en jj A-J -4\d'' .yp|| J 1 - J il/ Emdens cultuurmonumenten gingen in de oorlog verloren De Niwa zond in vier jaar honderd gezelschappen naar Indonesië 4krachlige pijnstillende middelen in 1 tablet CkdFarine„4" ;aven STOFZUIGERS „«FINIG aanleiding toe bestaan U"^ Hprmans „Tra- -nreking van Hermans' jis O,» aandacht te vragen voor ogenschijnlijk soortgelijke y'Vannuinet's „Spiegelgruis onderseheiddejan tot t ^nS"npus-ontgoocheldenOoi; j rancune^ ^paagt schrijnender minei' roman lyrische, vaak bijna extati- •''d0° de bloedige sporen van geleden Lellende verontrustheid en geestelijke verwarring Ook hij klaagt aan „ont- ktert gaet zich (als pro- schril-erotomanische htóST (co «Ï5?: romankunst). Maar l«SeI sentimenteel als nors zelf- Wf'S waarom vernielen jullie l- .i.if /..ik si moderne Welt- ROBERT FRANQU1NET; „Spiegelgruis" (G. A. van Oorschot, Amsterdam) tenspel, dat tot niets verplicht wil zijn. Koenraad sneuvelt in een partisanen- strijd ten tijde van het Ardennen-offen sief, Tigre sterft de marteldood en Céline, gebroken door bet vernederend avontuur der zinnen (waaromtrent Franquinet zijn lezers helaas weinig bespaart!) *vlucht in een uitzichtloos huwelijk het „spiegel beeld" van 'het verleden dezer mensen is vergruizeld. En wat, zou men zeggen, rest er dan nog? Heeft men afwisselend door het schrikwekkende geboeid en het men selijke ontroerd mèt de schrijver geaar zeld tussen wrevel en mede-lij den, heeft men deze in een vurige, weelderige, soms rhetorisch-foarokke, bezwerend-aanklagen. de taal geschreven roman in. zijn op en neder van troebele diepten en klare uit zichten tot het bittere einde gevolgd, dan is er geen aarzeling meer, waarom men toch aan dit werk, dat onbetwistbaar zwakker gecomponeerd is dan Hermans' boek, de voorkeur moet geven boven de „Tranen der Acacia's": „Spiegelgruis' ondanks zijn wrangheid en onkiesheid een constructieve roman, opbouwend in de geest van Franquinets pater Frangois, die voor zijn terdoodveroordeling in de kalkwanden van de oude kapel grifde: „Faites, Seigneur, que TAmour triomphe' Geeft, Heer, dat de liefde zegeviert. Bekentenis-, ideeën- en aesthetische roman tegelijk behoort „Spiegelgruis" wel licht tot de boeken die, aarzelend nog, een overgang bieden tot een nieuwe vorm: de roman van de „nieuwe mens". Rodenko heeft geen ongelijk: zo goed als de geloofs- mens van de Middeleeuwen, de traditie- mens van de 17de, de rationalistische mens van de 18de eeuw voorbij gingen, zo goed is de 19de- en 20ste-eeuwse „psychologi sche mens" gedoemd te verdwijnen en mèt hem de psychologische roman. Dit onder- gangs- en wordingsproces is gaande. Het tekent zich af in de litteratuur. C. J. E. DINAUX als uiting van ,'i, hem te enenmale vreemd. Niet j noch om het verloren paradijs u rl«kê dromen lijdt Franquinet M* I tragische spanning tussen F'.» wKkelijkheid. Hij worstelt me K ,rw te van het levensbeginsel da. U1'1 ,in jeugdverzen onstuimig- i a'fji E„ bezongen heelt en, alle f"„dervonden oorlogsgruwelen 'Souw bleef: liefde voor de zin- ME het leven en voor de mens. serpracht u,lnnVSjSCh-verrukte vervoe- êSdïdUen bezielde. Z>J schoonheidsdrang, vitalis- met de bewo- aeslheticisme gaven van de Zuid-Nederlan- Adriamer en Fatima's Heim- lÈ' krachtige impulsen van levens- _moed. waarmee Marsman s „vita- |,t dreigend défaitisme dichterlijk- MAlirfs hefanders geworden: mèt kwam Buchenwalde en met de smaad die de ene mens de i ^„aandeed. Niet velen was nadien de met Hans Redeleer te ge- 'eens deze Westers-moderne ADVERTENTIE Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Algemene Militaire Pensioenbond wendt zich tot de Koningin Het hoofdbestuur van de Algemene Mi litaire Pensioenbond heeft aan de Ko ningin een adres gezonden over de toe stand der gepensionneerden en hun ge zinnen. Alle pogingen, oolc die van de Volks vertegenwoordiging, om in de bestaande noodtoestand verbetering te brengen, zijn zonder resultaat gebleven, aldus wordt in het adres verklaard. Verder wordt gezegd: Het gevolg hiervan is, dat de gepension neerden en hun gezinnen zich in een zeer zorgelijk bestaan moeten trachten voort te slepen. Voor velen hunner, in het bijzon der voor de minimaal gepensionneerden, is de armoede reeds droeve werkelijkheid geworden. De prijsstijging van 130 percent sinds 19381939 werd voor de gepension neerden tot dusver slechts gecompenseerd met een toeslag op basis van 25 percent. Het inkomen der gepensionneerden is dus sinds 19381939 vrijwel tot de helft ge daald. Het hoofdbestuur verklaart ten volle de moeilijkheden der regering in deze ernstige tijden te beseffen, maar is van oordeel dat een redelijker tegemoet koming voor de uitzonderlijk getroffen gepensionneerden zeer wel mogelijk, nood zakelijk en gerechtvaardigd is. Nu bovendien de winter voor de deur staat, de kosten voor levensonderhoud blijven stijgen, en geen maatregel door de regering in het vooruitzicht is gèsteld, om in de onhoudbare toestand der gepen sionneerden en hun gezinnen op voldoende wijze verlichting te brengen, zo wordt in het adres gezegd, wendt het hoofdbestuur zich ten einde raad tot de Koningin met het verzoek tot mogelijke bemiddeling. K WÓng in het idealisme" zal moe- Rn. Aan de auteurs van provinciale KLst (merkwaardige verschuiving m litteratuur der laatste vijf-en-twintig Ivan westelijke aristocratie noem ■ifnpvssel, Verwey. Van Eyk, A Roland t. Bloem, Nijhoff! - naar het intel- L#me der burgerij) ontbrak het gro- JLls aan breedheid van blik, gescha- Xrdheid van gevoel en verankering ir li/ cultuurbezit der eeuwen om na de uk der grote catastrophe enig oud •al aan te hangen of een nieuw wakker wepen. Zij mokten met „de verveelden" onthulden met Sartriaanse „onver- arokkenheid" (zonder de onbetwistbare mre en hoge verantwoordelijkheid te «navaarden, die het existentialisme als whumanisme de mens oplegt: de volle iantwoordelijkheid voor élke keuze die l.'iiDens in zijn leven doet), ze betrokken adat waren zeker niet de minsten) hun ..«ten torens weer, maar ten dele vast Ikolen, mèt Koos Schuur „de dromen :eloos als gids te aanvaarden", zij -vdden naar een synthese tussen levens lij en ethisch beginsel om op de grond- daarvan de „nieuwe", de ethische te funderen, zoals Fokke Sierksma |I;"üjn „Podium-groep". Maar geen van ijn gelukte het meer ,,'s avonds tenminste "i-Dichter de deur op het nachtslot te doen /.ongestoord met de Muze alleen te zijn, Ui (zij) overdag als Burger de courant lézen hadden", zoals Paul Rodenko het [ïüdrukte. Ook Franquinet's „boot van Dionysos", jiieeensop de dithyrambisch bewogen gol- van zijn dichterlijke levensvreugde sloeg om: zijn in 1939 verschenen tonde! betitelde hij „Gekapseisde Boot"! Hoe Franquinet zich na deze schipbreuk der ziel trachtte te redden getuigt Mare iTenesse, de Ik-figuur uit „Spiegel-gruis". iHj zowel als Tigre, zijn medegevangene en Kdévluehtéling uit het Duitsé kamp, later zijn medestrijder in de illegaliteit, kennen «eerbied voor het leven, zijn van walging vervuld om deze „Wagneriaanse orgie" van Dood; Céline, tragisch tweespaltige jitouw die èn met de vertroebeling van ndeloze erotiek èn met de verhef- kracht van haar hogerreikend levensverlangen zo diep ingrijpt in het leven van deze beide mannen, mist de nacht zich te herstellen van de vérmin- hnde wond die de liederlijke Koenraad Mens, fanatiek aanhanger van de totali- 'aire staat en onverschrokken, verbeten leider van een verzetsploeg, haar in haar 1 prille jeugd heeft toegebracht. Meegesleurd in de draaikolk van begeer- Jen, onophoudelijk oog in oog met de dood, 1 twijfelen, wanhopen, strijden, offeren, ¥en, haten, vernietigen, verlangen deze drie hoofdpersonen Mare, Tigre en Céline, j vernederen verheffen zij zich, wankelen ze, richten ze zich weer op verward in f' '%l'inth van godsdienstige stromin- S?n en van oude en nieuwe ideologieën: Marxisme en communisme, democratie en ■Tijheid, nationaal-socialisme en sociale xeentvaardigheid, humanisme en Kabho- üi'Ti ex'stentialisme en surrealisme wröoden van bevrijdings-tegenstellingen, rfj "Wiscuteerd, maar voor de aan de nimf u Dukse beulen nauwelijks ont- Pte Mare Tenesse en Tigre een gedach- ADVERTENTIE voor Haarlem Sllis22?AG 30 SEPTEMBER Cn®"n°'s: „»De verrader», 8 uur. 'alliSr'» ,goede «Ute». U i„ 2, 4.15, '1:, 1 en in, e: "K'et gewenst", 18 j-, 2, leeft., 2 du„uur- Luxor: „Grock", alle r-st".l8i 91- ,eÜL9-15 uur- City: „Haviks •^Sens-ranM?-'- 7 ejl 9-15 uur- Spaarne: •'Ml— ..Alaska", 14 j„ 2.30. 7 fa» S.. bondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur) >15 nur t™!™ Ges'e", 18 i„ 2.30, 7 er zf&S t30' 9-is StadsschAml AG 1 OCTOBER fia), 8 Uur ^burg; „De verrader" (Come- llintr'm^- Coacertgebouw: Kinder- Li.Sj?rs en Sjimmie, 2 en 4.15 Pen. Middag- en avondvoor- 3 OCTOBER waag- en avondvoorstellingen, De televisie-zendermast, die in Lopik zal verrijzen, is hij gedeelten langs Handelskade te Vreeswijk aangekomen. Het laatstegedeelte der mast werd Donderdagmorgen op de wal c (Van een speciale verslaggever) Toen op 6 September 1944 binnen een kwartier de gehele oude binnenstad van Emden door bommen werd vernietigd, viel territoriaal gezien een Duitse stad aan het oorlogsgeweld ten offer. Architec tonisch en cultureel gesproken, ging toen echter evenzeer een Nederlandse stad ten onder. Sedert de zestiende eeuw, toen onze gereformeerden voor Alva naar Emden vluchtten, verrees daar de „moederkerk" van het Nederlandse Protestantisme. De ballingen maakten er tegelijk een bloeiende handelsstad van. Gaarne dacht meii in Emden aan deze gouden eeuw terug en nog tot in de negen tiende eeuw was Emden tweetalig: er Werd naast Duits ook Nederlands gesproken, tot dat de regering van Keizer Wilhelm het plan opvatte om er de belangrijkste Duitse in- en uitvoerhaven van het Roergebied van te maken. Toen veranderde er veel in Emden. Van een achteruitgegaan, rustig historisch stadje werd het een verkeers knooppunt met een moderne functie. Maar het oude aspect bleef. Met zijn Neder lands aandoende grachten en gevels lag het als verdwaald binnen de Duitse grenzen. Het beroemde oude raadhuis van de Ant werpenaar Laurens van Steenwinkel, dat een getrouwe weerspiegeling was van het Antwerpse raadhuis, bleef het cen trum van een nieuws stadspolitiek en de Nieuwe Kerk, zo duidelijk geïnspireerd op de Amsterdamse Noofderkerk, vervulde haar godsdienstige bestemming ook onder een zich wijzigende bevolking. De Nieuwe Kerk is nu weer zo goed als herbouwd, maar dat is een grote uitzonde ring in Emden. De bommen, die 78 per cent van de stad verwoestten, hebben dat tot de bodem gedaan. Van de wederopbouw van het raadhuis,' van herrijzenis van de typische „Ratsdelft", die men zich ook langs het Spaarne zou kunnen denken en van het herstel van de Grote Kerk, het centrum van het geloofsleven der prote stantse ballingen, de eigenlijke „moeder kerk", kan geen sprake meer zijn. Emdens Noordzee-haven bleef gespaard Al deze voorbeelden van Nederlandse bouwkunst zijn reddeloos verloren gegaan. Emden kan nu werkelijk een Duitse stad worden, als het dat wil, maar de bouwbe- drijvigheid, die in andere Duitse steden zo zeer opvalt lijkt nog niet op gang te kunnen komen. Emden is gebombardeerd, omdat het één van de belangrijkste Duitse havensteden was, maar het merkwaardige is dat de haven zelf geen schrammetje opliep. De haven van Emden is de enige Duitse Noord zee-haven die geheel ongedeerd bleef. Bijna geen kantoor, geen pakhuis en geen werf is daar getroffen. Woon- en logeergelegenheid bestaat in deze stad, waar vroeger een Nederlander zich thuisvoelde, niet meer. We kunnen ons voorstellen, dat een Emd'enaar nu nog liever werkt dan vroeger, want op kantoor, en zelfs in de kade-loods, is het veel com fortabeler dan thuis. De plaag van de demontages, die elders zo demoraliserend heeft gewerkt, is Emden bespaard gebleven. De werven hebben niet alleen de oorlog, maar ook de moeilijke' tijd onmiddellijk daarna overleefd. Het levende geluid van de klinkhamer heeft er wel eens gezwegen, maar is nooit over stemd door de doffe slagen van 'n explosie. Toch zijn er ook in de haven van Emden trieste dingen gebeurd. Het is de grootste Duitse uitvoerhaven voor schroot, het uit eindelijk netto-product van de ontmante ling van Duitse fabrieken, waarvoor de Engelsen grote belangstelling hadden. Dit ijzerafval is blijkbaar nog méér waard dan de gedemonteerde machines, draaibanken of electro-motoren zelf, want elke haven arbeider kan u hier beschrijven hoe die werktuigmachines, netjes verpakt en ge olied en omzichtig behandeld, in Emden aankwamen, alleen maar om daar vervol gens met een zware smak op het ^de-pla veisel te worden gesmeten. Waarrfe'er door dezelfde kranen dan nog vaak grote stenen platen op werden neergegooid. Op deze wijze is in Emden van remon- teerbare fabrieksonderdëlen schroot ge maakt. Men is er niet van plan de zinloze ver nietiging van kapitaalgoederen te ver geten en het is inderdaad moeilijk om daar in 1950 nog argumenten, voor te vinden. Boerenwelvaren in het Friese land. (Van onze correspondent te Djakarta) Het op 21 October 1946 opgerichte „Corps Nederlands Indische welfare artis en" de Niwa heeft na vier jaren actieve dienst op 18 September opgehouden te bestaan. Waar de Niwin de materiële belangen van de troepen in Indonesië behartigde, verzorgde de Niwa de geestelijke belangen van de strijdkrachten, onder meer door uit zending van precies 100 gezelschappen, met een totaal van 473 artisten. Vooral het laatste gezelschap dat naar Indo nesië ging, dat van Adrie van Oorschot, is bij de Nederlandse soldaten overzee zeer populair geworden. De eerste Niwa-artist, die in Indonesië optrad, was de violist Willem Noske, die zich door zijn muziek en prettig karakter bij de troep geliefd maakte. En zo zijn er na Noske meer geweest, die duizenden kilo meters door de lucht en over land hebben afgelegd om de jongens datgene te bieden, waaraan zij na vaak maandenlange krachts inspanning, op de meest afgelegen plaatsen, behoefte hadden: geestelijke ontspanning. Te Bandjar, West-Java, kon het tij dens een der politionele acties gebeu ren, dat een goochelaar als maar kaar ten, ballen,, pluimvee en wat konijnen door de lucht werpend, daar plotseling tussendoor een handgranaat zag neer dalen, die door het dak kwam en af ging. Van de 473 artisten, die Indonesië be zochten, vonden er elf de dood. Het gehele gezelschap van Hans Snel kwam bij een vliegongeval in Nieuw Guinea om het leven; Johan Gütlich, die een programma van kamermuziek verzorgde, verongelukte in 1948 toen een Dakota in de bergen b(j Bandoeng neerstortte, en de violist Van der Vegte en zijn echtgenote verloren het leven bij Calcutta, toen de K.L.M.-Constellation met dertien Amerikaanse journalisten tegen een heuvel vloog. Thans zijn er nog slechts 14.000 Neder landse .militairen in Indonesië. Hun gees telijke verzorging is thans deels opgehou den, maar toch kunnen ook de laatst ach tergeblevenen nog profiteren van de offer vaardigheid, waarmee het Nederlandse volk de gaven voor de strijdkrachten in de laat ste vier jaren bijeen bracht, want ofschoon een gedeelte van deze gaven moest worden afgeschreven is er toch nog wat achterge bleven- van de 32 cantinewagens, 75.000 gramofoonplaten, 13.000 muziekinstrumen ten, 1400 radiotoestellen en 31 radio-distri butie-apparaten voor hospitalen, die naar Indonesië werden gezonden. In deze tijd van wachten op transport naar huis, komen de 1260 kisten met sport- materiaal, 863 rimboekisten en 14 film jeeps, voor zover nog aanwezig, goed van pas. Veel belangstelling voor gezelschappen hebben de jongens de laatste tijd niet meer gehad: zij zitten hoofdzakelijk in de grote steden, kunnen dus af en toe naar een film en doden hun vrije tijd veelal met sport en spelen. Zij kunnen zich verder gemak kelijk in het bezit stellen van een of meer der een millioen boeken of 22 millioen tijd schriften, waarmee Nederland hen deze jaren heeft bedacht. De taak van de Niwa is beëindigd. De materiële verzorging van de strijdkrachten door de Niwin zal echter doorgaan totdat de laatste Nederlandse soldaat aan boord is gegaan van het laatste troepentransport schip, dat van Indonesië uit naar Nedei-land koerst. MANUSCRIPTEN TERUGGEVONDEN Twee van de kostbaarste muziek-manu- scripten ter wereld, de Negende Symphonic van Beethoven en „De Toverfluit" van Mozart, zijn teruggevonden nadat zij tien jaren zoek zijn geweest in de Benedictijnse abdij van Grussau in Silezië, dat thans een deel van Polen uitmaakt. ADVERTENTIE Wanneer hevige pijnen U het leven moeilijk maken, neem dan eens CHEFARINE „4". Elk tablet bevat 4 geneesmiddelen, die stuk voor stuk wereldberoemd zijn geworden als bestrijders van rheumatiek, menstru atie-, zenuw-, hoofd-, kiespijn enz. Het eens zo bekende en typische „Rats delft" dat ook in het Nederlandse stads beeld zou passen, zal niet worden herbouwd. Algemene Kunst-Encyclopaedie, be knopte samenvatting der beeldende kunsten, samengesteld door B. D. Swanenburg (Utrecht. W. de Haan N.V. en Gent, Daphne-uitgaven, 1950) De moeilijkheden van het samenstellen van een beknopte ensyclopaedie van de beelden de kunsten zijn talrijk, maar het resultaat van de samenwerking tussen B. D, Swanen burg en een kleine staf van kunstgeleerden, mag uitnemend worden genoemd. De namen dezer medewerkers, die niet onder de vijf duizend grote en kleine artikelen zijn vermeld, luiden dr. R. F. P. de Beaufort, dr. E. Houtzager, wijlen prof. dr. C. W. Lun- singh Scheurleer, mr. J. A. M. Schretlen, prof. dr. F. W. S. van Thienen, prof. dr. J. M. Timmers, wijlen prof. dr. A. Vermey- len, prof. dr. W. Vogelsang, C. W. M. M. de ZwaanSwanenburg en dr. A. Th. Zwyrzicki. Het lijkt ons dat hier een voorbeeldige eensgezindheid en discipline hebben ge heerst. We plaatsen deze Kunst-Encyclo paedie met vertrouwen tussen Kröners „Wörterbuch der Kunst" (1940) en de Ameri kaanse „Encyclopedia of the Arts" (1946). Deze Nederlandse encyclopaedie draagt een eigen karakter. De redactie vermijdt strikt elke opgave van litteratuur, waarschijnlijk omdat zij dit voor een volksuitgave onge schikt acht. Dergelijke opgaven verouderen wel is waar snel, maar zij openen anderzijds de weg voor verdere studie. Ruimtebesparing zal wel het hoofdmotief geweest zijn. Ietwat verwonderlijk doet het gebruik van de oude spelling („teekeningen" en dergelijke) aan. I Bij de temen, die ontleend zijn aan vreemde j talen, hadden we gaarne enige aanwijzingen omtrent de uitspraak of het accent aange troffen. De stijl is overal begrijpelijk en vermijdt de te geleerde toon. De verhouding van leerlingen en leermeesters èn de familie relaties tussen kunstenaars zijn zorgvuldig meegedeeld. Al zijn we het met de appre ciatie der nieuwere kunstenaars niet steeds eens (we schatten bijvoorbeeld Isaac Israels hoger dan zijn vader Jozef), er staan zoveel voortreffelijke overzichten en karakter beschrijvingen in dit werk, dat we het in alle opzichten kunnen aanbevelen. Onder de zeer goede karakteristieken rekenen we die van A. C. Willink, James Ensor, Jongkind, Degas, de Haarlemmer Geertgen tot Sint Jans, Breitner. Maar ook de nationale schil derscholen zijn degelijk getekend. We misten dè Hongaarse school, die toch wel enige opvallende artisten met een eigen trant bezit. Van de meeste kunstenaars kon slechts één werk worden afgbeeld; de keuze is steeds prijzenwaardig. De acht kleurenrepro ducties zijn echter minder geslaagd. De „Min" van Frans Hals schijnt deze zomer aan het strand te zijn geweest: zij was brui ner dan anders. En het korenblauwe man teltje op Manet's „Ontbijt in de open lucht" is niet paars. Deze acht kleurendrukken hadden in deze prachtige en toch zo goed kope uitgave, gevoegelijk kunnen ontbreken. Men krijgt genoeg waar voor zijn geld. Tenslotte enige algemene critiek. De Amerikaanse Encyclopaedie behandelt zeer degelijk de verhouding van de beeldende kunst tot de muziek en de woordkunst. Daardoor komt er weer eenheid in onze kunstbeschouwing. Een dergelijke beschou wing mist men hier. Enkele foutjes (Manets voornaam is Edouard en Kwam - yin moet zijn Kwan-yin, om een paar voorbeelden te noemen) zullen wel bij de volgende druk verdwijnen. De hoofdzaak is dat we een uitstekende Neder landse kunst-encyclopaedie rijker zijn ge worden, waarvan een ruime verspreiding een verdieping van het kunstgenot zal mee brengen. H. SCHMIDT DEGENER OVER MUZIEK HET DECLAMATORIUM De verbinding van gedicht en muziek, van woord en toon, is niet voor iedereen een zaak zonder problemen. Zowel onder musici als onder letterkundigen, zowel onder muziekliefhebbers als onder hen die zidt speciaal tot de dichtkunst voelen aan getrokken leeft de mening dat de ideale levensstaat voor de muziek bestaat in vol komen onafhankelijkheid en dat, op grond van dezelfde principes, de litteraire poëzie haar zelfstandigheid schaadt als zij zich laat verbinden met de muziek. Het wezen der kunsten geeft wel aanlei ding tot deze mening; maar ik geloof dat het vasthouden aan deze opvatting meer gevoed wordt door eenzijdige neigingen in de kunstgevoeligheid dan door de kunst zelf Niemand zal ooit beweren dat de muziek een samengaan of verbinding met andere kunst behoeft om volkomen, volledig te zijn en niemand mist klinkende muziek bii het lezen of de voordracht van een gedicht als hij werkelijk litterair gevoel heeft. Maar niemand kan getuigen dat de beide kunsten m hun diepste wezen, dat wil zeg- gen naar hun oorsprong gepeild, absoluut n!rtCL ^- ?en 7ekere' edelaardige be perktheid in het ontvangvermogen brengt de kunstliefhebber tot begrenzing der er kenning. Men maakt een volwassene die graag verzen leest niet meer muzikaal als mj het niet is en men brengt een musicus of een muziekliefhebber niet tot het bezit van litteraire ontvankelijkheid als hij er «^Ln!,ee+ 5e?oren is- «et is nu eenmaal waar dat dit verschil van aanleg bestaat, maar dit weerspiegelt niet de waarheid in zake de kunst op zichzelf. Er zijn ook men- wezenlijk muzikaal zijn en die ook behoefte hebben aan zuiver litteraire schoonheid. Ook die zijn er nu eenmaal; zij worden met geplaagd door de wrevélig- heid welke de eenzijdigheid oproept, een wreveligheid welke m,en niet gaarne er- kent, maar die zich nochtans laat gelden. Er zyn onder muziekliefhebbers zacht moedige fanatici die een lied niet goed kunnen verdragen, er zijn litterair-gevoeli- gen die elk verband van poëzie met muziek _,paf!d W»! vinden. Buiten hun schuld schaden zij zich zelf, want zij missen een bepaalde openbaring der schoonheid oie in zich zelf niet verdeeld is. Een der voornaamste twistpunten in deze aangelegenheid is het declamatorium, ook wel, om historische redenen, het melodra- ma genaamd. Het is het samengaan van een gedicht (episch of lyrisch) met muziek waarbij de componist instrumentale bege leiding schrijft, in die zin dat hij het ge dicht op zichzelf onbehandeld laat, het niet van een melodie voorziet en eist dat het ge sproken, gedeclameerd wordt, terwijl de muziek (in de meeste gevallen voor orkest) daarbij ldinkt. In het juiste geval ligt de aanleiding tot het componeren der muziek grnnHeciJTUZikai!e4. inhoud- in de muzikale grondslag van het vers; de oorzaak tot het componeren ligt in het wezen van de compo nist dat door de litteraire uiting van die in houd bewogen werd. Om een specifiek lit- teiaire reden zal hij de gestalte van het ge- dicht onaangeroerd laten, om een evenzeer tof0 HÜ trUllkaJe reden zal hii bes*uiten ku"ïen vorming van muzikale gegevens. Het werk zal echter op een on- ri:re! u f"nd?me.nt steunen. Practische moeilijkheden beginnen eerst wanneer het werk moet worden uitgevoerd. De voor drachtkunstenaar moet de grondslag of als u wilt de levende onverdeelde bron kennen; hij moet van nature in staat zijn de voordracht te bezielen volgens de evo catie van de componist. Het is mogelijk dat de componist aan de muzikaliteit van de declamator steun geeft door nauwkeurige thythmische notaties en andere aandui dingen, maar het is ook mogelijk dat hij speculeert op de intuïtie van een voor- aIof„er' ^d,er geval zal de muziek de declamator met alleen het sentiment bie den dat hemzelf door het gedicht geschon ken werd hij zal de spreker ook het besef van toonshoogte geven. De voordracht zal altijd een zware taak blijven, want bij een voldoende muzikaliteit zal een levendig fj" d® litteraire karakteristiek van het gedicht nodig zijn wil de uitvoering niet gelijken op een onvoldragen gezang. Zwaarder is de taak voor de declamator als mL,°£ i™? ™an de muziek zelfstandig muzikaal is. Want hoe vreemd het 70gf het is geenszms in strijd met de fundamentele eenheid der kunsten als de samenstelling van de muziek, de fei- hei^ea-C0^P°Sdie' een eigen stl"uctuur vtn hft10iVLC?Zulf -geen afhankelijkheid van het gedicht bezit. Deze constructie dooï wn* ïteLair .voorschrift en kan toch üoor het gedicht geïnspireerd zijn. De kunstgeschiedenis kent melodrama's Sfoi f^enten, in °Pera's, maar ook als rfvoSf" 1,we, Z>' werderl fKijd om. vlf j1 5,rLi^e,Sfrijd zal wel nooit eindigen. taïïw Tatoi:,un;in c,e r„ i Z W«tenwmd", een gedicht van Geesten Gossaert met muziek van Henk Badmgs en ik herinner mij een zeer goed declamatorium van Max Schillings: Het wS gedicht van Ernst von Wildenbruch Hoewel het karakter dezer beide muzielcen mij persoonlijk niet bij- he?d v^lV' f0e:t lk erkennen dat de een- K en muzlek in artistieke en technische zin m deze werken organisch tot stand gekomen is. HENDRIK ANDRIESSEN ADVERTENTIE Het speciaal adres voor alle merken Reparatie en onder delen. Oolc in huurkoop van af 7.60 per maand. STOFZUIGERHUIS RITSA Gr. Houtstr. 132 t/o Luxor - Tel. 16693 De „Wiener Philharmoniker" komen in Amsterdam De Wiener Philharmoniker zullen op 7 October onder leiding van Wilhelm Furt- wangler een concert geven in het Concert gebouw te Amsterdam. Uitgevoerd zullen worden werken van Mozart (Uit de serenade voor 13 blazers), Schubert (onvoltooide Symphonie), Richard Strauss (Tijl Uilen spiegels schelmenstreken) en Beethoven BURGEMEESTER VAN NIJMEGEN OPENT GOBELIN-EXPOSITIE Zoals wij reeds eerder hebben bericht zal in het Frans Halsmuseum een tot 12 Novem ber durende tentoonstelling worden gehou den, uitgaande van de werkplaats tot herstel van antieke textiel, onder auspiciën van de gemeenten Nijmegen. Maastricht en Enk huizen, van wandtapijten in restauratie en werken van de daarbij betrokken beeldende kunstenaars. De opening van deze expositie geschiedt op Zaterdagmiddag 7 October door mr. Ch. M. J. H. Hustinx, burgemeester van Nijmegen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 5