguar manmoedig over de passen had ge
tocht, maar net een paar minuten tekort
ham.
Hoe graag wij nog wat gebleven waren
o het gezellige pleintje waar besnorde
fcgelsen in de vreemdsoortigste pakken
ten hun warmruikende wagens dren
telden, de bevolking iedere open uitlaat
geestdrift begroette en sterke verha
kt van de internationale rij dersbent niet
na de lucht waren, wij moesten verder,
ai de rijders mee over Nancy en Metz
Luxemburg, waar in het donker de
::::e der duizend bochten in de Ardennen
hp, Zij startten in een miezerige regen
s hun koplampen, zochten met brede bo-
p de weg door de donkere bossen over
d«heuvels van de Ardennen. De eerstaan-
komenden in Luik, wederomde snelle
Eagelse sportwagenrijders, vertelden ons
cat het nogal meeviel en zij startten wel
moed voor het laatste traject over Ne-
it'lands grondgebied. In Luik hoorden wij
dat de Nederlandse équipe van de
ütsferdammer Hans de Rijck nog vóór
Mort een botsing heeft gehad. Zijn
wouw, die ook deel uitmaakte van de
Mpe, werd aan het hoofd gewond. Na
verbonden te zijn is zij met de andere
'klnemers verder gereden.
Toch moeilijkheden?
Naarmate er meer rijders in Luik arri
veerden en er waren er bij die heel wat
«ilpimtén hadden, steeg het aantal ver
halen over de zwaarte van de rit. Een offi
cial uit Gérardmer vertelde dat niet min
der clan acht en zestig équipes op het appèl
ontbraken. Verder vermoedde hij dat een
Nederlandse Lago Record (die van dr.
Valken uit Haarlem?) kapot zou zijn. De
H.R.G. van de gebroeders Epps zou ergens
in Frankrijk bij Lyon gestopt zijn en bij
Clermont Ferrand ging een Franse Peugeot,
over de kop. Op de route van de „vijftien
bergen" slipte een Britse M. G. en de Ford
van De Jong raakte na een slip een brug-
rand en ging ook over de kop. De inzitten
den kwamen er met fikse blauwe plekken
af. Even voor Gérardmer reed een Franse
Citroen tegen een boom.
Mevrouw Van S trien uit Haarlem had in
Luik de pech, dat toen zij had gestopt
achter twee stilstaande auto's haar wagen
door een achterop komende auto werd aan
gereden. Zij zette de tocht echter voort. Van
persoonlijke ongelukken is nog niets be
kend.
Vlak voor Roermond kwam tenslotte de
Austin van Van der Wansem in botsing
met een autobus, waarvan de bestuurder
geen voorrang verleende. Dit ongeluk zette
enigszins een domper op de feestelijke ont
vangst aan de grens, waar Noordwijkse
badlieden de wagens met bloemenslingers
versierden.
Naar aanleiding van de verhalen over
de gemaakte „brokken" waren er enige
Nederlanders, die betoogden dat de twee
speciale .routes te zwaar of te unfair zou
den zijn geweest. Dat is absoluut onjuist,
De oorzaak van eventuele moeilijkheden
moet goeddeels worden gezocht bij de on
ervarenheid en in de onvoldoende voorbe
reiding van sommige deelnemers.
Dat de route goed te rijden is bewees
Van der Lof, die met zijn kleine Fiat in
de bergen zes en in de bochten twee minu
ten overhield. Ook enkele commentaren
van buitenlandse ervaren deelnemers
spreken boekdelen over de prachtige orga
nisatie van de RAC-West.
Voor de eerste kennismaking met- Ne
derland hadden de buitenlandse rijders
niets dan lof en met. onze landgenoten zelf,
die zich weer in eigen omgeving wisten,
was het al niet anders. De eerste controle
geschiedde te Eindhoven in het Philips-
ontspanningsgebouw. De deelnemers wer
den daar door een tiental gidsen opge
wacht, die hun vriendelijk uitnodigden om
binnen wat te gebruiken. Men kon er zich
wassen en scheren en eten en drinken
zoveel men wilde, alles aangeboden door
de N.V. Philips.
Het traject Luik-Eindhoven, een kleine
250 km., had de rijders niet die moeilijk
heden gebracht als ze in het bergachtige
gebied hadden doorstaan. In Luik ver
schenen 56 deelnemers niet meer aan de
controlepost. Pech en oververmoeidheid
waren daarvan de redenen. De rijders die
Luik hadden verlaten kwamen ook in Eind
hoven aan. Vannacht 12 minuten voor drie
kwam daar de eerste équipe binnen. Het
bestond uit de Engelsen H. Corsley en K.
Beaumont met Austin. Van dat ogenblik
is de controlepost doorlopend aan het werk
gebleven. De eerste Nederlanders die zich
meldden waren de heren H. de Jong en
vader en zoon E. J. en M. C. Brummelhof
uit Amsterdam, die met hun Hotchkiss
tien minuten over drie hun stempel kwa
men halen. Zij reden nog steeds zonder
strafpunten.
IMPERIAL SIX
GARAGE BRINKMANN
Smedcstraat 22 - Tel. 11025 - Haarlem
Boycott van Panamese
schepen
Besluit van internationale
zeeliedenconferentie te
Amsterdam
In Amsterdam is een conferentie ge
houden der afdeling zeelieden vaii de In
ternationale Transportarbeidersfederatie
over de kwestie der Panamese schepen.
In een resolutie werd verklaard dat de
boycott,-actie, waartoe werd besloten op
het congres van de I.T.F. te Oslo in 1948,
op verzoek van de Panamese regering bij
verschillende gelegenheden is uitgesteld.
Daar de Panamese regering haar be
loften niet ten uitvoer heeft gelegd, zijn
de zeelieden besloten een einde te maken
aan de abnormale omstandigheden, die op
vele Panamese schepen heersen en een
bedreiging vormen voor alles wat zeelieden
gedurende jaren van inspanning en opof
feringen hebben opgebouwd. De conferentie
besluit daarom de nodige stappen te doen
in overeenstemming met de geest van de
resolutie van Oslo.
Op de conferentie werd een commissie
benoemd die zich zal belasten met de
maatregelen voor het uitvoeren van de
boycott. Deze boypott is door het aanvaar
den van de resolutie een feit geworden,
doch het zal nog wel enige tijd duren
voordat met de uitvoering kan worden
begonnen. Ook is besproken of en op welke
wijze de federatie steun zal verlenen aan
de zeelieden, die niet meer op schepen
onder Panamese vlag zullen varen.
Surséance van betaling
Bij beschikking door de Haarlemse recht
bank is met ingang van 31 Januari 1950, voor
de tijd van 1 jaar en 6 maanden definitief
surséance van betaling verleend aan:
Gerardus Antonius Albertus Piek. wonen
de te Haarlem en Theodoras Gerardus
Spanjaart, wonende te Haarlem, handelendb
onder de handelsvennootschap onder de
firma Piek en Spanjaart. gevestigd en kan-
toorhoudende te Haarlem, met benoeming
van mr. J. Verlooy, advocaat en procureur
te Haarlem, tot bewindvoerder.
De Koningin ontving
Belgische oorlogsinvaliden
Tachtig Belgische oorlogsinvaliden, die
een bezoek van twee dagen aan ons land
brengen, zijn Dinsdagmiddag door Ko
ningin Juliana ontvangen op paleis Soest-
dijk. Bij het afscheid boden de Belgen de
Koningin een Delfts blauw porceleinen
bordje aan.
Omstreeks zeven uur arriveerden de
auto's, die het gezelschap vervoerden, op
de Dam in de hoofdstad. De 81-jarige lui
tenant-generaal Kempeneer legde een
krans bij het nationaal monument.
Het gezelschap gebruikte na de krans-
legging de maaltijd in het Bosbaan-restau
rant als gast van de gemeente Amsterdam.
Drie arbeiders gewond
bij ontploffing
In een in aanbouw zijnd kantoorgebouw
van een distilleerderij te Delft heeft zich
een ontploffing voorgedaan. Enige werk
lieden waren rubbervloeren aan het leg
gen. -Vermoedelijk door het' roken van een
sigaret zijn acetondampen tot ontploffing
gekomen Drie werklieden kregen brand
wonden. Een hunner S. van N. uit Bever
wijk moest in het gasthuis te Delft worden
opgenomen.
De ontstane brand kon door de brand
weer snel worden bedwongen.
Faillissementen
De rechtbank te Haarlem heeft in staat
van faillissement verklaard:
de vennootschap onder de firma S. Jaa-
pies, gevestigd en lcantoorhoudende te Zaan
dijk, en de vennoten: a. mevrouw Sara
JaapiesBoockmann, b. Simon Jaapies cn
c. Johan Jaapies, allen wonende te Zaandijk,
Oud Heynstraat 2. Rechter-commissaris: mr.
C. G. Bijleveld. Curatrice: mevrouw mr. H.
S. J. M. Felhoen KraalOtto, advocate en
procureur te Wormerveer.
Wegens het verbindend worden der enige
uitdelingslijst is geëindigd het faillissement
van: H. C. de Bok, destijds wonende te Haar
lem, handeldrijvende onder de firma C,
van Gessel.
Gehomologeerd werd het accoord, aange
boden in het faillissement van: Petrus
Schuyt, carrosserie- en wagenbouwer, wo
nende te Haarlem, Bisschop Ottostraat 17,
Rechter-commissaris: mr, J. P. Petersen.
Curator: mr. L. J. Venhuizen, advocaat en
procureur te Haarlem.
Bankbiljettencirculatie
op nieuw laagtepeil
De bankbiljettencirculatie heeft blijkens
de jongste weekstaat van de Nederlandse
Bank, de laagste stand van dit en het vorig
jaar, f2906,7 millioen bereikt. Men moet
teruggaan tot 24 Mei 1948 om een lagere
stand geboekt te zien, namelijk f2892 mil
lioen. Overeenkomstig de daling van de
biljettencirculatie zijn ook de muntbiljetten
verminderd en wel van f 138,6 tot
millioen.
Met het troepenschip „General Muir"
dat omstreeks 24 April te Rotterdam wordt
verwacht, repatriëren 16 en 18 R.V.A., 18 en
32 A.A.T. en 6de Hupva.
Een der hoofdfiguren van de Haarlemse school
REPARATIE MATRASSEN
's morgens gehaald, 's avonds gebracht
H. DE GRAAFF
GROTE HOUTSTRAAT 103
HAARLEM TEL. 11485
(Adv.)
Morgen, de twintigste April hoopt de
Haarlemse schilder Kees Verwey zijn 50ste
verjaardag te vieren. Het is voor een col
lega die de ontwikkeling van Verwey ja
renlang heeft kunnen volgen en wiens op
leiding hier en daar aanrakingspunten met
de zijne opleverde, een prettige taak bij
deze gelegenheid iets over het werk en de
betekenis van deze echte schilder te mogen
schrijven.
Zijn opleiding begon omstreeks 1918 op
de Haarlemse Kunstnijverheidsschool,
maar als sterke persoonlijkheid voelde hij
zich daar weinig thuis. Hij bleef er slechts
enige maanden. Veel later, omstreeks 1925,
op de Rijksacademie te Amsterdam hield
hij het, ondanks grote waardering voor de
mens en kunstenaar Jurres evenmin lang
uit.
Ongeveer tegelijkertijd met zijn verblijf
aan de school in Haarlem begon het con
tact met de schilder H. F. Boot, die enige
tijd daarna zijn werkelijke leraar zou wor
den.
Op het atelier van Verwey zag ik kort
geleden een gewassen tekening, een por
tret van zijn moeder, uit die tijd. Een teke
ning van sterk lyrisch-romantisch karak
ter. Het was Boot die deze lyrische aanleg
in strenge tonen van bouw en van passi
viteit tegenover de natuur zou leiden. Het
was eveneens Boot die Verwey aantoonde
dat het belang van het stilleven-schilderen
niet daar ophoudt met een zo volledig mo
gelijke afbeelding van de voorwerpen, maar
daar waar men aan de door die voorwer
pen bepaalbare ruimte uitdrukking geeft.
Zo ontstaat bij Verwey door een sterk ge
voel voor bouw, voor tonaliteit en voor de
relatie der dingen met hun omgeving een
bij uitstek picturale en tevens dichterlijke
kunst. Ondanks een zekere eenheid van
programma bestaat er een sterk onder
scheid tussen het oeuvre van Verwey en
dat van zijn leraar Boot, een onderscheid
dat in de eerste plaats bestaat in het feit
dat Verwey tot een jongere generatie be
hoort.
Hoe rustig Verwey ook zijn eigen gang
gaat, toch is de aanraking met een nieuwe
re tijd aan zijn werk te voelen. Maar dan is
er ook een groot verschil van tempera
ment. Verwey's werk is bewogener, sterker
van kleur en uitbundiger van licht. Toch
gaat deze ontwikkeling naar krachtiger
kleur gepaard met een steeds strakker ge
voel voor bovengenoemde kwaliteiten van
bouw en ruimtewerking. Op zijn atelier
staat een zeer groot stilleven waaraan hij
al enige jaren werkt en wal we zouden
kunnen beschouwen als de conclusie van
een half leven. Dit is voor mijn gevoel al
enige keren een prachtig schilderij ge
weest. Toch gaat Verwey zoekend met zijn
ijzeren zelfdiscipline door aan dit werk tot
bouw en lichtvoering volkomen verant
woord zijn. Op een tentoonstelling die nog
dit jaar bij Huinck en Scherjon te Am
sterdam zal worden gehouden, zullen wij
vermoedelijk dit werk in al zijn overwo-
genheid kunnen zien. Het ligt eveneens in
de bedoeling dat er in December van dit
jaar een overzichtstentoonstelling van zijn
werk in het Frans Halsmuseum zal komen.
Over de speciale begaafdheid van Ver
wey als aquarellist schreef ik in dit blad
reeds naar aanleiding van een tentoon
stelling van bloemstukken bij Buffa in
Amsterdam. Nu zag ik weer heel mooie
j aquarellen uit Zwitserland. Verder por
tretten, zowel in aquarel als in olieverf. In
dringend als portret en steeds met bij
uitstek schilderachtige middelen uitge
werkt.
In dit verband memoreer ik het mees
terlijke portret van Lodewijk van Deyssel,
thans in het bezit van het gemeentemuseum
te Schiedam en het portret van Cornelis
Veth in het gemeentemuseum te 's-Gra-
venhage.
In een inleiding die Cornelis Veth schreef
voor een catalogus van een tentoonstelling
De Kennemêrduinen, ten Noorden van de Zeeweg, zijn aangekocht en worden tot
Nationaal Park gemaakt. Behalve tal van wandelwegen, wordt er ook een groot
duinmeer aangelegd. De grondenomgeven door de witte zandbaan worden afgegraven.
AUeewde grond in het midden, ook door een witte zandbaan omgeven, blijft. Dit zal
het eiland worden. Links onder het eilandje, in de vorm van een ruit, is het
bestaande meertje. (Luchtopname ANP-foto).
ADVERTENTIE
TE HUUR
voor ervaren rijders
Billijk tarief. Aanvr. Postbus 269, Haarlem.
2 Gemeente Haarlem heeft deze fraaie
**ren wisselbeker beschikbaar gesteld
I "e ^naars van de Internationale
i Rallye. Op de beker is het stadhuis
Van Haarlem gegraveerd.
Bewijs van lente
De vriendelijke lezer van deze ru
briek heeft inmiddels waarschijnlijk wel
gemerkt dat wij ons steeds weer aan
getrokken voelen tot het Leidseplein,
speciaal tot het oude gedeelte. Het rijtje
donkere gevels op veilige afstand recht
tegenover het filiaalbureau van politie
betekent, als men het goed beschouwt,
een symbolische voorstelling van het
patroon des levens: van de wieg tot het
kerkhof, met wat brood en spelen daar
tussen. Men vindt daar namelijk vrijwel
naast elkander een melksalon, een han
del in grafzerken, het blinkende eet-
fhuis van Kootje Kulderïj en het hoe
kige cabaret-theater,' om dan maar te
zwijgen van de fietsenstalling, die men
zich trouwens gemakkelijk weg kan
denken om deze wijsgerige beeldspraak
enigszins te vervolmaken.
Dichter bij de verkeersweg, waar
slechts de stoplichten bij machte zijn de
menselijke voortvarendheid althans en
kele seconden tegen te houden, heeft
koopman Ei*ken uit de Eerste Helmer
straat zijn kraam opgeslagen om in al
lerhande schakeringen het in emmers en
vloeipapier bijeengebrachte bewijs te
leveren, dat het sinister snerpende jaar
getijde om hem heen werkelijk lente
heet. Dat is niet helemaal waar, want
eigenlijk staat hij daar heel gewoon
met zijn beide benen op de grond bloe
men te verkopen. Erg best wil hem dat
tegenwoordig niet gelukken want, zegt
hij somber, de koopkracht van de men
sen gaat met de minuut achteruit. „We
hebbe tijde gehat datteme voor meer
dan honderd daalders op een dag ver
kochten. Vandaag de dag moet je al
blij weze als je na tien uur sappele
een geeltje vangt. De omzet is seker met
75 procent geslonken".
Wij stonden enigszins verbouwereerd
te luisteren naar zoveel hogere reken
kunde, waar wij niet bij konden. Later
gaf hij daar 'n nog kernachtiger staaltje
van, op de manier die men bij het on
derwijs de afronding naar boven noemt:
„Ik ben nou om precies te weze op de
kop af vijf-en-dertig-en-een-half jaar
innut vak, lawezegge zeven-en-dertig
jaar. Vroeger stong ik met me mandje
voor het Centraal Station of op de brug
van de Keizersgracht bij Libbertie,
maar daar ben ik nieveel wijzer van
geworden". Bij deze laatste woorden
begonnen de ruige stoppels van zijn
baard genoegelijk te krullen, al weten
wij niet waarom. Waarschijnlijk was er
ook een tikje trots door deze glimlach
gemengd, want hij heeft heel wat inkt
moeten vermorsen aan smeekschriften
tot het gemeentebestuur en een kwart
eeuw op de dood van zijn voorganger
gewacht, eer hij deze zaak hier met ver
gunning en al voor elkaar had.
Het resultaat mag dan ook gezien
wox'den. Om de schoonheid van het
trapsgewijze opgebouwde bloemen-
stalletje van baas Erken in proza te
schilderen heeft uw onderdanige die-
naar aan kleurige woorden alleen niet
voldoende. Dit gaat werkelijk alle be
schrijvingskunst te boven. Aan één van
de palen om het linnen dak te stutten
is een houten prijslijst bevestigd. Daar
op staat in fraai gekromde letters te
lezen welke schatten van moeder na
tuur tot de negotie behoren, zoals bij
voorbeeld pireeterems, lely's en anne-
monen.
Donder en bliksem
Het leven van zo'n bloemenkoopman
is niet eenvoudig. Erkens krijgt de kaas
op zijn boterham niet bepaald cadeau.
Driemaal in de week staat hij 's morgens
al om half zes op. Dan gebruikt hij
vlug een kommetje thee en drie be
schuiten om zo gauw mogelijk de bus
te nemen naar Beverwijk, Aalsmeer
of Roelofai'endsveen, waar hij zijn aan
kopen doet bij de kwekers of op de vei
lingen. Dat is altijd een kwestie van
centen. Soms gaat hij ook nog naar Hon-
selaarsdijk om er chrysanten te bestel
len. Je moet altijd voor vers goed en
verscheidenheid zorgen, aldus zijn de
vies.
In de loop van de dag komen de
bode-diensten om de gekochte waar af
te leveren. Meestal zal je zien dat juist
als de étalage is opgebouwd, het weer
begint te veranderen. Daar zou je don
der op kunnen zeggen. „Met Pasen
brak er zo'n storm los dat de hele
bliksemse boel omver waaide. Me hoed
lag in de kassa van het theater en de
lathyrus voor pampus op de taxi-stand
plaats. Onderlaatst kon ik de blomme
met emmers tegelijk weggooie as van
wege de zandverstuïvinge. De trem is
ook al zo'n mirakels onding, want die
blaast altijd wolken vuil voor zich uit.
Zo zijn der honderd narigheden meer.
De ene dag sta je geregeld op de tocht,
de volgende stuive je oge blind en de
derde is het zo' warm dat alle tullepe
plat ope kome te legge!"
Ga daar nou maar eens aan staan.
De feestdagen zijn nog het ergste, want
dan hebben de mensen allerlei andere
dingen nodig. „Als je tien guldentjes
verdient", zegt Erken verdrietig, „dan
ken je der vijftien wegsmijte!"
Wij mogen niet zeggen dat wij zijn
beroep bijzonder verleidelijk vinden.
Zelf merkt hij trouwens op, dat hij de
beste jaren voor de handel niet heeft
meegemaakt. Dat was in 'oorlogstijd,
toen er niets anders te koop was. Nu
kun je weer van alles kx-ijgen en heb
ben de mensen minder geld. „Maar de
here benne over het algemeen makke
lijker om te kope dan de dames", aldus
Erkens, rond voor zijn practijken uit
komend. „Die neme graag iets moois
mee asseze op visite gane. De vrouwe
denken allenig maar an derlui porte-
menee".
Tenslotte vroegen wij hem of hij veel
aan buitenlanders leverde en op welke
wijze hij zich over de moeilijkheden van
de taal heenzette. Het eerste deel be
antwoordde hij ontkennend en wat het
tweede betreft merkte hij op: „Ach
welnee, ik laat bloeme me tolk zijn!"
Eendagskunst
Tot ons leedwezen moeten wij u
mededelen dat het bijna is afgelopen
met de kunst uit het land van Michel
angelo, Dante en Coppi. Als wij ten
minste de tekst mogen geloven van een
affiche van het Stedelijk Museum, dat
het volgende bericht behelst: „Kunst
uit Italië van nu tot 26 April".
Wij weten niet of wij dit moeten
betreuren, maar wel vinden wij het
bijster vreemd, dat men nog op 25 April
een expositie van eendagskunst gaat in
richten. Hoewel natuurlijk de zin voor
actualiteit geprezen moet worden.
BOEDA
Vanavondgeeftd^toneelgroepCo
media de laatste voorstelling van het
blijspel „Uitstekend Mylord" in het
Centraal Theater, dat Donderdag ge
sloten blijft wegens enige verbouwin
gen, die noodzakelijk zijn voor de op
voeringen van „De dood van een han
delsreiziger" die Vrijdag beginnen.
Johan de Meester voerde de regie en
John Gobau, Magda Janssens, Ko van
Dijk en Fons Rademakers vervullen
de hoofdrollen. Het Amsterdams
Toneelgezelschap speelt hetzelfde
stuk Zaterdag en Zondag in de Stads
schouwburg met Louis Saalborn in
de titelrol.
In de Kleine Comedie aan de Amstel
vertoont het gezelschap van Johan
Kaart dagelijks met Tilly Périn-
Bouwmeester, Matthieu van Eysden
en vele anderen het kluchtspel „De
Zondebok". In de Stadsschouwburg
In de hoofdstad uit
wordt Vrijdag nog een herhaling
gegeven van de trilogie Rouw past
Electra" van Eugene O'Neil door
de Haagse Comedie met Fie Carel-
sen, Caro van Eyck en Paul Steen
bergen. Op 20 April brengt de Ne
derlandse Opera Toscavan Puc
cini over het voetlicht.
Vrijdagavond speelt in het Concert
gebouw het Utrechts Stedelijk Or-
chest onder directie van Paul Hup-
perts voor de Kunstkring met mede
werking van de violist Mischa El-
man en het Utrechts Toonkunstkoor.
Het programma vermeldt werken
van Tsjaikofski, Prokofjef en Boro-
dien.
In de kleine zaal van het Concert
gebouw geeft hedenavond de alt-vio
list Jascha Veissi een recital, waar
op hij de Europese première zal
geven van het Concerto van de Ame
rikaanse componist Quincy Porter.
Het eerste van een reeks van zeven
orgelconcerten in de Oude Kerk ter
gelegenheid van het Bachjaar wordt
gegeven op Vrijdagavond 21 April
door Kurt W. Sem uit Bern.
Zaterdag wordt in kunsthandel
Martinet en Michels een expositie
geopend van landschappen uit Zuid-
Frankrijk door Fred Sieger.
De schilder en zijn werk.
in het Van Abbe-museum te Eindhoven
sprak deze van een Haarlemse school die
van Jac. van Looy, over Boot en Verwey
naar enige jongeren wijst, die zich hebben
weten vrij te houden van het vervlakkend
internationalisme dat de tentoonstellingen
over heel Europa zo sterk typeert. Gaarne
begroeten wij Verwey als een der hoofd-
figuren van deze school. Velen zullen zeker
van de gelegenheid gebruik willen maken
om de jubilaris op Donderdag 20 April om
6 uur te complimenteren in de sociëteit
„Teisterbant" aan de Grote Markt te
Haarlem.
L. H. H. SCHUTTE
Beethoven-cyclus der H.O.V.
Publiek gaf voorkeur aan
gevestigde reputaties
De aangekondigde voorjaarscyclus van
de H.O.V. waarvoor Toon Verhey een
aantal belangwekkende programma's had
opgesteld, die in hun geheel een verrijking
van ons muziekbesef beloofden heeft
dan uiteindelijk toch plaats moeten maken
voor een traditionele Beethoven-cyclus, om
dat deze de voorkeur geniet van het Pu
bliek, „le souverain maitre de nos
destinées" (de opperheer van onze lots
bestemming), zoals de Franse auteur Jules
Claretie zich eens filosofisch maar niet
zonder bitterheid uitdrukte. De publieke
belangstelling, hiér ter stede zo goed als
ovei-al elders, gaat uit naar gevestigde re
putaties: opera's van Verdi, passiemuziek
van Bach, walsen van Strauss, sympho-
nieën van Beethoven; daar kan men nooit
aan bekocht zijn, dat is altijd goed! Na
tuurlijk is het goed en een Beethoven-
cyclus is bovenal een zekere belegging,
ook in artistieke zin. Maar dat weten we
nu allemaal wel; het element der verras
sing speelt er voor de meesten geen rol
meer in. Voelt men dan niets voor de
sensatie der ontdekking van ongekende
schoonheid, zowel in ouder als in nieuwer
werk? Of is men benauwd voor het avon
tuur met zijn onzekerheden? Dit is zeker:
men luistert liefst naar hetgeen men reeds
kent, bij voorkeu! naar een Beethoven-
cyclus. Dat een reeks concerten, gewijd
aan Mozart of een Haydn wel eens even
belangwekkend zou kunnen zijn, is een
punt dat niet in aanmerking komt, alleen
reeds omdat, de traditie „Beethoven" niet
weg te cijferen valt.
Men concludere uit dit alles niet, dat
ik in verering voor een grootmeester als
Beethoven te kort zou schieten. Dat zou
een absoluut verkeerde gevolgtrekking
zijn. Maar ik heb het land aan tradities
die stilstand betekenen. Muziek beluiste
ren moet mijns inziens een actieve daad
van meeleven en opsporen zijn; dat houdt
de geest wakker en verruimt het besef
van de macht der muzen op ons. En daar
om: leve het avontuur!
Doch ter zake. Dinsdagavond begon dus
de Beethoven-cyclus onder Verhey's lei
ding en het laat zich aanzien dat de con
certreeks een groot succes zal worden. Als
ten minste alle solisten van het gehalte
zullen zijn als de Roemeense pianiste
Clara Haskil, die op deze eerste avond
optrad met het Concert no. 3, dan kan
men op dit punt de verwachting hoog
stellen. Clara Haskil, die op een belang
wekkende carrière kan bogen, musiceert
met een opmerkelijk natuurlijke onge
dwongenheid. Haar interpx-eiatie is volko
men evenwichtig, alles klinkt intensief
doorleefd maar tevens kerngezond. Boven
dien maakt zij zich één met het orkest.
Aldus werd het een vertolking die zowel
de directie van Verhey als het pianospel
van Clara Hiskil sierde en in de eerste
plaats Beethoven alle eer schonk.
De Derde Leonore-ouverture had voor
dien geklonken in een brillant tempo en
met veel dramatische spanning. Ten slotte
ging de Derde Symphonie, de Eroïca, in
een opvatting die nu en dan nogal eens
vreemd aandoet, doch die Verhey verant
woord weet uit de tempo-aanduidingen
van Beethoven zelf. Eigenlijk is deze op
vatting een aanslag op gevestigde tradi
ties. Wij kunnen het er in hoofdzaak mee
eens zijn; alleen niet wanneer de dirigent
in de beide fugato-delen van de Marcia-
funebx-e het tempo nog gaat versnellen.
Dat kan het fijne contrapuntische weefsel
niet lijden. Het wreekte zich dan ook in
de practijk. Maar wat een gezond effect
bereikt Verhey met het Poco Andante in
de finale, dat men steeds gewend was als
een gevoelig Adagio te horen en hetwelk
nu de stevigheid en de trots van de
Eroïca-gedachte bewaart! Het hoorn-trio
heeft in de symphonie werk gepresteerd
dat een extra-compliment verdient.
JOS DE KLERK
Agenda voor Haarlem
WOENSDAG 19 APRIL
Stadsschouwburg: The Nottingham Play
house Company „The Rivals", 8 uur. Frans
Halsmuseum: Costuumshow Cruys Voor-
bergh, 8 uur. Rembrandt: „Mr. Belvedere
loopt college" alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Palace: „Bittere rijst", 18 j., 2, 4.15. 7 en 9.15
uur. Luxor: .jVIanon", 18 j.. 2. 4.15, 7 en 9.15
uur. City: „Keizerwals". alle leeft., 2.15. 4.30,
7 en 9.15 uur. „Stan Laurell en Oliver
Hardy", 10.30 uur. Spaarne: „Geheime dienst
in donker Afrika", 14 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 u.
Frans Hals: „Verloren jeugd". 18 j., 2.30, 7
en 9.15 uur.
DONDERDAG 20 APRIL
Grote Kerk, Orgelconcert 2—3 uur. Frans
Hals Museum: Haarlemse Kunst Gemeen
schap. spreker Justus Meyer over
„Shakespeare's Hamlet", 8 uur. Bioscopen:
Middag- en avondvoorstellingen