Kanttekenim. Franse droomfabriekentechnisch perfect en volop in bedrijf if Haarlemse gevelstenen ^ManSau^V^Brusse*)6'*" <Uit9ev^™a.schappij ,a_ De herbouw van het Haagse Bezuidenhout Vedettes99 voelen zich geen half godinnen Over Beeldende kunst REMBRANDT Bridge-drive voor het Koningin Wilhelminafonds Plan voor miniatuurstad in Den Haag «rr TFRUG moeten gaan tot EN ZOU TE1 een litterair te vin- D0StojHVmét eenzelfde fanatisme als II uw* k-ale ziel' met eenzenuc Wieme ultra-rcalisme, dat vérisme genoemd, op de waarheid van de ziel heeft geworpen: de duistere, 'mend waarheid van mens %il vsn hei ■yjmkkiger dan de chaos, de vernieu- ng, teweeg brengt enwil. Dostojews- was een biecht vol demonische -J-CfJjAv - .H fiv.» - tuigende, beschamende waarheid Aniens die niets vuriger dan de zalig- het volmaakte verlangt en niets •- ~jj^ de vernieti- ïïverk was een owcm .w ^■welling, waarin geen vermeende ze- geen ideaal, geen dogma, geen 'se onaangetast bleef en aan het einde sil-ran. de mens, die de lijdensweg der ^ontmaskering tot het bittere einde is Lan, daar staat als een berooide in zijn •;li: bestaan: zondig, schuldig, ontluisterd tóch een schepsel Gods. Dostojewski's ;cde tragische mens in de historische 'tsiisile der 19de en 20ste eeuw: hij is, gcfetisch gezien, de mens van déze 'tijd' -?n met een waarheidsdrift die zo' kon en mocht zijn omdat hij Körfkwam uit liefde voor de mens, uit religieuze humaniteit. „Ik heb mij" 1 tekent Dostojewski aan hel slot van zijn Xanoires ui! het souterrain" „onder ;flschrijven van deze novelle voortdurend jeriiaanid; dit \trbeten „onder oortdurend litteratuur -if; noemen, het is zo goed als een straf- :i'Sndit kan men geen litteratuur niims Dostojewski's waarheid: een on- _t*iikeèn liefdevolle, een troebele en Sd hunkerende. Is het óók de tr-cid" der moderne „veristen De '.'"öo oprechtheid is internationaal, de luistering is een litterair genre gewor- t vLr de algehele uitverkoop van de x,jr worden de menselijke boosaardig- 1 in hun afschrikwekkendste gedaante resteld in de uitstalkast der ro- me* meer of minder talent. Het kan w'aarheidslievend" genoeg toegaan, V-- ie waarhéid-om-de-waarheid heeft ,"-h zegevierend-ontluisterend in de plaats «tekfvan de kunst-om-de-kunst en, wat -ris van de'kunst-om-de-mens. Schraap I de 'donkerste hoeken bijeen wat ge Hvinden aan ondeégd, ontucht, schande, --izheid, en ge hebt de stof voor een "••T-'véristische roman, die niet ongelijk •7:a hei door Thomas Mann onnavolg- ;::--beschreven tafereel van de lieder- iSedansreien rond de vergulde Belial op •7ogenblik dat Mozes de Horeb afdaalde -kde iwee wetstafelen, met het „alpha r'omega der menselijke waardigheid, het srvif-bin'dende". Ze hebben gelijk, de tèüten: „de hang van het mensenhart is K-aardig". Maar ze hebben ten dele ge- li „wie enkel dat weet is zo dom als de •kt", laat Thomas Mann de toornende Mozes eraan toevoegen. En ze willen niet aers weten dan dat. ze willen niet anders fa Hun oprechtheid afgezien er nog na,dat ze,grotendeels een gecamoufleerde zacht is is éénzijdig: ze zegt de halve varheid, die verraderlijker is dan de héle Want en daar komt het op aan, (dadelijk waar is wat men Dostojews- L's mensenliefde moet noemen, zijn deer de' zijn schaamte, zijn strafoefening? Waar cat alles, wat juist zijn grootheid be- I: zou geen aanleiding zijn, dit met zo- ra nadruk ie berde te brengen in een ':«::eking van de roman „De Metsiers" 'rekroond met de Vlaamse Leo J. Krijn- frijs-1950), als de schrijver Hugo Claus, is; een negentienjarige was wiens talent teaiskenbaar is, een grijs kind dat zich Kï'ellend vérgaand met de personages zijn boek moet hebben vereenzelvigd een sfeer te scheppen van een zp de- ansche beklemming, een oord te creëren «sar de oerdriften zich zó tomeloos-wild zwieren. De hoeve van de Metsiers in 3: isolement, gelegen temidden van de fe'ere schroeilucht der dampende moe- 3ss-. (een landschap dat levendig her- ~s: aan Truman Capote's „Herfst van K ie'JSd'') is de woonplaats van uitge ven, een enclave in het domein van z: geweten, de moraal, het gebod, de zfz.-elijke waardigheid. Wat „de Meisiers" en weer afstoot is de drift, het kwaad, oegeerte, de haat. Wat er regeert is de W van het oog-om-oog: dat is hun exis- '-•-ïkstische „vrijheid". Noem wat ge san menselijk kwaad en het heeft hier ~:'1 gevonden waarin het woekeren Paam waarin het dood en verderf kien kan. Hier is geen schuldbesef, want er is geen .geweten; hier is geen verant woordelijkheid, want er is geen waardig heid. De liefde wordt ontmenselijkt dooi de bloedschande (Ana), de onschuld kan enkel heul zoeken bij een achterlijke jongen (Bennie), het geloof blijft beperkt tot een atavistische bezwering van het on heil (Jules), en wat er verder „goed" zou willen zijn, wat offervaardigheid en liefde (al is het maar bij instinct) kent, ontkomt niet aan de ban van het kwaad, dat als een giftige ziekte aan allen vreet: „De Moeder" heet het hier, de moeder die zichzelf bij de juiste naam noemt als ze schrikaanjagend roept: „Oe-hoe, oe-hoe, ik ben Lucifer!". Elke schandaad is hier geoorloofd, elk sexueel taboe opgeheven, om voor „zichzelf een ruimte te kerven". Een primitieve ge meenschap? Maar de oerkracht is niet pathologisch! Een mensenstaat in verval dus! „De Metsiers" is geen satire als Huxley's „Ape and Essence" of Orwells „Boerderij der dieren", waar mensen en varkens tenslotte niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Deze roman is bittere ernst, is zelfs smartelijk, en hij zou méér dan „ten halve oprecht" zijn, hij zou on danks de tekenen der décadentie, zelfs iets van dc kracht der tragiek hebben gekregen, als Hugo Claus achter het zwart van zo veel boosaardigs althans iets van het wit had geplaatst dat de mens, die toch ook hém voor ogen moet staan, evenzéér eigen is. Dé zondigende schuldeloosheid van een jonge vrouw en een achterlijke bastaard is daartoe niet genoeg! Heeft Hugo Claus in deze huidige wereld van de alomtegen woordige achterdocht dit niet kunnen op brengen? Heeft hij het niet gewild, uit norsheid? Zijn ondertoon is gevoelig. Zijn uiterst sobere stijl is geladen-krachtig. Zijn com positie, die hoofdstuk na hoofdstuk elk dei- personen in een zelfgesprek in levend-on middellijk contact met de lezer brengt hoewel de taal nog onvoldoende gediffe rentieerd is om te doen vergeten dat tóch de verteller aan het woord blijft is hoogst suggestief. Samenvattend: deze roman is knap geschreven. Maar is dat genoeg voor een kunstwerk: knap? Méér dan knap is een werk dat uit het diepste duister licht doet opgaan. Licht uit duister: dat is menselijke waardigheid, dat is men senliefde, is humaniteit. Het vermogen tot dié kunst wens ik Claus toe. C. J. E. DINAUX Burgemeester en Wethouders van 's Gra- venhage hebben de leden van de raad in lichtingen verstrekt over het wederop- bouwpian voor het Bezuidenhout. Het col lege deelt mede, dat van het begin af aan het wedcropbouwplan dc cis is gesteld, dat hierin, mede wegens de nabije ligging van het regeringscentrum, kantoorgebouwen zouden worden ontworpen. In het plan zijn hiexwoor twee belang rijke complexen aangewezen. Indien het plan op dit punt niet zou worden aanvaard, zou dit naar de stellige' overtuiging van B. en W. een ernstige be lemmering vormen voor de economische ontwikkeling van 's Gravenhage. In beginsel verenigde de raad zich reeds met de bouw van een nieuw gemeente ziekenhuis in het Bezuidenhout. Ook bleek het noodzakelijk de terreinen voor herbouw van sommige verwoeste bij zondere gebouwen te vergroten. Naast de terreinen voor de herbouw van verwoeste scholen en kerken is ruimte gereserveerd voor enkele nieuwe gebou wen. Zo moest bij de herbouw van de ver woeste vakschool voor meisjes rekening worden gehouden met de bouw van een nieuwe school tot opleiding van winkel personeel, welke met de vakschool in één project zal worden verenigd. Verder zijn op twee centrale punten in de wijk terreinen aangewezen welke moe ten dienen om in de behoefte aan andere bijzondere gebouwen, bijvoorbeeld een bioscoop, een wijkgebouw en ccn politie bureau, te voorzien. Tot de ongeveer 1860 verwoeste wonin gen in dit wijkgedeelte behoorden onge veer 550 cengezinshuizen. Thans zijn 65 eengezinshuizen in het plan opgenomen. Met de wens om een zo dicht mogelijke bebouwing toe te passen is rekening ge houden. In plaats van de verwoeste 1860 woningen en dc ongeveer 220 te zijner tijd te slopen woningen zullen volgens het plan 1440 woningen kunnen worden gebouwd, benevens een aantal noodzakelijke, voor heen niet aanwezige, stads- en wijkvoor- zieningen, gelijk staande met ccn aantal van ongeveer 1000 woningen. De Amerikaanse ambassadeur ie Mos kou, admiraal Alan Kirk, vertrekt Maandag per vliegtuig met zijn echtgenote uit Moskou, voor een persoonlijke zakenreis van ongeveer tien dagen in Europa. Hij zal Londen. Parijs. Den Haag en Wiesbaden bezoeken alvorens naar Moskou terug te keren. ADVERTENTIE Pardon, ik heb uw naam niet goed verstaan, zeg ik tegen het charmante meis je naast me bij een receptie van de Franse filmindustrie. Danielle Godet, antwoordt ze. Blunder nummer één van me. Danielle Godet is een jonge Franse filmactrice en ik begrijp dat ik haar althans naar haar mening meteen had moeten herkennen. Hebt u in de laatste tijd nog gefilmd?, vroeg ik. Ja, ik speelde in een film, die u juist in het festival te Cannes hebt gezien: Iden- tité Judiciaire. Blunder nummer twee.... Kan zij be grijpen, dat ik na 35 hoofdfilms en zeker het dubbele aantal documentaires mij al die acteurs en actrices niet precies meer herinner? Ik zeg natuurlijk: „O ja. dat is waar ook!", of iels van dien aard. (Even latei- vallen me van meer geest getuigende reac ties in, maar die kan ik dan niet meer te bex-de bx-engen). Zij redt de situatie: „Hier in Frankrijk kennen ze me ook niet, hoor! Men kent een actrice pas na ten minste tien films en zoveel speelde ik er nog niet!" Het blijkt uit het vex-dere gespi-ek, dat ze dat méént ook, hoewel haar foto toch her haaldelijk in de geïllustreerde bladen prijkt. Haar opmerking lijkt me typerend voor de Fx-anse film-„sterren", die veel minder „sterren" zijn dan hun collega's aan de andere kant van de oceaan: ze zijn be scheiden, ze voelen zich (ongunstige uitzon deringen daargelaten) geen halfgoden of -godinnen. Er zijn in Frankrijk immers zo veel honderden „vedettes" en zij leven in het algemeen vrij sober. In Amerika is dat anders, vertelt een Amerikaanse schrijver. Bij ons leven de filmsteri-en indei'daad als voi-sten en er is zo'n sterrenverering, dat ze zich wel half goden móéten gaan voelen. De i-eceptie waar dit gebeurtenisje zich voordeed was een onderdeel van een ver blijf in de Franse hoofdstad waar een groepje buitenlandse journalisten de gele genheid ki-eeg, in wat nauwer contact te treden met de Franse filmindustrie. Be halve de blonde Danielle Godet ontmoetten we bij deze receptie o.a. de regisseurs André Cayatte en Julien Duvivier en de „vedettes" Edwige Feuillère, Blanchette Brunoy, Isa Mii-anda, Gaby Andreu, Mar- celle Derrien, Philippe Lemaire en niet te vergeten Bernard Blier (bij ons bekend door Vrouwen zonder Eer en Taxi 85 rijdt voor). Bernard Blier is precies als in zijn films; hij lijkt echter van allen het minst op een acteur, men zou in hem eerder een handelsman vermoeden. Daniëlle Godet in cén van haar films. president liet elk der journalisten aan zich vooi-stellen en dronk met hen te zamen op zijn (en ons aller) geliefd Frankrijk. Ons Pai'ijse verblijf omvatte voorts be zoeken aan film- en televisiestudio's. De film en de televisie staan in Frankrijk niet zo vijandig tegenover elkaar; ze wex-ken zelfs samen onder meer op het gebied van de journaals en de minister van Voorlichting, Albex-t Gazier, vertelde ons ervan overtuigd te zijn, dat de televisie op den duur het bioscoopbezoek zal bevorde- Percecl Ridderstraat 22 .^46 gevelsteen zit in het perceel Rid- •-'-'nat 22. Het is een steen die om- Sfeess 1620 gehakt is. De beeltenis v°or zichzelf; indien er niet op de stond „D. Liefde", zou toch naar de betekenis behoeven werden er vaak in een huis jevelstenen geplaatst, voorstellende f'i °?p en Liefde. Het is niet zeker die wij nu nog in de Ridder- zien, vroeger gezelschap heeft ge- '-.het Geloof en de Hoop. te Bij een oud-,journalist Het belangrijkste en minst-verwachte deel van ons vex-blijf te Pax-ijs was een be zoek aan de speler van de hoofdrol in de documentaire ,,1'Elysée", die wij te Cannes hadden gezien: ....Monsieur Auriol, Pré-* sident de la Réputrtique Fx-angaise. Het wijst op de betekenis van de filmindustrie voor Frankrijk, dat de president filmcritici in zijn paleis ontving. Zelf verklaarde hij, dat hij een voorkeur heeft voor journalis ten. „Ik ben immers zelf oud-journalist", zei hij, „en je kunt het in de politiek nooit zeker weten: misschien kom ik later wel weer in de journalistiek terecht". Hij zal dan vermoedelijk niet in de filmcritiek ko men, want met de film is hij niet zo best op de hoogte hij gaf het eerlijk toe maar wel toont hij zich ten volle doordron gen van de enorme invloed van de film. De Ter gelegenheid van hel ..Festival of Britain" zal binnenkort in Earl's- Court ccn concours voor militaire muziekcorpsen gehouden worden. Qp de foto zien we leerlingen van de Koninklijke Militaire Muziekschool te Twickenham in ceremonieel tenue tijdens de generale repetitie. Prins Bernhard stelde medaille beschikbaar Dit jaar zal er in Haarlem opnieuw een bridge-drive gehouden worden ten bate van het Koningin Wilhelminafonds. De wedstrij den worden Zaterdagmiddag, Zaterdagavond en Zondagavond gehouden in het café-restau rant Di-eefzicht. Aan de drive is vorig jaar door 450 Haar lemmers deelgenomen en er werd toen een bedrag van f 600 ingezameld voor de kanker bestrijding. Deze maal hoopt men op vijf honderd deelnemers en op ongeveer dui zend gulden voor het Koningin Wilhelmina fonds. Z.K.H. Prins Bernhard heeft een medaille voor de winnaar van deze bridge drive beschikbaar gesteld. Ook diverse Haarlemse bedrijven stonden aardige prijzen voor dit goede doel af. Gegadigden kunnen zich melden bij de heer B. Jolink, Wagen weg 220, tel. 15756. Hoe hoger een kunstwerk grijpt, hoe on toereikende!* de woorden blijken die van schoonheid willen getuigen. Men onderga daarom zelf, vóór het origineel, de ondefi nieerbare geheimenis die dit mensenpaar bindt. Een geheimenis die slechts liaar weerga vindt in de hooggestemde vertol kingen die dc Primitieven gegeven heb ben van het Bezoek van Maria aan Elisa beth of van de Ontmoeting van Joachim en Anna onder de Gouden Pooi*t. H. P. BAARD. Het Vcnctiaanse stuk is slechts bewaard gebleven in een copie (door Fabns) naar ixet origineel, dat beurtelings wordt toegeschreven aan Titiaan, Giorgone of Bordone (Academie, Wenen). De stichting tot bijstand van het Neder landse Studenten-sanatorium heeft zich tot burgemeester en wethouders van 's-Gra- venhage gewend met het verzoek mede werking te verlenen voor de oprichting en exploitatie van een te 's-Gravenhage te bouwen miniatuurstad, ontworpen door de heer S. J. Bouma, directeur van het Zui derzee-museum te Enkhuizen en oud directeur van het Openlucht-museum te Ai*nhem. Volgens de plannen is het mogelijk de miniatuurstad in Juni 1952 voor het pu bliek te openen. De bedoeling is zoveel mogelijk verschillende in ons land be staande historische- en hedendaagse ge bouwen in de miniatuurstad te verenigen. Voorts komen er een havencomplcx, een vliegveld, stedelijke en landelijke gedeel ten, spoorlijnen, waar de Nederlandse Spoorwegen hun bedrijf kunnen tonen, kerken, waarbij een toren met een minia tuur klokkenspel. Het ligt in de bedoeling de miniatuur stad later zo mogelijk aan te vullen met een nabootsing van de Zuiderzeewerken. Het Nederlandse Bureau voor Buiten landse Studentenbelrekkingen wil gedu rende de zomermaanden in Den Haag een Amerikaans studentenwerkkamp inrichten, met het doel de afwex*king van het minia tuur stads- en landschapsbeeld te voltooien. Een belangrijke factor is de financiering van het project. De grondslag werd gelegd door een gift van vijftigduizend gulden van de heer en mevrouw Maduro op Curasao, die hierdoor de nagedachtenis willen eren van hun zoon, vóór de invasie student te Leiden, gedurende de vijf oorlogsdagen een heldhaftig reserve-officier, die door de ren, doordat zij belangstelling voor cle film wekt. In een filmstudio zagen wij cle prachtig- ingerichte laboratoria. Slechts de donkere kamer of liever donkere zaal, waar tiental len, meest vrouwelijke personeelsleden dag in dag uit acht uur werken (de Franse wet kent in dit opzicht geen beperkende bepa lingen!) liet, uiteraard, minder-gunstige in drukken na je haastte je uit die sombere ruimte weg. De rest gaf een beeld van technische perfectie. Technische perfectie is er ook bij de op namen van films. Voor Barbe Bleu (Blauw- baai'd), een grote kleurenfilm in twee ver sies, Frans met Pierre Brasseur en Duits met Hans Albers, is de studio geheel inge richt als het kasteel van Blauwbaard. Zo als in elke studio ontbreekt echter het „plafond" als je omhoog kijkt zie je bin ten en omlopen, met veel schijnwerpers, met electx'iciens enzovoorts. Toch wil men in 'een aantal opnamen de zaal van Blauw baards kasteel tonen met fraai-gebeeld- houwde plafonds, met rijke kroonluchters en dergelijke. Geen nood: de décorateur heeft zo'n plafond met luchtex*s als ma quette vervaardigd; die maquette hangt vlak voor de camera en in het beeld dat de camera vastlegt komt dat plafond nu boven de studioruimte. Niemand zal de truc be- mex*ken als de film klaar is zelfs u niet, die dit gelezen heeft! Er wordt een opname gemaakt met Hans Albers. Men ziet Blauwbaard aan het ont bijt. Voor hem staan hoog opgeladen scho tels met koeken en een reusachtige vis. Tot mijn verwondering blijkt het gebak echt en ook de vis is zo echt als een (dode) vis maar kan zijn. „Ik moet dat alles im mers werkelijk eten!", verklaart Hans Al bers. „Blauwbaard wordt verondersteld een veelvraat te zijn. Ik heb wel een goede eet lust, maar ik hoop toch, dat die opname niet een paar maal over moet. Terwijl Hans Albers in de ene studio koek met vis naar binnen werkt, loopt in Rembrandt (1606-1669)Het Bruidspaar" (omstreeks 1664). Rijksmuseum, Amster dam. (Eigendom van de stad Amsterdam) Duitsers werd weggevoerd, in Dachau zijn einde vond en na de oorlog posthuum met de Militaire Willemsorde werd geëerd. Van tal van andere zijden zijn giften toegezegd. De Stichting Bijstand vraagt nu dc medewerking van het Haagse gemeente bestuur bij de oprichting van de miniatuur stad. ADVERTENTIE Z2,\meirdmf Acht kleuren, één prijs: 28 cent. een andere studio dc befaamde Fernandel moeizaam door de (kunst-jsneeuw. Hij is een van de voornaamste acteurs van de film l'Auberge Rouge (De rode Herberg), welke Claude AnlantLara er regisseert. In zijn dikke monnikspij heeft hij het warm onder de felle lampen. „Je moet wat voor je geestelijk ambt over hebben!", verzucht hij, maar als hem een kussen onder de pij wordt gestoken, omdat een monnik een stevige omvang moet hebben (volgens de regisseur), lacht hij zijn brede grijnslach: „Er kan nog wat bij!" De Franse filmindustrie heeft ons een indruk willen geven van haar activiteit en van haar moderne wei'kmethoden. Zij is daarin ten volle geslaagd. De inrichting van en de werkwijze in de „droomfabrieken" heeft de bewondering gewekt van alle journalisten, die de gasten waren van Uni- france-Film. JAN KOOMEN ADVERTENTIE SPEL VAN CHRISTOPHER FRY OP ■24 MEI IN HAARLEM Dindag wordt in dc Haarlemse Schouw burg een volksvoorstelling gegeven door de toneelgroep „Comedia" van „De dood van een handelsreiziger" door Arthur Miller. Op Donderdag 24 Mei geeft het Amster dams Toneelgezelschap ccn voorstelling „Ge lieve dc dame niet tc verbranden" door Christopher Fry onder x*egie van Cruys Voorbergh. Dit is de laatste plaatselijke pre mière van dit seizoen. Medcspelcnden zijn: Elise Hoomans. Hetty Beck, Marianne van Waveren, Cruys Voorbci'gh. Johan Schmitz, Paul Huf, Jo Stei-nheim, Louis van Gaste ren, Herman Sternheim, Jan Velseboer en Jan Vreeken. In de historische aldcling van het Rijks museum hangt het portret van Gerard Huift door Govert Flinck. Tussen de sym bolen rond dit portret, geschilderd als toe spelingen op de ingrijpende koerswijziging in de levensloop van de geportretteerde, ontwaren we de wondere gedaantewisse- lmg van rups tot vlinder met het onder- schrxft: „NU adeo unquam tam dispar sibi" (Niemand is ooit zo verschillend van zich- zelf geworden). In meer dan één opzicht doet mij deze toespeling denken aan Rem- biandts kunstenaars-loopbaan. Zó ingrij pend immers was ook de ontwikkeling die zich in Rembrandts scheppen voltrok, dat een met ingewijde de werken uit diverse perioden van zijn leven van verschillende meesters zou kunnen wanen. In zijn indruk wekkende evolutie zien we de grote Leide- naar van minutieus fijnschilder (tot om streeks 1632) opgaan langs de weg waar do opdrachten hem rijkelijk toevloeien, met als mijlpaal de Nachtwacht (1642), hoog feest van de Barok, om daarna zich al meer vrijmakend van dc stol omhoog te stijgen naar het niveau, waar de tijdge noot hem niet meer vermocht te volgen. In de laatste jaren van deze periode en kort voor zijn dood schiep Rembrandt het Bruidspaar, waarin sommigen Rembrandts zoon Titus met Magdalena van Loo zien, anderen respectievelijk Tobias en Sara, Boaz en Ruth of Izaack en Rebecca, ter wijl tenslotte de hypothese is gewaagd dat hier zouden zijn vereeuwigd Miguel dc Barrios en Abigail de Pina (een Amster dams echtpaar van Spaans-Portugese af stamming). Onzekerheid omtrent de iden tificatie sluit volledige waardering echter n:et uit, omdat Rembrandt hier de syn these heeft gegeven van de liefde, zeda! dü bruidspaar in feite alleen geïdentifi ceerd moet worden met het symbool dat het belichaamt. Het is in dit verband inte ressant te zien hoe het Venetiaanse min nende paar, dat compositorisch aan Rem brandts Joodse Bruid ten grondslag heeft Selegen, profaan aandoet tegenover de wijding die van de geniale Hollandse inter pretatie uitgaat*). De dominerende figuur van de bruide gom komt als aangetreden uit de verzadig de weelde der zomerse natuur, in de vage aanduiding van een tuin opgeroepen. Deze zomerstemming doelt kennelijk op het we zen van de man, wiens physionomie hogere leeftijd en meer levenservaring verraadt dan de onbevangen trokken van de vrouw, Wier élan door deze levenssfeer getemperd schijnt. In de gebaren van de bruidegom liggen zowel in bezitneming als bescher ming besloten. De reactie op deze gebaren is over beider gelaat nauw merkbaar, ver zonken als zij zijn in de droom dezer ge- luksstonde. De bruid brengt de vingei'toppen naar de hand die haar borst beroert, als wil zij met een refixbeweging het gebaar van haar bruidegom bestendigen. De zedi ge houding van haar rechterhand duidt op de schroom, bij toegewijde overgave on aangetast gebleven. De lezer billijke deze zorgvuldige ana lyse, die gegeven -wordt uit vrees dat dit delicaat en veelzeggend gebaren door een vluchtige blik onopgemerkt en onbegrepen zou blijven. De schilderwijze is magistraal en ver bluffend door het zware impasto (dik op brengen van de verf) alsook door het vrij hanteren van het tempermes (een ovaal mes zonder snee, waarmede Rembrandt de verf over het doek uitstreek). De voor die tijd gewaagde techniek deed een halve eeuw later Houbraken nog opmerken dat men „gesteente en paarlen zag, zóó ver heven door hem (Rembrandt) geschildert, al even of ze gebootzeerd waren...." Deze als „gebootzeerde" paarlen en stenen hei-kennen we in de kostbare siera den waarmee de bruid zich heeft getooid. Ze hebben echter allerminst het illuskrrtis- tisch effect dat we er na Houbrakens uit lating van zouden verwachten. Deze juwe len werden door de kunstenaar dan ook niet geëtaleerd als klaterende opschik, noch toegepast ter demonstratie van een hoog ontwikkelde techniek. Hij bediende er zich van om er de stille flonkering in te vangen van een innerlijke belevenis, die in een symphonie van goud en purpei naar buiten treedt. Menige bezoeker in het Rijksmuseum zal de opmerking hebben gefluisterd dat Rem brandt zijn figuren niet voltooide, daarbij vóór alles doelende op de „schetsmatige" opvatting en uitvoering der kledij. Men vergeet dan dat evenals bij Hals ook in Rembrandts laatste werken het détail welbewust wordt verwaarloosd, als dit de essentie niet schaadt. En bovenal, als dóói*-detailleren de innerlijke spanning van het gegeven verzwakt door de realiteit al te zeer te beklemtonen. In dit verband wijs ik bijvoorbeeld op de vingers, waaraan Rembrandt geen nagels schilderde: hier door bereikte de kunstenaar de onvoltooid heid der gebaren, dus de continuïteit daar in. terwijl het tasten niet tot een pose ver- stai*t.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 7