c 1 3 Het Hek van de Dam. - omzetbelasting alleen op }fe laretten van 90 cent en duurder Het kleuteronderwijs te Haarlem J 18 October 1950 r.K-e Kamer heeft Dinsdagavond f1;yerp tot wijziging van de om- r/voor sigaren en sigaretten be- ""Jfierin wordt voorgesteld de gelijk van omzetbelasting vrij te ff.-'deze belasting voor de duurdere .l'r te verhogen. Daarbij was als Sjmen de sigaretten die een Élein- ^jicvan meer clan 3y2 cent per stuk öe zes sprekers, die over dit ont- Woord voerden, konden het geen „oedkeuren. Minister Lieftinck ^ich bereid, de verhoogde om- slechts toe te passen op de K, van 90 cent per pakje en duur- r..' fl-uc niet, gelijk eerst was voorge- die van 70 cent en duurder). Het '7s.eIp werd daarna zonder hoofde- goedgekeurd Lie/fmck zei, dat het wetsont- ^,2ai-economische betekenis heeft: vbna verrookt jaarlijks ongeveer jfpoen gulden op een totaal aan ge- Laven van 11 milliard bij een natio- van 14 milliard gulden. Het %bedril( is dus zeer belangrijk. Dit vertoonde een ontwikkeling, die de met zorg vervulde. Weliswaar Juni tot en met September een maar waarschijnlijk hield Ier van J' 'ïi'lmt'KÖreo en de Wchologi; daarvan. Het maandcyfer iiSLavoor sigaren over Jun. steeg 'ioen over September, dat van 1 ,27 tol 14,3 millioen. Het Bawretten' dat ter banderollering 'Siboden. steeg van 768 millioen X M2 millioen in September. |>tal volledig werkzame arbe.ders r xnctrie steeg dan ook van 9310 (S# Het aantal geheel of gedeeltelijk j naaide respectievelijk van 3396 en van 4912 tot 1600. etDVEBTEHTIB Liga Wathrich HAARLEM bliksemafleiders Er wordt jaarlijks voor f 500 millioen verrookt Daar dit verschijnsel evenwel volgens de minister van tijdelijke aard is handhaafde de regering haar wetsontwerp. De vrijstelling van de sigaren van de omzetbelasting is slechts een noodmaat regel. Daarom is de duur van de wet ge steld op twee jaar. Fokker droeg Meteors over In aanwezigheid van defiieuwe minister van Oorlog en Marine, mr. H. L. s'Jacob, en talrijke Nederlandse en Belgische bur gerlijke en militaire autoriteiten heeft de directie van de N.V. Koninklijke Neder landse Vliegtuigenfabriek Fokker Dinsdag middag in een der hallen van de in aan bouw zijnde nieuwe Fokkerfabriek op Schiphol de eerste Gloster Meteor aan de Nederlandse regering en de elfde aan de Belgische regering overgedragen. De vlieg tuigen waren zowel door de invliegers van de Fokkerfabriek als door die van de Nederlandse en Belgische regering be proefd. Ir. P. C. J. Vos, lid van de directie der Fokkerfabrieken, hield een toespraak waarin hij zeide dat de Meteors in licentie worden gebouwd, maar dat het voor de fabriek noodzakelijk is, ook te werken aan eigen ontwerpen. Minister s'Jacob was het daarmee eens én verklaarde dat de Fokkerfabrieken na de aflevering dér Meteors niet op hun lauweren moeten gaan rusten. Na de overdracht der Meteors werden demonstraties gehouden met de Fokker S II en de S 13. De 9 Muzen Nederlandse muziek. Onder auspiciën van de „Helen Weiss-stiehting" is dezer dagen in Philadelphia een concert gegeven, dat geheel gewijd was aan Nederlandse mu ziek. Op het programma stonden werken van Sweelinck. Max Vredenburg. Hans Henke- mans, Willem Pijper, Sem Dresden en Marius Flothuis. De uitvoerende ariisten waren de Amerikaanse pianisten Vera Brodsky en Nadia Koutzen. Het concert had zeer veel succes. In het hart getroffen. De Russische componist Dimitri Sjostakowitsj is bezig aan een werk, dat geïnspireerd is op de gewel dige hydro-electrisehe en kanaalprojecten in Turkmcnië, de Krim en Koeibysjef. Sjostakowitsj, die in 1948 gccritiseerd werd door de communistische partij wegens „for malisme en antivolkse werkwijze", schrijft in het blad ..Sovjet-Russische kunst", dat hij „tot in het diepst van zijn hart was getrof fen" door de bekendmaking over de water bouwplannen. Shakespeare en Andersen. De Engelse filmster en toneelspeler Michael Redgrave, die gedurende het Holland Festival de hoofd rollen vertolkte in de voorstellingen van de Old Vic Company, zal van 11 tot 16 Decem ber een serie voordrachtsavonden in ons land komen geven. Zijn programma zal waarschijnlijk bestaan uit fragmenten van „Hamlet" en ..Macbeth" van Shakespeare, gevolgd door enige sprookjes van Andersen. Veertig jaar gefluisterd. Zaterdag zal de souffleur van het Rotterdams Toneel, Henri Cheval, na afloop van de voorstelling van „De Vrek" van Molière, onder regie van Lucien Arnaud, gehuldigd worden, Hij is dan veertig jaar aan het toneel verbonden. Henri Cheval is aanvankelijk bij de cavalerie ge weest. maar sloot zich in 1910 tegen de wil van zijn ouders bij de reizende toneelgroep van Nap de la Mar aan. Al spoedig kwam hij tot de conclusie dat zijn talent niet toerei kend was om toneelspeler te blijven. Hij werd souffleur en is als zodanig bij zo goed als alle grote gezelschappen werkzaam ge weest. P^itse belangstelling voor terlandse filmstudio's ?r men het zover gebracht heeft, fcéeoartement van Onderwijs, Kun- ">n Wetenschappen, de Nederlandse de heer F. D. L. Strengholt zich [I «aan interesseren, dan moet men i |enbelangrijk man in filmkringen zijn. Ueer Walter Koppel, directeur van de L in Hamburg is blijkbaar zo'n want tijdens de voorstelling die hij fe in de showroom van Tuschinsky fcierdam van zijn jongste film „Des b Uberfluss" gaf, waren zowel ver- jwordigers van de vermelde officiële Eiies als het hoofd van het Strengholt- b aanwezig. j film bleek een door Wolfgang Lie- aer handig geregisseerd niemendalle- ïijnmet de woningnood als uitgangs- |zo ongeveer dus als „Een koninkrijk een huis", al stemmen we graag toe bebeneiner er heel wat meer uitge- 8 heeft, zonder nu bepaald het niveau „eine realistische Dichtung von heute" tbben bereikt. Volgens' de heer Koppel Ideze rolprent echter verre van een Kiekfilm", althans in vergelijking met js producten van zijn onderneming, [el ook wel, voor zover men dat uit fekkan opmaken: „Die Freunde mei- Frsu". „Katchen für alles", „Absender fennt" en dergelijke. lieer Koppel kwam er overigens rond sit, dat het hem, als producent, voor jtedoen was om een goed verkoopbaar feci te maken. Als het dan ook artistiek bevredigend uitviel, was het een pret- meevaller. Voor „Des Lebens Uber- had men evenwel alle commerciële avegingen terzijde gesteld. Hst bezoek van de heer Koppel aan Ne tland kan tot gevolg hebben dat de stu- po'sin Duivenclrecht weer rendabel zullen éden. De heer Koppel was namelijk bij- kier geestdriftig over de outillage van aronplexen vond het „een schande, dat kdergelijk apparatuur ongebruikt bleef". Ij :em kwam het idee op tot een gecom- terde Duits-Nederlandse productie te en, of te trachten deze ruimten door Duitse maatschappij alleen te laten Nken. Hij dacht bijvoorbeeld aan een Ï3, die met geringe moeite zowel in een feserlandse als in een Duitse versie zou kmen worden voorzien. Over de tegenwoordige positie- van de wise film in de wereld zei de heer Kop- de moeilijkheden om Duitse films te jprteren worden geringer. Hij twijfelde tiet aan of het volgende jaar zullen op internationale festivals meer Duitse as worden vertoond. De Nederlandse minister-president, dr. IV. Dreeslieelt Maandagavond de oud administrateur van de E.C.A., Paul Hoffman, in de Trèveszaal ontvangen. Onze foto toont van links naar rechte: minister D. U. Stikker, Paul Hoffman en dr. W. Drees. Ook voor ouden van dagen een tweede bijslag van 5 pet Wetsontwerp ingediend Bij de wet van 20 April 1950 werden de uitkeringen ingevolge de Noodwet Ouder domsvoorziening tijdelijk verhoogd met een bijslag van vijf procent. De 5 procent-beslagregeling gold even eens voor de invaliditeits- en weduwen- renten ingevolge de Invaliditeitswet, de toeslagen op die renten en de kinderbijslag ingevolge de Kinderbijslagwet voor inva liditeits-, ouderdoms- en wezenrentetrek kers. Nu de stijging van de kosten van het levensonderhoud zich nog heeft voortgezet en de lonen opnieuw met 5 procent zijn verhoogd, bestaat er naar de mening dei- regering aanleiding een overeenkomstige voorziening te treffen ten aanzien van de genoemde renten en uitkeringen. Wat de ouderdomsuitkeringen ingevolge de Noodwet Ouderdomsvoorziening betreft, achten de ministers van Sociale Zaken en van Financiën het de meest eenvoudige oplossing het bijslagpercentage van 5, ge noemd in de wet van 20 April 1950, te wij zigen in 10 en het in die wet genoemde minimumbedrag van de bijslag 2 voor gehuwde mannen en 1 voor ongehuwden) te wijzigen in onderscheidenlijk 4 en 2. Een desbetreffend wetsontwerp is thans ingediend. „Hello lee 1950" In het Amsterdamse Carré is gisteravond de première gegaan van de Amerikaanse ijs-revue „Hello Ice 1950". Het praedicaat Amerikaans geldt voornamelijk de montage van de revue, want het gezelschap, dat de revue uitvoert, is zo intenationaal als men maar denken kan. Het bestaat uit Amerika nen, Belgen. Fransen en Nederlanders (waaronder de voormalige Nederlandse kampioene kunstrijden Trees Kool). In de revue ligt het accent voornamelijk op de „show" en hier en daar wel wat te weinig op het nobele kunstrijden, maar daar staat tegenover, dat zij vol vaart en élan is. Met bliksem-snelheid volgen de scènes elkaar op en er zijn erbij, die door hun kleur en knappe montage de moeite alleszins waard zijn. Wij denken daarbij vooral aan de scène „Aan het Hof van Koning Lodewijk XIV" waarbij de ijs-ballerina Helga Haid een voortreffe lijke solo geeft tegen een achtergrond van gratie en elegante costuums. Van dc andere „sterren" kon de Belgische kunstrijdster Simone Haerens ons het meest bekoren. Zij bezit een soepele en vloeiende stijl van rijden, die haar voor deze show-schaatserij ten zeerste geschikt maakt. De acrobatische nummers van de (Amerikaanse) Duxa's zijn I eenvoudig adembenemend. Aanmerkelijk minder zijn de komische scènes, die door de Carnolia's verzorgd worden. Het feit, dat zij door onsmakelijke grapjes de lachers op hun hand proberen te krijgen, zegt trouwens al genoeg. De Engelse kunstrijdster Doreen Russell is charmant en vooral gedistingeerd (een eigenschap die de revue hier en daar wel eens ontbeert). Het is teveel om op te noemen wat men hier op de gladde vlakte voorgetoverd krijgt, maar resumerend kan worden gezegd, dat naast de diepte-punten (zoals de lachwek kende Third Man-scène) er evenzovele hoogtepunten zijn, die ervoor zorgen, dat men zich werkelijk niet hoeft te vervelen, al dreigt de beperking, die het ijs aan de revue oplegt, soms wel eens een gebrek aan varia tie te bewerkstelligen. Een groot aantal auto's nam dit jaar deel aan de traditionele traagheidswedstrijd naar dc „top" van Monlmartrc. Dc winnaar wist het parcours in ruim tien uur af te leggen, met een gemiddelde snelheid van 60 meter per uur. De deelnemers op weg naar de top. Welke invloed de voorgestelde rijkssubsidie op de gemeentefinanciën zou hebben Het voorbereidend lager onderwijs (de kleuterscholen) stelt aan de Haarlemse fi nanciën zware eisen. Dit komt omdat het rijk tot heden dit onderwijs in geen enkele zin subsidieert, zodat de gemeente niet alleen de kosten van de openbare kleuter scholen moest betalen, maar ook die (al thans gedeeltelijk) van de bijzondere. In totaal werd voor het kleuteronderwijs op de begroting voor 1950 een bedrag van niet minder dan 512.000 uitgetrokken 217.000 voor het openbaar- en 295.000 voor het bijzonder onderwijs). Mocht een lezer zich er over verwonde ren dat het bijzonder onderwijs aan de ge meentekas meer kost dan het openbaar, hoewel de bijzondere scholen slechts een deel hunner kosten vergoed krijgen, dan is het antwoord, dat de verklaring daarvan in het feit ligt, dat op de openbare kleuter scholen 1400 kinderen gaan en op de bij zondere 3600. Nu is er een wetsontwerp bij de Tweede Kamer ingediend om een beperkte rijks subsidie aan het kleuteronderwijs te geven. Die regeling is vrij ingewikkeld, zodat het niet gemakkelijk is te berekenen welk voordeel de gemeente Haarlem daarvan zal hebben. Alleen een schatting is mo gelijk. De gemeente zal als het wetsontwerp wordt aangenomen zoals het nu op tafel ligt voor elk kind dat. het openbaar kleuter-onderwijs volgt 40 per jaar uit gekeerd krijgen. Dat wil zeggen voor 1400 kinderen 56.000. Het openbaar kleuter onderwijs kost aan de gemeente 217.000, C°n ^e'2sac/cer, de vroegere staats- tof va" Buitenlandse Zaken van >7e" ambassadeur bij het Vaticaan éi mül e.r"re9^em> die in 1947 door I. "a,r tribunaal te Neurenberg we- .wnogsmisdaden tot 7 jaar gevange- fcer t,erd veToordeeld doch welke straf JU werd verminderd, is op ithh u Amerikaanse Hoge Commissa- JJ. McCl°V< vrijgelaten. De 68-jarige 1!:sa,c,:er' vergezeld van zijn echt- 'J het verlaten van de Landsberg- gevangenis. Afgerond vierkant Het Theater Carré aan de Binnen- Amstel heeft, zoals de naam al zegt, de vorm van een kubus. Het is het mooiste lelijke gebouw dat wij kennen. Het be hoort tot de familie der bakbeesten, hetgeen wil zeggen dat het een kruising is van een paleis in de trant der renais sance en een gothische kolenschuur. De eerste steen werd gelegd op 9 Maart 1887 en de laatste op 2 December van datzelfde jaar. Daar men om onbegrij pelijke redenen heeft verzuimd dit feit er met sierletters in te boekstaven, kan men deze laatste steen thans niet meer aanwijzen, ofschoon deskundigen van mening zijn dat hij er nog wel moet liggen. Vermoedelijk is het een van de gootstenen in de kleedkamers geweest, die thans beurtelings dienst doen als drinkbak voor de paarden of als toilet tafels voor de actrices. Afgaande op de hoedanigheid van deze vertrekken zou men vermoeden dat het gebouw oorspronkelijk bestemd was om te fungeren als permanente circustent. Deze veronderstelling is juist. In de tijd der romantiek stond 's zomers de populair^ Oscar Carré in dé Plantage met een waarachtig paar denspel. Maar op één van de 366 mid dagen van 1876 (dat was een schrikkel jaar zoals de historisch onderlegden zich ongetwijfeld herinneren) vonden de he ren van de raad dat het nu lang genoeg kermis was geweest en vaardigden een verbod uit om door te gaan met dit hippologisch bedrijf, zeer tot misnoegen van de gemeentelijke onderzaten, die onmiddellijk een oproer organiseerden met even vlammende protesten als schietpartijen. Dat men daarbij geen losse flodders of alarmpistolen gebruik te, blijkt wel hieruit dat er meer doden vielen dan ooit uit de nok van het circus. Oscar was echter ook niet van giste ren integendeel, hij werd geboren op 22 December 1846 en verhuisde met al zijn goed en levende have als keetschopper naar een houten pavil joen, dat met petroleum verlicht werd. Dit brandde desondanks niet af, om de eenvoudige reden dat het geen pakhuis was, al had men dat natuurlijk kunnen denken. De rode haan had er gewoon geen lust in. Maar toch zocht Oscar naar een beter onderkomen. Met behulp van vrienden bracht hij afgerond drie ton bij elkaar. Daarvan is toen die vier kante schouwburg gebouwd. Het stond op buigen of barsten, maar het is gelukt. Wij zullen u geen hoogtevrees bezor gen door hier de hele geschiedenis van het gebouw te gaan opsommen: ge zoudt allicht een kuitenflikker van duizelig heid slaan bij het vernemen van alle cijfers van verlies en winst, of van de schommelende aantallen bezoekers en daarvoor is uw aller welzijn ons te lief. Wel willen wij u een kleine ver klaring leveren van het zonderlinge kistvormige torentje, dat ge op het me talen dak kunt aantreffen, voor zover ge ten minste tot de bevoorrechte klasse der geveltoeristen behoort, doch dat men ook van de straatzijde kan waarnemen. 'Dat is namelijk een hypotheek van 370.000 gulden naai* wij ons hebben laten uitleggen, die al op het gebouw stond toen Alex Wunnink er in 1928 directeur van werd. In de loop der betere jaren is daar een groot deel van afgelost, vandaar de eigenaardig ge knotte vorm. Als het niet zo'n vreemde plaats was, zou men menen met. een souffleurshok te doen te hebben. De tegenwoordige waarde van deze tempel van het amusement met een kleine k kan men, zo werd ons van be voegde zijde toevertrouwd, rustig op een millioen gulden schatten. Desge wenst kunt u de waarde ook op vier millioen gulden schatten, maar dan hebt u het lelijk mis. Spook van de opera Natuurlijk heeft Carré ook tijden van tegenspoed gekend. Op allerlei manieren heeft men getracht in de malaise de zaken gaande te houden. Gedurende een vrij lange periode heeft men er een Italiaanse opera gehuisvest. De herin nering aan de triomfen van dit bel canto wordt nog bewaard door de verzoek schriften op alle toneeldeuren: „Vietato sputare per terra". Dit betekende zoveel als een verbod aan de lyrische sopranen en heldentenoren om niet op de grond te spuwen. Het besputteren van de voor ste rijen publiek was blijkbaar wel toe gestaan. Hierna kwam de beurt aan het be faamde spook van de opera: tijdens de crisis bleef het theater soms maanden achtereen gesloten. Als men helemaal geen raad meer wist, dan haalde men „De koningin van Montmartre" maar weer voor de dag, een operette waarin Beppie de Vries en Johan Boskamp de hoofdrollen zongen. Dat was een onder neming van de jonge Bouwmeester, die er na de generale repetitie zo'n zwaar hoofd in had, dat hij de hele boel wilde afgelasten. Maar nog geen twee dagen later neuriede iedere slagersjongen „Jimmy van Omaha" en tenslotte heeft men er meer dan 1500 voorstellingen van gegeven. Zo gesmeerd ging het echter niet altijd, want toen men het ook eens probeerde met „De Vagebond koning" in een ideale bezetting, met onder anderen Johan Heesters en Oscar Tourniaire, kwam er geen kip kijken. Waarschijnlijk was dit zangspel, dat moet men hier wel uit afleiden, dus niet geschikt voor het pluimvee, dat moeite had de wijsjes mee te kakelen. Gouden eieren werden er althans niet in de kassa gedeponeerd. Een andere verkla ring van het fiasco luidt, dat het destijds zo warm was dat de mensen als gebra den eenden in het water tuimelden. Destijds waren de zomers blijkbaar min der streng dan heden ten dage. Als wij nu toch oude successen uit de sloot halen of er in laten vallen, dan mag ook de revue „Wonder boven won der" niet onvermeld blijven, waarin Louis Davids zijn befaamde aria uit „Lach en vergeet" liet weerklinken van „de kleine man, de kleine burgerman, zo'n doodgewone man met een confec- tiepakkie an, zo'n man die niks verdra gen kan, zo'n hongerlijer, zenuwlijer van een kleine man." In 1929 stonden honderden van die kleine mannen met zo'n confectiepakkie al voor dag en dauw voor de loketten om 's avonds dat te horen zingen over zichzelf en al die anderen „met zo een afgesneden linnen front je en zo'n imitatie-jaeger onder broekje an", die met z'n allen „het pak- kie van de vice-admiraai" moesten be talen „voor 't ideaal van Neerlancis grond en taal." Het zwarte licht Nooit zullen wij Carré bezoeken zon der even een praatje te maken met Cor Ridderhof, die al meer dan twintig jaar heer en meester is over het toneel onder de hoge kap, welke vol hangt met frie zen en gordijnen in drie keer alle kleu ren van de regenboog. Hij had aanvan kelijk machinist bij de grote vaart wil len worden om verre reizen te doen, doch hij is met z'n tegenwoordige be trekking best tevreden, al was het alleen maar omdat hij zo langzamerhand ge noeg stof heeft aangeveegd om veel te kunnen verhalen. Als Cor Ridderhof eenmaal op z'n praatstoel in de cantine gaat zitten, dan moet er al een aard beving losbreken om hem daar van af te brengen. Eén van zijn mooiste geschiedenissen stamt uit de tijd toen hij nog in het Paleis voor Volksvlijt werkte, waar Wil lem Royaards altijd zo lang met de be lichting van een nieuw stuk bezig was, dat men na drie uur precies op het be ginpunt terugkeerde. Het ergste maakte hij het bij een repetitie van Faust, toen hij tenslotte uitriep: „Zwart licht moet ik hebben!" Dat kon-ie krijgen, zegt Cor Ridderhof, lachend bij de herinnering: „We draaiden gewoon de hoofdschake laar om en zijn op het terras een biertje gaan drinken." Trouwens, Bouwmees ter kon zich ook flink opwinden, doch die kreeg altijd spijt en dan liet-ie je een haring kopen, waarbij je strijk en zet een tientje meekreeg en het wissel geld mocht houden. De liefste bezigheid van toneelmees ter Ridderhof is nog altijd het bouwen van décors voor de revue. „Daar kan je iets van jezelf inleggen," vindt hij. Ove rigens zijn er rare snaken bij de artis- ten. Er werkte eens een negerdanser in Carré, die vóór zijn optreden twee maatjes klare jenever innam, om dan na afloop voor dood tussen de coulissen te vallen, zo ver heen dat zelfs geen emmer water hem tot bewustzijn kon brengen. Maar bij een andere gelegen heid was er een zangeres, die in drie minuten vier glazefl bier en acht borrels gebruikte om haar keelgat te smeren zonder dat je ook maar iets aan haar merken kon. Kort en bondig Toen wij in het begin van deze week kwamen kijken, was men juist bezig met het leggen van de vloer voor de Ameri kaanse ijsreyue. In de circusstallen stond de bagage opgeslagen van de il lusionist Chefaio, die het vorige pro gramma had verzorgd: een onafzien bare rij koffers van allerlei vormen en afmetingen, benevens een merkwaar dige menagerie van magere eenden, duiven en konijnen. In een ander ver- ti-ek hingen de costuums van de schaats- koninginnen, variërend van met dui zend lovertjes bestikte crinolines tot kledingstukken uit de rubriek kort en bondig. In het Theater de la Mar vertoont het Ballet der Lage Landen met Hanny Bouman en Picler van der Sloot als voornaamste solisten dagelijks het programma Enkel Il lusie" van Max Dooyesk en Martie Verdenius, met muziek van en door Wolfgang Wijdeveld. Het Franse toneelgezelschap van Georges Vitaly uit het Théaire de la Huchette, geeft hedenavond een op voering in de Stadsschouwburg van het vaudeville-blijspel „De kwadra tuur van de cirkel" door de Russische schrijver Valentin Katajef. In het Minerva-paviljoen treedt het jour nalisten-cabaret „De Inktvis" op met het nieuwe programma „Extra-Edi tie." Vrijdagavond laat 't Nederlands Volkstoneel in de Doelenzaal aan de Kloveniersburgwal „Toen wij trouw den" van Priestley zien, met Marie Faassen en Annie Verhulst, onder regie van Hans van Meerten. De Nederlandse Opera voert Donder dagavond „De Troubadour" van Ver- In de hoofdstad uit di in de Stadsschouwburg ten tonele met Gré Brouwenstein en Otakar Kraus in de belangrijkste rollen. Op het abonnementsconcert van van daag en morgen speelt het Concert gebouw-orkest onder leiding van Pierre Monteux werken van Berlioz, Badings en Strawinski. Solist is Wil helm Backhaus met het Eerste Piano concert van BrahmsIn de kleine zaal geeft de Zuid-Amerikaanse pianist Enrique Arias een recital op Vrij dagavond. Onder leiding van W. van Laar geeft het Christelijk mannenkoor Vale riushedenavond een uitvoering in de Emmakerk. Jos Vincent-Wolden- dorp en Loo Vincent (zang en piano) voeren Vrijdagavond in de Bachzaal werken van Wolf, Purcell en Debussy uit. De bibliotheek van de Academie voor dramatische kunst „De Toneel school" in de Marnixstraat is voor taan op de avonden van de eerste en de derde Dinsdag van de maand van half acht tot half negen voor het publick geopend. In het museum Willet-Holthuysen wordt een expositie gehouden van porselein uit de zeventiende en acht tiende eeuw, samengesteld uit het bezit der Amsterdamse musea en particuliere collecties. Tot 11 Novem ber stelt de schilder Jan Cox zijn werk tentoon bij Martinet en Michels yaan de O. Z. Voorburgwal. Aan weerszijden van het ijzeren gor dijn, dat men hier brandscherm noemt, was een merkwaardige wedstrijd aan de gang: op het toneel waren de knech ten aan het hakken en timmeren met geweldige mokers en in de orkestbak aan de kant van de zaal waren de musici aan het studeren op de appeltjes van Oranje en een meeslepende wals. Het eind van het liedje was dat de ka pelmeester de strijd moest opgeven. Die was ook zeer ongelijk, want wat kan nu zo'n klein dirigeerstokje uitrichten tegen die zware mokers? BOEDA. zodat het rijk daarvan ongeveer 25voor zijn rekening neemt. De subsidiëring van het bijzonder onder wijs is ingewikkeld. De gemeente moet aan de bijzondere scholen een subsidie geven die berekend is naar de uitgaven die de gemeente per leexding doet voor haar openbare scholen. Maar dan wordt daarop eerst een formule toegepast, omdat het de bedoeling is de verhouding die nu bestaat tussen het aantal leerlingen bij het openbaar en het bijzonder lager onderwijs óók te doen gelden voor het voorbereidend lager onderwijs. Als op die manier het sub sidiebedrag eenmaal vastgesteld is, wordt dat verminderd met 40 per leerling, om dat het rijk die 40 al vergoedt aan de bij zondere scholen. De verhouding tussen het aantal leer lingen bij het openbaar en het bijzonder kleuteronderwijs wijkt vrij sterk af van die bij het lager onderwijs. Op de openbare lagere scholen waren op 1 Juli j.l. 5070 leerlingen en op de bijzondere scholen 10.759. Om die zelfde verhouding te verkrijgen zou het aantal leerlingen van het openbaar kleuteronderwijs van 1400 op 1800 moeten stijgen. Zo lang' die verhouding niet bereikt is, maakt de berekeningsformule dat de sub sidie aan de bijzondere scholen lager wordt. Maar toch is het zeker dat de bij zondere scholen er, bij aanneming der wet, financieel gunstiger zullen voorstaan dan thans. Nu is het zo dat deze bijzondere scholen een hoger schoolgeld van de ouders moeten vragen dan de gemeente aan de openbare scholen heft om de kosten te dekken. Indertijd is door de gemeente Haarlem een berekening gemaakt toen een voor ontwerp de rijksvergoeding per leerling op 25 had gesteld. Toen is het financiële voordeel der gemeente berekend. Men kwam op 55.000. Nu is die vergoeding op 40 gesteld, zodat de besparing voor de gemeente belangrijk hoger zal worden. De minister van Onderwijs heeft in de toelichting op zijn wetsontwerp medege deeld, dat hij is uitgegaan van 280.000 kleu ters, die aan het rijk 11.200.000 gulden zouden kosten. Het rijk zal dus voor de 5000 kleuters die op de Haarlemse scholen zijn J 200.000 vergoeden. Daarvan profi teren dan behalve de gemeente ook de bij zondere scholen. Een ruwe schatting stelde het voordcel voor de gemeentekas op on geveer 100.000. In het wetsontwerp wordt vastgelegd dat de gemeenten ook een vergoeding moeten geven aan de bijzondere scholen voor de gebouwen. Sovjet-Unie accoord met een UNO-vredescommissie Mits de grote vijf er deel van uitmaken LAKE SUCCESS, 17 October. (Reuter). De politieke commissie der UNO heeft op voorstel van Irak met 25 tegen 19 stem men en 13 onthoudingen besloten de stemming uit te stellen over het punt in het Amerikaanse voorstel, volgens het welk de Algemene Vergadering binnen 24 uur in spoedzitting bijeengeroepen zou kunnen worden. Irak wenste meer tijd om de. juridische aspecten te bestuderen. De commissie besprak daarna het voor stel tot instelling van een UNO-commissie die voor het behoud van de vrede moet waken. De Russische minister van Buitenlandse Zaken, Wysjinski stelde voor, dat de grote vijf deel zouden uitmaken van deze com missie. John Foster Dulles, de afgevaardigde van de Verenigde Staten, verklaarde zich bereid zijn houding te herzien, indien deelneming van de Sovjet-Unie in de com missie ook positieve samenwerking van de zijde der Russische regering betekende. Wysjinski zeide verder van oordeel te zijn, dat de „waakhondcommissie" onder de volledige Algemene Vergadering dient te ressorteren. De politieke commissie besloot met 23 tegen 22 stemmen met 9 onthoudingen over geen enkel artikel van de resolutie te stemmen, voordat elk artikel in detail is besproken. Vervolgens kwam het artikel ter sprake, waarbij de ledenstaten wordt gevraagd strijdkrachten ter beschikking van de UNO te houden. Wysjinski noemde dit direct in strijd met het Handvest. De commissie verdaagde daarop haar zitting. Agenda voor Haarlem Huis Van Looy: Kunst Zij Ons Doel, ten toonstelling (tot 29 Oct.) 19—5 uur. Luxor: „Snelheidsduivels", 18 j„ 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Whisky als water", alle leeft., 2.15. 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Jungle- girl", 14 j., 2.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Voor wie de klok luidt", 18 j„ 2.30 en 8 uur. Rembrandt: „De rode Donau". 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Misdadig zwijgen", 18 j„ 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 20 OCTOBER Grote Kerk: Orgelconcert. 2 uur. Gem. Concertgebouw: Haarlems Christelijk Man nenkoor. 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 5