„Culturele revolutie" in China dient politieke oogmerken et Hek van de Dam Waarom? J Mao inplaóLts van Tao en Confucius Bonn verwacht oplossing van arbeidsconflict Olietanker bij Lemmer in ijs bekneld Bouwen zonder vergunning Suikercultuur in Zuid-Afrika kan Nederlanders gebruiken Overval op directeur van een zuivelfabriek Heringa Wuthrich Klap in t gezicht Liggies aanmekaar In de hoofdstad uit Frans filmpionier overleden ZATERDAG 20 JANUARI 1951 5 Tn Communistisch China ontwikkelt zich, onder invloed van het regiem van Mao Tse Toeng een nieuwe „nationale cultuur" die radicaal gebroken heeft met de aloude ze denleer van Tao en de cultus van Confu cius en daarvoor de communistische ethica van Marx, Lenin, Stalin en Mao Tse Toeng in de plaats stelt. Dit „Mao-isme" beroert en doordrenkt ieder terrein des levens en heeft tot voornaamste doel de natie te ver vullen met een geest van onvoorwaarde lijke en critiekloze volgzaamheid jegens de leider en de partij. Overal in China wordt, met communistische grondigheid en effi ciency geageerd om het Maoïstische credo ingang te doen vinden: een gigantische heropvoedingscampagne", die zich bedient 'van alle media. Dagbladen, radio, film, kunst en litteratuur, vakbonden, jeugdbe wegingen en boerenorganisaties, zij alle beijveren zich als om strijd, de „nieuwe gedachten" uit te dragen en met succes, want ongeveer 700.000 arbeiders en meer dan tien millioen boeren volgen op het ogenblik de „politiek-culturele" leergangen en studie-avonden ter verbreiding van de Maoïstische idealen. Het communisme wordt daarin voorgesteld als de panacée tegen al China's kwalen, het instrument der nationale bevrijding en de kracht die het land in zijn oude glorie zal herstellen. Op het platteland wordt de ongeletterd heid der massa ten volle uitgebuit door de propagandisten van de nieuwe ordening. De intellectuelen die openlijk betwijfelen of een zo drastische geestes-revolutie in het aan tradities verknochte China wel wense lijk is, worden stelselmatig geliquideerd. Oude waarden overboord Volgens Mao Tse Toeng zelf is het doel van deze „cultuur-campagne", het volk „te bevrijden van de invloeden der binnen- en buitenlandse reactionairen, opdat China kan voortgaan met de verwerkelijking van een socialistische, en daarna van een com munistische samenleving". Vice-premier Kuo Mo-jo, dichter en historicus van China's rode revolutie en voorzitter van de kabinetscommissie voor opvoedkundige en culturele zaken, stipuleerde onlangs nader dat ,.de erfenis van het oude China de eisen van'het volk niet meer bevredigen kan en overboord geworpen moet worden". De ganse sociale en maatschappelijke structuur dienen volgens hem herzien te worden, opdat „ook de geestelijke beïnvloeding van het volk door de Amerikaanse imperialis ten en hun dienstknechten een einde zal nemen en de .Sovjet-Unie algemeen erken ning zal erlangen als China's beste vriend en als bolwerk van de wereldvrede". „Aangepaste" geschiedenis Onder leiding van Kuo Mo-jo is ook het ganse onderwijsstelsel gereorganiseerd. China's gehele geschiedenis werd herschre ven, pasklaar gemaakt voor de nieuwe ideologie. In de nieuwe geschiedenisboek jes worden Tao en Confucius genegeerd, de Manchu-dynastie en haar betekenis vopr China ontluisterd, de Westerse invloeden streng veroordeeld en alle nadruk gelegd ADVERTENTIE Ze hebben 169 Nederlandse Staatsburgers gevraagd: Zijt ge standvastig geweest deze eerste drie weken van het nieuwe jaar? 103 hebben geantwoord: ja, ik heb mij aan de nieuwe verkeersregels gehouden 65 hebben geantwoord: ja, ik heb iedere Zaterdag een bloe metje voor mijn vrouw mee gebracht 1 heeft geantwoord: ja, voort aan rook ik alleen maar Bond Street. In alle ernst: De sigaret met de record omzet In regeringskringen te Bonn houdt men rekening mee, dat op een conferentie an werkgevers en vertegenwoordigers 'an het West-Duitse algemene vakverbond nder voorzitterschap van bondskanselier aenauer, die vandaag in Bonn gehouden ai worden, overeenstemming zal worden arhG'j °V-ei' medezeggenschap van de oeiders in de mijnindustrieën. Daardoor u de dreigende staking in de mijnbouw 7 ijzer-en staalindustrie voorkomen borden In nevenstaand, artikel beschrijft Reu ters speciale correspondent M. Sivaram, die onlangs gedurende enkele weken in „Peking China" de vorderingen van de communistische ideologie van nabij kon volgen, de aspecten van de „geestes revolutie" die Mao Tse Toeng en zijn volgelingen in China ontketend hebben. op de rol van het communisme als de ver losser en verheffer van volk en natie. Het georganiseerde onderwijs in China is verre van omvangrijk. Volgens cijfers van 1950 heeft China slechts 227 universi teiten en hogescholen met 134.000 studen ten, 3690 middelbare scholen met ongeveer een millioen leerlingen en 212.890 lagere ondei wijsinrichtingen met 15 millioen scholieren. De lagere scholen onderwijzen thans in hoofdzaak lezen, schrijven en re kenen plus de beginselen van het commu nisme. De middelbare scholen en universi teiten geven naast haar gewone program ma's dieper gaande cursussen in „Marxis me, Leninisme en Stalinisme". Alle leer boeken zijn herschreven, de docenten zijn óf bekeerd tot de nieuwe leer, öf „uitge zuiverd". Buitenlandse onderwijsinstellin gen, zoals de katholieke universiteit van Peking, zijn overgenomen door de regering. „Reactionnaire litteratuur" is op de index geplaatst en „nieuwe litteratuur", die de deugden van het communistische regiem bezingt, wordt in grote, goedkope edities over stad en land verspreid. Gans de so ciale structuur en die van het gezin wor den gereorganseerd, de oeroude polygamie is afgeschaft en vele vurige communisten dringen zelfs aan op algehele vrijheid in zaken van huwelijk en liefde. Ook in maatschappelijk opzicht is de vrouw „be vrijd": zij kan zich iedere werkkring kie zen die zij begeert, zelfs in de ambtenarij, de politie en het leger: Hoofdrol voor de jeugd Ook de zeer belangrijke rol die de pries terstand en de „vroede ouderdom" eeuwen lang toebedeeld was in het leiding geven aan de ontwikkeling der samenleving, is nu uitgespeeld, jongeren en vrouwen nemen overal hun plaatsen over. De jon geren ontbreekt het over het algemeen geenszins aan goede wil en enthousiasme, maar of zij de kracht en de talenten kun nen opbrengen om deze gigantische cultu rele revolutie te verwezenlijken, is een andere kwestie. Vele vooraanstaande Chinese in tellectuelen zijn trouwens van mening dat deze opgedrongen geestelijke omzwaai in geen geval een kans van slagen maakt. Zij Poging om schip te bereiken mislukt Na een worsteling tegen het ijs van bijna twaalf uur op het IJsselmeer zijn het stoomschip Jan Nieveen en de sleepboot Orion in de haven van Lemmer terug gekeerd. Om 11 uur gistermorgen is de Jan Nieveen vertrokken met de sleepboot. Langzaam maakten zij vorderingen, maar op tien kilometer van Lemmer zat zo veel ijs dat het .-.onmogelijk was er door te komen. Deze reis had tot doel een olie tanker te vex-lossen die al drie dagen in het ijs bekneld zat. Aan boord van de tanker bevinden zich vier personen. De beide boten waren de tanker tot op twee kilo meter genaderd en moesten toen onver richter zaken Aaar Lemmer terugkeren. Dë vermaarde Hindoe-danseres Hima Kesarcodi, die in ons land verschillende voorstellingen geeft, danste voor Philips' experimentele televisie ecuwen-oude Hin doe-dansen in de oorspronkelijke stijl. Rechts de nieuwe televisie omroepster Teddy Schollen. geloven dat Mao en zijn volgelingen veel te haastig en te drastisch te werk gegaan zijn met het overboord gooien van de al oude normen en waarden, om een typisch conservatief- en individualistisch inge stelde samenleving als de Chinese te kun nen overtuigen. Met dat al wint het Maoïsme veld, voor al onder de jeugd en de vrouwen. Hoe ver de „nieuwe cultuur" het pleit tenslotte win nen zal, blijft met dat al nog even onzeker als de toekomst van het communistische regiem in China zelf is. (Nadruk verboden) Ook wegenaanleg valt onder de Wederopbouw A. H., architect te Amsterdam, had zich voor de Haarlemse economische politie rechter te Haarlem te verantwoorden om dat hij in Koog aan de Zaan gebouwd had zonder vergunnining van de Wederop bouw. Het betrof hier de aanleg van een weg en een parkeerterrein, beide berekend voor zwaar verkeer, bij de cacaofabriek „De Zaan". De kosten hebben ruim 100.000 bedragen en er is aan verwerkt 166J4 ton cement, 60Vs ton betonijzer en 383 houten heipalen. De verdachte beweerde dat hij niet wist dat ook voor wegenbouw vergunning van de Wederopbouw nodig was. Dit trok zo wel de officier als de politierechter in twij fel. Bovendien verklaarde ir. Fr. Otten- vangers, directeur van de Wederopbouw in Noordholland, dat voor een deel van het werk zeker geen vergunning zou zijn gegeven. De officier wees op de ernst van het feit. Het is onverantwoord in een tijd van grote woningnood materialen en werk krachten van bouwvakarbeiders te beste den aan objecten die niet economisch ver antwoord zijn. Hij wilde niet zover gaan om de afbraak te eisen, maar meende toch dat verdachte veroordeeld moest worden tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 maand en 50Ó0 boete. Bovendien publicatie van het vonnis. De architect verzekerde nog eens dat hij niet opzettelijk de wet overtreden had. De weg en het parkeerterrein moesten zo zwaar gefundeerd worden omdat de grond het slapste stukje uit heel de provincie was en het toch geschikt gemaakt moest worden voor auto's van 30 ton. Bovendien meende hij dat uitvoering van het werk wel economisch verantwoord is, want de cacaofabriek verdient immers deviezen. De politierechter legde alleen 2 weken voorwaardelijke gevangenisstraf op en pu blicatie van het vonnis in een vakblad. Van Zuid-Afrikaanse zijde zijn suggesties gedaan voor eventuele emigratie uit Neder land naar Zuid-Afrika van arbeidskrach ten, die in de suikercultures van Indonesië ervaring hebben opgedaan. Van plannen tot stichting van een suikerindustrie in het gebied van Pongola in Noord-Natal is mededeling gedaan in de troonrede, die de Zuid-Afrikaanse gouver neur-generaal, dr. E. G. Jansen, Vrijdag in het parlement heeft uitgesproken. Ook het copiërcn van de oude Asaph op het orgel in de Sint Bavo is niet ontkomen aan de algemene prijsstijging. B. en W. ver zoeken dc raad alsnog f520 ter beschikking te stellen, opdat de beeldhouwer Jan Ver donk ten minste daarvan geen schade zal ondervinden. Op de oversteekplaats tussen Leidseplein en Leidsebosje in Amsterdam zijn druk- boutons aangebracht. De voetganger die over wil steken, moet de bouton indrukken en wachten tot het voetgangerslicht op groen springt. Deze verkeersnieuwigheid is ingevoerd om een einde te maken aan het euvel, dat de voetganger, ook indien er weinig passerend verkeer is, lang moet wachten. Thans kan hij zelf het verkeer regelen. De „Voetgangersdrukknop" wordt in werking gesteld. Koffertje met ƒ21.000 afhandig gemaakt De directeur van de Coöperatieve melk fabriek „De Hoop" te Huybergen, de heer A. Nelen, die zich gistermorgen om onge veer half zeven met een koffertje geld van zijn woning naar de ongeveer 200 meter verder gelegen fabriek begaf om daar lonen uit te betalen werd, kort nadat hij zijn woning had verlaten, onverhoeds aan gevallen. Hij kreeg enige klappen op het hoofd, waarna men hem het koffertje, dat ongeveer 21000 bevatte, uit de hand griste. s De heer Nelen werd niet ernstig gewond. De rijkspolitie heeft nog geen spoor van de daders gevonden. Het vermoeden be staat dat men zich met het geld naar Bel gië heeft begeven. De heer Nelen nam iedere veertien da gen een flink geldbedrag van huis mee naar de fabriek en het is niet uitgesloten dat de daders hiervan op de hoogte waren. ADVERTENTIE HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Er zijn mensen die niemand zozeer bewonderen als laten we zeggen Napo leon, maar wij hebben het altijd meer voorzien gehad op de held uit onze jon gelingsjaren John Pitt, die het volgens een bekend boek uit die lang vervlogen tijden van krantenjongen tot million- nair wist te brengen. Sinds Woensdag is onze voorkeur echter gewijzigd en sid deren wij eenvoudig van respect voor de man, die als wij het ons wel herin neren Phileas Fogg heette en die er in slaagde met een kwartje de wereld rond te komen. Wij moesten namelijk op die bewuste dag ten gevolge van een afschuwelijk misverstand eveneens met een kwartje zien rond te komen, welis waar niet de gehele wereld, maar dan toch van twaalf tot drie. Om ons onge luk te vervolmaken regende het boven dien. Als u wilt weten wat het regende, dan kunnen wij u in strikt vertrouwen meedelen dat het gewoon water was, koud en zeer nat water. Nu bestaat er een bekend Amerikaans liedje, waarin wordt beweerd dat het ook wel eens stuivertjes regent, die zomaar uit de hemel vallen, maar dat zal wel op de Marshall-hulp slaan en die strekt zich helaas niet direct tot ons persoonlijk leven uit. Daar liepen we nu door het gore Amsterdam, in het miezerige weer dat speciaal geleverd schijnt te worden op bestelling van de fabrikanten van zo genaamde anti-grieptabletten. Met niets dan een armzalig kwartje op zak. Nog te weinig om ergens bij een kop koffie met surrogaat en slagroom te schuilen Wij konden toch niet in ons natje op een droogje gaan zitten. Ze zouden je zien aankomen, de kroegbazen van Vic toria of American of Chez la blonde Mathilde in de dingesstfaat. Ze hebben je mooi nodig met nog geen heitje te verteren. Een paar maanden geleden zou het allemaal nog niet zo erg zijn geweest. In die gouden dagen van weleer hadden wij tenminste nog twee overstapjes kun nen nemen om per tram de hele stad te doorkruisen en nog drie centen over te houden voor de aankoop tegen con tante betaling van evenzovele tover ballen. Maar sinds ir. Hofman, de direc teur van het gemeentelijk vervoer bedrijf, het tarief vex-hoogde tot vijf tien cent per rit met overstap-bevoegd- heid, is de kans op een dergelijk avon tuur vei'keken. Wij mogen intussen van deze gelegenheid wel even gebruik ma ken om in te gaan op de vraag, die ons onlangs door een lezeres wex-d gesteld, of de ontzetting uit de kiesrechten tevens de ontzetting uit deze overstap- bevoegdheiid meebrengt. Het antwoord daarop kunnen wij in één woox*d samen vatten. Het luidt: neen. Of om het nog korter te zeggen: nee. Iedex-e passagier is vrij om de lijn te kiezen die hem goedddunkt. Al onze woede en ons vex-driet richtten zich nu op de heer Hofman en plotse ling schoot het ons te binnen dat deze eens in een gesprek met journalisten heeft gezegd, dat men in geval van klachten een brutale conducteur gerust een klap in het gezicht mocht geven. Wij vroegen ons af doorweekt als wij waren of deze maati-egel ook van toepassing kon worden gebracht in ge val van klachten tegen het bedrijf in het algemeen. Dat zou dan immers hierop neerkomen dat wij de heer Hof man, de hoogste conducteur zijnde, zelf een klap in het gezicht moesten, toe dienen. Wij hebben het niet aange durfd de proef op deze slotsom der logica te nemen. Misschien vindt u dat een laffe houding, doch dan gelieve u wel te bedenken dat het altijd zo ver loopt in het leven: de kruik gaat zolang te water tot hij door het oog van een naald kruipt. Toen wij geen enkele droge draad meer aan ons lichaam hadden behalve die van onze gedachten, namen wij deze fluks od teneinde er een wijs besluit van te spinnen. Zodoende kwamen wij alras in de Univex-siteits-bibliotheek te recht, een somber gebouw, waar alles kraakt van ouderdom. Na lang zoeken in één van de vertrekken waar een stuk of zes mensen in alle moderne talen zaten te zwijgen, haalden wij een boek deel uit de kast dat „Amsterdam be zongen" was getiteld (die verleden tijd is onzin, want het heet waarschijnlijk nog zo) en samengesteld door H. van der Bijll, Jac. van Hattum en Han G. Hoekstra in opdracht van de uitgever J. M. Meulenhoff. Waarom wij juist dat werk namen, zouden wij u niet kunnen zeggen. Er was geen enkele aanwijsbare reden voor. Zo zijn wij nu, impulsief tot en met. Doch hoe dan ook. het bevat enige tientallen gedichten uit vele eeuwen over het wel en wee van de hoofdstad, de wytberoemde parel van Europen, zo als Scriverius in 1625 schreef op blad zijde 42 van deze bloemlezing. De lec tuur heeft ons bepaald vertroost, want het was opvallend hoeveel verzen de nu eens huivrende, dan weer ritslende of ruisende regenval bezingen. Wij waren echter door zoveel sop overgoten dat hoewel onze smax't ge deelde smart bleek te zijn niettemin onze stemming vervuld bleef van ver- ontwaax-digde toorn op onze mede- bui'gers. Px-ecies aan deze gevoelens be antwoordde een berijmd pamflet van W. G. van Focquenbrock, eerste genees heer en later fiscaal van de West-Indi sche Compagnie, die zich hekelend uit liet over „de maagre gierigheid van het geldzuchtig Amstei-dam" en zich ver volgens afvroeg: „Wat wind een eexdijk man, op aarde, zo duldeloos, dan dat hij hier een aap moet als een mensch ge- kleet zien?" Twee dingen vielen ons op bij aandachtige bestudering van deze laatste regel: dat het vers geschreven is in de zeer oude (ook wel: conserva tieve) spelling en dat men bij de West- Indische Compagnie wel de puntjes op de i zette, maar de komma's roekeloos vex-kwistte alsof die nooit op konden raken. Alvorens in 1675 te St. Georges del Mina afscheid van de wereld te nemen, sprak deze medifiscus vrouwe Fox-tuna, die hij blijkbaar van nabij kende, als volgt toe: „O Lukvrouw al te blind! met uw verflenste koonen, hoe plant gij dus uw stoel in dees beruchte stad! hoe stort gij dus uw schat in een verguit paleis daar niet dan varkens woonen!" Een bladzijde vei-der in het boek komt J. Six van Chandelier aan het woord. Dit was een dx-ogist uit de zeventiende eeuw die bovendien de kunst der poëzie beoefende. Een heel verschil met onze drogist, wiens dichterlijke vrijheden zich beperken tot het componeren van de maandelijkse rekening. De heer Six van Chandelier (zijn vader heette ge woon Zes de Kandelaar) heeft een vers gebrouwen over de Amsterdamse win ter-, dat begint met de regel: „Wie wil sich nu vex-kleumen gaan.Dat ger manisme vinden wij niet mooi voor iemand met zo'n dure Franse naam. Maar goed, aan het slot onthult hij op rijm waarmee zijn stadgenoten de avond slijten: „Zij tellen met getuisch op 't vierkant van den dobbelsteen, den aavond in minuuten heen". Al deze deugden en ondeugden van ons voorgeslacht hebben wij laten ver eeuwigen op het hierbij ingelijste schil derij van een oud-Hollands binnen huisje. De telefoon geheel rechts wijst ex- op hoe weinig er eigenlijk veranderd is, want deze karakteristiek kan nauwe lijks als veroudex-d gelden. Dat meenden wij althans in de sombex-heid van onze over-peinzingen. Pas des avonds, toen het droog en onze zak weer gespekt was, vonden wij de liefde tot de stad terug en zongen wij uit volle borst het lied van A. D. Keet, dat wij des middags uit het hoofd hadden geleex-d: „Ou Amstei'dam is tog so mooi, met al sy liggies uitge- tooi, in donker-, donker nagte. Dis lig- De Nederlandse Opera herdenkt Zondagmiddag de sterfdag van Lort- zing (21 Januari 1851) met een uit voering van diens opera „Czaar Pe ter". Des avonds staat „Madame Butterfly" van Puccini op het pro gramma en Vrijdag de combinatie „Paljas" en „Cavalleria Rusticana". In Februari en Maart worden er vier voorstellingen in één abonnement gegeven van werken van Verdi. Het Rotterdams Toneel vertoont Woensdagavond „Moeder Courage en haar kinderen" van Bertolt Brecht onder regie van de Deense Ruth Berlau in de vertaling van Anna Blaman met Aaf Bouber (als gast) in de hoofdrol. Comedia begint Maandagavond in het Centraal Theater een serie op voeringen van ..Oom Wanja" van Tsjechof, geregisseerd door professor P. Scharof en vertaald door Alieda Schot, met Rie Gilhuys, Manon Al- ving, John Gobau, Joan Remmelts, Frits van Dijk, Cor Hermus en vele anderen. De Joodse comedie „Dr. Stieglitz" wordt onder leiding van Max Tail leur van Zaterdag tot Donderdag iedere avond vertoond in het Miner- ua-paviljoen. De medewerkenden zijn onder andere Lizzy Valesco, Annie Follender, Deef Goubitz, Alex Pola e?x Herbert Joeks. Er zijn zoveel nieuwe films dat wij met de titels volstaan: „Wachter, wat is er van de nacht" in Rialto, „Ulti matum" in Tuschinski, Dagjesmen senin Alhambra, „Irene" in Cultura en „Achttien jaar Sing-Sing" in Ca pitol en Luxor. Willem Andriessen geeft hedenavond in de kleine zaal van het Concertge bouw een pianorecital. Hij voert een Beethoven-programma uit. In de zelfde zaal spreekt Maandag prof. dr. K. Ph. Bernet Kempers over Verdi. Er wordt medewerking ver leend door het Bresser-kwartet. De pianist Paul Kurpershoek geeft Dins dagavond een Debussy-recital. Op de abonnementsconcerten van Zaterdag en Zondagmiddag speelt het Concertgebouw Orkest onder lei ding van Otto Klemperer de Negende Symphonie van Sjostakowitsj, het Vioolconcert van Brahms en de sym phonie „De Klok" van Haydn. Solis te is Johanna Martzy. Zoals reeds werd gemeld voert de Stem des Volks op Zondagavond met medewerking van de H.O.V. en so listen de Mis in C en het Te Deum van Kodaly uit onder directie van Antoon Krelage. Kunsthandel Martinet en Michels exposeert tekeningen van Yvonne van Ginneken, kunsthandel Huinck en Scherjon nieuwe werken van Ali Goubitz. In het Stedelijk Museum is een gedeelte van de collectie van mevrouw Peggy Guggenheim ten toongesteld, waaronder veel toon beelden van het kubisme, het futu risme, het surrealisme en de ab stracte kunst. gies hier en liggies daar, in lange rye aanmekaar, wat flikker in die gragte". BOEDA Wij hebben het ons verkeerd herin nerd. Hij heette Henri de Lavarede. Debat gesloten. Soms vraagt ge u af hoe de dingen in de wereld geschiedden, vóór de dingen in de wereld zo volmaakt waren als ze nu zijn. Hoe uw grootmoeder de lange winteravon den doorkwam zonder de aetherische ver rukkingen van alle bonte avonden uit het toverkastje aan de wand en hoe mijn grootpa leven kon zonder ereis op 'n week eindje naar Cap Antibes te vliegen. En zo denk ik wel eens, dat tien jaar ge leden alle treinen liepen zoals zij lopen inoesten, terwijl die metalen bla-bla stem men nog niet uit den hoge over alle per rons schalden om wagenmeester Cornelisse en chef-weet-ik-wat Fransen te ontbieden naar een of andere geheimzinnige plek, teneinde te verrichten wat des wagen- meesters en des chefs is. Ik ben natuurlijk om-misselijk-te-wor- den-zo-reactionnair wanneer ik de ver onderstelling opper, dat het vroeger zonder metalen bla-bla px-ecies even goed ging als vandaag niet. Maar kan het hoofd van de voorlichting der Nedex-landse Spoorwegen mij op zijn ex-ewoord verzekex-en, dat ik on gelijk heb? In ieder geval begrijp ik niet waarom ik en de handelsreizigers Van Dam, Van Dordt en Van Zwol, mitsgaders de toilet juffrouwen in de dameswachtkamers moe ten weten waar wagenmeester Cornelisse zich dient henen te spoeden. In ieder geval is het mij niet duidelijk waarom een willekeurig en vrij onbekend persoon-met-een-accent mij keihard moet vertellen waarheen een mij onbekend per soon (zorider-twijfel-óók-met-een-accent) moet gaan opdat de boel niet In de soep van-den-dag rijde. Kijk eens: wanneer ik graag wil dat Conny met mij in een bar'tje een drankje komt drinken dan toeter ik dat ook niet in de oren van de directeur der Nederlandse spoorwegen. Waarom toetert die man mij dan in het oor, dat hij chef Fransen joost- weet-waar wil hebben? Ziet eens: wanneer ik het prettig zou vinden dat Annie met mij komt dansen, dan gil ik dat ook niet uit in het station liijsm. Waarom dringen die Hijsm-hex-en mij dan wel hun nietszeggende boodschap pen op? Waarom word ik dan bij de hax-en en de trommelvliezen in hun geheimtaal gesleurd? Ik gevoel en begx-ijp zeer wel, dat het voortschrijden der techniek niet is tegen te houden en dat ik, in het koffyhuis mijner voox-keur gezeten, blijkbaar moet weten dat Deventer aan de telefoon is voor een willekeurige Adriaansen maar ik wil dit toch niet zonder px-otest aanvaarden. En niet zonder de dringende vx-aag: hoe Adriaansen senior het heeft klaargespeeld voor mama Adriaansen en de kindex-tjes de kost te verdienen, toen de techniek nog niet zo ver gevorderd was dat iedereen in de omgeving bij zijn Deventerse relaties be trokken werd. ELIAS. ADVERTENTIE In de afgelopen week had te Parijs de begrafenis plaats van Jacques de Baron- celli, afstammeling van een befaamd^ge- slacht uit de Px-ovence, en der pionxers van de filmkunst. Hij aanschouwde het levenslicht in 1881, werd journalist en bleef dat tot de film hem na een reis door de Verenigde Staten lokte. Hij stichtte de filmonderneming „Lumina". die onder meer „De koning van de zee", „Hallalli" en „De nieuwe Anti gone" uitbracht. Zijn cultuur en zijn grote beschaving zo schx-eef „Le Monde" dezer dagen leidden er toe dat hij vooral aan dacht schonk aan de verfilming van litte raire wex-ken, zoals „Ramuntcho" (1919), „Vader Goriot" (1922) en „De droom" (1923), later nog gevolgd door „IJsland- vissers" en „Nêne", waai-bij hij er steeds nauwgezet voor waakte, dat hij de geest van het oorspronkelijke werk getrouw bleef. De opkomst van de sprekende film ont stelde hem niet. In tal van scenario's die hij sindsdien schreef trok hij van de nieu we vinding profijt, die hij onder meer toe paste in rolprenten die op de folklore van zijn geboortegrond waren geïnspireex'd. In het bijzonder kenmerkte zijn px-oductie zich door een zekere voorliefde voor brede horizons en veel buitenopnamen. Zeker niet tot zijn geringste verdiensten behoort het feit, dat hij een gx-oot aandeel had in de technische en artistieke vorming van een zeer begaafd assistent: René Clair, waarmee hij steeds bevxdend bleef. De eisen van de moderne productiemaat schappijen waren er helaas oorzaak van, dat in de laatste jaren De Bax-oncelli meer en meer moest gaan toegeven aan op com merciële gronden noodzakelijk geachte ar tistieke concessies. Zijn zoon, Jean de Baroncelli, is in Frankrijk een bekend filmcriticus.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 7