Wouter Wonderland roept de jeugd naar Den Haa, De plagen van Al De Egyptische Koningin Een „doe"-tentoonstelling in Hou trusthallen Inkomstenbesteding is geen sinecure Sproeten SPRUTOL REISNOTITIES SST#."** ZATERDAG 14 JULI 1951 Brochures als leidraad bij voorlichting Het is voor vrijwel iedere huisvrouw een probleem van de eerste orde: hoe knoop ik de eindjes aan elkaar? Het is niet zo een voudig om een wat men noemt burger mansinkomen, zo te besteden dat er aan het eind van de maand geen tekort is ontstaan. De simpele waarheid, dat men een dubbeltje maar één keer kan uitgeven, is voor menige huismoeder in deze tijd een pijnlijke obsessie. In de oorlog hebben velen pas goed leren zien en waarderen, welk een gewichtig „beroep" dat van huismoeder is. Het is vandaag iets anders, al is het, zoals mevr. A. J. Otte de bekende radiospreekster het ons ?.ei, in helaas maar al te veel gevallen zo, dat vele huisvrouwen zich van haar stiel een voorstelling maken als iets, dat men maar zo'n beetje improviserenderwijs kan beoefenen. De huismoeders het geldt ook voor de huisvaders, al dragen zij niet de volle zwaarte van deze last die met een be trekkelijk klein budget moeten rondkomen, hebben het onnoemelijk zwaar. Zij hebben een voortdurende strijd te voeren tegen dreigende tekorten en tegelijk willen ze zo graag iets aparts leggen voor een extraatje. En onder dit extra verstaan zij niets meer dan de alledaagse dingen: een paal schoenen voor de kinderen, een blouse, een nieuw pak, om dan maar te zwijgen van aanvullingen voor het huishoudelijk werk. Is het zo'n wonder, dat velen aan de ver leidingen van een afbetalingssysteem geen weerstand kunnen bieden? Het lijkt alles zo onschuldig en daarbij zo praktisch en misschien kan het ook wel. Maar de huismoeder, die eens een paar maanden achtereen nauwkeurig aantekening van haar uitgaven houdt, zal waarschijnlijk ontdekken, dat het afbetalingssysteem zeer gevaarlijke zijden heeft. De „gemakkelijke voorwaarden" o ja, die zijn op papier erg aantrekkelijk, maar welk een last veroor zaken zij in menig gezin waar het beschik bare budget geen speling toelaat. Het is het Comité Doelmatige Inkomsten besteding, dat in 1948 op instigatie van de toenmalige minister van Sociale Zaken, dr. W. Drees, in het leven werd geroepen. Dit comité is geen instituut van overheids wege. Vanwege het comité, dat onder voor zitterschap van prof. dr. G. A. van Poelje staat, werden reeds drie brochures uitge geven: Het gezinsbudget, door mevr. J. Polak-Kiek; Doelmatige Inkomstenbeste ding aan de voeding, door mej. Van Schaik en Doelmatige Vacantiebesteding door F. Th. v. d. Maden. Er staan nog brochures op stapel over budgetstatistieken, sparen, lonen en prijzen, omgang van de jeugd met geld en efficiëntie in de huishouding. Men begrijpe goed: deze brochures zijn bedoeld als leidraad voor hen, die op dit gebied voorlichtend werk verrichten. Moe der de vrouw, die deze brochures zou wil len gebruiken zoals zij haar kookboek han teert, zou voor de meest onmogelijke ver rassingen komen te staan en de samenstel lers dezer brochures voor fantasten of nog erger uitmaken. Paddestoelen" De eieren ongeveer 10 minuten koken, ze pellen en een kapje er af snijden, zodat ze kunnen staan. De eieren op een schotel met slabladeren zetten. De tomaten ontdoen van de kroontjes, ze wassen, in heet water dom pelen en de velletjes er af halen. De to maten voorzichtig halveren, bestrooien met peper en zout en op de eieren leggen, zodat een paddestoel-vorm ontstaat. De afgesneden kapjes in kleine stukjes snijden en deze op de halve tomaten leggen om de stippen van de paddestoelen na te bootsen. De „paddestoelenschotel" presenteren met slasaus of mayonnaise. VANMIDDAG OM TWEE UUR is een jongetje wakker geworden op het bordes voor de Houtrusthallen in Den Haag. Dit jongetje is Wouter Wonderland. Hij lag op de stoep té slapen, totdat de prinses van het wonderland hem wekte en een dans voor hem uitvoerde. Dit was het sein voor de gehele in de hallen opgebouwde wereld om te ontwaken; dit was ook het sein voor de in Den Haag vertoevende kinderen om in het ongekende land binnen te dringen en zich te gaan vermaken zoals kinderen dat doen. Wonderland is n.l. een tentoonstelling, georganiseerd door een commanditaire vennootschap tot exploitatie van evenementen, en voor de jeugd van ons gehele land. Het doel ervan is te zorgen, dat de kinderen een paedagogisch verantwoorde vacantie- attractie zullen hebben. Zal experiment jaarlijkse gebeurtenis worden? De organisatoren hebben getracht om aan de „dadendrang" van de jeugd te gemoet te komen. De bezoekers kunnen nl. zelf mee doen aan de verschillende bezienswaardigheden. Er zal b.v. een werkkamer zijn, waar zij onder leiding zullen kunnen tekenen, schilderen, boet seren, enz. Er zal ook iets nieuws te zien zijn, nl. de electrol, een vliegtuig, waarin een jeugdige passagier kan plaats nemen en dat zelf door hem kan worden gestart, bestuurd en geland. Het is zo gemaakt, dat het slechts boven een ring in de lucht kan worden voortbewogen. In de tennishal is voorts een kanaal gegraven, waarover een uit mecano-onder- delen samengestelde brug is gespannen. Verder is daar o.m. een vuurtoren van ruim 1 y2 m. hoog, die regelmatig zijn licht verspreidt. De Ned. Ver. voor Luchtvaart heeft haar best gedaan. Zij heeft beslag kunnen leggen op de ballonmand met in strumenten van mevrouw Boesman. Er is een zweefvliegtuig, een lesvliegtuig. In dit gedeelte zullen model-vliegtuigbouwers werken, samen met de leden van de hobby-clubs. Niet ver van deze afdeling is de inzen ding van de Melodie der Tropen, waar de kinderen de gelegenheid krijgen de daarin opgestelde en nu en dan bij concerten te gebruiken exotische muziekinstrumenten te proberen. Er is ook aan gedacht om-de jeugd een beeld te geven van de takken van handel en nijverheid, die voor ons land belangrijk zijn. Zij zal scheepvaartmodellgn, enige honderden stuks, der Nederlandse koop vaardijvloot kunnen bekijken. Het Staats bosbeheer en de Ned. Heidemaatschappij hebben een heidelandschap aangelegd, met een moerasje, met berkjes en andere bo men. Als hun belangrijkste taak beschou wen deze instellingen evenwel om de jeugd op deze tentoonstelling er nog eens goed van te doordringen, hoe groot het brand gevaar is in bos en hei. In het kleine land schap zijn duidelijke waarschuwingsbor den aangebracht. In, de tweede hal zijn de stands van de nijverheid. Hier worden de leerbewerking, de houtbewerking en het linoleumsnijden gedemonstreerd. Een. Nederlandse glasblaaskunstenares zal de jeugdige bezoekers haar kunst laten Nederlandse studente op studiereis naar Midden-Azië Aan zes meisjesstudenten uit Nederland, Australië, Canada, Engeland, Italië en Noorwegen zijn door de „American Asso ciation of University Women" (A.U.W.) studiebeurzen toegekend voor de voortzet ting van haar studie in het buitenland. Johanna E. van Lohuizen-De Leeuw uit Nederland zal een studiereis door Ceylon, India en Pakistan maken. Negen Amerikaanse meisjesstudenten zullen respectievelijk in Nederland, Dene marken, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Schotland gaan studeren. Bij weerbarstige: Sprutol-Sterk. zien. Een demonstratiekast met bijen zal zeker ook niet nalaten belangstelling te trekken. De politie neemt een groot deel van de tentoonstellingsruimte in beslag met een door haar aangelegde rijbaan met een oversteekplaats. In een politiebureau wordt de jeugd op een verkeersmaquette voor gelicht over de verkeersregels en er is een brandalarminstallatie, die de bezoekers naar believen in werking mogen zetten. Tien politie-agenten zullen op dit deel van de tentoonstelling ïiiet' slechts de jeugd onderwijzen, maar er eveneens op letten of zij zich houden aan de verkeersregels. Diegenen, die geen fouten maken op de rijbaan en bij de oversteekplaats, krijgen bij het verlaten ervan een diploma. Om de kinderen vooral te activeren in sport en spel, is er een wedstrijdbaan aan gelegd, waar zij kunnen zaklopen, ring steken, rolschaatsen, e.d. Dagelijks zal de Wonderlandse krant de gebeurtenissen van het leven in Wonderland rapporteren. Daartoe is een drukpers neergezet. In het restaurant zullen voorstellingen worden gegeven door de toneelgroep „De Gong", door 't jeugdcircus Elleboog, het Scapinoballet, Guido van Deth's poppen theater en het orkest „Melodie der Tro pen". Elders in Wonderland zal een En- schedese padvinderband musiceren, bene vens een cowboyband „The Hillbillies". Balletdansers en vendelzwaaiers zullen ook optreden. Tenslotte is er nog een mario nettentheater. In een bioscoopzaaltje zullen documen taire films over de cultures, o.m. over rubber vertoond worden. De toegangsprijs voor Wonderland is 50 cent voor kinderen beneden de veertien jaar en 1 gulden voor bezoekers boven die leeftijd. Groepen kunnen echter reduc tie verkrijgen. De tentoonstelling is ge opend van héden tot 15 Augustus en van tien tot vijf en zeven tot elf uur. De Wonderland-tentoonstelling in Den Haag is iets nieuws. De organisatoren koesteren de hoop, dat dit eerste experi ment zal leiden tot een jaarlijks terugke rend gebeuren, waarnaar de jeugd zal toeleven en waarvoor zij in de jeugdver eniging zal werken. Wonderland moet worden een ontmoetingspunt van alle jeugdactiviteiten. DAPHNE Tomatentijd Wij zijn nu dan toch beland in de tomaten- tijd. Geen ingemaakte tomatenpuree uit blikjes, geen flesjes verduurzaamd tomaten sap, geen zelf-„geweckte" hele tomaten, nee, de heerlijke, rode, verse vruchten liggen verlokkend uitgestald in de groenten- en fruitétalages, rijden op groenten- karretjes door onze steden en dorpen of lachen ons op onze fietstochtjes of op in spectietocht door onze eigen tuin, vanaf hun groeiplaats vriendelijk toe! Wij kunnen er met recht blij om zijn. want hoeveel geuriger zijn de verse exemplaren niet dan hun in gemaakte collega's enhoeveel gezonder? Immers, door lang bewaren, zeker als ze worden verhit, gaat vitamine C verloren. M w Hieruit volgt, dat ook nü, nu ze volop té' gepoetst wildv^Ze zQjPzondër, uitzonaeri'ng MIJNHARDTJES: sterke bestrijders van pijnen. krijgen zijn, de gezondste wijze van nuttigen: is: v a u w b.v. in plakjes gesneden met peper en zout bestrooid op de boterham of wat de kinderen meestal prefereren: mei suiker. Rauwe plakjes tomaten kunnen wij verwer ken tot een slaatje of we kunnen de tomaten rauw door een zeef wrijven en zó gebruiken met peper en zout of met citroensap en suiker. Trouwens, moeders, u weet toch zeker wel hoe goed dit rauw gewonnen sap is voor uw kleintjes? Niet zonder reden schrijven de doktoren van de consultatie- bureaux, zelfs al voor heel jonge babies, tomatensap voor. U moet echter uit het bovenstaande niet de conclusie trekken dat wij tomaten maar nooit in gerechten moeten verwerken, welke worden verwarmd. Er zijn heel smakelijke spijzen te bereiden met tomaten en door verwarmen gaan niet alle vitaminen ver loren. Bekijkt U onderstaande recepten maar eens. Wellicht zijn er bij. die u niet kent en die u het klaarmaken waard vindt. Succes! Recepten voor 4 personen Macaroni met tomaten en kaas 150 g macaroni, 750 g tomaten, 50 g ge raspte kaas, boter of margarine, zout, peper, desgewenst paneermeel. De macaroni zonodig in stukjes breken en in ruim water met zout gaarkoken (on geveer !i uur). De tomaten in heet water dompelen, ontdoen van het velletje en in vieren snijden. Ze in wat boter of marga rine even smoren. Ze vermengen met de droge macaroni, de geraspte kaas, peper, zonodig nog zout en desgewenst wat noot muskaat. Ze heet in een dekschaal opdienen of in een vuurvaste schaal overdoen, be strooien met paneermeel, hier en daar een klontje boter leggen en in de oven een bruin korstje geven. Tomatensla 500 g (8 a 10) middelgrote tomaten, 1 uitje of sjalotje, sla-olie en azijn of slasaus naar smaak, peper, peterselie, desgewenst een hardgekookt ei. De tomaten van het kroontje ontdoen en in heet water dompelen en het velletje er af halen. Ze daarna in plakken snijden en vermengen met het zeer fijngesneden uitje of sjalotje, olie of azijn. Als variatie kan men fijngesneden kervel, dragon, majoraan of andere tuinkruiden toe voegen. Algiers heeft twee nare plagen en dat zijn de porteurs of tewel witkielen en de cireurs alias schoenpoetsers. Ze overvallen de onge lukkige reiziger als de vlooien waaryoor hij die grote bus DDT meenam (die overigens in onge schonden staat weer in Nederland werd teruggevoerd, daar er in heel Algerije geen vlo te beken nen was!) De por teurs hebben het voordeel dat ze zich alleen ophouden bij. haven en station en soms bij de grote buslijnen, die u buiten de stad bren gen. Een porteur af te schudden is wel haast ondoenlijk, tenminste voor een vreemdeling. De Al gerijnen en Fran sen laten ze met rust, ze weten dat daar niets te halen valt. Maar de niet- Algerijnen zijn vo gelvrij. In drom men storten ze zich op iedere vreemde ling en voor men het weet ziet men zijn koffer in de verte verdwijnen op weg naar de taxi's, waar de chauffeurs al be gerig op buit uit' de raampjes bungelen. Na een paar keer krijgt men routine door naar de Algerijnen te kijken. Die grijpen hun bagage wat. steviger vast, schudden hooghartig afwerend het hoofd en wandelen rustig naar tram of trolley bus. Voor hen geen dure taxi! Wie een maal deze techniek onder de knie heeft kan de porteurs wel de baas. Met de cireurs is het een andere kwes tie. Deze knaapjes van een jaar of tien, twaalf, houden zich op in alle straten van de binnenstad. Met hun houten kistje op de rug schuimen ze de wegen af naar on bekleed in de smerigste lompen, zitten goed in hun vlees en hebben de mooiste zwarte ogen van heel Algiers. Boeven in de dop zijn het, gauwdiefjes, vaak door hun ouders verlaten, vaak handige zak kenrollers. Maar het zijn zulke leuke ke reltjes dat men werkelijk wel eens zijn schoenen laat poetsen als het helemaal niet nodig is, omdat zo'n cireurtje mee- dribbelt met een blik vol afgrijzen en met een smerig vingertje naar toch keurige schoenen wijzend uitroept: „Ciri, M'sioe, ciri?" in onbeholpen Frans. Hoe die kinderen genoeg bij elkaar „Ciri, M'sioe? Ciri?' J Nederlandse poppen voor Londens mode-museum Het is een Amsterdamse firma o.- levensgrote figuren voor dit museum vervaardigd. de vergelijking van de doorst uit vorige eeuwen met die van Ihaiw bevinding dat het huidige mensen^ zienlijk forser en groter is dan zij» ouders. advertentie Verkoopfokaal NOTARISHU" i. Dir. W. N. W0LTEWSS MEUBILAIRVEIUNG 24/25 JUU Inzendingen van huisraad wwdcnj^,] aangenomen. FEUILLETON door mevr. Bijleveld-Gelinck Hij stemde en het orkest zette in: viool concert van Brahms. Een donker meer met golven melodie. En boven die golven, als een lichtstraal over het water, de viool van Hubert Kruisberg, glijdend, trillend, zin gend. Zingend van vreugde en smart, van de lichte hoogten en de donkere diepten in het mensenhart. De smalle hand van het meisje lag nu doodstil; de ring fonkelde niet meer. Zij had haar hoofd opgeheven, en het was of zij de muziek indronk, met volle teugen. Op het podium stond de violist en speelde, speelde in een nauwelijks beheerste, mee slepende ontroering die zijn gehoor als in een betovering gevangen hield. De weini gen, die hem in Amerika gehoord hadden konden zich niet herinneren dat hij ooit zo gespeeld had! Toen het uit was-heerste er even een doodse stilte, toen barstte een orkaan van bijvalsbetuigingen los. Het andere zo gere serveerde Hollandse publiek bedankte hem uitbundiger dan het Amerikaanse ooit ge daan had. Maar hij, uiterst vermoeid naar het scheen, schonk toch niét meer het stormachtig-gevraagde toegiftje. Hij be dankte slechts op zijn waardige, sobere wijze en trok zich aan definitief terug. Het was pauze. Michael Norelius en Kathrientje Baeck bleven roerloos zitten. Om heen heen ston den de mensen op met warme, opgewonden gezichten en drongen naar de wandelgang. Zoals daareven het applaus, zo barstte nu de conversatie los. Iedereen was verrukt, opgetogen, en zong de lof van Hubert Kruisberg in vele toonaarden. Maar Ka thrientje Baeck zweeg. Hij boog zich nu voorover om in haar gezicht te zien en schrok ervan, zo bleek als ze zag. Hij legde ineens een arm om haar schouders. „Meiske, wat is er? Voel je je niet good?" Ze zag hem nu aan met heel grote, don kere ogen in haar wit gezicht. Maar toen kwam er toch een lachje om haar mond en schudde zij ontkennend haar hoofd: „Nee, echt niet. Ik voel me best. Het was alleen die muziek, die viool. Het was misschien kan ik er vandaag nog niet goed tegen „Nee," zei hij berouwvol, „ik had je ook eigenlijk niet moeten laten gaan. Het is natuurlijk te veel geweest. Het was ook heel.heel bijzonder; ik heb nooit zoiets gehoord. Maar laten we dan nu naar huis gaan-" „Ja." Ze trok haar handschoenen aan en ze stonden op. Maar in de wandelgang ging ze ineens langzamer lopen en trok hem aan zijn mouw. „Michael?" „Ja kind?" „Michael, ik weet dat ik erg lastig ben. Maar ik wou je nog iets vragen, nóg eens je hulp vragen. Zie je, je denkt nu mis schien dat ik zo'n mal, geëxalteerd schep sel ben dat artisten naloopt. Maar dat ben ik niet; ik heb echt nog nooit met een ar tiest gesproken. Maar nu wou ik zo graag zo vreselijk graag naar Hubert Kruis berg toe. Ik wou hem bedanken." „Maar zou je nu. „Ja, ik begrijp dat je het vreselijk vindt. En overdreven. Het is misschien wel over dreven. Maar ik moét hem zien, ik moét hem zien, Michael!" „Maar kind, je trekt nu net een beetje bij. En dat geeft natuurlijk weer een nieu we emotie. Ga nu liever mee naar buiten." „Het is de enige gelegenheid. Hij gaat morgen voorgoed uit Amsterdam weg. Ik moét hem zien." Er was zo'n wanhopige vastberadenheid in haar stem, dat hi,j het gevoel kreeg dat hij niet mocht weigeren. Al was het dan tegen zijn zin, tegen zijn verstandige raad gevingen in. Hij zei kort: „Goed. Dan zal ik met je meegaan." „Als je het vervelend vindt, hoef je jezelf niet aan hem voor te stelleh. Dick is er natuurlijk, dan kan die mij introduce ren. Het is alleen maar.o, je moet niet boos zijn, Michael. Maar ik moet hem zien!" In de artistenfoyer verdrong zich geluk kig niet zulk een dichte menigte als Michael gevreesd had. Hubert Kruisberg was hier tenslotte vreemd en er waren enkel wat officiële persoonlijkheden. Ge lukkig geen geëxalteerde vrouwen. De meesten hadden haar compliment al af gestoken en de violist stond daar tenminste niet onbereikbaar. Naast hem stond een slanke, donkere vrouw, zeker zijn zuster. Maar de neef was nergens te zien. „Is dokter Terwolde er niet?", vroeg Michael aan het meisje. „Nee," antwoordde zij. „Ik begrijp er niets van. Maar ik zal het aan zijn moeder vragen. Wacht hier even op me, wil je? Ik ben dadelijk terug." Ze begaf zich in de kring. Michael Norelius posteerde zich tegen de wand en zag hoe Kathrientje naar de slanke, donkere vrouw toeging en deze gelijktijdig op het meisje af kwam. Hoe ze samen begonnen te praten en elkaar klaar blijkelijk vragen stelden die niet beant woord konden worden. Hoe het meisje enige malen het hoofd schudde en er een nadenkende rimpel verscheen op het voor hoofd van mevrouw Terwolde. Dan stonden ze een ogenblik zwijgend bij elkaar. Mevrouw Terwolde legde nu haar hand op Katrientjes arm en vroeg haar iets. Het meisje zag vragend naar hem om en hij knikte even: ga je gang maar! En dan werd Kathrientje Baeck voorgesteld aan de vio list Hubert Kruisberg. En dan was het Michael als een halluci natie, als een fantastische, ongelooflijke zinsbegoocheling. Het gezicht van de vio list, dat hij nu weer zag, en het gezicht van het meisje. Beiden doodsbleek weg trekkend; was die Hubert Kruisberg daar net ook al zo vermoeid geweest? Beiden met ontstelde, grote, donkere ogen, met dezelfde ogen! Met dezelfde wenkbrauwen, en dezelfde wijde oogkassen, met hetzelfde voorhoofd en hetzelfde donkere gladde haar. Dezelfde gezichten: een sprekende, een absolute gelijkenis die geen toeval meer kón zijn! Zij stonden daar met hun handen in elkaar en ze zeiden niets. Zij staarden el kaar alleen maar aan, een eindeloos lij kende tijd. Mevrouw Terwolde stond er naast', met hoog-opgetrokken wenkbrauwen en evenmin in staat om een woord uit te brengen. Een roerloze groep, als uit mar mer gehouwen. En dan trok Kathrientje, heel langzaam, haar hand uit die van de violist, knikte even als tot afscheid en wendde zich om. Ze kwam op hem, Michael, toe, de kleine witte tandjes geklemd in haar onderlip. Ze haakte zich vast aan zijn arm, hulpe loos, bevend, als een kind dat steun zoekt. En ze fluisterde: „Vergeef.me> Michael. Het spijt me het spijt me zo „Kom gauw mee," zei hij. haar zo snel m-f wolde wist zeke' nJ?'eten toevoeg' zijn bekentenis zou moeten „U hebt het dus geda^ „Ja," bekende Dick 1 ei ;,U hebt Kathrientje Baec-c Waarmee?" Natuurlij Met een slaapmiddel- ring voor dat laoiei Wieldrecht." tablet var „Ik weet niets va» dokïer vercehg» „Naturlijk. Keel et Van onze Haagse redacteur) 4 eieren, 2 tomaten, peper, zout. ADVERTENTIE De miniatuur klapbrug in de speelstand op de tentoonstelling Wonderlandin de Houtrusthallen te 's-Gravenhagc. De Engelse filmster Jean Kent liet zich op een hoedenshow in het Saville Theater te Londen zien met bovenstaande zwarte driehoekige vilthoed. l-riictAn .-3 rv <To7r\^rlct fl niTffitïPiV' Jv* A f »>-> nel a Inmnon vittnn ADVERTENTIE scharrelen om 's avonds aan een w. a ontelbare eetkraampjes op het Placed; Gouvernement wat te kopen is een nit sel. Maar ze zitten daar in lange rij-',! kwetteren als mussen bij hun tan;; .couscous, hun hardgekookte ei, hunsr- dientje-uit-l'rituur of hun halve gé:® schapenkop. Waar ze slapen kon r.rr. me vertellen, maar na tienen 'savtEk er geen cireur meer te bekennen, Het plein voor het station is hUffiïK- naamste jachtterrein. Daar passeen k- vermijdelijk iedere vreemdeling diets boot of trein aankomt. Daar zwermend cireurs in drommen rond, vechten;: elkaar, voetballen met proppen krant- papier en "kijken met benijdende naar de keurige rijkeluiskinderen oie r:r met witte handschoentjes aan ete: rijden. Maar er is een klasse cireurs die ik van die der kinderen onderscheidt Cr zijn degenen die hét'zover hebbes gr schopt dat ze een „fauteuil" bezitten, t soort troon op hoge poten op eer. nn standplaats. De troon heeft voetsten en vaak een roodfluwelen zitting, E: f,en tenminste dertig verschillende# schoencrême bij en een onnoemelijk sa- tal borstels en lappen voor het in# en uitwrijven. Deze cireurs hebbes:.: vaste klanten en velen tonen op hun te een groot aantal buitenlandse munte n vreemdelingen die ze gestrikt hebbew zijn de aristocraten van hun vak. l'~. hoopt de kleine cireur he' ook ea kunnen brengen. Als de regen komt...., dan kunt u deze elegante katoenen regenmantel dragen. De bijpassende koeliehoed is bestand tegen sneeuw en regen. Het verwerkte materiaal is zwart nylon. Dit ensemble werd geloond op een show in Londen. Deze week is te Londen officieel een Museum voor historische klederm^ ten costuums uit het tijdvak vu streeks 1700 tot heden. De ontwerpers-fabrikanten kuaaa 9 32) En dan voerde hij naar buiten. Mm^l Dick Terwolde en mspecte zaten tegenover elkaar aan tafel: de jonge dokter v»ee® de politieman koel _g was de eerste ©genbliljcn begonnen met vragen t dus zwegen ze, Renkev^' „Wel," begon JnspecW«p nadat het zwijgen een poos fróuw Van W.eldre* „Dat begrijp ik. m dus. En waar haaioe „En waar? En wan „Allemachtig heb. beken, dat ik fj S,0r dat tóch zeker volaoe(Wor<n v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 6