-lief bier is weef best
VERHUUR
FIAT 500
nieuwe
strandhuisjBs voor Auto-financiering
F. P. van Rumpt
Duyn's
«HOEDEN
„Eén Denemarken", riep hij toen...
J.v. Veldhuizen
Nieuw Costuum?
BIJ GUNSTIG WEER
VACANTIE?
t0- „t
is'gcnot
t'a X wat onjuiste opvat-
'S m beilicht' van de
Achteruitgang der Amsterdamse
beurs als financieel centrum
De wederopbouw
van Zandvoort
IEIHCRL06E
HED EXAMEN!
11 DEN BEUG
No. 1
Luidsprekers
4 dagen naar de
ARDENNEN en
LUXEMBURG
TE KOOPi
BRASSER'S
woninginrichting
GRAFMONUMENTEN
UW KLEDING
8
Autorijschool
vaart naar het strand
ALB. VAN PEL
KOSTER'S
Schildersbedrijf
1950
uitgaven over beeldende kunst
He in te laatste tijd
-utO'"1' Vpaven Ars Mundi, De
Ï;S J KIM'. Paneel en
L -ers. Vor?Her Schilderkunst
Ff «relateert onwille-
»»;i stelt ;,Ln' de verbreiding
•*rï'»»etl vcürU:5 „„"rheldering van
•IhMveeltS^SheKJering
!^n.j;keni»s ™ten ondergaan. Deze
he een eigen methode
'-L ter. vol§en enigszins aan. De
elkander'ïu benijden omdat
dergelijke middelen kan
^..studie in" j, tieuren-repro-
jStfSJÏSSÏ van deze studre-
uitmaker ft Jacques
een kort maar
Km in z|i ."fi,nitrd overzicht van
dat een tijd-
r;: v3ri Jvijftig jaar omvat. De ge-
f on hl» «K» blauwe" en de for-
1«!"beïï eke rose" periode wor-
meerklassteK »bjstische „erken,
gevolgd door °e beeldh0uwkunst
ri£iiftierk merkbaar is. Zoals
;-:-ó;dtffban verschillende kanten
a» zo schilderde Pic*®> op
iis:0;i.en, - rt,jcl verschülen-
isd*""® i„ gezicht, bijvoorbeeld
,t«cltn"'norf„, van opzij en van on-
Lyis van Lassaig„e is een
In» k£f,Sieren en begrijpen van
£;:0'' r uit Picasso's werk. Zeer ge-
-jse keur uk gekleurde repro-
fbS". ccn voorovcrgebo-
0"*S„„flrnur, geheel in groen-
p ineengedoken gcschilderd, 0ok in
t111® Marcel Zahar over Henoir
an beeldhouwkunst ter
te omtrent
formaat van
de „Ars mundi"-
fed® Gr o t e S c h i 1 d e r s" slaat
"Üncl'ie van Bic Newton. Bernard
f int de rij me1 cen godegen studie
,,«99-1779). Uitnemend is
van de officiële Franse
■f**L organisatie van de kunste-
<>2i ,-an de beïnvloeding door
f vi* kunstenaars, als inleiding tot
4Sa onderwerp. De schijnbaar zo
jSwi» Chardin berust op
*Zf,aMtë van het „zien van de
sche, van buiten aangebrach-
Kmvlndt men in Chardins on-
SSilderiien. Het onverwachte
T-a't'van deze studie van Bernard
S? M in Chardins kunst zoveel naar
wijzende elementen worden
tl|fWe uitgave, verlucht met
f£ra-repnductieS en circa dertig
::,jen ill zwart en wit, is een mijl-
KeCliardin-litteratuur, omdat er
meftechnische problemen ter sprake
Sitwes Lessaigne verscheen in deze
aeigenaardig opstel over Eugene
mi belangwekkende biografi-
-jizonderheden cloch eigenaaidig
J*ie schaarse toepassing van het begrip
welke term men toch gewoon-
^ia'adem noemt met die van de fan-
schilder uit de eerste helft van de
negentiende eeuw. De trant van Delacroix
leent zich uitstekend voor reproductie in
kleuren. Het fraaiste voorbeeld is verwerkt
in het stofomslag, een détail van „Het
weesmeisje op het kerkhof" van 1823.
De uitgave „M eester werken der
Schilderkuns t" berust weer op ge
heel andere grondslagen. Alle tien de
illustraties zijn gekleurd en van groot for
maat. Er zijn twee inleidingen. Zo vinden
we in de monografie over Manet een alge
mene beschouwing van John Rothenstein
en verder bij elke reproductie een speciale
toelichting door R. H. Wilenski. Er is een
goede samenwerking tussen deze kunstge
leerden geweest, bijvoorbeeld is in de alge
mene inleiding het- „Déjeuner op het gras"
uitvoerig besproken en geeft Wilenski ver
volgens van de voorstudie tot dit schilderij
een zeldzame kleurendruk met een diep
gaande vergelijkende analyse. De voorkeur
schijnt naar de voorstudie te gaan, hetgeen
vaker voorkomt. De voorstudies van Ve
lasquez en Watteau zijn ook dikwijls leven
diger en gevoeliger dan de uiteindelijke
herhaling. Op één punt zijn we het echter
niet geheel eens met Wilenski. De achter
grond van „Een bar in de Folies Bergères"
is niet opzettelijk verdoezeld: het is een
spiegelbeeld van een enorme zaal en kon
dus niet scherp zijn. Wilenski vermeldt
niet dat er van dit schilderij óók een voor
studie bestaat, een voorstudie die wij óók
boven de definitieve „Bar" zouden prefe
reren. Het boek geeft vele biografische bij
zonderheden.
In dezelfde serie treffen we een buiten
gewoon rijk essay aan over „De muziek in
de Schilderkunst" door prof. dr. Valentin
Denis. Weer tien prachtige gekleurde pla
ten, van Matteo di Giovanni (1450) tot Pi
casso. Rijk materiaal uit de muziekgeschie
denis, uit de geschiedenis der burgerlijke
omgangsvormen en uit de geschiedenis der
schilderkunst is hier te vinden. Toch zat
aan dit onderwerp nog een diepere kant:
het vasthouden van de onderlinge band
tussen beeldende kunst, muziek èn woord
kunst. De moderne kunstenaars bestrijden,
vaak-onbewust, de te ver gaande speciali
satie der negentiende eeuw: invloeden van
beeldhouwkunst bij Renoir en Picasso bij
voorbeeld. De degelijke aantekeningen bij
iedere reproductie zijn vaak tot zelfstan
dige studies gegroeid. We ontvingen ook
nog de monographie „Maria en haar Kind"
door Th. Bodkin, waarvan de illustraties
met de beste kleurendrukken kunnen wed
ijveren.
„Paneel en Doek" is weer gegrond
vest op andere principes. Hier wordt tel
kens één schilderij voorwerp van onder
zoek. De illustraties (vier in kleuren, vier
in zwart) geven dus voornamelijk détails.
Dr. John B. Knipping O.F.M. droeg twee
monographieën bij: „De val der opstandige
Engelen" van Pieter Brueghel de Oude en
„De laatste communie van Sint Franciscus
van Assisië" van Rubens. De tekst van dr.
Knipping fcetreft vooral de beschrijving
van het afgebeelde: kleuren, schaduwen,
vormen. Bij Brueghel is hij daarin beter
geslaagd dan bij Rubens, omdat de rijkdom
der bijzonderheden bij eerstgenoemde gro
ter was en omdat het bij Rubens moeilijk
was het aesthetische van het religieuze te
scheiden. Deze kleine handige uitgaven
zijn uiterst verzorgd qua druk en papier.
De kleuren-reproducties zijn zó gekozen
dat geen vervloeiing der tinten plaats had.
Tenslotte brengt de serie „Vorm en
K1 e u r" op dezelfde grondslagen als Staf-
leu's „Paneel en doek" beschrijvingen van
één schilderij. Leo van Puyvelde behandelt
Rubens' „Slag van de Amazonen", Lionello
Venturi koos „De geboorte van Christus"
van Botticelli. De afmeting is 34 x 27 cm.
Er zijn zeven gekleurde platen, waarvan
de titelplaat het schilderij in zijn geheel
voorstelt. De zes overige bestaan uit détails
op ware grootte. Hier is volop gelegenheid
het handschrift der grote kunstenaars te
bestuderen. Een eigenaardig effect ontstaat
doordat deze gekleurde afbeeldingen op
niet geglaceerd papier en met doffe, niet
glanzende inkt zijn gedrukt. De beschrij
ving is systematisch ingedeeld, zodat alle
aspecten hun beurt krijgen.
We herhalen, dat we de jeugd benijden
die met dergelijke stu'diemiddelen de eerste
schreden op kunsthistorisch terrein mogen
doen! H. SCHMIDT DEGENER
De in dit artikel behandelde nieuwe uitgaven
over beeldende kunst zijn:
Uit de reeks Ars Mundi onder redactie
van Jacques Lassaigne (Van Holkema en Wa-
rendorf n.v. Amsterdam 19491„Picasso" door
Jacques Lassaigne en „Renoir" door Marcel
Zahar. Ieder deel bevat 13 blz. inleiding en
102 afbeeldingen, waarvan in kleuren.
Uit de reeks De Grote Schilders onder
redactie van Eric Newton (Van Ditmar's Kunst
bibliotheek, uitgeverij v/h Van Ditmar n.v.
Amsterdam-Antwerpen, 1950): „Chardin" door
Bernard Denvir en „Eugène Delacroix" door
Jacques Lassaigne. Zestien blz. tekst, veertig
illustraties, waarvan 8 in kleuren.
Uit de reeks Vorm en kleur (Van Dit
mar's Kunstbibliotheek): „Rubens: De slag der
Amazonen" door Leo van Puyvelde en „S. Bot
ticelli: De geboorte van Christus" door L. Ven
turi. Albums in kartonnen map. Uit de reeks
Paneel en doek onder redactie van prof.
dr. H. van de Waal (Uitgave L. Stafleu, Lei
den): „P. Brueghel de Oude: De val der op
standige engelen" en „Rubens: Laatste Com
munie van St. Franciscus van Assisie", beide
met. tekst van dr. J. B. Knipping O. F. M.
Veertig blz. met 8 illustraties, waarvan de helft
in kleuren.
Uit de reeks Meesterwerken der
Schilderkunst (Van Ditmar's Kunstbibli
otheek): „Manet" met inleiding door John
Rothenstein en toelichtingen door R. H. Wi
lenski, „De muziek in de schilderkunst" door
prof. dr. Valentin Denis en „Maria en haar
kind" door Thomas Bodkin. Elk tien kleuren
reproducties.
Effecten- en
Geldmarkt
Pierre Monteux bevorderd
Aan het slot der Vrijdagavond in de
Amsterdamse Stadsschouwburg gegeven
voorstelling van de opera „Oberon" heeft
de secretaris-generaal van het ministerie
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen en voorzitter van het Holland Festival,
mi'. H. J. Reinink, aan de Franse gastdiri-
gent Pierre Monteux zijn bevordering door
H. M. de Koningin van officier tot com
mandeur in de Orde van Oranje Nassau
bekend gemaakt.
In zijn toespraak gewaagde de secretaris
generaal van het vele dat Monteux, die
gedurende tien jaar dirigent van het Con
certgebouw-orkest is geweest, voor het
Nederlandse muziekleven heeft gedaan, in
het bijzonder voor de Nederlandse Opera,
die hem na de bevrijding verzocht naar
ons land te komen om haar te helpen bij
de opbouw. Onmiddellijk gaf de in Amerika
wonende dirigent gevolg aan dit verzoek.
Met een omzet op de aandelenmarkt
van soms minder dan een millioen gulden
per dag (1000 aandelen a ƒ1000) is de Am
sterdamse beurs naar het zich laat aanzien,
haar vacantieperiode ingetreden. Goed be
schouwd, is die „vacantie-periode" reeds
eerder ingetreden en veel te vroeg begon
nen, want nadat Januari nog een gemid
delde dagomzet van 1952 aandelen had ge
bracht, liep die in Februari tot 1748, in
Maart tot 1550, en in April tot 1242 terug.
Weliswaar zijn de omzetten op de obliga-
tiemarkt belangrijk groter, maar deze zijn
minder het gevolg van affaires door de
particuliere belegger dan wel van trans
acties voor rekening van de z.g. institu
tionele beleggers, spaarbanken, levensver
zekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen,
hoewel deze, althans de levensverzeke
ringsmaatschappijen, de laatste tijd ook
aandelen onder hun fondsenbezit opnemen.
Zo had bijvoorbeeld „De Nederlanden" van
1845 einde 1949 circa ƒ24 millioen aande
len in de Nederlandse industrie op een
totaal effectenbezit van 115 millioen.
Duidelijk is dat de Nederlandse parti
culiere belegger ten aanzien van de Am
sterdamse effectenbeurs een grote mate
van terughoudendheid aan de dag legt en
de betekenis van de Amsterdamse beurs
als financieel centrum aanzienlijk achter
uit gaat. Hier is wel een opmerkelijke te
genstelling met buitenlandse beurzen als
die van New York, Parijs en Brussel en
zelfs met Londen, waar doorgaans van een
grote levendigheid kan worden gesproken.
Het zou onjuist zijn deze geleidelijke
afbrokkeling van effectenzaken uitsluitend
toe te schrijven aan de nog altijd dubieuze
situatie in Indonesië. Ook andere factoren
zijn oorzaak dat de effectenhandel te Am
sterdam inkrimpt, waarbij in de eerste
plaats moet worden gedacht aan de on
macht van het vroegere geldbeleggende
publiek, welke ook wel blijkt uit de op
nieuw teleurstellende cijfers van inlagen
en terugbetalingen bij de spaarbanken.
Met andere woorden, de kapitaalvorming
in ons land blijft bij de vroegere omvang
ten achter en voorzover ze nog geschiedt,
gaan de verzekeringsmaatschappijen met
het grootste deel strijken. Wanneer men
ziet dat de Nederlandse belastingbetaler
gedurende de eerste vier maanden van
1950 rond VA milliard aan de fiscus
heeft afgedragen, behoeft niet te worden
gevraagd wat er van de kapitaalvorming
nog kan terecht komen.
De minister van Financiën, die inziet
dat het fiscale getij langzamerhand begint
te verlopen, zet spoed achter de inhaling
van de belastingachterstand, getuige het
grote aantal dwangbevelen dat wordt
„uitgereikt". En het is geen wonder dat
de effectenhandel in het fiscale klimaat
van deze tijd niet ademen, leven en tieren
kan.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek
heeft becijferd dat 466 maatschappijen,
welker aandelen nagenoeg alle op de Am
sterdamse beurs worden genoteerd, in 1948
een winst hebben behaald van 938 mil
lioen, waarvan slechts 178 millioen aan
dividend en tantièmes is uitgekeerd, 200
millioen afgeschreven en 347 millioen is
gereserveerd. Jammer, dat de C.B.S. „ver
geten" heeft te publiceren, welk deel van
de winsten voor de fiscus moest worden
„gereserveerd".
Het is een bewijs van goed financieel
beleid dat de Nederlandse ondernemingen
het grootste deel van wat de fiscus hen
nog overlaat, tot het sterk maken der be
drijven aanwenden en dat zij terloops
opgemerkt zij hebben daarbij meren
deels een stok achter de deur, in casu de
superdividendbelasting niet nodig!
Voor aandeelhouders betekent deze con
servatieve uitdelingspolitiek intussen een
belangrijke beperking van inkomen, een
vermindering van het rendement op hun
aandelenbezit. Het C.B.S. heeft becijferd
dat dit rendement in 1948 nog slechts
3.7 heeft bedragen, dat weliswaar iets
groter is dan in 1947 (3 maar aan
merkelijk lager dan in 1938, toen het nog
4.8 bedroeg.
Neemt men hierbij in aanmerking dat
deelneming in het aandelenkapitaal het
verstrekken van risicodragend kapitaal
betekent, dan is het niet onverklaarbaar
dat er behalve de onmacht tot aankoop
van aandelen, hiertoe ook een mindere
bereidheid moet worden geconstateerd.
Daar komt nog een factor bij.
De beoordeling van de commerciële en
financiële mogelijkheden der bedrijven is
de laatste jaren veel moeilijker geworden,
De moeizame worsteling om voor de lan
den van West-Europa tot een grotere
economische samenwerking te komen
O.E.E.S., plan-Schuman, plan-Stikker
schept voor de bedrijven in de verschillen
de landen een min of meer onzekere
tuatie, omdat van tevoren moeilijk is uit
te maken in hoeverre die economische sa
menwerking, het geleidelijk opheffen dei-
tol-barrières en de vrije omwisselbaarheid
der valuta, op de ontplooiingsmogelijkhe
den der bedrijven in de onderscheidene
landen van invloed zal zijn. De interne
factoren, als de financiële positie, het di
videndverloop in het verleden en de mo-
mentelijke bedrijfsvooruitzichten komen
daardoor bij de beoordeling van de koop
waardigheid min of meer op de achter
grond.
Dat deze omstandigheid ook de belang
stelling voor nieuwe emissies remt
mitsdien aan de particuliere investering
voor de industrialisatie in de weg staat,
ligt voor de hand.
„Nieuw Amsterdam" komt morgen
Volgens de laatste berichten, wordt de
„Nieuw Amsterdam" morgenochtend Zon
dag 18 Juni, te Rotterdam verwacht en
zal de ontscheping omstreeks 8 uur be
ginnen.
Scheepsramp. Het Britse schip „Anhui"
(3494 ton) is met 700 Chinese passagiers
aan boord op een mijn gelopen ter
hoogte van de Zuid-Chinese haven
Swatou. Een ander schip is bezig passa
giers over te nemen. Nadere bijzonder
heden zijn nog niet bekend.
Naar wij vernemen zijn de plannen om
te komen tot oprichting van de „Exploita
tie Maatschappij Zandvoort" reeds in een
vergevorderd stadium van voorbereiding.
De statuten zijn vrijwel gereed en worden
thans bestudeerd door de directies van
enkele grote concerns in ons land, die in
principe deelneming in deze maatschappij
reeds hebben toegezegd.
Het ligt in de bedoeling om via deze
maatschappij te komen tot uitvoering van
een kustbebouwing, (amusement-centrum
en hotelbouw) in het kader van het weder-
opbouwplan Friedhoff, zij het dan wellicht
wat bescheidener vorm dan de aan
vankelijk gedachte opzet. Het moet niet
uitgesloten worden geacht, dat nog vóór
seizoen 1951 met de bouw van verschillende
voor de badplaats zéér belangrijke objecten
zal zijn begonnen. Onderhandelingen met
verschillende instanties zijn nog gaande en
talrijke vergaderigen worden belegd.
Enkele oud bedvijfs-exploitanten, nog
claims bezittend in deze kuststrook voor het
centrum van het dorp, zijn ook bij deze
plannen geïnteresseerd.
Algemeen komt men tot de overtuiging,
dat via deze weg de enige mogelijkheid be
staat, om in Zandvoort tot algehele weder
opbouw van het verwoeste kustgebied, in
het kader van het plan Friedhoff, te kun
nen komen, daar individueel particulier
initiatief zo goed als geheel ontbreekt.
Adres van muziekuitgevers
aan de Tweede Kamer
De Vereniging van muziekhandelaren en
uitgevers in Nederland heeft een adres aan
de leden van de Tweede Kamer der Staten
Generaal gericht, waarin er op gewezen
wordt dat, nu de wet op de omzetbelasting
herzien zal worden, het belasten van
muziekuitgaven een bemoeilijking is van
de actie, die allerwege wordt gevoerd om
het Nederlandse volk nader te bréngen tot
de schatten, die de componisten van alle
eeuwen en ook de hedendaagse Neder
landse toonkunstenaars, de wereld hebben
geschonken.
De motieven, welke in 1935 hebben ge
leid tot vrijstelling van de muziekuitgaven
van omzetbelasting, gelden thans in ver
sterkte mate, zo wordt in bovengenoemd
adres betuigd.
Verlaten vliegend fort
neergeschoten
Amerikaanse straaljagers stegen Zater
dagochtend van Okinawa op om een be
schadigd vliegend reuzenfort neer te
schieten.
Het fort had bij een landingspoging op
het vliegveld Kadena zijn landingsgestel
beschadigd. De twaalf leden van de be
manning kregen daarop per radio op
dracht om de automatische piloot in te
schakelen en het toestel per valscherm te
verlaten.
Kort daarop kwamen de straaljagers
aansuizen en deden het reuzenfort in de
Chinese Zee storten.
v-iiiiize, Lage prijzen
garnering.
BEESTRAAT 162.
fc Peperstraat. Beverwijk
vee een
r.scs vanaf f 45.—.
De ZENTRA HORLOGES
rn 2 jaar verzekerd te
la verlies, diefstal, breuk
beschadiging, beroving.
jiteS verkrijgbaar bij:
I SILVER STOEPKE,
Grote Houtstraat 49.
J. FORTGENS en Zn.,
Koningstraat 14.
H, v. d. VLERK en Zn„
Zijlstraat a.
Horlogerie HERMAN
MULDER,
Kampervest 51.
MC. GROENLAND,
Binnenweg 10, H'stede.
VELLEMAN KOOPT1
soorten goede meubelen
.ae!e inboedels, zolderop-
{fW?« Perz. tapijten,
|Gaal, naai- en schrijfma-
kantoormeubelen etc
hoge prijzen,
ld. 14637. Z1JLSTR. 62.
Overal te ontbieden!
9 Radiogebied. Reparaties
öl' goed, afdoend
^STRAAT 8Ï. Tel. 11110
Sfiï kuntzeggën wat
VAN' VEEN-
l-c iA 'e Haarlem
i geaier°1Ste kinderwa-
W je baby Straks
^■••vergeet niet dat de
«"iiSy buitensc-
VC^SH0EDEN
VERVORMEN
Wotte modellen
vlug kl.,,
fortman
"ESSE"
en gezellig verhaal laatst gelezen van Piet Bakker.
Gezellig geschreven en het ging over een gezellig
land. Over Denemarken. Daar hebben ze niet te
klagen, als je dat zo leest. Wat 'n prettige mensen!
Nu kun je zeggen, dat, als 't je zo goed gaat,
het geen kunst is om prettig te zijn. Maar mis
schien moet je prettig zijn, wil het je goed gaan.
Wie goed doet, goed ontmoet, nietwaar? Met een vrolijke kijk op
't leven, heb je al minstens voor de helft 'n vrolijk leven in je zak.
Ze drinken daar erg véél bier in Denemarken, schrijft Piet Bakker.
d r i n k 's uit...-.,
Ja, dat doen prettige mensen. Maar zijn ze ook niet juist zulke
prettige mensen, omdat ze zo veel bier drinken Je kunt onmogelijk
bier drinken en een nurks blijven. Bier is zo'n blijmoedige drank!
Hoe opgewekt ziet 't er al niet uit! In bier schijnt altijd de zon. En
dan die belletjes, die er in opstijgenEr zit levenslust in een glas bier,
pit. En nu drink je 't. Zon ineens ook in je binnenste, levenslust, pit!
Maar om nog even terug te komen op dat verhaal van Piet Bakker
over Denemarken: ik heb 't daar vanochtend over met 'n klant van
me. Een klant, die 't wat je noemt: goed kan doen. Ik vraag: „Is
dat niet iets voor U Zou U niet eens naar Denemarken gaan „Dat
doe ik", zegt-ie, „nu op 't zelfde ogenblik". „Eén Denemarken!"
riep hij toen. En laat ik direct begrijpen, dat hij 'n biertje bedoelde!
Kort en goed en dat wou ik maar zeggen:
naar oude' besóhadigde -"por
tretten, ook. voor, moeilijke
gevallen. Speciaal adres
hiervoor is: v -
huygensstraat 10
IJmuiden. Tel. 4.8.(5.8.
Te koop aangeboden:
in prima st. Garage Storm
vogels, IJmuiden-Oost.
Wanneer gij uw waren
aan de man (of aan de
vrouw) wilt brengen, en
dat ls tocb uw streven;
dan moet gij die man (of
die vrouw) van u laten
horen.
De eenvoudigste, meest
effectieve en goedkoopste
weg naar dit doel ls:
Adverteer In dit blad.
Wegens ziekte 2 PLAATSEN
over voor autotocht naar
Arnhem op 27 Juni a.s. Kos
ten f 10 p. p. alles inbegrepen
Adres: Meeuwenlaan 5.
TANDEM TE HUUR voor
korte of langere duur. Zee
weg 184.
te koop: 1 bankstel, rook
tafel, kapstok, wegens plaats
gebrek. Ahornstr. 29.
Te koop agb. trapnaai-
machine met ringspoel f 90
Rijksweg 324, Santpoort. d.
Te koop: grote bakkers-
fietsmand en tenen was-
koffer, beide nieuw. h. w. v.
Tuyl H. Mandeweg 272, Be
verwijk.
Gevraagd: flinke werk
ster voor 4 dagen p. week.
Stationsweg 55, Velsen.
belastingaangiften. j.
W. Bontenbal, Belastingcon
sulent, Nachtegaallaan 16,
IJmuiden-o.
Af te halen 2 jonge poes
jes, 6 wéken oud, zindelijk.
Dwarsweg 6 k, Velsen Dorp.
Heeft u misère met uw
boekhouding? Laat
door mij eens uitvoeren. Vei
ligheid gewaarborgd. b.
Melis, Hagelingerweg 175,
Santpoort.
wij doen steeds ons
best onze cliënten tevreden
te stellen. Ook op het gebied
van meubelen. Neem maar
eens een kijkje in onze show
room en.... alles op gemak
kelijke condities.
van veen, Zyiweg 26—28
te Haarlem.
MET LEVASIERS TOURS
17 Juli
Beste hotels, schitterende
reis door België.
13 Augustus 5 dagen naar
parijs en versailles
onder deskundige leiding,
met onze niéuwe moderne
luxe touringcar. Bespreek
spoedig uw plaatsen. Geen
pas nodig.
leva sier, Wijk aan Zeeër-
weg 55, tel. 4650.
mentink, Driehuizerkerk-
weg 103, tel. 4250.
Te koop: witte trouwja
pon met sleep en sluier. Te
bezichtigen na 5 uur. Noor-
dèrdorpstraat 10, Velsèn,
Verschillende maten en uit-
neembaar.
Kon. Wilhelminakade 1,
I Umüjden. Tel, 5691,
PRIMA EIKEN CLUBSTEL v.a. 325.-
Eiken schuiftafel 42.50
cocosi moquette en bouclé loper v.a. 4.45 p. meter
Moquette tafelkleden v.a26.75
koningsplein 8 - telefoon 4550 - ijmuiden
(Voorzorgzegels worden in betaling aangenomen).
STEENHOUWERIJ NUIJEN
casembrootstraat 4 - ijmuiden
ijmuiderstraatweg 62
naar maat v.a. 135.
kanaalstraat 60
(ingang poort)
•schillende maten en uit- j
Firma f. h. janssen telefoon 19635
molenaerstraat 25 haarlem
OOK TEN VOORDELE VAN
TT
JULI
ASSEN
hooghalen
Voorverkoop bij:
Spaarnwouderstr. 103, h'lem.
Tel. k 2500/13127 en Lissone
Lindeman,
zonder chauffeur
garage stormvogels
Kalverstraat IJmuiden-O.
Tel. 4808
IEDERE DAG geregelde
en iedere avend zeetochtjes
Vertrek 7.30 uur bij de oude sluis.
DAN EERST UW HAAR VERZORGD!
Het speciaal adres voor moeilijk, dun en grijs te per
manenten haar is de Dameskapsalon
kennemerlaan 94 - telefoon 4426
Ook voor Uw BUITENWERK
FROGERSTRAAT 30 TEL. 5752
esn VOORDELIG en BETROUWBAAR adres
Vraagt u, zonder verplichting, prijsopgave.
te HUUR GEVRAAGD per 1 Juli 1950
gemeub. huis of gedeelte
met tuin omg. Santpoort of Driehuis.
Aanb. Het Woningbureau te Driehuis, Da Costalaan 32,
Telefoon 5228.