DE BUIK VAN PARIJS vrouw, strak silhouet Daarna de rust van een moskee Qeen omwentel Voeding van schoolgaande jeugd Twee kopjes koffie: 140 francs Diverse vullingen! En de confectie? NS. tS.nveM ft'SiSer 20 kg zwaarder en luieer geworden is. .Wnmiwgëëm*** §ees,ïe" SS «an wat een kind alle- gjfirt. leren en verwerken^ -/dooljaren! Het is wel duide- ïH er in deze groeitjd bg- KiaVaan komt, dat dc kmde- »*'L| worden gevoed; dat is wr hun gehele verdere leven van ïn-ele malen is vastgesteld, dat limn «e dagelijks ongeveer 13 w-melk gebruiken, in alle opzrcli- Snder zijn, dan zij, die geen i tójgen, ook al is hun voeding 5 Slide te noemen. 5 is dan ook de eerste van een voedingsmiddelen, die zowel ftenen als kinderen (maar Sr Waderen komt het er nog «er op aan). voor een goede ge- ïcrdheia dagelijks moeten nuttigen, pi' volgende voedingsmiddelen be- toren tot deze groep: melk en melkproducten (yoghurt, karnemelk, kwark) kaas eieren - groenten —vruchten. Al deze levensmiddelen bevatten ml beschermende stoffen, die no- ii» zijn voor de groei en instand- tolling van het lichaam, of om de levensverrichtingen in ons lichaam fjp(j te doen verlopen. (Deze be- kliermende stoffen zijn de eiwitten, Twdingszouten en vitamines). Deze levensmiddelen staan dus jijvenaan ons verlanglijstje voor ie- lere dag. Maar wij kunnen om ver slende redenen alleen daarmee •jmaal niet doen: daarom moet jfdagelijks menu, óók van de kin- ta, nog met ander voedsel wor- i»n aangevuld. Daartoe behoort in de eerste plaats een portie van één van de wlzende levensmiddelen: vlees (alle soorten): of vis (alle Korten); of garnalen; of mosselen; o!aeulvruchten (alle soorten). Verder: boter of gevitamineerde margarine, aardappelen en bruin- brood. Ook levensmiddelen als haver mout, gort, rijst en stroop hebben enige beschermende waarde. Vrijwel geheel geen beschermende Koffen bevatten echter: gebak, sui ker, snoepgoed, hagelslag, jam en «ndere zoete broodbeleggingen. Hieruit wordt al duidelijk, dat het een fout is om veel geld te beste den aan en de eetlust, die bij kin deren soms toch al klein is, te be derven door deze zoetigheden, die practisch geen eiwitten, voe- dingszouten of vitamines bevatten. Dus in de eerste plaats: melk, •<aas, ei, groenten en vruchten en in de laatste plaats: snoep, gebak en andere zoetigheden. Nóg een ding is van belang: n.l. dat de maaltijden niet eenzijdig zijn en bijv. niet alleen uit groenten, aardappelen en vruchten, of uit peulvruchten en vlees bestaan. Iedere maaltijd (dus ook de brood maaltijd) moet tenminste een eiwit- gerecht (kaas, melk, ei, vlees, enz.) èn een vitaminerijk ge- ttfbt (groente of fruit) bevatten, noe kunnen wij deze wetenschap bi de practijk brengen Het gemak kelijkst is dit, als men van de vol lende regels uitgaat: 1' Geef de kinderen elke dag ten minste een halve liter melk, het- Hi™ rank' hetzÜ in pap, pud- i pnftere gerechten ver werkt, of als yoghurt. mor0eir-jiedere dao een warme maaitijd, waarin vooral moeten 2? 5?merV \lees of vis (g-arna- müilr ?SSeH of ei of kaas of L(molkproducten) of peul- S!&:,raïwe en'°f gekookte groente, aardappelen. wen'0 hei- voedsel zo. dat er n overloren v ,Dav'z-: de groenten kort de maaltijd opzetten en ze Water '»eini* mogelijk een Lfi 1 e korte in koken O? pan nict te gaar het 20 niet na. Gebruik of ilw ienriat 111 soeP of saus het rmrW^'ger: iaat de kinderen niet nke.n- Zet aardappelen ze nief water op. dat U t behoeft af te gieten. öSndQvJrrwnirg mede, dat kin óen van bL-i alê^meen niet hou- Sterke sneel^-$m nde gerechten. taSK*. koffie, alcohol- Sm voor Coladranken Het veelwiH-iCmdiren ongezond- kan maa? o„ i? gebruik van ijs ^rzsken^" v« dai!mstoornissen ver- ket niet gel£t0nge kinderen is Wil i perziken pasteuriseren. dan ks^6n pruknen pasteuriseren, vorm men deze het best van te d;n minde'de schilleties §aan Milten h'm Paslcurisoortijd: 30 ''««■n ,St' C' PetzUse» E men 30 minuten bij 75 gr J e gaat maar op een stoeltje voor een café of op een bank in een park zitten en de inspiratie komt op je toegevlogen. Zo is Parijshad den kennissen van mij, die het we ten konden, verteld. Daarom nam ik, voordat ik met vacantie ging, het vaste besluit U iets van mijn erva ringen te vertellen. Zo gemakkelijk als het leek, is het nu ook weer niet. Dat zitten kost geen moeite, want Parijs heeft geen gebrek aan stoe len, maar voor iemand, die moe is van het zwerven, blijft de inspire rende muze wel eens onzichtbaar. Bovendien is er al veel over Parijs geschreven en Eve is op deze pagina een geduchte concurrente. De muze is evenwel verschenen en zij heeft zich met mij op zeer gevaar lijk terrein gewaagd, n.l. in de z.g. „buik van Paarjs", Les Halles. Een bewoonster v-n het tehuis waar wij - mijn vriendin en ik - logeerden, had ons gezegd: „De hallen moeten jullie niet overslaan, maar je moet er al om.drie uur 's morgens zijn. Om tien uur zijn ze al uitgestorven." U be grijpt, dat we er niet in slagen om drie uur al in de métro te zitten. We hadden al moeite om voor zevenen ons bed uit te komen. Het is dan ook al voor Parijs volop ochtend, als wij onder de grond uit komen en voor dat we nog iels van de hallen zelf gezien hebben ontmoeten wij reeds mannen en vrouwen, die belast zijn met manden en zakken met groen ten, fruit en vlees. We vrezen al het ergste, maar onze medebewoonster is blijkbaar wat pessimistisch ge weest. Boven de grond krioelt voor ons een menigte, zo dicht opeenge pakt en zo beweeglijk als wij haar nog niet hebben gezien. Mannen en vrouwen drommen om fruitkramen. Anderen keuren de uien, kolen, me loenen, wortelen en andere groenten, die 'n stapels op de grond zijn ge gooid en waarbij de koopman of koopvrouw staat, die luid zijn of haar waren aanprijst. Allerlei men sen komen wij tegen, zelfs nonnen, die even snel met zwaarbeladen wa gentjes voorthollen als de Parijse huismoeders en -vaders. Want dat is het verrassende: die adembenemen de snelheid waarmee ieder zich voortbeweegt..Niet de roepen van de marktkooplui, maar de kreet „atten tion" blijft me dan ook bij. Echte ongelukken komen er niet voor, maar het aantal botsingen is ontel baar. Het slenteren dat wij doen, om dat wij nu eenmaal geen haast heb ben, kost ons de grootste inspanning. Wij worden als het ware achtervolgd door wagentjes op vier of op twee wielen en ons slenteren lijkt soms meer op een allerdolste dans, vanwe ge de sprongen die we moeten ma ken, dan op lopen. En wij zijn het niet alleen, die noodsprongen maken. Kopers, die stil staan, zijn evenmin veilig. Aan excuses maken denkt niemand. Wel volgt soms na een aanrijding een scheldpartij, van de getroffene. Politie-agenlen, die de orde moeten handhaven, zien alles onbewogen aan. Het enige wat zij doen, is de helpende hand reiken aan iemand, die al buitelende in hun nabijheid dreigt te vallen. En het merkwaardige is. dat de agenten zelf de enigen zijn, die rustig staan en kunnen staan wij moeten aller zotst manoeuvreren om een foto te nemen, want het „attention" doet ons verschillende malen achteruitdein- zen voor langsschietende Parij ze naars. In de vleeshallen is het een nog Een grijze driekwart mantel met een shawlkraag en garneringen van her melijn. De voering is van dezelfde wit-grijs gestreepte stof als het lijfje van de japon. groter gedrang dan bij de groenten, want daar nemen af- en aanrijdende auto's veel ruimte in beslag en niet alleen wij maar ook de Parijzenaars vinden het onaangenaam door plas sen bloed te baggeren. Die vlees hallen zijn beslist het onplezierigste deel van de Parijse markt. Zoals Eva op de schotsen, vluchten wij ai springende over plassen naar dé openlucht, waar wij na lang zoe ken een kraam vinden, waar de druiven het goedkoopst worden ver kocht 55 francs per kilo! On danks de drukte wordt er in alle gemoedelijkheid verkocht en ge kocht en behalve wij, vindt waar schijnlijk niemand er iets vreemds aan, dat een viesuitziend mannetje steeds druiven van de uitgestalde trossen rukt, terwijl hij achter ons in de rij staat, cn dat hij nu een kwar tier ,als hij al een tros naar binnen heeft gewérkt, zegt: „Je reviendrai tout a l'heure" en vervolgens ver dwijntWij doen het beschaaf der. De eerste druiven, die we eten, zijn van onze gekochte voorraad. Al etende zeggen we de woelige hallen vaarwel. Hoe schoon cn verheven doet na zoveel wild gedrang de Mos- quée de Paris aan, die ver van de Hallen in het Zuidoosten dicht bij de linker Seine-oever ligt. De Parijse wereld wordt er ineens stil van en de zon doet nog meer haar best om de blankheid van de Islamietische tempel, wier minaret van mozaiek- werk zo kleurig naar de hemel wijst, te doen stralen. Als men er binnen komt is alles wit, wat men ziet. be halve het mozaiek, dat in de vloe ren is gelegd en het kunstig gesne den cederhout, waarvan deuren cn de kapitelen van de bogen zijn ver vaardigd. Wit voert niet meer de boventoon in de „Salie des prières. Weliswaar zijn de pilaren waarop de kunstig bewerkte bogen rusten en het bovenste deel der muren wit, de lambrizering heeft een donkerder toon en de tapijten, voor een deel Perzisch, waarop de muzelmannen tijdens de gebeden knielen, zijn eveneens donkerder. Evenals in de bibliotheek en de vergaderzaal. Kris tallen luchters zorgen voor de ver lichting. Komen wij in de hof. dan is het alsof we het paradijs binnentreden. Het wit, vermengd met kleurige bloemen, waartussen de fontein spuit, werkt betoverend. Vele zor gen glijden weg. Er is slechts schoon heid en stilte. Zelfs de muzelman met zijn twinkelende bruine ogen, die ons tot gids heeft gediend en die plotseling zijn armen om ons heen slaat om te verhinderen dat wij een foto maken, plaagt ons zonder luid ruchtig te worden. Hij ziet er overigens charmanter en vriendelijker uit dan zijn ge loofsgenoot. die als kcllner optreedt in het Arabische restaurant, waar we, gezeten in een prieeltje op Ara bische kussens, maar niet met ge kruiste benen, even later zwarte koffie drinken en een akelig zoet snoepje verwerken. Van het hemel rijk is daar alleen uiterlijk nog iets te bespeuren dezelfde blankheid en de spattende fonteinen, de zelfde serene rust de geldaan biddende mens is hier innerlijk weer meester. Ons kopje koffie kost70 francsOns geloof in de heilig heid van de moskee raakt er bijna van aan het wankelen. Wij spoeden ons het drukke Parijs in. DAPHNE. Christian Dior ontwierp deze grijze deux-pièces, die duidelijk het sjerp achtige effect dwars over het lijfje demonstreert. Het ensemble van zwartwollen stof is van Jacques Fath. Toque, manchetten en shawl kraag zijn gemaakt van castor. Gevulde flensjes 75 g (1 kopje) bloem, 1 ?i, 2i/> dl (bijna 2 kopjes) melk, zout, boter, margarine of olie. Voor het vulsel: ragout van vlees, vis, garnalen, kaas of paddestoelen. De bloem met wat zout in de kom doen. Het ei en enige theelepels melk er aan toevoegen en hiervan een glad beslag maken. De rest van de melk er door roeren. In een kleine koekenpan (flensjespan) boter of margarine of olie goed warm laten v/orden. Zoveel beslag in de pan laten rondlopen, dat de bodem juist bedekt is. Op een warm vuur de on derzijde vlug lichtbruin bakken, het flensje omkeren en de tweede kant bakken. Het flensje op een bord Pcwtjóe Sifhouetten In Frankrijk staat een huis!... Dit is natuurlijk nauwelijks een sen sationele mededeling te noemen want er staan inderdaad méér hui zen in dat land. Doch het .woninkje' waar ik u iets over vertellen wil verschilt wat van de rest en mag gerust iets heel bijzonders worden genoemd. De beroemde Parijse architect Le Cor busier had enkele jaren geleden het plan beraamd in de oude stad Marseille, aan de poort van de Mid dellandse Zee, een huis te gaan bou wen. Niet maar zo'n huisje met een tuintje voor en achter, een aardig ^rkertje, balconnetje etc. Neen! Hij ging iets heel anders construeren. Enigszins nieuwsgierig geworden profiteerde ik dus van de gelegen heid tijdens een kort verblijf in Marseille om dit Franse wonder eens te gaan bezien. Toen ik aan een paar Marseillaanse wegwerkers naar het huis „Le Corbusier" vroeg, bemerkte ik reeds dat hen deze vraag, die belangstelling verraadde, kennelijk streelde. „Ah! La mai- son Corbusier" rechtdoor en dan ziet u het vanzelf. „Het is een klein ba- rakje", zeiden ze met een brede glimlach. Inderdaad ontwaarde ik na een paar minuten lopen in de verte een enorm gevaarte. Het leek wel een gigantisch spaarvarken, met dit verschil dat er meer poten on der zaten. Toen ik dichter bij kwam en na veel moeite, zeuren en aan dringen toegang kreeg tot het ter rein waarop het gevaarte omhoog rees, bemerkte ik dat deze reus op Wel zéér hoge poten stond. In gezelschap van een jeudig ar chitect, discipel van Le Corbusier, heb ik toen het 50 meter hoge ge bouw bezocht. Volgend jaar komt het geheel pas gereed zei mijn gids, maar niettemin kan ik u al wel vast een appartement tonen dat al vol ledig voltooid is, gemeubileerd, ge stoffeerd en wel. Vol spanning klau terde ik achter de gids de trap op naar de eerste verdieping, en ik mag gerust zegen dat het appartement wat mij getoond werd mij met be wondering vervulde, met verruk king, en ook wel met een beetje (gepaste) jalouzie tegenover de eventuele gelukkigen die in zo'n droomflat in een fauteuil mochten gaan zitten en door de wijde ramen over de Middellandse Zee zouden mogen turen. Voor de huisvrouw moet het hier bovendien wel idiaal zijn. Het is een waar air-conditio ned paradijs, want men hoeft zich niet om verwarming en evenmin om verkoeling te bekommeren. Als het koud is (dat komt ook voor in Marseille; blaast er een zwoel toch tje door het huis en als het warm is een frisse bries. Bovendien zorgt een vernuftig ventilatie-systeem dat er nooit keukengeurtjes rondwaien. Maar dit is nog niet alles. Wijt u gaan strijken? Eén druk op een knop in de gang en een strijkplank komt zowel op miraculeuze als dis crete wijze te voorschijn. Wilt u boodschappen gaan doen, en heeft u geen zin om een vermoeiende tocht naar de stad te ondernemen? Ge stapt in de lift en gaat naar de 8e étage. Daar wordt n.L een hele winkelstraat ingericht, waar ,u be halve levensmiddelen ook alle mo gelijke andere dingen kunt kopen. Krijgt u gasten, en heeft u niet veel tijd of zin om het eten klaar te ma ken? Even een telefoontje naar de 4e étage, waar een groot restaurant is geïnstalleerd en u bestelt daar een maaltijd voor X personen. Dit de eerste foto's van de Parijse herfstcollecties zijn vrijgegeven is. het pas goed mogelijk ons een indruk van de nieuwe modellen te vormen. En zo we het nog niet wisten blijkt het nu toch wel zonneklaar dat we niet bevreesd behoeven te zijn voor wereldschokkende wij zigingen in het modebeeld. Na tuurlijk. Christian Dior is van de ..ligne verticale" overgestapt op de ligne oblique", de schuine lijn en Jacques Fath lanceert met zijn „ligne colonne" ook weer iets ongekends, maar het blijven toch allemaal details, die het silhouet .'als zodanig weinig beïnvloeden. Elke nieuwe lijn van vandaag is een logische con sequentie van die van gisteren en al die lijnen streven naar een- alles wordt tegen een redelijke prys aan huis bezorgd. Zijn de kinderen vervelend vandaag? Voor de aller kleinsten is op iedere étage een crè che ingericht, terwijl er ten behoe ve van de grotere kinderen ook weer op iedere étage een récreatie- zaal wordt gebouwd. Daar zullen in de toekomst dan ook films voor de jongeren worden geprojecteerd, ge zelschapsspelen georganiseerd kort om er zal van alles gedaan worden wat .de jeugd in vrije-uren kan in struéren en amuseren. Maar bij moeder 'thuis hoeven de kleintjes zich evenmin te vervelen. Ik zag bijvoorbeeld in de kinder kamer van de flat die mij getoond werd. een aardige zwarte schuif deur die tegelijkertijd als school bord dienst kon doen. Er waren ook kleine appartementjes voor vrijge zellen. Mochten die echter het plan opvatten om hun lot ei» geluk aan dat van een ander te koppelen, dan kunnen zij hun appartement weer ruilen voor een ruimere flatwoning. Boven op het dak komt nog een sportterrein waar zelfs wedstrijden gehouden zullen kunnen worden. Als men dan b.v. op de 4e étage rustig een kopje thee drinkt (wat wel niet veel voor zal' komen in Marseille) is er boven op het dak misschien een spannende match aan de gang tussen de beste voetballex*s die dit machtige huis in zijn ultra- luxueuze appartementen herbergt Het is dan maar voor de rust en de vrede van het huis te hopen dat na een eventuele nederlaag van laat ons zeggen de le étage tegen de 10e, de goede verstandhouding in deze bijenkorf niet in t gedrang komt Maar gegeven h onnige klimaat, het bekende vro. .e karakter van het volk van Marseille, zullen wij ons over dat risico maar niet be zorgd maken. eve. zelfde resultaateen slanke vrouw met een strak silhouet, doorbroken door schootjes en tuniekachtige jasjes of gewik keld in mysterieuze draperieën. Deze tuniek van Molyneux is op de heupen geknoopt. De „ligne oblique" van Dior. op het eerste gezicht zo simpel en eenvoudig, is niettemin uiterst moeilijk te realisereq. Hij wordt bereikt door sjerpachtige effec ten dwars over het lijfje, die ein digen in 'n losse slip op de heup. Het klinkt ingewikkeld, maar de plaatjes verduidelijken veel Voorts werkt deze ontwerper met schuin aflopende knopen- rijen, met g'eestige revers en wonderlijke plooienvallcn in de rok, alles om zijn nieuwe lijn te accentueren. Ook de kragen van zijn mantels omvatten de schou ders in een schuine greep. Minder gecompliceerd is de „ligne colonne" van Jacques Fath. Deze meester op het ge bied van de coupe doet de ro mantische heldinnen uit de boe ken van Tolstoï herleven. Hij liet zich namelijk inspireren door toiletten uit de tijd van het Rus sische keizerrijk. Zijn rokken zijn nauw» met ruimte onder de knieën. Hij toont een voorliefde voor mofjes en hermelijn, toques van astrakan en smalle bontjes rond de hals. Balmain heeft dit seizoen zijn oog laten vallen op het verre Oosten. Aan hem danken we de strenge rechtvallende mandarij nenmantels. die gevoerd zijn met bont, in felle tinten geverfd. Zijn redingotes springen wijd uit on der de ceintuur en hebben brede manchetten van ocelet, terwijl de hals zonder bontgarnering blijft. Jean Dessès borduurt ijverig voort op het thema tuniek. Hij bedenkt eindeloos veel variaties, al naar het uur van de dag en de eisen van de situaties. De rokken van zijn tailleurs zijn zo ingewikkeld gesneden, dat zij een x vormen op de rug en ver der vertoont hij enkele ceintuurs van dezelfde stof als de jurk, die aan zakdoeken doen denken. Jeanne Lafaurie heeft het ge zocht in ingewikkelde drape rieën. Zij maakt -rechte mantels met dubbele revers, de één van stof, de ander van bont, porte feuillerokken en nauw aanslui tende lijfjes met draperieën, die op de schouder worden gevat in een sieraad van topaas. Jacques Griffe lanceert zijn „ligne clou", fijn en recht als een spijker, met op de mantels laten glijden, enige lepels van' M vulsel (dat goed warm moet zijr.) in het midden leggen en het flensje er omheen slaan. De gevulde flensjes naast elkaar op een schotel plaatsen. Deze wurm houden, b.v. op een pan met kokend water. De schotel versieren met toef jes peterselie. Ragout met vis, garnalen, kaas of eieren 100 g -vis resten, garnalen, kaas of 2 hardgekookte eieren, 2 dl (11/? kop je) visbouillon of water met een bouillonblokje of melk, 20 g (2 eet lepels) bloem, wat boter of margari ne (peterselie). De bloem aanmengen met een deel van dc bouillon of de melk. De rest van de bouillon of de melk aan de kook brengen en binden met de aan gemengde bloem. De saus even la ten doorkoken en er een stukje boter of margarine jyjn toevoegen. De stukjes vis, de garnalen, de geraspte of in blokjes gesneden kaas of stuk jes hard gekookt ei door de saus mengen. De massa goed warm laten worden (en er fijngesneden peterse lie doorroeren). De ragout zo opdie nen, of op geroosterde of gebakken sneetjes brood, of in schelpen. Qok kan het gerecht dienen als vulsel van flensjes, pannekoeken, broodjes of tomaten. enorme kragen en Molyneux houdt zich de traditie getrouw, aan een simpel vrouwelijk sil houet. In zijn collectie neemt de tuniek een grote plaats in. Ver der brengt hij kleine korte jasjes, die op jurken van dezelfde stof gedragen worden. Het is ons een grote troost dat, bij alle verscheidenheid, uit al deze lijnen toch één mode beeld te distilleren valt. We zijn alleen blij, dat niet ons de taak is opgelegd alle verschillende opvattingen in een kroes om te smelten tot de mode 1950-1951. Dat werkje laten we over aan de confectie-industrie, die ons te zijner tijd wel weer zal vergasten op een flauwe afspiegeling van het verfijnde schouwspel, dat in de salons van de Parijse groten werd vertoond. Maar dan zullen we toch geduld moeten hebben tot het volgend voorjaar, want de kleren die nu onze étalages vullen, werden ontworpen, ver voor de Parijse couturiers hun wetten voor de komende winter hadden gedecreteerd! ARLETTE. De rust in ons huis is met ingang van 1 September voor een goed deel teruggekeerd: Lilibeth heeft van die dag af haar plaatsje op het kleuterschooltje weer ingenomen. Zij voelt zich daar kennelijk al tol de „ouderejaars" behoren, ivant zij sprak met enige minachting, ge mengd met gespannen verwachting, over de „nieuiue kinderen", die een paar dagen later hun entrée moesten maken. Het is voor t en ouder toch wel een vreemd gevoel, dat dat kleine blon de mensje nog maar één leerjaar van de grote school af is. Ze leidt al zo'n bijzonder eigen leventje en zegt af en toe on een vraagwaarom ze zo ernstig zit te kijken„Oh, ik zit een beetje na te denken Er waren een paar van haar vriendinnetjes, die zakgeld kregen. Niet om te versnoepen, maar om in een spaarpotje te stoppen. En Lili beth kwam met het probleem thuis. Haar moeder beloofde het haar op erewoordZaterdagkrijg jij zak geld". Toen die dag gekomen was, infor meerde Lilibeth in de vroegte of Mammie dat allemaal wel kon beta len. Mammie keek twijfelachtig, zoals dat betaamt. Zij zuchtte om op deze wijze aan de kleine hersentjes iets van de waarde van het geld te laten voelen. „Dat dacht ik al Mam", zei Lili beth, „ik begreep al niet waar je zo maar steeds een „zak" geld vandaan zou halen. VROUW EN PAGINA van Zaterdag 9 September 65ste Jaargang No. 19649

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 9