Meesterlijke uitvoering der Orgelmis van J. S. Bach ■pk Een Jmmm Renaissance in Haïti Week van dc Franse film. BATAVUS De K.V.P.-fractie wil de huren met twintig procent verhogen 28 Juni 1950 Sebastian Bach in het tijd- J \roi-7amp inPen 1735 twee verzamelingen JTfl» 1726 ^.nmooneerde clavecymbel- Sdoor hem f^naming „Klavier- ojuzieic "^gegeven, verscheen m 1739 ,1 deze oefeningenreeks. 0 bevatte uitsluitend orgei- Mie deel gevormt Bit «IBLTern hiervan wordt gevormd Sties, waarvoor het muzi- IS koraal-var ronden werd m de koraal- tit."?eïl tiidens de hoofd-godsdienst- sSdiK» °r, Lie door de gemeente ge- s®""8 "S Overeenkomstig de orde. «*(in S 'godsdienstoefening verliep. O»».1'waalbewerkingen m het derde l®S»de£ Klavier-Uebung" een vast- j-el van he „la:n(r In overeenstem- ^sriithurgiaette karakterhier- !ïin« orgelmis" gegeven. Bach Ütg® v werkingen samen tussen een 5 Praefudium en een Tripel- s®um nverwcldigende grootsheid, Wel ti» V" rog vrii vaak op de pro- r^fergSSrten in. directe Kilgvoorkomen. Een integrale opeenvolging praeludium en Fuga met koraalbewerkingen hoort bijK»»™" Daarom kon de Bach- =®K^SSeren in de Oude Kerk te •""''-il od initiatief van de „Neder- .W'^'gachvereeniging" werd gegeven i"®' n He Orgelmis werd uitgevoerd, '"'TLbke muzikale gebeurtenis wor- t® mg Het Holland Festival en de :«rfnki5inditjaar werden de ScW^Sg tot dit concert, afde a*"JE Anthon van der Horst "'S-er van de Orgelmis en het a£ S Nederlandsche Bachvereeni- v„0r elke voordracht van een 'de koraalmelodie, welke er aan „j,r had gelegen. Op deze wijze "Sde melodieën bij de talrijke toe- "l* geïntroduceerd. Het koor, door iisnractiik volkomen vertrouwd lïienlange P on[{er leiding van :IiSSk de koralen met grote «"'iiSeid. Door het moeilijk te ver- SSel contact met de organist was ongelijkheid tussen koor en '"Ken echter aan de diepe indruk, •Soorzang maakte, geen afbreuk kon Ètt zinsen van het. koor^kreeg bi, I in BachsReligieuze wezen en de tekst- i Back-herdenking toch meer beteke- - „riten het aanduiden van de ko- Het gaf de innige relatie --- .Ruis religieuze wezen en de t Tan het koraal, een verhouding ■werd tot muziek van su- gehalte, ifeOTtepmüék"tof een niet ver- 'Site! al noemde Bach haar be- oefening". In deze muziek bracht "contrapuntielc tot een niet ver- ïï-ojtwikkeling, die nog in „Das musi- nlischeOpfer" en in „Die Kunst der Fuge "ÏLte voleinding zou verkrijgen. S. Anthon van der Horst kregen de uiaalbewerkingen een ideale vertolker S volkomen technisch meesterschap, constructieve bouw, klankkleur r^erhvthmiek. Elke bewerking klonk opzichten gaaf en doorzichtig en de ".rist'kon daarbij voortreffelijk de re- S,an het fraaie orgel toepassen, be- £s de tegenwerking van ontstemde «sten bij de voordracht van de zes- S«e variatie. En dan moet hier ook P«eld worden de magistrale vertol- Sim het Praeludium, waarmee de 4jio grootse stijl werd ingeleid en van tinei-fuga, die een monumentale be lief van de orgelvoordrachten werd. mug mn oe 5 p ZWAANSWIJK Ochtendconcert door Nederlands Kamerkoor Ook de Nederlandse a capella-zang krijgt •h het Holland Festival zijn kansen. Dat '•it Nederlands Kamerkoor van Felix de Nobel voor deze aangelegenheid aange- iét is zal iedereen natuurlijk vinden. Dit enable van beroepsvocalisten het ioje dan nog al eens aan mutaties onder- geweest zijn is immers in de loop iï jaren het voor Holland representatieve icor geworden, het vocaal-orkest van eer- ite rang, dat binnen en buiten de grenzen «Nederlandse zin voor samenzang op de meest uitgebreide en artistieke wijze ver tegenwoordigt. Het is een schakel in ons muziekleven geworden, die er, naar gelang aen er de waarde van is gaan beseffen, aet meer uit weggedacht kan worden zon- is dat dit gemis een gaping zou teweeg brengen. Dinsdagochtend trad het Kamer koor op in de kleine zaal van het Amster dams Concertgebouw, met een klassiek polyfoon programma, gewijd aan werk van Josquin des Prés, Sweelinck en Bach. Vol gde week Dinsdag komt op een avond- roncert in de Bachzaal een programma van werwegend moderne koormuziek aan de tairi. Van Josquin klonken nu de deinende meiismen van het driestemmig Ave Verum, het kunstige stemmenweefsel van de vijf stemmige klaagzang op Okeghem, de voor langer van de tweede Nederlandse school, ekede het onvolprezen vierstemmige Ave Maria waarin, bij de kunstigste com ities, de consequente lijn van een hym ne-melodie niet wordt losgelaten. Felix de Nobel weet uit zijn prachtig afgestemd ensemble de ranke gothische bouw dezer taeestercomposities te herscheppen. Waar jje geest van de Renaissance reeds door weekt zoals bij „Accoutrez-vous d'habits nedeuil"inde „Déploration de Johan Okeghem", klinkt in beheerste mate een eaprene door, die naar een nieuwe stijl— periode wijst. De heerlijke nabloei van deze polyphone binst in de psalmen van Sweelinck was °P uit ochtenconcert kenmerkend verte- ADVERTENTIE flikbron iM [fvan^prg glans yptm Agenda voor Haarlem Rn»™ WOENSDAG 28 JUNI }'i h,,?e:»^,SmokingSuns". 14 J-. 2.30, 7 en •srV" 11, M f't Gebeurde op een w 1?eft- 2-3°. 7 en 9.15 uur. Rcm- iwÏJ?4 Goretti", 18 j., 2, 4.15, 7 en ,ilace: ..Gentleman inbreker", 18 7f en 9-15 uur. Luxor: „De man op Satff'» j- 2. 1 en 9.15 uur. City: eri 9.15 uur" ^uive^se^an(^". 14 L< 2.15, Grot. v?,?fl5ERDAG 39 JUNI teMiiU, Orgelconcert, 2 uur. Biosco- 8- ei1 avondvoorstellingen. genwoordigd met de Psalmen 75, 65 en 86. Wanneer men na het blijmoedig frisse majeur van het vierstemmige „O Seigneur, loué sera" het ernstig getinte „Dieu la gloire qui t'est due" te horen krijgt in zijn zes stemmige klankcomplexen, dan ervaart men de macht van het geniaal bedreven handwerk over het rijk der tonen, waar van destijds nog zo weinig mogelijkheden tot moduleren ontdekt waren, welke ech ter door een meester als Sweelinck, even als zijn grote Zuid-Nederlandse voorgan gers, gecompenseerd werden door een han dig aanwenden van de verschillende kerk toonaarden binnen de algemene tonale basis. Die fijne nuances ontgaan ons meest al, omdat wij te vast verankerd zitten in ons moderne toonsysteem en de finesses van de modaliteit voorbij zien. Maar men moet deze muziek dan ook kunnen horen in de ideale gedaante en in de ideale klank, waarvan Felix de Nobel en de zijnen zich de geheimen hebben eigen gemaakt Ook werden er twee motetten van Bach uitgevoerd: het dubbelkorige „Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf" en het vier stemmige „Lobet den Herrn, alle Heiden", dat zich jubelend ontlaadt in een er vrijwel los van staand „Alleluia'-gedeelte; twee zware opgaven voor de betrekkelijk kleine bezetting van het Kamerkoor, zodat het begrijpelijk was, dat de uitvoerders aan het slot tekenen van vermoeidheid begon nen te tonen. Doch dit deed niets af aan de indruk, dat we een boeiend ochtend concert hadden bijgewoond. JOS. DE KLERK. Jean Cocteau op Schiphol Ter gelegenheid van de opening van de zogenaamde „Week van de Franse film" arriveerde gistermiddag op Schiphol ae veelzijdige kunstenaar Jean Cocteau om des avonds in het Alhambra-theater de gala-première van zijn „cinematografisch gedicht Orpheus" bij te wonen. Hoewel Cocteau de leeftijd van zestig jaar reeds is gepasseerd, ontplooide hij een felle geestdrift toen hij in een gesprek met Ne derlandse journalisten de bijzondere kwa liteiten van zijn film verdedigde. „Men moet tegenwoordig ook eens ongehoorzaam durven zijn en vooral niet toegeven aan de banale smaak, zoals speciaal de radio doet. Ui heb het middel film gebruikt om uit drukking te geven aan een persoonlijke visie op problemen die mij ter harte gaan. Of de film voldoende toeschouwers trekt, kan mij niet schelen. Ik moest haar ma ken!" Jean Cocteau werd vergezeld door de actrice Marie Dea en de acteur Edouard Dermithe, die belangrijke rollen in de film vervullen. Beeldende kunst De op een eiland in de Caraibische zee gevestigde negerrepubliek Haïti is al meer dan een eeuw zelfstandig. Gedurende beide wereldoorlogen bezette Amerika het ge bied en zo kwamen er blanke priesters en onderwijzers enige jaren in contact met de neger-bewoners. Verschillende bezoekers bemerkten de grote picturale begaafdheid van dit volk. Er waren reeds twee kun stenaars, Philomé Obin, een klerk, en Hector Hyppolite, een priester van de in landse godsdienst. Zij werden door de Amerikanen aangemoedigd evenals een timmerman, een politieagent, een huis knecht en een leerling-monteur. Voorlopig werd er carton en ripoline verstrekt, maar later kwam er echte olieverf en celotex. Het aantal schilders neemt steeds toe. Is er een kunstwerk klaar, dan wordt het in feestelijke optocht naar het „Kunstcen trum" gedragen, iets wat in de Renais sance in Italië ook wel eens gebeurde. Het is de gewoonte dat de titel van het stuk, benevens naam en adres van de schepper op het schilderij worden aangebracht. Het is leerrijk om op de ter gelegenheid van het Holland-Festival in het Stedelijk Museum te Amsterdam gehouden expositie de groei en differentiëring dezer jonge Haïtiaanse kunst na te gaan. Er zijn schil ders die naar een eenvoudige vlak-vulling streven, alsof het een tapijt geldt. Maar anderen beheersen bewust de wetten van het perspectief, der diepte, der derde dimensie. Vaak wordt de stof aan inlandse legenden ontleend: de groene godin, de dis der goden, de magische tafel, de bloe- menkoningin, dodenparade, weerwolf ceremonie enzovoorts. Maar er zijn ook veel onderwerpen uit het dagelijkse leven: boerenmaaltijd, acrobaten aan het werk, Bénoit: „Markt". Prinsesjes maakten een schoolreisje Honderddertig leerlingen van de „Werk plaats" van Kees Boeke, waarbij de prin sesjes, hebben Dinsdag per bus een school reisje naar Den Haag gemaakt. Daar wer den het planetarium en de tentoonstelling „zestig jaar koninklijke" in de Dierentuin bezocht. Voorts maakte een groepje nog een deel van de vergadering der Tweede Kamer mee. Twee jongetjes overreden In de Van Ostadestraat te 's-Gravenhage zijn twee jongetjes van vier jaar op de koppeling van een vrachtauto met aan hangwagen geklommen. Toen de auto weg reed, vielen de knaapjes op straat en wer den door de aanhangwagen overreden. Beiden waren op slag dood. De chauffeur heeft van het ongeluk niets gemerkt. Opgericht is de stichting „Europees Jongeren Contact", welke zich ten doel stelt de bevordering van het contact tussen de jongeren in Europa. Het E. J. C. stelt zich op federalistische grondslag. Voorzitter is de heer C. J. M. Peeters te Steenbergen. familie-tafereel, stratenmakers, zelfpor tret, élite-diner, dobbelspel, vismarkt, hanen-offer. De beschrijving van hun religieuze held en martelaar Charlemagne Péralte is een geliefd onderwerp. Daar naast begint ook de geheel vrije compo sitie veld te winnen. - De kleuren zijn zeer levendig. In de tekening ontdekt men telkens een meester lijke zekerheid. De ideeën die deze kun stenaars in brieven neerschreven, zijn op recht en eenvoudig. Men gaat de kinder lijke ernst van een film als „Grazige wei den" begrijpen, wanneer men deze ten toonstelling bezocht heeft. H. SCHMIDT DEGENER Invoerwaarde in Mei voor 57 pcf. gedekt door uitvoer De regelmatige stijging van de omvang van onze invoer gedurende de laatste maanden zette zich in Mei 1950 voort. Vol gens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek samengestelde voorlopige ge- gegevens bedroeg de waarde van de in deze maand geïmporteerd goederen 663 mil- lioen (v. m. 644 millioen) en het gewicht 2.27 millioen ton (v. m. 1.97 millioen ton). Ook de uitvoer vertoonde over deze maand enige stijging, althans wat de waar de betreft. Deze nam toe van 367 millioen (gewicht 1.13 millioen ton) in April tot 377 millioen (gewicht 1.08 millioen ton) in Mei. Evenals in April was slechts 57 pet. van de waarde van de invoer gedekt door de uitvoer. Vooral de import van suiker, minerale oliën, ertsen en hout was aanzienlij groter dan in Apx*il. De invoer van cacaobonen en granen daarentegen belangrijk minder. De vermindering van de aardappelen export kan als een normaal seizoenver schijnsel beschouwd worden evenals die van bloembollen en planten. MEISJESSCHOOL 'T KOPJE Voor het eindexamen Middelbare School voor Meisjes van de H.B.S. voor Meisjes met 5 en 6-jarige cursus ,,'t Kopje" slaagden de dames: A. E. Bartels, C. van der Bree, C. Coelingh, E. S. Domhoff, W. V. G. Dyserinck, C. A. M. van Eyck, J. M. Heytman. R. G. G. M. Huysser, Th. E. Otto, R. J. Rempt, E. J. Rijnders, M. T. Schenk. W. L. Star Busmann, O. van der Tak, G. Verwey, J. A. van Werk hoven; M. W. E. Wilde. Herinnering aan de eerste Anjerdag Donderdag 29 Juni is het tien jaar ge leden, dat in 1940, op de verjaardag van Prins Bernhard, bloemen werden gelegd voor het paleis Noordeinde en felicitatie- registers werden getekend. Evenals tien jaar geleden zullen de oud-burgemeester van de residentie mr. S. J. R. de Monchy, de luitenant-generaal J. J. G. baron van Voorst tot Voorst, oud-commandant van het veldleger en de generaal H. G. Winkelman, oud-opperbevelhebber van land- en zee macht en de luitenant-generaal H. F. M. baron van Voorst tot Voorst, oud-chef staf van het algemeen hoofdkwartier, zich naar het paleis Noordeinde begeven om daar hun handtekeningen in de registers te plaatsen, FAILLISSEMENTEN De rechtbank te Haarlem heeft in staat van faillissement verklaard: Wilhelmus Maria Rooyers Jr., vertegen woordiger-, wonende te Heemstede, Heam- steedse Dreef 39. Rechter-commissaris: mr. C. W. de Visser. Curator: mr. J. W. Rutgers, advocaat en procureur te Haarlem. Andreas Johannes Jacobus Schreuder, koopman, wonende te Zaandam, Hoogen- dam 4. Rechter-commissaris: .mr. C. W. de Visser. Curator: mr. W. Boers, advocaat en procureur te Overveen Wegens het verbïndïnd worden der enige uitdelingslijsten zijn geëindigd de faillisse menten van: F. H. J. de Klerk, aannemer, wonende te Haarlemmerliede, Liewegje 29. J. A. Nieuwstraten, timmerman-aannemer, wonende te Haarlem, Parklaan 33. Deze week zal het eerste stuk dijk van de Zuid-Oost-polder, dat achter Kampen ligt, boven water komen. De naam van dit stuk zal Vosseweerd worden. ADVERTENTIE ADVERTENTIE ANJERDAG ORANJEBOOM BIER! Luxor theater vertoont „Amtoine et Antoinette" Kostelijke comedie van jonge Franse regisseur A van de Franse film, die volgende week in vele Nederlandse bioscoop-theaters zal worden gehouden, zal het Luxor-Theater in Haarlem de reeds in 1947 vervaardigde rolprent van Jacques Becker „Antoine et Antoinette" vertonen. Wij kunnen dat niet anders dan een bij zonder gelukkige keuze vinden, want hoe wel deze film in ons land niet die bekend heid heeft verworven die zij verdient, be hoort zij tot de geslaagde producten die de Franse droomfabrieken sedert de be vrijding hebben afgeleverd. „Antoine et Antoinette" is daarom ook van belang omdat zij het bewijs levert, dat de na-oorlogse stroming in de film kunst, die men het best als die van de „geromantiseerde documentaire" zou kun nen aanduiden en die speciaal in Italië en in Engeland bloeit, aan Frankrijk niet on opgemerkt is voorbijgegaan. Het verlangen om de waarheid en de werkelijkheid zo zuiver mogelijk weer te geven leidde de cineasten naar de docu mentaire, die overigens met anderssoor- v tige vormen vermengd kan t~i i worden, van de improvisa- r 11 m tie »paisa" aan het s°- 1AAA1 J bere document „Bataille du V,s rail", van de subtiele ro mantiek van „Brief encounter" tot de lichtvoetige humoreske „Vier stappen in de wolken". Een deel van deze werken ontstond door de oorlog: de verbeelding van de cineast moest het altijd afleggen tegen de realiteit, zodat de reportage wel het bij uitstek geschikte middel tot weer geving van het krijgsgeweld werd. Jacques Becker is echter, met de meeste zijner Italiaanse en Engelse kunst broeders van oordeel, dat de geromanti seerde documentaire zeer goed van pas komt bij de schildering van die milieux, waarvan de leden in het geheel niet tot een tragisch lot zijn voorbestemd. In „An toine et Antoinette" tekent hij ons zo'n samenleving van kleine luiden, waarvan de gedachten en handelingen zo nauw keurig mogelijk overeenkomen met die van het Parijse volk. Het leven van de kleine typograaf en van de jonge verkoopster, zoals Becker dat laat zien, is dat van duizenden hand en hoofdarbeiders. De anecdote die de re gisseur als gegeven voor zijn film ge bruikte schijnt waar gebeurd te zijn: een brave jongeman wint een geweldig bedrag in de Franse Staatsloterij en verliest als hij zijn gewin wil gaan incasseren, zijn lot. Alle luchtkastelen, die hij reeds met zijn vrouw heeft gebouwd, vallen in puin en de held, die niet meer thuis durft ko men, gaat aan de zwerf en raakt aan lager wal. Becker heeft gelukkig dat som bere einde niet overgenomen en van het hele verhaal alleen dat behouden, wat kon bijdragen tot een heldere kijk op het dagelijkse leven van heel gewone mensen. Overigens had Becker zelfs dat element niet nodig om een goede film te maken: Georges Rouquier toonde ons reeds in „Farrebique", dat men ook zonder bepaal de feitelijke gebeurtenissen die verteld moeten worden, een film kan maken die zich van de lopende bandproductie volko men onderscheidt. Wat ons betreft was het reeds voldoende geweest Antoine en Antoinette in hun gewone dagelijkse doen te tonen: eentonig werk en bescheiden ge noegens, hun bestaan zou geëindigd zijn zoals het was begonnen: veel kleine en soms ook grote zorgen, waaraan echter iedere grootsheid ontbreekt. Zeker, we aanvaarden de bioscoop gaarne als een instituut dat het ons mogelijk maakt een ogenblik de sleurgang van alle dag te ont vluchten, doch we worden veel meer ge roerd wanneer we geconfronteerd worden met mensen die op ons zelf lijken. En zoals Becker zijn figuren heeft be handeld zo deed hij het ook met de stad waarin het verhaal speelt. Voor de eerste keer zien we Parijs nu eens niet als een decoratieve en ornamentale achtergrond, ten prooi, zouden we haast schrijven, aan de artistieke buitelingen van de camera man. Nochtans, of wellicht juist daardoor, is het gehele werk ook door de kostelijke dialogen van een typisch Parijse sfeer doortrokken. Avenues, métrostations, wa renhuizen, alles werd in een zeer persoon lijke stijl opgenomen, waardoor deze film, die voor alles een beschrijving van de werkelijkheid moest zijn tevens een kunstwerk werd, waaraan de camera-man Montazel, de componist Grunenwald en Marguérite Renoir met de montageschaar gelijkelijk hebben bijgedragen. J.H.B. R IJ W I E L JE N trotseren de tijd door degelijkheid TWEEDE KAMER Minister In 't Veld acht een daartoe strekkend amendement onaanvaardbaar Sen opname uit ,Autoine et Antoinette", (Van onze parlementaire redacteur) Voordat de Tweede Kamer Dinsdagmid dag met de behandeling van het wetsont werp inzake de huurverhoging begon, drong jhr. mr. Van der Goes van N a t e r s (Arbeid) aan op een spoedige openbare behandeling van de jongste De- viezennota, omdat hij meende te weten, dat in het van regeringswege nog te ge ven antwoord op het Kamerverslag een en ander omtrent het plan-Schuman en het plan-Stikker zal voorkomen. Presi dent Kortenhorst zegde toe, na overleg met de vaste commissie voor handelspoli tiek Woensdag iets naders omtrent dit ver zoek te zullen mededelen. De heer D e Groot (Comm.) informeex-de of de re gering voornemens is binnenkort ook over enige gebeurtenissen van internationaal belang en dan in het bijzonder omtrent Korea mededelingen te doen. De Kamer voorzitter verklaarde, dat hem niets be kend was over zulk een voornemen van de regering, maar dat hij het oordeel van de voox-zitter van de commissie voor Bui tenlandse Zaken dat is hij zelf zal vragen. Hierna kwam men aan het wetsontwerp inzake de huurverhoging toe. De heer Van Vliet (K.V.P.) betoog de, dat de huren lang op hetzelfde peil zijn gebleven hoewel de inmiddels toege nomen lasten zeer ten nadele van de ver- huux-ders hadden gewerkt. Bij de loon- ronden had men zijns inziens rekening moeten houden met hogere huren en zo dat niet mogelijk was geweest, dan bleef toch de vraag waarom de regering niet eerder met de nu voorgestelde maatregel, alsmede met de wetsontwerpen inzake verlaging van de Loon- en Inkomsten belasting, welke als compensatie voor de huurverhoging dienst zullen moeten doen, voor de dag was gekomen. Op zichzelf kon hij met de strekking van het ter tafel liggende ontwerp het wel eens zijn. Zelfs vroeg hij zich af of de 15 eigenlijk niet 20 had moeten zijn. Intussen zitten we, zo liet hij hierop volgen, met het probleem van de hoofden van grote gezinnen, die niet onder de loon- en inkomstenbelasting vallen, zodat de daarin aan te brengen verlaging voor hen geen compensatie zal brengen tegen over de 15 huurverhogingen, die zij wel te dragen krijgen. Daarom wilde zijn frac tie gaarne zien, dat die groep een loon- bijslag zou gaan genieten gelijk aan de huurverhoging. De heer Stapelkamp (A.R.) was over de huurpolitiek van dc sinds 1945 aan het bewind geweest zijnde kabinetten slecht te spreken. Geen enkele poging was er gedaan om de huren de ontwikke ling van lonen en prijzen te doen volgen. Op zo kort mogelijke termijn moest er nu naar gestreefd worden het^evenwicht tus sen bouwkosten en huren te herstellen. Ofschoon spreker en zijn politieke vrien den allerminst geestdriftig zijn, zullen zij het nu voorgestelde wel moeten aanvaar den. Mr. Ten Hagen (Arbeid) tapte weer uit een heel ander vaatje. In den brede rekende hij voor, dat en waarom een huurverhoging met 15 waarlijk niet aan de te lage kant is. Hij trok voorts te vel de tegen hen, die van woningexploitatie een broodwinning maken, hetgeen zijns inziens met het oog op de belangen van de volkshuisvesting ontoelaatbaar is. Zijn fractie zou noodgedwongen de huurver hoging aanvaarden. De heer Gortzak (Comm.) beweerde, dat de gelden van de huurverhoging in de verkeerde zakken komen. Intrekking van het ontwerp en toekenning van een toeslag aan de kleine huiseigenaren, voor zover deze daarvoor redelijkerwijze in aanmerking komen, was zijn verlangen. Daarnaast kwam dan het denkbeeld de be handeling voor het voorstel op te schor ten om eerst zekerheid te verkrijgen in zake de compensatie. Jhr. mr. Van der Feltz (C.H.) was van mening, dat hoofdoorzaak van het ten achter blijven van de woningvoorraad in de nog steeds te laag gehouden huurprij zen gelegexx is. Hij vond dan ook de ont worpen verhoging niet alleen billijk te genover de huiseigenaren, maar econo misch gerechtvaardigd en noodzakelijk; thans geeft de regering door de huurstop indirect subsidie aan de huurders ten koste van de verhuurders. De handhaving van de huurstop zonder enige compensatie ten behoeve van de verhuurders was volgens de heer R i t- meester (V.V.D.) een ernstige aantas ting van het eigendomsrecht geweest. De 15 waarmee men thans komt is vol strekt onvoldoende; het zou tenminste 20 moeten zijn, waar dan een even redige belastingvex-laging ten gunste van de huurders tegenover zou moeten staan. Mr. Roelvink (K.V.P.) veroordeelde de speciale bescherming, die het ontwerp aan ondervex'huurders verschaft, als „ju ridische ketterij". Ir. Van Dis (St.Ger.) brak enige lansen voor de huiseigenaren- verhuurders. De heer Hoog ca r spel (Comm.) wilde eerst de belastingontwer- pen vastgesteld zien om daarna te beoor delen of de huurders nog enigex'lei huur verhoging kunnen opbrengen. Antwoord van de minister Minister In 't Veld bracht in herinnering dat de critiek makkelijk, de kunst daax-en- tegen moeilijk is. Hiervarx had het debat hem wel overtuigd. Gaaxme zou de mixxis- ter de voorgestelde maatregel eerder inge diend hebben gezien, maar men moet be grip hebben voor de moeilijkheden na de bevrijding. Bij de laatste loonronde was het al moei lijk genoeg de eindjes bij elkaar te brengen. Het zou nog veel lastiger geweest zijn toen ook meteen de huurvex'hoging er bij te be trekken. Bovendien is van sterke aandrang van de Kamer in deze zitting bij de be raadslagingen over de loon- en prijspoli tiek weinig gebleken. Met 15 procent is men aan de krappe kant, maar, zo zei de minister*, voor een behoorlijke huizenpxploitant is het vol doende. Met de bestaande huren komt men niet uit; voor een behoorlijke exploitatie is verhoging nodig en als het niet mogelijk is behoorlijk te exploiteren bestaat gevaar voor vex-val van ons woningbezit. De minister laakte de onvoldoende af schrijving door particuliere huizenexploi tanten die er aldus een rendement uit wil len halen dat over de economische schreef gaat. Als de eigenaar het ondex*houd op de huurder wil afschuiven kan evenredige verlaging van de huur intreden. Toch zul len vele eigenaren, zolang er een woning tekort is. de vex*hoging niet voor behoorlijk ondex-houd gaan gebruiken. Aanhouding van het wetsontwex*p tot na de behandeling van de belastingvoorstellen achtte de minister niet gewenst. Ixx het na jaar. zo zei hij, zal moeten wox*den nage gaan in hoeverre de verhoging van de Om zetbelasting een prijsstijgende werking zal hebben en of daarom een nieuwe loonronde nodig zou zijn. Of er voldoende compensatie wordt ge geven, niet alleen aaix hen, die Loon- en Inkomstenbelasting betalen, maar ook voor andere groepen, zal eveneens in het najaar wox*den nagegaan. De huurverhoging zal trouwens moeten wachten totdat de verla ging van Loon- en Inkomstenbelasting zal ingaan en dat zal pas per 1 Januari 1951 het geval kunnen zijn. Het denkbeeld van de heer Van Vliet (K.V.P.) (die een amendement had ingediend om het percentage der huurverhoging op 20 te brengen) noemde de minister, sprekende namens het gehele kabinet, onaanvaardbaar. Mocht het amendement worden aan genomen, dan zou de bewindsman schorsing der beraadslagingen moeten vragen (hetgeen intrekking van het wetsontwerp betekent). Om halftwaalf is de vergadering verdaagd tot hedenmiddag. Goedgelovige caféhoudster slachtoffer van „ruiltruc" Een caféhoudster in Rucphen is het slachtoffer geworden van twee vrouwen, die het landelijke café bezochten en zich voox-deden als medewerksters van een cir cus, dat een aantal gedresseerde kleine paardjes bezat, die tekenen van hex'ken- ning gaven wanneer men hen muntstukken vooi'hield, waarop het laatste cijfer van het jaartal een 1 was. De dames wilden gaarne dit soort muntstukken met de café houdster ruilen tegen andere munten. De bezoeksters vroegen ook naar zilverbons en bankbiljetten waarvan het serienummer met het cijfer 1 eindigde. In goed vertrouwen spreidde de café houdster daarop de inhoud van een geld kistje, ongeveer 1700 gulden, op het biljart uit en gezamenlijk begon men naar de ver langde biljetten te zoeken. De „cix*cusda- mes" verlieten, nadat zij haar consumptie hadden betaald, vrolijk het café. Later bleek de caféhoudster dat haar 790.. was ontstolen. De rijkspolitie zoekt nu naar de beide dieveggen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 5