ÏOEKEN tHaarlem van 75-jarige K.N.T.V. gaf concert met Nederlandse muziek Cor Ruys in Haarlem hartelijk gehuldigd President Einaudi tekende als eerste petitie aan Straatsburg „Ballet Theatre" danste eindelijk „Fancy Free" [poveinher 1950 W* jubileumconcerten S bijeenkomsten heeft ^«.derlandsche Toonkunste- in de afgelopen zomer 'ZstaW te Amsterdam her- 1 Vjiinde afdelingen van de f|,et jubileum bovendien fe-arlem en omstreken der achter gebleven. Zaterdag >-„,i bezette Renaissancezaal l' Halsmuseum een bijzonder 3 door haar leden gegeven. 51r afdeling, de heer George «hulde aan allen, die hun Ja hadden bij het opbouwen Srv lot een organisatie, die liiè groter wordend ledental Sfendcr verbetering kan gaan nositie van de toonkunste- f,lSg hierop wees de heer van het hoofdbestuur, op é;L Stadium, waarin het stre- k'kT.V- naar de wettelijke l! van het beroep van toonkun- ■men door de samenstelling .'««register. Spreker toonde voldaan over de uitstekende 'j tier Haarlemse leden, die Snellik had g«™akt' a zeer gevarieerd programma, wierlijke en figuurlijke zin de .«imek de boventoon voerde, Geheel in overeenstemming Instellingen der vereniging be sluitend uit Nederlandse mu- JJ, van Marken kwam als eer- ,n Tno voor piano, viool en •ftt uitvoering. Het is een variatie- La «eschreven in 1938. Bob van and als jong componist en violon- het begin van zijn loopbaan en - het zeker verklaarbaar, dat hij (.«ebondenheid aan het gegeven k noe niet een gewenste hecht- Lr bereikte. De mogelijkheden Sumentale bezetting zijn nog lie in dit trio uitgebuit, er is een vlucht naar unisono-spel. üd toch biizonder prijzenswaar- Jnten in dit stuk. met name de Wie en de canonisch bewerkte .r de viool en de violoncel. Bob on werkte als violoncellist mede (voering en verder zorgden dc Mg Vorenkamp—I-angeveld en le Annic Schoen als bekwame ioede voor een zeer gewaardeer- ïcs Catharina Hessels bracht Jeens naar een muzikaal ver psalm 139 van Constantiin Huy- i-1687) en twee amoureuze, Ita- pênteerde liederen van Willem (16871760). Een sprong van ird jaar werd gemaakt met de van een weemoedig, meer nog isch lied van Max Prick van lanson d'automne" en het hier- fk contrasterende brillante „Vil- yan Jan Mul. Catharina Hessels, cclwikkeld heeft tot een uitste- ►jeres, gaf met haar fraaie altstgm schoonheid te genieten en trnf [„Chanson d'automne" met door- jiressie de juiste karakteristiek, ikken vond de soliste een be- i muzikale begeleidster, volgden de voordrachten van de jn Louis Somer en dc Sonate van Ihcl dooi- de violist Chris van der zijn echtgenote, de pianiste Pie Glas—Boosman als artistiek parl- i zorgden voor een verrassing, r de muziek, die voor deze in- ile combinatie uitstekend geschre- s door de perfecte uitvoering die fertuiging gaf dat dit muzikale bet verdient veel meer in het kunnen optreden. i helft van de avond werd be- iwr de componist-pianist Sas dit jaar door hem geschreven ongecompliceerd van aard, nar Oud-Katholieke Kerk ild-Katholieke Seminarie te Amers- il dateert van 1725, verkeert in zeer !ii?c staat. Daar herstel niet mogelijk de Oud-Katholieke Kerk een nieuw t bouwen. Teneinde het geld hier- en te brengen wordt reeds geruime alle Oud-Katholielce Gemeenten worden ook andere wegen n geld te krijgen. In Haarlem Woensdag 8 November een bazar waarvoor door de Oud-Katholieke svereniging sinds enkele jaren vele Jfidfferken zijn vervaardigd. Naast Mwerken zijn nog allerlei praktische o,a, levensmiddelen, verkrijgbaar. Kr wordt gehouden in het gebouw serk aan de Kinderhuissingel. [OVAAL muziekkorps van ik des heïls wederom warlem '-dag 18 November brengt het korte tijd van bestaan reeds een reputatie genietende Nationaal I van het Leger der Heils voor Sde keer een bezoek aan Haarlem. een uitvoering te geven in de u ,n, 1161 werd opgericht in 1947 door commandant Charles -en bestaat uit 28 leden, geselecteerd rosekorpsen in het Westen des "fonder negen kapelmeesters. De "ten. vervaardigd op de eigen van liet Leger des Heils in Londen, poeren werken zijn alle geschreven f?eerd (naar werken van bekende als Handel en Mozart) door jen soldaten van deze instelling. 19 November laat het corps -. op een bijeenkomst in „Ons Huis" ADVERTENTIE "E BOEKPERS tllr. SS - 51 Haarlem Tel. 19397 üda voor Haarlem Wmbab s november ijk Concertgebouw: Italiaans Iö5n7,8 f.ur- Cit>': -Christoffer Co- tt: nl2-1S, 4.30. 7 en 9.15 uur. 'en'llK dle de moed had", 14 j., is' Frans Hals: „Gekooide nboii» 10 en 9-15 uur- Rembrandt: Sj'Wj., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. 7 en oï? van de straat", alle leeft., is' 18 O fH-- Luxor: „De weg des blVs'rvA 7 en 913 uur- MouJ?ag 7 november t cS*- ..Leer om Leer" (Ne- "tebonw r 8 i*ur- Gemeentelijk H'.-iaj. pL ncert HOV, 8 uur. Biosco- n avondvoorstellingen. mooi van klank, mede door de kleurgeven- de toon-vermengingen. Als scherpe tegen stelling vertolkte hij Willem Pijper's Plano sonate uit 1926, een belangrijk werk, dat toch wel degelijk als geïnspireerde muziek klinkt in zijn felle rhythmiek, levendige ontwikkeling en in het korte ogenblik dat het middendeel een kijkje op Pijper's an dere wezen toelaat. Sas Bunge speelde de Sonate voortreffelijk, .waai-lijk indrukwek kend in kernachtige samenvatting. En tenslotte kwamen de fluitist Frans Vester en de pianiste Miep van Luin met een Capriccio van Henk Badings (dat meer door de hoekdelen dan door hel vrij lange, evenwichtige middendeel capricieus ge noemd kan worden) en met de Fluitsonate uit 1925 van Willem Pijper. Een openbaring van melodische schoonheid werd de prach tige uitvoering die het duo van Pijper's muziek gaf en die met de andere vertol kingen dit jubileumconcert tot een over tuigende manifestatie van Nederlandse scheppende en herscheppende kunst deed worden. P. ZWAANSWIJK. Beeldende kunst Jules Chapon exposeert in het Huis van Looy De gevoelige woorden die mr. F. van der Goot bij de opening van de tentoonstelling van het jongste werk van Jules Chapon in het Huis van Looy tot het publiek richtte, betroffen méér de mens Chapon dan zijn werk. Mr. van der Goot beschreef de jonge commissionnair in effecten, die ongeveer tien jaar geleden zijn beroep vaarwel zegde om zich geheel aan de kunst te wijden. Leed en eenzaamheid werden gedurende de oorlog zijn deel. Uitdrukkelijk onthield de spreker zich van een benadering van het hier ten toon gestelde werk: dertig schil derijen, twaalf gouaches en enige tekenin gen, vrijwel alles uit de jaren 19491950. Het was alsof Mr. van der Goot intuïtief het gevaar voelde dat een nauw vriend schappelijk contact méébrengt voor iemand die een objectief oordeel over het werk van een kunstenaar wil vormen. De persoon lijke sympathie verhindert vaak het tot stand komen van een juiste aesthetische waardering. Een eerste rondgang' op deze expositie wekt indi'ukken van de grote gevoeligheid èn de verzorgdheid dezer schilderijen. In de kleine vóórzaal zijn Franse reisimpres sies smaakvol opgehangen in twee contras terende groepen: stukken met een helder en stukken met een somber coloriet. In de grote middenzaal treft, aan de rechter wand, een schilderij dat de pantomime speler Marcel Marceau voorstelt in zijn creatie van „Bip". De te korte witte broek, de dansschoentjes, de enorme hoge hoed bijna zonder rand, het witgekalkte clowns gezicht met de diepliggende ogen, de han den met uitgespreide vingers, de horizon taal-gestreepte matrozentrui, deze en nog andere détails zijn nauwkeurig geobser veerd. Slechts één karaktertrek van Mar ceau ontbreekt en dat gebrek is kenmer kend voor Chapon: Marceau verrast tel kens door clowneske grapjes, door flauwig- heidjes die opluchting brengen. Deze vei ligheidsklep, dit bewijs dat men de ernst in zijn macht heeft, ontbreekt bij Chapon. Zijn ernst wordt een obsessie. Het trieste en tragische dienen een middel te blijven. Wat het picturale betreft heeft Chapon een groot deel van de perspectief overboord ge zet. Zijn contouren omsluiten vlakken die (evenals bij Gauguin) effen worden inge vuld. De richting, de kracht van de pen- seelstrek gaat ook bij hem gehéél verloren. Men denkt bij Chapon vaak aan Picasso's blauwe periode en aan sommige Modiglia- ni-haizen. Het grijs en het blauw over heersen: sommige schilderijen zijn als in gelijst, bijna tastbaar geworden maanlicht. Deze leerling van Kees Verwey en Boot Italiaanse federalisten zijn actief De eerste na-oorlogse orchideeëntentoonstelling die Vrijdag door de Commissaris der Koningin in de provincie Noordholland, dr. J. E. baron de Vos van Sleenwijk, in ket- Indisch Instituut te Amsterdam geopend werd, boekte vandaag reeds haar tienduizendste bezoeker. Deze expositie van de aristocraten onder de bloemen", zoals de Commissaris der Koningin dö orchideeën in zijn openingsrede karakteriseerde, is tot en met Woensdag te bezichtigen. Op de foto: baron De Vos van Steenwijk beioondert een der fraaie inzendingen. Cor Ruys u kon het lezen in het ver slag van het gesprek dat wij onlangs met hem mochten hebben wilde niet jubi leren in wat hij een paraderol noemde en een ouderwetse gewoonte vond, doch met een ensemblestuk als eerste tussen zijn ge lijken. Boveridien koesterde hij de vrees zo langzamerhand voor een komiek en niets dan een komiek te worden aangezien, re den waarom hij de voorkeur gaf aan een blijspel met een ernstige inslag', dat hem niet alleen de gelegenheid bood als regis seur de juiste psychologische sfeer te be palen, doch tevens om als acteur weer eens een ander, in de practijk te zelden aan bod komend aspect van zijn ongemeen veelzij dig talent naar voren te halen. Hoezeer men deze gedachtengang ook kan begrij pen en zelfs toejuichen, velen zullen het toch betreuren dat zijn vertolking van de wazige dominee in de gekozen comedie „De familie Gregory" van Wynyard Brow ne beneden de maat van zijn vermogen tot karaktertekening bleef. Zijn spel mocht nog zo zuiver zijn, hier was te weinig eer te behalen. Het stuk, dat zich tijdens de Kerstdagen afspeelt in een pastorie te Norfolk, laat de toeschouwers kennis maken met een min zame predikant, die tot de nogal moeilijk te verwerken ontdekking wordt gebracht dot zijn beroep en maatschappelijke positie een beletsel vormen voor het vertrouwen van zijn kinderen. De oudste dochter ziet ging zijn eigen weg. De gevaren voor deze zeer begaafde kunstenaar zijn het manieris me èn het te véél verwijlen bij het litterai re onderwerp. Had zijn oranje-geel-rode „Yvette" iets meer temperament in de ogen gehad, dan zouden we het stuk als het beste hebben aangemerkt. Dat litteraire uitgangspunt vindt men bij voorbeeld in het schilderij „1950": een ietwat traditio neel beulstype met drankfles in de hand staat voor een kerkhof. Rechts wordt het prikkeldraad van een concentratiekamp aangeduid. Gelukkig zijn de gouaches veel kleuriger en vrolijker (vooral die met de grote gele tuin-parasols)Ook bij de tekeningen is menige gelukkige weergave te vinden: bij voorbeeld van de Seinebrug hl Parijs. Wij zijn ervan overtuigd dat deze ten toonstelling, die tot 27 November duurt, niet zal nalaten veel indruk op het publiek te maken. Deze ernstige, begaafde kunste naar verdient het tenvolle dat men belang stelling voor zijn werken toont. H. SCHMIDT DEGENER. Op de tweede voorstelling te 's-Graven- hage heeft het Amei-ikaanse Ballet Theatre eindelijk het langverwachte, reeds een op zienbarende reputatie genietende „Fancy Free" laten zien, het vrolijke verhaal van drie matrozen met verlof aan wal tijdens een warme zomeravond. Kostelijk zijn reeds aanstonds de scènes waarmede zij het passagieren beginnen: staaltjes van levensvreugde en ongecom pliceerde verstandhouding, met daarna het gestoei om het rode tasje van de eerste de beste voorbijgangster, zich uitslovend om hun aantrekkelijkheid te bewijzen. Het hoogtepunt van dit frisse, originele ballet wordt bereikt als de drie zeemannen in sportieve wedijver ieder een dans uitvoe ren teneinde een beslissing te forceren over de vraag wie er verder met de twee aan wezige meisjes op stap mogen gaan. De eerste solo, een burleske parodie op de klassieke variaties uit de balletten van Petipa, is bepaald sensationeel door de demonstratie van kracht en lenigheid. De tweede mededinger tracht op een senti mentele „blues" vooral zijn verliefdheid Een scène uit „Fancy Free" met van links naar rechts John Kriza, Paul Godkin en Eric Braun als de passagierende matrozen. Het décor is van Oliver Smith. tot uiting te laten komen en de laatste matroos, een beetje onzeker van zijn zaak, voert een soort rumba uit. Maar het zijn niet alleen staaltjes van virtuositeit, geheel voortbouwend op de beginselen der acade mische techniek in allerlei verbluffende parafrases, deze dansen onthullen boven dien zeer treffend de verschillen in geaard heid van de vitale hoofdpersonen, die des ondanks een eenheid vormen door hun warm gevoel van kameraadschap. Het aardige van „Fancy Free" is de ver eniging van luchtige trant en eenvoudige emotionele ondergrond. Het is beurtelings ontwapenend geestig en vertederend, altijd de uitbundige jong En menselijk Men 20u 2ich djt rakterballet heel goed kunnen voorstellen als onderdeel van een revue, temeer daar het wemelt van acrobatische toeren en op scherpe waarneming van alledaagse eigen aardigheden berustende komische trekjes, doch het wordt op een hoger plan getild door de klassieke techniek. Bovendien is het bij al zijn nonchalance doortrokken van een gezond-optimistische geest. De choreografie is van Jerome Robbins, die toen hij dit werk schreef nog deel van het corps de ballet uitmaakte, de muziek van Leonard Bernstein, destijds een onbekend componist, die deze zomer tijdens het Holland Festival het Residentie-orkest di rigeerde, dat thans de begeleiding ver zorgde. DAVID KONING. zich aanvankelijk gedwongen haar moedelijk laatste kans op een huwelijk te laten varen, omdat er buiten haar niemand te vinden is om haar vader naar wens te verzorgen, daar haar jongere en aan de drank verslaafd geraakte zuster, die in Lenden het leven in al zijn hardheid heeft leren kennen, het in de ouderlijke woning niet meer kan uithouden. De nog niet we tende wat te beginnen zoon Mick worstelt zon beetje met het probleem dat je een man met het blijkbaar wereldvreemde ambt van geestelijke nu eenmaal altijd de waarheid moet besparen. Met de onthul ling van deze verhoudingen worden de eer ste bedrijven van dit door en door Engelse, na enige jjcht-ontroerende scènes blij-ein- digende spel min of meer tot vervelens toe gevuld. Voor ons is de schrijver Wynyard Browne geen onbekende, want ongeveer twee jaar geleden heef' een Engels gezelschap, de Company of Four, diens eersteling „Dark Summer" in Haarlem vertoond. Naar aan leiding daarvan merkten wij op dat deze auteur zijn reputatie als romancier geens zins verloochende en wezen wij voorts op het typisch Engelse van de zedenschilde ring. Daarin is weinig of geen verandering gekomen, integendeel: nog sterker dan het voorgaande gelijkt dit stuk een eerbied waardige familieroman in een vex'ouderd genre, niet zozeer in bedrijven dan wel in .hoofdstukken verdeeld. Het grootste be zwaar daarvan was de afwezigheid van dramatische ontwikkeling, of liever gezegd van voldoende handeling om de karakters aan een behoorlijk formaat te helpen. Dit laatste geldt speciaal ten aanzien van de tekening van wat thans in het licht van een jubileum voor een hoofdrol moest door gaan. Overigens had Cor Ruys als regisseur voor een zorgvuldig afgestemde opvoering gezoi-gd, waarin de natuurlijke zuiverheid rechtstreeks uit de eenvoud van middelen voortkwam. De prachtige actrice Caro van Eyck verleende als gast haar medewerking ter vertolking van de dochter Margaret, welke zij terecht zeer strak hield. Haar aandoenlijk gesprek met Cor Ruys in het laatste bedrijf betekende het hoogtepunt van de voorstelling, waaraan ook Nell Koppen (als de oudste dochter) en Ton van Duinhoven (als de zoon) waar ook maar enigszins mogelijk een glans van warme menselijkheid verleenden. Sara Heyblom en Kitty Kluppelt gaven beheerste typerin gen van twee oude tantes met eigen menin gen, Gijsbert Tersteeg en Wim van den Brink completeerden de bezetting. Bloemen en bloemrijke woorden Na de pauze stonden de leden van het gezelschap zeer stijlvol de dames in avondjurk en de heren in rok tussen de muisgrijze gordijnen aangetr-eden als décor voor dé huldiging, die na het ver stommen van een langdurig applaus begon met een toespraak door wethouder Geluk als voorzitter van het Haarlemse comité. Deze schetste Cor Ruys als de grootste acteur van ons land in het komische genre en bood hem, behalve de traditionele enveloppe met inhoud, een reusachtige lauwerkrans met een lint in de stedelijke kleuren aan. Daarna trad de oud-criticus en toneel schrijver J. B. Schuil voor het voetlicht, die toestemming vroeg de jubilaris bij zijn voornaam te mogen noemen. „Bijna veertig jaar geleden heb ik hier Royaards toege sproken. Stel je voor dat ik tegen die Napo leon van het toneel gewoon Willem zou hebben gezegd! Maar bij Cor Ruys kan dat wel. Hij is ook als directeur van zijn gezel schap een eenvoudig mens. zonder pose". Vervolgens bracht de heer Schuil in herin nering dat hij Ruys al in 1909 had leren kennen, toen deze nog hospiteerde en als invaller een rol in zijn comedie „Fatsoen" vervulde. Na afloop daarvan had Ternooy Apèl gezegd: „Als die jongen pas achttien jaar is, dan belooft-ie wat voor de toe komst!" Dat is ook uitgekomen. We hebben nadien tranen van plezier, maar ook van ontroei'ing om hem gestort, aldus spreker, die daaraan toevoegde dat hij hem toch het liefst zag in grote karakterrollen. Verder werd het woord gevoerd door de arts Tjebbo Franken als persoonlijk vriend en door de heer Hm. Deinum, directeur van de schouwburg, die gewaagde van niets dan prettige ervaringen met deze altijd op gewekte leider van een prettig gezelschap. Als vertegenwoordiger van het personeel bood toneelmeester H. C. Voskuilen een kistje sigaren aan. De heer H. G. Canne- gieter las een telegram van mevrouw Anna van Gogb Kaul-bach voor en tenslotte kwa men er bloemen op de planken van de Haarlemse familie Gregory, die in de zaal aanwezig was. Cor Ruys dankte iedereen voor de harte lijke woorden, in het bijzonder de Commis saris der Koningin in de provincie Nooi-d- holland voor diens aanwezigheid en ver- klaarde voorts altijd gaarne in Haarlem te spelen. Toen er niets meer te zeggen viel, zwaaide Cor Ruys zijn be wonderaars vaarwel met de mondelinge toevoeging: „U komt er wel uit, hè?" Omstreeks middernacht werden de gebroe ders Cor en Anton Ruys met hun echtge noten ontvangen in de sociëteit Teister- bant, waar zij op geestige wijze door voor zitter Godfried Bomans werden toegespro ken. Hierop volgde een gezellig souper, in het begin waarvan mr. P. O. F. M. Cremers, burgemeester van Haarlem, zijn hulde in een toast tot uitdrukking bracht. DAVID KONING. (Van onze correspondent te Rome) Italië staat in deze dagen in het teken van de Europese federale gedachte. Ener zijds was er de bijeenkomst van de minis ters van de Raad van Europa te Rome en daarnaast hebben de federalisten in alle grote steden van het land bijeenkomsten belegd ter afsluiting van hun campagne voor een petitie aan de Italiaanse regering en aan Straatsburg, om ten spoedigste de grondslagen te willen leggen voor een boven-nationale, Europese politieke auto riteit. De Raad van Europa heeft een tastbaar resultaat bereikt, dat Zaterdag 4 Novem ber plechtiglijk door de vertegenwoordi gers van dertien mogendheden de conven tie voor menselijke rechten werd onder tekend. Deze conventie zal de naam dra gen van conventie van Rome. De aangesloten staten waarborgen aan hun burgers bepaalde rechten, zoals vrij heid van pers, vrijheid van godsdienst en politieke mening, vrijheid van woord en geschrift., vrijheid van vergadering. Zoals reeds voorzien werd, heeft het eerste punt van de agenda (bespi-eking over een Europees leger) de ministers niet lang bezig gehouden. Het viel de vertegen woordiger van Engeland gemakkelijk aan de hand van het statuut te bewijzen, dat de Raad van Europa zich niet moet mengen in aangelegenheden van defensie. Daarvoor zijn andere organen. Men heeft er zich dus toe bepaald kennis te nemen van de inge komen stukken en de hoop uit te spreken, dat de regeringen van Europa het spoedig eens mogen worden over het vraagstuk der defensie van ons werelddeel. Het voorstel van Churchill inzake een Europees leger gaat nu eenmaal verder dan het statuut van Straatsburg gedoogt. Bij de besprekingen te Rome bleek dat Nederland het enige land is waar een Ka merdebat werd gehouden over de Raad van Europa. Dit maakt, dat minister Stikker met wat meer stelligheid kan spreken dan de andere ministers. Oude woorden van Einaudi. Van de verschillende bijeenkomsten der federalisten was die te Rome van bij zon dei- belang. In een der grootste theaters dei- stad waren duizenden bijeengekomen om te luisteren naar een rede over de nood zaak om ten spoedigste te komen tot de Verenigde Staten van Europa, hetzij met. hetzij voorlopig zonder deelneming van het verenigd koninkrijk. In een ereloge zaten de president der republiek Luigi Einaudi, groot voorvechter van de federale gedachte, de voorzitters van senaat en parlement, minister-president de Gasperi en vijf an dere ministers. Op het podium een groot aantal Senatoren en Kamerleden en voor aanstaande personen op cultureel en eco nomisch terrein. Spreker was dr. Nicolo Carandini, oud-ambassadeur te Londen, die voor deze gelegenheid per vliegtuig uit San Francisco was gekomen. Na de gloed volle rede van Carandini, een belangrijke figuur van de links-liberalen en een dei- beste redenaars van Italië, betrad de Gas peri het podium om na een korte toespraak zijn handtekening te plaatsen onder de pe titie. Vijf andere ministers volgden dit voorbeeld. Minister Sforza, die niet aanwe zig kon zijn, had een brief gezonden met verzoek „een regeltje voor hem open te houden". Nadat ook de andere personen, die op het podium gezeten waren, hun handtekening hadden geplaatst, werd de bijeenkomst gesloten met het voorlezen van een passage uit een artikel, dat Luigi Einaudi, thans president der republiek, op 4 April 1948 in de „Corriere Delia Sera" heeft gepubliceerd: „Wanneer wij hen die vrienden zijn van de vrede willen afscheiden van hen, die als vijanden van de vrede moeten worden beschouwd, moeten wij niet letten op af gelegde verklaringen, die met temeer na druk worden uitgesproken naarmate zij minder ernstig worden bedoeld. Maar wij moeten de vraag stellen: Wilt gij de vol ledige souvereiniteit handhaven van de staat, waarin gij leeft? Wie daarop bevesti gend antwoordt is een uitgesproken vijand van de vrede. Of wel zijt gij bereid uw slem en uw steun te geven aan diegene, die be looft dat hij werken zal voor de overdra ging van een deel der nationale souvereini teit aan oen nieuw orgaan, dat der „Ver enigde Staten van Europa?" Als gij daarop bevestigend antwoordt en op de woorden ook de daden volgen laat, dan. maar ook dan alleen, kunt gij in waarheid zeggen een voorstander van de vrede te zijn. Al het andere is leugen". President Einauki knikte goedkeurend en met instemming toen deze woorden, door hem geschreven kort voor hij tot zijn hoge ambt werd geroepen, door de zaal klonken. Regeling van het brandweerwezen Advies der commissie- De Vos van Steenwijk De commissie, welke in 1948 is ingesteld Weense bonte avond van Haarlems Gemengd Koor Er was een vrij goed bezette zaal voor het Zaterdagavond gegeven bonte Weense programma van Haarlems Gemengd Koor, met medewerking van het mannenkoor „Proza en Poëzie", de sopraan Erna Spoo- renberg, de pianiste Emmy van Eden en de liedjeszanger Hans Grünhut met zijn „Schrammel-Quartett". Het sprak vanzelf dat men op een dergelijke avond geen weerklank te horen zou krijgen van het stervende Wenen van heden, maar dat men zich zou kunnen vermeien in de luchtige en gemoedelijke sfeer uit de tijden toen Wenen de hoofdstad van een keizer rijk was, een sfeer die een brok romantiek vertegenwoordigt, waarin componisten als Franz Schubert en Johann Strauss een belangrijke rol spelen. Charmerende melodieën in driedelige maat waren dan ook niet van de lucht. Door zijn uitgebreid gemengd koor en de pianiste Emmy van Eden liet de dirigent Jan Booda de avond openen met de Strauss-wals „Morgenblatter". Het klonk tamelijk fors, maar met enkele zeer mooi getroffen gedeelten in halve stem. „Proza en Poëzie" maakte een aardige beurt met „Der Gondelfahrer" van Schubert, maar overtrof deze prestatie met de glansrijk en pittig gezongen Strauss-wals „Geschichten aus dem Wienerwald". De dames van Haarlems Gemengd Koor vonden een dankbare stof in een reeks Duitse Dansen van Schubert in koorbewerking. Het goede gehalte der stemmen bleek vooral uit het tweede en het laatste nummer. Veel succes verwierf het dameskoor ook met „Wien, du Stadt meiner Traume" van Siecrynski. Operette-melodieën en walsen van Strauss schonken aan Erna Spoorenberg ten volle gelegenheid haar fraaie coloratuur zang te laten horen en er veel bijval mee te oogsten. Hans Grünhut en zijn „Schram- mel Quartett" zorgden voor een paar luch tige kwartiertjes. Deze Weense zanger, die blijkbaar bezig is zich bij het Hollandse klimaat aan te passen, zoals hij toonde met zijn tussentijdse praatjes tot het publiek, is een goed vocalist en zou in de operette een goede kracht zijn. Aan het slot van de avond klonk „De mooie blauwe Donau" van Strauss, fris ge zongen door het gemengde koor en met bravour gespeeld door Emmy van Eden. Maar wat de gezongen tekst betreft (waar Strauss niets mee te maken heeft!), zou het wel wenselijk geweest zijn voor het derde couplet eens wat anders te verzin nen dan die zinspeling op „Die Wacht am Rhein". JOS. DE KLERK door de minister van Binnenlandse Zaken met de opdracht het bij de Tweede Kamer ingediende ontwerp tot wijziging van de Gemeentewet ter regeling van het brand weerwezen nogmaals te bestuderen en die onder voorzitterschap staat van dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, Commissaris der Koningin in de provincie Noordhol land, heeft haar verslag uitgebracht. De commissie zegt, dat het desbetref fende wetsontwerp in menig opzicht in druist tegen de algemene beginselen vol gens welke zij de zorg der overheid ten aanzien van de brandweer gaarne geregeld zou willen zien. Zij is tot de slotsom geko men, dat de nodig geachte wijzigingen zo veelomvattend en diep ingrijpend zouden zijn, dat het de voorkeur zou verdienen het ontwerp in te trekken. De commissie legt daarom een nieuw ontwerp over. Zij is van oordeel, dat de zorg voor de brand weer principieel een onderdeel behoort uit te maken van de zelfwerkzaamheid der gemeenten, zij het ook, dat een pro vinciaal orgaan toezicht behoort te hou den. Voor het rijk is in hoofdzaak een ad viserende taak weggelegd. Het opnemen van de gehele regeling in de Gemeentewet dient dan ook te worden losgelaten. Het oorspronkelijke ontwerp overweegt, dat de zorg voor de brandweer onderdeel zou moeten uitmaken van de handhaving van de openbare orde, rust en veiligheid en mitsdien aan de burgemeester en niet aan B. en W. zou moeten worden opgedra gen. Deze gedachtengang acht de commis sie minder juist. De commissie wenst in beginsel terug te keren naar hetgeen vóór 1940 was bepaald en de zorg voor de brandweer behoudens het opperbevel aan B. en W. op te dragen. Als toezicht houdend orgaan dient het college van Ge deputeerde Staten te worden aangewezen. Goedkeuring der plaatselijke verordenin gen dient eveneens door dat college te worden gegeven en niet door de Kroon, die een rijksorgaan is. Minister Rutten wenste jubilerende VARA geluk Secretaris-penningmeester Lebon geridderd Zeer velen hebben Zaterdag in het Mi- nervapaviljoen te Amsterdam het hoofd bestuur van de V.A.R.A. met het 25-jarig bestaan van deze omroepvereniging geluk gewenst. De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. F. J. Th. Rutten, roemde de V.A.R.A. om het vele culturele werk, dat zij in de afgelopen 25 jaar heeft verricht. Hij prees de leiding en in het bijzonder de secretaris-penning meester de heer J. W. Lebon. De minister herinnerde er aan, dat de heer Lebon be halve zijn werk voor de V.A.R.A. ook zit ting heeft in vele organisaties op radio- gebied en dat hij in de oorlog mede gezorgd heeft, dat hier de stem van Nederland uit Londen kon worden gehoord. De minister deelde mede dat de Koningin de heer Lebon had benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Vele andere sprekers voerden het woord op de receptie, onder wie prof. dr. J. B. Kors, voorzitter van de Nederlandse Radio Unie en van de K.R.O. en de burgemeester van Hilversum, mr. J. A. G. M. van Hel- lenberg Hubar, die met voldoening sprak over de aangename samenwerking, die er tussen het Hllversumse gemeentebestuur en de omroep bestaat. De receptie werd onder anderen bezocht door de voorzitter van de N.C.R.V., de directeuren van de A.V.R.O. en de Wereld omroep en de adjunct-commissaris van het radiowezen. Zaterdagavond gaf het Radio Philhar- moniscb Orkest onder leiding van Pierre Monteux in het Concertgebouw te Am sterdam een jubileumconcert, dat ook werd bijgewoond door de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. D. G. W. Spitzen, de directeür-generaal van de P.T.T., de heer L. Neher, de Commissaris der Koningin in de provincie Zuidholland en regerings commissaris voor het radiowezen, mr. L. A. Kesper, prof. mr. R. Kranenburg, voor zitter der Eerste Kamer, de heer M. A. Reinalda, Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht en de burgemeester van Hilversum, mr. J. A. G. M. Hellenberg Hubar. Benelux-boomplantdag op Walcheren Ook in België zijn aanzienlijke bedragen bijeengebracht voor herbeplanting van het eiland Walcheren. Dit geschiedde te Brus sel door het door oud-minister Hoste ge vormde Hoste-comité en verder door boom- plantcomités in Brugge. Ostende en Gent, door de Belgische Touringclub en de Ka mer van Koophandel te Antwerpen. Hier door droeg de Zaterdag evenals vorige jaren op Walcheren gehouden boomplant- dag een uitgesproken Benelux-karakter. Te Middelburg werden de eerste bomen geplant voor het toekomstige recreatie oord „Toorenvliedt", in Vlissingen voor het „Nollebos", dat in 1944 verwoest werd. De vorige week zijn in Den Haag niet minder dan 220 verkeersongevallen gebeurd. Hierbij werd een persoon gedood, 18 per sonen werden ernstig en 53 personen licht gewond. De oorzaken waren volgens de politie geen voorrang verlenen, onvoorzichtig oversteken en geen teken van richtingver andering geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 7