Het Hek van die Dam. Ochtendgymnastiek V. TEMPO" Zwitsafax andelin J Viervoudige werking van Chefarine „4". (hefarkel rode vierkanten en ,i op de kaart van Haarlem- groene driehoek onmid- - J tart ,Huis te Zaanen", ol, "ff wrtbervoners zeggen: het 1 overdreven, maar in die tr/oorvan de gehecht- i bomen- en planetenbuurten r°a' p hectaren park rond het oude '«SlhanshetffliaalvandeStads- -^S'aU^u^naar moeilijk reali- het tegenwoordige „Huis te Zjdeel heeft uitgemaakt van een f rtip zich uitstrekte van de het huis in Haarlem- i aan wellicht zijn naam ontleent Tsdlt Dat was acht eeuwen ge- Ier kwam een einde aandoor- fci-Friaen, Kennemers cn Water- j, inval kregen er reen inval te f'"' «et oorsDtonkelijke kasteel stond Na de verwoesting daarvan S huis hij Schoten gebouwd en dat fijn de loop der tiiden alles mee- Stat een ordentelijk object op de Monumentenzorg behoort te er- loals het inslaan van de bliksem, het veranderen van be- Park en Huis „te Zaanen". abelen en een soort lijsterbessen geplant en verder werd de toch nog altijd open vlakte opgevrolijkt door veel rozen en dóór borders, waarin van het voorjaar tot de herfst Flora's kinderen hun kleurenweelde ten toon spreiden. Het ,,Zaanenbos" is een uitgesproken buurtpark: van heel jong tot zeer bejaard brengt de bevolking uit omliggende wij ken er een belangrijk deel van haar vrije tijd in door. Voor de ouderen zijn daartoe vele banken aangebracht, voor de aller jongsten is er een zandbak en zijn er klimbomen en speelwex-ktuigen. Verder heeft de dienst van Hout en Plantsoenen er een modern posthuis, waarover indertijd nogal wat te doen is geweest, omdat de bouwkosten die van een vooroorlogs villaatje evenaarden. Van dat dienstgebouw uit worden de plantsoe nen in een wijde kring in het „Huis te Zaanen" onderhouden. Maar voor dege nen die nu nog meer aandacht voor de speelplaats hebben, is dat posthuis alleen al belangrijk omdat er toiletten in zijn aangebracht. tijd van het Spaanse beleg had de L tr het een of andere weermachts- jp a gevestigd. Achter het gebouw Iftfëtanten van begraafplaatsen voor igjaivelde Spanjolen aangetroffen, potten en munten uit die ;«-.carp]ex ging later over van het ge il^ Tsn Zaanen naar de familie Wiiê de naam van het verkregen 'zam de hare toevoegde. JtKe eigenaar, de heer C. J. A. Bre- iitcaht in 1933 zijn bezit, althans ij?2 was overgebleven, nadat zowel &ke als minder serieuze bouwonder- 25 s grote brokken van hadden Ribald, aan de gemeente Schoten. Mas had bij de annexatie van 1928 ;:;!aen voor die omgeving al klaar en ik'kh jaar later werd het tegenwoor- gtark aangelegd. Vele der bestaande catnlaantjes bleven gespaard en kon- r Kórden aangepast aan de nieuwe w-i Helaas moest de rustieke hoeve i Overton", die op de hoek van de sgKoordlge Orionweg en Mercurius- crat lag en evenals het „Huis te Zaanen" •si ia de verte opviel door de fleurige «He luiken, verdwijnen. de tuinen van de woningen aan de kdasn bloeien nu nog ieder jaar de "vi'Mmen die de laatste Bredius bij ij» van liefhebberij op zijn buiten K-rkte en er is zelfs een enkele Haar- 'cajr die nu de appelaar in bezit heeft, nuran hij in zijn jongensjaren tersluiks -■i nas een bellefleurtje mee pikte, i de hongerwinter vielen de aloude :r:c en de struiken ten offer aan de nood- sMjes der buurtbewoners. Toen de be ding kwam stond het oude Huis kaal makt temidden van een naargeestige uhe. Het jaar daarop werd het park in "Xverband opnieuw aangelegd. Men :m! een schone lei beginnen, hetgeen c' geval alles behalve een voordeel tónde, werden linden, kastanjes, essen, ADVERTENTIE Ja, maar van MOLENDUK'S KAPSALONS SANTPOORTERPLEIN 1 - TELEFOON 19706 HAARLEM Het is een beetje beangstigend en heel verwonderlijk dat we allemaal ondanks Korea gewoon doen, maar toch is dat aan de andere kant ook wel weer prettig. „Een mens went aan alles, behalve aan hangen" placht brave oom Willem te zeggen, die een wandelende gemeenplaats was en die bovendien om zulke afgesleten grapjes altijd placht te bulderen van het lachen maar de man had gelijk en wanneer ik zo eens om me heen kijk en al die niet- hangende stadgenoten zie in hun gewone dagelijkse gedoente, dan geloof ik, dat het, bij alle beroerdigheid, goed is zoals het is. Gisteren bij de kapper zat ik naast een bekend hoogleraar, die ditmaal een kort doch krachtig college gaf over de wijze, waarop hij zijn haar wilde geknipt hebben: op zij kort, maar toch weer niet te kort en van boven lang, maar vooral toch ook weer niet te lang en de scheiding even links van het midden. De hooggeleerde man is een bekend pes simist, doch de stand van zijn haar ging hem niettemin toch nog wel zeer ter harte, hetgeen de mens tot optimisme omtrent de mens kan stemmen. Een vriend van mij, die er heel slecht uit ziet van de zorgelijkheid over de we reld, heeft niettemin gisteren in een café zijn dagelijks glaasje naar het buffet doen retourneren, omdat hij een slappe groene pommerans had verordonneerd, terwijl de slapheid niettemin te sterk en de groen heid desondanks te slap was. Een heel bekend gemeenteraadslid, wiens naam ik niet wil noemen, omdat het niet aardig is zijn particuliere leven in het openbaar te kijk te stellen, tracteerde zich zelf vanmorgen op een das. Toevallig stond ik naast hem, want ik moest een half dozijn zakdoeken met een leuk lichtblauw streep je hebben (vooral niet donkerblauw, want dat snuit lang niet zo prettig). U had eens moeten zien hoe nauwkeurig het ge meenteraadslid die das uitkoos en hoe lang het duurde eer hij de ware te pakken had. Rood paste niet bij zijn politieke overtui ging, blauw niet bij de kleur van zijn pak, van groen hield mevrouw niet, een grijze met een klein zwart werkje vond hij wel mooi, maar zijn zwager had er precies net zo één en dan zou het weer te weinig origi neel zijn, en zwart is nu eenmaal te droef geestig. Tenslotte ging hij naar huis met een echt-leuke ruit, op voorwaai'de dat hij hem ruilen mocht als mevrouw er be zwaren tegen had. Mijn vriend Albert kwam gisteren opge wonden bij mij binnen. Er was iets nee maar, iets verschrikkelijks gebeurd, de wastafel lekte en nu kon je tot je enkels in het water staan in de badkamer, 't Was een geweldige consternatie. Mien was er helemaal overstuur van en zelf vond-ie hei ook heel erg of wij nu-een kopje thee voor 'm hadden. En ik zelf een heel gevoelig manne tje vol mededogen en vol begrip voor de vreselijke werkelijkheid van de Koreaanse dagen, waarin wij leven ik zelf heb mij KORT VERHAAL DOOR H. G. CANNEGIETER ff ADVERTENTIE Wij hebben een buurvrouw een goed mensje, zo tegen de zestig van wie wij niets merken dan alleen haar opvallend fi guur als zij naar buiten komt om de vuil nisemmer gereed te zetten. „Net een oliekoek" zegt mijn vrouw. „Een oliekoek op pootjes" zeg ik. We zouden verder nooit iets van buur vrouw gezegd hebben, wanneer zij niet op een goede dag een radio aangeschaft had. Die goede dag voor haar is een kwade dag voor ons geworden. Want buurvrouw doet ochtendgymnastiek. Het gevolg is, dat ik al heel vroeg in de ochtend ontwaak. Hoe vroeg weet ik niet, want daarvoor ben ik dan nog te slaperig. Ik moet tot in de nacht studeren en ben al eens overwerkt geweest. „Je moet je portie slaap hebben" heeft dokter gezegd. „Dan slaap je 's morgens maar wat langer Uit". Goeie morgen! Uitslapen als buurvrouw ochtendgymnastiek doet en (zij is wat hardhorig) zich daarbij de commando's doet toeschreeuwen met een .op het uiter ste aangedraaide stentorstem. Daar kan geen broom of veronal tegenop! Uit mijn diepste dromen verzeil ik plots in een wa kende nachtmerrie. Ik hoor: strekken, bui gen, strekken, buigen, begeleid door een fortissimo op de piano: plieng, plang, plieng. ploem! En ik zie buurvrouw met de voor pootjes op de vloer als een padde; recht overeind op de achterpootjes als een pinguin en met de slaap is het gedaan. Wat een uithoudingsvermogen heeft dat mens. Er komt geen eind aan dat plieng- plang-ploem! Ik lig mij te verbijten, te vergrammen, te beheersen; ik bid, ik vloek, ik wentel me van de ene op de andere zijde; het geeft allemaal niets! De gymnastiekmeester cadanseert voort en de pianist pingelt en de oliekoek werpt haar pootjes omhoog-omlaag, vooruit-achteruit, zijwaarts links-zijwaarts rechts, links, rechts, links rechts!! Onverbiddelijk, zon der pardon. Een kwartier, een half uur, een uur? God weet het hoe lang ik slapeloos lig. Die vrouw kan er óók niets aan doen' kalmeert mijn ega. „Zij doet dat zeker op voorschrift van dokter, om haar vetlijvig- heid tegen te gaan". „Maar ik heb toch het recht om te sla pen?" protesteer ik. „Heeft buurvrouw niet het recht, zich fit te willen houden door gymnastiek?" trei tert zij. ,Heb ik niet het recht, fit te willen blijven door behoorlijk te slapen?" bulder ik terug. Nee, eigenlijk bulder ik niet, ik huil bijna. „Ga er es met haar over spreken als je een vent bent" zegt mijn Eva. Ik wil een vent zijn, en zo tegen twaal- ADVERTENTIE maakt dikwijls het gebruik .van een laxeermiddel noodzakelijk Vergeet dus niet mede te nemen wanneer U met vacantie gaatl HET ADRES voor verhuizingen groot en kiein Transporten door geheel Nederland Goederen zonder prijsverhoging verzekerd ROZENSTRAAT 13 - TELEFOON 20020 ven sta ik op buurvrouws stoep, en bel aan. Ze schenkt me nog een kopje koffie, dat serpent! En alsof ik haar beste vriend was, springt haar poes op mijn schoot. „Een lief diertje" zeg ik. „Ja" zegt zij. „En niks eenkennig". Zo wauwelen wij een tijdje door. Maar eindelijk moet het hoge woord er toch uit. „Hmm, ennne U doet zo elke ochtend gymnastiek?" De oliekoek barst haast uit elkaar van het lachen: „Gommelastiek? Ikke? Ikke gommelastiek hoe bestaat het!" „Mmm-maar we horen toch iedere mor gen „Oh, de radio! Gunst, ik wist niet eens, dat het gommelastiek was. „Maar waarom zet u het dan aan?" „Oh, dat doe ik voor me lol. Er is dan niks anders te krijgen. Ik mompel iets zéér onbehoorlijks en spring op van mijn stoel. „Wa-blievie?? zegt de hardhorige. Maar ik was de deur al weer uit. (Nadruk verboden) er op betrapt, dat ik een heel klein scène tje heb gemaakt, omdat de wasman in een van mijn overhemden te veel stijfsel had gedaan en de koffie was weer niet te drin ken. Heus, oom Willem had gelijk. En ik heb ook gelijk wanneer ik zeg, dat het goed is dat we afllemaal gewoon doen. Laten we maar gewoon blijven doen, zo lang we daartoe in staat zijn. De Verenigde Volken trekken zich toch niets van onze koffie aan. Laat staan MacArthur en Syngman Rhee. ELIAS. BESTE MARIJKE, Kun je je iets heerlijkers indenken dan 's avonds na de maaltijd, als je gaat uit rusten van de vermoeienissen des levens en de regen tegen de ramen klettert, met een boek weg te duiken in een gemakke lijke stoel, sigaretten en de theetafel waar op een schaaltje met verrukkelijke bonbons en een grote pot versgezette thee naast je? De theepot die in dit beeld van luxeuze rust voortreffelijk zou passen zag ik tijdens mijn wandeling langs de winkelramen. Of beter gezegd, mijn blik viel op de verzil verde huls, die slechts oor en tuit onbedekt liet van een dikbuikige stenen theepot waai de gezegde huls nauw omheen sloot. Bij nadere beschouwing bleek de huls gevoerd met een laagje vilt en met een klipje te sluiten. Opengeslagen leek hij op de twee helften van een grote zilveren bal, al stond dan de ene helft op drie ebonieten pootjes en had de andere een knop. Op een kleine theetafel waar voor een zo veel grotere theebeurs weinig ruimte is, is een huls een ideale oplossing. In een groot magazijn werd een „Mouli Julienne" gedemonstreerd, oftewel een takgebruik en misbruik is in niet verminderd ~}t' Jaarverslag van de Vereniging tot «Mnouding van het Medisch-Maatschap- W consultatiebureau voor Alcoholisme naarlem en omstreken wordt meege- ^'°?kin 1949 het drankgebruik en ..S ""drankmisbruik nog niet ver sera is. Daardoor is de arbeid van het -rtJTaard. Daarbij komt, dat het ShÏÏT™ steeds grotere bekend- Urjv Stegen, waardoor meer perso- p-me*den- Met ingang van W t assistent van de directeur, de Li benoemd de heer P. 'fier vü h i P6 heer Vester- een mede- .jyet bureau, heeft na vele jaren gewerkt te hebben, zijn gleden wegens hoge leeftijd neer- fe:zittingen meldden zich 498 (307) «'.til ^^«ondspreekuur 761 teif11 Haarlem werd 282 maal ■al% SSEemafkt wegens danken- »7JbT V maal en in 1947 230). Van ;-lnL in er en woonden 75 niet in óv'c'iVpnri woonden in Amsterdam en Wen hrnif j ln de randgemeenten. «"WH van 20 jaar; ^"•Mtuswn it )aar' 63 tussen 30 en 40 £»jaaS b en o0 iaai" 44 tussen 50 -yX 27 tussen 6° en 70 jaar en 4 boven :-*»rdiES> Si ter°epen waren ver- fcfrnnri ben kadden een intel- Tu ""oep. Wv5tL?rkt' °P' dat in de laatste *3 iemand 7iyen- ls over de vraag wan- '-"c> jt dat .onder invloed van ri~. een vriW ln staat moet worden "c Se! antwniag naar beh<>ren te bestu- *SHe&d moet v°lgens hem zijn: *'xtSt,van ,alcoho1 rijde men shen vw ls' ,dat beroepschauffeurs ^nen-auü jkJiover bestuurders n auto s wordt een rapport ge- WtllS 9» He» bureau 83 «US.TW* daax-bij waren de gevallen werden onder WuP 31 December 1949 i v?n het bureau p il December 1948 47. Koeien van Constantia Toen op 1 Juni de plaatsbespreking voor het Holland Festival begon, ston den de mensen al des morgens om vijf uur op het Leidseplein teneinde bij het openen der bureaux van dé Stads schouwburg de vurig begeerde toegangs kaarten te bemachtigen tot één der bal let-avonden. Verleden jaar moest de bereden politie er zelfs aan te pas ko men, niet zozeer om bij wijze van voor proef een demonstratie van hogeschool kunst te geven, dan wel om de al te vooruitstrevende elementen de regels van het burgerlijk verkeer met behulp van glanzend geroskamde achterdelen onder de neus te wrijven. De laatste halve eeuw voor de oorlog was er echter in ons land van belangstelling voor het ballet nauwelijks sprake. Wij hebben de promotor van vele buiten landse dansgroepen, de impressario Ernst Krauss, eens over dit verschijn sel aangeschoten, want hij is per slot van rekening de man die de strijd tegen de afzijdigheid van het publiek zo goed als alleen heeft uitgevochten, met het gevolg dat hij nu al zijn krach ten moet inspannen om de aanvallen van al te geestdriftige ballettomanen op zijn vermaarde hulpvaardigheid af te slaan. Wij troffen het slachtoffer van ons interview achter zijn vriendelijk-witte baard in de gemakkelijkste stoel van zijn werkkamer aan het Jan Willem Brouwersplein, sputterend in een meng sel van talen over de geweldige drukte diie er voor hem aan het optredenvan het Grand Ballet de Monte Carlo ver bonden was. Uit zijn eerste opmerkingen bleek ons dat hij zich echter van al dergelijke moeilijkheden niets aantrok om niet met terugwerkende kracht krankzinnig te worden. Gaat u zelf maar eens na: om te beginnen had de regisseur alle paspoorten van het ge zelschap verloren, vervolgens bleek dat men de décors voor „Constantia" ergens op een station in Frankrijk in de regen had laten staan „alsof het koeien waren", zodat de eerste voor stelling met de pauze moest beginnen. Ten derde was er een orkestpartituur zo onleesbaar dat Monteux weigerde te dirigeren als er geen andere werd. ge vonden en tenslotte (voor zover er ooit een eind aan de perikelen komt) bestaan er dan altijd de nodige meningsver schillen tussen de diverse medewerk sters. Ge hebt geen idee van de rivali teit tussen twee ballerina's die de stem ming vergiftigt en dat is maar goed ook, want op het toneel merkt men er niets van. In ieder geval is een Franse re geringscrisis, die zich ongeveer met de zelfde frequentie voordoet, gemakke lijker tot een oplossing te brengen. De heer Krauss geeft in zulke ge vallen altijd iedereen gelijk en niemand een Concreet antwoord, hoewel hij nooit dediplomatie heeft beoefend, integen deel zijn loopbaan als dichter begon. Proza en poëzie Wij keren haastig terug van dit zij pad naar de heer Krauss in zijn werk kamer met de vele boeken, oude tegels en metershoge kaarsen, die daar nog steeds tot over zijn oren in het werk ligt uitgestrekt in zijn diepe fauteuil. Hoe, vroegen wij hem, was het vroeger met het ballet gesteld? Onze gastheer zette zuchtend alle beslommeringen van zich af en maakte op slag twee uur en drie minuten van zijn kostbare tijd voor ons vrij. Op zijn bureau zodanig overdekt met honderden brieven, pro gramma's en krantenknipsels dat men twee handen, nodig heeft om de telefoon op te graven vond hij een oud dossier, waaruit wij voor de aardigheid eens een paar cijfers zullen overnemen. Wij hebben al zo vaak een versje in deze rubriek geplaatst, dat wij deze vorm nu ook wel eens mogen gebrui ken om heel prozaisch de treurige waarheid uit de doeken te doen. Op 2 Juni 1932 werd op zijn initiatief in het Gebouw voor K. en W. (met onge veer 1500 zitplaatsen) te 's-Graven- hage de eerste voorstelling in ons dans- arme landje gegeven door het Ballet de Monte Carlo van René Blum en kolonel W. de Basil met Balanchine als repetitor, Riabouchinska en Touma- nova als ballerina's en onder vele anderen Woizikowsky als eerste dan seur. De afrekening bracht de volgende kaartverkoop voor dit zeldzame evene ment aan het licht: 1 frontbalcon a 4.50 25 zaalloge a 5. 11 stalles f 6. 12 parket k f 3.75 6 parterre a 2.75 14 tweede balcon a 2.75 27 tribune plaatsen a 2. 35 galerij A 0.85 94 invitaties k f 0.65 15 persplaatsen a 0.25 De totale recette bedroeg aldus ƒ444.10 en daarvan moesten betaaldwor- den: salarissen voor zestig personen, hotelrekeningen voor idem, reiskosten Monte Carlo naar Amsterdam en terug voor idem dito, huur autobussen, re clame, een compleet orkest en duizend andere dingen meer. Na de uitstekende critieken, die de kranten hadden doen zwellen van lyriek, werd een her haling gegeven. Een klein reken sommetje zegt over het resultaat ge noeg: recette 7 945.90 belasting 123.34 huur zaal 200. programma 10.— vestiaire 49.65 onkosten 28.90 batig saldo 534.01 Om de hieruit voortvloeiende verlie zen weer goed te maken werd er een grote tournée van veertien voorstel lingen op touw gezet, die in totaal een bedrag van ongeveer 9.000.oplever de. In Zwolle was de opbrengst het geringst, namelijk ƒ281.Haarlem sloeg met 600.nog een tamelijk goed figuur. Het ergste was het nog in Rotterdam, waar op de eerste dag slechts 60 kaarten waren verkocht, het geen de heer Krauss inspireerde tot onderstaant telegram dat aan een stuk of negentig grote bedrijven en overheidsdiensten werd verstuurd: „Hedenavond groote schouwburg vussisch ballet nauwelijks honderd plaatsen genomen rotterdam bezig onsterfelijk blameren slop vijftig sterren diaghilewballet pavlovaballet beste jongste krachten overal geestdriftige ontvangst maar rotterdam slaapt onderge tekende doet beroep rotterdams eer redden tegen inlevering dit telegram kunnen uw personeel kennissen kaarten halve prijs ont vangen aan loket stop mogelijk avondkle ding stop wanneer elk aangezochte invloed rijke rotterdammer vijf kaarten plaatst wordt blamage voorkomen stop helpt dit beroep niet zal voortaan rotterdam iour- neelijst schrappen gigli reinhardt staan nog op programma maar ik vrees deze groot heden met rotterdams interesseloosheid te beledigen stop geef mij beter geloof hoog achtend ernst krauss stop". Uit deze aardige puzzle voor de Zaterdagavond kunt u afleiden dat de steller van dit telegrafisch overge brachte proza toch altijd dichter is ge bleven, ook als de nood het hoogst was. Intussen was de redding niet nabij, De Nederlandse Opera geejt heden avond in de Stadsschouwburg als onderdeel van het Holland Festival een opvoering van „Oberon" door Carl Maria von Weber onder directie van Pierre Monteux en met Gré Brouwenstijn als Rezia. Janine Char- rat verzorgde de choreografie. Gerard Hordijk vervaardigde de décors. Dins dag wordt de Franse avond herhaald. Tol uitvoering komen dan „L'Heure Espagnolc" van Ravel en Une Edu cation Manquéevan Chabrier. Zondagavond geeft het Grand Ballet de Monte Carlo een gala-voorstelling. Op het programma staan „Giselle" (met Rosella Hightower) en „Pe- troesjka" met Tamara Toumanova. Medewerking verleent het Concert gebouw-Orkest onder leiding van Pierre Monteux. Het Festival Kamerorkest onder lei ding van Szymon Goldberg speelt Maandagavond in het Concertgebouw het Brandenburgs Concert van Bach, Adagio en fuga van Mozart, benevens In de hoofdstad uit Vioolconcerten van Haydn en Albi- noni. Woensdagavond wordt er een volksuitvoering van hetzelfde pro gramma gegeven. Dinsdagavond brengt het gezelschap Alma Musica „Musikalisches Opfer" van Bach ten gehore. De zangeres Noëmie Perugia en de pianiste Henriëtte Bosmans verzorgen Dinsdag een ochtendconcert in de kleine zaal van het Concertgebouw. Op het programma staan liederen van Chausson, Fauré, Debussy, Rous- sel en Henriëtte Bosmans. In het I.C.C. in het Vondelpark wordt een tentoonstelling gehouden van En gelse schilderijen en studietekeningen van het ballet en enkele danseressen (Tamara Toumanova, Margot Fon- leyn, Moira Shearer). want de hele voorstelling bracht 439,65 op. „Alles wat ik in het buiten land aan het ballet verdiende, moest ik hier gebruiken om de verliesposten te dekken!" moppert de heer Krauss'filo sofisch. „Zonder dat zou ik al honderd keer failliet zijn geweest". Niet sentimenteel Ernst Krauss heeft echter doorgezet, tot elke prijs. Nu is het dan zo ver dat één voorstelling in het Holland Festival van het Grand Ballet de Monte Carlo in Amsterdam evenveel opbrengt als zes gewone en zes gala-voorstellingen twee decennia geleden. Hij moge dan een goed zakenman zijn, in dit geval werd hij toch gedreven door de liefde voor de dans. Als ge die deelt en daar de bewijzen van leunt leveren dan haalt hij uit zijn slaapkamer de rose schoen tjes te voorschijn die de door hem (en waarlijk door hem niet alleen) veraf gode Anna Pavlova heeft gedragen op de avond van haar laatste optreden. Het zijn kleine schoentjes, kleiner nog dan een gestrekte hand. De onverge lijkbare ballerina heeft ze zelf gestopt, met flinke grove steken. De kleur is rose. Ze had altijd ten minste dertig paar schoentjes bij zich, maar deze droeg ze het liefst als ze „De Zwaan" moest dansen. Dat gebeurde meer dan dertig jaar geleden voor het laatst. Zelfs wie haar nooit gezien heeft, zal het niet vergeten. Maar kom, wij mo gen niet sentimenteel worden. Zelfs niet om een paar rose schoentjes. BOEDA schaaf molentje voor soepgroente. Het lijkt wat op een snijbonenmolen, maar dan veel kleiner. Men doet eerst wat peterselie er in, dan een harde wortel, een stukje bloemkool, het deksel er op en dan maar draaien. Na enkele ogenblikken ligt de geurende, kersverse soepgroente keurig fijn gesneden op het hakbord gereed. Het molentje is nog voor veel meer doeleinden te gebruiken. Met een grover mesje is het als kool- of komkommerschaaf heel goed te gebruiken. Voor de huisvrouw in de keuken zag ik iets heel wonderlijks van gebloemd katoen. Het leek op een te wijde blouse of een te korte jurk. Bij nadere informatie bleek het een driekwart huishoudschort te zijn. Om er vooral geen Hollandse naam aan te ge ven werd het een Swagger-schort genoemd. Onpractisch en lelijk vond ik het. Terwijl ons geslacht zo langzamerhand gaat begrijpen dat het de man over het algemeen niet charmeert, de vrouw vol gens de herenmode gekleed te zien, is hei wel curieus dat de sterke sexe zich nu aan de damesmode gaat aanpassen. Behalve de schoenen met open neuzen zijn nu ook „schattige" blouses voor de man te krijgen. „Weekend-shirts" heten die en ze komen uit Amerika. Zo'n weekend-shirt is ge maakt van bontgekleurde zijde, bedrukt met grote bloemen of fantastische figuren. Een enkele is effen getint en dus waar schijnlijk bedoeld voor bezadigd heer op leeftijd. De blouse hangt over de pantalon en volgt in de vorm de mode van 1920. Ik heb me treurig afgevraagd waarom zo'n herenbloesje nu niet eens aardig werd af gewerkt met kantjes en ruches en een wit kraagje. Het is natuurlijk mogelijk dat je man zich niet aangetrokken voelt tot zo'n weekend-shirt, waarbij hij trouwens bij voorkeur nog een wijnrode manchester broek behoort te dragen, hetgeen me wer kelijk van hem zou meevallen. Wat een regen hebben we anders de laatste dagen gehad, hè echt zielig voor de vacantiegangers. Vooral als ze niet zo wijs geweest zijn zich tevoren van goede regenkleding te voorzien. Als ik er maar goed tegen gewapend ben, kan ik geweldig genieten van regen over ons mooie land. De kleuren buiten van gras, groen, bomen en wolkenluchten zijn dan zo bijzonder fris. Wat nu de regenkleding betreft is er nog meer keus dan voor de oorlog. Loden, gabardine, Egyptisch linnen of katoen, gummi en plastic regenjassen en capes, doekjes, kapjes, regenhoeden, overschoe nen en kaplaarzen, bovendien parapluies in allerlei soorten en modellen. Een man die niet van een nat hoofd of een verregende hoed houdt, kan zich tegenwoordig een popeline-regenhoedje op de haren drukken. Zo'n hoed staat heel netjes, is licht in het dragen en opvouwbaar. Jammer, dat er nog nooit iets deugdelijks is uitgevonden ter bescherming van onze kousen in regentijd. Hoevelen hebben last van het „opspatten" als ze zich over natte straten voortspoeden? Je zou een schildje, een soort spatlapje, achter aan de boven rand van de schoenen moeten kunnen be vestigen. Helaas ben ik zo iets nog niet op mijn wandelingen tegengekomen. Wel zag ik nog als nieuwste modesnufje plastic schoenen in rose, wit of beige. Zij zijn uit een stuk gemaakt, volkomen waterdicht en volgens de winkelier ijzersterk. Marijke, ik eindig weer met een harte lijke groet voor jou en je man. ANNEKE. ADVERTENTIE Wanneer zware hoofdpijn, hevige periodieke- of andere pijnen niet te verdrijven zijn, neem dan eens Chefarine „4". Elk tablet bevat vier wereldberoemde geneesmid delen. Eén ervan Cbefarox zorgt dat zelfs de gevoeligste maag tóch niet van streek raakt. Uitzetten voor de babies op de „Atlantis" Wanneer Maandag de „Atlantis" in de Amsterdamse haven aan de kade meert, zullen met de overige passagiers ongeveer honderd babies debarkeren, waarvan er ruim veertig aan boord zijn geboren. Door de zorgen van „Hulp aan Gerepatrieerden", georganiseerd door de stichtingen „Pelita" en „Nederland helpt Indië" zullen voor de babies 150 volledige uitzetten beschikbaar zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 7