Kiese film over kinderverlamming van Vrijdag af in Cinema Palace DDJD. Haarlemse zangverenigingen vragen steun aan het gemeentebestuur Koorzang met stilstand en achteruitgang bedreigd GEBOUW AMSTERDAM TENTOONSTELLING 9-18 FEBRUAR motorrijwielen Agenda voor Haarlem M. Douwma en Zoon Agnès Bijvoet exposeert aquarellen in Den Haag Meesterlijke zangkunst op Italiaans Operaconcert De Old Vic komt in Haarlem met een stuk van Shai- Wanhopige vader liet baby op huisvestingsbureau achter Diefstal in tandtechnisch laboratorium opgehelderd Nederlandse Antillen verkregen autonomie DONDERDAG 8 FEBRUARI 1951 ,ertegenwoordigers van 21 Haarlemse zangverenigingen hebben zich door middel V en adres tot de gemeenteraad van Haarlem gewend, met het verzoek hun organi- va"e stcun te verlenen door: het beschikbaar stellen van aula's, gymnastiek- en l nollokalen tegen matige prijs voor repetitiegelcgenheid; vrijstelling van of ver- flering der Vermakelijkheidsbelasting voor uitvoeringen met culturele waarde en iTverlenen ener jaarlijkse garantie van f 300,per zangvereniging en van f 600, Hien uitvoeringen worden gegeven met medewerking van een orkest (bij voorkeur de H O.V.), dat uit beroepsmusici bestaat. Verbroken evenwicht np vertegenwoordigers van: R.K. Zang- verenSg -St. Caecilia", Chr. Oratorium Verenging, Doopsgezind Zangkoor. Chr. Oratorium Vereniging Door Zang Vriend- rhao" Chr. Gemengd Koor „Haarlem", Haarlems Gemengd Koor, Kcnnemer Ora torium Vereniging, Koor Katholiek Haar- L Gemengd Koor „Polyhymnia Scho- «w Chr Gemengd Koor, Spaarndams Gc- mengU Koor, De Stem des Volks, Kon. Mannenkoor „Caecilia" Zangvereniging FM NS (Eleclr. Mat. Ned. Spoorwegen), Haarlems Christelijk Mannenkoor, Man- nenzangvereniging „Proza en Poëzie", Kon. liedertafel Zang en Vriendschap, Lieder tafel Haarlems Zanggenot", Heemsteedse ou,. 'oratorium Vereniging, Johez Ge- orkestrale medewerking te vervangen door orgel- of pianobegeleiding, waardoor het uit te voeren werk veel van zijn karakter verliest, allemaal bezuinigingen, die niet bevorderlijk zijn aan een opgewekt mu ziek- en verenigingsleven. Willen de zang verenigingen haar met inspanning en moeite bereikt peil handhaven en haar bij drage aan de opbouw van het culturele leven bestendigen, dan zal steun van over heidswege onontbeerlijk zijn." B. en W. afwijzend De veertien Haarlemse Harmonie- en Fanfare gezelschappen verkeren in dezelfde moeilijke omstandigheden als de zangver enigingen. Hun organisatie, de Haarlemse rh oratorium vereniging, aunez ue- Bond van Muziekverenigingen, heeft zich Koor en Haarlems Postaal Mannen- eveneens met een request tot de Raad ge mengd koor, schrijven in hun toelichting, richt. De aanschaffing van nieuwe muziek- w instrumenten, die zeer kostbaar zijn, is een de bewdjdhig meer en meer aan'de dag is j van aa»houdcnde zorg hij de dat de geestelijke vervlakking, die na dP bevrijding meer en meer aan de dag is fpfvrden ook het koorwezen niet onbe- I muziekcorpsen. - ~i_iB. en W. hebben aan de Raad geadviseerd v0erd heeft gelaten. Tot de honderdduizen den die in den lande de zangvereniging bezoeken om in gemeenschap zich vrij te zin«en van de zorgen van alledag en in de muziek de schoonheid te beleven, die troost, verheft en bezielt, treden de jonge ren tegenwoordig niet meer zo vlot toe als weleer. Het evenwicht tussen de lichame- afwijzend op beide adressen te beslissen. De secretaris van de Federatie van Ne derlandse Zangersbonden, deelde ons nog mede, dat de gehouden enquête bij de ruim 1600 bij deze Federatie aangesloten koren naar de tekorten gedurende het tijdvak 30 Juni 1949 tot 1 Juli 1950 een gezamenlijk en gëistelijke ontwikkeling is ver- bedrag aanwees van £227.611,80. Aan ge- i -1.. itt .11 -fj m f n 1 14 Ir rt nnkn'/j r\r* nmn aita.. />1n4r.nlf Ja liike broken teil gunste van de eerste. Wordt dit evenwicht niet hersteld, dan zullen de na delige gevolgen niet uitblijven. Bovendien dreigt in deze tijd het gevaar, dat de men sen veel te veel zich in hun ontspanning laten bezighouden door anderen, geheel in de passiviteit geraken en afzakken naar een 'agêr niveau, in plaats van zichzelf in te spannen en mede te werken aan de bloei van het culturele leven. Actieve cultuurpolitiek „Gelukkig," zo gaan de verzoekers ver- dei'. „onderscheidt onze Regering deze be dreigingen der beschaving volkomen en heeft zij een actieve cultuurpolitiek aange kondigd. Uiteraard ligt- hier ook een taak voor de Gemeentebesturen. Vele dezer zijn reeds voorgegaan en ook het Haarlemse bleef niet achterwege. Hoewel eankbaar voor de blijken van medeleven en belangstelling, die de zangverenigingen steeds van de zijde van het Gemeentebe stuur hebben mogen ondervinden, mogen wij toch niet verzwijgen, dat ook hier de kunst zinnige bedrijvigheid een welkome bron van inkomsten is door middal van de Ver makelijkheidsbelasting. Auteursrechten en Vereveningsheffing drukken eveneens het koorleven en het zou diep te betreuren zijn, zo de ontwikkeling van de vaderlandse koorzang die zich met de beste ter wereld kan meten, door de geest van de tijd en de voortdurende prijsstijgingen tot stilstand en achteruitgang zou worden gedwongen. Achteruitgang reeds merkbaar Helaas vertonen deze verschijnselen zich reeds. Vele koren gevoelen zich door hun financiële toestand genoopt het aantal hunner jaarlijkse concerten te beperken, voor uitvoeringen kleinere gebouwen te kiezen, die hiervoor vaak minder geschikt zijn, een gezelschap bestaande uit amateurs in plaats van een orkest, dat uit beroeps musici is samengesteld te engageren, of de ADVERTENTIE Gpm D0?,DERI>AG 8 FEBRUARI Adriaan F „„"^gebouw: Orgelconcert van d? 'pi f, uur" Tuinzaal: optreden Plein 8-lr>ep^r Rachvilli, 8 uur. Nassau- blempno™ lemPelbouwers, huwelijkspro- SeSnp 3? ,Uur- Zuiderkapel: Spreker J. 18 j 9 8 uur. Luxor: „Mensensmokkel", uit de iiMnoV" e,1 915 uur- City: ..Geld valt uur SiX arllc lecft- 2-i5. 4.30, 7 en 9.15 14 j ?^ra7e: -Luchtpiraten", „Volbloeden", Madchp'n 'cv,, if- ?,5 uur- Fl'ans Hals: „Das Rembrandb n r 18 2'30- 7 en 9.15 uur. 7 en 9-15 uur PalJ0rSy-teTsa?e '- 18 j" 2' 4'15' 18 i, 2 4 is 7 1 Ll->kt zo eenvoudig", *,10> en 9.1o uur. meentelijke subsidies was over datzelfde jaar ontvangen f 39.558,57. Ongedekt bleef dus een bedrag van f 188.053,23. Hieruit blijkt wel duidelijk, dat de koorzang in zijn bestaan wordt aangetast en dat de overheid tegemoetkomingen zal moeten verlenen. Talrijke gemeenten zijn Haarlem hierin reeds voorgegaan en stellen lokaliteiten tegen matige huurprijs beschikbaar voor repetitiegelegenheid, of heffen geen of ver minderde vermakelijkheidsbelasting, of verlenen jaarlijks een garantie. Wc noemen: Amsterdam, Aalsmeer, Almelo, Bergen (N.H.), Bergen cp Zoom, Bilthoven. Edam, Eindhoven, Enk'nuizen, Goes, Gouda, Go- rinchem, Heerlen, Heilo, Helmond, Koog aan de Zaan, Lisse, Nijmegen, Purmerend, Roermond, Tie], Wormerveer, Zaandam en Zeist. Een of slechts enkele koren worden o.a. gesubsidieerd in 's-Gravenhage, 's-Her- ■ogenbosch, Leiden en Utrecht. In Rotter dam en Velsén zijn subsidieregelingen in voorbereiding. ADVERTENTIE De eerste serie COSTUUMS BRIXON DE LUXE Zo juist aangekomen, ook in corpulente maten. Prijzen: ƒ175.., ƒ210.. Gen. Cronjéstraat 42—44, Tel. 15438, Haarlem Beeldende kunst De Heemsteedse aquarellists Agnès Bij voet toont in de kunstzalcn van Benne- witz (Noordeinde. Den Haag) een twintig tal zeer verzorgde werken. De eerste al gemene indruk, die deze keurige verza meling maakt, is die van een sterke, sub- jectief-ingestelde persoonlijkheid, die aan cle natuur verknocht is. Maar dan de na tuur in al haar schakeringen: rust, rein heid, grootsheid, eenzaamheid, tederheid. Een natuur, die een onverwachte kleuren- verzameling kan brengen of beangstigend bizarre vormen. Het „Landschap met knotwilgen" is zo overrijk aan grillige ge daanten, dat men aan de vooravond van een spooknacht kan denken. Soms herin nert zo'n landschap aan de film „Fanta sia", maar Agnès Bijvoet suggereert een veel steviger realiteit, omdat zij vaak visionnair ingesteld is. Haar „Cactus" is even verwant aan het surrealisme van een Yves Tanguy, maar Agnès Bijvoet heeft Tanguy's soms zonderlinge bijeenbrenging van allerlei voorwerpen niet van node. De menselijke figuur komt op haar landschappen niet voor. Agnès Bijvoet vermijdt de nietige menselijke afmeting als contrast om de grootsheid van de ma tuur .af te beelden. Zij weet als het ware het machtige direct te benaderen. Overal op deze aquarellen voelt men de grote vertrouwdheid met het karakter van bo men en bloemen. Zelfs als een aquarel de afmeting van een miniatuur bezit, blijft de weergave nauwgezet en getuigend van haar zin voor het kosmische. Soms ver eenvoudigt Agnès Bijvoet haar kleuren gamma: de „Camelia" steunt op licht-rose tegen een donker-rose fond. Wij hopen dat deze zeer begaafde kunstenares ook een tentoonstelling in Heemstede of in Haarlem zal willen hou den. De Haagse expositie duurt tot 24 Februari. H. SCHMIDT DEGENER De stichting „Het Vierde Prinsenkind" zal wederom een actie ondernemen ten bate van het ontspanningswerk voor oorlogs wezen, halfwezen en invalide kinderen. De actie zal „Klaver 4" genoemd worden. Op de in kasteel ,,De Schaffelaar" te Barneveld gevestigde Stafschool voor de Burger lijke Verdediging zijn de cursussen begonnen voor burgemeesters, brandweercom mandanten, politic-commissarissen en andere functionarissen, die als leidende figuren moeten optreden bij de burgerlijke verdediging.. De foto toont vier burgervaders in de schoolbankente weten (van links naar rechts) mr. J. M. Ravcsloot (Almelo); B. Hopperus-Buma (Drachten)B. H. Koomans (Uithuizermeden) en P. J. D. Steinweg (Son en Breugel) Er zijn muziekliefhebbers die veel van een opera-opvoering houden, doch tevens een hekel hebben aan een opera-concert. Wanneer zij, ter verklaring daarvan, het gezegde aanhalen „zo ge de goden van de Olympus haalt, blijken het 'doodgewone mensen te zijn", dan zijn wij allicht ge neigd met hen in te stemmen. Maar het zeldzame geval kan zich voordoen dat de bewoners van de Olympus ook onder de mensen hun hoge afkomst blijven verra den. Iets dergelijks beleefden wij Woens dagavond in de Haarlemse concertzaal met het opera-concert door de „Compagnia lirica Italiana". Vier vocalisten van prima gehalte, niet alleen met voortreffelijke stemmicldelen begaafd, maar vooral met een zeer ontwikkelde zangtechniek, artis- ten die niet op grof effect werken, maar met smaak een programma weten samen te stellen en dat ook met artistieke zin uitvoeren, die de knepen van het vak ken nen zonder dat men merkt dat het „kne pen" zijn; vier zangkunstenaars die met ere de oude roem van het Italiaanse bel canto kunnen vertegenwoordigen. Zij kwamen van hun Olympus dicht bij ons, nuchtere stervelingen, en zij brachten door hun beschaafd, kundig, ja virtuoos zingen iets van het wonder van de Muzenberg mee. Zo boeiend werd dat zingen, èn om de technische vaardigheid èn om de leven digheid en de waarheid der dramatische expressie, dat men erbij kon vergeten, dat zowel het orkest als de loneelrequisieten thuis gelaten waren onder de hoede van. Zeus. Het leek wel een demonstratie van hoe een opera-concert in het gunstigste geval wezen kan en wezen moet, om de eer van de Italiaanse zangkunst gestand te doen. Wel moest men enigszins wennen aan de scherpe intonatie van de vrouwelijke leden van het gezelschap, maar daar stond zoveel verrassends moois tegenover ook wat de klank betreft dat men het als een karaktex-istieke eigenaardigheid ging aan- vaax-den. De lichte sopraan Tatiana Bul- garon gaf bijvoorbeeld zeldzame prestaties te horen met een aria uit Falstaff en met de Waanzin-aria uit Lucia di Lammermoor. Dat was zangkuxxst van een grote artiste. De lyx-ische sopraan Bruna Fabrini, die waar nodig haar soepel geluid tot een dra matische sopraan weet te verkleuren met een donkere tint, die zeer effectrijk werkt, deed zich in de rollen van Butterfly, Tosca en Violetta kennen als een operazangeres zoals men er zelden een te horen krijgt. De tenor Nino Adami: een reus van een kerel en met een slem die bij zijn gestalte past, maar dan een geluid zo lenig ontwik keld dat het tot de lichtste coloratuur in staat is. Wat hij ook zong, het was allemaal imponerend en ax-tistiek verantwoord. Dus geen lijmerig portamento, maar steeds de toon precies raak getroffen. Dit kan trou wens ook van de drie andex-e vocalisten gezegd wox'den, zodat Adami op dit punt geen uitzondering maakte. Maar bij een tenor valt' het allicht op, daar sommige populaire Italiaanse texioren op het stuk van „portamento" niet erg kieskeurig zijn, wat bij vele niet- en halfkenners de me ning dx-eigt te vestigen dat het zo hoox-t. Te elfder ure was uit Milaan nog de bariton Gianni Camara overgekomen om een verkouden collega te vex-vangen. Hij paste zo volkomen in het kwartet, dat zijn invallen „a l'improviste" ons bijna onbe grijpelijk voox-kwam. Onder meer was zijn Cavatine uit „De Barbier" een treffend staaltje van zijn kunnen. Doch het meest hebben wij genoten van de enseitiblenummers, soms volledige scè nes, waarbij de vocalisten in actie kwa men en daarbij de opera-sfeer zo goed als volkomen wisten te suggereren. De gehele avond van acht tot halftwaalf zat maëstro Luigi Martelli aan de vleugel, dirigerend met een lichte hoofdknik, en uit het instrument een heel ox-kest halend. Alles hoorde correct bij elkaar en het ge heel sloot als een bus. Als ens nu nog eens iemand vertelt dat hij (of zij) een hekel heeft aan een opera concert, dan zal beslist ons antwoord zijn: „Dat zou u niet zeggen als u die avond van cle Compagnia lirica Italiana had bij gewoond". Eex-lijk gezegd, wij zijn er zelf ook door bekeex'd. JOS. DE KLERK. Johan de Meester naar België Het „Nationaal Toneel van België" heeft Johan de Meester uitgenodigd de regie op zich te nemen van „Richard de Dei-de" van Shekespeare in de Franse vertaling van André Obey. De eerste voorstellingen zijn vastgesteld in de maand Mei in het Théatre des Galeries te Brussel. In Palace wordt van Vrijdag af een x-ol- prent vertoond die ver boveix het gemid delde product van de Amerikaanse film industrie uitsteekt: „Ik wil leven" of zoals de ox-igïnele titel luidt „Never fear". Ida Lupino, Hollywoods eerste vrouwelijke re gisseur, heeft en dat ligt er duimen dik boverx op niets nagelaten om het pro bleem dat in deze film wordt behandeld zo populair mogelijk voor te stellen. Zij heeft liaar toevlucht genomen tot een dosis ro mantiek, een vleugje tragiek, wat sentiment hier en daar en tenslotte, zoals dat een Amerikaanse i-eg'isseuse betaamt, tot een hele reeks technische snufjes en aardige vindingen die nu eens bewondering, dan weer verbazing afdwingen. Ze is er voorts in geslaagd voortreffelijk spelcrsmateriaal bij elkaar te krijgen en heeft tenslotte be wezen het klappen van de regiezweep waarlijk meester te zijn. Af en toe di-eigt het verhaal wat scheef te gaan aan een bijna ovex-dreven naïveteit, maar er is voor zoveel contrastwex-king gezorgd dat die naïveteit niet storeixd is. „Ik wil leven" schetst cle wilskracht die een patiënt nodig heeft om de genezing van een ziekte in dit geval kindervex-lam- ming mogelijk te maken en te bevorde ren. Nu schuilt er in het uitbeelden van wilskracht voor filmproducenten altijd een groot gevaar: de overdrijving. Men is nu eenmaal gauw geneigd het mooier te ma ken dan het in werkelijkheid is en een film waarin dit verkeerde element gebruikt wordt is gedoemd aan de critiek ten oxxcler te gaan. Ida Lupino heeft cle overdrijving angstvallig en nauwgezet vermeden en dat moge haar als een verdienste worden ge rekend. Een jong danspaar heeft een „nummer" gecreëerd dat hun een veelbelovende car rière in het vooruitzicht stelt. Aan de moei lijkheden waarmee ze tot nu toe te kam pen hebben gehad schijnt een eind te zijn gekomen. De toekomst lacht. Maar daxx op- eeixs, tijdens eexx repetitie wordt het meisje, Carol, (Sally Forrest) onwel. Haar partner Guy (Keefe Brasselle), waai-mee ze ver loofd is, brengt haar onmiddellijk naar een ziekenhuis, waar worclt geconstateerd dat Carol kinderverlamming heeft. En dat be tekent natuurlijk clat de kans op een dans carrière verkeken is. Ze is ten prooi aan een innerlijke verwarring: de wil die ze nodig heeft om helemaal beter te worden ontbx-eekt. We krijgen hier een staaltje van Sally Forests talent te zien. Het vrolijke dansex-esje is veranderd in een zielig hoopje mens dat van de ene onzekeiTieid in de an dere geslingerd wordt. Maar daar zijn haar verloofde en een mede-patiënt, Len Randall, die alles doen om Carol haar vroegere optimisme terug te gcvexi. En dat lijkt te lukken. Carol gaat verwoed in cle weer in cle gymnastiekzaal, het zwembad en de ontspanningskamer. De camex'a richt zich hierbij op allerlei vindingrijke methodes die in Amerikaanse ziekenhuizen worden toegepast om de spie ren van de patiënten weer normaal te laten wex-ken. Maar dat kost tijd. Teveel voor Carol, die niet opgewassen is tegen cle moeilijkheden clie zich nog zullen aandie nen. Ze krijgt een inzinking als ze denkt nu werkelijk de wil te hebben die ze nodig heeft en zich dan te veel inspant. Opnieuw is daar Len Randall die haar moed geeft om vol te houden, maar als hij haar daix zóver gekregen heeft .dat ze meegaat naar een dansfeest-in-rolstoeltjes komt haar verloofde Guy naar haar kijken. En dat is iets wat Carol niet verwerken kan. Er volgt een heftige woordenwisseling en zij vertelt hem dat ze nooit meer beter zal worden. Guy, die de danskunst er inmiddels aan gegeven heeft, zoekt vriendschap met de secretaresse van zijn baas. Het meisje wijst hem er op dat hij zijn verloofde niet los moet laten. Randall zorgt er voor dat Carol Guy niet vergeten zal. Als ze de lange weg der genezing heeft afgelegd, wacht Guy op haar buiten het: ziekenhuis. Ida Lupino heeft met de vervaardiging van deze rolprent een prestatie gelevex-d die groot genoemd mag worden. L. v. B. Het danseresje Carol Williams wordt tijdens de repetitie voor een revue onwel. Haar dans- oartner en verloofde Guy Richards ondersteunt haar. Na een onderzoek in het ziekenhuis blijkt dat Carol kinderverlam ming heeft. Veertig bïispassagiers werden gewond toen de dubbeldekkerdie hen vervoerde, gistermorgen, bij het uitwijken voor een ander voertuig, in Ilford (Engeland) slipte en over de kop sloeg. Foto: met kettingen en takels wordt de bus overeind gehesen. In hoofdrollen: Alec Clunes, Roger Livesey, Ursula Deans Tot nu toe heeft men in Haarlem en Bloemendaal alleen kennis kunnen maken met het gezelschap van overwegend jeug dige krachten, dat algemeen bekend staat als de Young Vic, een min of meer zelf standig optredende afdeling van de be roemde Old Vic, welke gi-oep zich in de naaste toekomst zal mogen beschouwen als het Nationale Toneel van Engeland. Op Dinsdag 10 April zal nu ook deze Old Vic een voorstelling in de Haarlemse Schouw burg geven en wel van „De bekering van kapitein' Brassbound" door de aan het einde van het vorige jaar overleden George Bernard Shaw. De Old Vic is een van de zeer weinige „vaste" gezelschappen in Engeland, al blijft de samenstelling uiteraard aan wijzi gingen onderhevig en heeft men cle laatste Het beroemde toneelspelers-echtpaar Roger Livesey en Ursula Jeans in een scène uit „The Banbury Nosevan Peter Ustinov, waarmee zij in 1044 triomfen oogstten in Londen. Het is niet mogelijk een foto te publiceren van hun optreden in ,,De be kering van kapitein Brassbound", daar de première hiervan nog niet heeft plaats gehad. De tournee van de Old Vic met dit stuk van Shaw gaat trouwens aan de eerste voorstellingen in de Engelse hoofdstad vooraf. tijd belangrijk aan sterkte ingeboet, door dat vooraanstaande figuren als Sir Lau- x-ence Olivier en Sir Ralph Richardson elders emplooi zochten. Men huldigt thans het zogenaamde ster-systeem door ieder seizoen voor de hoofdrollen in het vastge stelde répertoix-e van vijf of zes klassieke stukken uit cle wex-eldlittex-atuur één of meer tonelisten van de eerste rang te en gageren. Het optx-eden als gast bij de Old Vic wordt nog altijd beschouwd als een bijzondere eer, waardoor men zich rang schikt onclcr de groten van het theater. Toen cle Old Vic in 1950 deelnam aan het Holland Festival met vertoningen van „Hamlet" van Shakespeare en „She stoops to conquer" van Goldsmith, was Michael Redgrave orn op die manier de publieke erkenning van zijn meesterschap te vex~- kx-ijgen de hoofdrolvertolker. Deze is thans een der artistieke leiders van het Shakespeare Memorial Theatre in Strat ford, dat naar veler mening de Old Vic in betekenis begint te overtreffen. Drie steiTexi Gedurende dit seizoen is Alec Clunes de eerste acteur. Deze trad reeds eerder met buitengewoon veel succes in Ncdex-land op, namelijk met het cloor hem in 1942 opge richte Arts Theatre, dat baanbrekend werk heeft verricht cloor het geven van kansen aan jonge acteurs en het introduceren van veronachtzaamde meesterwerken uit cle dx-amatische litteratuur. Clunes speelde hier „Hamlet" en de rol van Iago ixx „Othello" van Shakespeare, benevens „Don Juan in de hel" van Shaw, waarmee hij vooral ontzag wekte door zijn fenonxenale techniek. Hij is geboren in 1912 en maakte zijn debuut als bex-oepsacteur in 1933. In 1938 had hij de artistieke leiding van het jaarlijkse Malvern Festival ter ex~e van Shaw. Verder werkt mede aan „De bekei'iixg van kapitein Brassbound" het ook van het witte doek bekende echtpaar Roger Livesey en Ursula Jeans, cle laatstgenoemde in de rol van Lacly Cicely Waynflete, door Shaw speciaal geschreven voor cle vermaarde Ellen Tex-ry, die destijds beweerde dat wel niemand er meer aan zou denken speciaal voor haar stukken te vervaardigen, nu zij (dat was in 1899) grootmoeder was ge worden. Shaw nam deze opmerking bij wijze van uitdaging aan, maar het duurde nog tot Maart 1906 voor de eerste open bare opvoering plaats had. Ellen Terry koos dit stuk en „Op Hoop van Zegen" van Heijermans voor haar tournée door Ame rika in 1907. Roger Livesey debuteerde in 1917 in „Loyalty" van Galsworthy en ixxaakte van 1932 tot 1934 en later nog eens ixx 1939 deel uit van de Old Vic, tezamen xnet zijn ADVERTENTIE echtgenote. Zij reisden ixx 1945 door het Nabije Oosten met „De getemde feeks" van Shakespeare, dat zij ook in New York ver toonden. Ursula Jeans debuteerde in 1925 in Nottingham. „De bekering van kapitein Bx-assbound" (met cle ondertitel „een avontuur") behoort tot de zogenaamde „stukken voor puritei nen". Het anti-romantische spel, geheel in een zeer luchtige toon gehouden, zodat men het wel eens met een opera van Mozarl heeft vergeleken, speelt zich af legen de achtergrond van het Atlas-gebergte in Afrika. Er treedt een zeer gemexxgd gezel schap in op. De vooi'stelling zal plaats hebben oxxder auspiciën van de Haarlemse Kunstgemeen schap. Voor het gerechtshof in Den Haag diende een zaak tegen de sigai-enmaker B. K. uit Dordrecht, die door de rechtbank tot een week gevangenisstraf voorwaardelijk en een geldboete van f 20,wegens „het op zettelijk iemand in een hulpeloze toestand brengen tot wiens onderhoud hij krachtens de wet verplicht is". Uit de behandeling van deze zaak bleek, dat het huisvestingsbureau aan K. een woonvergunning had verleend voor één persoon, zodat zijn vrouw en zijn kind van vier maanden elders onderdak gebracht moesten worden. Toen K. later op het huis vestingsbureau kwam met het verzoek, hem een woning tote te wijzen en dit ver zoek werd afgewezen, had hij uit wanhoop de baby van vier maanden in een loket van het bureau neergelegd en was daax-na weg- j gegaan. De procureur-generaal zeide, clat dit niet 1 de juiste manier was om een woning te krijgen en requireerde bevestiging van de boete tot f 40, De verdediger, mr G. J. W. van Tricht, uit Dordrecht, betoogde dat K. door een ambtelijke maatregel van zijn vrouw en zijn kind gescheiden was. Het onderkomen van de vrouw was zo slecht, dat het kind daar volgens de verklaring van een dokter niet in leven zou zijn gebleven. Pleiter zei voorts, dat K. het kind niet in een hulpeloze toestand had gebracht door het op het huis vestingsbureau achter te laten. Het is direct in een ziekenhuis opgenomen. Het zou on- verantwoox-delijk geweest zijn het kind terug te brengen naar de „zwijnenstal", waar het volgens medische verklaring ten dode opgeschreven was, aldus mr. V'axx Tricht, die ontslag van rechtsvervolging, subsidiair vrijspraak vroeg. Het gerechtshof zal op 21 Februari arrest wijzen. De achl-en-twintig-jarige Haaidemmer E. R., die dezer dagen door de Haarlemse recherche werd aangehouden als verdacht van diefstal van een fiets, heeft bekend ook de inbraak in een Haarlems tandtechnisch laboratorium in de nacht van Vrijdag op Zaterdag gepleegd te hebben. Alle gestolen goedi'en, zoals gouden bruggen, kunsttan den en een telmachine, konden achtei'haald worden. ADVERTENTIE Geneesmiddel tegen huidaandoeningen. Zuivert de poriën, doet de jeuk bedaren, verfrist en sterkt de huidweefsels. Gelukwensen van ir. Peters Woensdagmorgen heeft de gouverneur van de Nederlandse Antillen, ix\ L. A. H. Peters ixiededeling gedaan van het in wer king treden van de interimregeling voor de Nederlandse Antillen. De gouvex-neur zei onder meer: „Heden is het een dag van historische betekenis. De Nederlandse Antillen heb ben autonomie verkregen". Ir. Peters gaf een overzicht vaix het werk van de diverse commissies en dele gaties, die zich met het vraagstuk van de voorbereiding der autonomie hebben bezig gehouden. Het bereden van de autonomie was voor de gouverneur aanleiding om de ver tegenwoordigers van het volk der Neder landse Antillen geluk te wensen. De gouverneur spx-ak de wens uit dat de goede staatsrechtelijke tradities die zich in Nederland in de verhouding tussen kroon en regeringsorganen onderling heb ben ontwikkeld, de Stalen tot voox-beeld zullen xxiogen strekken bij de vervulling hunner moeilijke taak.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 5