Modevorst Alwynn in Londen De nieuwigheid van het seizoen voorstellingen overgebracht op doeken Voedzame soepen Zwart de dominerende kleur shawlsvan Middel tegen de koude Enorm succes De trompetrok Enige raadgevingen Geurige plastics Stelt U zich voor, dat U ergens in een stad boven een pakhuis woont, op een zolderétage dus. Dat is in deze tijd van woning* schaarste niet denkbeeldig. Om deze grote-ruimte, waar slechts een deel voor een afzonderlijke toilet- en wasgelegenheid is afge nomen, niet nog verder te verkleinen, lopen keuken, kamer en slaapvertrek in - elkaar over. En om -kosten te besparen zijn de muren wit.gelaten.'Trouwens bij een pakhuis behoort geen behang, évënmin als Old Fi'nish-meuBélën er passeri. Jonge getrouwde mensen moeten hier trachten een gezellig,home in.te richten..Maar hoe?'Heel vernuftig is de keukenafdeling 20 onopvallend mogelijk gebouwd en het tweepérsoons-opklapbed kan worden weggescho ven achter een gordijn. Blijft over het huis- en zitkamergedeelte- In overeenstemming met de witte muren zijn de meubels blank en fleurig gestofferd, maar een tikje onpersoonlijk voor mijn gevoel tenminste. Hoe zouden we de sfeer warmer en huiselijker kunnen maken? Voor dat probleem kan iedere huisvrouw komen te staan. H. v. Kruiningen De grafici M. C. Escher en H. van Kruiningen, die deze maand in dè Galerie Le Canard, Spuistraat 272 te Amsterdam expo seren, hebben daar een oplossing voor gevonden. Men kan natuurlijk niet alle wanden met schilderijen, pastels, houtsneden en litho's behan gen. Overdaad schaadt. Daarom hebben beide grafici gezocht naar een middel om hun werkwijze toe te passen op een ander deel van dè in terieurkunst. Dat heeft tot een ver rassend resultaat geleid. De heer Escher tekende een dessin voor een handgeweven wandtapijt; de heer Van Kruiningen lithografeerde figu ren op linnen en zijden lappen. Wandtapijten worden al jaren ver vaardigd. zullen enkelen onder U opmerken. Inderdaad, het nieuwe is dan ook niet het tapijt maar het motief, dat de heer Escher ontwerpt. En wat is nu de invloed, die de heer Van Kruiningen heeft op de in richting van het huis? Indien U zijn lithografieën ziet, vreemde, soms wanstaltige figuren, voorstellingen, in dromerige, vloeiende tinten, dan weet U, deze litho's zijn voor de fan tast, de mens wiens gedachten zich kunnen bewegen op grillige stro men, die ver boven het dagelijkse leven hun weg zoeken. Alleen voor deze mens krijgen de dikwijls voor anderen onherkenbare figuren, bete kenis. En in iedere stemming kan men er een andere betekenis in vin den. vooropgesteld dat men.de kunst van het dromen verstaat. Deze litho's doen het beter dan de etsenen houtsneden van de heer Escher., op de witte wand van onze pakhuiswoning. Zij springen naar voren, zonder de aandacht op te éi- sen. Toch nodigen zij uit, steeds weer opnieuw, tot kijken. De heer van Kruiningen heeft het. aantal soorten van zijn kunstvoort brengselen met nog één vermeer derd. Hij heeft zijn litho's op de mo- de-artikelen overgebracht. Dat kwam zo. Zijn vrouw had een zwarte shawl die zij erg doods vondt. „Breng eens een figuur over op die shawl," zei zij tegen haar man. Dat was een ex periment, maar de heer van Krui ningen probeerde het.... en met suc ces. Dat was de eerste stap naar de bewerking van zijden lappen. Op bijgaande foto ziet U het resultaat van figuren gelithografeerd op zijde. En welke vrouw wil er niet exquis uit zien, wil zich niet met een shawl of hoofddoek tooien, die alleen bij bij haar past en welks voorstelling zij. nergens anders ziet? De speels heid van de motieven zal in U over gaan en U zult steeds weer plezier beleven van zo'n omslagdoek. Die zal me wat kosten, zégt U? Ja, dat wel, maar voor goede kleding en andere goede mode-artikelen moet U ook een hoge prijs betalen en nu hebt U er iets speciaals voor. U zoudt het al vast kunnen wagen eens een kijk je op de tentoonstelling te gaan ne men. Overtuigt U zelf. DAPHNE. Eigenlijk'had het een' kleerkast voor de piaspop moeten zijn, maar toen er allee',, viaar een be scheiden kleurboek op de schoen lag was het ook best. Zo zijn kleide kin' deren. Die kijken een gegeven paard nog niet in de bek. En zeker niet als Sinterklaas komt, want die is on aantastbaar en dc geschenken die hij geeft zijn het ook. Al was het alleen maar om het mysterieuse tvaas waar mee zij zijn omhuld. Het kind Lilibeth leeft nog in een onbevangen trouwhartig geloof. Zij vraagt niet naar het hoe en waarom van de goede heilige. Zij vindt het vanzelfsprekend dat hij fier op de daken rijdt, ook als de wind in de schoorstenen loeit. En 's morgens weet zij heel zeker, dat zij Piet in het holst van de nacht op snelle voe ten door het huis heeft horen slui pen. Om de andere avond staan er nu twee schoentjesbij de haard, als een blijk van onbegrensd vertrouwen Het heeft beslist iets aandoenlijks. Vooral dat ene haverstroballelje daarboven-opdie snee bruinbrood. Voor Sinterklaas, hoor Mam! Dat vtag wel, hè? Eh blank onschuldig blikt ze naar me op. Sinterklaas is van. alle tijden. „Als deze te oud wordt komt. er een ander hè Mam? En dan wéér één en weer één en zo gaat hét maar door". „Ja hoor", knik ik geruststellend. Soms voel je je een klein beetje schuldig. Maar Dr. Sis Heyster heeft gezegd dat dit sprookje geen kwaad kan en zij-kan het weten VROUWENPAGINA van Zaterdag 25 Nov. 1950 65ste Jaargang, No. 19715 Oei, oei, wat een guur weer! Het deze of welke andere toe passelijke opmerking ook, komen Le echtgenoot of onze kinderen ïet veilig, warme huis binnen, toen wonder, want wat kan het koud zijn in November! Behalve dat wij, moeders, achter man en troost aanlopen met een warme siaal,'een extra wolletje en dikke landschoenen, is een goed middel om weer gauw lekker warm te worden: een kop of bord hete soep. En liefst een stevige soep, die b.v. *ebonden is door peulvruchten, lardappelen, bloem. Waarom wil uien juist in de koude jaargetijden lever een stevige soep? Ja, dat is ["enlijk niet zo moeilijk te begrij- ,on. Peulvruchten, aardappelen, iloem en ook spek of vet, die ook ikwijls in een stevige soep worden renverkt, verbranden in 't lichaam en daarbij komt warmte vrij. U waagt natuurlijk, hoe kan dat nu? Hoe kunnen deze levensmiddelen in het lichaam verbranden Toch i s het zo. Het zetmeel uit de peul vruchten, de aardappelen en de bloem en het vet uit het sjiek ver branden heel langzaam in het li chaam, zo langzaam, dat er geen vlam Bij ontstaat. Maar wel be merken wij. dat er warmte ont staat. En nu bedoelen wij hiermee niet de warmte van het warme ge recht. Velen zullen zich uit de hon gerwinter kunnen herinneren, dat men „kouwelijk" was, als men niet op tijd eten kreeg. Bovendien staat- het lichaam in de winter natuurlijk nog. meer warmte aan de koudere omgeving af dan in de zomer, van- jdaav'dan ook, dat men in de zomer heus niet zo'n trek zal hebben in leen vette erwtensoep. Voor zo'n winterse soep is niet persé vleesbouillon nodig, al is dat .vanzelfsprekend wel smakelijk. Het is trouwens maar goed, dat wij zon- i der vlees of beenderen soep kunnen maken; het vlees is zo duur, dat maar weinigen zich de luxe zouden kunnen permitteren steeds vlees voor dc soep te kopen. Door groen ten en kruiden af te trekken of b.v. 'oij een geringe hoeveelheid vlees iets aroma of bouillonblokjes te ge- !bruiken, kan er toch een geurige soep ontstaan. Een geslaagde com binatie vonden wij ook kleine stuk jes kaas in de soep te doen of spe ciaal bij witte bonensoep: blokjes boterhamworst. Zij geven er een pittige smaak aan. Wij laten een recept volgen van een echte win terse soep, die U mogelijk nog niet leent en die toch heus het pro beren waard zijn, zowel uit „voe dingsoogpunt" als uit „smakelijk- kidsoogpunt" bekeken. Aardappelsoep met kaas 1 liter bouillon (van wat soepbeen tjes en 1 bouillonblokje), 1 ui, 1 stukje prei, 1 kg. aardappelen, 2 dl. rcelk, 100 gr. kaas, vet of marga rine, zout, peper, peterselie. De ui snipperen, de prei wassen n in ringen snijden en beiden in margarine of vet lichtbruin fruiten. 'i liter bouillon toevoegen en de geschilde en in stukjes gesneden aardappelen. Als ze gaar zijn ze fijn wrijven, onder roeren de overige bouillon er bij roeren, evenals de melk, Alles nog zo lang laten door koken tot de soep gebonden is. De soep op smaak maken met peper on zout en op laatst de zeer fijn gehakte peterselie en de blokjes gesneden kaas toevoegen. Enige tijd geleden liebben wij; U al verteld van de zeven Parijse ontwerpers die dit najaar met hun collecties naar Engeland komen gevlogen, om ze daar in het luxueuze milieu van Ciro's één van Londens meest selecte nachtclubs te vertonen. On langs was Alwynn, als nummer vijf, aan de beurt. De show van laatstgenoemde couturier werd een enorm evenement. Het was waarschijnlijk voor de eerste keer in de geschiedenis dat de Lon- denaren een collectie van de Haute Couture mochten aanschou wen, die nog niet eens officieel in Parijs getoond was! Nog geen vier-en-twintig uur nadat AKvynn zijn collectie '50'51 aan de Parijse pers had gedemonstreerd kregen de Engelsen de wereld première en dat wil iets zêggen. van de show was een avondensem ble, Alexandre genaamd. Deze cre atie bestond uit een wijde mantel van Victoriaanse allure, gesneden uit een zware grysgéruite „reis" tweed en gedragen over een japon netje, waarbij dezelfde stof ge bruikt was voor een schouderband loos lijfje op een wijde golvende rok van witte tulle. Voorwaar, een ty pische combinatie! Het lijfje, van onder eindigend in twee punten, met knopen bezet, deed enigszins denken aan een gestyleerd Eton- jasje. Maar het mooiste komt nog: 'brillantjes, aangebracht op de snij punten van dc strepen in het tweed, schitterden stralend in hét licht van de lampen, als deden ze hun Alwynn, met zijn 21 jaren, is de Benjamin onder de grote Pa rijse ontwerpers en hij schijnt Dior naar de kroon te steken. Zijn jong ste collectie is een voorbode van de meer-dan-slanke lijn voor de kle ding anno 1951. Overdag" slank dan wel te verstaan, want 's avonds komen de crinolines en de over- rokken voor het voetlicht. Een in gewikkelde halslijn geeft aan het simpelst aandoende jurkje net dat cachet, dat kenmerkend is voor de Haute Couture. Eén van de origineelste modellen T eder seizoen komt er wel weer een nieuwigheid, die eerst zoetjes aan, vervolgens stormen derhand. de wereld verovert. Dit seizoen is het de trompetrok. We weten niet wie de uitvinder is: Dior of Fath, Rochas of Dessès, Het: dóet er eigenlijk -ook niet toe. De nieuwe rok is er en dat is het voornaamste. Een paar ondernemende confectiefirtna's in het buitenland hebben de ver vaardiging in veelvoud al ter hand genomen en zo zal het wel niet tang duren of deze rok ligt in de étalages in talloze variaties te koop. Het kenmerkende van de trompetrok is de lijndie inder daad de vorm vati een trompet suggereert. Nauwaansluitend tot boven de knie,- met daaronder uitspringende ruimte. Deze ruim te kan op verschillende wijze worden bereikt: door plissés, door „bloemblaadjes"V door klokjes en zo meerMaar hoe revers vervaardigd zijn. Het is best mogelijk dat U dit jurkje in de één of andérc peperdure zaak tegenkomt, want het is één van de vijf modellen, die Piquet voor de confectie ontwierp en die worden uitgevoerd ook ARLETTE best om aan te tonen, dat tweed het 's avonds gerust op kan nemen tegen tulle en lamé. De show werd geopend en besloten in de sfeer van het op handen ztfnde wintersport seizoen. Een schrille tegenstelling vormden een zakelijk aandoend pak van grijs flanel met een gebor duurd jakje en fraai geplooide broek en een witsatijnen skipak voor de balzaal. Een „ski"broek van wit satijn werd gedragen onder een wijde oveiTok van witte tulle, met daarboven een satijnen lijfje met een apart „halster" décolleté. De tulle overrok kon worden losge maakt en dan werd het costuumpje met behulp van een nauwaanslui- tend wit satijnen jakje en een wit satijnen turban omgetoverd in een complete ski-uitrusting voor 's avonds in het wintersporthotcl. Achille, een zwarte cocktailjurk met een wjjde overrok van tulle en een l\jfje met lange mouwen, werd gedragen door de enige Griekse mannequin in Parijs, Helene Fou- founis. Maar de jurk die het meeste •applaus oogstte tijdens deze opzien barende modeparade, was toch wel een pisachtige mousseline avond japon met "kleurschakeringen van het bleekste grijs bovenaan tot bij na zwart aan de zoom van de lange crinolinerok. De naden waren afge tekend met diamantjes, die in zich verbredende „strepen" van de on derkant van het schouderbandloze lijfje tot aan de rokzoom liepen. Een voorbeeld van de ongewone halslijnen die Alwynn ontwerpt kon men vinden in een zwartsatijnen cocktailjurk met een hoge rug, diep uitgesneden voorkant en twee zeer smalle schouderbandjes aan iedere kant. Op de schouderbandjes waren twee grote amethysten medaillons aangebracht. Een grijze gedrapeer de avondjapon van taffetas met een blote rug had dezelfde amethysten typisch de dominerende kleur in Alwyrms midwintercollectie te zijn. Zeer tot genoegen van de Londense toeschouwers overigens, die hoe langer hoe meer hun hart aan deze wel zeer Parijse tint gaan verpan den. Hetgeen voor een niet gering deel te danken is aan de invloed van Koningin Elizabeth, die sinds kort haar favoriete pasteltinten herhaaldelijk ontrouw is geworden. Met dat gevolg, dat de sjieke mode zaken in Bond Street, Regent Street en Oxford Street hun étalages prompt hebben volgelegd met zwart voor alle uren van de dag! NANCY. UIT de zak van Sinterklaas rolt paedagogisch verantwoord speelgoed en dus voor kinderen van: 2 maanden: iets om naar te kij ken b.v. een balletje aan elastiek voor in dc box. it: 4 maanden: iets om naar te grij pen b.v. een rammelaartje of ring van celluloid. 9 maanden: iets om te knijpen en te hanteren bv. gummibeestje of -popje; in elkaar passende gekleur de kubussen of bekertjes; bovendien iets waarmee geluid gemaakt kan worden, b.v. blikken trommel met stokjes, belletje. Alles zo groot dat het kind het niet in zijn mond kan steken. 1 jaar; iets om te laten bewegen en voort te trekken, b.v. houten treintje, houten auto, beest op wieltjes; verder onverscheurbaar prentenboek met één figuur op el ke bladzijde; gummibal. 1% jaar: eenvoudige pop of beest van stof; blokkendoos met groot formaat houten, blokken; eenvpudig prentenboek. ±23 jaar: iets om zelf iets mee te doen b.v. emmertjes, vormpjes en bak met water; on breekbare pop met enkele eenvou dige poppenkleren, een poppenbed; bezempje en borstel, kleurenmo- zaïelt; ballen, prentenboeken. 34 jaar: stoeltje, driewieler, kruiwagen, poppenwagen, karretje, sleetje: uitbreiding van de blok kendoos en van de poppenwereld; onbreekbare pop met ogen en haar, plastic babypop, meer kleertjes, onbreekbaar serviesje, prenten boek met eenvoudige voorstellin gen, kleurboeken, papier, kleur potloden. 45 jaar: plasticine, (boetsccr- klei), hamertje-tik. autoped, hoe- Binnen niet al te lange tijd zal je winkelende huisvrouw kennis gunnen maken met „geurige plas tics", een nieuwe Amerikaanse vin ding, Het betreft hier het zoge naamde „vlnyl-doek", dat reeds lange tijd in allerlei kleuren, door- Jichtig of niet en egaal of bedrukt ln de handel verkrijgbaar is. Dit Product wordt gebruikt voor regen jassen, gordijnen, tafellakens enz. Hoewel dit doek niet kleeft en uitstekend tegen olie, zuren, zon, "uil en water kan, heeft het één minder prettige eigenschap: er zit namelijk een flauw, karakteristiek, Joch niet bijzonder aangenaam 'uchtje aan. Blijkens een medede ling van het kunststoffenlnsti- tüut T.N.O. te Delft is men in Ame- uka technisch thans in staat dit „luchtje" volkomen te neutralise ren, Men kan zelfs verder gaan en "'I P.lastlcdoek parfumerenl 2o zal de koning mode de vrouw 'n de toekomst regenmantels met mjvoorbeeld „Heliotroop"- of „Soir 0' Paris"-parfum kunnen voor- if n De badkamergordijnen «V1 tj'n overeenstemming met de sciiefdste zeep kunnen geuren en os tafellakens zullen bij voortdu ring een frisse opwekkende laven- ceireuk kunnen verspreiden. Ook s inkten, die voor het bedrukken an plasticdoek worden gebruikt, 1men parfumeren. Men stelle en voor: met rozen bedrukte aasgordijnen, die ook werkelijk ro« «ngeur verspreiden! pel. Uitbrèiding van cie poppenwe reld met moeilijker kleertjes. Op- zetfiguren, dominospel, boeken met versjes en verhaaltjes gicter- tje, dweiltje, teiltje enz. Pijpjes om bellen mee te blazen. 5— T jaar: legpnzzle, springtouw, schaatsen, bootje, voorleesboekje, winkeltje met voorraad, weegscha len, maten en gewichten, uitknip- platen, verfdoos, kwartetspel, gan- zebord en andere gezelschapsspelle tjes. Spaarpot - Voor meisjes: borduurgerel, naai- doosje, wol, uitbreiding van het poppenuitzetje, poppenkamer, of -huis met toebehoren. Voor jongens eenvoudige constructiebouwdozen, trein met veerwerk. 710 jaar: natuurgetrouwe en technisch goed werkende hulpmid delen om allerlei imitatiespelletjcs te spelen. Uitbreiding van de construc tiebouwdoos, treïnuitrusting etc. Drukdoos. Goochelgerei. Puzzles. Goede boeken. Benodigdheden voor sport- en muziekbeoefening. Beno digdheden voor het verzorgen van dieren en planten. 1014 jaar: hulpmiddelen om te experimenteren en te onderzoeken machinetjes voor stoom en electri- citeit, gereedschap, vergrootglas enz. Postzegel- en foto-album, her barium enz. Sportuitrusting, event, fiets, kano. Reisbeschrijvingen en avonturenverhalen. dan ook, de rok staat uit! Spe ciaal bij avondjurken weten de ontwerpers met deze nieuwe lijn prachtige, Spaans aandoende effecten te bereiken.Rochas. maakte een kokernauwe' creatie van zwart fluweejl, die onder de knie opensprong in een wijde warreling van geplisseerde taf Maar zoiets moet je kupnen dra gen. De trompetrok is zeker niet geschikt voor elk figuur. Hij vraagt om ranke heupen en slan ke dijen. Voor velen zal deze modein welke versie dan ook, een verboden vrucht blijven en dat maakt hem des te begeerlij ker voor allén! Op de tekeningen ziet U ver- schillene vormen Van de trom petrok. Het snoezige jurkje is van Piquet. Het materiaal is fijne zwarte wol en voor de zwarte, strook in de rók werd hetzelfde fluweel gebruikt waarvan ook de Kaas- en hambroodjes 8 dunne rechthoekige sneetjes oud wittebrood, 4 plakjes kaas en 4 plakjes ham, even groot als de snee tjes brood, wat boter of margarine, peterselie. De sneetjes brood aan beide zijden dun met boter of mar garine besmeden. Tussen elke twee sneetjes brood een plakje kaas en een plakje ham leggen en de gevul de sneetjes in een hete koekenpan snel lichtbruin en knappend bakken. De sneetjes zo warm mogelijk op dienen op een schotel, bedekt met een vingerdoekje of een papieren servetje. Er ter versiering een toefje peterselie bij leggen. Desgewenst mosterd er bij geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1950 | | pagina 9