lil BBl Italianen in de stad van Mozart :mnit Litteraire De Waalse kerk op het Begijnhof te Haarlem Kamttekeein SCHOOLBOEKEN Trots van Engeland voor HaarHenn feZa,S~ngen Pr°" voor alle inrichtingen van onderwijs SCHOOLBOEKHANDEL H. DE VRIES Nederlands V olkstoneel zet het werk voort Engelse mijnenveger naar Scheveningen RR OVER MUZIEK Uitvoering van „Idomeneoverheugend waagstuk Uw huls wordt ruimer met meubelen i Schoonheid in Haarlem en omgeving Nieuwe rechter in de Haarlemse rechtbank Mr. H. J. M. Cokart uit Rotterdam benoemd Verstaanbaarheid w/rsï£ C.P.N. herdacht de Indonesische revolutie" Emigrantenvluchten naar Canada ZA tErdaG 18 AUGUSTUS 1951 j\(T)UES GANS „Het veege lijf" (roman) (G. A. van Oorschot, Amsterdam) _.Mc BEHOORT tot een vrij- nauwelUte nog ge- wel uitgestorve de volbloed waardeerd dc principieel-onmaat- ..bohemief - va gebonden die altijd te- «cbappetofe"' °e gestroomlijnde jungle, midden van onze beschaving v^rVweg zijn naar de gelukkigste noant °P wegnaar het oord van hun aUer *erelde"' "Ln aankomen om weer vtrteeW'Sn6Vu? vaderland is het leven te vertrekken- H d> hun erfvijand •run verlangen ae ontrouw te het gaat om de «rden aan acnzet kIejne stukjc domein ^igir;LVakunne.rademen zijn ze de «ar ze wij *u yan het compromis onverzoenlijken. beclorven etens- ïbare protestanten die de ',vaar' den even nodig hebben als welge- weerstanden eve mt hun ergernissen vonken van hun protest tegen slïWi?J»ckerdheid, die zij op mijlen af- ielf Sn enaanhet vuur hun bewon- ;,sna nnkem en Vf)n hun ver. zover ze deze althans ooit op papier zuilend geest hebben de tarten». Onverbeter- nai«n_"de Smp'c die ze zijn. laten ze TïSïK wLrSjk weten hebbelijkheid: van het leven te K! van zijn kostelijkheden en ontgoo- „ouden, vanz t leven óok. als ^'Jen deTafr in, omdat „loven" het r Hp hoogste kunst der kunsten is. 3 hun één enkele volmaakte versregel Geef hun „getekend dich- JïSfëX/tf Tristan Cor- Een er trouw aan, ze puren er de bal- !L «r-hoonheid uit tot aan het eind fnff dagen Ze bezitten als verstokte Sfars van het leven de moed der ver- Sgendezeke^idvaneen -en het leven", van een tweede leven E Hit aardse dat lieflijker, helderder, £Bm"wS*r is -- n.t d»„,,iks dan het dagelijks bestaan. Door die zekerheid zijn ze aan eikander verwant, dwars door alle gi en tten alle eeuwen heen. Van dat ras is Jacques Gans, m die we - reld hoort en is hij thuis. Daarover heeft hij geschreven in zijn unieke roman „Lief den Goudvissen", een eenling m onze Hollandse litteratuur. Het Quartier Latin, Frankrijk, zit hem in het bloed, Frankrijk waar sterven mag wat sterven moet, maar nooit de gratie, de levenskunst, de licht- voetigheid van geest - Frankrijk dat septisch vermoeid" (zoals Gans het -remt), toch altijd de charme zal verkie zen 'ooven de plompe nuchterheid en cle kracht van de geest boven het geweld van de vuist. Kaar dat Frankrijk ging Gans verlan gen uit, toen hij in het najaar van 1942 zijn hachelijk avontuur begon: zijn tocht door bezette gebieden naar het toen juist nog „vrije" Zuiden en vandaar naar de Pyreneeërt en naar Spanje. Gans kende de bezetters beter dan de nog argeloze over rompelden van Mei 1940: hij had hun laar- ren horen klossen op het Berlijnse asfalt rog voordat één nazi de daad bij zijn heil soord had kunnen voegen, hij had mee- tetoogd op de gedenkwaardige dag, die Stefan Zweig wellicht tot de noodlotsuren der mensheid zou hebben gerekend de dag in Januari 1933, toen een honderdvijf- tigduizend arbeiders oprukten naar de Frankfurter Allee om te demonstreren te gen Hitier een maehtig-protesterende nensendrom, één ogenblik onoverwinlijk, rel volgende al een slaafse massa, die door de weifelmoedigheid van haar leiders .met ijzeren discipline in de armen van Hitier marcheerde" (aldus Gans), in nu, terwijl het heroïsche Duitsland ..won op alle fronten", baande zich, dooi de noodzaak en de nood gedreven, een bohémien van den bloede, die zich aller— oins' voor een held hield, een weg door re wereld van prikkeldraad, gelegen tus- sn Amsterdam en de Pyreneeën. Fataler hij gedacht had raakte hij er in ver ward, en niet daar waar hij het vermoed de, niet waar de doodsvlag van het haken- fruis wei, maar in het „nog" vrije gebied ran het land van Rousseau en Diderot, van Leautaud en Alain-Fournier, welke «roe laatstgenoemden bij uitstek zijn lief- re hebben. frankrijk was Frankrijk niet meer, de nnjse boheme niet meer de bohème, en iade streek waar de „grote Meaulnes" in re enig-voltooide roman van Alain-Four ier, vervuld van de onvervulbare liefde, P zoek was naar het „verloren kasteel", Edit landschap van Cher-et-Loir, dat ooraegeen die Alain-Fourniers onsterfe- j^boek heeft; gelezen geen ander meer wT an van de Srole Meaulnes, tochtte er nu een, die als hij „niet geheel galeen reeel weZen" was, te ontkomen e, p, on van 'iet levensheroïsme ïfflWaar het no- vriJ heette. Eerbare vrijheid, het is beter S !?rlangcn dan u schamel te be- -El dat,is de verzuchting van deze wat het Je»1 die hardhandig leerde baiter" l lf betekent- of het een „vrij- vanlvm!I verdwijnen doet in naam -1'' er dan wel in die van Pétain. ADVERTENTIE PalaeeZA?(ERJAG 18 AUGUSTUS UUr. Laxor: Het verh alIe1leeft- 7 en «15 :;r Mitïv" ia f _veroorgen leven van Wal- ?Pre:eür:generaal"enan U,Ur" City: "De spaarne: rS ?le leeft- 7 en 9.15 uur. ®°binson m fe1?1 tussen Ray s.,.«r "«"nson en «3y Sugar f?,9 PW. Frans Jtafc T"rPin", alle leeft7 leeft.. 7 en o™ "E?,n wóudsprookje", "papa S-fPïihdi: p-n J9, AUGUSTUS S-GSSS!?cüy: «Het ge° ïffoïf „f Vrijdag Palace? 24'en 3a3P0aunur. Voor lan- 3uur, ca,er. Bloemendaal: Concert, Bi^l^AZond°agAüGl,STUS Het vrije Frankrijk slokte hem op, spuwde hem weer uit, verzwolg hem opnieuw: van de oude Napoleontische gevangenis in Li moges ging het naar het concentratiekamp in Nexon en vandaar naar dat van Guers, niet ver van de Spaanse grens een hachelijk avontuur terwille van méér dan het „vege lijf", een beproeving die in de herinnering tot roman is geworden, tot een onpersoonlijke roman, zoals Gans hem op schrift heeft gesteld in „een tweegevecht met het. argeloze witte papier''. Onpersoonlijk wat hier beschreven wordt is niet alleen het fatum van een enkeling, het is één van de satanisch-ge- niepige grillen van het massale noodlot, dat helaas zijn einde niet vond in de gas kamers en de foltercellen. in de hongerba- rakken en massagraven, maar ondergronds voortwroet. Men kan het vege lijf redden, men kan, gehavend allicht, aan het prik keldraad ontkomen, men kan van dat alles een zo boeiend en menselijk, een zo in drukwekkend en waarschuwend boek schrijven als Jasques Gans heeft gedaan, de vrijheid die ook Gans bovenal lief heeft kan men er niet mee behoeden voor wat hij noemt „de hypocrisie van de nieuwe vrede", helaas. Maar wie weet doet „Het Veege Lijf" een of andere lezer zich bezinnen op de tijd dat hij, dagelijks levend in de schaduw van een zeer nabije dood, dieper over zichzelf gebogen stond dan de „gerestaureerde burger" van deze na-oorlogse jaren. C. J. E. DINAUX ADVERTENTIE Jacobijnestraat j Ged. Oude Gracht 27-273 Het Nederlands Volkstoneel zal dit jaar- bestaan uit de dames Annie Verhulst, Ani ta Menist, Emmy Lopes Dias, Guus je de Bree, Bé Schenk en de heren Hans van Meerten, Ben Groeneveld, Ferd. Sterne- berg, Tony Foletta, Jan Hundling, Ad van Gessel, Cor Witsgh en Heb van Delft. Behalve „Het Millioen" van George Berr, waarmee het eerste lustrum wordt gevierd, staan op het voorlopig répertoire „De we reld heeft geen wachtkamer" van Maurits Dekker, „De Meid" van Heijennans en „Klimop" van Grazia Deledda. De Britse mijnenveger „Thames", welk schip in gebruik is als opleidingsschip voor de Britse vrijwillige marinereserve, wordt op 19 Augustus om 19 uur voor een niet- officieel bezoek in de Scheveningse haven verwacht. Het schip staat onder bevel van de commandant van de Londense divisie van de vrijwillige marinereserve. Het ver trekt op 23 Augustus naar Willemstad. ADVERTENTIE SSTR NOORSE WANDELSOKKEN Stichting van taxi-coöperanten De leden van enige groeperingen in het Amsterdamse taxibedrijf hebben in een in de afgelopen nacht gehouden vergadering met algemene stemmen besloten een stich ting van coöperanten en eigen-rijders op te richten. (Coöperanten zijn samenwerkende klejne taxi-ondernemers). Dit besluit be tekent, dat als de stichting een feit zal zijn, nagenoeg alle coöperanten en eigen rijders in de hoofdstad in één organisatie zijn tezamen gebracht. De nieuwe organi satie zal dan 150 vergunningen exploite ren. In Den Haag is onlangs een dergelijke stichting tot stand gekomen. De Engelse minister van Oorlog, rnr. E. Shinwoll, die zijn vacant ie in Scheveningen doorbrengt, bracht Vrijdag bezoeken aan de Alkmaarse kaarsmarkt, de Wieringermeer, de Afsluitdijk en Volendam. Een bekoorlijke foto van een lieftallig kind, dat enkele da gen geleden zijn eer ste verjaardag vier de. Het is Prinses Anne, dochtertje van de Engelse Kroon prinses Elizabeth en de Hertog van Edin burgh. De kleine Prin ses is voorspoedig gegroeid tot een vrolijke, mollige ba by, die al ernstige pogingen doet om op eigen benen de wereld te gaan ver kennen. De wereld dat is voor haar nog een klein we reldje van het ouder lijk huis met de prachtige tuin, waar zij volop kan genie ten van zon en frisse lucht. Op de foto pronkt zij met het parelsnoer dat haar moeder eens als baby droeg. W Onze correspondent in Oostenrijk schrijft uit Salzburg: Tezamen met Bayreuth heeft Salzburg als festival-stad de oudste rechten, maar nu er in de laatste jaren zoveel nieuwe internationale muziekfeesten zijn opge komen, is de vraag gewettigd of deze tra ditie nog altijd recht van bestaan heeft, of het tussen al die rivalen zijn eigen stijl heeft bewaard en dus een bijzondere, on vervangbare rol speelt. De Salzburgse muziekweken zijn de schepping van Max Reinhardt als drama turg, van Hofmannsthal als dichter, van Puthron en Paumgartner als organisatoren en Mozart-specialisten. Men kan niet be- ADVERTENTIE Vraagt ons nieuwe boekje „De woninginrichting In nieuwe banen" Het wordt U gratis toegezonden - U.M.S. Rotsoord 3 - Utrecht" weren dat de geest van deze grote voor trekkers hier gestorven zou zijn. Er is dan ook geen stad (Wenen misschien uitgezon derd) waar een opera van Mozart zo bril- lant, zo verfrissend en volmaakt, zo geheel in de geest van Mozart wordt gezongen en gespeeld, want juist in de verbinding van zang, muziek en toneelspel zijn de Oosten rijkers ware meesters. Er wordt hier ge musiceerd op een wijze waarvan alleen de Oostenrijkers het geheim kennen. Het is dan ook begrijpelijk dat tijdens de Salz burgse muziekweken ten minste een of twee opera's van Mozart op het programma staan. Dit jaar zijn het „De Toverfluit" (die ook vorig jaar werd opgevoerd) en „Ido meneo", een waagstuk dat bijna geen diri gent aandurft. „De Toverfluit" vormt ook ditkeer een van de hoogtepunten met „Otello" van Verdi en „Wozzeck" van Alban Berg. „Idomeneo" is een jeugdwerk van Mo zart.. Er bestaat geen opera met zo'n onge lukkig en onbeholpen libretto als deze en de jonge Mozart klaagt in zijn brieven dan ook onophoudelijk over de ..dichter" Va- resco, die door Einstein ..een gek met. hoog moedswaanzin wordt genoemd". Het werk vertoont, alle sporen van de jeugd, maar herhaaldelijk breekt het genie door met zulk een overweldigende kracht, dat de toehoorder zich gewonnen geeft en de on volmaaktheden gaarne over het hoofd ziet. Salzburg heeft op grond van z'n Mozart- traditie (de componist werd hier geboren) de ondankbare taak op zich genomen om deze „onspeelbare" opera uit te voeren. Men kan er de leiding en vooral de dirigent Georg Solti slechts dankbaar voor zijn dat men eindelijk weer eens de kostbaarheden zoals het tussenspel, de duetten en vooral de koren te horen krijgt. De kerkzaal is een stemmige ruimte ge worden, die met zijn eigenhouten betim mering en mooi orgelfront een mooi ge heel vormt. Wij hebben deze kerkzaal niet laten fotograferen, want de bedoeling van deze serie artikelen is de aandacht te vra gen voor meer verborgen schoonheid. Elk kan de kerk bezoeken, temeer nu daar door de Alledagkerk diensten gehouden worden. De consistoriekamer was vroeger in ge bruik als sacristie. Het is een hoog gebouw, maar wij hebben alleen het beneden-ge deelte laten fotograferen, omdat de gx-ote borden met namen van predikanten, die de gemeente in de loop der eeuwen ge diend hebben, het geheel niet verfraait. De schouw is fraai. De wanden met blauwe tegeltjes geven aan het geheel een buitengewoon karakter. Wij geven hierbij ook een foto, gemaakt in de kleine kapel die naast de grote kerk zaal ligt. Hier worden 's winters ook nog wel diensten gehouden. Hier is inderdaad een stuk stemmige schoonheid te waarderen, waartoe het mooie stukje glas-in-lood meewerkt. Wij staan hier op historische grond. De kerk op het Begijnhof is een van de oudste gebouwen van Haarlem. Kort na 1262, toen zich hier Begijnen vestigden, werd de eerste kerk op deze plek gebouwd, maar die werd bij de grote brand, die in 1347 een deel van de stad vernielde, een prooi der vlammen. Er werd echter onmid dellijk begonnen een nieuwe kerk te bou wen, die dan ook reeds een jaar later kon worden ingewijd. In de loop der eeuwen is veel aan die kerk verbouwd. Niet altijd verfraaid. De vierkante toren is buiten de verbouwingen gevallen, want die toont duidelijk de spo ren van de 14de eeuw. Het is de enige toren uit de vroeg-gothische tijd die in Haarlem behouden is gebleven. Nu wij in Haarlem aan trotse en hoge bouwwerken gewend zijn, lijkt de toren en trouwens ook de kerk op het Begijnhof klein. Maar men moet zich de oude situa tie indenken. De Begijnen woonden in huisjes die rondom de kerk, die omgeven was door een tuin, gebouwd waren. Alles was bescheiden. Na de Hervorming is de kerk aan de stad in eigendom overgegaan. Deze gaf king gegeven. De consistoriekamer. het gebouw aan het eind der 16e eeuw aan de Waalse vluchtelingen, die zich in Haarlem gevestigd hadden en die zo tal rijk waren dat zij aanspraak konden ma ken op een eigen kerk, in gebruik. Sinds dien zijn daar in deze kerk Protestantse godsdienstoefeningen gehouden in de Franse taal. De kerk bestond in de tijd dat de Walen haar in bezit namen u,it een hoog en een laag koor. De tegenwoordige kerk vormt het hoge koor; het lage, koor is verbouwd tot kosterswoning. In de 20ste eeuw zijn in de kerk ook weer verschillende verbouwingen uitge voerd, maar de architect die daarbij de leiding had (de heer A. A. Kok uit Am sterdam) streefde er naar, zoveel dit al thans mogelijk was, de oorspronkelijke toestand te herstellen. Daardoor werd weer veel van het mooie, dat eerst door ondeskundige verbouwing verloren gegaan was, teruggekregen. Het kerkbestuur heeft de architect bij dit lofwaardig streven volledige medewer- In de kapel naast de kerkzaal. In de hal in de kosterij geeft in de nabij heid van de toren een deur toegang tot een soort kelder. Daarin vallen een verlaging van de vloer en een nis, die nu is dichtge metseld. op. Er wordt beweerd dat hier het begin van een onderaardse gang was, maar het is nog nooit onderzocht of die veronderstelling inderdaad juist is. O. J. VA» T. Onvergetelijk mooi Dat men in Salzburg ook andere musici en componisten weet te waarderen, kan - voor zover men dit nog niet weten mocht - blijken uit de onderstaande brief, die wij van de Haarlemse hobo'ist Jacques Mooienijzer ontvingennaar aanleiding van het optreden van het. Quartetto Ita- liano in de grote, geheel gevulde zaal van het Mozarteum: Er stonden vier stoelen op het podium rond een grote schemerlamp, geen lesse naars, want de Italianen spelen uit het hoofd. Het zaallicht ging uit en de eerste tonen van het kwartet van Boccherini in A grote terts weerklonken. Men hoort eigenlijk zelden een stuk van Boccherini, ofschoon hij waarachtig niet stil heeft ge zeten. Negentig kwartetten sn ongeveer 125 kwintetten staan op zijn naam en dat is maar een gedeelte van zijn omvangrijk oeuvre. In Holland horen we alleen zo nu en dan het Celloconcert. Maar de Italianen hebben er goed aan gedaan om met een kwartet van hun grote landgenoot te be ginnen. Er staat geen noot teveel en geen noot te weinig in dit stuk. Het getuigt van een volkomen vormbeheersing en het is bijzonder rijk aan invallen. Nog nooit heb ik zulk volkomen gaaf spel gehoord als van het Quartetto Italiano. Zo op het oog zijn het vier mensen, die totaal niet bij elkaar passen. De eerste violist, Paolo Borciani, ziet er uit als een „Stehgeiger" in een nachtcafé: bleek, ten ger, diepliggende ogen en een snorretje, waar Clark Gable jaloers op kan zijn. De tweede viool, Elisa Pregreffi, is een klein donker meisje. Terwijl ze speelt verbergt ze voortdurend haar gezicht achter haar prachtige zwarte haar, dat steeds naar voren valt. De altist ziet er uit als een boerenknecht, die wel een rok aangetrok ken heeft, maar vergeten zijn haar te kam men. De cellist is een kleine, bleke blonde Italiaan, die zich verlegen achter zijn in strument verschuilt. En tochwelk een eenheid van spel en van klank. Het. is alsof er één instrument bespeeld wordt door een goddelijk begaafde musicus. Als men ze zo met z'n vieren onder de schemerlamp ziet zitten, dan lijkt het zo gemakkelijk, alsof kwartetspelen de eenvoudigste zaak ter we reld is. Terwijl toch iedere musicus weet, dat het juist het moeilijkste is wat er be staat. Na Boccherini volgde Schumann met het Kwartet in F dur. De grote pianovirtuoos heeft drie strijkkwartetten gecomponeerd. Het schrijven voor piano alleen schonk hem geen bevrediging meer. Mij vermocht het echter niet te boeien, maar wel kregen we de gelegenheid de buitengewone vir tuositeit van de Italianen te bewonderen in de snelle delen van dit kwartet. Het tweede deel van het concert begon met het Klarinetkwintet van Mozart, waar in Anton von Bavier de klarinetpartij speelde met een zeldzaam-zoetvloeiende toon. Het is merkwaardig hoe de klank kleur van een kwartet volkomen verandert door de toevoeging van een blazer. Het was zo nu en dan of er een heel orkest speelde in plaats van een blazer en vier strijkers. Het enige wat men betreuren kon bij het luisteren naar dit uitzonderlijk mooi musi ceren was dat er een einde aan ging komen. Ik was zo vervuld van Mozart, dat ik over woog maar heen te gaan. Doch nu ben ik dankbaar dat ik gebleven ben. want De bussy overtrof alles. Diens uiterst moeilijke kwartet werd zo volmaakt gespeeld, dat ik er zeker van ben het nooit mooier te zullen horen. Er kwam bijna geen einde aan de toe juichingen van het publiek. En hoewel iedereen wist dat de vier Italianen alles gegeven hadden, verlangde men toch nog een toegift. Bij Koninklijk Besluit is benoemd tot rechter in de arrondissementsrechtbank te Haarlem mr. H. J. M. Cokart, thans sub stituut-griffier bij de arrondissements rechtbank te Rotterdam. Mr. Cokart, die in December 1913 te Rotterdam geboren is, studeerde aan de Leidse universiteit. In November 1940 ves tigde hij zich als advocaat en procureur te Rotterdam. In Maart 1942 werd hij be noemd tot waarnemend griffier bij de Rot terdamse rechtbank en in November 1943 tot substituut-griffier, welke functie hij tot dusverre heeft bekleed. Mr. Cokart is benoemd in de vacature, in de Haarlemse rechtbank ontstaan door de benoeming vsn mr. C, G. Bijleveld •tot raadsheer van. het Haagse Gerechtshof. Onlangs maakte een Engelse musicus de opmerking dat de moderne kunst onver staanbaar is in tegenstelling met de klas sieke kunst, welke haar blijvende waarde dankt aan het feit dat haar taal begrijpelijk is. Met moderniteit meent hij in dit geval de aard der abstracte beeldende kunst en de muzikale stijl welke zich van uit het systeem van Arnold Schönberg heeft ont wikkeld. Het is de gangbare mening dat een zogenaamde getrouwe afbeelding der natuur (als verzamelnaam voor alles en nog wat) voor de verstaanbaarheid en zelfs voor de schoonheid noodzakelijk is. Getransponeerd in de muziek betekent dit dat alleen het tonale systeem waarin de componisten tot en met Richard Wagner gecomponeerd hebben, als natuurlijke, ver staanbare taal kan beschouwd worden. De tijd welke ligt tussen Wagner en Schön berg zou dan een decadente overgang ge noemd moeten worden. Deze meningen getuigen van de over schatting der afbeelding en de miskenning der uitbeelding. Men behoeft geen artist te zijn om drie zeer herkenbare bomen te tekenen, maar de drie bomen van Rem brandt zijn behalve herkenbaar nog iets anders, en in dat andere moet de verstaan- baarheid der schoonheid liggen. Dat andere is echter niet. zo gemakkelijk (of in 't ge heel -niet) verklaarbaar. Verstaanbaar en verklaarbaar is niet hetzelfde. In de mu ziek is veel verstaanbaar, maar bijna niets verklaarbaar. Men hoort af en toe de onmerking dat de muziek der klassieke en romantische mees ters voor iedereen te begrijpen is en dat de moderne muziek niets te zeggen heeft. De waarheid is dat de muziek van meesters nooit door iedereen begrepen werd en nooit door iemand geheel verklaard kon worden, dat er in alle tijden moppen en allerlei ta-ta-re-ta-gedoe zijn geweest die in een primitieve behoefte van velen voorzagen, dat de algemeenheid van het zogenaamd amusante niet veelzeggend is, terwijl het bijzondere der schoonheid wel veelzeggend is. Het is thans heel gemakkelijk om te zeg gen dat de koormuziek van de grote mees ter Palestrina een voorbeeld van klare heldere muziek is. maar deze kunst is de voltooiing van een evolutie die aanvanke lijk een revolutie was. De moderne wijzi gingen in de muziek zijn eenvoudiger en voor de tijdgenoot misschien eerder te achterhalen dan de overgang van de een stemmigheid naar de meerstemmigheid die in de middeleeuwen heeft plaats gevonden. Eeuwen lang had men zonder harmonieën gezongen en gespeeld; wat moet het voor de mensen geweest zijn toen er samenklan ken kwamen die de componisten met in tuïtieve zekerheid als verrijking hoorden, maar voor de talloze anderen onverstaan baar waren? Toch steunde deze verrijking op wat de muziek als natuurverschijnsel bood en de klare, heldere muziek van Palestrina in de zestiende eeuw was nog veel ingewikkelder dan die eerste meer stemmigheid. Het was onvoorzichtig en bekrompen van de goede Engelsman zijn mening te ver sterken door de opmerking dat de onver staanbaarheid een bewijs van onnatuur lijkheid is. De natuurlijkheid der muziek wordt niet bepaald door een herkenbaar heid van voor de hoorders bekende ge luiden, evenmin als de natuurlijkheid der abstracte beeldende kunst mag beoordeeld worden naar de herkenbare voorstelling van het onderwerp. Ook de artist is een deel der natuur en in dit deel der natuur schuilt de bron, de oorzaak der schoon heid, terwijl het onderwerp, het object, tot het ontstaan der schoonheid kan bijdragen. En dan is het mogelijk dat wij herkennen de uitbeelding der natuur, welke iets an ders is dan de afbeelding. Men kan het, zo men wil, tragisch noe men dat de muziek van latere tijd niet zo onmiddellijk aanspreekt als de muziek van vroegere tijden, maar een beschuldiging van onverstaanbaarheid en onnatuurlijk heid is een verkeerde conclusie. Het is zeker dat de ontwikkeling der kunst altijd geschiedt volgens de wetten der natuur. De werken welke niet door evenwichtige krachten van de natuur binnen en buiten de maker ontstaan, zuilen door de natuur van de tijd alleen gewroken worden. De beoordelingen zullen altijd zwakker zijn dan het genie. Schönberg heeft er eens terecht op ge wezen dat er Choralvorspiele van Bach zijn welke nog altijd niet worden verstaan; en men mag toch aannemen dat Bach een wel sprekend componist is. En dan zou men toch kunnen zeggen dat Bach het object, de koraalmelodie, in sommige gevallen onher kenbaar vervormt. Welk een modernist, deze onaantastbare Johann Sebastiaan! HENDRIK ANDRIESSEN. ADVERTENTIE In de Diamantbeurs te Amsterdam heeft de CPN een bijeenkomst gehouden „ter herdenking van de zesde verjaardag van de Indonesische revolutie". Op het podium waren de volgende leuzen aangebracht: „Voor de opheffing van de RTC-overeen- komst" en „Voor vrede en vriendschap tussen het Nederlandse en het Indone sische volk". Voor de pauze sprak de heer Sudirdjo, een Indonesiër, die zei, dat de Indonesiërs weten, dat er twee soorten Nederlanders zijn: de onderdrukkers en de onderdrukten. Hij betoogde dat de be sturen van het N.V.V. en van de P.v.d.A. een koloniale politiek voeren. De tweede spreker was de heer H. Gortzak, lid van de Tweede Kamerfrac tie der CPN. Hij lichtte de betekenis van de 17de Augustus 1945 voor de Indonesiërs toe en besprak in grote lijnen de onder handelingen, die daarna zijn gevoerd tus sen de Nederlandse en de Indonesische regering. Wegens de stijgende belangstelling voor emigratie naar Canada en de toenemende vraag naar luchtvervoer door emigranten zal de K.L.M. deze maand negen a tien emigrantenvluchten naar Canada uitvoe ren. Tot nog toe werden gemiddeld vier a vijf van deze vluchten per maand gemaakt. Verwacht mag werden dat ook in Septem ber de K.L.M. in staat zal zijn een groot aantal vluchten met emigranten naar Ca nada te maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1951 | | pagina 5