Het Hek van de Dam. jjkste opvoering van het seizoen heeft niet voldoende kans gekregen Heringa Wuthrich Zwitsers in Nederland vierden hun nationale feest op „Lindenheuvel" Hollandse Gladiolen triomferen in Brussel SCHOOLBOEKEN ZWSTS ALETTE N Agenda voor Haarlem Woensdag 2 augustus ,2Aug"sl"s 1950 Lier ie schermen W j .hade aan de kunst van het toneel maanden durende pauze „enen behoort de toneel- i-oh rbtbC overzicht van S> e reven. Dit keer ge- iif|esio'enpe"pnSte]Iing daarvan de 5 ie -^' „tfèr reeds op - met „«se»!1® ïebben de vernteidens- °°k "U "iet °nt" ^C- t m rfe Amsterdamse Stads- Gemeenlijk als de eerste van en de gedeeltelijk tMlbtSC?üde beroeringen heb- feS neer aandacht van de kunste- ..«.gd dan de te leveren arlistieke Toen daar ook de zonderling be- S,j» kwestie Joris Diels bij kwam, 'Storadien de positie van hel Cen- roprdinatiebureau, een der weinige -sSr^'enüiki'ngen van de in de bezettings- I fmaakte plannen, gevaarlijk aan het ive'en gebracht. Het gevolg van de vele gjeuvres 0p allerlei gronden is een in- ree):s verschuivingen van acteurs Prices van het ene gezelschap naar het benevens de vorming van een nieu- ï|roep onder leiding van Guus Osler en JL Meester, die niet minder dan rr ijden van Comedia heeft overgeno- De Haagse Comedie en het Rotter- Toneel zijn hiervan in hoofdzaak de gorden. Zij ondergingen een aan- verzwakking. Het tableau de la EL van Comedia is totaal gewijzigd, ..\i er zeker niet zwakker, eerder homo- '<-ir op geworden. Wij zullen op al deze lid onverkwikkelijke kwesties maar niet want per slot van rekening ociMasie moeten leren of en T^verre al deze veranderingen gemo ed waren. Bovendien hoeft het pu- gftjiiette weten w schermen gebeurt. bedenkelijk verschijnsel is het voorts t' tan der dit jaar afgestudeerden van ^Toneelschool een engagement heeft ge- of aangenomen bij één'der grote «tócuappen, waarop de jongelui zijn Walreden tot het onlangs in het leven riepen ensemble „Puck" te Amsterdam, ti;1) speciaal tot de jeugd zal richten, opvoeringen door de leerlingen van op de wateren" deden inmiddels §nag tijzen of het psychologisch ver- - is hiermede op dezelfde voet door sgw De nieuwe mensen Maar er was toch een goede reden om in 'hsisbet van dit artikel even de vele jijikhtden uit het jongste verleden in 1Uk[,„.. Want voor een niet deel is het hieraan te wijten dat de Lfesug te roePei' ÊmSe^opvoering van het vorige sei- mncipiiikhpid heeft ge- Ujlljuoit "c o u "onvoldoende mogelijkheid heeft ge- Ufj 0m tot het publiek door te dringen jgI$ definitief van het répertoire moest ^genomen na slechts ongeveer twin- W gespeeld te zijn met onverantwoor- grote tussenpozen. Ik bedoel „De jriters" van Anton P. Tsjechof, voor- I (en tonele gebracht door Comedia 4regie van professor Sjarof, die nota g'srvoor speciaal uit Rome was over- ss- 'tnnleiding van de première noem- «ïüt van omstreeks 1900 daterende anu moderner dan ooit, ornaat het door zit is met wat men in filosofische ter- aiologie zou kunnen noemen „de herin- :dng aan de toekomst". Het handelt over ïiijnbaar nutteloze mensen ergens in een stegen provinciestad, die bemerken dat idealen voortdurend minder kans op jliing maken. Zij leven in een over snijd. „Steeds verder drijven we af van :et mooie leven dat we ons gedroomd heb- y\ zegt één der zusters, waarop in het vierde bedrijf geantwoord wordt: „De rs/heid is koortsachtig bezig het leven ee nieuw® inhoud te gevenHet moest teen wat vlugger gaan!" Waarom lijden if, waartoe dient onze strijd? Dat is de mag waar het om gaat. „Er zullen nieuwe ■n geboren worden die beter zijn dan Tij. 0, ik heb een duivels verlangen om te .'even, te leven, te leven!" verklaart de Esnlijke hoofdpersoon ergens. De beeldhouwer Mari Andnessen gaf ge uite aun zijn indrukken van de voorstel- •Rp door Comedia van het prachtige stuk M dhe zusters" van Tsjechof. De titel rollen toerden luertn vertolkt door Ank van der Moer, Mimi Boesnach en Ellen Vogel. Jammer genoeg werd deze rol door Han •jttitz van den Berg niet sterk gespeeld, fiw had Paul Steenbergen moeten staan, die overigens zelf een slechte beurt maakte zijn regie van een ander stuk van Tsjechof en die het volgende seizoen deel Comedia zal uitmaken, daar met „Cali fs' van Camus debuterend. Schitterend 'zs Ko van Dijk als de broer, de door zijn kwalijk mislukte professor. Van eigen bodem •an de moderne stukken moet „De dood yan een handelsreiziger" door Arthur Mil- •R als het belangrijkste worden genoemd •nier door twee gezelschappen tegelijk op gevoerd: door het A. T. G. onder regie van Albert van Dalsum met Louis Saalborn in de titelrol en door Comedia onder Johan de Meester met John Gobau en Ko van Dijk, welke laatste zich ook hier deed ken nen als een werkelijk zeer groot acteur. Deze merkwaardige concurrentie heeft er overigens toe geleid dat men thans bijzon der geheimzinnig gaat doen met dc plan nen tot vertoning van Amerikaanse stuk ken! De Haagse Comedie verrichtte een daad van betekenis door Garcia Lorca's treur spel der vrouwen van Spanje onder de titel „Het Huis van Bernarda Alba" op het répertoire te nemen, doch helaas heeft deze voorstelling Haarlem niet bereikt. Van de Nederlandse stukken moet spe ciaal het actuele „De wereld heeft geen wachtkamer" van Maurits Dekker worden genoemd, dat ook buiten de grenzen suc ces oogstte. „Het leven kan beter" van de zelfde auteur, door het Nederlands Volks toneel vertoond, bleek een complete mis lukking, evenals „Het regent goud" van H. Knorringa. Men zou dat ook kunnen zeggen van „Armada" door Jef Heydendael, ware het niet dat de houding van een in feest stemming verkerend publiek (de première door Comedia geschiedde ter opening van de Boekenweek in Amsterdam) de onder gang van dit te zwaar met pretenties gela den opus verhaastte cn tot een onrecht vaardige beoordeling heeft geleid. De herdenking van de sterfdag van Her man Heijermans bracht verzorgde reprises van „Op Hoop van Zegen" (Volkstoneel), ,De Opgaande Zon" (Rotterdams Toneel) en „Uitkomst" (A.T.G.) die duidelijk lieten uitkomen hoe goed dit realisme onze ac teurs nog altijd ligt. De traditionele „Gys- breght" onderging dit jaar een verjongings kuur. Tenslotte nog één opmerking: de vele buitenlandse gezelschappen die ons land bezochten hebben ons, hoe dankbaar wij ook mogen zijn voor de geschonken erva ringen en hoeveel er ook te leren viel, ge sterkt in de overtuiging dat de beoefening der toneelspeelkunst in ons land daar niet of nauwelijks voor behoèft onder te doen en dat is een reden om het .komende seizoen met vertrouwen tegemoet te zien. DAVID KONING Jacob Bijster bespeelde het orgel der Grote Kerk Als eerste van de plaatsvervangende organisten, tijdens de vacantie van de stadsorganist George Robert, verzorgde Jacob Bijster Dinsdagavond de bespeling in de Grote Kerk te Haarlem. Bijster gaf de nieuwere Noord- en Zuid- Nederlandse orgelkunst een goede beurt, met werk van C. de Wolf, I-Iendrik An- driessen, Flor Peeters, Albert de Klerk en van hem zelf. In deze reeks composities bleek nog afwisseling genoeg te zijn. Zelfs in Bijsters eigen werk. Hij speelde name lijk zijn Variaties over een oud Neder lands lied („Ic wil mi gaen vertroosten"), die in hun chromatische harmonisering heel wat afwijken van de klare, ik zou haast zeggen populaire stijl, waarin zijn „Wijdingssonate" geconcipieerd is. Voor elk van de drie delen van dit uitvoerige werk gebruikte de componist een psalm als leidende idee. Zo gaven de psalmen 138 en 150 aanleiding tot twee opgewekte hoekdelen, met psalm 86 („Leer mij naar Uw wil te handelen") als ingetogen mid denstuk gekozen werd. De componist kon de dag, waarop dit constructieplan in hem rijpte, een gelukkige noemen. De combina tie is waarlijk goed gevonden. Het is een muziek zonder problemen geworden, vol effect en van primaire werking. De uit voering klonk magistraal dank zij het profijt dat Bijster trok van de rijke moge lijkheden van klankschakering, die het grote orgel biedt. Een grote tegenstelling met deze „Wij dingssonate" vormde in zijn geest van abstractie de jongste orgelcompositie van Albert de Klerk, die door de organist ook zeer sober van kleur vertolkt werd. Flor Peeters' fijnzinnige koraalbewerking ,.U sijt wellecome" maakte een stemmige in druk. Voor de „Sonata da Chiesa" van Andriessen vond Bijster passende karak teristieke klankkleuren op het orgel: ver der speelde hij het stuk met de vereiste bewogenheid en verheffing. Ook als con trastwerking, na de „Passacaglia, Koraal en Fuga over gezang 77" van Cornelis de Wolf in zijn aard een stoere en waar devolle compositie maakte de muziek van Andriessen een treffend effect. Aan de interpretatie van het werk van De Wolf had Bijster overigens ook veel zorg besteed. Er bestond een ruime belang stelling voor deze avond-bespeling. JOS DE KLERK ADVERTENTIE HAARLEM BLIKSEMAFLEIDERS 'Het viel Ken Wright, een der deelnemers aan het jaarlijkse ruitersportfeest te Walkhampton (Engeland)niet mee om een pony zonder zadel en zonder leidsels te berijden. Het paardje had slechts vier seconden nodig om Ken over het hoofd op de grond te slingeren. Bewaking In de fraaie tuinen van „Lindenheuvel", het gastvrije buiten van dr. René Burdet in Overveen, heeft de Zwitserse kolonie in Nederland gisteravond haar traditionele „Bundesfeier" de nationale feestdag van de eerste Augustus gevierd. Het feest be gon om half acht met een gezellige picnic in het park van „Lindenheuvel", dat voor deze gelegenheid stemmig versierd was met veelkleurige lampions en tal van Zwitserse bonds- en kantonvlaggen. Vervolgens ver zamelden allen zich op het groene gazon terzijde van de villa, waar gastheer Burdet en de heer H. Boos, voorzitter van de orga niserende afdeling van de Nouvelle Société Helvétique aux Pays Bas, de aanwezigen welkom heetten. In het bijzonder richtten zij zich daarbij tot de hoge gasten, Zijne Excellentie D. Secrétan, gezant van Zwit serland te Den Haag en de generaal Gui- san, opperbevelhebber der Zwitserse weer macht, die met hun echtgenoten dit zeven de „Bundesfeier" op „Lindenheuvel" met hun aanwezigheid opluisterden. Vervolgens werden boodschappen van Bondspresident Petitpierre en van de Zwitserse Bondsraad voorgelezen, waarin dezen hun beste wen sen voor het welvaren van de Zwitserse kolonie in Nederland uitspraken. Nadat de dames Secrétan en Guisan bloemen waren aangeboden en een koor van Zwitserse jongelui in kantonale kleder drachten de „Schweizerpsalm" ten gehore gebracht had, hield Zijne Excellentie D. Secrétan een rede, waarin hij er zijn vreugde over uitsprak, de geest van saam horigheid onder de Zwitsers in Nederland, waarvan hij tijdens zijn nog slechts korte ambtsperiode in Den Haag reeds zovele bewijzen kreeg, hier zo duidelijk be vestigd te zien. In deze tijden vol dreiging, aldus de gezant, is het goed dat onze land genoten ook in den vreemde de band met elkaar en met het vaderland hecht en sterk houden. Het vaderland op zijn beurt zal, wat er ook gebeuren mag, zijn politiek van waakzame neutraliteit handhaven en de geest van de „Rütli-Schwur" (het legenda rische verbond der drie „oerkantons", in 1291, tegen de Habsburgers) levend houden. Generaal Guisan vertelde in aansluiting op de woorden van de gezant, dat de Zwit serse defensie, juist als in de jaren 1940 '45 paraat is en als resultaat van haar uit breiding en modernisering nog dagelijks aan kracht en doeltreffendheid wint. De offers die dit eist, brengt het Zwitserse volk blijmoedig in het besef dat een land sterk moet zijn om vrij en onafhankelijk te blijven. „Dat besef, die blijmoedigheid en die paraatheid zullen ons, tezamen met de natuurlijke defensiemogelijkheden van het Zwitserse bergland de mogelijkheden ge ven, het toegangsbewijs tot ons kleine land voor ongenode gasten zo duur mogelijk te Meisjes in Zwitserse klederdracht boden de dames der hoge gasten op „Linden heuvel" (staande, rechts: mevrouw Guisan) bloemen aan. maken", aldus besloot de generaal, wiens laatste woorden luide toegejuicht werden. Gezamenlijk zong men vervolgens twee strofen van het Zwitserse volkslied, waar na het tuinfeest een aanvang nam. Een lampionoptocht door het stille park. sa menzang van volksliederen om het tradi tionele „Augustfeuer", waarbij ook de „Rütlischwur" der drie Eedgenoten her leefde, en een geanimeerd bal champêtre dat tot laat in de nacht voortduurde, vormden de hoogtepunten van deze gezel lige Zwitserse reünie. In het Franse dagblad ,,Le Monde" I schrijft Robert Escaprit de volgende ont- boezeming over de vrede onder de titel „Bewaking": ""Toen ik met mijn dochtertje een wan deling maakte door een badplaats in het Zuiden, kwamen we langs een hotel waar een belangrijke internationale bespreking werd gehouden. De ingang werd bewaakt door een ver vaarlijke agent. „Wat doet die slechte man daar, pappie?", vroeg het lichte stemmetje van mijn dochter een beetje al te hoorbaar. Omdat ik me altijd innig heb voorgeno men mijn kinderen eerbied voor het open baar gezag bij te brengen, zei ik dadelijk: „Dat is helemaal geen slechte man, Frangoise, dat is een politie-agent. Die bewaakt hier de vrede". Frangoise moest er even over nadenken. „De vrede? Is die dan daarbinnen?", vroeg ze en ze wees op de ramen, die met vlaggen waren versierd. „Ik hoop het", zuchtte ik. „Is de vrede dan stout geweest, pappie, dat ze hem bewaken?" „Nouzo aardig was hij niet de laatste tijd, maar stout.stout, nee, dat is hij nooit geweest". „Wacht eens, misschien is de vrede ziek en moeten ze daarom op hem passen. Net als op mij, toen ik roodvonk had. Maar mijn oppasser was een veel lievere man dan die meneer daar. De vrede is dus ze ker ziek, hè pappie?" „Ja, tamelijk. Maar daarom passen ze denk ik niet op hem". Frangoise veronderstelde een nieuwe mogelijkheid. „Bij ons is ook een bewaarschool waar ze op de hele kleine kinderen letten, die nog niet naar de grote school kunnen. En hoe oud is de vrede nu, pappie?" „Ongeveer vijf jaar. „Oooooh, prachtig dan kan hij volgend jaar al naar de grote school en dan hoe ven ze niet meer op hem te passen!" Nu was alles haar duidelijk. Moest ik haar nu teleurstellen en zeg gen dat er voor boosdoeners, kinderen, zieken en dwazen wel weer een dag komt dat ze het zonder bewaking kunnen stel len, maar voor de vrede nooit? Acadom^'1"''3p Per'man bezoekt "««ferme voor Internationaal dagC' zal de heer Phi]iPP Sb vS'r_s™ct'aal bij de Hoge kzoek hrpn *°e 'en van Amerika Academie voor QmhiH m Den Haa». Des tot de curSte? ^1J eerl toesPraak cursisten der academie. Poppetje gezien Het schijnt in vele steden van deze wereld noodzakelijk te zijn dat er om het andere huis iets staat. In Parijs is dat een café, in Moskou een lid van de NKVD en in Amsterdam een mu seum. Wij zouden wel eens willen weten hoeveel musea er in de hoofdstad zijn en zullen daartoe binnenkort een en quête onder de Amsterdamse bevol king houden door aan iedere inwoner een formulier uit te reiken met de vra gen: „Bezit of beheert gij een museum? Waarom hebt ge dat niet eerder ge zegd?" Te zijner tijd hopen wij in een extra-editie van 46 pagina's een lijst van de belangrijkste hoofdstedelijke verzamelplaatsen te publiceren. Zonder op deze huiveringwekkende onthulling vooruit te lopen, willen wij u echter niet de wetenschap onthouden, dat er dezer dagen al weer een museum in de hoofdstad is geopend. Het bevindt zich op de hoek van de Oostenburger- gracht en de Conradstraat en bevat al lerlei wetenswaardigheden omtrent Werkspoor, wiens eigendom het is, en omtrent de eilanden Kattenburg, Oos tenburg en Wittenburg. Deze eilanden hebben een rijke historische achter grond, hetgeen een dankbaar excuus is om de uitermate armetierige, tegen woordige vóórgrond in ongewijzigde staat te laten. Conform het voorschrift van de boekwerkjes over heemkunde, ondergingen wij direct de typische sfeer van de „eilanden" toen wij de Oosten burgergracht opreden en geraakten geholpen door de regen die opgeruimd tegen de ramen kletterde onmiddel lijk in die echte blijde Jean Gab in stemming. Geheel anders werd dat, toen wij een maal bij het gebouw kwamen dat vroe ger als lijnbaan van de admiraliteit heeft gefungeerd. Het museum bevat thans dan ook allerlei wetenswaardigheden omtrent prominente lijntrekkers uit vroeger eeuwen. Verder neemt men aan dat Czaar Peter de Grote vier maanden lang in dit gebouw heeft gewoond, na dat hij uit Zaandam „weggepest" was. Mocht gij bezwaren tegen deze uitdruk king koesteren, dan gelieve u zich te vervoegen bij de heer M. H. Damme, de directeur van Werkspoor, die bij de opening van het museum deze bijzon derheid aan de openbaarheid prijsgaf. De czaar vertrok later met het certifi caat van „zeer bekwaam meester-tim- merman" naar Petersburg. Het leeuwenaandeel van de verzame ling stamt uit de nalatenschap van ir. Lugt, een gewezen hoofd-ingenieur van Werkspoor. Zij bevat onder meer een bronzen slavenbel, die jarenlang in het paleis van de gouverneur-generaal in Batavia heeft gehangen. Verder is er een lijn- baanswiel van het soort waar de jonge heer M. A. de Ruyter gekleed in een blauw-geruite kiel onder Ahach, Ahach, Ahach-geroep aan placht te draaien. Scheepsmodellen, tekeningen, machine modellen en allerlei knipsels comple teren de verzameling, die overigens nog maar een begin vormt van de collectie memento's die men er in wil huis vesten. Het enige bezwaar dat uw bezoek voorlopig in de weg kan staan, is het feit dat het museum onmiddellijk na dat het geopend was, weer gesloten moest worden, zodat het een soort poppetje gezien, kastje dicht werd. Het is de directie van Werkspoor en nu zouden wij eindelijk wel eens willen weten wat die naam betekent name lijk gebleken dat niet alleen voor het venten van haring, het in het open baar ten gehore brengen van „De klok van Arnemuiden" of het bezigen van de hengel geaasd met vis een vergun ning vereist wordt, maar dat dit insge lijks het geval is voor het exploiteren van een museum. Zij zal echter niet lang op zich laten wachten. De wijn is weer fijn Burgemeester d'Ailly heeft het de laatste dagen overigens druk genoeg gehad. Niet alleen opende en sloot hij het opgemelde museum in één middag, maar in dezelfde achternoen ontving hij te zijnen huize koning Cambrinus, die hem namens het Centraal Brou werij-kantoor kwam demonstreren dat het bier toch weer o zo allerverschrik kelijkst best is. Cambrinus die volgens op niets gebaseerde berichten de uit vinder van het bier zou wezen, stoomde met een ganse slagvloot van platboomde pramen op naar het burgemeesterlijke huis waar hij zijn gevolg van met ger stenat intern bevochtigde lieden ont scheepte. De 'burgemeester dronk een kroesje mee, nam daarna 60 flessen bier van de verschillende brouwerijen in ontvangst en ging vervolgens met va cantie. Berichten als zou hij, om er eens echt „uit" te wezen, zijn verlof in Amsterdam doorbrengen, moeten wij met klem van de hand wijzen. Hij is naar Frankrijk waar het bier weliswaar niet best, maar de wijn weer fijn is. Wij gunnen hem onze lichte jaloezie. Op de korreper Wanneer gij u om redenen, waarin wij ons absoluut niet wensen te mengen, op een schone zomeravond in de buurt van de Bosbaan zoudt bevinden zon der iets speciaals omhanden te hebben, dan zouden wij u willen adviseren eens een kijkje naar dat water te gaan ne men, onder voorbehoud dat gij u lang genoeg acht om over een muur van lieden die er staan te vissen het water te kunnen ontwaren. In deze Bosbaan wordt namelijk jaarlijks een grote hoe veelheid karpers uitgezet met geen an der doel dan ze er zo spoedig mogelijk weer uit te halen. In zijn hart is iedere Amsterdammer namelijk een verwoed korreper-hengelaar en aan de Bosbaan krijgt hij de kans om wanneer hij er één vangt zulks ten aanschouwe van honderden collegae te verrichten, het geen naar wij vernemen de grootste satisfactie verschaft. Bovendien kan hij altijd een actief aandeel in de vangst van zijn buurman nemen, omdat wan neer het zeldzame feit zich voordoet dat zo'n dier zich aan de aas-aardappel vergrijpt, het terstond de allures aan neemt van een stoomtrein die het heen en weer heeft. De lijnen raken dan in elkaar verward en wanneer de vis ein delijk op de kant ligt, is het alleraardigst om te horen welke meningen de henge laars, die over het eigendomsrecht twisten, over elkander koesteren. Deze zijn veelal niet hoog. Die korte reportages over de eigen aardigheden en feilen der betrokkenen en hun naaste verwanten strekken zich uit over een merkwaardig groot terrein en behelzen allerlei belangwekkende mededelingen over imaginaire strafbare of anderszins ontoelaatbare handelingen die door de woordvoerders zouden zijn gepleegd. Tentoonstelling trok echter weinig belangstelling de Belgische en Hollandse vakmensen het puikje van de gladiolen-cultuur ten toon stelden. Vooral met het oog op de steeds nauwer wordende samenwerking in de sierteelt sector tussen Belgen en Hollanders (uit voer van bloembollen naar België wordt reeds als binnenlandse handel beschouwd) was deze demonstratie van belang. Maar de heer Roozen uit Vogelenzang, een gla- diolenkenner als weinigen, moest tot zijn teleurstelling constateren dat het bezoek ver beneden de verwachtingen bleef. De Hollandse bloembollen-exporteurs hebben met hun tentoonstellingen in het buitenland niet veel succes. De tulpen expositie in Parijs leed onder de gevolgen van de Métro-staking en in Brussel ont moette men dezelfde bezwaren. Dit alles heeft de exposanten, er niet van weerhou den in de vierkante oranjerie-zaal de toch al bijzonder decoratieve gladiolen zodanig op te stellen ,dat men, uit het gewoel hier binnen getreden, zich een ogenblik in het het paradijs waande. Deze collectieve inzending van de Ne derlandse Gladiolusvereniging besloeg de gehele achterwand en een deel van de zij wanden. De kwaliteit daarvan was zodanig dat de jury zonder aarzelen en met haar felicitaties, er de hoogste prijs aan toekende. Onderscheidingen verwierven eveneens als beste handelssoort de variëteit Dr. Fleming en als beste liefhebberssoort de Gloriosa. De bijna een meter hoge zilveren wisselbeker, uitgeloofd door de voorzitter van het Belgisch Verbond ging naar de in zending van deze organisatie. Want ook de Belgen kwamen voor de dag met opmer kelijke kwaliteiten. Maar deze expositie bewees wel dat de Hollanders ook op het gebied van de glad'iolenteelt nog aan de kop staan. Immers de Belgen stelden voor namelijk de gangbare handelssoorten ten toon, maar de Hollanders kwamen met allerlei nieuwigheden. Vakmensen toonden grote belangstelling voor deze show en helemaal ontevreden waren de Hollanders dan. ook niet. Onbe roerd door alles wat er buiten gebeurde, stonden de diep-paarse „Memorial Day" en de purperen „Cardinal Spellmann" naast de zaehtrose „Peerless Pink" en de kleine, vurigrode, witgerande „Atom" statig te prijken, de kale Orangerie herscheppend in een wondertuin vol verrassende kleur schakeringen. Op de tentoonstelling van de Belgische Gladiolusvereniging welke in de Botanische tuin werd gehouden, verwierf de Hollandse inzending, mét dc gelukwensen van de jury, de hoogste onderscheiding: de gouden medaille, beschikbaar gesteld door de mi nister van Landbouw. Al reden er geen trams en waren de taxi's van de straat verdwenen, de korte weg tussen het Noorderstation en de Bo tanische tuin was drukker bevolkt dan ooit. Maar slechts weinige wendden het hoofd naar de diep-liggende tuinen en de prachtige lelie-vijvers van het park. die het indrukwekkende gebouwencomplex omgeven, hoewel er toch met geweldige letters een bord „Glaieuls-Gladiolen" is aangebracht. De voorbijgangers, opgewon den demonstranten met snerpende fluitjes, nieuwsgierige slenteraars, politiemannen van de gemeente met witte en van de rijks wacht met zwarte stormhelmen, hadden het toen nog allemaal veel te druk over dé kwestie: Zal de Koning abdiceren? Weinig te weinig belangstellenden heb ben de moeite genomen door de bloeiende tuinen te wandelen naar de Oranjerie waar ADVERTENTIE voor alle inrichtingen van onderwijs SCHOOLBOEKHANDEL H. DE VRIES Jacobjnestraat Gei. Oude Gracht 27-270 Teresa en Luisillo geven met hiïn\ Spaans ballet en de virtuoze guitarist Angel Iglesias drie afscheidsvoorstel- lingen in de Amsterdamse Stads schouwburg, namelijk op 3, 4 en 7 Augustus. Zaterdag en Zondag heb ben daar de eerste wedervertoningen plaats van Arthur Millers „De dood van een handelsreiziger" met Louis Saalborn en Hetty Beck. Hedenavond brengt het A.T.G. de Ierse comedie ,£ij kregen wat ze wilden" ten tonele. Het Nederlands Volkstoneel ver toont Donderdagavond in de Doelen zaal aan de Kloveniersburgwal het spel „Eva Bonheur" van Herman Heijermans met Marie Faassen in de titelrol, onder regie van Hans van Meerten. In de andere theaters zijn de programma's verlengd. Men kan naar Wim Sonneveld in het Leidse In de hoofdstad uit Pleintheater, naar Chiel de Boer in het Theater de la Mar, naar Snip en Snap in Carré. Het Vacantie-comité Amsterdam laat in het Minerva-Paviljoen in het Albert Hahnplantsoen (vroeger Mu- zieklyceum geheten) enige films uit oude trommels draaien, namelijk. „Het Jochie" met Charley Chaplin en Jackie Coogan en „Stalen Vuisten" met Tom Tyler. Dit. geschiedt zowel Donderdag als Vrijdag. Er zijn voor de liefhebbers heel wat openluchtconcerten. Morgenavond houdt de kapel van de Amsterdamse politie onder leiding van Johan Pinkse een taptoe op het Dapperplein. Vrijdagavo7id speelt het harmonie orkest „Wilhelmina" in Ransdorp en het corps „Forzando" in het Sarpliati- park. Ook in het Oosterpark is een concert. Als schilderij van de week is in het Stedelijk Museum het zelfportret, met hoed (uit de Parijse tijd) van Vincent yvan Gogh tentoongesteld.j Slechts éénmaal hebben wij echter een beschuldiging gehoord die de ganse menigte broeders in Petrus tot een geschokt stilzwijgen bracht. Dat was toen een nukkig mannetje tegen een belendende tram-conducteur zei: „En je ken nie eens fisse". BOEDA FAILLISSEMENTEN De Arrondissements-rechtbank te Haarlem heeft op Dinsdag 1 Augustus 1950 in staat van faillissement verklaard: A. de Rose Spierings, koopman, wonende te Heemstede, Herenweg 70. Rechter-com- missaris: mr. C. W. de Visser, Curator: mr. A. W. Luikinga. P H van Wienen, scheeps- en waterbouw kundig ingenieur, wonende te Zaandam, Kalf 17 b. Rechter-commissaris: mr. C. W. de Visser. Curator: mr. J. H. Ekering. G. Ballentijn. industrieel, wonende te Haarlem, Tuinlaantje 2—4. Rechter-commis saris: mr. C. W. de Visser; Curator: mr. L. V. Hoog Wegens het verbindend worden der enige uitdelingslijst is geëindigd het faillissement van: Th H. J. de Droog, handel gedreven hebbende onder de naam of firma Zilver- fabriek Haarlem, wonende te Haarlem, Ba- rendsestraat 16 rood. Rechter-commissaris: mr. C. G Bïjleveld. Curator: mr. J. H. Ekering. ADVERTENTIE miack met PL/WEN korte metten! City: „IJsco-toeristen", alle leeft., 11 en 4.30 uur; „De piraten van Capri", 14 j.t 2.15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De banneling van het Westen", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Strijd in het rotsgebergte", 14 j., 2,30, 7 en 9,15 uur. Rembrandt: „Een koninkrijk voo" een huis", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur Palace: ..Kroningsjournaal", 10 en 11 u.; „Dc- heldhaftige stormloop". 14 j., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur Luxor: Movie crazy", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 3 AUGUSTUS Grote Kerk: Orgelconcert, 2 uur. Biosco pen: Middag- en avondvoorstellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 5